index       lifestyle
PI Lui oog, nog te verhelpen?
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3
Topicgallery™ :
octopussy
squishy
woensdag 7 oktober 2009 @ 19:46 (#26) 

Oh ok. Ik heb geen lui oog dan want met beide ogen zie ik scherp (ook volgens de testjes bij de optometrist). Alleen is mijn ene oog iets naar buiten gedraaid.

Lijkt me overigens wel klote om slecht diepte waar te kunnen nemen. Kan je dan wel autorijden enzo?

kersverse moeder

mmascha
Tante 1.0
woensdag 7 oktober 2009 @ 21:55 (#27) 

Ik weet eigenlijk niet beter. Hoe is het om diepte te zien? Niet uit te leggen.
Ik kan wel autorijden. Tijdens de schoolarts-onderzoeken(ik was 12 ofzo) werd er tegen mij gezegd: je mag niet inhalen als het donker is. Over autorijden dus. Hele nuttige info op die leeftijd.
Ik kan heel goed inschatten of het wel/niet kan.
Ik merk wel dat ik snel struikel over kleine oneffenheden in een stoep ofzo. Een glas omstoten kan ik ook goed. Dan heb ik niet door dat die zo dichtbij staat. Maar misschien is dat gewoon onhandigheid

Tante 2.0 update soon available

June.
Seriously?
woensdag 7 oktober 2009 @ 21:56 (#28) 

Dat heb ik ook wel hoor, maar autorijden gaat gewoon goed. Ik ben het ook zo gewend en het is ook niet zo dat ik helemaal geen diepte zie . Met de lens in zie ik wel meer en dan merk ik wel dat ik soms naast mijn glas pak ( ) maar dat is dan even een kwestie van wennen aan het beeld.

Je veux ton amour et je veux ta revanche
J'adore l'amour, I don't wanna be friends..

GuitarJJ
Banaan?
woensdag 7 oktober 2009 @ 21:58 (#29) 

quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 17:19 schreef DennisMoore het volgende:
Mijn goeie oog is +3,75 en m'n luie oog is -3,5 ofzo .

Als ik beide ogen corrigeer met lens, dan zie ik alles met 2 contouren (de ene vergroot, de ander verkleint), erg onrustig, bijna onmogelijk om teksten te lezen. Dus ik heb nu alleen een lens voor m'n goeie oog.
Kan je geen bril laten samenstellen met 2 verschillende glazen? Heb er geen verstand van dus misschien praat ik nu heel dom

[TK] Bestron Wokset 6 pers. NIEUW!
56alifar is een oplichter

DennisMoore
Doe het dan
woensdag 7 oktober 2009 @ 22:01 (#30) 

quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:58 schreef GuitarJJ het volgende:

Kan je geen bril laten samenstellen met 2 verschillende glazen? Heb er geen verstand van dus misschien praat ik nu heel dom
Jawel, maar het ene glas vergroot het beeld en het andere glas verkleint het beeld, dus zie je met je ene oog een kleine auto en met je andere oog een grote auto. En de contouren krijg je dan in je hersenen niet meer over elkaar gelegd.

Zeker met een bril, want omdat de lenzen daarvan een eindje van je oog vandaan zitten, is dat vergrotings/verkleiningseffect nogal flink. Met contactlenzen gaat het wat beter, die zitten pal op je oog, maar blijft irritant.

Misschien ooit met lensimplantaat ofzo...

Meld je aan bij het Kiva FOK!-team - Microkrediet tussenstand 55.650 dollar en 198 leden op 16 januari

AardappelAnders.
hyperdepieper
woensdag 7 oktober 2009 @ 22:20 (#31) 

Ik heb ook een lui oog. Ik zie scheel als ik moet focussen, als ik iets moet lezen bijvoorbeeld. Bij mij is het zo dat een operatie het risico met zich meebrengt dat mijn oog daarna iets naar buiten kan staan, omdat mijn oog alleen bij het zien van dingen van dichtbij naar binnen staat.

Je kunt ons koken, je kunt ons bakken, je kunt ons poffen, je kunt ons prakken. Maar het kan ook anders... met Aardappel Anders!

mmascha
Tante 1.0
woensdag 7 oktober 2009 @ 22:23 (#32) 

Ze zetten je oog ook nooit 100% recht. Dan heb je kans om dubbel te zien en dat risico lopen ze niet.
Ik heb een test gehad met een bril met prisma's erop. Daaraan konden ze zien hoever ze konden corrigeren.

Cahir
woensdag 7 oktober 2009 @ 22:34 (#33) 

-edit: ONZ is een paar deuren verderop

[ Bericht 77% gewijzigd door Mylene op 07-10-2009 23:03 ]

IJsdraakje
Woei!
donderdag 8 oktober 2009 @ 00:45 (#34) 

quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:23 schreef mmascha het volgende:
Ze zetten je oog ook nooit 100% recht. Dan heb je kans om dubbel te zien en dat risico lopen ze niet.
Ik heb een test gehad met een bril met prisma's erop. Daaraan konden ze zien hoever ze konden corrigeren.
Daarbij is 100% recht heel lelijk. (Dan valt de asymmetrie van je gezicht ineens verschrikkelijk op.)

En die prisma's zijn gaar. En zwaar. En als je een grote afwijking hebt heel onbetrouwbaar, kunnen de hersentjes niet aan.

Voor de leukigheid: ik had een afwijking van 27%, zag geen diepte, maar wel dubbel. (Vaak ook linkeroog uitgeschakeld) Correctie van 25%, tegen alle verwachtingen in geen dubbelzicht meer (met de prisma's zag ik net zo hard dubbel namelijk) en oogjes gingen wonder boven wonder samenwerken. Het is heel maf om voor de eerste keer in je leven een 3D plaatje te zien. (Was toen 19, overigens.)

Maar goed, ik was een geval apart. (En er is weinig handiger dan interessant zijn voor dokters. Ze willen het zelf weten en gaan met wachtlijsten knoeien )

mmascha
Tante 1.0
donderdag 8 oktober 2009 @ 09:27 (#35) 

Wat goed zeg! Dat het nog kan op je 19e!
Jij weet dus het verschil tussen wel/geen diepte zien. Hoe is dat? (Mis ik echt zoveel?)
Merk je echt verschil in het dagelijks leven(bv met autorijden) of zie je nu alleen wel 3d-plaatjes?

IJsdraakje
Woei!
donderdag 8 oktober 2009 @ 10:46 (#36) 

Als ik heel eerlijk ben, merk ik er zelf weinig van. De truukjes die ik pre-operatie gebruikte, gebruik ik nu nog om dingen in te schatten. Het enige waar ik het echt bij merk zijn de 3D plaatjes en glazen inschenken. (En dat tweede is an sich heel handig met achter de bar staan. )

Autorijden zou ik niet weten, maar ik denk niet dat ik daar verschil in zou merken. (Geen rijbewijs )

June.
Seriously?
donderdag 8 oktober 2009 @ 11:19 (#37) 

quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 09:27 schreef mmascha het volgende:
Wat goed zeg! Dat het nog kan op je 19e!
Jij weet dus het verschil tussen wel/geen diepte zien. Hoe is dat? (Mis ik echt zoveel?)
Merk je echt verschil in het dagelijks leven(bv met autorijden) of zie je nu alleen wel 3d-plaatjes?
Nou, ik heb dat dus ook hoor. Sinds ik die lens heb zie ik ook veel meer diepte. Zonder lens zie ik ook nog wel iets, want ik gebruik mijn luie oog nog wel voor een klein gedeelte. Het is moeilijk uit te leggen, normaal zie je de bank en de tafel meteen achterelkaar, maar met lens zit er een ruimte tussen die ik normaal niet zag. Ofzo.

mmascha
Tante 1.0
donderdag 8 oktober 2009 @ 11:53 (#38) 

Ik kan me voorstellen dat het lastig uit te leggen is. Maar ik heb een beeld. Leg maar eens aan iemand die kleurenblind is uit wat je ziet.
Mijn hersenen denken diepte. Als ik 2 bomen zie en de ene is kleiner kan ik zelf wel bedenken dat die verderweg staat. En als er 2 mensen naast elkaar staan waarvan er 1 kleiner is dan de ander, dan kan ik aan de voeten op de grond wel zien of ze naast elkaar staan of niet.

Raak ik offtopic?

Bedankt voor de uitleg!

mmascha
Tante 1.0
donderdag 8 oktober 2009 @ 11:56 (#39) 

quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 10:46 schreef IJsdraakje het volgende:
Het enige waar ik het echt bij merk zijn de 3D plaatjes en glazen inschenken. (En dat tweede is an sich heel handig met achter de bar staan. )
Ja, glazen inschenken! Daar ben ik ook zo'n ster in!
Vroeger dacht ik dus echt dat het onhandigheid was. Tot de oogarts mij voor de operatie vertelde dat ik nooit diepte zou zien. Zie ik geen diepte dan? Toen viel het kwartje:ik ben dus niet zo onhandig, dat komt door mijn ogen!

Daarom was ik nooit goed in balsporten met gym. Had ik dat op de middelbare school maar geweten.
Trefbal Trauma!

[ Bericht 10% gewijzigd door mmascha op 08-10-2009 12:01 (ik bedacht me nog wat) ]

IJsdraakje
Woei!
donderdag 8 oktober 2009 @ 14:27 (#40) 

Balsporten, herinner me er niet aan!

En op zich is het niet zo heel erg offtopic toch? Het gaat immers nog steeds over afwijkende oogstanden en de gevolgen daarvan.

mmascha
Tante 1.0
donderdag 8 oktober 2009 @ 14:52 (#41) 

Je hebt gelijk.

Ik vind het wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dat probleem. Beetje jammer dat ik daar nu pas achter kom.
En dit is ook nuttige info voor Foxio!

Cat22
minus 22
donderdag 8 oktober 2009 @ 19:21 (#42) 

quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 11:56 schreef mmascha het volgende:

[..]

Ja, glazen inschenken! Daar ben ik ook zo'n ster in!
Vroeger dacht ik dus echt dat het onhandigheid was. Tot de oogarts mij voor de operatie vertelde dat ik nooit diepte zou zien. Zie ik geen diepte dan? Toen viel het kwartje:ik ben dus niet zo onhandig, dat komt door mijn ogen!

Daarom was ik nooit goed in balsporten met gym. Had ik dat op de middelbare school maar geweten.
Trefbal Trauma!

Herkenning! (tip voor glazen inschenken: zelf glas+ fles vasthouden. Doordat je de stand van je handen in de ruimte aanvoelt gaat het dan goed).

Ik ben sinds mijn geboorte blind aan één oog. Ik ben van mening dat ik wel diepte zie, het gaat bij mij iig verder dan logisch beredeneren dat de ene boom verder weg staat dan de andere omdat hij kleiner is.

IJsdraakje: Wat leuk om een ervaringsverhaal te lezen van iemand die van '2D' naar '3D' is gegaan. Dat 3D plaatje moet een openbaring zijn geweest. En ik ben blij te horen dat ik blijkbaar niet zoveel mis.

Waar ik het meeste 'last' van heb is mijn blinde hoek. Mensen kunnen naast me komen staan of me van opzij iets aangeven en ik heb ze absoluut niet in de gaten. Dan staan ze nogal lullig.

Piloot zal ik nooit worden en astronaut zit er ook niet in maar autorijden is geen probleem. Dus zo erg vind ik het allemaal niet.

Quote ruimte te huur!

Nero22
It's the hat
donderdag 8 oktober 2009 @ 19:44 (#43) 

quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 17:19 schreef DennisMoore het volgende:
Mijn goeie oog is +3,75 en m'n luie oog is -3,5 ofzo .
Mijn goede oog is +3,5 en mijn slechte oog +6,5.

InvisiSig©

mmascha
Tante 1.0
donderdag 8 oktober 2009 @ 22:16 (#44) 

quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:21 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Herkenning! (tip voor glazen inschenken: zelf glas+ fles vasthouden. Doordat je de stand van je handen in de ruimte aanvoelt gaat het dan goed).
Ik zet altijd de fles op de rand van het glas. Niet volgens de horeca-regels maar het werkt ook goed! En niet van bovenaf(maar aan de zijkant) in een glas kijken of ie bijna vol is.

Over het missen van3d: In Disneyland Parijs is er een 3d-film. Dan moet je zo'n brilletje op. Alles wat een ander als 3d ziet zie ik een beetje wazig. Maar het is erg geinig om naar de mensen om je heen te kijken die bukken en schrikken van alles wat er voorbij komt. Verder is zo'n film zonder 3d vaak toch niet zo interessant.

Cat22
minus 22
donderdag 8 oktober 2009 @ 22:40 (#45) 

quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 22:16 schreef mmascha het volgende:

[..]

Ik zet altijd de fles op de rand van het glas. Niet volgens de horeca-regels maar het werkt ook goed! En niet van bovenaf(maar aan de zijkant) in een glas kijken of ie bijna vol is.
Klopt, da's optie 2.
quote:
Over het missen van3d: In Disneyland Parijs is er een 3d-film. Dan moet je zo'n brilletje op. Alles wat een ander als 3d ziet zie ik een beetje wazig. Maar het is erg geinig om naar de mensen om je heen te kijken die bukken en schrikken van alles wat er voorbij komt. Verder is zo'n film zonder 3d vaak toch niet zo interessant.
Been there, done that! En ook ik heb meer lol met het kijken naar het publiek. Als ik de hele tijd naar de twee lichtelijk verschoven filmbeelden (zo zie ik het, er zit gewoon een centimeter tussen twee verder identieke beelden) zou moeten kijken word ik alleen maar naar.
De nieuwe trend is om 3D tekenfilms in bioscopen te laten zien. Zonde van mijn geld.

Quote ruimte te huur!

IJsdraakje
Woei!
donderdag 8 oktober 2009 @ 22:51 (#46) 

Ik moet trouwens bekennen dat ik met wijn inschenken vaak nog vertrouw op m'n oude truukjes (moet bij ons een klein stukje boven een randje in het glas ingeschonken worden. Randjes en ribbels op glazen zijn tof. En de sterke drank heeft een maatbekerding. Joechei!)

En die 3D films en dingen oppakken zijn eigenlijk de enige dingen waarbij ik echt verschil merk. Vangen en gooien kan ik echter nog steeds niet. Gelukkig ben ik niet zo'n gooier (Of ik zie selectief diepte. Zou me niks verbazen als dat ook nog kon )

Ergo: je mist er weinig aan inderdaad. Waarschijnlijk omdat je hersenen "slim" genoeg zijn om het verschil op te vangen tot op zekere hoogte. (Nog een freak of nature stukje: ik had geen lui oog, maar m'n ogen wisselden elkaar af. Zo ook wel eens heel snel achter elkaar. Werkt goed bij langere afstanden inschatten, maar niet bij 3D)

*Eindigt bazelpraatje*

gohan16
Inmiddels 21
donderdag 8 oktober 2009 @ 23:23 (#47) 

quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:56 schreef June. het volgende:

[..]

Het gaat niet om de stand van het oog, maar om het oog zelf. Als je klein bent en het goede oog wordt afgeplakt, worden de hersenen gestimuleerd om met het luie oog te kijken. Naarmate je ouder wordt, doen je hersenen dat niet meer (of voor een gedeelte). Dus al zou je je oog nu recht laten zetten, dan heb je nog steeds een lui oog.

Je wordt moe omdat je eigenlijk alleen maar met je goede oog kijkt. Informatie uit je andere oog word door de hersenen genegeerd, omdat dat beeld toch onscherp is.

Ik heb sinds kort 1 lens, en ja, ik moet zeggen dat ik minder moe ben als ik veel lees/computer en ik zie ook meer diepte nu het luie oog gecorrigeerd is (met +6, andere oog is normaal ) . Hoewel ik nog steeds enorm moet wennen aan het nieuwe beeld..
Wat had je voor deze lens dan? Je +6 oog is dus niet amblyoop, zo te lezen.

June.
Seriously?
vrijdag 9 oktober 2009 @ 09:02 (#48) 

quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 23:23 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Wat had je voor deze lens dan? Je +6 oog is dus niet amblyoop, zo te lezen.
Ja, voor een deel wel. Volgens de oogarts was ik een beetje een apart geval, want blijkbaar gebruik ik mijn luie oog nog wel voor een deel, waardoor ik toch redelijk wat diepte kan zien. Met lens blijken mijn hersenen zich nog iets aan te kunnen passen aan het nieuwe beeld..

Zonder lens zie ik ook gewoon wel scherp omdat ik in feite alleen maar mijn goede oog gebruik. Ach ja, chirurg zal er waarschijnlijk niet in zitten, maar dat wilde ik toch al niet .

gohan16
Inmiddels 21
vrijdag 9 oktober 2009 @ 11:16 (#49) 

quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 09:02 schreef June. het volgende:

[..]

Ja, voor een deel wel. Volgens de oogarts was ik een beetje een apart geval, want blijkbaar gebruik ik mijn luie oog nog wel voor een deel, waardoor ik toch redelijk wat diepte kan zien. Met lens blijken mijn hersenen zich nog iets aan te kunnen passen aan het nieuwe beeld..

Zonder lens zie ik ook gewoon wel scherp omdat ik in feite alleen maar mijn goede oog gebruik. Ach ja, chirurg zal er waarschijnlijk niet in zitten, maar dat wilde ik toch al niet .
Je kan wel chirurg worden. Geen oogarts waarschijnlijk, tenzij je nog wel gewoon diepte kan zien met die aanpassing. Ik zou die lens wel dragen, aangezien je er wel wat diepte mee ziet. Je kan het oog mogelijk laten laseren(vergoed door ziektekostenverzekering). (+6 is denk te veel en een implantlens is niet in een +oog aan te raden).

June.
Seriously?
vrijdag 9 oktober 2009 @ 21:51 (#50) 

Haha ja, nou ik bekijk het eerst een half jaar met deze lens. Ik moet namelijk nog wel erg wennen aan het beeld en ik merk continu dat de lens in mijn oog zit (omdat ik hem maar in 1 oog in heb + het is ook een cilinderlens, die aan de randen wat dikker is). Gelukkig zie ik ook zonder lens gewoon scherp.

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3
index       lifestyle
Lui oog, nog te verhelpen?
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500