abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73701142
Volgend jaar ga ik waarschijnlijk HBO informatica doen. Ik ga binnenkort naar open dagen enz.
Ik vroeg me af wat de ervaringen zijn met deze opleiding? Ik heb zelf al 2 jaar het vak informatica gehad op de havo, dus al veel aan html, java, php enz. gedaan. Zit dat ook veel in deze opleiding?
Alvast bedankt
Nee, zeg jij maar niets, ga jij maar slapen
  donderdag 15 oktober 2009 @ 00:12:37 #2
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_73701319
Ik zou dat ooit ook gaan doen. Totdat ik een helder moment kreeg. Het eerste jaar houdt inderdaad java en php in ja. Volgens mij is dat alleen het eerste jaar. Althans, php bedoel ik daarme.
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_73701368
Er zijn meerdere richtingen binnen het HBO waarin je Informatica kunt gaan doen. Technisch/Bedrijfkunde etc. Mijn ervaring is dat je echt "into" computers en computertechniek moet zijn. Ik was een XBOX-informaticus, en ben na anderhalf jaar dus afgehaakt omdat mijn interesse dus minimaal was. Nu doe ik een opleiding in de Social Work sector en dat bevalt toch beter en past ook meer bij mij.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 00:22:49 #4
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_73701550
Er zijn niet meerdere richtingen Informatica. Informatica is gewoon een opleiding, net zoals Technische bedrijfskunde dat ook is, of Technische Informatica.

Wat je het eerste jaar krijgt hangt af van bij welke school je de opleiding volgt. Een school is grotendeels vrij om te bepalen hoe ze het invullen. Zo kreeg ik toen ik begon nog vnl. Delphi pascal in het 1e jaar, met vnl Java in het tweede en daarna C/C++, inmiddels werken ze veel met C# en begint ook Python meer en meer gebruikt te worden.

HTML hebben wij niet gehad, PHP hebben wij niet behad (op vrijwillige workshops na). Doorgaans leer je bij Informatica software programmeren, niet websites bouwen, maar daar kun je zelf een hoop mee spelen natuurlijk.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_73701735
Je hebt wel degelijk verschillende richtingen. Ik heb zelf Informatica en Informatiekunde aan de Haagse Hogeschool gedaan en daar kon je vier verschillende kanten op, waarin je ook nog eens keuzes uit een berg keuzemodules had.
pi_73787614
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 00:33 schreef TimMer1981 het volgende:
Je hebt wel degelijk verschillende richtingen. Ik heb zelf Informatica en Informatiekunde aan de Haagse Hogeschool gedaan en daar kon je vier verschillende kanten op, waarin je ook nog eens keuzes uit een berg keuzemodules had.
Ik zit in het laatste jaar Informatica aan de Haagse Hogeschool.
Het gaat om het ontwikkelen van software en daarbije behorende dingen (databases, testen, beheren).
Je krijgt geen netwerk, servers, photoshop of flash enzo.
Als je xbox'en of hyves wel leuk vind en daarom Informatica kiest zit je verkeerd.

Opleiding is grotendeels java. Ook komen .net en php even in het licht.
Zijn ook aantal opdrachten waar je zelf mag kiezen welke taal je gebruikt.
PM me maar als je meer wilt weten.
pi_73787976
Tvp. Ik wil misschien een minor Informatica gaan doen.
pi_73788115
Ik volg Network infrastructure Design in Heerlen.
Dat is weer heel weinig programmeren (eigenlijk voornamelijk wat scripting), Cisco, Microsoft, Linux en een meuk aan management vakken.
pi_73793916
Ik studeer software engineering en dat is programmeren in C# en datamodellen maken. Dat eigenlijk vooral.
Maarja, het boeit mij dan ook niet zo gek veel eigenlijk, ik wil in 2010 een andere richting op en doe dit alleen even voor de propedeuse die ik in februari behaal als het goed is.

Op zich is de opleiding wel interessant en uitdagend hoor, als het je interesseert. Zelfs ik vind het vaak leuk om iets te programmeren, maar ik zie het mezelf niet de rest van mijn leven doen..
pi_73810676
Ik heb informatica gedaan op de HU. Alleen de propedeuse, want het was mij te technisch
Dat programmeren en dat binaire stelsel en die technische kant van Engels, wiskunde en dat OO programmeren viel bij mij verkeerd
Toen ben ik Bedrijfskundige Informatica gaan doen, een veel betere keuze als je meer zit te denken aan projectmanager of consultant en meer interesse hebt in de bedrijfskundige kant van I. Dus geen die-hard softwareklopper
pi_73810894
Je bedoelt; als je het abstractieniveau niet aan kunt is BI beter.
pi_73810918
Jullie snappen toch wel dat elke hoge school de term "informatica" anders interpreteren. Komt namelijk dat het een behoorlijk breed begrip is.

Zo zijn er hogescholen die informatica strikt gebruiken voor programmeren, maar een beleidsmatige kant (zoals adviseren) valt natuurlijk ook binnen de term informatica.

En ja.. je zult binnen de informatica moeten kiezen.
Dit keer zonder signature
pi_73810975
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 17:19 schreef RRGJL het volgende:
Ik weet niet hoeveel % jij leest, maar ik zal het duidelijk omschrijven (blijkbaar was het nogal moeilijk)

Ik vind programmeren geen flikker aan, dus als je niet de hele dag code wil schrijven kun je beter BI gaan doen
pi_73810990
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 17:20 schreef Ericjuh het volgende:
Jullie snappen toch wel dat elke hoge school de term "informatica" anders interpreteren. Komt namelijk dat het een behoorlijk breed begrip is.

Zo zijn er hogescholen die informatica strikt gebruiken voor programmeren, maar een beleidsmatige kant (zoals adviseren) valt natuurlijk ook binnen de term informatica.

En ja.. je zult binnen de informatica moeten kiezen.
Klopt, de echte informatica is eigenlijk software engineering. Technische Informatica is in principe ook gewoon software engineering, maar dan met wat meer wiskunde ernaast.

[ Bericht 70% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2009 17:24:33 ]
pi_73811075
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 17:21 schreef mafkees01 het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel % jij leest, maar ik zal het duidelijk omschrijven (blijkbaar was het nogal moeilijk)

Ik vind programmeren geen flikker aan, dus als je niet de hele dag code wil schrijven kun je beter BI gaan doen
Ik lees tussen de regels door dat je het gewoon te moeilijk vond en het dus maar af doet als iets voor nerds door termen als 'die-hard code kloppen'. Net zoals je het hebt over het binaire stelsel terwijl dat geen fuck voorstelt, en technisch Engels. Ook zo een niet-bestaand concept. Maar goed, wat jij wil
pi_73811463
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 17:24 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ik lees tussen de regels door dat je het gewoon te moeilijk vond en het dus maar af doet als iets voor nerds door termen als 'die-hard code kloppen'. Net zoals je het hebt over het binaire stelsel terwijl dat geen fuck voorstelt, en technisch Engels. Ook zo een niet-bestaand concept. Maar goed, wat jij wil
Als jij het woord technisch opvat als "te moeilijk" dan zou een paar jaartjes studie bij jou in ieder geval nog niet misstaan...
pi_73811850
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 17:35 schreef mafkees01 het volgende:

[..]

Als jij het woord technisch opvat als "te moeilijk" dan zou een paar jaartjes studie bij jou in ieder geval nog niet misstaan...
En waar zeg ik dat ik dat doe? Wat mij betreft is de discussie bij deze gesloten
pi_73816053
Het binaire stelsel moeilijk noemen
  zondag 18 oktober 2009 @ 21:53:14 #19
264472 Leucopterus
Libertarian extraordinaire
pi_73823145
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 17:19 schreef RRGJL het volgende:
Hard maar waar!

Bedrijfskundige Informatica is voor mensen die Informatica niet aan kunnen (waaronder ik )!
Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
pi_73849524
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 21:53 schreef Leucopterus het volgende:

[..]

Hard maar waar!

Bedrijfskundige Informatica is voor mensen die Informatica niet aan kunnen (waaronder ik )!
BI is toch juist ingewikkelder dan I omdat tijdens de opleiding de focus meer op het analyseren ligt denk aan het het in kaart brengen van het probleem, use cases, klassediagrammen, etc. opstellen?
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:42:25 #21
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_73851133
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:03 schreef Dracula188 het volgende:

[..]

BI is toch juist ingewikkelder dan I omdat tijdens de opleiding de focus meer op het analyseren ligt denk aan het het in kaart brengen van het probleem, use cases, klassediagrammen, etc. opstellen?
Hoe wil je ooit goede software schrijven zonder het probleem goed in kaart te brengen.
Het zal wel voornamelijk een verschil in focus zijn.
BI meer bedrijfskunde en marketing
I meer wiskunde, algoritme ontwerp en programmeren.

Gelukkig is bedrijfskunde nu niet echt ingewikkeld en uit de praktijk weet ik dat de meeste mensen dat redelijk snel oppikken.

Ik zou kiezen voor Informatica, tenzij je slecht bent in Wiskunde.
Marketing en wat extra bedrijfskundige kennis kun je altjd nog wel oppikken, goed leren ontwerpen en programmeren is een stuk moeilijker.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_73851355
Ik weet niet hoe het op het HBO is, maar wel hoe het op het WO is, en volgens mij krijg je ongeveer hetzelfde op het HBO, alleen dan op een lager pitje .

Op het WO is het als volgt, je krijgt in het begin programmeren in java, basiswiskunde, architectuur & computerorganisatie en programmatuur.

Naja het programmeren in java gedeelte hoef ik niks over uit te leggen... De basiswiskunde is iets minder makkelijk dan het klinkt, bereid je dus voor op pittige wiskunde , architectuur gaat voornamelijk over hoe een processor van binnen rekent, dus met de schakelingen zelf (de flipflops, en dergelijke, hoe de 1'tjes en 0'tjes worden overgedragen etc, hoe er wordt gerekend met 1'tjes en 0'tjes binnen de processor d.m.v. schakelingen, dat soort dingen). Programmatuur is programma algebra, heul abstract en vaag. Later krijg je ook nog andere programmeertalen en zal je ook les krijgen over databases etc en je krijgt ook het vak logica wat later in het eerste jaar.
pi_86188425
Haa Hier heb ik mischien wat aan.
Sisco Certified
  dinsdag 7 september 2010 @ 23:45:39 #24
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_86188836
sodeju wat een topic kick
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')