abonnement Unibet Coolblue
pi_249805
maandag 28 Februari 2000.Bron Brabants Dagblad

De Bekende Nederlanders van de Vrijthof

De Bus van SBS6 legde gisteren aan in Hilvarenbeek. Jong en oud liepen uit om hun nieuwe helden in levenden lijve te zien.
Iedereen zegt niet te kijken, maar iedereen weet er wel alles van. De zaak is zo klaar als een klontje voor Tamara van der Voort (23) en Natasja Halters (22). "We zijn een beetje verslaafd, net als anderen. Wij geven het tenminste eerlijk toe."
Ze staan, samen met nog een paar honderd Bekenaren, buiten de hekken te kijken naar de nieuwste real-life soap die zondagmiddag rond kwart over drie de Vrijthof in Hilvarenbeek op is komen rijden: De Bus van SBS6. Omringd door twee rijen hekken, afgeschermd met groen zeil staat het zwarte gevaarte midden op het grasveld. Af en toe klinkt wild gejuich op wanneer een van de nieuwe Bekende Nederlanders het hoofd boven de omheining uitsteekt.
Iedereen heeft zo zijn favorieten. Bart is wat opdringerig, Seki is een halve crimineel en Tessa is 'gewoon heel leuk'. Ze doet niet zo overdreven, vinden Tamara en Natasja.

Tralies
Eén jongen dringt zich door de menigte naar voren als Willeke van den Bogert uit Lage Mierde haar blonde hoofd boven de omheining van De Bus uitsteekt. Jean Paul (17) roept door de tralies: "Hé mam, hoe is het?"
Er zit zo'n drie meter tussen moeder bij de bus en zoon achter het hek. En ze kunnen elkaar ook niet echt verstaan door het gejoel en geklap van de omstanders. Maar door duidelijk hun lippen te bewegen, komen ze toch tot een soort communicatie.
Even later zegt Jean Paul: "Iedereen vraagt of het niet eng is, je moeder elke dag op tv. Maar ik vind het juist leuk. Al mis ik haar wel een beetje."
Winkelen
De komende week staat de bus nog op de Vrijthof. In die periode kunnen de Bus-bewoners af en toe winkelen, internetten, met omstanders praten en opdrachten uitvoeren.
Die grote bewegingsvrijheid valt niet bij alle omstanders even goed. Big Brother, dat was tenminste afzien. Dat werden helden zonder dat ze het zelf wisten. De bewoners van De Bus kunnen hun populariteit meten aan het gejuich dat opklinkt als ze ook maar even hun hoofd laten zien.
"Hier staat een moeder met haar zoon te praten. Nou, dat konden Ruud en Bianca niet. Dit is vier maanden vakantie, zo kan ik het ook", gromt Thijs Kivits (48) lachend. Zijn vrouw Berdy (48) valt hem bij. "Big Brother was veel leuker", vindt ze. Maar ze kijkt toch elke dag. Om bij te houden waar iedereen het over heeft.
Niet blond
Eén vrouw houdt zich een beetje afzijdig van het gewoel. Ze heeft even hallo gezegd tegen een oude bekende van haar uit De Bus, Seki. Marie-Joze van Riel heeft hem leren kennen tijdens de voorselectie van het programma. Zij kwam er niet doorheen, hij wel ('terecht, want het is een super-gozer').
Ze vindt het achteraf niet zo erg dat ze niet werd uitgekozen en nu ze het programma een paar keer heeft gezien, begrijpt ze het ook wel. "Ik ben niet blond en ik ben niet dom. Ja, dan val je al snel af."


pi_249806
archief

Brabants Dagblad - dinsdag 8 februari 2000,

'Meedoen aan Big Brother durfde ik toen nog niet aan'

Bosschenaar wil met de BUS mee 'Meedoen aan Big Brother durfde ik toen nog niet aan' DEN BOSCH - Een grote foto, de woorden 'Ik wil mee dus stem op mij' en een telefoonnummer. Dit stond op het pamflet waarmee Bosschenaar Stefan (22) gistermiddag in de binnenstad stemmen wierf voor zijn deelname aan het nieuwe tv-programma de BUS, de SBS6-variant van Big Brother dat Nederland maandenlang aan de buis gekluisterd hield...TEXT: Door Jet van Paassen Van gisteravond 19.00 uur tot vanavond 19.30 uur kunnen kijkers stemmen op Stefan, Martijn of Bart. Drie jongens van ongeveer dezelfde leeftijd en in dezelfde leefsituatie. Degene die de meeste stemmen krijgt, is vanaf zondag een van de passagiers van de BUS.Ik houd van uitdagingen en daarom wil ik heel graag met de BUS mee. Ik moet dus zo veel mogelijk stemmen zien te krijgen. De reacties op de 600 stenciltjes die ik heb uitgedeeld en in brievenbussen heb gestopt, waren allemaal erg leuk. Nu maar wachten op de stemmen", zegt Stefan, die alleen zijn voornaam kwijt wil

pi_249807
25 Februari 2000 (Brabants Dagblad)
Hoe het dorp schunnig genomineer om zeep hielp
Big Beek is watching you, belachelijke Bus!
De Bus komt zondag naar Hilvarenbeek: een culturele nachtmerrie.
----------------
Door Tom Tacken
---------------
- Ik had een droom.Over de Wistrik kwam hij aanrijden, De Bus van SBS6, en in zijn kapelletje schudde Sint Jozef woest zijn vuist naar de onnozele kinderen aan boord. Hij vloekte en tierde erbij, maar ze reden door, de sukkelaars.Amper was de rust op Klein Westerwijk weergekeerd of daar kwam vanuit Groot Westerwijk Johanna van Brabant aangestormd. Met haar karos, losgewrikt uit de zompige velden tussen Beek en Gôôl, raakte de hertogin De Bus vol in de flank. Goed voor de kijkcijfers, mister John de Mol, but bad for your no claim! Ons Johanna kwam --écht wel-- van rechts.Pruttelend vervolgde het wangedrocht zijn weg naar de Vrijthof, waar het ontvangstcomité immers De Bus stond op te wachten. Over een week was het carnaval en moest burgemeester Ben Straatsma prins Zjeraar aan zijn zij dulden. Juist toen zij slaags raakten over de vraag wie het Bus-gezelschap met een Biks Slukske mocht verwelkomen, moest ik eruit voor de commercial break van 't Winkeltje aan de Wouwerstraat: 'Puntzak drop nu voor 1 gulden 98!'

Kruiwagen

Opgelet! Wie doemt daar vanuit het niets tussen Biest en Houtakker op? Het is De Rooie Fik! En wie heeft de legendarische zwerver op zijn kruiwagen geladen? Toontje van de Sande, hoeder van Maria In De Holle Boom! Grijnzend priemt Toontje in volle vaart zijn riek in het ronde rubber van De Bus. Bandencentrum Diessen te Bukkum, here we come!Nog tuft het ding. Maar op de Doelenstraat geldt sinds Hildewaris de wet: al het raderwerk valt stil, als de klaarover dat wil. Dreigend is het Ioannes Goropius Becanus zelve die, wijdbeens midden op de weg, zijn spiegelei ten hemel heft.Ad Rombouts, chauffeur van De Bus, haalt lijkbleek de sleutel uit het contactslot. In zijn zijspiegels ziet Rombouts, zelf Bekenaar nota bene, drommen dorpelingen op zijn total loss afstappen. Ze kijken als het Haags gepeupel dat de lijken van de gebroeders De Witt zo deerlijk verminkte. Nog zwijgen ze, vol aandacht voor wat de geleerde van hun dorp zeggen gaat.Jan van Gorp uit Beek, als Ioannes Goropius Becanus gekend aan Europese hoven en Tilburgse hofjes, verbreekt de stilte met zijn donderende stem: Bij Zjef Naaijkens de Veulpoeper en Gust Naaijkens de worstenbrodenkeurder, stapt uit uwen protserige touringcar. Staakt uw schunnig genomineer en kommersjele kwezelpraat. En scheert u weg uit dit paradijselijk oord waar sedert jaarhonderden kunst ende cultuur gedijen onder het wegklokken van snevel alsmede bier."Enkele volle tellen galmen Ioannes' woorden na en dan neemt de massa het over. Op simpele wijs klinkt het harder en harder: 'Busje rot op, busje rot op, busje rot op....'

Tutjes

De Bus stroomt leeg met watjes en tutjes, met wie ook Zjeraar zich uit de voeten maakt. Dekselse Ben evenwel verzet de bakens. Hij wurmt zich door het plebs naar voren en springt bovenop De Bus. Een wapenfeit dat minder indrukwekkend is dan het lijkt, want De Bus ligt inmiddels op zijn kant.Waarlijk volk van Hilvarenbeek", heft Burgervader Ben aan, dit is wederom een dag waarop onze Hartveroverende Heerlijckheit geschiedenis schrijft. Hier kan collega Stekelenburg met zijn combikaartrelletje een flinke punt aan zuigen. Welk een waardige demonstratie van dorpse eigenheid! Welk een promotie ook van ons toeristisch-recreatief product!"De eerste Bekenaren keren huiswaarts om hun kinderen van school op te vangen, maar Ben is nog lang niet klaar: Ik mag u wel verklappen, beste mensen, dat zowel NOS Journaal als BBC World Service reeds onderweg zijn om van deze indrukwekkende gebeurtenissen verslag te doen. Ik stel mij zo voor dat ik namens u allen de verzamelde pers te woord zal staan teneinde...' En zo was in Hilvarenbeek alles weer bij het oude toen ik ontwaakte uit mijn droom.

pi_249808
artikel: Brabants Dagblad - donderdag 24 februari 2000

--------------------------------------------------------------------------------

Knipbeurt voor Vrijthofbomen
Maatregelen voor De BUS van SBS 6 in Hilvarenbeek
HILVARENBEEK - Dranghekken rond de Vrijthof om nieuwsgierige voeten van het gras te houden. Daar begon het mee. Inmiddels verwachten burgemeester en wethouders van Hilvarenbeek zoveel belangstelling voor het televisieprogramma De BUS van SBS6 dat nog veel meer maatregelen nodig zijn...TEXT:
Van een verslaggeefster
Zo wordt met ingang van zondag, als de karavaan Hilvarenbeek binnenrijdt, het schuine straatje tegenover de Rabobank afgesloten voor al het verkeer. Verder gaat het braakliggend terrein in Loosche Akkers fungeren als parkeerterrein.Mocht De BUS 'extreem grote publieke belangstelling' losmaken, dan heeft het college nóg een en ander achter de hand. Een algeheel parkeerverbod op de Vrijthof bijvoorbeeld. Wordt het echt te gortig, dan wordt alle verkeer van de Vrijthof geweerd.Politie om alles in de gaten te houden, zal er voldoende zijn. Verwacht burgemeester B.-Straatsma. Onze politie moet vaak genoeg inspringen bij voetbalwedstrijden in Tilburg. Deze keer hebben we een keer een beroep gedaan op de anderen."Bovendien zal hijzelf in het politiepak stappen. Samen met de rest van het college, dat volgende week de dienstenveiling-belofte van Hilvarenbeek 2000 (een dag lang wijkagent spelen) inlost.Waar de knipbeurt voor de bomen langs de Vrijthof gisteren mee van doen had, laat zich raden. Het geplande snoeiwerk kwam op z'n minst erg goed uit.

  woensdag 1 maart 2000 @ 13:18:00 #5
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_249809
Bron.Brabants Dagblad
WOENSDAG 1 MAART 2000 - OCHTENDEDITIE


'Leuk als er van die stelletjes komen'

Hilvarenbeek en omgeving kunnen zich deze week vergapen aan De BUS. Maar op tv is meer te zien dan op de Vrijthof. De 'real soap' voltrekt zich achter dubbele, hoge hekken.
Binnen in De BUS is het vast beter dan erbuiten. Op de Vrijthof in Hilvarenbeek valt de regen gestaag. Een troosteloos sfeertje gistermiddag rondom het project van SBS6 dat, ook al is de zon afwezig, nog niet eens in de schaduw van Veronica's Big Brother kan staan. Real soap moeten de tv-kijkers elke dag, veertien weken lang, vanuit verschillende haltes opgediend krijgen.
Bij het gemeentehuis kijken vader Cees (44) en zoon Jeroen (14) van Helderen uit Tilburg naar de lange, hoge zwarte bus die verschanst is achter dubbele, hoge hekken. Jeroen wilde eerst in zijn eentje op de fiets naar Hilvarenbeek. "Het waait veel te hard. Ik heb hem maar even met de auto gebracht", legt zijn vader uit. Junior kijkt teleurgesteld. "Het valt eigenlijk wat tegen. Ze laten zich daar in die bus niet zien. Een paar mensen hebben bij het hek nog staan roepen maar er gebeurt helemaal niets." Zijn vader had 'best wat volk verwacht'. Jeroen is niettemin van plan om zoveel mogelijk van de gebeurtenissen in de BUS te volgen. Maar dan is hij toch 'gewoon' op de tv aangewezen.

Liefdesverklaring
Barbara Abbenes (15) uit Westelbeers kan in elk geval niet elke dag BUS-buis-kijken. "We zijn niet op de kabel aangesloten", zegt ze met spijt in haar stem. Ze verkeert in gezelschap van haar even oude vriendin Nancy Appels uit Middelbeers. Terugfietsend naar huis, vanaf het Odulphus Lyceum in Tilburg, besloten de havisten via de Vrijthof te rijden. Ze vinden, na Big Brother, ook De BUS 'heel leuk'. En waarom dan wel? "Vooral als er van die stelletjes komen", lacht Nancy. Ze weet sinds de uitzending van de avond ervoor dat Esmeralda de openlijke liefdesverklaring van Bart niet beantwoordt. Hij is dus af en toe 'een beetje stil' maar Seki, de langharige Bosniër, vindt hem toch 'een kanjer'. Barbara gaat af en toe wel eens bij haar vriendin kijken hoe dat allemaal afloopt.
Ze heeft een paar opgroeiende kinderen, Jeanne de Brouwer (41) uit Hilvarenbeek. "Ik zal deze week nog wel een paar keer met ze kijken, denk ik. Dan is het wel gebeurd. Deze bewoners presteren veel minder dan bij Big Brother, regelmatig gaan ze naar buiten."
De 72-jarige Bekenaar die bij de Gelderstraat met een dorpsgenoot naar De BUS staat te kijken, wil liever niet met zijn naam in de krant. Tien mensen vier maanden in een bus: "Een droevige geschiedenis. Belachelijk." Toch is hij best wel geïnteresseerd in wat zich allemaal in die bus afspeelt. Big Brother volgde hij ook. "Goeie gesprekken, bijvoorbeeld over geschiedenis, voeren ze nóóit. Nee, het is alleen maar seks, seks, seks."
Monument
Wim van Breen, voorzitter van de Indië-veteranenvereniging Serdadu2 Kembali ('teruggekeerde soldaten'), is - om een heel andere reden - tevreden over De BUS. Even zag het ernaar uit dat het oorlogsmonument van de phoenix bij het opbouwen van het soap-complex aan het oog onttrokken zou worden. "Ter plekke hebben we dat goed opgelost. Het beeld staat nu wel binnen de omheining maar blijft goed te zien. Zo voorkomen we ook dat er iemand op gaat staan om in de bus te kijken."

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')