abonnement Unibet Coolblue
pi_73854524
Mijn huis is verwarmd met een Centrale verwarming.

De thermostaat hangt in de huiskamer. Als de gewenste temeratuur in de huiskamer is bereikt, dan stopt hij met verwarmen.

In de huiskamer hebben we ook een houtkachel, die voor warmte zorgt. Als die aan staat, wordt de CV dus automatisch uitgeschakeld.

Het gevolg: In de slaapkamers blijft het ijskoud! Hier is volgensmij niet direct een makkelijke oplossing voor. Een mogelijke oplossing zou zijn een extra pomp (mijn slaapkamer is heel ver vanaf de CV) maar dat kost veel werk.

Ik denk dat de beste oplossing nu is een elektrische kachel. Er zijn verschillende soorten, met olie en zonder olie, straalkachel of convectorkachel.

Nu zou ik graag willen weten: Wat is de beste (en zuinigste) oplossing om mijn kamer te verwarmen? Het is 's ochtends echt ijskoud, en kan ik niet opstaan. Met de CV is dat niet makkelijk te regelen.

- Wat is een goeie (elektrische?) energiezuinige kachel om in mijn slaapkamer neer te zetten?
  maandag 19 oktober 2009 @ 19:23:52 #2
128384 mcwops
gat in je glas
pi_73854647
slaapkamers met verwarming / kachel aan. asjeblief niet zeg. isoleer je huis/slaapkamer, koop een dikker dekbed, maar je gaat toch geen verwarming in je slaapkamer zetten?? of moet je er ook wonen en/of studeren?

echt moet er niet aan denken, met knallende koppijn wakker worden iedere ochtend
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
pi_73854648
oliekacheltje lijkt mij qua energiegebruik t goedkoopste
  maandag 19 oktober 2009 @ 19:24:15 #4
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_73854658
Energiezuinige electrische kachels bestaan niet.

klinkt ook als symptoombestrijding. Als je nou gewoon een degelijke digital thermo koopt of hem verplaatst naar een neutralere plek ?
pi_73854897
Wat voor thermostaat heb je hangen? Er zijn voor sommige types speciale afstandsvoelers verkrijgbaar die je in een andere ruimte kan plaatsen. Anders inderdaad gewoon een draadloze thermostaat.
  maandag 19 oktober 2009 @ 19:33:11 #6
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_73854978
Sommige ketels kunnen ook met meerdere meetpunten werken, misschien biedt dat uitkomst? En dan de radiatoren in de woonkamer half dicht draaien ofzo.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_73855061
Ik zou voor een beter/dikker dekbed gaan.
pi_73855533
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 19:23 schreef mcwops het volgende:
slaapkamers met verwarming / kachel aan. asjeblief niet zeg. isoleer je huis/slaapkamer, koop een dikker dekbed, maar je gaat toch geen verwarming in je slaapkamer zetten?? of moet je er ook wonen en/of studeren?

echt moet er niet aan denken, met knallende koppijn wakker worden iedere ochtend
Ik dacht ook dat het aan de isolatie lag, maar het is gechekt door NUON in mei, en mijn slaapkamer (waar ik ook woon/studeer inderdaad) was het best geisoleerd van het hele huis.

Dikker dekbed: die is heel dik, en daar gaat het niet om. In bed is het warm, maar de lucht in mijn kamer is heel erg koud.
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 19:33 schreef Flurry het volgende:
Sommige ketels kunnen ook met meerdere meetpunten werken, misschien biedt dat uitkomst? En dan de radiatoren in de woonkamer half dicht draaien ofzo.
Ja die van ons kan dat niet dus.
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 19:23 schreef dippiedooh het volgende:
oliekacheltje lijkt mij qua energiegebruik t goedkoopste
Kijk! Daar heb ik wat aan. Zoals deze bijvoorbeeld? of iets anders?

Ik heb trouwens al een heele onzuinige, slechte elektrische kachel. Als er niks gebeurd, neem ik die weer in gebruik, maar dat is niet echt slim.

[ Bericht 22% gewijzigd door korting op 19-10-2009 19:56:50 ]
  maandag 19 oktober 2009 @ 19:54:04 #9
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_73855698
Irritant met opstaan!

Kun je die thermometer niet verplaatsen?
Resistance is futile
pi_73855921
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 19:54 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Irritant met opstaan!

Kun je die thermometer niet verplaatsen?
Ja heeel irritant!

Nee volgensmij hangen die draadjes in de woonkamer, dan zou je die helemaal moeten verplaatsen naar een andere ruimte. En trouwens, zou ik die dan naar mijn kamer moeten verplaatsen? Dan wordt de woonkamer ook altijd vet warm.

's ochtends hoeft de woonkamer niet zo warm te worden, maar mijn slaapkamer wel (het liefste). Misschien is in dat geval een elektrische zowiezo voordeliger in gebruik (elektrische oliegevulde).
pi_73856002
olie stinkt wel vind ik
pi_73856221
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 20:00 schreef dippiedooh het volgende:
olie stinkt wel vind ik
ruik je dat als het een 'oliegevulde' elektrische kachel is?
  Moderator maandag 19 oktober 2009 @ 20:09:09 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_73856371
Een verplaatsbare draadloze thermostaat lijkt mij toch echt de oplossing, en dan de radiators in de woonkamer bijna helemaal dicht draaien. Op die manier verwarm je op een veilige manier toch nog de andere ruimten in huis.
pi_73856394
Alle stoere verhalen over gezond en koel slapen ten spijt geloof ik niet dat een slaapkamer die nooit verwarmd wordt gezond is. Een vertrek wat structureel koud is verandert uiteindelijk in een vochtig hol. Ventileren werkt dan ook niet meer want het basisprincipe van ventilatie is het uitwisselen van warme lucht (die veel vocht bevat) tegen koude buitenlucht (die minder vocht bevat)
Bovendien gaan veel van die bikkels voorbij aan het feit dat veel slapkamers zich boven een verwarmde woonkamer bevinden terwijl er ook nog vaak ongeisoleerde verwarmingsbuizen doorheen lopen die het warme water naar de benedenvertrekken brengen. Als je de slaapkamers op een echt ongunstige plaats hebt liggen is een beetje verwarming geen overbodige luxe.

Echt eenvoudig is het niet om het probleem op te lossen met een extra warmtebron in het vertrek waar de thermostaat zich bevindt. Je zou kunnen kiezen voor een tweede parallel geschakelde thermostaat die je in een slaapkamer plaatst. (werkt alleen bij een simpele aan/uit versie) Om te voorkomen dat de woonkamer ook nog door de cv opgewarmd wordt, op een moment dat het niet nodig is, moet je die radiatoren voorzien van thermostaatkranen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  maandag 19 oktober 2009 @ 20:13:55 #15
106219 NoktetMort
*wants to be petted*
pi_73856565
Ik zit met hetzelfde probleem en kreeg helaas dezelfde korte (vaak onbruikbare) reacties :p

Ik kan er geen gaskachel of petroleumkachel neerzetten ivm co2.
Misschien kun je beter vragen: wat is de meeste efficiënte manier om electrisch te verwarmen?
Ik ben er nog niet uit, maar misschien koop ik een oliekachel

[ Bericht 2% gewijzigd door NoktetMort op 19-10-2009 20:19:04 ]
pi_73856589
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 20:09 schreef quo_ het volgende:
Alle stoere verhalen over gezond en koel slapen ten spijt geloof ik niet dat een slaapkamer die nooit verwarmd wordt gezond is. Een vertrek wat structureel koud is verandert uiteindelijk in een vochtig hol. Ventileren werkt dan ook niet meer want het basisprincipe van ventilatie is het uitwisselen van warme lucht (die veel vocht bevat) tegen koude buitenlucht (die minder vocht bevat)
Bovendien gaan veel van die bikkels voorbij aan het feit dat veel slapkamers zich boven een verwarmde woonkamer bevinden terwijl er ook nog vaak ongeisoleerde verwarmingsbuizen doorheen lopen die het warme water naar de benedenvertrekken brengen. Als je de slaapkamers op een echt ongunstige plaats hebt liggen is een beetje verwarming geen overbodige luxe.

Echt eenvoudig is het niet om het probleem op te lossen met een extra warmtebron in het vertrek waar de thermostaat zich bevindt. Je zou kunnen kiezen voor een tweede parallel geschakelde thermostaat die je in een slaapkamer plaatst. (werkt alleen bij een simpele aan/uit versie) Om te voorkomen dat de woonkamer ook nog door de cv opgewarmd wordt, op een moment dat het niet nodig is, moet je die radiatoren voorzien van thermostaatkranen.
Ja dat is wel een goeie.

Mijn slaapkamer is op de beneden verdieping, half naast de woonkamer maar voor het grootste deel grenst hij aan de straat. Mijn slaapkamer is dus niet boven de woonkamer.
  maandag 19 oktober 2009 @ 20:30:54 #17
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_73857304
Wij zetten de deur open zodat de warmte van de houtkachel naar de slaapkamers trekt Want hier vriest het 's winters ook binnen.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  maandag 19 oktober 2009 @ 20:47:15 #18
94846 zomaareennaam
vindt overal wel wat van
pi_73857989
Je kunt ook een vriendin zoeken die je 's nachts lekker warm houdt! - niet zo voordelig maar wel zo lekker.
zoekt en gij zult vinden
maar of je het gevondene waardeeert?
pi_73860844
Houtkachel op de cv zetten met een warmtewisselaar.
pi_73863254
Om snel je slaapkamer op te warmen kan je een ventilatorkachel gebruiken.
De lucht wordt opgewarmd, waardoor het snel aangenamer voelt.
Hoe kleiner je slaapkamer hoe sneller het werkt.

Nadeel (vind ik) is de herrie die zo'n ding maakt.
Maar je bent dan toch al wakker....
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:30:25 #21
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_73871142
alle radiatoren goed ontluchten
radiator in slaapkamer helemaal opendraaien
radiator in woonkamer bijna dicht draaien
CVpomp op maximaal debiet zetten
pi_77775163
Elektrische kachels zijn tegenwoordig al een stuk zuiniger dan vroeger, vooral de econoheat is een paneel wat bekend staat om zuinig te zijn. Daarnaast is het misschien wat om iets met een timer te kopen om zo deze op de juiste tijd de juiste warmte te hebben.

De link naar de econoheat verwarmings paneel
http://www.econoheat.nl/Econoheat-assortiment-panelen.htm
http://www.elektrische-kachels.nl/
http://nuonbespaardirect.(...)6et?JumpTo=OfferList
pi_77780524
quote:
Op maandag 8 februari 2010 17:25 schreef steegstr het volgende:
Elektrische kachels zijn tegenwoordig al een stuk zuiniger dan vroeger, vooral de econoheat is een paneel wat bekend staat om zuinig te zijn. Daarnaast is het misschien wat om iets met een timer te kopen om zo deze op de juiste tijd de juiste warmte te hebben.

De link naar de econoheat verwarmings paneel
http://www.econoheat.nl/Econoheat-assortiment-panelen.htm
http://www.elektrische-kachels.nl/
http://nuonbespaardirect.(...)6et?JumpTo=OfferList
Mis.
Een elektrische kachel die opgesteld staat in de ruimte die hij moet verwarmen heeft een rendement van 100%. Dat hebben de kacheltjes van nu, maar ook die van 1935. (en alles wat daar tussen zit)
In die zin is elektrische verwarming zuinig te noemen, alle energie die je er in stopt (en dus betaalt) krijg je terug in de vorm van warmte.
In euro's uitgedrukt is elektrisch verwamen niet zo zuinig, het is 2 a 3 x duurder dan gas.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  maandag 8 februari 2010 @ 21:09:06 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_77785291
koop een hout kachel die op je cv kan aansluiten
pi_77785341
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 20:47 schreef zomaareennaam het volgende:
Je kunt ook een vriendin zoeken die je 's nachts lekker warm houdt! - niet zo voordelig maar wel zo lekker.
pi_77787795
Draadloze thermostaat of thermostaat met haard functie plaatsen en het is opgelost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')