abonnement Unibet Coolblue
pi_73227588
Welkom in Leiden




-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bezienswaardigheden
Leiden dankt zijn bijnaam Sleutelstad aan zijn schutspatroon Sint-Pieter (Petrus), aan wie ook de voornaamste kerk is gewijd.

Belangrijke bezienswaardigheden zijn:

de Pieterskerk (Leiden), de grootste kerk van Leiden
de Hooglandse kerk, de grootste, nog in gebruik zijnde kerk van Leiden
de Burcht
de Waag
de veelbezongen gracht het Rapenburg met het Academiegebouw
het stadhuis met de breedste renaissancegevel van Nederland
de Hortus Botanicus
de Oude Sterrenwacht
twee stadspoorten
negen molens
35 hofjes
Museum Naturalis, Museum van Oudheden, Museum van Volkenkunde, Het Prentenkabinet.
Een qua bouwstijl belangrijk gebouw is de Marekerk (1649). Het ontwerp van deze kerk (1639), een achthoekige centraalbouw met banken om de kansel heen, werd voor het eerst in de Hollandse kerkgeschiedenis speciaal toegesneden op de protestantse dienst. De kerk is ontworpen door Arent van 's-Gravesande.


Bekende personen

Verschillende oude meesters hebben banden met Leiden. Zo werd Rembrandt in Leiden geboren terwijl ook Jan Steen, Gerrit Dou, Quiringh van Brekelenkam en Frans van Mieris de Oudere in Leiden werkten. Drie eeuwen later, in 1917, richtte Theo van Doesburg in Leiden samen met o.a. Mondriaan en J.J.P. Oud het tijdschrift De Stijl op, dat van grote invloed zou zijn op de 20e-eeuwse kunst en architectuur.

Ook uit de wetenschap zijn er belangrijke namen verbonden met Leiden. In de 16e en 17e eeuw was de universiteit van Leiden één van de grootste en meest toonaangevende in Europa. De beroemdste wetenschappers uit die tijd trokken naar Leiden, zoals Justus Lipsius, Joseph Justus Scaliger, Carolus Clusius, Constantijn Huygens en René Descartes. 'Leermeester van Europa' Herman Boerhaave doceerde en bestudeerde aan de Universiteit Leiden. Albert Einstein heeft enkele belangrijke theorieën in Leiden ontwikkeld, Kamerlingh Onnes had een laboratorium in Leiden waarin hij onderzoek deed wat hem uiteindelijk in 1913 een Nobelprijs opleverde. Ook de natuurkundige Hendrik Lorentz was verbonden aan de Leidse Universiteit.

Vele schrijvers waren of zijn nog steeds in Leiden actief. Een kleine selectie; Willem Bilderdijk, Jacob van Lennep, Nicolaas Beets (Hildebrand), Piet Paaltjens, Albert Verweij, J.C. Bloem, Boudewijn Büch, Jan Wolkers, Maarten Biesheuvel, Maarten 't Hart, Frits van Oostrom, Willem Otterspeer, Ilja Leonard Pfeiffer en Abdelkader Benali.

En natuurlijk mogen we ook de Pelgrims niet vergeten, die verantwoordelijk zijn voor 7 (!) amerikaanse presidenten met Leidse roots.


Leidse FOKkers (e.o.)
Goover
georgeous88
Mirjam (voorheen MissyMirjaM)
ChRoNiC
RayMania
Jas_Verstoppen
Dribbel_ ??
Autoreply ??
Morwen
Rieleks
Bloodhound
Hoi_Piepeloi
Ringhio
belsen
Kontiki
Pirata
Skya
RichCalibier
Omkron
RSie
Scorpie
Tha_Bartman
Zapato
SebasFM
Koentj
Everlast08
Barbaaf
jojogirl
PietjePuk007 (toekomstig Leidenaar)
Ice22
Koekz
Nam_Soldier
Strolie75
Godshand
StephanL
forodrova
Zuivere_Koffie
Aanvoerder
Fip
CasB

Vorige delen
Leiden!
Leiden #2
Leiden #3
Leiden #4


Hier verder. 3 oktober komt akelig dichtbij! Of je nu voor de kermis, het bier of beide komt; het weer is altijd kut.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fip op 01-10-2009 15:40:27 ]
pi_73227673
En daar zijn we weer!!

VRIJDAG GAAN WE LOS!
pi_73227875
Heb even de weerberichten gekeken en zaterdag wordt weer als vanouds schuilen onder de zeiltjes 2 oktober zou nog goed moeten gaan, beter dan vorig jaar in elk geval
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_73227894
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:08 schreef Karstman het volgende:
Heb even de weerberichten gekeken en zaterdag wordt weer als vanouds schuilen onder de zeiltjes 2 oktober zou nog goed moeten gaan, beter dan vorig jaar in elk geval
Dus het wordt weer nat, dronken en volgepropt vuurwerk kijken?
pi_73228614
Als het te nat is geen vuurwerk maar dronken worden moet lukken
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_73229080
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:27 schreef Karstman het volgende:
Als het te nat is geen vuurwerk maar dronken worden moet lukken
Mwah, op de een of andere manier is het altijd de hele dag keihard regen waardoor je dus wordt gedwongen tussen de zeiltjes door te rennen van biertent naar biertent en van band naar band maar aan het einde van de avond is het meestal wel droog genoeg voor vuurwerk

En zo niet gaan we gewoon nog meer zuipen! Het is immers op zaterdag!
pi_73232203
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:02 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Hmm, ben je de ongelooflijke hoos- en hagelbuien van vorig jaar 2 Oktober vergeten? Damn wat een drama was dat.
Inderdaad, ik heb volgens mij nog NOOIT een 100% droge 2 oktobernacht gehad!
pi_73244888
Ik kom speciaal uit Duitsland voor de 2 oktober nacht. Wordt weer een goed feestje denk ik.

Vorig jaar was echt dramatisch qua weer. Het jaar ervoor was prima.

Is er nog een FOKmeet gepland?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_73274185
tvp maar niet in leiden dit weekend ivm werk
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  donderdag 1 oktober 2009 @ 14:26:11 #10
212689 MDMAtjuh
Techno Inside
pi_73274315
als vanouds lekker door de stad struinen! Opzoek naar lekkere beats en veel bier!

* MDMAtjuh komt ook uit Leiden
Ik pak je bij je lurven! Schavuit!
  donderdag 1 oktober 2009 @ 15:28:00 #11
155008 Fip
Jezus redt
pi_73276263
De voorspellingen van wind, regen en ellende zwakken al iets af Het KNMI over morgen:
quote:
Overdag komen de buien weer verder landinwaarts. Later in de middag en avond neemt de kans op buien af. In de nacht kan het landinwaarts tijdens opklaringen afkoelen naar een graad of 8, aan de kust wordt het met wind van zee niet kouder dan 12 graden. De middagtemperatuur komt morgen uit op ongeveer 13 graden.
Bier bier bier Gaan jullie voor de kroegen, een feest, of buiten door de stad lopen?
pi_73276413
Hey, ik ben tegenwoordig ook Leienaar, ik wil ook in de OP.
pi_73276486
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:28 schreef Fip het volgende:
De voorspellingen van wind, regen en ellende zwakken al iets af Het KNMI over morgen:
[..]

Bier bier bier Gaan jullie voor de kroegen, een feest, of buiten door de stad lopen?
Licht me bij: zijn er leuke feesten? Ik loop meestal door de stad en kom wel wat tegen waar ik wat langer blijf hangen. Maar als je goeie tips hebt voor een feest...?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_73281236
Brand in de buurt van het Bio Science Park.
Wind staat richting de stad.
Op donderdag 4 februari 2010 19:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
pi_73281793
quote:
OEGSTGEEST - In een leegstaand schoolgebouw in Oegstgeest woedt op dit moment een zeer grote brand. De brandweer zet groots in, omdat er weinig water in de buurt is om de brand te blussen.
Omwonenden moeten ramen en deuren gesloten houden. De brandweer laat de brand gecontroleerd uitbranden, omdat het te gevaarlijk is om de school binnen te gaan.

In de school aan de Voscuyl, wordt geen les meer gegeven. Het gebouw staat op de lijst om gesloopt te worden.

Bij de brand kwam veel rook vrij. De rookwolken waren tot in Zoetermeer te zien.
Op welke site kan in godsnaam het beste naar een kamer zoeken. Ik word gek van 10 sites waar ik ben aangemeld.
Op donderdag 4 februari 2010 19:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
pi_73299312
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 18:39 schreef Zotheid het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Op welke site kan in godsnaam het beste naar een kamer zoeken. Ik word gek van 10 sites waar ik ben aangemeld.
Ah, de oude schilderschool... Maar daar waren altijd wel wat slootjes in de buurt enzo?

Meer info:
http://www.westonline.nl/nieuwsitem/35099

Waarschijnlijk aangestoken dus.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 12:23:18 #17
155008 Fip
Jezus redt
pi_73301846
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:33 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Licht me bij: zijn er leuke feesten? Ik loop meestal door de stad en kom wel wat tegen waar ik wat langer blijf hangen. Maar als je goeie tips hebt voor een feest...?
Als je een beetje van electro/minimal houdt: Lovin L'ectro in het LVC is altijd mooi. Ook bij Sneakerz en Cityhall is het meestal wel goed toeven maar ik heb me niet echt verdiept in de line-up... ga zelf vooral kroeghoppen denk ik.
pi_73302759
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 10:49 schreef Goover het volgende:

[..]

Ah, de oude schilderschool... Maar daar waren altijd wel wat slootjes in de buurt enzo?

Meer info:
http://www.westonline.nl/nieuwsitem/35099

Waarschijnlijk aangestoken dus.
Kwajongensstreken? Ik noem een school in de brand zetten niet echt een kwajongensstreek meer.
Op donderdag 4 februari 2010 19:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
pi_73303006
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 12:23 schreef Fip het volgende:

[..]

Als je een beetje van electro/minimal houdt: Lovin L'ectro in het LVC is altijd mooi. Ook bij Sneakerz en Cityhall is het meestal wel goed toeven maar ik heb me niet echt verdiept in de line-up... ga zelf vooral kroeghoppen denk ik.
Minimal is top!

Dank voor de tip, dat ga ik wel ff uitchecken dan.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_73416063
Mensen!

Mijn vriend ik willen graag samenwonen in Leiden, maar aangezien met name ik de stad niet goed ken, wat is een leuke buurt om te wonen??
pi_73417186
Centrum! In elk geval zou ik niet in de Merenwijk of de Stevenshof willen wonen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 14:15:04 #22
155008 Fip
Jezus redt
pi_73423823
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 10:06 schreef Karstman het volgende:
Centrum! In elk geval zou ik niet in de Merenwijk of de Stevenshof willen wonen.
Ook de Kooi is geen aanrader. Maar buiten de flats is de Merenwijk zeer leefbaar.

Ik zou ook voor centrum gaan.
pi_73424678
Thanks voor jullie reacties!!
pi_73424741
ach, ik heb in de kooi gewoond, was best te doen hoor
hangt er ook maar net van af waar je zit en hoe je je opstelt denk ik.
er wonen veel tokkies, maar op zich niet heel veel last gehad, en best leuk gewoond.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Redactie Frontpage dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:06:57 #25
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_73644944
Mag ik trouwens aan de OP toegevoegd worden?

FIP > you never guess what I'm just listening to (je avatar).

Ik woon zelf in de Transvaalbuurt, een echt oudhollandse volksbuurt. Er is nooit onzin of gedoe hier, tenminste niet dat het me opvalt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')