abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:09:14 #1
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_73338885
Ik kwam gister terug van vakantie en zag op mijn thermostaat staan dat ik 'm moest bijvullen. Vandaag vond ik wel een geschikt moment. De huidige druk is 0.8 a 0.9 bar.
De vulkraan op de ketel is wat vaag, het is een soort van draaibare koppeling. Volgens de handleiding moet je dus de waterslang er op aansluiten (wel eerst vullen met water ivm lucht), dan de vulkraan tot de helft open en de waterkraan dan volledig opendraaien.

Dit heb ik gedaan, vulkraan staat nu op 1/2 open (ik kijk dan naar het streepje op de koppeling en die daarboven), maar meer druk? Ho maar... blijft stug 0.9. Op de een of andere manier denk ik dus dat ie helemaal niet bijvult.

Hoe lang mag het duren voor je op de 1.5 bar zit met een kraan die vol open staat?
Na 5 minuten nog steeds op 0.9 bar....


Denk niet dat het slim is om te kijken of die vulkraan wel goed is door 'm eerst te sluiten, dan waterslang eraf en dan een tikkie te openen? Weet niet met hoeveel druk er dan water uit komt zetten?
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:10:20 #2
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_73338918
Klop eens op je expansievat. Moet hol klinken geloof ik, zo niet dan even (laten) vervangen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:15:48 #3
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_73339089
Tis een HRC ketel, zit denk ik dan achter de mantel. Ding is trouwens 5 jaar oud.
pi_73339214
Vulkraan helemaal open draaien een idee?
pi_73339507
staan beide kranen helemaal open? Je kan het proberen van die vulkraan.
quote:
Denk niet dat het slim is om te kijken of die vulkraan wel goed is door 'm eerst te sluiten, dan waterslang eraf en dan een tikkie te openen? Weet niet met hoeveel druk er dan water uit komt zetten?
Het komt er met 0.9 bar uitzetten . valt wel wat mee al je het rustig doet. Maar kijk eerst eens of er water uit je koudwater kraan waarmee je bijvuld komt dat is makkelijker
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:34:15 #6
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_73339597
Water komt uit de waterkraan, en de slang staat onder druk. Kraan op cv ketel mag niet helemaal open volgens Nefit: "Draai de waterkraan volledig open en de vulkraan slechts
gedeeltelijk open. Op deze manier zal de cv-installatie
correct gevuld worden."

Achterop het dopje zit een 'sleutel', maar ook daar kom ik niet verder mee omdat je dus volgens mij die koppeling moet draaien tot de helft... raar ding hoor. Maar het tijd die het in beslag neemt mag toch nooit meer zijn dan een paar minuten? Ben nu al een uur aan het kloten...
pi_73339741
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 18:34 schreef JK het volgende:
Water komt uit de waterkraan, en de slang staat onder druk. Kraan op cv ketel mag niet helemaal open volgens Nefit: "Draai de waterkraan volledig open en de vulkraan slechts
gedeeltelijk open. Op deze manier zal de cv-installatie
correct gevuld worden."

Achterop het dopje zit een 'sleutel', maar ook daar kom ik niet verder mee omdat je dus volgens mij die koppeling moet draaien tot de helft... raar ding hoor. Maar het tijd die het in beslag neemt mag toch nooit meer zijn dan een paar minuten? Ben nu al een uur aan het kloten...
Gewoon verder opendraaien.
pi_73340038
Een foto zal in deze ook wel helpen.

Als je deze hebt moet je hem een kwartslag draaien waardoor het streepje in de lengterichting komt te staan.

  zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:59:02 #9
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_73340378
Bij deze de foto. Foto 1 is originele positie, zoals ik de kraan aantrof. Dus met het deel waar de achterkant van de dop in kan. Deze draai ik dan naar links, zodat ie op 1/2 staat (zie foto 2).

foto1


foto2


Ohja, aan de dop zelf draaien als ie als sleutel in de vulkraan zit (bijv naar links of rechts) lukt niet. Dat onderdeeltje zit muurvast... misschien hoort dat ook zo.
pi_73340505
Met de dop kan je hem niet opendraaien, je moet het gehele vierkantje draaien. Eventueel met een platte schroevendraaier.

De streep moet dus in de lengterichting komen te staan!
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 19:17:25 #11
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_73340953
Dat vierkantje kan niet draaien ivm een nippeltje. Ik heb het onderdeeltje eraf gehaald via dat kruiskopschroefje. Met een rood kruisje geef ik aan waar het nippeltje zit die voorkomt dat dat onderdeel uberhaupt zou kunnen draaien. Daarnaast nog even een foto gemaakt zodat je die nippel goed kunt zien.





Ik ga ondertussen ff snel avondeten maken...
pi_73341165
dan moet je em effe zo draaien dat hi geen last meer heeft van dat nippeltje... was zo in mijn vorige huis van mijn stadsverwarming ook... ik heb ze er gewoon af gelaten en met een waterpomptang gedraaid, maar ja, ik ben dan ook lomp...
pi_73342150
Op je vulkraan in het leidingwerk zie je twee kleine inkeepings, deze moeten in dezelfde richting staan als het leidingwerk, nu staan ze er dwars op en dus in de gesloten toestand.
Dit betreft een plugkraan, dus je moet hem een kwartslag draaien.
Het dopje waarmee je deze afsluit dient er tevens voor om de kraan te bedienen, de bovenkant past in het vierkantje van de kraan en daarmee kan je hem een kwart slag draaien, dit kan maar naar 1 kant.
Het kan gebeuren dat de kraan vastzit en deze niet wilt draaien, met een waterpomptang over de dop heen kun je hem dan wel draaien.
pi_73342205
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 19:17 schreef JK het volgende:
Dat vierkantje kan niet draaien ivm een nippeltje. Ik heb het onderdeeltje eraf gehaald via dat kruiskopschroefje. Met een rood kruisje geef ik aan waar het nippeltje zit die voorkomt dat dat onderdeel uberhaupt zou kunnen draaien. Daarnaast nog even een foto gemaakt zodat je die nippel goed kunt zien.

[ afbeelding ]


Ik ga ondertussen ff snel avondeten maken...
afbeelding

Deze zit er verkeerd op gemonteerd, standaard hoort het nippeltje aan de tegenoverliggende zijde te liggen, dan kun je hem wel een kwart slag draaien, in de stand waarin deze gemonteerd was, is de stand beveiligd tegen onbevoegd gebruik.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 20:41:15 #15
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_73343220
Klipper, je hebt helemaal gelijk!!! Ik had m'n buurman even om hulp gevraagd, die doet dit soort klusjes ook regelmatig en die had ook al een idee dat het er verkeerd om op zat. Het bijvullen was in enkele seconden gelukt. Dus buurman bedankt en jij ook heel erg bedankt klipper!!!!

Vreemde blijft wel waarom deze er verkeerd om op zat, de vorige bewoner is een installateur en had zelf die hele ketel opgehangen... zeker lopen dagdromen bij het erop draaien weer.
Maargoed, ik ben weer een ervaring rijker!

Verder iedereen die gereageerd heeft in dit topic ook bedankt voor het meedenken!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')