index       klussen & wonen
PI hr ketel aanschaffen
Topicgallery™ :
mcwops
gat in je glas
maandag 5 oktober 2009 @ 20:27 (#1) 

ben dringend toe aan een nieuwe HR ketel (cv+hot water)
wie heeft er aanschaftips, vergelijkingssites.

Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen

djamoro
maandag 5 oktober 2009 @ 20:31 (#2) 
Wij hebben zelf een intergas ketel type hre 36/30 en ben daar erg tevreden over,weinig herrie en veel water.Wij hebben deze bij warmteservice vandaan,dat scheelde echt een paar honderd euro vergeleken met installatie bedrijven.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

mcwops
gat in je glas
maandag 5 oktober 2009 @ 20:34 (#3) 

quote:
Op maandag 5 oktober 2009 20:31 schreef djamoro het volgende:
Wij hebben zelf een intergas ketel type hre 36/30 en ben daar erg tevreden over,weinig herrie en veel water.Wij hebben deze bij warmteservice vandaan,dat scheelde echt een paar honderd euro vergeleken met installatie bedrijven.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
dank je! wat is warmteservice?www.warmteservice.nl

ook door hen laten installeren?

[ Bericht 6% gewijzigd door mcwops op 05-10-2009 21:51 ]

Bootje84
Bewuste taalnazi
[ Lekkerste verhalenschrijver ] maandag 5 oktober 2009 @ 21:17 (#4) 

www.vergelijkcvketels.nl

Leer spaties gebruiken!
Het is sowieso.
Het is niet me of mun *onderwerp*!! --> MIJN!
Enige, niet enigste! (met dank aan Diamond3d)

djamoro
maandag 5 oktober 2009 @ 21:57 (#5) 
warmteservice is gewoon een bedrijf.
wij moesten even naar alkmaar,maar ze hebben nog meer filialen alleen weet ik niet waar.
maar even googlen

Hyperdude
hyper and stupid
maandag 5 oktober 2009 @ 22:03 (#6) 

quote:
Op maandag 5 oktober 2009 20:34 schreef mcwops het volgende:

[..]

dank je! wat is warmteservice?www.warmteservice.nl

ook door hen laten installeren?
http://www.warmteservice.nl/html/pagina/informatie/over-Ons.html
Tekst onderste kader (waarom werkt CTRL-C niet op die site )
Ze leveren alleen. Geen installatie

on-topic: mijn 16 jaar oude Nefit ketel wordt binnenkort vervangen; heb er nooit een probleem mee gehad. Vlgns. de installateur ook prima dingen.

The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.
Winston Churchill

Vonkenboer
Electro Vakidioot
[ Moderator ] maandag 5 oktober 2009 @ 22:15 (#7) 

Intergas zijn over het algemeen leuke budget ketels; die doen wat ze doen moeten (maar niet echt jaren mee gaan).
Over Nefit en Remehe ketels hoor ik bijna niks anders dan goede ervaringen.

Blijf in ieder geval ver weg van Vaillant en Bosch en Atag.
Onderdelen zijn schreeuwend duur en deze ketels hebben relatief veel onderhoud nodig.

Opzoek naar een elektrisch schakelschema ? Kijk eens in één van de volgende topics !
[Elektra schakelingen] De schema's!
[Elektrisch koken] Aansluiten perilex

Ou-Tannu
maandag 5 oktober 2009 @ 23:01 (#8) 

quote:
Op maandag 5 oktober 2009 22:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Intergas zijn over het algemeen leuke budget ketels; die doen wat ze doen moeten (maar niet echt jaren mee gaan).
Over Nefit en Remehe ketels hoor ik bijna niks anders dan goede ervaringen.

Onderdelen zijn schreeuwend duur en deze ketels hebben relatief veel onderhoud nodig.
wat is jaren mee gaan?

onze hangt er ruim 7 jaar.. en heeft alleen een gasblok versleten..( kan ook toeval zijn natuurlijk )

Deze ruimte is te huur!
slechts 25 euro cent per week!
opbrengst gaat naar een GOED Doel!
gezellig chatten op kwaaknet.org

quo_
dinsdag 6 oktober 2009 @ 00:49 (#9) 

quote:

Tja.....
Ik had een Nefit en dat was een pokkeding. Had echt veel onderhoud nodig en af en toe ging er wat klein spul aan stuk, niks ernstigs maar die typische inkooponderdelen zoals metertjes, schakelaars e.d.
Nu heb ik een Atag en die doet het prima. Hij doet hett altijd en krijgt derhalve weinig onderhoud, als het goed werkt vooral met de vingers van afblijven is mijn stelling.
Hij is wel duur, dat geef ik toe.
Ik heb laatst een Nefit HRC 24 geplaatst en moet eerlijk toegeven dat dat een leuk keteltje is voor die 800 euro. Zou zelfs wel overwegen om die zelf ook te nemen als dat nodig zou zijn. Maar dan wel neerhangen en hopen dat hij 5 jaar storingsvrij werkt en na die tijd bij de eerste de beste storing wegkieperen.

"Veel sneuvelt tussen later als ik groot ben en vroeger toen ik jong was."

djamoro
dinsdag 6 oktober 2009 @ 08:28 (#10) 
Ik denk dat je gewoon moet boffen met een ketel.
Waarom wij voor een intergas hebben gekozen is omdat er vrijwel geen electronica in zit en wat er niet in zit kan ook niet kapot.De monteurs van nuon zijn zeer te spreken over deze dingen,ze komen zowat geen storingen tegen als ze voor onderhoud moeten.
Maar zoals ik al zei je moet gewoon boffen met die dingen.

klipper
dinsdag 6 oktober 2009 @ 14:06 (#11) 

quote:
Op maandag 5 oktober 2009 23:01 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

wat is jaren mee gaan?

onze hangt er ruim 7 jaar.. en heeft alleen een gasblok versleten..( kan ook toeval zijn natuurlijk )
Alleen een gasblok versleten, die horen toch echt wel 10 jaar mee te kunnen gaan.
Heb vele intergassen gezien die binnen 5 jaar al bijna geheel vernieuwd waren (gasblok, circulatiepomp, brander, ventilator, enz)

Er zijn fabrikanten die zeer veel in ontwikkeling van hun product steken, en fabrikanten die gewoon proberen om het klakkeloos te kopiëren, soms gaat dat perfect, maar even vaak gaat het mis, dat zie je vooral aan de snelle wisseling van toestellen.

Servicetechnicus cv en klimaatinstallaties.

mcwops
gat in je glas
dinsdag 6 oktober 2009 @ 16:59 (#12) 

quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 14:06 schreef klipper het volgende:

[..]

Alleen een gasblok versleten, die horen toch echt wel 10 jaar mee te kunnen gaan.
Heb vele intergassen gezien die binnen 5 jaar al bijna geheel vernieuwd waren (gasblok, circulatiepomp, brander, ventilator, enz)

Er zijn fabrikanten die zeer veel in ontwikkeling van hun product steken, en fabrikanten die gewoon proberen om het klakkeloos te kopiëren, soms gaat dat perfect, maar even vaak gaat het mis, dat zie je vooral aan de snelle wisseling van toestellen.
en wat is jouw topper ?

Ou-Tannu
dinsdag 6 oktober 2009 @ 16:59 (#13) 

quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 14:06 schreef klipper het volgende:

[..]

tja

zelfs met een A+ merk ketel kan je de pech hebben dat er vroegtijdig iets kapot gaat toch?

een ketel kan ook na 1 jaar al mankementen vertonen op onderdelen die 10 jaar mee kunnen toch?

Deze ruimte is te huur!

klipper
dinsdag 6 oktober 2009 @ 17:10 (#14) 

quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 16:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

tja

zelfs met een A+ merk ketel kan je de pech hebben dat er vroegtijdig iets kapot gaat toch?

een ketel kan ook na 1 jaar al mankementen vertonen op onderdelen die 10 jaar mee kunnen toch?
Natuurlijk kan dat, alleen is het wel zo dat het ene merk procentueel meer uitval heeft dan de andere.
Maar ook per merk zijn er goede en minder goede ketels.
Goed onderhoud geeft weer minder uitval dan onderhoud door zogenoemde sticker plakkers, een onderhoudssticker kan iedereen plakken, maar goed onderhoud wordt niet door iedereen uitgevoerd.

Ou-Tannu
dinsdag 6 oktober 2009 @ 17:19 (#15) 

quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 17:10 schreef klipper het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat, alleen is het wel zo dat het ene merk procentueel meer uitval heeft dan de andere.
Maar ook per merk zijn er goede en minder goede ketels.
Goed onderhoud geeft weer minder uitval dan onderhoud door zogenoemde sticker plakkers, een onderhoudssticker kan iedereen plakken, maar goed onderhoud wordt niet door iedereen uitgevoerd.
uiteraard lopen er ook monteurs rond die gewoon niet meer doen / verder kijken dan nodig is bij reguliere controles / onderhoud

Deze ruimte is te huur!

klipper
dinsdag 6 oktober 2009 @ 17:40 (#16) 

quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 16:59 schreef mcwops het volgende:

[..]

en wat is jouw topper ?
Er zijn ketels, ook van topmerken welke ik zelf niet thuis zal ophangen.
Voorwaarden voor mij zijn onder andere de toegankelijkheid, uitwisselbaarheid onderdelen, hoe makkelijk is het onderhoud uit te voeren, benodigde materialen om onderhoud uit te voeren, jarenlang probleemloos kunnen functioneren, gebruik van de installatie en budget

Bovenstaande bestaat uit plussen en minnen die je bij elkaar op moet tellen, voor mij kan er dan ook een heel ander type uitkomen dan bij jou.

Een ketel kost voor mij minder dan voor de gemiddelde fokker hier, prijs maakt mij dan ook veel minder uit.
Ik kijk eerder naar onderdelen, liever een ketel waar een universeel onderdeel ingaat, dan een specifiek toestel eigen onderdeel.
En bij onderhoud liever geen extra materiaal dan zeer veel materiaal wat vervangen moet worden.

Maar om een voorbeeld te geven, kijk je bijvoorbeeld naar dit onderdeel. (binnenwerk 3 wegklep)
Dan zit er een enorm prijsverschil tussen de verschillende leveranciers, en de producent ervan is dan nog geeneens de goedkoopste.
Van dit binnenwerk bestaan 2 typen, met een korte slag of een normale slag.
Weet je welke slag jouw toestel heeft, dan kun je dus vaak veel goedkoper uit zijn door hetzelfde onderdeel van een "ander merk" te kopen, ja de naam op het doosje is anders, maar de fabrikant is dezelfde.

Daarbij zit ik niet in de woningbouw, en kom op jaarbasis gezien vrij weinig kleine ketels tegen.
Ik kom eerder dit tegen,

dan dit.

junkiexp
Rotterdam-Centrum
dinsdag 6 oktober 2009 @ 18:14 (#17) 

Ik kan je een Remeha Avanta van harte aanraden, is een goede ketel die al wat langen in productie is, en waar de meeste kinderziektes wel uit zijn.

In Rotterdam verdienen ze 't, in Den Haag verdelen ze 't en in Amsterdam smijten ze 't over de balk.
De hoekmaisonette van Junkiexp in Rotterdam

Panic_A
dinsdag 6 oktober 2009 @ 18:18 (#18) 

Ik zal proberen om een beetje concreter te zijn.

Er zijn gewoon een aantal merken die je wilt vermijden. Agpo, Bosch en Atag vooral. Wat je dan overhoud ligt aan de beschikbare ruimte die je hebt. Als je genoeg ruimte hebt zal ik altijd kiezen voor een wat grotere ketel. Groter betekent namelijk meer ruimte en dat zorgt voor een onderhoudsvriendelijk toestel. De volgende vraag die je jezelf moet stellen is welke CW-klasse je wilt hebben, meer info hierover vindt je bijvoorbeeld op http://www.stopet-cvmaterialen.nl/informatie-ketels-i-13.html Niet alle ketels zijn namelijk in CW 5 of 6 te verkrijgen.

Als je deze keuze gemaakt hebt en je hebt geen ruimte beperking gaat mijn voorkeur uit naar een Nefit toestel. Let wel, ook Nefit heeft 'mindere' modellen zoals elk merk dat heeft. De Topline of de Topline Aquapower (met boiler) zijn zeker twee van mijn favoriete toestellen.

Als je kijkt naar dezelfde prijsklasse heb je ook nog de Remeha Quinta en de Itho Kli-max 2. Die in mijn ogen allebei minder zijn. Dit zit hem dan vooral in het aantal storingen en de gebruikte onderdelen (de kwaliteit daarvan). Een Quinta bijvoorbeeld heeft veel slijtgevoelige onderdelen zoals bijvoorbeeld een driewegklep zoals Klipper al aangeeft. Nefit heeft deze klep bijvoorbeeld zelf doorontwikkeld terwijl de Quinta nog driewegkleppen gebruikt die al jarenlang een bron van storingen zijn.

Zit je qua ruimte gebonden aan een kleine ketel zijn de Nefit Topline en de Remeha Avanta de beste 2 opties waarbij ik ook hier voor de Nefit zal kiezen. Deze ketel is nog niet lang in productie, dus veel informatie over storingsgevoeligheid is er nog niet maar het merk heeft een goede naam en de Avanta is vrij storingsgevoelig.

Verder is het altijd handig om ervaringen van andere consumenten op te zoeken. Er zal er altijd wel eentje zijn die roept dat zijn Agpo Econpact al 10 jaar zonder problemen loopt, maar over het algemeen zullen de ervaringen zeer negatief zijn.

Hopelijk kom je zo een stukje verder!

junkiexp
Rotterdam-Centrum
dinsdag 6 oktober 2009 @ 18:22 (#19) 

Agpo, Bosch, Atag en Intergas mijden idd.

Als je trouwens veel warmwater wilt en goed budget hebt kan je ook naar Daalderop kijken, die maakt ook goede ketels.

In Rotterdam verdienen ze 't, in Den Haag verdelen ze 't en in Amsterdam smijten ze 't over de balk.
De hoekmaisonette van Junkiexp in Rotterdam

Panic_A
dinsdag 6 oktober 2009 @ 18:30 (#20) 

Die was ik inderdaad vergeten, heb ik zelf ook amper ervaring mee.

Hyperdude
hyper and stupid
dinsdag 6 oktober 2009 @ 19:54 (#21) 

Goede info

Ik wil een Nefit Ecomline Classic HR43 laten plaatsen ter vervanging van een Nefit HR turbo 45 uit 1992.
(Zijn trouwens gewone CV-ketels; geen combiketels)
Nog problemen bekend, of betere/goedkopere, alternatieven?

The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.
Winston Churchill

nexcro
donderdag 8 oktober 2009 @ 18:24 (#22) 

Ecomline is inderdaad een prima ketel, net als de topline Het is een goede ketel net als de turbo. De duurdere serie van nefit

djamoro
donderdag 8 oktober 2009 @ 18:38 (#23) 
Ik heb nu verschillende verhalen gelezen en naar mijn mening zijn er dus niet echt slechte ketels,alleen een heleboel voorkeuren wat betreft een ketel.Iedereen heeft zijn eigen mening en dat is maar goed ook.
Ik zelf zou bijvoorbeeld GEEN ¤1600 uitgeven als je voor de helft ook een ketel kan kopen.
De ketels moeten gewoon 16 jaar of meer meegaan.|Dus voor 2x¤800 heb je 30 jaar plezier.
Ik heb al te vaak meegemaakt dat dure dingen (bijv een wasmachine)die twee keer zo duur was als degene die we nu hebben niet twee keer langer meegingen.
Maar zo denk ik er over.

Panic_A
donderdag 8 oktober 2009 @ 19:40 (#24) 

quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:38 schreef djamoro het volgende:
Ik heb nu verschillende verhalen gelezen en naar mijn mening zijn er dus niet echt slechte ketels,alleen een heleboel voorkeuren wat betreft een ketel.Iedereen heeft zijn eigen mening en dat is maar goed ook.
Ik zelf zou bijvoorbeeld GEEN ¤1600 uitgeven als je voor de helft ook een ketel kan kopen.
De ketels moeten gewoon 16 jaar of meer meegaan.|Dus voor 2x¤800 heb je 30 jaar plezier.
Ik heb al te vaak meegemaakt dat dure dingen (bijv een wasmachine)die twee keer zo duur was als degene die we nu hebben niet twee keer langer meegingen.
Maar zo denk ik er over.

klipper
donderdag 8 oktober 2009 @ 20:24 (#25) 

quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:38 schreef djamoro het volgende:
Maar zo denk ik er over.

Maar nu even serieus, dit is natuurlijk erg geredeneerd, de "flutmerken" kosten vaak meer dan het dubbele aan reparaties.

Spanky78
donderdag 8 oktober 2009 @ 20:31 (#26) 
Hmm,

VOor zover ik weet zijn juist de intergas ketels redelijk eenvoudig en gaan daarom weinig kapot. De monteur raadde mij zelfs intergas aan ipv Nefit of Remeha. En aangezien wij een abo hebben is hij het voordeligst uit mij een goede ketel te verkopen. Van vaillant en agpo ken ik ook de verhalen, maar dat intergas slecht zou zijn wist ik neit.

Whatever...

Hyperdude
hyper and stupid
donderdag 8 oktober 2009 @ 20:36 (#27) 

Ik wil geen gezeik/storingen. Ook niet als er binnen een paar uur een monteur aanwezig is.
Ding moet het gewoon doen en verder niets. Als mij dat over 10-15 jaar ¤50 per jaar meer kost, omdat ik een dure ketel koop, dan vind ik dat prima.
Probleem is natuurlijk dat een dure ketel niet per definitie goed is, en een goedkope niet altijd slecht.

Toen ik studeerde heb ik een CV in mijn flatje aangelegd. Leuk die meters pijpbuigpogingen . Heb toen een Intergasketel aan de muur geschroefd. Geen storingen afgezien van 1 printplaat vervangen onder garantie in eerste jaar.

Winston Churchill

Spanky78
donderdag 8 oktober 2009 @ 20:51 (#28) 
Ik heb genoeg betaald voor mij CW 5 intergas... Voorlopig werkt hij trouwens voorbeeldig, maar is ook neit zo gruwelijk oud.

Whatever...

nexcro
donderdag 8 oktober 2009 @ 22:41 (#29) 

De nieuwe intergas ketels zijn wel oke. Prijs kwaliteit verhouding is goed. Ook leuke ketel om aan te sleutelen. Het is niet alleen de kwaliteit van de ketel waar je naar moet gaan kijken, maar ook het comfort wat je wil.

guapo
Dumpass
donderdag 8 oktober 2009 @ 23:07 (#30) 

Is de Nefit Smartline een minder goede ketel?

Zou je per direct willen stoppen met dat dumbass etc etc in je posts? Het is een gimmick die simpelweg niet grappig is en welke we ervaren als irritant.
Neem aan dat dit afdoende is en je je hier aan gaat houden.
Groet, Biogarde Forum Admin

Spanky78
vrijdag 9 oktober 2009 @ 09:01 (#31) 
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 22:41 schreef nexcro het volgende:
De nieuwe intergas ketels zijn wel oke. Prijs kwaliteit verhouding is goed. Ook leuke ketel om aan te sleutelen. Het is niet alleen de kwaliteit van de ketel waar je naar moet gaan kijken, maar ook het comfort wat je wil.
Ik heb en CW 5, voldoende om de stoomcabine en het bad tegelijk van water te voorzien....Hij was goedkoper dan een nefit, maar nog steeds niet goedkoop. Wij hebben hem gekozen omdat die monteurs hem aanraadden, ze claimen er het minst aan te hoeven repareren. En aangezien wij een all-in abo hebben zijn alle extra kosten voor hen.... (maakt dus eigenlijk nog niet veel uit).

Overigens is het comfort voor mij dus perfect, in de keuken een close-in, en de CV exclusief voor de badkamer (korte leidingen, dus vrijwel direct heet water).

Whatever...

Panic_A
vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:32 (#32) 

quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 23:07 schreef guapo het volgende:
Is de Nefit Smartline een minder goede ketel?
Ze hebben veel problemen gehad met de branderkop, hier is destijds een grote terugroepactie voor geweest. Ik moet zeggen dat ik er voor de rest weinig storingen mee heb gehad.

Panic_A
vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:46 (#33) 

quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 20:36 schreef Hyperdude het volgende:
Probleem is natuurlijk dat een dure ketel niet per definitie goed is, en een goedkope niet altijd slecht.
Dit is in het geval van cv-ketels niet het geval, er zit alltijd een duidelijk kwaliteitsverschil in verschillende merken. Hoe goedkoper de ketel hoe lager de kwaliteit is van de gebruikte onderdelen. In duurdere ketels zitten onderdelen van een betere kwaliteit. Deze onderdelen gaan minder snel kapot, hebben minder slijtage en veroorzaken minder storingen. De kwaliteit van de ketel zie je altijd terug in de prijs!
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 20:31 schreef Spanky78 het volgende:
Hmm,

VOor zover ik weet zijn juist de intergas ketels redelijk eenvoudig en gaan daarom weinig kapot. De monteur raadde mij zelfs intergas aan ipv Nefit of Remeha. En aangezien wij een abo hebben is hij het voordeligst uit mij een goede ketel te verkopen. Van vaillant en agpo ken ik ook de verhalen, maar dat intergas slecht zou zijn wist ik neit.
De nieuw Intergas ketels zijn inderdaad ook verre van slecht. Hun grote voordeel is dat ze geen gebruik maken van bijvoorbeeld een driewegklep en een automatische ontluchter. Ze houden het gewoon erg simpel en ik moet zeggen dat ze met het nieuwe model (de HRE) gewoon een mooie ketel hebben gemaakt, zeker voor die prijs. Ik prefereer ze ook ten opzichte van een Remeha Avanta die gewoon een stuk storingsgevoeliger is. Intergas heeft de pech dat ze een slechte naam hebben opgebouwd door eerdere modellen en veel mensen blijven dat in hun achterhoofd houden.

klipper
zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:49 (#34) 

quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:46 schreef Panic_A het volgende:

. Ik prefereer ze ook ten opzichte van een Remeha Avanta die gewoon een stuk storingsgevoeliger is. .
De huidige generatie avanta heeft geen last meer van die storingsgevoeligheid, dat hebben ze er goed uitgehaald.
Maar van Remeha zou ik eerder de quinta of de calenta nemen.

Martijn_77
It was a good year
zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:45 (#35) 

quote:
En de wat is de levensduur van een Vailliant? Want die hebben we nu hier hangen (hing er al toen we het huis kochten)

Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search

Panic_A
zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:47 (#36) 

quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:49 schreef klipper het volgende:

[..]

De huidige generatie avanta heeft geen last meer van die storingsgevoeligheid, dat hebben ze er goed uitgehaald.
Maar van Remeha zou ik eerder de quinta of de calenta nemen.
Ik kom toch vaak nog branderautomaten en hydroblokken tegen bij Avanta. Calenta ben ik nog niet erg bekend mee, maar volgens mij hebben ze een rondleiding in de Nefit-fabriek gehad.
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:45 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En de wat is de levensduur van een Vailliant? Want die hebben we nu hier hangen (hing er al toen we het huis kochten)
Ligt er helemaal aan wat voor type Vaillant er hangt. Maar over het algemeen is het zo rond de 10 á 15 jaar.

klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:14 (#37) 
en als er nu eens richting Daalderop gekeken word ? Is dat voronamelijk duurder dan de rest en mee rook niet of krijg je ook echt wat voro je zuurverdiende euri ?

De indruk die ik heb is dat het wel een goed merk is, maar als je een monteur zoekt, ze altijd nee zeggen zodra het om een daalderop gaat...

Das natuurlijk een stuk minder...

We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...

OnsvirjouSA
woensdag 18 november 2009 @ 22:27 (#38) 
Om ff dit topic een schopje te geven.
Ik ben bezig met een nieuwe bouw huis en zoek een ketel met CW5 of 6.
De keus van de installateur is een Intergas HR 36/30 terwijl de HRE versie nog geen 40 euro duurder is.
De prijs is rond de 1000 euro. Mijn voorkeur is een Nefit oa. omdat mijn huidige al 19 jaar oud is.
Intergas gaat ongeveer 15 jaar mee volgens een aantal fora. Nefit beweert 20-25 jaar mee te gaan.
Is een Nefit die 1000-1500 euro meer waard. Kan het uit of heb je aan een Intergas weinig reparaties dat het niet zoveel uit maakt?

klipper
woensdag 18 november 2009 @ 22:57 (#39) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:27 schreef OnsvirjouSA het volgende:
Om ff dit topic een schopje te geven.
Ik ben bezig met een nieuwe bouw huis en zoek een ketel met CW5 of 6.
De keus van de installateur is een Intergas HR 36/30 terwijl de HRE versie nog geen 40 euro duurder is.
De prijs is rond de 1000 euro. Mijn voorkeur is een Nefit oa. omdat mijn huidige al 19 jaar oud is.
Intergas gaat ongeveer 15 jaar mee volgens een aantal fora. Nefit beweert 20-25 jaar mee te gaan.
Is een Nefit die 1000-1500 euro meer waard. Kan het uit of heb je aan een Intergas weinig reparaties dat het niet zoveel uit maakt?
Moet je aan de bewoners in Rijen vragen of ze de volgende keer weer een intergas nemen.

Ou-Tannu
woensdag 18 november 2009 @ 23:14 (#40) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:57 schreef klipper het volgende:

[..]

Moet je aan de bewoners in Rijen vragen of ze de volgende keer weer een intergas nemen.
daar hebben ze gewoon slecht gas

Deze ruimte is te huur!

nexcro
donderdag 19 november 2009 @ 10:07 (#41) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:57 schreef klipper het volgende:

[..]

Had dat wat met de ketel te maken? De oorzaak was volgens mij toch echt de RGA die verkeerd was gemonteerd door een installateur. Dat toestellen doorbranden krijg je met een gasluchtkoppeling.

Intergas is opzich niks mis mee, echter neem wel de HRE deze heeft een grote condensbak wat verstopping zal voorkomen, bij de KK zit altijd het pijpje naar de sifon verstopt.

klipper
donderdag 19 november 2009 @ 12:19 (#42) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 10:07 schreef nexcro het volgende:

[..]

Had dat wat met de ketel te maken? De oorzaak was volgens mij toch echt de RGA die verkeerd was gemonteerd door een installateur. Dat toestellen doorbranden krijg je met een gasluchtkoppeling.

Intergas is opzich niks mis mee, echter neem wel de HRE deze heeft een grote condensbak wat verstopping zal voorkomen, bij de KK zit altijd het pijpje naar de sifon verstopt.
Kijk de RookGasAfvoer en LuchtToevoer zijn niets meer dan enkele pijpen.
Indien deze pijpen niet gemonteerd zouden zijn en er zou meer dan voldoende luchtverversing van de ruimte zijn geweest, dan zou de ketel nooit zo'n hoog CO percentage geproduceerd hebben dat de bewoners zouden overlijden.

Het echte rapport is trouwens niet openbaar gemaakt en moeten we dus nog steeds vooral uitgaan van speculaties.

De speculatie waar jij op doelt is dat de RGA zover gezakt is dat de rookgassen geheel of in ieder geval grotendeels niet meer konden ontsnappen via de RGA.
Mede doordat het toestel condenseert en de RGA dus ook vol liep met water.

Hierdoor heeft het toestel eigen rookgassen aangezogen en dientengevolge is er een zeer slechte verbranding ontstaan, en is er CO gevormd.

Nu komen we echter bij het volgende probleem terecht:
Stel dat het op deze manier gegaan is, waarom heeft de ketel dan niet ingegrepen?
De ketel is geen dom apparaat, maar een apparaat vol technisch vernuft, en toch grijpt deze hier niet in.
Als het toestel inderdaad rookgassen terugnam en hiermee CO begon tye produceren, waarom is deze dan niet gestopt door luchtgebrek, immers minder zuurstof oorzaak een slechtere verbranding totdat de vlam geheel geen zuurstof meer krijgt.
Het toestel heeft hier niet op gereageerd, terwijl dit toch echt wel 1 van de fundamentele eisen is.
Ten tweede krijgen we dan het feit waarom de ketel niet ingreep toen de luchtdruk sterk begon af te wijken, ook dit is een fundamentele eis.

Tel daarbij op dat er zeer veel van deze apparaten zijn weggehangen, het toestel gekeurd is door kiwa/gastec welke ook het hele gebeuren heeft onderzocht, wat natuurlijk erg vreemd is, dat is hetzelfde vragen aan een agent of ie zijn eigen blaasproef wilt beoordelen.

De fout heeft dan misschien inderdaad in een verkeerde RGA/LT gezeten, wat echter niet inhoud dat het toestel op die fout had moeten reageren.

1 van de uitgangspunten bij cv installaties behoort te zijn dat een externe fout geen invloed mag hebben op het toestel.

En de grootte van de condensbak heeft er niets mee te maken, wel de doorlaat van deze bak en de sifon grootte en type.

Nee, mocht het inderdaad zo gebeurd zijn, dan moet je je juist 3 keer afvragen of je dat merk wel wilt plaatsen.

Als ze niks te verbergen hadden, dan hadden ze het wel openbaar gemaakt.

klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
donderdag 19 november 2009 @ 15:10 (#43) 
Zeg Klipper, Wat is jouw mening over Daalderop ketels ?

Ik neig ernaar om mijn nefit 21 nogwat uit 1994 te vervangen door een daalderop met een cw5 waarde oid ivm een toekomstige rainshower.
Het schijnt een goed merk te zijn. Aande andere kant hoor ik dat je wat moeite moet doen om een monteur ervoor te vinden.

Is het trouwens zinnig om te wachten met aanschaf tot die nefit de geest geeft? Ding is uit 1994 en werkt nog steeds prima. Ik vraag me alleen af of mijn verbruik niet erg zal dalen met een nieuwe...

We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...

Gripper
Get a grip
donderdag 19 november 2009 @ 15:25 (#44) 

Hier ook even een TVP. Ik ben voor mn nieuwe huis ook alvast aan het orienteren op een nieuwe CV-ketel. Denk dat het een Remeha CW4 of CW5 zal worden. Waarschijnlijk CW4, want klein huisje, met een houtkachel, en slechts 2 bewoners. Zoveel warmtecapaciteit hebben we dus niet nodig. Een vraag aan de experts over waar ie het beste kan worden geplaatst:

In de kachelkast op de 1e verdieping, waar nu de oude cv ( uit 1976!) staat. Nadeel: geen afvoerpijp aanwezig. Hij zit dan vlak naast de badkamer, en dus heb je daar snel warm water.
Op de begane grond, in de bijkeuken, hangt nu een geiser die keuken en badkamer van warm water voorziet.
Er is daar al afvoer aanwezig, want de asmachine staat ook in de bijkeuken. De cv zit in dat geval dichtbij de keuken, en direct onder de badkamer.

Plaatsing in de bijkeuken levert zo te zien het minste werk op, met name het aanleggen van een rioolafvoer naar het oude kachelhok zal wat moeite kosten. En ik neem aan dat warm water 1 verdieping opvoeren niet zo'n probleem is, qua opbrengst? (Ik vind een stevige wateropbrengst in de douche belangrijker dan in de keuken)

Mijn foto's op Flickr!
Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-

klipper
vrijdag 20 november 2009 @ 15:30 (#45) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 15:10 schreef klusfoobje het volgende:
Zeg Klipper, Wat is jouw mening over Daalderop ketels ?

Ik neig ernaar om mijn nefit 21 nogwat uit 1994 te vervangen door een daalderop met een cw5 waarde oid ivm een toekomstige rainshower.
Het schijnt een goed merk te zijn. Aande andere kant hoor ik dat je wat moeite moet doen om een monteur ervoor te vinden.

Is het trouwens zinnig om te wachten met aanschaf tot die nefit de geest geeft? Ding is uit 1994 en werkt nog steeds prima. Ik vraag me alleen af of mijn verbruik niet erg zal dalen met een nieuwe...
Daalderop zijn prima ketels, hoor er weinig echte problemen over.
Net als de meeste andere merken hadden de eerste toestellen natuurlijk ook hun kinderziektes, maar die zijn er grotendeels uitgehaald.
Wel ligt het er aan welk type je neemt, de ene heeft net wat meer comfort dan de andere.

Aan de andere kant als het erg lastig is om er een monteur voor te vinden, is het misschien verstandiger om een ketel te nemen die wel volop geleverd wordt door je installateur, of je moet van installateur over stappen natuurlijk.

In het algemeen geldt dat als ze een merk niet voeren er ook geen onderdelen van op voorraad houden, bij een defect kan het dus gebeuren dat je een dag langer in de kou zit, maar bij sommige ketel specifieke onderdelen kan dat ook bij andere merken het geval zijn.

Qua verbruik moet je je geen illusies voor laten spiegelen, immers je hebt al een HR ketel, met gaskeur HR104.
Je zou dus hooguit naar een HR107 of HR109 kunnen gaan.
Vele merken hebben trouwens gewoon een ketel met CW5 keur in het assortiment.
Neem je een Rainshower, dan is vervroegde vervanging sterk aan te bevelen, aangezien de Nefit Turbo 21 geschikt is voor een warmwaterhoeveelheid van 5,5 tot 6 liter per minuut van 60 graden of meer.
Wacht je er echter nog mee, dan zou ik pas overgaan op vervanging zodra je een defect hebt.

HR ketels worden in verschillende kwaliteitsklassen weergegeven, klasse 100 en 104 kom je vrijwel niet meer tegen, de klasse 107 zeer vaak en tegenwoordig is er ook nog een klasse 109 bij gekomen.

De energieprestatienorm hanteert voor de VR- en HR-ketels de volgende definities:

VR ketel, een met gas gestookte ketel met een vollastrendement van ten minste 88,7% op onderwaarde, gemeten volgens NEN-EN 677;

HR of HR 100 ketel, een met gas gestookte ketel met deellastrendement van ten minste 100% op onderwaarde, gemeten volgens NEN-EN 677 en /of een toestel dat de HR-100 kwaliteitsaanduiding heeft volgens de Keuringseisen voor Gastoestellen (Gaskeur CV-HR);

HR 104 ketel, een met gas gestookte ketel met deellastrendement van ten minste 104% op onderwaarde, gemeten volgens NEN-EN 677 en /of een toestel dat de HR-104 kwaliteitsaanduiding heeft volgens de Keuringseisen voor Gastoestellen (Gaskeur CV-HR);

HR 107 ketel, een met gas gestookte ketel met deellastrendement van ten minste 107% op onderwaarde, gemeten volgens NEN-EN 677 en /of een toestel dat de HR-107 kwaliteitsaanduiding heeft volgens de Keuringseisen voor Gastoestellen (Gaskeur CV-HR).

Of beter gezegd welk rendement behaal je met welk type toestel is in de tabel wat duidelijker te zien.
De beste vergelijking die je dan kan trekken is door te zeggen ik stop er ¤1 in en wat krijg ik eruit.
Als je dat doortrekt op de tabel, dan zie je dat je met een conventioneel toestel van iedere euro er ‚,25 door de schoorsteen naar buiten gooit, ofwel een kwart van het geld wordt besteed aan opwarming van de buurt.

Kijk je naar HR107 en onder de 55 graden Celsius, dan zie je dat je van iedere euro slechts ¤0,025 de schoorsteen uitjas t, en bij een temperatuur boven de 55 graden is dit nog steeds maar 5 cent per euro, ofwel een besparing van 20 cent per euro gas ten opzichte van een conventioenel ketel.

Reifendruck
2.1 bar
vrijdag 20 november 2009 @ 20:18 (#46) 

Ik zie dat hier mensen met verstand van zaken zitten, dus ik stel ook eens mijn CV-vraag...

Ik heb een stuk appartement bijgebouwd, en het was heel lastig om dat op de bestaande CV aan te sluiten. Het stuk is een slaapkamer met badkamer en-suite. In totaal komen er maar 3 radiatoren, maar wel twee douches aan de nieuwe CV-ketel te hangen. Liefst douchen we gezellig tegelijk daaronder.

De ketel hoeft dus maar een beperkte CV-capaciteit te hebben, maar moet wel een flinke hoeveelheid water kunnen leveren (CW5 of zelfs 6).

Iets om ook rekening mee te houden is dat ik geen enkele CW6 ketel heb kunnen vinden die zou passen in de ruimte waar ie gepland is (slechts 36 cm diep)....

Iemand dus tips voor een kleine ketel met hoge warmwateropbrengst? Ik kom zelf weinig verder dan toch maar een Intergas CW5 ketel, die is lekker klein. Of een Bosch 42/2 of 35/2 HRC met wat meer warm water, maar die is eigenlijk al te diep...

Panic_A
vrijdag 20 november 2009 @ 20:36 (#47) 

De Remeha Avanta CW 5 heeft een diepte van 29cm, dat zou nog een optie kunnen zijn. De CW 6 is een flink stuk dieper.

klipper
vrijdag 20 november 2009 @ 21:35 (#48) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 20:36 schreef Panic_A het volgende:
De Remeha Avanta CW 5 heeft een diepte van 29cm, dat zou nog een optie kunnen zijn. De CW 6 is een flink stuk dieper.
Dat is inderdaad eigenlijk de enige optie voor hem.
Een inbouwhoogte van 60 cm, een breedte van 40 cm en een diepte van 29 cm.
Voldoet aan gaskeur HR107 en CW 5.
Tapcapaciteit bij 60 graden is 9 liter per minuut en bij 40 graden is deze 15 liter per minuut.

De Vaillant en/of Nefit vallen af doordat ze of een te diepe inbouwmaat hebben met CW5, of een juiste inbouwmaat maar dan geen CW5.

De Avanta is trouwens door de installateur op een lagere belasting voor cv in te stellen, zodat je maximaal warm water hebt en toch een ketel die afgestemd is op je woning.

De intergas zou ik gewoon links laten liggen, mede door eerder genoemde feiten.

Reifendruck
2.1 bar
vrijdag 20 november 2009 @ 22:15 (#49) 

Dank voor de reakties Klipper er Panic_A!

Ik heb dan eventueel nog de optie om de veredelde kast waar de ketel in komt wat naar voren uit te bouwen. Niet erg fraai - hij steekt dan uit de muur - maar misschien weegt dat wel op tegen het extra comfort?
Zou ik goed kunnen douchen met 2 douches tegelijk (geen regendouche oid) op een CW 5 ketel, of ga ik daar spijt van krijgen?

En indien toch CW6, nog kooptips voor niet-gigantische apparaten?

robber57
nooit volwassen
zaterdag 21 november 2009 @ 01:18 (#50) 

Vraagje aan Klipper betreffende het Intergas debacle: waaruit kan een moderne ketel afleiden dat er een onvolledige verbranding is anders dan dmv interpolatie uit de bv. warmte opbrengst?
Ik bedoel; is er daadwerkelijk een gasmeting van de verbrandingsgassen?

Ik heb wel eens wat zitten lezen in de documentatie van Intergas ketels om uit te vlooien hoe zo'n ding nou werkt maar ik kwam niet verder dan dat het feitelijk een vrij dom apparaat is met een mechanisme wat uitgaat van bepaalde zekerheden waaronder iig een correcte montage en een bepaald aantal "vast" staande waardes.
Ik kon nergens daadwerkelijk uitlaatgassen meting vinden.
Dat zet wat mij betreft een cv ketel technologisch zo'n beetje op het niveau van een automotor MET injectie maar ZONDER uitlaatgassen meting, denk ongeveer aan 1980 kwa technologisch niveau ; als ik brandstof aanvoer onder druk X en lucht onder druk Y dan zal de verbranding wel goed moeten verlopen vooropgesteld dat de motor in goede staat verkeerd en het onderhoud op de juiste wijze is uitgevoerd.....

Zie ik dat goed?

Begrijp me goed; ik schat jouw kennis en vaardigheid bijzonder hoog in maar jouw conclusie dat het toestel in zou moeten grijpen betekent miz dat iedere nitwit een ketel zou moeten kunnen plaatsen en daaruit zou dan nooit een onveilige situatie mogen voort komen?
Ik denk dat het veilig werken van een installatie als minimum voorwaarde heeft dat deze ,om te beginnen, correct is geinstalleerd.
Als het daarmee al mis gaat kun je miz van geen een fabrikant verwachten dat een apparaat correct zal functioneren, of wel?

klipper
zaterdag 21 november 2009 @ 10:02 (#51) 

quote:
Op zaterdag 21 november 2009 01:18 schreef robber57 het volgende:
een verhaal

Dat de ketel dat er niet uit afleid, komt dus door foutief geconstrueerde ketels en niet door de techniek.

Het grootste probleem is de zo ontzettend populaire CE-keur.

Dit probleem speelt zich de laatste jaren ook al af in de grote ketels.

Vroeger voor 1992 had je VISA (voor kleinere installaties was dit GIVEG), van 1992 tot 1996 mocht er gekozen worden of er aan de VISA of aan de CE-keur voorschriften werden aangehouden.
Vanaf 1996 is het CE-keur.

CE-keur is een keurmerk van de nationale Europese voorschriften respectievelijk regelgeving.
Het belangrijkste verschil tussen CE-keur en VISA is dat CE-keur ervan uitgaat dat er uitsluitend gekeurde componenten worden gebruikt, die dan ook goed zullen werken, daardoor hoeft er niet of nauwelijks te worden beveiligd.

VISA daartegen gaat ervan uit dat alles kapot kan gaan en tegen daaruit voortvloeiende risico's moet worden beveiligd, als tweede regel wordt dan echter wel gesteld dat er niet meer dan 1 defect tegelijkertijd optreedt, dit is ook nodig anders ga je een component beveiligen en vervolgens moet je de beveiliging weer gaan beveiligen en die beveiliging weer gaan beveiligen, enz
Vandaar de tweede regel van niet meer dan 1 defect tegelijkertijd, in combinatie met verplicht onderhoud kan er dus nooit lange tijd een slapende fout opgetreden zijn.

Let wel VISA geldt niet voor kleine installaties.

Maar ieder apparaat hoe klein dan ook is gewoon goed te beveiligen zonder dat het apparaat onhanteerbaar wordt, natuurlijk zal de prijs wel iets oplopen, maar de consument heeft echt wel wat geld voor zijn eigen veiligheid over.
Immers je koopt toch ook geen auto waarvan je weet dat de kans dat je de auto levend verlaat nihil is als deze bij een ongeluk betrokken raakt, terwijl een ander iets duurder model je levenskansen met een factor 300 vergroot dat wel doet.

Bij een juiste gaslucht verhoudingsregeling, en de meeste fabrikanten gaan er prat op dat hun toestel moduleert, en dus mag je er ook vanuit gaan dat indien deze aan de wet voldoet, er bij een verminderde lucht opbrengst er dus ook minder gas ingespoten wordt, ofwel de hoeveelheid gas wordt continue afgesteld op de luchthoeveelheid.
Indien dit goed werkt, mag de verbranding nooit buiten proporties terecht komen en dien tengevolge slecht gaan verbranden.

Om terug te komen op Rijen, en ik blijf erbij dat het speculaties zijn, en zolang het definitieve rapport niet vrijgegeven wordt, weet ik ook niet of het op die manier gegaan is.
Maar om speculatief te blijven, stel dat de rookgasafvoer zo gemonteerd was als eerder gezegd, dan had de ketel bij goed functioneren de hoeveelheid gas zover terug moeten regelen dat deze binnen de normen bleef, dit is dus speculatief niet gebeurd.
Sterker, die mensen waren waarschijnlijk beter af geweest met een niet gemonteerde rga dan deze die wel gemonteerd is.

Ga ik uit van andere deskundigen, en lees dat er misschien geen lds (luchtdrukschakelaar) in zat, dan is het al meer logisch dat het fout kon gaan, immers er is dan geen bewaking op luchttransport.

Veiligheden die extra ingebouwd kunnen worden zonder dat dit de prestatie van het toestel teniet doet, zijn onder andere, een rookgassensor, welke de temperatuur meet van de rookgassen, in combinatie met de ketelsensor, de aanvoer en retoursensor zou de ketel dan weten wanneer de afvoer van rookgassen stokt, immers de overige sensoren lopen sneller op dan de rookgassensor.
Een LDs, die hoort er gewoon in te zitten, het is dan ook absurd als deze niet geplaatst is, een lds is de enige echte bewaking op luchttransport door de ventilator een tacho signaal is dat niet.

Extra beveiligingen die misschien ook nodig zijn, is bv een beveiliging welke voorkomt dat het toestel kan functioneren terwijl de sifon droogstaat.

Kijk je op een andere site dan zie je bijvoorbeeld onderstaande staan, ik sta niet achter alle standpunten van hun, maar er zitten ook goede standpunten bij.

Constateringen via die site:
-Een luchtdrukschakelaar, die volgens het CE-keuringsrapport in de ketel moet zitten, wordt af fabriek niet gemonteerd.

-Een vlambeveiliging die door de Keuringsdienst van Waren is afgekeurd omdat deze gevaar kan opleveren, wordt al jaren in ketels toegepast.

-Een gasregelklep moet volgens de fabrikant van deze klep iedere 2 jaar gecontroleerd en afgesteld worden. In de handleiding van de ketel staat dat controle maar eens in de drie jaar nodig is.

-De fabrikant van een ketel die ontploft is, waardoor forse schade aan de ketel is ontstaan, zegt na onderzoek van het voorval: “ Dit kan met alle ketels op de markt gebeuren.”

-De wet zegt dat een defekt aan een regel-orgaan nooit tot een onveilige situatie mag leiden. De gashoeveelheidsregeling werkt met een enkel dun membraan, dat door veroudering of vervuiling fors "gas kan geven", ook wanneer dat nu juist niet moet. Het gevolg is slecht branden, koolmonoxide gevaar, en uiteindelijk ontploffen resp. in brand vliegen.

En dat is het laatste over dit onderwerp.

klipper
zaterdag 21 november 2009 @ 10:49 (#52) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:15 schreef Reifendruck het volgende:
Dank voor de reakties Klipper er Panic_A!

Ik heb dan eventueel nog de optie om de veredelde kast waar de ketel in komt wat naar voren uit te bouwen. Niet erg fraai - hij steekt dan uit de muur - maar misschien weegt dat wel op tegen het extra comfort?
Zou ik goed kunnen douchen met 2 douches tegelijk (geen regendouche oid) op een CW 5 ketel, of ga ik daar spijt van krijgen?

En indien toch CW6, nog kooptips voor niet-gigantische apparaten?
Gezien de wateropbrengst van 9 liter per minuut, is dus 4,5 liter per douche van 60 graden.
Aangezien je hier nog koud water bij moet mengen komt je totale levering per douche hoger uit.

Als rekensommetje:
4,5 liter van 60 graden (4,4 x 60 =270) gemengd met 3 liter koud water van 10 graden (3 x 10 = 30)
geeft tezamen een opbrengst van 7,5 liter van 40 graden (4,5 + 3 = 7,5 en 270 + 30 = 300 : 7,5 = 40)

Deze opbrengst is ruim voldoende voor twee douches tegelijkertijd.

Let wel, hierbij gaan we ervan uit dat beide douches evenveel water krijgen, in de praktijk zal dat vaak niet zo zijn en zullen er dus extra maatregelen getroffen moeten worden om de opbrengst bij beide douches gelijk te krijgen.

Om dit voor elkaar te krijgen, gebruik leidingen met voldoende doorsnede, neem dus geen 12 mm maar overal 15 mm, gebogen bochten zijn beter dan knieën en zorg ervoor dat de leidingen inwendig zijn ontbraamd zodat de doorstroming zo min mogelijk weerstand ondervindt.
Monteer in de aanvoerleidingen naar de douches een inregelventiel, 1 per douche.
Na montage kun je dan de douches goed inregelen op de hoeveelheid warm water per douche bij gelijktijdig gebruik, doe je dit niet dan bestaat de kans dat door de weerstandsverschillen in de leidingen de ene douche veel meer water krijgt dan de andere douche.

Wil je naar een CW6 geschikt toestel, dan zijn er meerdere keuzes, alleen gaat de inbouwdiepte wel een flinke stap vooruit, mede doordat de meeste CW6 ketels dan een ingebouwde of aangebouwde boiler hebben.

De avanta is er ook in CW6, deze is 60 cm hoog, 40 cm breed en 41 cm diep. met een tapdebiet van 20 liter per minuut met een delta T van 30 graden (komt overeen met 40 graden continue)

De aquanta met een hoogte van ongeveer 140 cm, een breedte van 59 cm en een inbouwdiepte van 60 cm.
Met een tapdebiet van 21,3 liter per minuut en een gelijktijdigheid van 10,5 liter per minuut.

De Daalderop serie comfort classic met een hoogte van 109 cm, een breedte van 53 cm en een diepte van 51 cm.
Tapdebiet > 22 liter per minuut.

Daalderop combiconnect met een hoogte van 89 cm een breedte van 53 cm en een diepte van 51 cm.
Tapdebiet is 27 lieter per minuut van 40 graden voor de combiconnect 150 met combicomfort 24/50 of 32 liter per minuut van 40 graden voor de combiconnet 210 met de combicomfort 24/80, de inbouwhoogte is dan echter 109 cm.

Of de Nefit topline aqua power plus met CW6 met een breedte van 92 cm, een hoogte van 70 cm en een inbouwdiepte van 47 cm en een tapdebiet van 16 liter per minuut , echter gedurende de eerste 10 minuten is dit 22 liter per minuut van 40 graden.

Waterweg
zondag 22 november 2009 @ 23:09 (#53) 

wellicht niet helemaal meer offtopic, maar wel een mooie aanvulling

Ik heb vorige week mijn Vaillant ketel uit 1997(type weet ik verder niet, was wel hr) laten vervangen door een Remeha Avanta CW4
Aangezien ik geen ervaring heb met de verwarming (ik heb het huis pas na vorige winter) kan ik daar niks over zeggen.
De warmwater productie is wel opvallend groter! Onder de douche had ik bijvoorbeeld eerst een pisstraaltje bij de maximumtemperatuur, en nu tegenwoordig kan ik de andere kant van m'n badkamer binnen 2 tellen al haast niet meer zien.

Ik heb het niet gemeten bij de vorige ketel, maar ik ben zeer tevreden en onder de indruk van m'n Avanta!

Reifendruck
2.1 bar
maandag 23 november 2009 @ 11:50 (#54) 

quote:
Op zaterdag 21 november 2009 10:49 schreef klipper het volgende:

[..]
Deze opbrengst is ruim voldoende voor twee douches tegelijkertijd.
[..]
Dat wilde ik vooral horen
Dank voor alle info, ik ga offertes opvragen voor de Remeha Avanta CW5.
Bij het aanleggen van de leidingen is er gelukkig al rekening mee gehouden dat beide douches (direct naast elkaar) evenveel water moeten krijgen. Inregelventielen zal ik navragen bij het laten installeren!

Munchkin
maandag 23 november 2009 @ 12:58 (#55) 
Ik zie hier dat er wordt aangeraden geen Vaillant te plaatsen. Mag ik vragen waarom? Ik heb onlangs op aanraden van mijn service monteurs een vaillant HR Solide VHR24-28 CW4 laten hangen. Volgens de monteur waren het betrouwbare ketels, en goedkoper om te laten hangen dan een Nefit (wat ik ook niet snapte na een internetzoektocht, de kale vaillant ketel was gemiddeld 100,- duurder dan de nefit, waarom is de Nefit dan toch duurder om te laten hangen?). Vooralsnog werkt het geheel prima, maar mocht ik nu met acuut ontplofsgevaar zitten, dan wil ik dat wel graag weten.

Panic_A
maandag 23 november 2009 @ 13:42 (#56) 

quote:
Op maandag 23 november 2009 12:58 schreef Munchkin het volgende:
Ik zie hier dat er wordt aangeraden geen Vaillant te plaatsen. Mag ik vragen waarom? Ik heb onlangs op aanraden van mijn service monteurs een vaillant HR Solide VHR24-28 CW4 laten hangen. Volgens de monteur waren het betrouwbare ketels, en goedkoper om te laten hangen dan een Nefit (wat ik ook niet snapte na een internetzoektocht, de kale vaillant ketel was gemiddeld 100,- duurder dan de nefit, waarom is de Nefit dan toch duurder om te laten hangen?). Vooralsnog werkt het geheel prima, maar mocht ik nu met acuut ontplofsgevaar zitten, dan wil ik dat wel graag weten.
Natuurlijk is uw toestel duurder dan bijvoorbeeld een Nefit Smartline, maar dit is dan ook appels met peren vergelijken. Het ligt er maar net aan waarmee uw installateur de Vaillant vergelijkt.

Misschien dat u een beetje geschrokken bent van de verhalen in dit topic, maar alle toestellen zijn onder normale omstandigheden veilig. Er gelden uiteraard strenge regels op dit gebied zoals Klipper duidelijk aangeeft. Wel is het zeer aan te raden om het toestel periodiek te laten onderhouden door een erkend installateur.

Vaillant ketels worden door de meeste niet aangeraden vanwege hun ervaring met het toestel, daar is ook nog wel het een en ander over te lezen op de eerste pagina. Het gaat dan om storingsgevoeligheid, gebruikte materialen, prijs van onderdelen enz.

klipper
maandag 23 november 2009 @ 21:53 (#57) 

quote:
Op maandag 23 november 2009 12:58 schreef Munchkin het volgende:
Zoveel mensen, zoveel wensen.

Er zijn in totaal acht merken verwarming technologie onder de gemeenschappelijke paraplu van de Vaillant Group - AWB, Bulex, Glow-worm, Hermann, Protherm, Saunier Duval, Demirdöküm en Vaillant.

De Solide wordt alweer vele jaren door Vaillant gevoerd, de meest bekende kinderziekten zijn er wel uit gehaald.
Natuurlijk zitten er nog producten in die verbetering zouden kunnen hebben, te denken valt dan aan de driewegklep.
Maar laat dit nu net 1 van de meest toegepaste driewegkleppen zijn bij kleine ketels.
En ach zo duur kost een nieuwe cartridge nu ook weer niet.
Vroeger werd er gezeurd om het feit dat Vaillant alleen eigen onderdelen gebruikten, maar nu ze meer standaard onderdelen gebruiken is het weer niet goed.

De laatste grote aanpassing bij de solide was de pakking van de brander, deze bestond uit een siliconen pakking en is vervangen door een grafietpakking.
Niet dat het toestel slecht was, maar vele mensen houden zich niet aan het onderhoudsvoorschrift van de fabrikant waardoor de pakking kans had uit te drogen met alle gevolgen van dien.
Vandaar dat ze hun product aangepast hebben om gevaar te voorkomen, niet omdat het product slecht is, maar door de laksheid van de gebruiker welke te beroerd is om geld voor onderhoud te reserveren.

De nieuwe regels omtrent deze pakkingen en onderhoud zijn dan ook (van de site van Vaillant):

Pakkingen hrSOLIDE en hrEXCLUSIEF
Bij de jaarlijkse inspectie en onderhoudswerkzaamheden moeten de pakkingen vervangen worden.

- De pakkingen tussen de warmtewisselaar en de branderplaat
moeten worden vervangen als deze unit gedemonteerd is geweest.
- Verder dienen bij alle werkzaamheden aan de hrSOLIDE en
hrEXCLUSIEF waarbij het brander-ventilator-gasgedeelte wordt
gedemonteerd, de beide siliconen afdichtringen in de branderplaat
vervangen te worden.
- Wij adviseren om bij de jaarlijkse inspectie de pakking te vervangen.
Het maximale tijdsinterval voor vervanging bedraagt 24 maanden.
- Bij de jaarlijkse inspectie en onderhoudswerkzaamheden aan de
hrSOLIDE en hrEXCLUSIEF toestellen moet voor een goede
diagnose het brander-ventilator-gasgedeelte gedemonteerd worden.

Onderhoudsvoorschriften hrSOLIDE en hrEXCLUSIEF
Onderhoudsvoorschriften kunnen bijvoorbeeld door ervaring, aanscherping van veiligheidsvoorschriften en verandering van de techniek worden aangepast. Onlangs heeft zich voor al onze hrSOLIDE en hrEXCLUSIEF toestellen zo'n wijziging voorgedaan. Uit onze marktervaring blijkt dat indien de branderpakking bij geen of achterstallig onderhoud te lang in het toestel blijft zitten er aanzienlijke schade aan het toestel kan ontstaan. Wij adviseren u dan ook om onderhoud conform de voorschriften te laten uitvoeren.

Inmiddels is de branderpakking volgens de laatste stand van de techniek aangepast. Waarbij na toepassing van deze branderpakking mogelijk ook de onderhoudsvoorschriften in uw geval kunnen wijzigen. Dit dient beoordeeld te worden door uw installatie- of onderhoudsbedrijf. Toestellen die na februari 2006 zijn geproduceerd zijn reeds voorzien van de nieuwe branderpakking.

Indien u meer informatie wenst te ontvangen kunt u contact opnemen met de afdeling Consumentenservice (020) 565 9230.

Ten slotte nog een stukje uit de gebruiksaanwijzing van de solide.

De solide is zeer zeker geen slecht toestel, Vaillant bestaat niet voor niets 135 jaar.
Bewust verkeerd gebruik of zeer slecht onderhoud kunnen ieder toestel veranderen in een gevaarlijk toestel, daar kan geen enkele beveiliging tegenop.

AliKebap
maandag 23 november 2009 @ 22:27 (#58) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:30 schreef klipper het volgende:

HR 104 ketel, een met gas gestookte ketel met deellastrendement van ten minste 104% op onderwaarde, gemeten volgens NEN-EN 677 en /of een toestel dat de HR-104 kwaliteitsaanduiding heeft volgens de Keuringseisen voor Gastoestellen (Gaskeur CV-HR);

HR 107 ketel, een met gas gestookte ketel met deellastrendement van ten minste 107% op onderwaarde, gemeten volgens NEN-EN 677 en /of een toestel dat de HR-107 kwaliteitsaanduiding heeft volgens de Keuringseisen voor Gastoestellen (Gaskeur CV-HR).
Hoe kan een ketel eigenlijk een rendement hoger dan 100% hebben?

New in town

nexcro
maandag 23 november 2009 @ 22:40 (#59) 

quote:
Op maandag 23 november 2009 22:27 schreef AliKebap het volgende:

[..]

Het verschil tussen bovenwaarde en onderwaarde is het wel of niet meetellen van de condensatiewarmte van de in de rookgassen aanwezige waterdamp. Hierdoor kun je een hoger rendement krijgt. Echter dit betekend niet dat je geld terug krijgt omdat je HR 107 hebt.
quote:
Onderwaarde en bovenwaarde
De rendementen van gastoestellen worden op de Europese manier genoteerd, waarbij wordt uitgegaan van de onderwaarde (de waterdamp wordt gezien als 'restproduct' en de daarin aanwezige warmte wordt dus niet meegerekend). Omdat deze warmte door HR-ketels juist wél wordt benut, ontstaan er rendementen van meer dan 100%.
Bron: http://www.epk.nl/keurlabels.asp?pid=18&subafb=True&sid=21

[ Bericht 30% gewijzigd door nexcro op 23-11-2009 22:48 ]

klipper
maandag 23 november 2009 @ 22:50 (#60) 

quote:
Op maandag 23 november 2009 22:27 schreef AliKebap het volgende:

[..]

Een vraag die regelmatig terugkomt en waarvan de meesten zeggen dat kan niet.
Als het zo zou zijn dan zou ik geld terug moeten krijgen en wat meer van dat soort uitspraken.

Bij de verbranding van gas komt energie vrij, en de hoeveelheid energie die omgezet wordt in warmte welke beschikbaar is voor het gebouw noemen we het rendement.
Nu zeggen de meesten, juist maar als ik er 100% gas in stopt en deze volledig kan benutten dan is mijn rendement maximaal 100%.

Het feit dat er met rendementen gerekend wordt van meer dan 100% komt doordat er bij HR ketels niet alleen het rendement vanuit het gas benut wordt, maar ook nog rendement vanuit de latente warmte welke in de condensatie zit welke optreedt bij HR toestellen.

Een rendement van meer dan 100% komt dus doordat we het rendement van het gas tezamen met het rendement van de latente warmte optellen en zo komen we hoger uit dan 100% en hoe beter het toestel dat doet, des te hoger wordt het rendement.
Zeg dat er 80% rendement uit het gas wordt gehaald en 27% uit de latente warmte, dan is dit opgeteld 107%

Dit alles volgens de Europese regels, welke rekenen met de onderste verbrandingswaarde, zouden we met de bovenste verbrandingswaarden gaan rekenen, wat eigenlijk een reel beeld geeft, dan zouden we dus niet boven de 100% komen maar er zeer dicht bij in de buurt.

Het verschil tussen de onderste verbrandingswaarde en de bovenste verbrandingswaarde is ongeveer 10%.
Echter we moeten een vergelijking hebben, vandaar dat we alles op de onderste verbrandingswaarde uitrekenen, een VR toestel met 80% rendement heeft dus op de bovenste verbrandingswaarde een rendement van ongeveer 72%.
EEn HR toestel met een rendement van 107% op onderste verbrandingswaarde heeft dus eigenlijk een rendement van ongeveer 96,3 % op bovenste waarde.

Hoe dan ook , een HR toestel met de hoogste waarde is per definitie altijd zuiniger dan een toestel met een lagere waarde.

Van een fabrikant s website:
Condensatietechniek (HR-techniek)
Condensatietechniek (HR-techniek) maakt niet alleen gebruik van de warmte die ontstaat als meetbare temperatuur van de verwarmingsgassen bij de verbranding (de calorische waarde), maar ook van de warmte-energie die de vrijkomende waterdamp bevat (latente warmte).
Dit betekent eigenlijk dat energie wordt benut die anders via de schoorsteen verloren zou gaan (in de vorm van rookgasverlies). Bij HR-ketels worden de verwarmingsgassen reeds in die mate afgekoeld dat ze gaan condenseren en de vrijkomende warmte (latente warmte) afgeven aan het ketelwater. De rookgastemperatuur is dan nog slechts in geringe mate groter dan de retourtemperatuur van het ketelwater. De aangewende energie wordt nagenoeg volledig benut.
Onmogelijk, zegt u? Op het eerste gezicht misschien wel. In Nederland wordt het rendement traditioneel uitgedrukt in termen van calorische waarde. Om verwarmingsketels verder met elkaar te kunnen blijven vergelijken, gaat men nog steeds uit van de calorische waarde en wordt de bijkomende warmtewinning uit de condensatie van de rookgassen gewoon daarbij geteld. Zo wordt dan toch het onmogelijke mogelijk: een genormeerd rendement van meer dan 100 %.

svann
night-hawk
dinsdag 24 november 2009 @ 00:36 (#61) 
Inlees tvp nu mijn Agpo Econforte (HR, 1995) op leeftijd gaat komen -bijna probleemloos.

* afklopt.

Hoeveel jaar hoort zo'n ketel eigenlijk mee te gaan?

seek electricity.          = Fok!Kiva =

Munchkin
dinsdag 24 november 2009 @ 09:41 (#62) 
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:53 schreef klipper het volgende:

[..]

Een heel bruikbaar verhaal over mijn Vaillant ketel
Hartelijk bedankt voor de uitgebreide toelichting. Deze gaat in een documentje dat ik bij de ketel stop. Overigens is de ketel in onderhoud bij een vaillant dealer dus ik ga er vanuit dat deze dezelfde handelingen verricht als u aanraadt. Nu heb ik echter zelf een idee wat er dient te gebeuren, en dat is toch ook wel handig.

Reifendruck
2.1 bar
zaterdag 28 november 2009 @ 09:07 (#63) 

Nou, met dank aan werkspot.nl is mijn ketel gisteren geplaatst, en hij doet het nog ook, naar grote tevredenheid.

Alleen een jammer puntje: nou past de ketel prima in de 'kast', maar het (standaard)expansievat dat de monteur geplaatst heeft steekt 2 centimeter uit

Weet iemand of er ook expansievaten met een kleine diameter zijn? En klopt mijn veronderstelling dat, omdat er maar 3 radiatoren aanhangen, het vat niet zo grot hoeft te zijn?

Alvast dank weer!

dop
© dop
zaterdag 28 november 2009 @ 09:46 (#64) 

ik heb een nefit smartline HR en die doet het als een zonnetje ,
verder kreeg ik van een oud aannemer ooit het advies om intergas te nemen om dat die simpele ketels maken waar weinig stuk aan kan gaan, om die reden worden integas ketels ook vaak door woningbouw verenigingen geplaatst

Oom van Bo en Janneke, Papa van Joep en Tijn

klipper
zaterdag 28 november 2009 @ 11:00 (#65) 

quote:
Op zaterdag 28 november 2009 09:46 schreef dop het volgende:
ik heb een nefit smartline HR en die doet het als een zonnetje ,
verder kreeg ik van een oud aannemer ooit het advies om intergas te nemen om dat die simpele ketels maken waar weinig stuk aan kan gaan, om die reden worden integas ketels ook vaak door woningbouw verenigingen geplaatst
De reden dat ze vaak door woningbouw verenigingen werden geplaatst, kwam door het feit dat het low-budget toestellen waren.
Tegenwoordig hebben ze zeer veel van die markt prijs moeten geven aan andere merken doordat die speciaal voor die markt ook een toestel ontwikkelden, waarbij ze aan die markt zeer hoge kortingen geven.

En wat betreft dat er weinig defect aan kan gaan, is dat ook een broodje aap verhaal.

klipper
zaterdag 28 november 2009 @ 11:12 (#66) 

quote:
Op zaterdag 28 november 2009 09:07 schreef Reifendruck het volgende:
Nou, met dank aan werkspot.nl is mijn ketel gisteren geplaatst, en hij doet het nog ook, naar grote tevredenheid.

Alleen een jammer puntje: nou past de ketel prima in de 'kast', maar het (standaard)expansievat dat de monteur geplaatst heeft steekt 2 centimeter uit

Weet iemand of er ook expansievaten met een kleine diameter zijn? En klopt mijn veronderstelling dat, omdat er maar 3 radiatoren aanhangen, het vat niet zo grot hoeft te zijn?

Alvast dank weer!
het ligt er natuurlijk aan welk vat hij heeft gekozen en opgehangen heeft.
Maar ik zou die installateur terug roepen en ervoor laten zorgen dat het wel opgelost wordt, hij ziet toch ook in wat voor ruimte die gemonteerd moet worden.

Waarschijnlijk heb je een reflexvat van 18/0,5 deze is 328 hoog en heeft een doorsnede van 328 mm.
Een Flamco expansievat van 18/0,5 heeft een hoogte van 405 mm maar een doorsnede van slechts 286 mm, hiermee bespaar je dus al 42 mm in doorsnede.

Met een vat met minder inhoud zal je het qau grootte misschien wel redden, zeker als je een type neemt met een hogere voordruk, bijvoorbeeld een 12/1 type, maar deze vaten zijn vrijwel nauwelijks smaller dan de 18 liter vaten, de smalste normale maat is 270 mm doorsnede.

Er zijn ook 18 liter vaten verkrijgbaar met een ander type aansluiting, deze zijn dan kleiner dan 230 in hoogte maar de doorsnede is een stuk groter, het vat wordt dan anders geplaatst, maar kost ook ruim 2x zoveel.

JaceTBL
+10 loeibot
maandag 7 december 2009 @ 22:21 (#67) 
Ben aan het oriënteren om een nieuwe combi ketel te kopen (huidige Agpo van 13jr is beetje op). Ik begreep dat er pas een test van de consumentenbond was, maar die is alleen toegankelijk voor leden. Weet iemand welke ketels daar goed uitkwamen?

Experts zoals Klipper en Panic_A: er is uiteraard geen strikt eenduidig antwoord hierop, maar wat zouden jullie aanraden voor een normaal (modern, goed geïsoleerd, 140m²/400m³, verbruik met huidige Agpo ±1650m³/jr) huis? Of waar kan ik objectieve vergelijkende info vinden om zelf een keuze te kunnen maken? Na wat rondlezen lijkt mij een HR ketel geschikt met gaskeur HR107, 30 KW, comfort CW4 of evt CW5 (wonen hier met 2 personen, en bijv. tegelijk douchen en afwassen komt eigenlijk niet voor).

Uit bovenstaande begrijp ik dat Nefit, Daalderop en Remeha in principe goede ketels zijn. Heb alleen geen flauw idee qua types/modellen. Ik hoef geen cheapo budgetketel, ik geef liever iets meer uit als ik daarmee een jaar of 10-15 geen gezeik meer heb
Weet iemand raad?

En maakt het veel uit waar ik zo'n ding koop c.q. laat installeren? Iemand toevallig ervaring met een goede installateur in Gelderland?

Panic_A
dinsdag 8 december 2009 @ 21:01 (#68) 

De consumentenbond heeft een test gedaan waarbij vooral gelet is op zuinigheid, bedieningsgemak, handleiding enzovoort. Dit zegt dus verder niks over kwaliteit en storingsgevoeligheid, hier zal ik dus niet op letten.

Qua merk zit je met een van deze drie inderdaad redelijk goed. Ik heb geen ervaring met Daalderop dus die laat ik even buiten beschouwing. Je geeft aan dat je liever een goed exemplaar hebt dan een budgetketel dus richt ik me op de topmodellen.

Dit zijn de Nefit Topline en de Remeha Quinta die elkaar niet veel ontlopen als het om de prijs gaat. Waar deze twee natuurlijk wel in verschillen zijn natuurlijk de gebruikte materialen, opbouw, werking, beveiligingen, service-vriendelijkheid enz.

Zoals ik al eerder in dit topic aangaf heeft de Quinta bijvoorbeeld een driewegklep die al een tijd wordt toegepast en waar veel storingen door ontstaan. Deze is in een Topline al doorontwikkeld en de storingsgevoeligheid daarvan is nihil. Ik kan nog heel lang doorgaan over verschillen en kwaliteit, maar ik denk dat 1 praktijkvoorbeeld meer zegt: Een klant met een Remeha Quinta waar in 2,5 jaar de ontluchter, de pomp, de stromingsschakelaar, de manometer, de branderautomaat, het binnenwerk van de driewegklep en de motor van de driewegklep vervangen zijn. Mijn keus lijkt me dus wel duidelijk.

klipper
dinsdag 8 december 2009 @ 21:44 (#69) 

quote:
Op dinsdag 8 december 2009 21:01 schreef Panic_A het volgende:
De consumentenbond heeft een test gedaan waarbij vooral gelet is op zuinigheid, bedieningsgemak, handleiding enzovoort. Dit zegt dus verder niks over kwaliteit en storingsgevoeligheid, hier zal ik dus niet op letten.

Qua merk zit je met een van deze drie inderdaad redelijk goed. Ik heb geen ervaring met Daalderop dus die laat ik even buiten beschouwing. Je geeft aan dat je liever een goed exemplaar hebt dan een budgetketel dus richt ik me op de topmodellen.

Dit zijn de Nefit Topline en de Remeha Quinta die elkaar niet veel ontlopen als het om de prijs gaat. Waar deze twee natuurlijk wel in verschillen zijn natuurlijk de gebruikte materialen, opbouw, werking, beveiligingen, service-vriendelijkheid enz.

Zoals ik al eerder in dit topic aangaf heeft de Quinta bijvoorbeeld een driewegklep die al een tijd wordt toegepast en waar veel storingen door ontstaan. Deze is in een Topline al doorontwikkeld en de storingsgevoeligheid daarvan is nihil. Ik kan nog heel lang doorgaan over verschillen en kwaliteit, maar ik denk dat 1 praktijkvoorbeeld meer zegt: Een klant met een Remeha Quinta waar in 2,5 jaar de ontluchter, de pomp, de stromingsschakelaar, de manometer, de branderautomaat, het binnenwerk van de driewegklep en de motor van de driewegklep vervangen zijn. Mijn keus lijkt me dus wel duidelijk.
Maandagmorgen modellen zijn er natuurlijk altijd.
Zo kun je ook over de topline beginnen, waar alle branders van vervangen moeten worden, de topline 45 is zelfs pas sinds enkele weken weer leverbaar.
En Nefit heeft natuurlijk meerdere recall acties gehad, te denken bijvoorbeeld aan de vele als niet herkenbare nefitwagens die in het verleden de warmtewisselaars vervingen bijvoorbeeld, of de verleden jaar gehouden recall actie van de smartline.

Nee wat de topline betreft zou ik daar ook nog even mee wachten totdat ook daar alle kinderziektes eruit zijn.Heb al vele ketels gezien die op storing gaan doordat de condensafvoer bijvoorbeeld te klein van doorlaat is waardoor deze zeer snel verstopt.
Verder de brander vervangactie die ze gehad hebben.

Maar even of topic, hoe kom jij bij een stromingsschajkelaar bij de quinta?, deze heeft een flowswitch, maar die is puur voor warm water en niet voor cv-zijdig.
Een ontluchter kan altijd defect raken, het ligt er maar aan of de installatie wel of niet gespoeld is, beter was het om dan een filter in de retour leiding op te nemen.

De gebruikte ontluchters, pompen en driewegkleppen zijn echter wel standaard producten die vele merken gebruiken, om ze gelijk als slecht te bestempelen vind ik wat te ver gaan, vele draaien probleemloos, en als je dan naar het uitval percentage kijk valt dat ontzettend mee.

Feit is gewoon dat ieder merk wel zijn topmodel heeft en zijn kneus.
De al jaren niet meer leverbare awb thermomaster 2hr is ondanks dat het awb is bijvoorbeeld ook een zeer goed toestel, weet er daar zo'n 200 van te hangen en op een fabricagefoutje na zijn er geen storingen.
(dompelbuis boiler was verkeerd waardoor deze lek raakte en vervolgens ging hierdoor de sensor defect, werd trouwens keurig onder fabrieksgarantie verholpen)
Ook in dat toestel zit trouwens dezelfde driewegklep als in de quinta en van die 200 toestellen zijn er pas 4 vervangen (gemiddelde leeftijd ketel is 11 jaar)
AWB behoort trouwens tot de vaillant groep.
En dat terwijl de meeste awb kennen als altijd weer brokken.

Kijk eerst hoe je de ketel wilt gebruiken, is dat voor normaal woning gebruik dan is een HR ten zeerste aan te bevelen, is de ketel voornamelijk bedoeld om veelvuldig heet te stoken om bijvoorbeeld een boiler op temperatuur te houden, dan is een VR weer beter.

Wat betreft de consumentenbond, luister daar alsjeblieft nooit naar, heb weleens de indruk dat wie het meest betaald het beste cijfer krijgt.

Panic_A
dinsdag 8 december 2009 @ 22:54 (#70) 

Uiteraard ben ik op de hoogte van de recall actie van de branders, heb zelf ook al de tijdelijke branders geplaatst. Maar waar ik me vooral op baseer zijn mijn ervaringen en die van mijn collega's. En er is gewoon een enorm duidelijk verschil in de keren dat ik voor een Quinta sta en de keren dat ik voor een Topline sta.

Natuurlijk is het geval wat ik erbij haal een extreem voorbeeld, maar ik probeer aan te geven dat een Quinta qua storingsgevoeligheid in mijn ogen een stukje slechte scoort dan een Topline alhoewel ik nog niet op de hoogte ben van de storing door een verstopte condensafvoer.

Maar als je gewoon even puur kijkt naar de gebruikte materialen. De gloeiplug en ionisatiepen van de Topline tegenover de ontsteekpen van de Quinta. De driewegklep van de Quinta tegenover die van de Topline. De sleutelgatpakking van de Quinta tegenover de siliconen branderpakking van de Topline. Dan moet je mijn inziens toch concluderen dat er bij de Topline beter is nagedacht over welke materialen er gebruikt worden en waarom. Natuurlijk moet de tijd uitwijzen of de Topline ook over 10 of 15 jaar nog probleemloos loopt, maar zoals het er nu uitziet gaat het erg goed. En ik zou zo 1,2,3 niet weten welk toestel er beter loopt (en met minder problemen).

En ik bedoelde uiteraard de flowswitch. 1 op 1 vertaald betekent dat natuurlijk gewoon een stromingsschakelaar.

klipper
woensdag 9 december 2009 @ 12:19 (#71) 

quote:
Op dinsdag 8 december 2009 22:54 schreef Panic_A het volgende:

alhoewel ik nog niet op de hoogte ben van de storing door een verstopte condensafvoer.

Deze kom ik dan weer vrij vaak tegen.
Dit betreft dan wel weer de grotere modellen de HR 70 en HR100.
En dit zijn voor ons dan al kleine ketels.

OnsvirjouSA
zaterdag 12 december 2009 @ 22:42 (#72) 
Voor een leek is het gewoon heel moeilijk om te kiezen welke ketel er nu het beste is en er tenminste 20 jaar meegaat. UIt eigen ervaring (Nefit HR Turbo 1991) zou ik zeggen Nefit. Maar het is nu 2009 bij 2010 en geen 1991 meer dus wat ik zoek voor mijn nieuwe twee-onder-een-kap woning is een vergelijkbare ketel zonder gedoe. Ik zie dat er een paar installateurs hier discuseren dus op hen doe ik een beroep met de vraag(als geld geen rol speelt, het moet gewoon goed zijn).... Welke ketel is de top of the top??

klipper
zaterdag 12 december 2009 @ 23:00 (#73) 

quote:
Op zaterdag 12 december 2009 22:42 schreef OnsvirjouSA het volgende:
Voor een leek is het gewoon heel moeilijk om te kiezen welke ketel er nu het beste is en er tenminste 20 jaar meegaat. UIt eigen ervaring (Nefit HR Turbo 1991) zou ik zeggen Nefit. Maar het is nu 2009 bij 2010 en geen 1991 meer dus wat ik zoek voor mijn nieuwe twee-onder-een-kap woning is een vergelijkbare ketel zonder gedoe. Ik zie dat er een paar installateurs hier discuseren dus op hen doe ik een beroep met de vraag(als geld geen rol speelt, het moet gewoon goed zijn).... Welke ketel is de top of the top??
Het klinkt misschien gek, maar hoe moderner de ketel wordt, des te kwetsbaarder deze wordt.
Goed onderhoud wordt dan ook steeds belangrijker, en dat is iets wat door veel mensen niet of nauwelijks gedaan wordt.

Een ketel kan nog zo duur zijn, zonder goed onderhoud heb je al meer kans op storingen.
En met goed onderhoud bedoel ik dan niet een installateur die zulke scherpe prijzen hanteert dat je je afvraagt hoe doet ie het.
Vaak is dit door simpel een stickertje te plakken en met wat geluk doet hij nog enkele tests.
Goed onderhoud kost nu eenmaal wat meer.

Discussies zijn natuurlijk altijd zinvol, maar ook daar moet je doorheen prikken.
Vele monteurs hebben een voorkeur voor een bepaald merk, vaak terecht, maar even vaak ook onterecht.
Vele fabrikanten promoten hun apparatuur nu eenmaal vaak via lokkertjes voor de monteur zoals gratis kleding, gereedschap of thermostaten, enz.

Zo is er ook een discussie geweest over een bepaald type driewegklep, en inderdaad de meeste monteurs hebben daarvan al eens de complete klep, het binnenwerk of servomotor van vervangen.
Echter moet je alles wel in perspectief zien, gaat er van een bepaald type klep gemiddeld 3% defect bijvoorbeeld, dan kan de ene klep zeer vaak vervangen worden en de andere klep nauwelijks, is de ene klep dan slecht, of zijn er gewoon veel meer procentueel gezien geplaatst.
Als de ene klep in vele merken en typen voorkomt en het andere type maar in 1 model, dan is het logisch dat je de ene klep vaker zal zien en dus ook vervangen.

Wil je een stukje zekerheid, dan kun je bijvoorbeeld denken aan Bosch die momenteel een actie hebt waarbij je 12 jaar garantie krijgt op het toestel.
Bij Remeha kun je momenteel voor ¤25 per jaar tot maximaal 10 jaar garantie kopen bij veel installateurs.
Voor andere merken zijn dit soort garantieregelingen er vaak ook.
Nefit heeft natuurlijk ook zijn betrouwbaarheid, en zekerheid dat bij fabricage fouten deze netjes opgelost worden.

Vrijwel ieder merk heeft zijn topserie en budget serie.

Ou-Tannu
zaterdag 12 december 2009 @ 23:22 (#74) 

quote:
Op zaterdag 12 december 2009 23:00 schreef klipper het volgende:

<cut>
en daarbij heb je natuurlijk wel als je als fabrikant een paar miljoen ketels hebt uithangen.. dan is het uitval percentage ( waar je wat over hoort ) ook groter dan als je maar een paar honderduizend ketels hebt..

Deze ruimte is te huur!

Panic_A
zondag 13 december 2009 @ 13:41 (#75) 

Net zoals Klipper al zegt zijn de hedendaagse ketels wat kwetsbaarder, maar als je tevreden bent met de Turbo zou ik gewoon bij Nefit blijven.

De ketel die het beste met de Turbo te vergelijken is is de Ecomline Excellent. Maar volgens mij gaat deze in de loop der tijd er wel uit om vervangen te worden door de Topline Aquapower. De Ecomline draait al een tijdje mee en bij de Topline Aquapower worden er hier en daar nog wat kinderziektes uitgehaald. Bijvoorbeeld lekkage bij de aansluiten met de boiler en een lawaaiige driewegklep (hier is een nieuw type voor).

Dus dan is het eigenlijk kiezen voor een ketel die al een tijdje meedraait en eentje die nog doorontwikkeld wordt. Dan ligt het er ook nog een beetje aan wanneer je de oude Turbo wil laten vervangen.

index       klussen & wonen
hr ketel aanschaffen
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500