abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_73704370
Heeft er iemand ervaring met spouwmuur isolatie.
Mijn huis uit 1954 heeft dus geen isolatie in de spouw, tegenwoordig zijn er veel bedrijven bezig met na-isolatie. Maar er zijn zoveel methodes en mogelijkheden: PUR, vlokken, balletjes etc
Heeft iemand iets laten doen??
Wat kost het?
Wat is de "beste" oplossing?
pi_73705166
leest even mee ..
pi_73705222
Bij mij komen ze op 23 oktober de spouwmuren isoleren.

Het betreft een 2-onder-1 kap woning uit 1928.

Kosten 1740,- inclusief alles (ontluchting van de kruipruimte, inspectie op koude bruggen, reparen van scheuren en gaten etc)

www.isoprofs.nl
pi_73705236
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:48 schreef realbase het volgende:
leest even mee ..
weinig reacties helaas he
jij hebt hetzelfde probleem?
pi_73705314
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:51 schreef nodisch18 het volgende:
Bij mij komen ze op 23 oktober de spouwmuren isoleren.

Het betreft een 2-onder-1 kap woning uit 1928.

Kosten 1740,- inclusief alles (ontluchting van de kruipruimte, inspectie op koude bruggen, reparen van scheuren en gaten etc)

www.isoprofs.nl
en waarom deze parels ipv glaswolvlokken oid?
pi_73705393
Glaswolvlokken kan gaan uitzakken na verloop van tijd. Doordat de parels (piepschuim bolletjes) met elkaar worden verlijmd is het uitzakken hierbij niet mogelijk.

Overigens heb ik vorig jaar zeer nauwkeurig mijn meterstanden bijgehouden gedurende de hele winter dus ik denk dat ik tamelijk goed kan aangeven wat d edaadwerkelijke besparing bedraagt.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 11:01:45 #7
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_73707379
quote:
hier wordt alleen niet verteld over voor en nadelen tussen verschillende methodes
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:21:05 #9
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_73741108
voor en nadelen van de methodes staan wel omschreven hoor...:)
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:27:58 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73744905
Ik heb via mijn werk ervaring met het na-isoleren van spouwmuren van oude huizen.
Eigenlijk is het heel simpel; absoluut NIET doen!

Ik heb uitsluitend negatieve gevolgen gezien. De isolatiewaarde en de gewilde lagere stookkosten zijn vrijwel nihil.
Grootste (terugkerende) probleem is vochtdoorslag. Huizen uit die tijd hebben een bepaalde eigen vochthuishouding, door het toevoegen van waterdichte chemische middelen (bijvoorbeeld pur bij houten kozijnen) veranderd de natuurlijk vochthuishouding en ontstaan problemen (houtrot, vochtdoorslag, etc.)

Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf weten, maar de kosten wegen niet op tegen de baten. Sterker nog, je krijgt meer problemen dan je dacht te hebben.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 5 november 2009 @ 08:38:37 #11
5374 koelkast
Met B 1-0-0. Wat is er, B100?
pi_74409598
het is toch vreemd dat al die bedrijven adverteren met energiebesparing etc, terwijl dat helemaal niet uit komt? Ook ik sta op het punt om de spouw te laten isoleren, maar door dit topic weer aan het twijfelen gebracht.
Ze geven toch ook al snel 10 jaar garantie?
B: Ga naar de wagen! B2: Wie moet ik dragen?! B: Ga naar de wagen! B2: Oh, zeg dat dan! B: Dat zeg ik toch?! B2: Wat zeggie? B: Stommeling! Uilskuiken! FrikanDEL!!!
pi_74410711
Er bestaat een aardig pdf'je hierover:

http://www.pluimers.be/pdf/na-isolatie_spouwmuren.pdf

Hoop wetenschappelijk geklets, maar verderop in het document staan foto's en een verhaal van iemand die dat heeft laten doen.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_74413684
Ik wilde dit ook laten doen tijdens de renovatie van mijn stulp. Maar uiteindelijk hebben ze het me afgeraden. Door de constructiemethode heb ik bijvoorbeeld aan de raamdorpels enorme koudebruggen (binnenmuur en gevelmuur zijn verbonden met elkaar door een strook gestort beton) en bovendien is het huis toen opgetrokken door een hoop familieleden van de toenmalige bewoners en die hadden de briljante gewoonte om stukken baksteen en morteloverschot uit de emmertjes in de spouw te flikkeren, nog meer koudebruggen dus.

Gevolg bij na-isolatie zou zijn dat de vochthuishouding totaal verandert, en ik condensatieplekken zou krijgen aan de binnenkant van het huis.

Jammer. Uiteindelijk heb ik het moeten laten bij HR beglazing en isoleren van de zolder + de 1971 stookoliebrander vervangen door een condensatie gasketel. Hiermee bespaar ik toch al de helft in stookkosten
pi_74417504
ik denk dat ik het toch ga doen
kost me 2000 euro voor 100m2
ook heb ik 10 jaar garantie op alles, dus ook op vochtproblemen die hopelijk niet gaan onstaan
de trappenhal waar ook de voordeur zit is zo koud, nu al, niet warm te stoken
  donderdag 5 november 2009 @ 14:11:07 #15
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_74418791
wij hebben een woning uit 1957 wel in Belgisch Limburg ... we hebben een spouw van 7 cm aan binnenzijde beton aan buitenzijde gewoon gevelsteen. Wij hebben verschillende methodes overwogen maar PUR is de beste voor zo ver wij na een jaar onderzoek hebben kunnen zien.

Pur is stabiel, proper, waterafstotend en heeft de hoogste R waarde ... tevens zorgt het er voor dat de binnenmuur volledig los komt te staan van de thermische werking. Dat zorgt er voor dat de binnenmuur licht gaat acumuleren dus warmte opnemen en bij afkoeling van binnenruimte zijn warmte terug af geeft.

De pur wordt aangebracht langs buiten met gaten om de meter in de voeg ... onder vensters worden extra gaten gemaakt.

Bij onze woning (2 verdiepen, 1 zolder en 1 kelder en een grond oppervlakte van 8 bij 6 meter met vensters er af getrokken geeft 200 vierkante meter te vullen oppervlakte. Dit kost ons in het totaal 5620 euro inclusief btw (21 procent) inclusief plaatsen van stellingen, uitvoeren werken, matteriaalkosten, opvullen van voeg gaatjes in zelfde kleur als voorheen, middeltje om reststof te verwijderen.

nu de btw kan je volledig recupereren via je belastings aangifte dat is dus al een 975 euro. Dat duurt dus wel eventjes aangezien je dat pas het jaar er na terug krijgt. Dan krijg je ook nog allerlei premies en kortingen kortweg je houd een 3500 euro over die je daadwerkelijk moet betalen ...

De isolatie heeft alleen nut als je ook je dak voldoende isoleert dat is dan wel een voorwaarde anders gaat je warmte gewoon langs daar weg. Hoeveel bespaar je? Wel wij hebben een verbruik van ongeveer 1400 liter stookolie per jaar. Dat is zowel voor verwarming als warm water ... na het plaatsen van dakisolatie is dit reeds vermindert naar 1100 euro terwijl we dit jaar een strengere winter hebben gehad. De spouw isolatie met pur zou nog eens 40 % daarvan moeten doen zakken waardoor we rond de 600 a 700 liter stookolie komen. Met de huidige prijzen sparen we dus 440 liter per jaar -> pakweg een 300 a 350 euro per jaar ... het duurt dus een 10 tal jaren vooraleer het daadwerkelijk terug betaald als je zo eens snel rekent ...

is het dan de moeite? wel ... ja
- diesel wordt duurder en duurder dus verwacht maar dat de 10 jaar merkelijk kleiner zullen zijn huisbrand olie alsook gas 10 jaar geleden tegen nu is een enorm verschil in prijs ...
- in de zomer werkt het ook isolerend en kan je hitte buiten houden ... door de globale opwarming zeker een pluspunt
- het comfort in je woning wordt verhoogd door een betere warmte verdeling en door de accumulatie van de muren ... geen koude straling
- je moet minder vaak een dag verlof nemen om huisbrandolie te laten leveren
- minder onderhoud aan verwarmingsketel
- je spaart de natuur ... hoewel verbranding geen toekomst heeft maar de isolatie op zich nooit weggegooid is.

met andere woorden niet twijfelen ...

vlokken en zo zijn veel problemen mee ... zowel condensatie vochtvorming als uitzakken of zelfs gewoon zeer lage waardes kwa isolatie. Ga dus zeker voor PUR en in 2 componenten.

Voor firma's die dat doen is het ook opletten ... in Belgie en Nederland is er geen controle op de producten en het werk ... maar goede firma's behalen europese certifikaten ... zorg dat je zo een firma neemt! Ook al kost het iets meer. Je hebt dan garantie dat het tegoei gedaan is!

deze komt dit bij ons uitvoeren
http://www.maxipur-isolaties.be/maxipur/page.asp?DocID=33790

denk er ook aan dat dit erg in trek is ... wij hebben 7 maanden geleden beslist dit te willen doen en wordt nu pas uitgevoerd!

Over vocht ... bij een goede isolatie is het heel belangrijk dagelijks goed te verluchten ... dan krijg je geen problemen met vocht. 90 procent van de naisolatie vocht restultaten blijken te liggen aan slechte verluchting de overige 10 door constructie fouten die altijd te verhelpen zijn!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_74418823
ik heb mijn dak en kruipruimte laten doen door.

http://vandebuntisolatie.nl/
van de Bunt isolatie

http://isomer.nl/
Isomer Spuitisolatie
pi_74427111
quote:
Op donderdag 5 november 2009 14:11 schreef HaerdenC het volgende:

De isolatie heeft alleen nut als je ook je dak voldoende isoleert dat is dan wel een voorwaarde anders gaat je warmte gewoon langs daar weg.

Dit is niet correct. Je verlaagt de totale warmtestroom door de gehele thermische schil aanzienlijk, ook al pak je sommige punten minder goed aan. Thermische isolatie werkt niet als geluidsisolatie waarbij de zwakste schakel de totale isolatie bepaald.
  donderdag 5 november 2009 @ 19:37:15 #18
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74430451
quote:
Op donderdag 5 november 2009 14:11 schreef roosgeelsma het volgende:
ik heb mijn dak en kruipruimte laten doen door.

http://vandebuntisolatie.nl/
van de Bunt isolatie

http://isomer.nl/
Isomer Spuitisolatie
quote:
geregistreerd op: donderdag 5 november 2009 @ 13:59
laatste bezoek: 4 uur, 51 minuten geleden.
aantal posts: 1 (gemiddeld 1 per dag)
Fijn dat je dat met ons deeld. Je hebt je er zelfs speciaal een account voor aangemaakt!
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 12 november 2009 @ 19:11:58 #19
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_74643706
quote:
Op donderdag 5 november 2009 17:50 schreef Walter-Ego het volgende:

[..]

Dit is niet correct. Je verlaagt de totale warmtestroom door de gehele thermische schil aanzienlijk, ook al pak je sommige punten minder goed aan. Thermische isolatie werkt niet als geluidsisolatie waarbij de zwakste schakel de totale isolatie bepaald.
wel ... ik zeg niet dat het totaal niks uithaalt maar warmte stijgt ... daardoor is je dakisolatie op zijn minst zo belangrijk als je muur isolatie ... als je een huis hebt zonder isolatie en je isoleert enkel je dak of enkel je muren zal het dak een groter effect hebben dan enkel de muren. Tevens is een dak isoleten met glas of rotswol stukken goedkoper en zelf te doen. De combinatie van beide geeft echter het meest optimale kwa isolatie.

Verder is het zo dat de combinatie pur in de spauw en 16 tot 32 cm glaswol tegen het dak samen met thermisch dubbelglas de meest betaalbare oplossing is voor het gemiddelde huis gebouwd tussen +-1880 en 1970. Vanaf 1970 waren de eerste isolaties en dergelijke reeds aanwezig net als dubbel glas (toen nog zonder gas tussen)

tevens is je uitleg niet geheel correct met name niet naar comfort toe ... als je een stuk niet isoleerd kan je dat zien al .. je doet in de winter dikke sokken, broek, schoenen, blouse, jas, sjaal, muts aan .... als dan een stukje van je rug bloot is ga je toch een ijskoud gevoel hebben en rillingen over je volledige lichaam hoewel al de rest goed bedekt is. Dat is dan ook ineens het voordeel van spouw isolatie. De koude bruggen blijven heel erg beperkt.

Wij hebben ook gekeken voor buitenmuur isolatie en dat is stukken kostelijker en geeft enorm diepe vensterbanken. Rond de ramen blijven koude bruggen tenzij je er echt een kleinere venster en zo in gaat zetten.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 12 november 2009 @ 22:11:45 #20
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74650197
quote:
Op donderdag 12 november 2009 19:11 schreef HaerdenC het volgende:

[knip]

Wij hebben ook gekeken voor buitenmuur isolatie en dat is stukken kostelijker en geeft enorm diepe vensterbanken. Rond de ramen blijven koude bruggen tenzij je er echt een kleinere venster en zo in gaat zetten.
Hier heb je het neem ik aan over een geïsoleerde voorzetwand en niet over achteraf aangebrachte spouwmuurisolatie?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  woensdag 18 november 2009 @ 09:00:23 #21
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_74805979
quote:
Op donderdag 12 november 2009 22:11 schreef error_404 het volgende:

[..]

Hier heb je het neem ik aan over een geïsoleerde voorzetwand en niet over achteraf aangebrachte spouwmuurisolatie?
inderdaad we hebben gekeken in der tijd om aan de buitenkant mechanisch 10 cm pur te plaatsen en daar dan tegen te isoleren ... maar dan wordt je muur dus 12 cm dikker ... en moet je dus inderdaad de vensterbanken vervangen. Tevens is de kans op koude bruggen groter, is het veel meer werk, is het veel duurder, moeten je dakgoten aangepast worden, moet je dak aan 2 kanten 12 cm breder worden ... een pan is niet bepaald 12 cm, etc etc ... kortweg dat kost je zeker 4 keer de prijs van spauw isolatie. Bezetten alleen al is voor onderlaag, bezetsel (op natuurlijke basis want harsbezetsels zijn niet uv bestendig en veel onderhoudsintensiever) + beschermende vuil afstotende laag geplaatst ongeveer 75 euro de vierkante meter. Wil je ook nog eens isolatie doe dan maar rond de 120 ... dus dat loopt aardig op. Wij hebben voor onze woning in totaal 200 vierkante meter gevel. Dus zonder vensterbanken dakgootaanpassing en dakcorrectie spreken we al over 24000 euro. Daarom hebben wij gekozen voor spouw isolatie.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_74806134
waarom zou je door aan de buitenzijde te isoleren opeens koudebruggen krijgen? Die kun je dan namelijk oplossen.
Door een oude woning met aangestorte balkons (ik noem maar iets) goed te isoleren is de enige juiste oplossing dit aan de buitenzijde te doen.

Maarja, dan heb je weer meer problemen met aansluitingen en ander gevelbeeld etc. Dat is de voornaamste reden dat er in de spouw geisoleerd wordt. Naast het kostenplaatje.
pi_103661741
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2009 09:00 schreef MrNiles het volgende:
Heeft er iemand ervaring met spouwmuur isolatie.
Mijn huis uit 1954 heeft dus geen isolatie in de spouw, tegenwoordig zijn er veel bedrijven bezig met na-isolatie. Maar er zijn zoveel methodes en mogelijkheden: PUR, vlokken, balletjes etc
Heeft iemand iets laten doen??
Wat kost het?
Wat is de "beste" oplossing?
Bel anders eens met een aantal isolatiebedrijven en laat je goed adviseren door de kenners zelf. -edit- wil je adverteren? Neem dan contact op met pr@fok.nl

[ Bericht 6% gewijzigd door Ml-etje op 09-05-2012 12:00:23 ]
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:19:43 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_103662275
Huizen uit jaren 50-60 zijn vaak risico huizen heb ik begrepen omdat er veel cementbruggen in de spouw zitten door slordig bouwen...
pi_103662508
Je zou beter moeten weten RantheMan ;)

[ Bericht 46% gewijzigd door Ml-etje op 29-10-2011 12:29:49 ]
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_103663319
Recent is er een uitgebreid topic over geweest:

Garantie en aandachtspunten spouwmuur isolatie
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103700177
Kan aub de spam van djemie verwijderd worden en kan dit topic dan dicht? Dit topic is praktisch 2 jaar oud.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_103702994
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 10:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
Kan aub de spam van djemie verwijderd worden en kan dit topic dan dicht? Dit topic is praktisch 2 jaar oud.
Spam is weg en we gooien geen topics dicht.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_103874629
Leuk om te zien wat er allemaal verteld wordt.
Een ding is in ieder geval zeker; correct aangebrachte spouwmuurisolatie
levert wel degelijk een besparing op de energierekening op.
pi_111324464
-edit- wil je adverteren? Neem dan contact op met pr@fok.nl

[ Bericht 85% gewijzigd door Ml-etje op 09-05-2012 11:59:48 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')