index       uitgaan & vrije tijd      hobbies, vrije tijd & gezelschapsspellen
PI het Graffiti Topic
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4 5
Topicgallery™ :
StateOfMind
Hallowed are the Ori
donderdag 1 oktober 2009 @ 22:44 (#51) 

Die tags overal, dat vind ik maar niks. Maar die grote tekeningen en dergelijke kan ik wel waarderen (al kan ik nooit lezen wat er nou staat).

Origin

Jeff89
Conquer All
vrijdag 2 oktober 2009 @ 10:51 (#52) 

Een tijdje geleden heb ik deze doek gemaakt voor de tante van een vriend van me (die organiseerde een festival genaamd 'PolderParade'.. Die had viaviavia gehoord dat ik dat wel kon ( ) en toen heb ik maar wat voor dr geprobeerd.. Ik was er zelf eigenlijk totaal niet tevreden over, maar zij was helemaal in dr sas ermee..

Ik blijf volhouden dat als er ietsss minder druk op de zwart zat, en ik een skinnycap ter beschikking had gehad dat 't misschien beter was gelukt.. Maar heb niet echt talent ook, dus ECHT veel beter had 't niet geworden

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:12 (#53) 

hier nog een snelle piece van vanmiddag van me, ik had niet veel tijd dus heb hem even snel gezet in arnhem,
hij had wat netter gekund

Quasi-Rationeel Ingesteld.

julian6
psychotic
vrijdag 2 oktober 2009 @ 22:04 (#54) 

Je spuit over de piece van iemand anders heen, is dat niet iets wat je ECHT niet moet doen in de graffitiwereld?

Cut 'N Smash

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
vrijdag 2 oktober 2009 @ 22:14 (#55) 

quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 22:04 schreef julian6 het volgende:
Je spuit over de piece van iemand anders heen, is dat niet iets wat je ECHT niet moet doen in de graffitiwereld?
nee klopt dat weet ik uit ervaring maar deze stond er al 10 jaartjes dus was niet zo'n probleem

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
vrijdag 2 oktober 2009 @ 22:24 (#56) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:19 schreef Yorrit het volgende:
wat n nimby mentaliteit!
maar dit is geen graff-discussietopic
discussieëren mag hier ook hoor

HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
zaterdag 3 oktober 2009 @ 02:21 (#57) 

quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 22:14 schreef zoekjewat het volgende:

[..]

nee klopt dat weet ik uit ervaring maar deze stond er al 10 jaartjes dus was niet zo'n probleem
10 jaar op een hof? .

En zet er dan wat fatsoenlijks op.

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
zaterdag 3 oktober 2009 @ 03:00 (#58) 

Idd, niet zo clean.

Trouwens op graffiti.europe.com ofzo? kon je vorig jaar via een bug gratis bestellen
maar had het alleen ff getest Kreeg dus gewoon wat ik had besteld gratis mtn alien, nostomo blue. En mtn hardcore xxl. Daarna werkte het al niet meer gvd.

Klik hier en maak tot level 2!
Bakkebaard
De user "wise" heeft mijn leven veranderd, daarom kreeg hij de man met de kluif. Nee, het topic nummer 1408823 zal ik nooit meer vergeten.

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zaterdag 3 oktober 2009 @ 14:53 (#59) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 02:21 schreef HenkBenzinetank het volgende:

[..]

10 jaar op een hof? .

En zet er dan wat fatsoenlijks op.
the wall of fame, en ik had haast en was in de buurt. heb je niks beters te doen dan dit topic afkraken ga naar klb ofzo man tenzei je zelf ZOOO goed kunt spuiten

Jeff89
Conquer All
zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:22 (#60) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 14:53 schreef zoekjewat het volgende:

[..]

the wall of fame, en ik had haast en was in de buurt. heb je niks beters te doen dan dit topic afkraken ga naar klb ofzo man tenzei je zelf ZOOO goed kunt spuiten
Hij kraakt dit topic niet af, maar je 'piece'.. Vrij terecht imo..

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:32 (#61) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 15:22 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Hij kraakt dit topic niet af, maar je 'piece'.. Vrij terecht imo..
haha ja klopt wel voor een in 2minuten gespoten piece ja. ik heb betere gemaakt maar dat is in nijmegen, kijken of ik dr pics van heb.

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:47 (#62) 

ben trouwens ne 15, zou ik dan king nivo moeten spuiten?

Idril-2
zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:59 (#63) 

Zelf ben ik een liefhebber van allerlei soorten graffiti; het maken laat ik aan junior over

Pas het boek gekocht "Are you reading me" van Laser 3.14
Voorbeeldje van wat hij maakt:

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zaterdag 3 oktober 2009 @ 17:10 (#64) 

quote:
Op zondag 27 september 2009 00:14 schreef zoekjewat het volgende:
Bij deze start ik een graffiti topic voor de gene die willen beginnen met graffiti spuiten!
Zelf heb ik een paar jaar ervaring, wat ik weer geleerd heb van een goede vriend.
Voor mensen die geen vrienden hebben die spuiten, maar wel willen beginnen heb ik hier een korte tutorial! Ook mensen die zelf spuiten zijn NATUURLIJK welkom in dit topic om te discussiëren over onze
hobby!

GEREEDSCHAP
Om te beginnen heb je eerst je gereedschap nodig, gewoon een spuitbus of een stift.
Meestal vind je dit spul in skateshops, of hiphop winkels. Ze hadden ze een tijdje bij Britian.
Ik weet niet of ze ze daar nog hebben. Ik weet wel dat ze ze in Nijmegen bij Powerhouse verkopen
in in Arnhem bij de subwalk (daar haal ik alles, bij de steenstraat). Zoek je iets in jouw plaats,
vraag dan gewoon bij lokale winkels of de wat urban achtige winkels of ze iets hebben/waar je het kan vinden.
Maar goed, over je gereedschap, je kan het beste van het merk Montana kopen of Molotow, dat zijn mijn voorkeur stiften, spuitbussen.
Of je een spuitbus of stift neem moet je zelf achter komen.

Stiften kun je het beste gebruiken voor tags (ik leg zo uit wat dat zijn), je hebt er het meeste controle over
en als je een beetje kan tekenen, is dit het simpelst, ik ben ook begonnen met de stiften.
Stiften gaan langer mee dan spuitbussen, omdat ze minder verf verbruiken. Ze zijn klein en praktisch, je kan ze altijd in je zak meenemen. Verder kun je meestal kiezen tussen verf of inkt, ik zal verf nemen, inkt is echt voor druipers. Verder niet met stiften op de muur taggen, bij mij gaan ze daardoor vaak stuk, gebruik stiften voor glas, prullenbakken etc.

Spuitbussen kun je gebruiken voor tags en grotere graffiti (pieces, throw ups etc. wordt nog uitgelegt.).
Ze zijn sneller op dan stiften en zijn ook een stuk groter. Maar er zitten genoeg voordelen aan. Met de spuitbussen kun je grotere vlakken inkleuren. Je kan er meer effect mee zetten en andere caps op zetten (waar je op drukt en waar dan het verf uit spuit).
Je hebt dunnere en dikkere (fat) caps, de dunne voor de lijnen en de dikkere voor de opvulling.
Het is moeilijker om met een spuitbus om te gaan dan met een stift, als je een spuitbus neemt zal ik er maar eerst even mee oefenen. Zelf werk ik het liefst met spuitbussen, het hecht veel beter en hapert niet zo snel (zoals stiften, waar je soms 2x overheen moet.).
SOORTEN GRAFFITI
Iedereen ontwikkeld uiteindelijk zijn eigen stijl, maar toch zijn er wat hoofdstromingen.
Hier allemaal op een rijtje.

Tags
Dunne, snel gezette graffiti tags, meestal een (bij)naam, tekst of figuurtje.
Tag betekend handtekening, een soort graffiti handtekening dus, ik tag
zelf het liefste!
(ik zet alle foto's in een link, anders word de OP te lang )
http://senseslost.com/wp-content/uploads/bates085-360x270.jpg

Throw Up
De wat dikkere, rondige, simpele graffiti.
http://graffitilettering.files.wordpress.com/2008/09/throwup.jpg

PIECE
De grote, gedetailleerde graffiti waar veel tijd voor nodig is.
Meestal in verschillende kleuren, met schaduw en de hele rambam!
http://senseslost.com/wp-content/uploads/zepherwall.jpg

FRESH
Dat is een heel waarheidsgetrouwe tekening, op de kleur na helemaal nauwkeurig . Een Fresh is een nauwkeurige tekening van een gebeurtenis
Het is van iets wat al gebeurd is, niet zomaar verzonnen.
In die Fresh tekening zie je mensen en dingen, die vormen samen de Fresh.
http://www.mnm.be/files/fck/image/graffiti.jpg

WILD STYLE
De hele ingewikkelde graffiti, met allemaal pijlen en balken die in elkaar lopen, heel hoekig.
Ik word meestal duizelig van deze graffiti en hou er niet van, maar heb wel respect voor de mensen die al die uren hiervoor geven. Zie je mij niet doen
http://farm4.static.flickr.com/3365/3230552278_f422186fc9.jpg

OLD SCHOOL

Graffiti zoals die vroeger werd gespoten. Redelijk blokkerige vormgeving.
Meestal in het zwart wit maar ook wel in kleur, met vaak 3d effecten.
http://i36.tinypic.com/r1d828.jpg
Deze foto is een old school/piece van een vriend van me. Hij was legaal gespoten dus
ik maak me geen zorgen dat ie nu online staat!

Dit waren ongeveer een paar hoofdstromingen, je hebt natuurlijk allemaal mixen van de stromingen tot een eigen stijl, zoals die die laatste foto van oldschool, is dus een mix van oldschool en van een piece.

COMBINEREN EN VERZINNEN VAN EEN NAAM
Zoals de meeste die graffiti tags, throw ups, pieces en etc. maken weten jullie dat sommige letters in het algemeen niet bij elkaar passen. Beginners weten het dus nu!
Bijvoorbeeld, de letter A en W komt mooi uit in mijn stijl, omdat de A links-schuin omhoog loopt, en de W weer ook, dus passen ze als puzzelstukken in elkaar.
Vandaar dat die letters goed combineren. Maar er zijn ook letters die niet passen in tags, bijvoorbeeld het woord attack.
Probeer het maar eens te illustreren met graffiti. Ziet er niet uit, naar mijn mening, de dubbele T komt niet mooi uit. Zo zijn er vele voorbeelden.

De meeste spuiters die een tagnaam hebben, hebben meestal ook goed combinerende namen, bijvoorbeeld
hier bij mij in Arnhem zul je regelmatig COMBO zien, of SOUL. Als je het probeert te taggen zul je zien dat het goed combineert. Net zo als MEDS, een vriend van me, die letters combineren eenmaal.

Bij het verzinnen moet je rekening houden met de soort naam, de sterke boodschap erin/betekenis, niet te lang of te kort, en het moet natuurlijk combineren, anders ben je weer seconden lang bezig met het goed uit laten komen van de letters. . Goede namen hebben 4 tot 8 letters.
Even een snel bedacht voorbeeldje, NOLAWZ, die letters combineren ook lekker, en is lekker ironisch (no lawz = geen wetten, gewoon lekker sprayen op de wall )

TECHNIEKEN

Schaduw - Voeg schaduw toe als een dunne lijn langs de rand, altijd alleen 2 kanten per letter en ze moeten aan elkaar lopen. Dus bijvoorbeeld links van de letter en onder de letter. Of andersom, nooit links-rechts, onder-boven.

3D - Het zelfde als de schaduw alleen wat dikker en niet geheel zwart, zet er wat effect in.

Overlopen - Wil je 2 kleuren laten overlopen? Spuit de 2 kleuren gewoon in 1 letter, boven bvb groen, onder geel. Dan hou je je spuitbus (! nooit met een stift !) een beetje schuin en spuit je met geel lichtjes op het groen, bij de scheidingslijn van de kleuren. Dit doe je dan weer andersom met de groene op de gele.
Doe dit een tijdje en op het einde lichtjes van een afstand met beide kleuren er nog overheen.
VOILA! Overloopje

Druipers - Makkelijk, gewoon van dichtbij (1cm) veel spuiten op een bepaalde plek en je hebt je (onbedoelde?) druiper!

Outline - Een andere kleur lijn, om de buitenste lijnen van de graffiti.

Opvuleffecten - Wat je piece leuk opvult is wat vlammen of bubbels erin spuiten!

Aftapen - Gebruik een rol tape voor rechte lijnen. Je spuit de lijn dan, en er komt dan een beetje op de tape, (zonder tape was het dus geen
mooie lijn), daarna trek je de tape eraf en heb je een goede lijn!

Stencilen - Kost wat meer voorbereiding maar is altijd handig en sneller. Snij je graffiti uit een stuk karton en spuit er dan met je kleur overheen op bvb de muur, kost minder tijd en je kunt vaker precies de zelfde piece neerzetten. Zelfde principe als het aftapen.

Tip: kleur de kleine ingesloten vlakken van letters zwart in, staat mooi, bijvoorbeeld bij de A, het driehoekje in de A in graffiti.

EXTRA TIPS EN GOEDE INFO
* Veel oefenen, bijvoorbeeld eerst in een black book, daar kun je met wat dunnere stiften goed
ervaring in opdoen, kijk bevoorbeeld veel naar andere graffiti, en probeer het na te maken.
Op den duur maak je zelf af en toe wat.
* Probeer legaal te spuiten, als je gepakt wordt heb je enorme problemen, ik spreek uit ervaring.
Ik heb ook weleens een tagje gezet op een illegale plaats, ik promoot het niet, maar als je het doet, doe het 's nachts, en nooit alleen, laat vrienden op de uitkijk staan! Dit heet trouwens Getting up.
* Toy is in graffiti taal: Dat je te wack spuit, dus gewoon bagger.
King noemen ze je als ze respect hebben voor je (gruwlijke) graffiti.

Site waar je harde graffiti kunt bekijken:
http://www.graffiti.org/ (tip: bekijk de black books, gruwlijke schetsen!)

SUCCES VOOR ALLE BEGINNERLINGEN!

[ afbeelding ]
UPDATE, het stencilen staat er nu in.

Jeff89
Conquer All
zaterdag 3 oktober 2009 @ 17:48 (#65) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 15:47 schreef zoekjewat het volgende:
ben trouwens ne 15, zou ik dan king nivo moeten spuiten?
Neuh, maar beter als dat zou opzich wel mogelijk moeten zijn.. Ik zou ook geen 'Bomber' gaan schrijven trouwens, maar dat moet je zelf weten.. Maak 'ns een paar schetsen ofzo..

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:03 (#66) 

Je bent de bekende roller vergeten!! Daarmee zet je pas master piece's

Klik hier en maak tot level 2!
Bakkebaard
De user "wise" heeft mijn leven veranderd, daarom kreeg hij de man met de kluif. Nee, het topic nummer 1408823 zal ik nooit meer vergeten.

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 4 oktober 2009 @ 00:53 (#67) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 17:48 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Neuh, maar beter als dat zou opzich wel mogelijk moeten zijn.. Ik zou ook geen 'Bomber' gaan schrijven trouwens, maar dat moet je zelf weten.. Maak 'ns een paar schetsen ofzo..
haha jah klopt dat magazine he, kwam pas telaat in me op ja is goed ik upload nog is wat maar die piece van jou ziet er strak uit! hoelang spuit je al?

HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
zondag 4 oktober 2009 @ 03:42 (#68) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 14:53 schreef zoekjewat het volgende:

[..]

ja dat zeg ik. Haast op een hof

Yorrit
uvt mj
zondag 4 oktober 2009 @ 05:52 (#69) 

misschien moest ie naar zn oma?

Some Man take money, and make big enemy..
While I-Man take love, and make good friend..
Geluid / last.fm
He who makes a machine of Himself, gets rid of the pain of being a man

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 4 oktober 2009 @ 08:53 (#70) 

quote:
Op zondag 4 oktober 2009 05:52 schreef Yorrit het volgende:
misschien moest ie naar zn oma?
nee naar de jouwe
haha no just kidding ik had rond 6e met zo n chick afgesproken in zuid en door busvertraging was ik kwart voor 6 in de stad, en ik wou persee wat zetten beetje haast dus

[ Bericht 7% gewijzigd door zoekjewat op 04-10-2009 08:59 ]

Jeff89
Conquer All
zondag 4 oktober 2009 @ 10:55 (#71) 

quote:
Op zondag 4 oktober 2009 00:53 schreef zoekjewat het volgende:

[..]

haha jah klopt dat magazine he, kwam pas telaat in me op ja is goed ik upload nog is wat maar die piece van jou ziet er strak uit! hoelang spuit je al?
Sinds mn 15 of 16e ofzo.. Toen ik en mn vrienden voor het eerst van 'gewoon' buiten rondhangen naar complete nachten op skateparkjes doorbrengen gingen enzo.. Ik heb ook eigenlijk nooit pieces gemaakt, ik zette altijd gewoon tags en throwups van mijn naam en die van vrienden.. Heel soms gingen we wel 'ns met bussen op pad. Maarja, daardoor weet ik nu wel ongeveer hoe 'n spuitbus reageert op n muurtje, dus ik kan schetsen en ideeën wel aardig overbrengen naar muur of doek..

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
zondag 4 oktober 2009 @ 11:08 (#72) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:43 schreef HenkBenzinetank het volgende:
toytopic
Word

Houniet
ik ruik vet lekker
[ Moderator ] zondag 4 oktober 2009 @ 11:20 (#73) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:00 schreef zoekjewat het volgende:

wat wel een goede is
[ afbeelding ]
toevallig in arnhem maar ongetwijfelt op meerdere plekken, bij die rode cirkel. Daar kun je makkelijk omhoog lopen via dat grasheuveltje, achter die zeikanten schuilen en hem bomben. En als je hem een beetje groot hebt en opvallende kleur heb je een goede tag/piece!
Misschien gebruik ik hem nog wel, maar op dit moment ben ik meer bezig bij "the wall of fame".
Binnenkort kom ik wel met een picca, ben een beetje druk
Vlak bij Elst langs het spoor ook.

Brunettes O+

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
zondag 4 oktober 2009 @ 17:55 (#74) 

Vet, ik vind ineens allemaal oude dingen van mij, zo rond 2002 ofzo, haha

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
zondag 4 oktober 2009 @ 17:57 (#75) 

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4 5
index       uitgaan & vrije tijd       hobbies, vrije tijd & gezelschapsspellen