abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 oktober 2009 @ 09:03:20 #26
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73904541
Ik vind het een wat vreemde situatie. Die bouw gaat niet door, en daardoor heeft Manderen een schuld bij de Woningbouw Amsterdam. Die schuld wordt nu afgelost door de Amersfoortse moskee te veilen. Maar de directeur van die Manderen B.V. was dacht ik juist de liberalere moslim die destijds gewipt was door Milli Görüş. Het artikel is daar niet heel duidelijk over.

Hoe dan ook. Als Amersfoortse moslim is dit natuurlijk heel zuur, want die staat hier eigenlijk buiten.

[ Bericht 18% gewijzigd door Danny op 16-06-2012 11:38:01 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_74011780
religie 97 % en filosofie 3%?
  zondag 25 oktober 2009 @ 10:13:26 #28
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74036821
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 12:34 schreef hardromacore het volgende:
religie 97 % en filosofie 3%?
Als er filosofisch nieuws is, en er zijn filosofische nieuwsbronnen, dan moet je het laten weten. Dit is gewoon de praktijk van wat ik tegenkom in nieuwsberichten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_74133854
27-10-2009

Verjaardag Erasmus

Vandaag is Erasmus, één van Nederlands grootste denkers, jarig. Erasmus was een beroemd geleerde die leefde van 1466 tot 1537. Hij was humanist, filosoof, monnik en schrijver. Hij was zijn tijd ver vooruit met zijn opvattingen over vrouwen, oorlog en het christelijk geloof.

De thema’s die Erasmus behandelt in zijn werk hebben ook nu nog grote invloed. Zijn oproep tot tolerantie en verdraagzaamheid is iets wat nog altijd leeft in onze samenleving. Daarmee is Erasmus’ gedachtegoed tot op vandaag nog steeds actueel.

Lof der Zotheid
Erasmus schrijft in zijn tijd veel brieven en boeken, vooral didactisch van aard. Hij schrijft over etiquette in Goede manierlijcke seden en over Latijnse spreekwoorden in de Adagia. Voor christenen schrijft hij een speciaal handboek, het Enchiridion. Zijn beroemdste boek is ‘Lof der Zotheid’. Erasmus schrijft dit werk eigenlijk ter vermaak van zichzelf en zijn vriend Thomas More. Het boek is opgezet als een satire. Maar voor wie goed leest is er een serieuze ondertoon te bespeuren.

Lof der Zotheid komt voort uit Erasmus’ irritatie aan verschillende onhebbelijkheden in zijn omgeving. Hij stoort zich bijvoorbeeld aan de onbedachtzaamheid van geleerden en aan de machtswellust van geestelijken. In Lof der Zotheid stelt hij deze onhebbelijkheden aan de kaak. Hij neemt het op voor de positie van de vrouw door te redeneren dat zij gelijkwaardig is aan de man. Daarnaast roept hij op tot verdraagzaamheid in plaats van oorlogsvoering. Ook pleit hij voor een innerlijk geloofsleven in plaats van religieus vertoon.


Dit schilderij uit 1523 van Hans Holbein toont een ideaalbeeld van Erasmus. Erasmus is hier afgebeeld zoals hij graag herinnerd wil worden: geleerd, internationaal, en vroom. © Wikimedia Commons / National Gallery, London

.Erasmus wil met zijn boek mensen aanzetten tot nadenken. Hij houdt de wereld als het ware een spiegel voor. Nu kan hij – als hij zijn eigen goede reputatie wil behouden – natuurlijk niet ongestraft tegen heilige huisjes trappen. Door in Lof der Zotheid uit te gaan van een zot als spreker, kan Erasmus anoniem de spot drijven met menselijke dwaasheden en instellingen. Omdat hij gebruik maakt van scherpe allegorieën kunnen de betreffende instellingen Erasmus hier niet persoonlijk op aanspreken. Het is ten slotte ‘de Zot’ die spreekt, niet Erasmus zelf. Op deze manier uit hij slinks zijn kritiek op de wetenschap, de koning en de kerk.

De maatschappelijke gevolgen van Lof der Zotheid gaan veel verder dan Erasmus waarschijnlijk voorzien heeft. Zijn boek maakt heel wat los. Erasmus krijgt vanuit Rome kritiek omdat hij met Lof der Zotheid de weg baant voor de hervorming van de Katholieke kerk. Alhoewel Erasmus het gedeeltelijk met de hervormer Luther eens is over de beperkingen van de Katholieke kerk, vindt hij de ideeën van Luther te radicaal. Ze beperken de mensen teveel in hun keuzevrijheid. Erasmus vindt dat mensen de vrijheid moeten hebben om te kunnen kiezen. Hij roept de katholieken en protestanten op tot tolerantie voor elkaars denkbeelden.

Rotterdam
De meeste mensen kennen Erasmus van naam en associëren hem met Rotterdam. Dat is geen wonder. Er zijn in Rotterdam veel instellingen naar hem vernoemd (Erasmusbrug, Erasmus medisch centrum, Erasmus Universiteit, etc.). Toch strijdt Rotterdam met Gouda voor het toe-eigenen van Erasmus. Erasmus zelf is niet heel duidelijk over zijn afkomst. Misschien probeert hij het verborgen te houden omdat hij zich schaamt voor zijn onwettige afkomst. Hij schrijft in een brief in 1520: “Het lijkt me weinig uit te maken, waar iemand geboren is. Me dunkt, het is een ijdele vorm van verheerlijking wanneer een stad of een land er prat op gaat een mens te hebben voortgebracht die groot werd door zijn eigen inspanningen, zonder de hulp van zijn geboorteland. Het land dat hem groot maakte heeft meer recht hem te beroemen dan zijn geboorteland.”

(Kennilink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:10:58 #30
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74204808
Een interessant filosofisch/religieuze discussie door Rabbijn Evers over genetische screening, het is een lang artikel, vandaar dat ik alleen de intro weergeef:

quote:
Genenscreening voor het huwelijk. Het Jodendom is er zeer voor.

In de media was er enkele jaren geleden veel discussie over de vraag of aanstaande ouders moeten kunnen laten testen of zij dragers zijn van ernstige erfelijke aandoeningen. Momenteel is het nog steeds niet goed geregeld. De overheid stelt naar mijn smaak screenen op erfelijke ziektes nodeloos uit.

Door: Rabbijn mr. drs. R. Evers

Bron: NIK, lees meer….
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 22:24:10 #31
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74205502
Richard Dawkins in the Washington Post:

quote:
Give us your misogynists and bigots

Q: The Vatican is making it easier for Anglicans – priests, members and parishes – to convert to Catholicism. Some say this is further recognition of the substantial overlap in faith, doctrine and spirituality between the Catholic and Anglican traditions; others see it as poaching that could further divide the Anglican Communion. What do you think?

What major institution most deserves the title of greatest force for evil in the world? In a field of stiff competition, the Roman Catholic Church is surely up there among the leaders. The Anglican church has at least a few shreds of decency, traces of kindness and humanity with which Jesus himself might have connected, however tenuously: a generosity of spirit, of respect for women, and of Christ-like compassion for the less fortunate. The Anglican church does not cleave to the dotty idea that a priest, by blessing bread and wine, can transform it literally into a cannibal feast; nor to the nastier idea that possession of testicles is an essential qualification to perform the rite. It does not send its missionaries out to tell deliberate lies to AIDS-weakened Africans, about the alleged ineffectiveness of condoms in protecting against HIV. Whether one agrees with him or not, there is a saintly quality in the Archbishop of Canterbury, a benignity of countenance, a well-meaning sincerity. How does Pope Ratzinger measure up? The comparison is almost embarrassing.

Poaching? Of course it is poaching. What else could you call it? Maybe it will succeed. If estimates are right that 1,000 Anglican clergymen will take the bait (no women, of course: they will swiftly be shown the door), what could be their motive? For some it will be a deep-seated misogyny (although they'll re-label it with a mendacious euphemism of some kind, which they'll call 'an important point of theological principle'). They just can't stomach the idea of women priests. One wonders how their wives can stomach a husband whose contempt for women is so visceral that he considers them incapable even of the humble and unexacting duties of a priest.

For some, the motive will be homophobic bigotry, and a consequent dislike of the efforts of decent church leaders such as the Archbishop of Canterbury to accept those whose sexual orientation happens to deviate from majority taste. Never mind that they will be joining an institution where buggering altar boys pervades the culture.

Turning to the motives of the poachers, here we find cause for real encouragement. The Roman Catholic Church is fast running out of priests. In Ireland in 2007, 160 Catholic priests died, while only nine new recruits were ordained. To say the least, those figures don't point towards sustainability. No wonder that disgusting institution, the Roman Catholic Church, is dragging its flowing skirts in the dirt and touting for business like a common pimp: "Give me your homophobes, misogynists and pederasts. Send me your bigots yearning to be free of the shackles of humanity."

Archbishop Rowan Williams is too nice for his own good. Instead of meekly sharing that ignominious platform with the poachers, he should have issued a counter-challenge: "Send us your women, yearning to be priests, who could make a strong case for being the better-qualified fifty percent of humanity; send us your decent priests, sick of trying to defend the indefensible; send them all, in exchange for our woman-haters and gay-bashers." Sounds like a good trade to me.

Washington Post, On Faith.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 2 november 2009 @ 17:21:55 #32
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74321103
quote:
110 jaar Zwolse synagoge
Gepubliceerd: 2-11-2009

Bron: Wikimedia Commons. Maker: Rolf Versteeg. Licentie: CC-BY.
Zwolse synagoge aan de Samuel Hirschstraat

Bij de viering van het 110-jarig bestaan van de sjoel in Zwolle trad het Amsterdams Synagogaal Koor op. Opperrabbijn Jacobs hield een predikatie. Oud-wethouder Hagedoorn, voorzitter van de vrienden van de synagoge, hield een toespraak.

Opperrabbijn Jacobs is een nazaat van de Zwolse opperrabbijn Jacob Fränkel (1814-1882). Hij herdacht de weggevoerde Joodse inwoners van Zwolle en prees in zijn derasja de inzet van de vrienden en donateurs om de sjoel in stand te houden. Veel activiteiten in de sjoel worden tegenwoordig door de Joodse Gemeente samen met de vriendenstichting samen georganiseerd. De stichting heeft voor haar Judaica-activiteiten ook een eigen website. De stichting Judaica Zwolle werd in 1987 opgericht met als doelstelling de verspreiding van kennis over de joodse godsdienst, geschiedenis, taal en cultuur. De activiteiten vinden voornamelijk plaats in de synagoge van Zwolle.

Bron: NIK, lees meer…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 3 november 2009 @ 20:14:40 #33
267258 Ghaazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_74361751
02 November 2009
Film over Mohammed zonder Mohammed
Er zijn plannen om een film over de profeet Mohammed te maken. Dat meldt de BBC. De opnames zouden in 2011 moeten beginnen met Barry Osborne (Lord Of The Rings, The Matrix) als filmproducent.

Volgens Osborne "leert deze film de mensen de ware betekenis van de islam". In de film zal Mohammed zelf niet te zien zijn, omdat dat in de islam als godslastering wordt beschouwd. Hoe hij in de film verwerkt wordt, is onbekend.

De Engelstalige film kost 150 miljoen dollar. Het Qatarese mediabedrijf dat achter de plannen zit, wil de beste internationale talenten aantrekken om in de film te spelen.

http://www.nos.nl/nos/art(...)1CA5BD890E44676.html
What lies in the shadow of the statue?
  dinsdag 3 november 2009 @ 21:04:04 #34
66825 Reya
Fier Wallon
pi_74363751
quote:
Franse filosoof Lévi-Strauss overleden

De Franse filosoof en antropoloog Claude Lévi-Strauss is op honderdjarige leeftijd overleden.


Dat heeft zijn uitgever dinsdag laten weten. Lévi-Strauss overleed in de nacht van zaterdag op zondag.
Grootste denkers

Lévi-Strauss behoorde tot de grootste denkers van de twintigste eeuw. Hij had met het door hem vormgegeven structuralisme grote invloed in de sociale wetenschappen en dan vooral de culturele antropologie.

Hij werd in 1973 toegelaten tot de Académie Française, de hoogste eer voor een Franse intellectueel. Levi-Strauss ontving in 1973 de Erasmusprijs en was eredoctor aan verscheidene gerenommeerde universiteiten als die van Oxford en Harvard.
  donderdag 5 november 2009 @ 15:10:50 #35
267258 Ghaazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_74420967
Bespreking Oude Testament
Hoe de Bijbel langzaam groeide

Volgens Karel van der Toorn is de Bijbel het werk van vele anonieme schriftgeleerden.

Wie schreef de Bijbel? Het lijkt een onzinnige vraag: de Bijbel bestaat uit tientallen boeken, ontstaan over vele eeuwen. Maar wie de Bijbel leest, en dan met name de Hebreeuwse Bijbel (wat christenen het Oude Testament noemen), stuit onvermijdelijk op die intrigerende vraag: hoe is deze collectie boeken ontstaan? Wie zaten hier achter?

Rechtstreekse aanduidingen van schrijvers zijn zeldzaam (en meestal niet controleerbaar), en de traditie biedt geen overtuigende antwoorden. De boeken toegeschreven aan de profeten Jesaja en Jeremia bijvoorbeeld zijn heel duidelijk compilaties van materiaal van verschillende profeten. En de ‘vijf boeken van Mozes’ (de eerste vijf boeken van de Hebreeuwse Bijbel, van Genesis tot en met Deuteronomium) zijn overduidelijk niet het werk van een en dezelfde auteur, laat staan dat dit Mozes is geweest (wie besluit zijn werk met een beschrijving van zijn eigen begrafenis?). Bijbelhistorici vragen zich tegenwoordig überhaupt af of Mozes ooit heeft bestaan.

Wie waren de ware auteurs/samenstellers? De Oudtestamenticus – sinds enige jaren ook collegevoorzitter van de Universiteit van Amsterdam – Karel van der Toorn beschrijft in Wie schreef de Bijbel? hoe professionele schrijvers, werkzaam in ‘schrijverswerkplaatsen’ een cruciale rol speelden.

Deze werkplaatsen waren verbonden aan koninklijke hoven en grote tempels in het Midden-Oosten, en het is aannemelijk dat dergelijke werkplaatsen vanaf de zevende eeuw voor Christus ook te vinden waren in Jeruzalem, de hoofdstad van het koninkrijkje Juda.

Kwetsbare teksten

Ook al waren er in die tijd weinig mensen die konden lezen en schrijven, werk was er genoeg. Teksten waren kwetsbaar; boekrollen versleten betrekkelijk snel, zeker als ze regelmatig werd af- en opgerold, en priesters en leraren hadden regelmatig nieuwe kopieën nodig. Deze werden in de werkplaatsen vervaardigd, waarschijnlijk op basis van een ‘moedertekst’ die om de zoveel tijd ook weer aan vervanging toe was. En ondertussen verzamelden deze priesters/schrijvers andere teksten en tradities, en vormden ze het middelpunt van discussies over de betekenis van de door hun verzamelde en geleverde teksten. Die nieuwe informatie, en nieuwe interpretaties, werden na verloop van tijd aan de oorspronkelijke teksten toegevoegd, in de vorm van extra verzen of nieuwe begin- en slothoofdstukken. De bestaande tekst ‘corrigeren’ was veel minder gebruikelijk, liever voegde men tekst toe. Van der Toorn demonstreert de hierdoor optredende evolutie van een bijbelboek fraai aan de hand van het boek Deuteronomium, dat uitgroeide van een bescheiden wetboek tot een veel groter werk, vol vermaningen en wetten, dat uiteindelijk ‘omgebouwd’ werd tot het testament van de beroemdste aller wetgevers, Mozes, door hem gedicteerd aan de vooravond van zijn overlijden.

Het is een overtuigende analyse, waarvoor Deuteronomium zich ook bij uitstek leent: met de Bijbel in de hand kan de lezer de ontwikkeling van de tekst met zijn eigen ogen ‘meelezen’. Ook de boeken van de grote profeten vertonen een dergelijke ‘organisch gegroeide’ structuur. Veel moeilijker ligt dat bij boeken als Genesis (dat meer wegheeft van een met vaardige hand geredigeerde compilatie van semi-historische tradities) en Exodus, het verhaal van de uittocht uit Egypte, dat vooral het karakter heeft van een overspannen, anti-Egyptische vertelling. (Het staat wel vast dat Israël nooit in Egypte ‘in ballingschap’ heeft vertoefd.)

De werkplaatshypothese heeft dus beperkingen. Maar wie kennis heeft genomen van Wie schreef de Bijbel? zal de Bijbel nooit meer ‘naïef’ kunnen lezen als het werk van een beperkt aantal geniale auteurs. Het is het werk van vele eeuwen zwoegen, van steeds nieuwe vragen stellen en (bij de eerste gelegenheid) in de tekst ook beantwoorden.

http://www.depers.nl/wete(...)angzaam-groeide.html
What lies in the shadow of the statue?
  vrijdag 13 november 2009 @ 09:04:40 #36
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74657029
quote:
Kerk Spanje zet Kamerleden onder druk

MADRID (ANP) - De katholieke kerk in Spanje probeert het parlement onder druk te zetten om de liberalere abortuswetgeving tegen te houden die de socialistische regering wil invoeren. Katholieke parlementariërs die de hervormingen goedkeuren, maken zich schuldig aan ketterij en moeten worden geëxcommuniceerd.

Daarvoor waarschuwde een bisschoppenconferentie in Madrid, berichtte de Spaanse krant El Pais donderdag. ,,Wie aan deze wet bijdraagt, ervoor stemt of hem promoot, begaat een doodzonde en kan de heilige communie niet ontvangen'', stelde de woordvoerder van de bisschoppen. ,,Het leven beëindigen van een mens, is in tegenstrijd met het katholieke geloof. Wie eraan bijdraagt, is een ketter en wordt dus geëxcommuniceerd.'' Het kerkelijk recht sluit iedereen uit van de gemeenschap van gelovigen die betrokken is bij het beëindigen van zwangerschappen, legde de jezuïet uit.

Het Spaanse parlement stemt nog dit jaar over een van de liberaalste abortuswetgevingen van Europa.

Bron: ANP, via Trouw.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 16 november 2009 @ 17:57:37 #37
267258 Ghaazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_74754510
Kadhafi probeert Italiaanse vrouwen tot Islam te bekeren



De Libische leider Moammar Kadhafi heeft in de rand van de VN-voedseltop in Rome 200 Italiaanse vrouwen tot de Islam proberen te bekeren. Kadhafi had de vrouwen laten recruteren door een hostessenbureau. De vrouwen moesten tussen 18 en 35 jaar oud zijn, minstens 1m70 groot en mooi gekleed, maar ze mochten geen minirok of laag uitgesneden jurk dragen. Tweehonderd vrouwen boden zich in een Romeinse villa, waar Kadhafi tijdens de VN-top verblijft, aan. Ook een undercover journaliste van het Italiaanse nieuwsagentschap ANSA behoorde tot het gezelschap, dat door Kadhafi 60 euro en enkele Libische geschenken was beloofd.

Spreekbeurt
Terwijl de meeste vrouwen hadden gehoopt op een decadente party in het gezelschap van Kadhafi, had de Libische leider duidelijk andere plannen. Hij vergastte de vrouwen op een les over Libië en de rol van de vrouwen in de Islam. Na afloop van zijn spreekbeurt die ruim twee uur duurde, gaf Kadhafi de vrouwen elk een exemplaar van de Koran mee. "Het was allesbehalve het VIP-feestje dat we verwacht hadden", zei één van de deelneemsters achteraf. "We kregen zelfs geen glas water."

Volgens de Libische ambassadeur zou Kadhafi tijdens de driedaagse VN-top nog andere soortgelijke avonden plannen. (lpb)

Bron: http://hln.be/hln/nl/960/(...)lam-te-bekeren.dhtml
What lies in the shadow of the statue?
  vrijdag 20 november 2009 @ 23:44:56 #38
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74902106
quote:
Minder mensen op hadj door griep

De hadj, de jaarlijkse bedevaart van moslims naar de heilige plaatsen in Saudi-Arabië, is dit jaar minder massaal dan in andere jaren. De Saudische autoriteiten verwachten hooguit twee miljoen pelgrims. De afgelopen jaren bezochten telkens ongeveer 2,5 tot 3 miljoen moslims Mekka en Medina.

Bron: Trouw, lees meer…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 20 november 2009 @ 23:46:13 #39
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74902142
quote:
Immanuel Kant blijft origineel

’Kritiek van het oordeelsvermogen’ van Immanuel Kant is eindelijk in Nederlandse vertaling verschenen. Deze verhandeling over schoonheid, inmiddels twee eeuwen oud, heeft nog niets van haar zeggingskracht verloren. Dat betoogt hoogleraar esthetica Bart Vandenabeele.

Bron: Trouw, lees meer…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_75078021
27-11-2009

God verandert mee met de maatschappij

NIJMEGEN - Wanneer een maatschappij verandert, veranderen religieuze denkbeelden mee. Zo geloven mensen minder in de hel zodra een samenleving industrialiseert.

© ANP Bovendien verdwijnt het beeld van een persoonlijke god. Dat concludeert Nienke Moor in een proefschrift waarop ze woensdag aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveert.

De promovenda onderzocht religieuze denkbeelden door de eeuwen heen.

Door de overgang van akkerbouw naar industrie werd het beeld van God abstracter, zo ontdekte ze.


Democratie

Ook democratie verandert het beeld. ''Mensen zijn steeds meer gewend om hun eigen keuzes te maken en krijgen daardoor meer problemen met een God die alles voorschrijft'', vertelt Moor.

Ook het religieuze beeld van hemel en hel verandert door een meer onpersoonlijke god.


Hemel

Volgens Moor geloven mensen nog wel in de hemel, maar steeds minder in de hel.

''Zodra de persoonlijke god verdwijnt, raakt de god die mensen met de hel bestraft ook op de achtergrond.''


Atheïsten

Moor ziet in haar onderzoek ook het aantal agnosten en atheïsten toenemen.

''Maar dat betekent niet dat het geloof verdwijnt. Mensen geven een eigen invulling aan het beeld van God.''

© ANP

(nu.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  zondag 29 november 2009 @ 16:23:21 #41
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75112543
In de categorie, minder nuttig nieuws:

quote:
Obama citeert Kant

As we all know, in India some of life's most treasured moments are often celebrated under the cover of a beautiful tent. It's a little like tonight. We have incredible food and music and are surrounded by great friends. For it's been said that "the most beautiful things in the universe are the starry heavens above us and the feeling of duty within us."

Bron: NY Times.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_75166911
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_75754130
17-12-2009

Op zoek naar de duivel in onszelf



Duivelaanbidders die kinderen ritueel vermoorden. Het klinkt absurd. Criminoloog Tjalling Beetstra onderzocht hoe miljoenen mensen daar toch in konden geloven.

Dertig jaar geleden raakten de Verenigde Staten in de ban van veronderstelde gruwelijke misdaden begaan door satanisten. Criminoloog en jurist Tjalling Beetstra onderzocht hoe het zo ver kon komen – en hoe deze paniek naar ons land oversloeg.

Hoeveel mensen zijn het slachtoffer geworden van die beschuldigingen?

‘In de Verenigde Staten zijn duizenden mensen ervan beschuldigd dat ze satanisch ritueel misbruik hebben gepleegd. Honderden mensen zijn strafrechtelijk vervolgd en zo’n honderd zijn veroordeeld tot jarenlange en soms zelfs levenslange gevangenisstraffen. Op dit moment zitten er nog steeds mensen in de gevangenis die uitsluitend zijn veroordeeld op basis van ‘herinneringen’ die onder hypnose zijn opgeroepen dan wel verklaringen van onder druk gezette peuters en kleuters. En dat terwijl nagenoeg alle deskundigen al lang tot de conclusie zijn gekomen dat de beschuldigingen alleen maar kunnen worden gekwalificeerd als morele paniek.’

Hoe ontstond die paniek?

‘Het fenomeen satanisch ritueel misbruik is voortgekomen uit het debat over de negatieve aspecten van seksualiteit – denk aan abortus, incest, kinderpornografie en pedofilie – en dat over cults en sekten, en de vrijere seksuele moraal die daarbinnen zou bestaan. Conservatieve religieuze groepen hebben, door de aandacht te vestigen op satanisch ritueel misbruik, geprobeerd de bevolking ervan te doordringen dat de samenleving ten onder dreigde te gaan. De paniek zelf is voortgekomen uit een enkele, bizarre bestseller uit 1980: Michelle Remembers. Bij Michelle Smith kwamen onder hypnose ‘herinneringen’ naar boven aan geestelijk, lichamelijk en seksueel misbruik in de jaren 1954-1955. Haar psychiater suggereerde dat ze tijdens het misbruik gebruik had gemaakt van het afweermechanisme dissociatie, waarbij herinneringen aan traumatische gebeurtenissen in een apart deel van de hersenen worden opgeslagen. Bovendien zouden de satanisten haar gehersenspoeld hebben, opdat zij het misbruik zou vergeten. De combinatie van dissociatie en hersenspoeling zou leiden tot een meervoudige persoonlijkheidsstoornis (mps). Volgens cult survivors en hun therapeuten is dat dé reden waarom slachtoffers van niets weten totdat zij in therapie hun herinneringen hervinden.’

De ‘besmetting’ in ons land vond niet plaats door religieuze groeperingen, maar via therapeuten.

‘Satanisch ritueel misbruik is in Nederland in 1984 geïntroduceerd door dezelfde therapeuten die dat eerder in de VS hadden gedaan. Vanaf dat moment stelden psychotherapeuten die deze workshops hadden gevolgd, steeds vaker de diagnose mps. In een aantal gevallen concludeerden ze dat satanisch ritueel misbruik daaraan ten grondslag moest liggen.’

De media waren natuurlijk dol op dergelijke verhalen.

‘Zeker. De eerste actualiteitenrubriek die er aandacht aan besteedde was Tijdsein, van de EO, maar de politiek schrok pas wakker na de berichtgeving in seculiere media als Het Parool en vooral Nova. Dat heeft geleid tot de instelling van de Werkgroep Ritueel Misbruik, die een half jaar later een summier en onevenwichtig rapport uitbracht. De critici en sceptici hebben de beweringen van de mps-therapeuten onmiddellijk naar het land der fabelen verwezen. Doordat de media zich daarna vooral op deze critici hebben gericht, was het voor hen niet al te moeilijk om de publieke opinie op hun hand te krijgen.’

Een van de stellingen bij je proefschrift luidt dat het een kwestie van tijd is voor in Nederland een morele paniek uitbreekt. Welke?

‘Met die wetenschap in het achterhoofd, kan men zich afvragen hoe de volgende zaken die zich recent in Nederland hebben afgespeeld, kunnen worden gekwalificeerd: de stigmatisering van moslims, mediahypes over terrorisme, de instelling van een speciaal orgaan voor terrorismebestrijding, strafverzwaring in geval van terrorisme en aanzienlijke uitbreiding van de opsporingsbevoegdheden van de autoriteiten in het kader van terrorismebestrijding. Het antwoord ligt mijns inziens voor de hand.’

Tjalling Beetstra promoveerde onlangs in Maastricht op het proefschrift Van kwaad tot erger. De sociale constructie van satanisch ritueel misbruik in de VS en Nederland. Dit boek is te verkrijgen via: ta_beetstra@hotmail.com


(depers.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  woensdag 23 december 2009 @ 23:37:32 #44
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75994779
quote:
Theoloog Schillebeeckx overleden

In zijn woonplaats Nijmegen is de Vlaamse theoloog Edward Schillebeeckx op 95-jarige leeftijd overleden. Hij was al geruime tijd ziek.

De Antwerpenaar werd in 1957 hoogleraar theologie aan de Nijmeegse universiteit waar hij tot zijn emeriraat in 1983 bleef. In de jaren zestig was hij adviseur van de Nederlandse bisschoppen bij het Tweede Vaticaans Concilie. Hij werd wereldwijd bekend vanwege zijn boeken, waaronder 'Jezus, het verhaal van een levende'.

Door zijn progressieve opvattingen raakte hij later in zijn leven steeds verder verwijderd van de kerkelijke leiding in Nederland en Rome. Zo zette Schillebeeckx vraagtekens bij de opstanding van Jezus. Het Vaticaan deed onderzoek om te kijken of zijn opvattingen niet ketters waren.

In 1982 kreeg Schillebeeckx voor zijn werk de Erasmusprijs. In 1989 kreeg hij de Gouden Ganzeveer.

Bron: NOS.
Meer informatie: Wikipedia.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 6 januari 2010 @ 14:14:25 #45
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_76481429
quote:
‘Ze geloven het echt’

De wereld zit vol met complottheorieën. In de Verenigde Staten lusten ze er pap van: de moord op JFK, 9/11 en ontvoeringen door buitenaardse wezens. Oost-Europa en het Midden-Oosten zijn nog twee regio’s, waar geheime genootschappen of samenzweringen door de pausen van Rome, vrijmetselaars of zionisten het lot van de wereld zouden meebepalen. Maar ook nuchter Nederland blijkt niet immuun: kankerverwekkende GSM’s of recent een griepvaccin met spionerende nanochips. Op 18 januari 2010 organiseert de Balie in Amsterdam KennisCafé #20 met als thema Ze geloven het echt. Hoofd wetenschap bij de Volkskrant Martijn van Calmthout, cultuursocioloog Stef Aupers en psycholoog Jan-Willem van Prooijen bekijken dan ontstaansgeschiedenis, politieke belangen en winnende recept voor een complottheorie. (Het complot heeft trouwens wortels in de Duitse Romantiek en diende als een soort emotionele uitlaatklep voor teveel rationalisme (lees Rüdiger Safranski’s Romantiek. Een Duitse affaire – zie hieronder).)
http://www.filosofie-online.nl/
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_78085897
17-02-2010

'René Descartes werd vergiftigd'

AMSTERDAM - René Descartes is niet, zoals al 360 jaar wordt aangenomen, gestorven aan de gevolgen van longontsteking. De Franse filosoof en wiskundige is met opzet vergiftigd. Dat zegt een Duitse onderzoeker van de Universiteit van Erlingen.
Wetenschapper Theodor Ebert verrichtte meer dan een jaar onderzoek in Franse en Zweedse archieven om tot zijn conclusie te komen, zo schrijft The Guardian.

Descartes overleed op 11 februari 1650 in Stockholm, volgens de geschiedschrijving aan de gevolgen van een longontsteking. Het lichaam van de invloedrijke denker zou niet zijn opgewassen tegen de Scandinavische kou.

Ebert vond tijdens zijn speurtocht echter een notitie waarin de arts van Descartes melding maakt van -vermoedelijk- bloed in de urine van de filosoof.


Braakmiddel

"Bloed in de urine is geen symptoom van longontsteking, wel van arseenvergiftiging", aldus Ebert die bovendien weet te melden dat Descartes zijn dokter vroeg om een braakmiddel. "Welke andere conclusie kun je dan trekken dan dat Descartes, die medisch zeer goed was onderlegd, geloofde dat hij was vergiftigd?"

Dader zou volgens Ebert een katholieke priester met de naam Jacques Viogué zijn, die niet kon leven met Descartes' theologische ideeën.


Ik denk dus ik ben

René Descartes (1596 - 1650) is de meest invloedrijke denker van zijn tijd. Hij hield zich niet alleen met filosofie, maar ook met wiskunde en natuurkunde bezig. Hij is de grondlegger van onder meer de analytische meetkunde en geldt algemeen als het beginpunt van de 'moderne filosofie'. Beroemd is zijn filosofische leus 'ik denk dus ik ben' (Cogito ergo sum).

© NU.nl/Wilma Haan

(nu.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_79736913
29-03-2010

'Bijbelse plagen mogelijk echt gebeurd'

AMSTERDAM – De tien plagen van Egypte zijn mogelijk te verklaren aan de hand van natuurrampen die ruim 3000 jaar geleden hebben plaatsgevonden. Dat beweren Duitse wetenschappers.

Wetenschappers van de Universiteit van Heidelberg en het Leibniz Instituut in Berlijn verzamelden klimaatgegevens die erop wijzen dat de Bijbelse plagen zich ongeveer 3000 jaar geleden hebben voltrokken in de stad Pi-Ramesse in het Oude Egypte.

Archeologische vondsten wijzen er op dat de stad op dat moment door alle inwoners werd verlaten als gevolg van een grote droogte en enkele natuurrampen.

Die gebeurtenissen zouden ook de tien plagen kunnen verklaren, zo verklaren de Duitse wetenschappers in de Britse krant The Daily Telegraph.

Hun bevindingen worden binnenkort gepresenteerd op National Geographic Channel.


Bloedwater

Tijdens de eerste plaag zou het water van de Nijl volgens de Bijbel in bloed zijn veranderd. Volgens de wetenschappers kan dat fenomeen worden verklaard door giftige algen die tijdens de droogte in het langzaam stromende water van de rivier terecht kwamen. Het water kleurde daardoor rood.

Ook de tweede, derde en vierde plaag waren mogelijk indirect het gevolg van klimaatsverandering. Door de giftige algen zouden kikkers uit de Nijl zijn gevlucht, zodat er een kikkerplaag ontstond. Toen de kikkers stierven vanwege een tekort aan voedsel, zorgde dat mogelijk voor een explosie van andere insectenpopulaties zoals vliegen, luizen en muggen.


Vulkaanuitbarsting

Die grote aantallen insecten zouden ziektes hebben verspreid onder dieren en mensen (plaag vijf en zes).

De zevende, achtste en negende plaag werden volgens de onderzoekers veroorzaakt door een natuurramp: de uitbarsting van de vulkaan de Thera. Het as in de lucht zorgde voor het ontstaan van onweersbuien met veel regen, waardoor er een ideaal klimaat voor sprinkhanen ontstond. Verder blokkeerde het vulkaanas ook een groot gedeelte van het zonlicht.


Eerstgeborenen

De tiende plaag ontstond mogelijk door een schimmel in het graan. De oudste kinderen mochten in het oude Egypte altijd als eerste van het graan eten, waardoor alle eerstgeborenen uiteindelijk zouden zijn gestorven.

© NU.nl/Dennis Rijnvis

(nu.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_79894557
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 09:53 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
29-03-2010

'Bijbelse plagen mogelijk echt gebeurd'

AMSTERDAM – De tien plagen van Egypte zijn mogelijk te verklaren aan de hand van natuurrampen die ruim 3000 jaar geleden hebben plaatsgevonden. Dat beweren Duitse wetenschappers.

Wetenschappers van de Universiteit van Heidelberg en het Leibniz Instituut in Berlijn verzamelden klimaatgegevens die erop wijzen dat de Bijbelse plagen zich ongeveer 3000 jaar geleden hebben voltrokken in de stad Pi-Ramesse in het Oude Egypte.

Archeologische vondsten wijzen er op dat de stad op dat moment door alle inwoners werd verlaten als gevolg van een grote droogte en enkele natuurrampen.

Die gebeurtenissen zouden ook de tien plagen kunnen verklaren, zo verklaren de Duitse wetenschappers in de Britse krant The Daily Telegraph.

Hun bevindingen worden binnenkort gepresenteerd op National Geographic Channel.


Bloedwater

Tijdens de eerste plaag zou het water van de Nijl volgens de Bijbel in bloed zijn veranderd. Volgens de wetenschappers kan dat fenomeen worden verklaard door giftige algen die tijdens de droogte in het langzaam stromende water van de rivier terecht kwamen. Het water kleurde daardoor rood.

Ook de tweede, derde en vierde plaag waren mogelijk indirect het gevolg van klimaatsverandering. Door de giftige algen zouden kikkers uit de Nijl zijn gevlucht, zodat er een kikkerplaag ontstond. Toen de kikkers stierven vanwege een tekort aan voedsel, zorgde dat mogelijk voor een explosie van andere insectenpopulaties zoals vliegen, luizen en muggen.


Vulkaanuitbarsting

Die grote aantallen insecten zouden ziektes hebben verspreid onder dieren en mensen (plaag vijf en zes).

De zevende, achtste en negende plaag werden volgens de onderzoekers veroorzaakt door een natuurramp: de uitbarsting van de vulkaan de Thera. Het as in de lucht zorgde voor het ontstaan van onweersbuien met veel regen, waardoor er een ideaal klimaat voor sprinkhanen ontstond. Verder blokkeerde het vulkaanas ook een groot gedeelte van het zonlicht.


Eerstgeborenen

De tiende plaag ontstond mogelijk door een schimmel in het graan. De oudste kinderen mochten in het oude Egypte altijd als eerste van het graan eten, waardoor alle eerstgeborenen uiteindelijk zouden zijn gestorven.

© NU.nl/Dennis Rijnvis

(nu.nl)
Zondag a.s. komen 2 aflevering omtrent dit onderwerp op National Geographic.

21:00 The Biblical Plagues (1/2): afl. The First Curses
22:00 The Biblical Plagues (2/2): afl. The Final Torments
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_79960277
04-04-2010

Jezus 2.0

Door gebruik te maken van de nieuwste 3D-computertechnologie op de Lijkwade van Turijn werd het gezicht van Jezus gereconstrueerd. Wat blijkt? Jezus was 1 meter 73 groot, donker getaand en lijkt helemaal niet op de Jezus van de afbeeldingen waar de schilders uit de Renaissance ons mee opzadelden. Een team van digitale kunstenaars creëerde naar hun eigen zeggen het échte gezicht van Jezus, of toch van de man die een spookachtige afdruk van zijn gezicht achterliet in het linnen waarvan beweerd wordt dat het doek het lichaam van Jezus in zijn graf bedekte.



De resultaten van het nauwgezette werk in de wederopbouw van een 2.000 jaar oude afdruk - de eerste in zijn soort - werden door The History Channel vastgelegd in een tweedelige documentaire met de vanzelfsprekende naam 'The Real Face of Jesus'. Ray Downing, kunstenaar en leider van het team, zegt dat ondanks dat er maar één voorwerp beschikbaar was - de lijkwade - ze toch heel wat informatie over het gezicht bezitten. Hij is ervan overtuigd dat ze de werkelijkheid over hoe de man eruitzag echt benaderen.



Omdat het gezicht dat het team creëerde redelijk afwijkt van het beeld op de Lijkwade van Turijn, verklaart Downing dat de omzetting van 2D naar 3D daar de oorzaak van is. "De lijkwade hing niet aan een muur zoals nu het geval is, maar omwikkelde een lijk. Het gezicht ligt er in verborgen. Door deze vervormingen te imiteren konden we een beeld maken van de vorm en uitdokteren hoe het gezicht er uitzag. Het gaf ons een blauwdruk", besluit Downing.

De controverse over de authenticiteit van de Lijkwade van Turijn is al eeuwen bezig. In 1988 verwees koolstofdatering van het materiaal van de lijkwade de afdruk naar de periode 1260 tot 1390, waardoor het een middeleeuwse vervalsing werd. Later werd dan weer verschillende keren bedacht dat de koolstofdatering in de war werd gebracht door latere herstellingen van brand- en waterschade aan de lijkwade. En nu de Lijkwade van Turijn vanaf 10 april 2010 weer openbaar te zien zal zijn, schiet het zaadje van controverse nog maar eens wortel.



(Grenswetenschap)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_80293100
14-04-2010

Laatste Avondmaal bewijst dat mens steeds meer ging eten



Doorheen de eeuwen is de mens steeds meer gaan eten. Die conclusie hebben auteurs van een artikel in het blad International Journal of Obesity getrokken na een grondige studie van 52 schilderijen van het Laatste Avondmaal van Christus die de voorbije tien eeuwen zijn gemaakt.

De vorsers kwamen tot de vaststelling dat de omvang van de borden en het brood op de schilderijen doorheen de tijd almaar is toegenomen, ook in verhouding tot de grootte van de gezichten van Jezus en de apostelen.

Verhoogde productie
Volgens de Franstalige elektronische nieuwsbrief La Lettre du Médecin bevestigt de studie dat de mens steeds meer voedsel tot zich neemt, wat te verklaren is door de verhoogde productie en de verminderde kosten. (belga/kh)



(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')