quote:Op donderdag 19 november 2009 15:10 schreef klusfoobje het volgende:Zeg Klipper, Wat is jouw mening over Daalderop ketels ?
Ik neig ernaar om mijn nefit 21 nogwat uit 1994 te vervangen door een daalderop met een cw5 waarde oid ivm een toekomstige rainshower.
Het schijnt een goed merk te zijn. Aande andere kant hoor ik dat je wat moeite moet doen om een monteur ervoor te vinden.
Is het trouwens zinnig om te wachten met aanschaf tot die nefit de geest geeft? Ding is uit 1994 en werkt nog steeds prima. Ik vraag me alleen af of mijn verbruik niet erg zal dalen met een nieuwe...
Daalderop zijn prima ketels, hoor er weinig echte problemen over.
Net als de meeste andere merken hadden de eerste toestellen natuurlijk ook hun kinderziektes, maar die zijn er grotendeels uitgehaald.
Wel ligt het er aan welk type je neemt, de ene heeft net wat meer comfort dan de andere.
Aan de andere kant als het erg lastig is om er een monteur voor te vinden, is het misschien verstandiger om een ketel te nemen die wel volop geleverd wordt door je installateur, of je moet van installateur over stappen natuurlijk.
In het algemeen geldt dat als ze een merk niet voeren er ook geen onderdelen van op voorraad houden, bij een defect kan het dus gebeuren dat je een dag langer in de kou zit, maar bij sommige ketel specifieke onderdelen kan dat ook bij andere merken het geval zijn.
Qua verbruik moet je je geen illusies voor laten spiegelen, immers je hebt al een HR ketel, met gaskeur HR104.
Je zou dus hooguit naar een HR107 of HR109 kunnen gaan.
Vele merken hebben trouwens gewoon een ketel met CW5 keur in het assortiment.
Neem je een Rainshower, dan is vervroegde vervanging sterk aan te bevelen, aangezien de Nefit Turbo 21 geschikt is voor een warmwaterhoeveelheid van 5,5 tot 6 liter per minuut van 60 graden of meer.
Wacht je er echter nog mee, dan zou ik pas overgaan op vervanging zodra je een defect hebt.
HR ketels worden in verschillende kwaliteitsklassen weergegeven, klasse 100 en 104 kom je vrijwel niet meer tegen, de klasse 107 zeer vaak en tegenwoordig is er ook nog een klasse 109 bij gekomen.
De energieprestatienorm hanteert voor de VR- en HR-ketels de volgende definities:
VR ketel, een met gas gestookte ketel met een vollastrendement van ten minste 88,7% op onderwaarde, gemeten volgens NEN-EN 677;
HR of HR 100 ketel, een met gas gestookte ketel met deellastrendement van ten minste 100% op onderwaarde, gemeten volgens NEN-EN 677 en /of een toestel dat de HR-100 kwaliteitsaanduiding heeft volgens de Keuringseisen voor Gastoestellen (Gaskeur CV-HR);
HR 104 ketel, een met gas gestookte ketel met deellastrendement van ten minste 104% op onderwaarde, gemeten volgens NEN-EN 677 en /of een toestel dat de HR-104 kwaliteitsaanduiding heeft volgens de Keuringseisen voor Gastoestellen (Gaskeur CV-HR);
HR 107 ketel, een met gas gestookte ketel met deellastrendement van ten minste 107% op onderwaarde, gemeten volgens NEN-EN 677 en /of een toestel dat de HR-107 kwaliteitsaanduiding heeft volgens de Keuringseisen voor Gastoestellen (Gaskeur CV-HR).
Of beter gezegd welk rendement behaal je met welk type toestel is in de tabel wat duidelijker te zien.
De beste vergelijking die je dan kan trekken is door te zeggen ik stop er ¤1 in en wat krijg ik eruit.
Als je dat doortrekt op de tabel, dan zie je dat je met een conventioneel toestel van iedere euro er ‚,25 door de schoorsteen naar buiten gooit, ofwel een kwart van het geld wordt besteed aan opwarming van de buurt.
Kijk je naar HR107 en onder de 55 graden Celsius, dan zie je dat je van iedere euro slechts ¤0,025 de schoorsteen uitjas t, en bij een temperatuur boven de 55 graden is dit nog steeds maar 5 cent per euro, ofwel een besparing van 20 cent per euro gas ten opzichte van een conventioenel ketel.