abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_74542128
Moet eerlijk zeggen dat daar ik in het dagelijkse leven vooral in het Engels schrijf, mijn spatiegebruik in het Nederlands hard acheruit gaat.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  † In Memoriam † maandag 9 november 2009 @ 16:36:28 #77
21636 Feestkabouter
pi_74545173
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:17 schreef Frollo het volgende:

quote:
De engelsen hadden vroeger een muntstelsel wat elke logica mistte. Ze hadden een zwaar gewicht als Newton nodig om het te hervormen.

een muntstelsel DAT
logica MISTE!

die user moet je sowieso negeren.....
  maandag 9 november 2009 @ 16:42:36 #78
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_74545375
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:36 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

een muntstelsel DAT
logica MISTE!
Dat ook nog eens inderdaad.
quote:
die user moet je sowieso negeren.....
Ach, ik ken hem/haar verder toch niet.
pi_74743812
In navolging van de discussie over rodehond, rodekool, groene kool, Engelsedropverkoper en Mexicaansegripprik heb ik nu een afzonderlijk topic gemaakt over de schrijfwijze van "ingeburgerde" woorden: Is de Mexicaansegriepprik al ingeburgerd?

Dit topic is dan gewoon bedoeld voor al het overige foutieve spatiegebruik.
  maandag 16 november 2009 @ 12:15:29 #80
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_74744214
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:58 schreef isogram het volgende:
In navolging van de discussie over rodehond, rodekool, groene kool, Engelsedropverkoper en Mexicaansegripprik heb ik nu een afzonderlijk topic gemaakt over de schrijfwijze van "ingeburgerde" woorden: Is de Mexicaansegriepprik al ingeburgerd?

Dit topic is dan gewoon bedoeld voor al het overige foutieve spatiegebruik.
Ja, of laten we het hebben over foutief topicgebruik.

Je maakt twee topics, waarin je expliciet verwijst naar www.spatiegebruik.nl
Spatiegebruik is al een specifiek onderwerp genoeg, waarom een deelonderwerp??

En dan zie ik jou enthousiast naar die website verwijzen, maar op spatiegebruik.nl vind ik niets terug over wie de makers in hemelsnaam zijn of waar ze gevestigd zijn.
En dan ineens krijg ik zomaar het idee dat jij zelf betrokken bent bij www.spatiegebruik.nl en je eigen website aan het spammen bent onder het mom van interessante discussies?
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_74744622
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:15 schreef drijfhout het volgende:
Ja, of laten we het hebben over foutief topicgebruik.

Je maakt twee topics, waarin je expliciet verwijst naar www.spatiegebruik.nl
Spatiegebruik is al een specifiek onderwerp genoeg, waarom een deelonderwerp??

En dan zie ik jou enthousiast naar die website verwijzen, maar op spatiegebruik.nl vind ik niets terug over wie de makers in hemelsnaam zijn of waar ze gevestigd zijn.
En dan ineens krijg ik zomaar het idee dat jij zelf betrokken bent bij www.spatiegebruik.nl en je eigen website aan het spammen bent onder het mom van interessante discussies?
Die indruk zou je inderdaad kunnen krijgen, ja. Dus dan zal ik hier maar even heel expliciet tegenspreken dat ik iets met die site heb te maken. Ik bekijk die site regelmatig, vind het een uitstekende site. En aangezien ik me nogal stoor aan foutief spatiegebruik, vind ik dat meer mensen dagelijks op die site zouden moeten kijken. Sterker nog: het zou bij sommigen verplicht als startpagina moeten worden ingesteld.

En waarom dat deelonderwerp? Omdat het me opvalt dat we met "ingeburgerde" woorden anders omgaan dan met woorden die niet-ingeburgerd zijn. En dat we daarin ook niet consequent zijn. Ja, er zijn raakvlakken met dit topic, maar de kern van dat andere topic ligt anders, namelijk op de schrijfwijze van al dan niet ingeburgerde woorden. Dit topic gaat echt over alle vormen van foutief spatiegebruik.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 29 november 2009 @ 01:26:43 #83
862 Arcee
Look closer
pi_75101635
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:57 schreef Tijn het volgende:


Dit soort slordigheden in het spatiegebruik helpt natuurlijk niet voor het vertrouwen
  zondag 29 november 2009 @ 09:59:11 #84
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_75103852
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 11:30 schreef Iblis het volgende:
Nu begin ik toch ook te twijfelen! Ik heb de volgende topic geopend: Nieuwe zeerhogeresolutiefoto van de Melkweg!

En daarin krijg ik de reactie heytegekzegikzalhemmeteenevenbekijken. En ik moet zeggen, ik heb er even over nagedacht, of het wel klopte, maar ik kwam uiteindelijk toch op ‘zeerhogeresolutiefoto’ uit. Een zeer hogeresolutiefoto slaat toch nergens op? Want ‘zeer’ is hier geen adjectief (en bovendien zou het dan zere moeten zijn en ‘pijnlijk’ betekenen), ‘zeer hoge resolutiefoto’ zou iets als een resolutiefoto van 300m hoog betekenen, wat dat ook mag zijn. Kortom, ik kwam hierop uit.

Maar ik moet zeggen, het is net niet je-van-het. (Je van het?).
Ik las eerst hogere-solutiefoto, in plaats van hoge-resolutiefoto. Dat zeerhogeresolutiefoto als één woord geschreven moet worden staat volgens mij buiten kijf, ik zou het ook zo geschreven hebben denk ik, of misschien met een koppelteken: "zeerhoge-resolutiefoto". Of als "foto met zeer hoge resolutie". .
  zondag 29 november 2009 @ 12:57:33 #85
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_75106850
Geen wonder dat veel mensen ergens al snel een extra spatie tussen zetten.
Dat ligt vaak aan de spellingschecker. Krijg je hier op Fok ineens een rood lijntje onder een samengesteld woord, dan kiest men er vaak voor er toch een spatie tussen te zetten.

Ik maak mezelf hier ook vaak schuldig aan. Niet omdat ik het echt niet weet, maar omdat ik dan niet van mijn eigen kracht (taalkennis) uit durf te gaan.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
  Moderator zondag 29 november 2009 @ 13:31:21 #86
42184 crew  DaMart
pi_75107756
quote:
Op zondag 29 november 2009 12:57 schreef Paginabeheerder het volgende:
Geen wonder dat veel mensen ergens al snel een extra spatie tussen zetten.
Dat ligt vaak aan de spellingschecker. Krijg je hier op Fok ineens een rood lijntje onder een samengesteld woord, dan kiest men er vaak voor er toch een spatie tussen te zetten.

Ik maak mezelf hier ook vaak schuldig aan. Niet omdat ik het echt niet weet, maar omdat ik dan niet van mijn eigen kracht (taalkennis) uit durf te gaan.
De spellingcontrole van Word rekent correcte samenstellingen ook nog wel eens fout, of wil de koppel-s weghalen. Een spellingcontrole is dan ook niet 100% betrouwbaar .
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 29 november 2009 @ 13:43:28 #87
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_75108077
quote:
Op zondag 29 november 2009 13:31 schreef DaMart het volgende:

[..]

De spellingcontrole van Word rekent correcte samenstellingen ook nog wel eens fout, of wil de koppel-s weghalen. Een spellingcontrole is dan ook niet 100% betrouwbaar .
Klopt, en dan is de spellingscontrole van Word vaak nog betrouwbaarder dan die op Fok! wordt gebruikt.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
  woensdag 9 december 2009 @ 00:23:47 #88
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75431567
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 23:24 schreef Omniej het volgende:
De inconsequentie bij rodekool, wittekool en groene kool begrijp ik overigens ook niet, daarover ben ik 't wel met je eens. (maar ik vind dus dat het groenekool zou moeten zijn )
Ik bedacht vandaag dat een spitskool er wel als een spitse kool uitziet, maar dat ik toch spitskool zeg, wat aangeeft dat ik het – ondanks dat de naam net zo duidelijk een afgeleide is van het uiterlijk is als rodekool – als eenheid zie.

Sterker nog, eigenlijk is een spitskool officieel een spitse wittekool volgens mij.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 9 december 2009 @ 07:27:39 #89
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75433978
En de rodekool is eigenlijk rode wittekool?
The love you take is equal to the love you make.
pi_75436625
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:23 schreef Iblis het volgende:
Ik bedacht vandaag dat een spitskool er wel als een spitse kool uitziet, maar dat ik toch spitskool zeg, wat aangeeft dat ik het – ondanks dat de naam net zo duidelijk een afgeleide is van het uiterlijk is als rodekool – als eenheid zie.

Sterker nog, eigenlijk is een spitskool officieel een spitse wittekool volgens mij.
quote:
Op woensdag 9 december 2009 07:27 schreef Lienekien het volgende:
En de rodekool is eigenlijk rode wittekool?
Dit hoort meer hier, denk ik: Is de Mexicaansegriepprik al ingeburgerd?
Ik had dat andere topic bewust aangemaakt om te discussiëren over dit soort 'ingeburgerde' samenstellingen, zodat dit topic puur over foutieve spaties kan blijven gaan...
  woensdag 9 december 2009 @ 10:21:41 #91
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75436748
quote:
Op woensdag 9 december 2009 07:27 schreef Lienekien het volgende:
En de rodekool is eigenlijk rode wittekool?
Meer rode blauwe denk ik.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 9 december 2009 @ 10:23:36 #92
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_75436802
Het is de laatste paar weken echt explosief aan het toenemen lijkt het wel, iedereen neemt het van elkaar over. Echt idd de grootste bedrijven schamen zich er niet voor, zoals de ING hierboven.

Ik snap dat nooit, een tijd terug was "eens=is" echt overal, dat zie je nu opeens weer minder.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 9 december 2009 @ 14:10:33 #93
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_75445016
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:23 schreef HeatWave het volgende:
Het is de laatste paar weken echt explosief aan het toenemen lijkt het wel, iedereen neemt het van elkaar over. Echt idd de grootste bedrijven schamen zich er niet voor, zoals de ING hierboven.

Ik snap dat nooit, een tijd terug was "eens=is" echt overal, dat zie je nu opeens weer minder.
Is het niet gewoon waar je op let wat meer opvalt?
Net als dat je als je rijlessen neemt je opeens veel meer leswagens rond ziet rijden?
  woensdag 9 december 2009 @ 14:11:17 #94
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_75445038
quote:
Op woensdag 9 december 2009 14:10 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Is het niet gewoon waar je op let wat meer opvalt?
Net als dat je als je rijlessen neemt je opeens veel meer leswagens rond ziet rijden?
Zou kunnen hoor, maar zoals ik al zei, "hou is op" zie je opeens stukken minder .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 januari 2010 @ 18:46:11 #95
862 Arcee
Look closer
pi_76493196
Doe mee en kies 'de onjuiste spatie van 2009'

Vreemd genoeg vind ik alle zes de genomineerden nauwelijks aansprekende voorbeelden.
pi_76521846
Ja ik vond die voorbeelden ook niet echt om van achterover te vallen.
De Action wint sowieso toch nog steeds op alle fronten in de categorie "Meest consequente gebruiker van te veel spaties". Per week 1 nieuwsbrief, met daarin gemiddeld een stuk of 10 artikelen met meerdere overbodige spaties. "Dames Winter Trui" enzo...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  donderdag 7 januari 2010 @ 14:38:42 #97
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_76522855
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 18:46 schreef Arcee het volgende:
Doe mee en kies 'de onjuiste spatie van 2009'

Vreemd genoeg vind ik alle zes de genomineerden nauwelijks aansprekende voorbeelden.
Die van dat losgeld is wel aardig, daar heb ik op gestemd.
pi_76587097
Laatst nog, een heleboel, in het onderzoeksrapport van mijn projectgroep...
pi_77281681
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 14:38 schreef Frollo het volgende:
Die van dat losgeld is wel aardig, daar heb ik op gestemd.
Ik heb goed nieuws voor je: losgeld heeft de verkiezing gewonnen:
quote:
GVB wint prijs voor vergeten spatie
Het GVB heeft een prijs gewonnen vanwege een vergeten spatie. In een reclamecampagne schreef het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf:" En dan kom je erachter dat je niet genoeg strippen meer hebt én geen losgeld bij je hebt."

Omdat er tussen los en geld geen spatie stond, leek het te gaan om losgeld dat wordt betaald bij een ontvoering. Maar het vervoerbedrijf bedoelde los geld, kleingeld dus.

De zin is door bezoekers van de website spatiegebruik.nl uitgeroepen tot 'de onjuiste spatie van 2009'.De prijs is bedacht door het Platform Signalering Onjuist Spatiegebruik, SOS.
Bron: NOS.nl

Een prachtige genomineerde voor 2010 heb ik trouwens ook al:
http://www.spatiegebruik.nl/popup.php?id=2432

Die gaat over bindings angst... - een prachtig woord om juist niet aan elkaar te schrijven....
  dinsdag 26 januari 2010 @ 10:14:27 #100
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_77281734
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:12 schreef isogram het volgende:

[..]

Ik heb goed nieuws voor je: losgeld heeft de verkiezing gewonnen:
Mijn hele dag is goed!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')