abonnement Unibet Coolblue
pi_75205805
De St. Nicholas in Vianden (Luxemburg) is ook echt kicken.
  woensdag 2 december 2009 @ 15:06:27 #252
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_75212800
Het plan is om eind mei de Ventoux te gaan beklimmen. Een cyclo, weet even niet uit mijn hoofd hoe deze heet, behalve dat eht de ventoux op is en 140km en een beetje. En omdat ik nog zo jong ben mag ik er maximaal 6 uur overdoen wil ik voor goud gaan.

Doe nu aan mountainbiken, hardlopen en af toe spinnen om op gewicht te blijven en conditie blijven te houden.

Die tochten in Belgie lijken mij erg leuk. Vlaamse pijl ofzo. Ga ik even serieus over nadenken. Ow, en heel erg misschien weer de marmotte, wil nu 8 uur rond. Hoewel ik niet erg veel tijd tot mijn beschikking heb.
Superhero to the rescue!
pi_75212984
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:06 schreef Superher0 het volgende:
Het plan is om eind mei de Ventoux te gaan beklimmen. Een cyclo, weet even niet uit mijn hoofd hoe deze heet, behalve dat eht de ventoux op is en 140km en een beetje. En omdat ik nog zo jong ben mag ik er maximaal 6 uur overdoen wil ik voor goud gaan.

Doe nu aan mountainbiken, hardlopen en af toe spinnen om op gewicht te blijven en conditie blijven te houden.

Die tochten in Belgie lijken mij erg leuk. Vlaamse pijl ofzo. Ga ik even serieus over nadenken. Ow, en heel erg misschien weer de marmotte, wil nu 8 uur rond. Hoewel ik niet erg veel tijd tot mijn beschikking heb.
Is die over de Ventoux ook van Sportcommunication? Die heet dacht ik gewoon La Ventoux. Je hebt ook nog de Beaumise de Venise (oid), die gaat ook over de Ventoux. Ik weet alleen niet wanneer die is.
in a crowd you lose humanity
pi_75213249
Over gewicht gesproken, ik ben benieuwd, wat is jullie bmi? gemiddeld genomen zijn wielrenners vrij licht, ben benieuwd of dat hier ook klopt.

Ik begin: ongeveer 20.5
Eins, zwei, hoeplakai.
  woensdag 2 december 2009 @ 15:19:43 #255
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_75213277
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:11 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Is die over de Ventoux ook van Sportcommunication? Die heet dacht ik gewoon La Ventoux. Je hebt ook nog de Beaumise de Venise (oid), die gaat ook over de Ventoux. Ik weet alleen niet wanneer die is.
uhm, mij is gewoon gezegd dat we de Ventoux op moeten knallen. vrienden van mij regelen dit. Elk jaar ga ik met ze op fietsvakantie. Zo hebben we de dolomiti al een keer gedaan, van Salzburg naar Venetie en de Marmotte. Dit seizoen dus de Ventoux. Lijkt mij super! En inderdaad die van de sportcommunication.
Superhero to the rescue!
pi_75213346
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:18 schreef jakkop het volgende:
Over gewicht gesproken, ik ben benieuwd, wat is jullie bmi? gemiddeld genomen zijn wielrenners vrij licht, ben benieuwd of dat hier ook klopt.

Ik begin: ongeveer 20.5
Die van mij ook
in a crowd you lose humanity
  woensdag 2 december 2009 @ 15:26:54 #257
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_75213503
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:21 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Die van mij ook
23.6

maar ik heb dan hele zware botten
Alle gekheid op een stokje, ik ben dit jaar 12kilo afgevallen, weeg nu zo'n 74, ben van pakmaat 52 naar 50 gegaan, broekmaat 34 naar 31. Probleem waar ik nu tegen aanloop is dat mijn waist goed is maar mijn benen, en vooral de dijen te groot zijn. Heb te grote beenspieren! Hoop met hardlopen mijn spieren efficienter te krijgen en nog meer kilo's kwijt te raken. Vandaag lekker 8km hardgelopen, vlak voor de lunch.
Superhero to the rescue!
pi_75214273
Ciao!

Ik heb 3x9 versnellingen, maar geen idee hoeveel tandjes erop zitten


En ik ben ook niet zo licht helaas, maar nu met die alpe d'huzes in het vooruitzicht wel bezig om wat kilo's te lozen.
bmi nu is 23.5 ongeveer en ik wil naar 21,7. Dat is een kilo of 5 er nog af. Helaas gaat het net zo hard nog, ondanks dat ik al een maand heel netjes eet en keihard train :[

Bedankt voor de eerste donatie trouwens! wie volgt?
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
  woensdag 2 december 2009 @ 16:00:44 #259
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_75214608
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:51 schreef cyclechick het volgende:
Ciao!

Ik heb 3x9 versnellingen, maar geen idee hoeveel tandjes erop zitten


En ik ben ook niet zo licht helaas, maar nu met die alpe d'huzes in het vooruitzicht wel bezig om wat kilo's te lozen.
bmi nu is 23.5 ongeveer en ik wil naar 21,7. Dat is een kilo of 5 er nog af. Helaas gaat het net zo hard nog, ondanks dat ik al een maand heel netjes eet en keihard train :[

Bedankt voor de eerste donatie trouwens! wie volgt?
in het wiel. 10tje per keer krijg je van mij. Maar dan wil ik wel zien dat je afziet, foto's e.d.. Bel anders even als je na 3 keer boven bent. Als je dan nog kunt praten kun je nog een keer
Superhero to the rescue!
pi_75215429
Nou dan doe ik ook mee. Maar wel even geduld, ben op het moment zo goed als blut ( ), dus ga eens nadenken hoeveel ik geef. Genoeg tijd iig
Eins, zwei, hoeplakai.
  woensdag 2 december 2009 @ 16:50:55 #261
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_75216570
BMI - 22.5
BMI Cancellara - 22.3

Kortom niks aan het handje.

Ga trouwens ook misschien die alpe d'huez fietsen, lijkt me best mooi.
.
  woensdag 2 december 2009 @ 16:56:04 #262
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_75216765
quote:
Op woensdag 2 december 2009 16:50 schreef Yankee het volgende:
BMI - 22.5
BMI Cancellara - 22.3

Kortom niks aan het handje.

Ga trouwens ook misschien die alpe d'huez fietsen, lijkt me best mooi.
Vetpercentages willen we weten Vele malen interessanter!
Superhero to the rescue!
  woensdag 2 december 2009 @ 16:58:27 #263
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_75216860
quote:
Op woensdag 2 december 2009 16:56 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Vetpercentages willen we weten Vele malen interessanter!
Eerlijk gezegd denk ik dat Fabian net iets afgetrainder is...
.
  woensdag 2 december 2009 @ 17:00:32 #264
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_75216959
quote:
Op woensdag 2 december 2009 16:58 schreef Yankee het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd denk ik dat Fabian net iets afgetrainder is...
Ietsjes dan ;-)
Vond het zo mooi te zien wereldrecord tijdrijden, gemiddelde van boven de 50, en dan met losse handjes en de laatste 100meters rustig fietsen over de finish. Wat een man, wat een kracht.
Superhero to the rescue!
  woensdag 2 december 2009 @ 17:05:55 #265
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_75217152
Even een plaatje van deze held:

.
  woensdag 2 december 2009 @ 17:12:31 #266
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_75217367
Ik zit nu rond de 24 BMI. Voor juni was dat nog boven de 30, dus ik mag niet mopperen. Gaat nog wel verder naar beneden, is de bedoeling.
pi_75221122
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:00 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Ietsjes dan ;-)
Vond het zo mooi te zien wereldrecord tijdrijden, gemiddelde van boven de 50, en dan met losse handjes en de laatste 100meters rustig fietsen over de finish. Wat een man, wat een kracht.
Die man is echt mijn held. Ik wil volgend seizoen echt wel rondfietsen met een lager gewicht/vetpercentage. 72 a 73 kilo voor 1.86. Ik weeg nu 78 en heb een BMI van 22.55 maar van m'n buik kunnen wel 'n paar kilootjes af. Qua bouw ben ik al met al maar een tenger manneke als ik niet zo van 't leven genoot

@Cyclechick: Ik moet eerst even december overleven, maar vanaf januari heb ik 'n nieuwe baan en dan doneer ik ook wel wat centjes
Met 3x9 kom je wel boven!
pi_75222188
Ik ben komend jaar ook van plan om toertochten te gaan rijden. Ik wil in april starten met de AGR. Ik weet nog niet precies hoeveel ik wil gaan doen. Ik ben afgelopen jaar begonnen en heb nog niet meer dan 80 KM op een dag gereden. Maar ik zit toch te denken aan de 150. Is dat een beetje haalbaar? Ik rij nu overigens niet ben wel fanatiek aan het hardlopen. Dadelijk in februari, maart als het weer mooi weer wordt start ik wel weer met fietsen.

Mijn BMI is 20 en is dalende vooral door dat hardlopen en ik ben slechts 1.70 lang dus ideaal om mee te klimmen. Voor de zomer ben ik aan het twijfelen tussen de Franse Alpen of Italie (In de buurt van de Stelvio en de Gavia)
Boodschap van algemeen nut.
pi_75223135
April is misschien wat aan de vroege kant, maar het is ook afhankelijk van hoeveel tijd je kunt vrijmaken om te trainen. Als je tegen die tijd al wat tochten van 100-130 km heb gereden, moet de 150 km ook te doen zijn. Mits je jezelf niet opblaast in de eerste 50 km.
in a crowd you lose humanity
  donderdag 3 december 2009 @ 00:01:05 #270
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_75233473
BMI 18 , altijd al geweest, vaste dieet is een zak croky bolognese of 5 per week en veel cola (geen light, jippie! cola!), of ik nu 6 dagen per week train een hele zomer, of 7 dagen per week op een burostoel zit de hele winter maakt niet uit. ZOEF ZOEF die berg op
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_75235784
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:20 schreef hetsjhokleek het volgende:
Ik ben komend jaar ook van plan om toertochten te gaan rijden. Ik wil in april starten met de AGR. Ik weet nog niet precies hoeveel ik wil gaan doen. Ik ben afgelopen jaar begonnen en heb nog niet meer dan 80 KM op een dag gereden. Maar ik zit toch te denken aan de 150. Is dat een beetje haalbaar? Ik rij nu overigens niet ben wel fanatiek aan het hardlopen. Dadelijk in februari, maart als het weer mooi weer wordt start ik wel weer met fietsen.

Mijn BMI is 20 en is dalende vooral door dat hardlopen en ik ben slechts 1.70 lang dus ideaal om mee te klimmen. Voor de zomer ben ik aan het twijfelen tussen de Franse Alpen of Italie (In de buurt van de Stelvio en de Gavia)
Mijn BMI is ook 20 maar ik ben 1.90

Maar als je een beetje conditie hebt en geen BMI dat ver bovengemiddeld is lukt elke toertocht van 150 kilometer in Nederland wel hoor. Ga je lekker in groepjes hangen

Ik fiets ook te weinig om echt serieus een beetje niveau te halen, maar op een toertocht van 150 kilometer kom ik leuk genoeg mee en op heuveltjes fiets ik al die oudere taaie kerels heerlijk voorbij
pi_75238390
quote:
Op donderdag 3 december 2009 00:01 schreef el_salvador het volgende:
BMI 18 , altijd al geweest, vaste dieet is een zak croky bolognese of 5 per week en veel cola (geen light, jippie! cola!), of ik nu 6 dagen per week train een hele zomer, of 7 dagen per week op een burostoel zit de hele winter maakt niet uit. ZOEF ZOEF die berg op
moet je voorstellen hoe hard je gaat als je eens gezond zou gaan leven!!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  donderdag 3 december 2009 @ 13:20:07 #273
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_75244648
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:53 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

moet je voorstellen hoe hard je gaat als je eens gezond zou gaan leven!!
ik rook niet!
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_75245368
Hier 77-78 kilo en 1.86. BMI dus rond de 22,5

Grappig: in de zomer weeg ik 72-73 kilo, zodra ik in september stop met bijna dagelijks fietsen, maar het nog maar alleen van de weekends moet hebben (en dan ook nog eens mooiweerfietser zijn, dus lang niet elk weekend) schiet ik meteen 5 kilo omhoog.
Zo'n wintervoorraadje is niet erg, dat verdwijnt in maart wel weer
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_75251837
quote:
Op donderdag 3 december 2009 13:20 schreef el_salvador het volgende:

[..]

ik rook niet!
Beter roken dan die 5 zakken croky's in de week!
(Alhoewel)

Ik krijg ook zin in een zak chips nu jummm!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  donderdag 3 december 2009 @ 20:28:52 #276
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_75259137
mn cholesterol en bloeddruk zijn prima, hmmmm, geen chippies in huis, dan maar uurtje spinnen...
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
  vrijdag 4 december 2009 @ 10:14:51 #277
58560 Oksel
Gezellig.
pi_75274148
Ik moet een nieuwe fiets als ik terug ben in NL! Twijfel nog.. iets nieuws, of een dure 2e hands? Full carbon, of gewoon heel licht alu?
  vrijdag 4 december 2009 @ 10:29:26 #278
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_75274561
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 10:14 schreef Oksel het volgende:
Ik moet een nieuwe fiets als ik terug ben in NL! Twijfel nog.. iets nieuws, of een dure 2e hands? Full carbon, of gewoon heel licht alu?
wat is je budget?
.
  vrijdag 4 december 2009 @ 11:00:06 #279
58560 Oksel
Gezellig.
pi_75275490
Rond de 1000.. 1200 max, liever 800.
  vrijdag 4 december 2009 @ 11:04:05 #280
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_75275624
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:00 schreef Oksel het volgende:
Rond de 1000.. 1200 max, liever 800.
Dat is alleen voor het frame of voor een complete fiets? In het geval van het laatste lijkt me een full carbon onmogelijk. Denk dat je dan of een goede tweedehands kunt kopen of een instapmodel (nieuw) van Bulls of Cube oid met bijvoorbeeld wel Ultegra afmontage.
.
  vrijdag 4 december 2009 @ 13:06:36 #281
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_75279806
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:00 schreef Oksel het volgende:
Rond de 1000.. 1200 max, liever 800.
Voor 1000 heb je geen full carbon, tenzij tweedehands. Persoonlijk zou ik dan voor een nieuw aluminium frame gaan, afgemonteerd met Campa Veloce of Shimano 105. Wellicht dat je in de opruiming er nog eentje vindt met Ultegra afmontage.
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_75281027
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:00 schreef Oksel het volgende:
Rond de 1000.. 1200 max, liever 800.
het liefst wil je natuurlijk zo'n mooie carbon bike zoals het testmodel wat we vorih jaar tijdens de toertocht in heelsum ter beschikking hadden, mooi spul! Maar of dat lukt voor onder de 1000... Moet je toch bij de duitse merken kijken, red bull of bulls.

Daar wil je nog wel eens een carbon bike met 105 of zelfs ultegra aantreffen. Let wel op de "onzichtbare" onderdelen, naven, velgen, bandjes. Daar wordt vaak op bezuinigd.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 4 december 2009 @ 13:54:56 #283
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_75281723
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 13:38 schreef Gripper het volgende:

[..]

het liefst wil je natuurlijk zo'n mooie carbon bike zoals het testmodel wat we vorih jaar tijdens de toertocht in heelsum ter beschikking hadden, mooi spul! Maar of dat lukt voor onder de 1000... Moet je toch bij de duitse merken kijken, red bull of bulls.

Daar wil je nog wel eens een carbon bike met 105 of zelfs ultegra aantreffen. Let wel op de "onzichtbare" onderdelen, naven, velgen, bandjes. Daar wordt vaak op bezuinigd.
een nieuwe 105 / ultegra afgemonteerde full carbon fiets voor rond de 1000 euro? Volgens mij gaat je dat dus nooit lukken, Cube heeft een carbon (GTC nogwat) vanaf 1700,-, Red bull / Stevens etc zitten daar volgens mij nog wel een stukje boven.
.
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:09:26 #284
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_75282283
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:35:40 #285
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_75283384
http://www.salden.nl/default.asp?pid=2017&fs=5944&catid=2909
OK een ouder model maar hier wordt je toch als fietser behoorlijk warm van!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 4 december 2009 @ 17:44:28 #287
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_75289966
Ik zie inmiddels dat het dus blijkbaar inderdaad mogelijk is voor dat bedrag
.
pi_75412878
ik wil graag voor kerst iets vragen om mijn ketting te kunnen onderhouden. (ik wil 'm graag eens eraf halen en dan helemaal goed schoonmaken in een bak met schoonmaakspul). ik ga dus een kettingpons vragen. alleen ik zie op de website van featherbikes ook "missing links" staan, wt zijn dat precies? heb ik dat nodig bij het openen en sluiten van mijn ketting, of is dat alleen voor nieuwe kettingen om die vast te kunnen maken?

weet iemand welk gereedschap ik nodig zou hebben om de tandwielen van het achterwiel los te halen? die wil ik ook graag eens schoonmaken.

ook ga ik binnenkort een binnenblad nodig hebben dat kleiner is dan 39, iemand een ideetje waar ik een goede kan halen?

(mijn hele fiets is campagnolo)
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 8 december 2009 @ 16:23:54 #289
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_75413123
Helemaal off topic, maar aangezien hier toch de stoerdere Fokkers zitten vraag ik het maar:
iemand ervaring met nieuwjaarsduiken?
Nieuwjaarsduik
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_75430122
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 16:17 schreef JohnDDD het volgende:
ik wil graag voor kerst iets vragen om mijn ketting te kunnen onderhouden. (ik wil 'm graag eens eraf halen en dan helemaal goed schoonmaken in een bak met schoonmaakspul). ik ga dus een kettingpons vragen. alleen ik zie op de website van featherbikes ook "missing links" staan, wt zijn dat precies? heb ik dat nodig bij het openen en sluiten van mijn ketting, of is dat alleen voor nieuwe kettingen om die vast te kunnen maken?

weet iemand welk gereedschap ik nodig zou hebben om de tandwielen van het achterwiel los te halen? die wil ik ook graag eens schoonmaken.

ook ga ik binnenkort een binnenblad nodig hebben dat kleiner is dan 39, iemand een ideetje waar ik een goede kan halen?

(mijn hele fiets is campagnolo)
Missing links zijn snelsluiters voor kettingen, kunnen i.h.a. hergebruikt worden voor de levensduur van een ketting (niet langer!). Een kettingpons heb je nodig om je ketting te openen als je ketting geen missing link heeft, en om een nieuwe ketting op maat te maken. Is dus een handig stuk gereedschap en kost weinig. "Vroeger" gebruikte je de pons ook om de ketting te sluiten, door een pinnetje tussen twee schakels te duwen. Gewoon het omgekeerde van de ketting openen (pinnetjes kun je niet hergebruiken!). Missing links zijn praktischer, een goed idee om die te gebruiken. Om de goede missing link te kiezen moet je wel even opletten, er zijn verschillende soorten. Voor Campa 9 of 10 speed kun je ze iig vinden van KMC en Connex.

Tandwielen achter: twee tools, een om de sluitring los en vast te draaien, en een die je bij het losdraaien nodig hebt om cassette tegen te houden. Van Tacx heten ze T4542 en T4547, maar ook andere merken hebben ze.

Of je een kleiner binnenblad kunt monteren hangt af van je systeem: heb je een dubbel (steek 135) of een compact (110mm)? Welke Campa groep zit er op je fiets? Bij een compact zitten de bladboutjes dichter bij elkaar waardoor je een kleiner kettingblad kunt monteren. Als je een dubbel hebt kun je misschien een 38 monteren (is in elk geval bij Shimano zo maar daar is de steek 130mm), lager in elk geval niet. Misschien dat bij Campa 39 zelfs de grens is. Bij een compact kun je tot 33. Daarvoor zijn verschillende bladen in de markt, bij Campa is het helaas weer iets complexer (een van de vijf boutjes heeft een afwijkende positie) waardoor slechts enkele geschikt zijn.
pi_75431649
Missing links kun je toch vaak maar 1 keer gebruiken?
pi_75435663
hoi eentwee, bedankt voor je antwoord en hulp!

De missing links zijn maar 5.95 per 10 geloof ik dus dat maakt niet uit of je ze kunt hergebruiken of niet. Maar stel dat ik mijn ketting dus openmaken met een kettingpons. Begrijp ik dan goed dat ik dan OF een vervangend pinnetje nodig heb, OF ik haal een schakel van mijn ketting af en zet er een missing link tussen? of hoeft er dan geen schakel uit? kan ik met het blote oog zien of mijn fiets al een missing link heeft? is dat standaard?

Ook weet ik niet zo goed of ik dubbel of compact heb? ik heb campagnolo 10 speed veloce misschien zegt dat iets.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_75435949
Wat je moet doen hangt van je ketting af.
KMC en Connex hebben missinglinks, zoals eentwee al zei. Ook voor Mavic heb je die. Bij die kettingen kun je 'm met de missinglink openmaken. Je kunt deze kettingen ook op de ouderwetse manier openmaken. Dus met je kettingpons.

Als je je ketting openmaakt met een kettingpons, moet je het pinnetje er niet helemaal uitdraaien. Je krijgt het er namelijk nooit weer goed in! Als je hem met die pin weer wilt sluiten, dan moet je er dus voor zorgen dat 'ie in de buitenste schakel blijft zitten, zodat je 'm er weer in kunt draaien. Anders heb je idd een missing link nodig. Een missing link kun je overigens wel hergebruiken, gaat net zolang mee als de ketting.
Edit: Hier wordt iets anders beweerd. Ik heb de Sachs-kettingen die ik destijds gebruikte wel een hersloten met een vergelijke schakel, maar misschien is het idd niet aan te raden. Voor ¤1,95 zou ik het risico niet nemen.

Voor Campa 10speed zou ik een missing-link niet aanraden. De pennetjes van een Campa (10speed)-ketting zijn iets dikker dan die van bijvoorbeeld een Mavic of Whipperman-ketting. Of de sluting dan goed, durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Bij calamiteiten kun je het even doen. BIjvoorbeeld als je onderweg je ketting breekt en 'm met zijn missinglink sluit om naar huis te komen. Voor dat doel heb ik er altijd eentje bij in mijn zadeltas. Maar ik zou 'm dus niet als permanente oplossing gebruiken.
Bij Campa werken ze met speciale sluitpinnen. Campa geeft zelf aan dat je de ketting alleen met een sluitpin mag sluiten (dus ook niet op de ouderwetse manier). Die sluitpinnen zul ook wel los verkrijgbaar zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door Wombcat op 09-12-2009 09:55:33 ]
in a crowd you lose humanity
pi_75436010
Een missing link kun je trouwens herkennen (mits je ketting een beetje schoon is). Dat is een schakel die er anders uitzit.
Hier zie je een montage-instructie voor missing link, met op plaatje 4 en 5 de missing link duidelijk zichtbaar.
in a crowd you lose humanity
pi_75439925
Er zit bij mij wel een schakel in van een wat donkere kleur. Maar verder lijkt hij op de normale schakels.

Maar wat je dus zegt is voordat ik mijn campa 10speed open heb ik een campa sluitpin nodig? of kan ik dan de originele pin er gewoon niet helemaal uitdraaien met de kettingpons en 'm er dan weer indraaien?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_75440903
quote:
Op woensdag 9 december 2009 11:49 schreef JohnDDD het volgende:
Er zit bij mij wel een schakel in van een wat donkere kleur. Maar verder lijkt hij op de normale schakels.
Dat zou zo'n missing link kunnen zijn. Een missing link heeft wat ruimere gaten voor de pins, zodat je de twee helften naar elkaar toe kunt schuiven en de pin er dan uitkan.

Je moet dan aan weerszijden van de missing link de ketting beetpakken en dan je handen naar elkaar toe schuiven, dan vallen de pinnetjes in het ruimere gat, en kun je de ketting loshalen.

Als je een campa-ketting hebt, dan zit er ergens een pinnetje wat wat donkerder is, en waar gaatjes inziteen. Op plaatje 6, kun je bij D zien hoe zo'n sluitpin er ongeveer uitziet: Campagnolo handleiding kettingmontage
quote:
Maar wat je dus zegt is voordat ik mijn campa 10speed open heb ik een campa sluitpin nodig?
Ja, nou ja: niet voor het openen, wel voor het sluiten.
quote:
of kan ik dan de originele pin er gewoon niet helemaal uitdraaien met de kettingpons en 'm er dan weer indraaien?
Campagnolo ontraadt dat.
Je kunt 't proberen, maar je moet dan wel goed zorgen dat je niets beschadigd en dat de pen er weer goed inkomt. En ik geef geen garantie!
Ik zou het risico niet nemen (en waarschijnlijk een nieuwe ketting monteren, dat doe ik toch sowieso regelmatig). Heb je alleen wel kans dat je je tandwielen achter ook moet vervangen.

Hoelang heb je al met de ketting gereden?
in a crowd you lose humanity
pi_75441428
quote:
Op woensdag 9 december 2009 12:14 schreef Wombcat het volgende:

Je moet dan aan weerszijden van de missing link de ketting beetpakken en dan je handen naar elkaar toe schuiven, dan vallen de pinnetjes in het ruimere gat, en kun je de ketting loshalen.
Das de theorie. In de praktijk is het soms een half uur vloeken, worstelen, al je vingers ontveld, en uiteindelijk met twee schroevendraaiers een wig tussen de helften van de missing link slaan waardoor ze daarna nooit meer bruikbaar zijn
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_75441660
quote:
Op woensdag 9 december 2009 12:30 schreef Gripper het volgende:

[..]

Das de theorie. In de praktijk is het soms een half uur vloeken, worstelen, al je vingers ontveld, en uiteindelijk met twee schroevendraaiers een wig tussen de helften van de missing link slaan waardoor ze daarna nooit meer bruikbaar zijn
Goede aanvulling
in a crowd you lose humanity
pi_75443584
Kwam paar dagen geleden tijdens het trainen nog Laurens ten Dam tegen, arme jongen reed helemaal in zijn eentje in de regen. Ben nu al een paar keer verrast door de vroege schemering. Flink wat toeterende auto's gehad.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_75449832
quote:
Op woensdag 9 december 2009 12:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat zou zo'n missing link kunnen zijn. Een missing link heeft wat ruimere gaten voor de pins, zodat je de twee helften naar elkaar toe kunt schuiven en de pin er dan uitkan.
[ afbeelding ]
Je moet dan aan weerszijden van de missing link de ketting beetpakken en dan je handen naar elkaar toe schuiven, dan vallen de pinnetjes in het ruimere gat, en kun je de ketting loshalen.

Als je een campa-ketting hebt, dan zit er ergens een pinnetje wat wat donkerder is, en waar gaatjes inziteen. Op plaatje 6, kun je bij D zien hoe zo'n sluitpin er ongeveer uitziet: Campagnolo handleiding kettingmontage
[..]

Ja, nou ja: niet voor het openen, wel voor het sluiten.
[..]

Campagnolo ontraadt dat.
Je kunt 't proberen, maar je moet dan wel goed zorgen dat je niets beschadigd en dat de pen er weer goed inkomt. En ik geef geen garantie!
Ik zou het risico niet nemen (en waarschijnlijk een nieuwe ketting monteren, dat doe ik toch sowieso regelmatig). Heb je alleen wel kans dat je je tandwielen achter ook moet vervangen.

Hoelang heb je al met de ketting gereden?
Bedankt voor je antwoord. In feite heb ik dus geen kettingpons nodig?

Ik heb er trouwens pas zo'n 1000 km mee gereden maar wil mijn ketting vooral een keer goed schoonmaken door 'm in een bak met schoonmaakspul te leggen, ik heb 'm laatst wel schoongemaakt met een doek maar er blijft toch nog veel smeerlapperij in de schakels van de ketting zitten.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')