index       uitgaan & vrije tijd      hobbies, vrije tijd & gezelschapsspellen
PI het Graffiti Topic
Topicgallery™ :
zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 27 september 2009 @ 00:14 (#1) 

Bij deze start ik een graffiti topic voor de gene die willen beginnen met graffiti spuiten!
Zelf heb ik een paar jaar ervaring, wat ik weer geleerd heb van een goede vriend.
Voor mensen die geen vrienden hebben die spuiten, maar wel willen beginnen heb ik hier een korte tutorial! Ook mensen die zelf spuiten zijn NATUURLIJK welkom in dit topic om te discussiëren over onze
hobby!

GEREEDSCHAP
Om te beginnen heb je eerst je gereedschap nodig, gewoon een spuitbus of een stift.
Meestal vind je dit spul in skateshops, of hiphop winkels. Ze hadden ze een tijdje bij Britian.
Ik weet niet of ze ze daar nog hebben. Ik weet wel dat ze ze in Nijmegen bij Powerhouse verkopen
in in Arnhem bij de subwalk (daar haal ik alles, bij de steenstraat). Zoek je iets in jouw plaats,
vraag dan gewoon bij lokale winkels of de wat urban achtige winkels of ze iets hebben/waar je het kan vinden.
Maar goed, over je gereedschap, je kan het beste van het merk Montana kopen of Molotow, dat zijn mijn voorkeur stiften, spuitbussen.
Of je een spuitbus of stift neem moet je zelf achter komen.

Stiften kun je het beste gebruiken voor tags (ik leg zo uit wat dat zijn), je hebt er het meeste controle over
en als je een beetje kan tekenen, is dit het simpelst, ik ben ook begonnen met de stiften.
Stiften gaan langer mee dan spuitbussen, omdat ze minder verf verbruiken. Ze zijn klein en praktisch, je kan ze altijd in je zak meenemen. Verder kun je meestal kiezen tussen verf of inkt, ik zal verf nemen, inkt is echt voor druipers.

Spuitbussen kun je gebruiken voor tags en grotere graffiti (pieces, throw ups etc. wordt nog uitgelegt.).
Ze zijn sneller op dan stiften en zijn ook een stuk groter. Maar er zitten genoeg voordelen aan. Met de spuitbussen kun je grotere vlakken inkleuren. Je kan er meer effect mee zetten en andere setjes op ztten (waar je op drukt en waar dan het verf uit spuit). Het is moeilijker om met een spuitbus om te gaan dan met een stift, als je een spuitbus neemt zal ik er maar eerst even mee oefenen.

SOORTEN GRAFFITI
Iedereen ontwikkeld uiteindelijk zijn eigen stijl, maar toch zijn er wat hoofdstromingen.
Hier allemaal op een rijtje.

Tags
Dunne, snel gezette graffiti tags, meestal een (bij)naam, tekst of figuurtje.
Tag betekend handtekening, een soort graffiti handtekening dus, ik tag
zelf het liefste!
(ik zet alle foto's in een link, anders word de OP te lang )
http://senseslost.com/wp-content/uploads/bates085-360x270.jpg

Throw Up
De wat dikkere, rondige, simpele graffiti.
http://graffitilettering.files.wordpress.com/2008/09/throwup.jpg

PIECE
De grote, gedetailleerde graffiti waar veel tijd voor nodig is.
Meestal in verschillende kleuren, met schaduw en de hele rambam!
http://senseslost.com/wp-content/uploads/zepherwall.jpg

FRESH
Dat is een heel waarheidsgetrouwe tekening, op de kleur na helemaal nauwkeurig . Een Fresh is een nauwkeurige tekening van een gebeurtenis
Het is van iets wat al gebeurd is, niet zomaar verzonnen.
In die Fresh tekening zie je mensen en dingen, die vormen samen de Fresh.
http://www.mnm.be/files/fck/image/graffiti.jpg

WILD STYLE
De hele ingewikkelde graffiti, met allemaal pijlen en balken die in elkaar lopen, heel hoekig.
Ik word meestal duizelig van deze graffiti en hou er niet van, maar heb wel respect voor de mensen die al die uren hiervoor geven. Zie je mij niet doen
http://farm4.static.flickr.com/3365/3230552278_f422186fc9.jpg

OLD SCHOOL

Graffiti zoals die vroeger werd gespoten. Redelijk blokkerige vormgeving.
Meestal in het zwart wit maar ook wel in kleur, met vaak 3d effecten.
http://i36.tinypic.com/r1d828.jpg
Deze foto is een old school/piece van een vriend van me. Hij was legaal gespoten dus
ik maak me geen zorgen dat ie nu online staat!

Dit waren ongeveer een paar hoofdstromingen, je hebt natuurlijk allemaal mixen van de stromingen tot een eigen stijl, zoals die die laatste foto van oldschool, is dus een mix van oldschool en van een piece.

COMBINEREN EN VERZINNEN VAN EEN NAAM
Zoals de meeste die graffiti tags, throw ups, pieces en etc. maken weten jullie dat sommige letters in het algemeen niet bij elkaar passen. Beginners weten het dus nu!
Bijvoorbeeld, de letter A en W komt mooi uit in mijn stijl, omdat de A links-schuin omhoog loopt, en de W weer ook, dus passen ze als puzzelstukken in elkaar.
Vandaar dat die letters goed combineren. Maar er zijn ook letters die niet passen in tags, bijvoorbeeld het woord attack.
Probeer het maar eens te illustreren met graffiti. Ziet er niet uit, naar mijn mening, de dubbele T komt niet mooi uit. Zo zijn er vele voorbeelden.

De meeste spuiters die een tagnaam hebben, hebben meestal ook goed combinerende namen, bijvoorbeeld
hier bij mij in Arnhem zul je regelmatig COMBO zien, of SOUL. Als je het probeert te taggen zul je zien dat het goed combineert. Net zo als MEDS, een vriend van me, die letters combineren eenmaal.

Bij het verzinnen moet je rekening houden met de soort naam, de sterke boodschap erin/betekenis, niet te lang of te kort, en het moet natuurlijk combineren, anders ben je weer seconden lang bezig met het goed uit laten komen van de letters. . Goede namen hebben 4 tot 8 letters.
Even een snel bedacht voorbeeldje, NOLAWZ, die letters combineren ook lekker, en is lekker ironisch (no lawz = geen wetten, gewoon lekker sprayen op de wall )

TECHNIEKEN

Schaduw - Voeg schaduw toe als een dunne lijn langs de rand, altijd alleen 2 kanten per letter en ze moeten aan elkaar lopen. Dus bijvoorbeeld links van de letter en onder de letter. Of andersom, nooit links-rechts, onder-boven.

3D - Het zelfde als de schaduw alleen wat dikker en niet geheel zwart, zet er wat effect in.

Overlopen - Wil je 2 kleuren laten overlopen? Spuit de 2 kleuren gewoon in 1 letter, boven bvb groen, onder geel. Dan hou je je spuitbus (! nooit met een stift !) een beetje schuin en spuit je met geel lichtjes op het groen, bij de scheidingslijn van de kleuren. Dit doe je dan weer andersom met de groene op de gele.
Doe dit een tijdje en op het einde lichtjes van een afstand met beide kleuren er nog overheen.
VOILA! Overloopje

Druipers - Makkelijk, gewoon van dichtbij (1cm) veel spuiten op een bepaalde plek en je hebt je (onbedoelde?) druiper!

Outline - Een andere kleur lijn, om de buitenste lijnen van de graffiti.

Opvuleffecten - Wat je piece leuk opvult is wat vlammen of bubbels erin spuiten!

Aftapen - Gebruik een rol tape voor rechte lijnen. Je spuit de lijn dan, en er komt dan een beetje op de tape, (zonder tape was het dus geen
mooie lijn), daarna trek je de tape eraf en heb je een goede lijn!

Tip: kleur de kleine ingesloten vlakken van letters zwart in, staat mooi, bijvoorbeeld bij de A, het driehoekje in de A in graffiti.

EXTRA TIPS EN GOEDE INFO
* Veel oefenen, bijvoorbeeld eerst in een black book, daar kun je met wat dunnere stiften goed
ervaring in opdoen, kijk bevoorbeeld veel naar andere graffiti, en probeer het na te maken.
Op den duur maak je zelf af en toe wat.
* Probeer legaal te spuiten, als je gepakt wordt heb je enorme problemen, ik spreek uit ervaring.
Ik heb ook weleens een tagje gezet op een illegale plaats, ik promoot het niet, maar als je het doet, doe het 's nachts, en nooit alleen, laat vrienden op de uitkijk staan! Dit heet trouwens Getting up.
* Toy is in graffiti taal: Dat je te wack spuit, dus gewoon bagger.
King noemen ze je als ze respect hebben voor je (gruwlijke) graffiti.

Site waar je harde graffiti kunt bekijken:
http://www.graffiti.org/ (tip: bekijk de black books, gruwlijke schetsen!)

SUCCES VOOR ALLE BEGINNERLINGEN!

[ Bericht 0% gewijzigd door zoekjewat op 27-09-2009 19:11 ]

Quasi-Rationeel Ingesteld.

F04
zondag 27 september 2009 @ 00:15 (#2) 
Toch bijzonder hoe ze dat zo allemaal kunnen 'tekenen'.

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 27 september 2009 @ 00:23 (#3) 

Zou een mod dit topic willen verplaatsen naar UVT hobbys? Is toch beter nu ik erover na denk .

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 27 september 2009 @ 00:24 (#4) 

quote:
Op zondag 27 september 2009 00:15 schreef F04 het volgende:
Toch bijzonder hoe ze dat zo allemaal kunnen 'tekenen'.
ja klopt! als ik af en toe pieces zie van andere !

ElisaB
Rocky...!
[ PR / Moderator / Gouden Wijf ] zondag 27 september 2009 @ 00:25 (#5) 

Ik vind het prachtig maar alleen de legale varianten.

Ik vind stamppot zielig, dus ik eet alleen de worst...

ThE_ED
engu twiekur
zondag 27 september 2009 @ 00:26 (#6) 

Niks mis met de

Word fan van mij op Facebook!
DeJaap
Last.FM Finno-Ugric Music Group

Igen
Ja dus.
zondag 27 september 2009 @ 00:40 (#7) 

Op zich ben ik niet zo weg van graffiti, want vaak zijn het maar lelijke tags of van die saaie grote letters. Vandalisme, lelijk, hinderlijk. En ook graffiti op treinen en metro's vind ik walgelijk, zeker als het over de ramen gaat.

Maar op deze manier kan ik graffiti wél waarderen:

(bron)

(bron)

Zo fleurt het de boel op, in plaats van dat het voor een enge en unheimische sfeer zorgt.

Влакът за Варна

trovey
Nachtoele
zondag 27 september 2009 @ 02:47 (#8) 

Goede graffiti is op zichzelf niets mis mee maar als dat gespuit en geteken op plekken waar de eigenaar er niet blij mee is...kan verdorie morgen hier weer in het gezamenlijke trappenhuis (van bovenwoningen) die troep weer van het houtwerk afhalen....bedankt stelletje kladderaars die zo nodig hun naam moesten neerkalken, doe het voortaan op je eigen huis .

Optimist tot in de kist

Mirjam
paparazzislet
[ Moderator / FOK!paparazzi ] zondag 27 september 2009 @ 15:40 (#9) 

--> UVT

'Met een banaan door het water, later'
foto's! kijk dahan! | Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom | computerproblemen? Hardwarestop helpt! Nageltjes!

Houniet
ik ruik vet lekker
[ Moderator ] zondag 27 september 2009 @ 15:51 (#10) 

Goede OP hoor .

Brunettes O+

merino
World of Sleepers
[ Moderator ] zondag 27 september 2009 @ 16:14 (#11) 

Mooi topic

en --> HVG filter

dinsdag 23 februari 2010 23:16 schreef Japz het volgende:
ik zal je whisky de volgende keer ook wegrelativeren, komt goed :+

Houniet
ik ruik vet lekker
[ Moderator ] zondag 27 september 2009 @ 16:22 (#12) 

Dit vind ik ook erg gaaf .

Brunettes O+

ThE_ED
engu twiekur
zondag 27 september 2009 @ 18:29 (#13) 

Het gaat echter natuurlijk niet alleen om "het gaaf". Het is ook een soort rebellie. De saaiste graff wordt nu legaal neergezet omdat het helemaal hip is. Daar zou je toch gewoon met de roller zo grote vieze letters overheen willen zetten, laat ze eens met iets cools komen.

Word fan van mij op Facebook!
DeJaap
Last.FM Finno-Ugric Music Group

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 27 september 2009 @ 19:12 (#14) 

quote:
Op zondag 27 september 2009 15:51 schreef Houniet het volgende:
Goede OP hoor .
dank je

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 27 september 2009 @ 19:12 (#15) 

quote:
Op zondag 27 september 2009 16:22 schreef Houniet het volgende:
Dit vind ik ook erg gaaf .

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
ohhh ja die zijn echt gruwlijk he! Alleen jammer dat je dat gezichtsbedrog alleen maar vanuit 1 punt ziet.

fathank
Kom op dan!
maandag 28 september 2009 @ 19:47 (#16) 

Grote werken zijn wel tof, maar die tags die je overal maar kriskras ziet door de stad zijn om te kotsen. Als iemand z'n tag op mijn deur durft te zetten zal ik hem eens taggen.

Sarcastische klootzak
Op zondag 8 maart 2009 14:42 schreef larry_flynt het volgende:
Ik had ongelijk. Hele normale mensen komen er naar dat soort feesten. Ik neem me woorden terug. Gabbers zijn eigenlijk best wel lache!
Discogs

Houniet
ik ruik vet lekker
[ Moderator ] maandag 28 september 2009 @ 19:54 (#17) 

Bij Nijmegen Centraal ook een muur helemaal vol . Zal eens een picca maken van de week.

Brunettes O+

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
maandag 28 september 2009 @ 19:58 (#18) 

quote:
Op maandag 28 september 2009 19:54 schreef Houniet het volgende:
Bij Nijmegen Centraal ook een muur helemaal vol . Zal eens een picca maken van de week.
Is goed! Binnenkort maak ik ook nog een paar van 'the wall of fame' in arnhem, daar zitten een paar gruwlijke tussen . Die foto in de OP is trouwens ook uit 'the wall of fame'.

XtremeNL
Internet Superheld
dinsdag 29 september 2009 @ 15:53 (#19) 

Je mist nog een volledige stijl, stencil graffiti!
Is een stuk makkelijker voor de mensen die niet handig genoeg zijn voor kunst uit de losse pols en toch leuke resultaten willen.

The stories and information posted here are artistic works of fiction and falsehood.
Only a fool would take anything posted here as fact.
Naakte fotos van mijn zusje

Xlarge
parva componere magnis
dinsdag 29 september 2009 @ 16:04 (#20) 

een jaar of 20 geleden ben ik er langere tijd mee bezig geweest.
op een gegeven moment zo langzaam aan toch opgegeven.

De mooiere werken kan ik nog steeds waarderen.
Vooral Banksy http://nl.wikipedia.org/wiki/Banksy is een artiest die ik erg bewonder.
Vooral de mystiek rond deze figuur spreekt me erg aan

[ Bericht 0% gewijzigd door Xlarge op 29-09-2009 18:00 ]

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
dinsdag 29 september 2009 @ 17:46 (#21) 

quote:
Op dinsdag 29 september 2009 15:53 schreef XtremeNL het volgende:
Is een stuk makkelijker voor de mensen die niet handig genoeg zijn voor kunst uit de losse pols en toch leuke resultaten willen.
ja kwam even niet in me op gister nog iets leuk gemaakt. post ik binnenkort wel even.

Nosh
I go out on friday night.
woensdag 30 september 2009 @ 10:38 (#22) 

quote:
Op dinsdag 29 september 2009 15:53 schreef XtremeNL het volgende:
Street art en graffiti staan dan ook volledig los van elkaar. .

And I come home on monday morning.

Yorrit
uvt mj
woensdag 30 september 2009 @ 10:43 (#23) 

quote:
Op woensdag 30 september 2009 10:38 schreef Nosh het volgende:

[..]

Street art en graffiti staan dan ook volledig los van elkaar. .
leg uit

Some Man take money, and make big enemy..
While I-Man take love, and make good friend..
Geluid / last.fm
He who makes a machine of Himself, gets rid of the pain of being a man

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
woensdag 30 september 2009 @ 21:43 (#24) 

quote:
Op woensdag 30 september 2009 10:43 schreef Yorrit het volgende:

[..]

leg uit
Graffiti zijn vorm gegeven gespoten woorden, street art zijn meer tekeningen etc.

Yorrit
uvt mj
woensdag 30 september 2009 @ 21:49 (#25) 

quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:43 schreef zoekjewat het volgende:

[..]

Graffiti zijn vorm gegeven gespoten woorden, street art zijn meer tekeningen etc.
ik ben bekend met de vormen, maar wil weten waarom deze 2 'volledig los van elkaar' staan

imo kan streetart de vorm van grafitti aannemen.

of is het om een verschil aan te geven tussen 'kunst' en 'vandalisme' ?

[ Bericht 13% gewijzigd door Yorrit op 30-09-2009 21:59 ]

Geluid / last.fm

Nosh
woensdag 30 september 2009 @ 22:00 (#26) 

quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:49 schreef Yorrit het volgende:

[..]

ik ben bekend met de vormen, maar wil weten waarom deze 2 'volledig los van elkaar' staan
scene, cultuur enzo. natuurlijk is het einddoel hetzelfde, maar bijvoorbeeld dat hele territoriale gezeik waarbij iemand je moeder komt opzoeken omdat je z'n intens kuttige tag hebt overgerold is minder aanwezig. voor zover ik meekrijg natuurlijk.

en nee, dat wordt niet gedekt met een 'volledig los staan' maar ja, woorden hè.

Nosh
woensdag 30 september 2009 @ 22:01 (#27) 

quote:

[..]

in de ogen van veel street artists wel.

Yorrit
uvt mj
woensdag 30 september 2009 @ 22:04 (#28) 

ja als je het als 'graff scene' vs 'street'art' scene' zet zit het meer in de richting, al verlopen die ook in elkaar, graff gaat dan inderdaad vooral over 'bombing'

Geluid / last.fm

Yorrit
uvt mj
woensdag 30 september 2009 @ 22:06 (#29) 

maar stencil graffiti, waardoor je erover begon, is mi niet per definitie street art!

Geluid / last.fm

Yorrit
uvt mj
woensdag 30 september 2009 @ 22:08 (#30) 

heb ook een tijdje gerommeld met stiften en stencils enzo, maar door gebrek aan talent en lef niet echt mee doorgegaan

Geluid / last.fm

Nosh
woensdag 30 september 2009 @ 22:15 (#31) 

quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:06 schreef Yorrit het volgende:
maar stencil graffiti, waardoor je erover begon, is mi niet per definitie street art!
weetikweetik, maar meest prominent en meest ontopic vandaar!

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
woensdag 30 september 2009 @ 22:28 (#32) 

klopt die banksy combineerde zijn art weer met graff moeilijk een lijn te trekken. Bvb hetzelfde als je iets crimineel of iets een kruimeldiefstal wilt noemen. Maar naar mening valt het allebij onder straat(kunst) en dan 2 stromingen.

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
donderdag 1 oktober 2009 @ 09:11 (#33) 

quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:00 schreef Nosh het volgende:

[..]

scene, cultuur enzo. natuurlijk is het einddoel hetzelfde, maar bijvoorbeeld dat hele territoriale gezeik waarbij iemand je moeder komt opzoeken omdat je z'n intens kuttige tag hebt overgerold is minder aanwezig. voor zover ik meekrijg natuurlijk.

en nee, dat wordt niet gedekt met een 'volledig los staan' maar ja, woorden hè.
Misschien iets minder aanwezig maar het is er absoluut hoor! Er zijn zelfs crews die posters plakken (gewoon om shit te promoten) die elkaar in de haren vliegen als ze elkaar tegen komen. Ook gewoon een potje territorium afbakenen, net als graffiti.

Jeff89
Conquer All
donderdag 1 oktober 2009 @ 10:26 (#34) 

quote:

[..]

imo kan streetart de vorm van grafitti aannemen.

Graffiti is gewoon het aanbrengen van verf of inkt op muren, legaal of illegaal.. Tis meer een verschil in hoe men zich profileert.. Je zou kunnen zeggen dat grofweg de meeste 'street artists' geld willen verdienen aan hun spul (Vage Gasten ) en de meeste graffitischrijvers gewoon hun naam willen hebben staan.

Ik kan eigenlijk nauwlijks liefde voelen voor die priegelige stijltjes, en geplande legale evenementjes.. Zoals dit laatst:

Natuurlijk is het onwijs tof, natuurlijk is het heel knap, duidelijk dat die jongen Seak skills heeft..
Maar dat DIT dan de eerste trein is die hij spuit is natuurlijk droevig, eigenlijk.. En die piece.. Dr zit gewoon geen emotie of leven in als dat zo voorbij rolt, teminste, dat vind ik dan.. Je denkt gewoon "Oh, daar heeft iemand een paar uur op straan prutsen, in het licht, met zn trappetje en schetsje erbij.. Leuk.."

Dan zie ik veel liever dit:

Mn echte liefde blijft echter bij tags liggen.. Een stadscentrum wat niet vrijwel geheel met tags bedekt is is helemaal geen stadscentrum.
Amsterdam

Jeff89
Conquer All
donderdag 1 oktober 2009 @ 10:34 (#35) 

Hier wat opperbazen..

O'Clock 156 LT27 (Er gaan alleen wel verhalen rond dat hij zo'n beetje heel Parijs er bij heeft gelapt toen ze hem pakten.. Dat is natuurlijk niet zo netjes..)

En NOG meer Fransozen, in de glorietijd aldaar:

En Ja One XTC (Hier voor een artikel voor Rolling Stone (LANG!!) http://www.graffiti.org/dj/ja.html)

Dit is het gewoon, als je het mij vraagt.. Tags & throwups....

Houniet
ik ruik vet lekker
[ Moderator ] donderdag 1 oktober 2009 @ 11:46 (#36) 

Dat gedoe op de treinen vind ik dan weer net niet kunnen.

Brunettes O+

Yorrit
uvt mj
donderdag 1 oktober 2009 @ 11:55 (#37) 

dit is een hobbietopic, dus kom op met die user-graff!

Geluid / last.fm

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
donderdag 1 oktober 2009 @ 14:28 (#38) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:46 schreef Houniet het volgende:
Dat gedoe op de treinen vind ik dan weer net niet kunnen.
Juist wel man, treinen vind ik minder persoonlijk dan een eenmanszaak onderkladden. En het arugment dat je treinkaartje er duurder van wordt is bollocks want als je de schoonmaakkosten per jaar deelt door het verkochte aantal kaartjes kom je echt niet op die 3% verhoging die je jaarlijks voor je kiezen krijgt

Yorrit
uvt mj
donderdag 1 oktober 2009 @ 14:50 (#39) 

tags aan de binnekant van treinen zijn wel kklelijk..

Geluid / last.fm

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
donderdag 1 oktober 2009 @ 15:18 (#40) 

en dan nog steeds is het gewoon een geval van de ns waar je na je reis weer uitstapt, kan ik niet wakker van liggen

Yorrit
uvt mj
donderdag 1 oktober 2009 @ 15:19 (#41) 

wat n nimby mentaliteit!
maar dit is geen graff-discussietopic

Geluid / last.fm

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
donderdag 1 oktober 2009 @ 15:21 (#42) 

?? wat is het dan wel?

Yorrit
uvt mj
donderdag 1 oktober 2009 @ 15:27 (#43) 

een topic om graff als hobby te bespreken

Geluid / last.fm

Paxlie
chaos en inslag
donderdag 1 oktober 2009 @ 15:29 (#44) 

Ik kan graffiti zelf echt enorm waarderen. Wat ik absoluut niet kan waarderen zijn die compleet nutteloze tags.

a) zijn ze vaak lelijk als de tyus
b) zijn het er vaak 300 op 1 muur
c) boeit het niemand dat jouw naam er zal staan.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze
4 8 15 16 23 42
Elliott Smith _O_ || Rounders _O_

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
donderdag 1 oktober 2009 @ 15:34 (#45) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:29 schreef Paxlie het volgende:

Boeit alleen mensen die zelf ook taggen, maak je status mee in de scene

yo

mad urban

Paxlie
chaos en inslag
donderdag 1 oktober 2009 @ 15:36 (#46) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:34 schreef JanMetDeKorteAchternaam het volgende:

[..]

Boeit alleen mensen die zelf ook taggen, maak je status mee in de scene

yo

mad urban
Mad fugly

Maak gewoon pieces op een muur en zet daar je naam onder. Durf te wedden dat dat meer impact heeft dan een of andere ranzige tag ergens.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze
4 8 15 16 23 42
Elliott Smith _O_ || Rounders _O_

julian6
psychotic
donderdag 1 oktober 2009 @ 16:36 (#47) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 10:26 schreef Jeff89 het volgende:
Mn echte liefde blijft echter bij tags liggen.. Een stadscentrum wat niet vrijwel geheel met tags bedekt is is helemaal geen stadscentrum.
Amsterdam
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik snap niet wat je mooi vind aan die tags. Het zijn maar krabbeltjes, ik vind ze spuuglelijk. Net alsof er viezigheid op zit.
quote:
a) zijn ze vaak lelijk als de tyus
b) zijn het er vaak 300 op 1 muur
dus.

Doe mij maar een mooie piece als deze waar veel tijd in heeft gezeten [uit de OP]

Bij mij in de Amsterdam noord hebben ze onlangs de muren overgeverfd, en iemand heeft daar nu een supermooie piece gemaakt. Ik zal kijken of ik daar is een foto van kan maken.

Goed topic verder, ben altijd al geinteresseerd geweest in graffiti maar mis talent Mooie OP verder

[ Bericht 6% gewijzigd door julian6 op 01-10-2009 16:46 ]

Cut 'N Smash

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
donderdag 1 oktober 2009 @ 16:54 (#48) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:36 schreef Paxlie het volgende:

[..]

Mad fugly

Maak gewoon pieces op een muur en zet daar je naam onder. Durf te wedden dat dat meer impact heeft dan een of andere ranzige tag ergens.
De gemiddelde plek waar een tag staat leent zich er niet voor om een uur bezig te zijn. Als die luxe er was geweest zouden heus meer mensen de tijd nemen hoor, maar op een of andere manier houden mensen niet van boetes/strafblad enzo dus zetten ze ff snel een tag.

Ik snap het best als mensen dat lelijk vinden hoor, daar niet van...

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
donderdag 1 oktober 2009 @ 22:00 (#49) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 16:54 schreef JanMetDeKorteAchternaam het volgende:

[..]

De gemiddelde plek waar een tag staat leent zich er niet voor om een uur bezig te zijn. Als die luxe er was geweest zouden heus meer mensen de tijd nemen hoor, maar op een of andere manier houden mensen niet van boetes/strafblad enzo dus zetten ze ff snel een tag.

Ik snap het best als mensen dat lelijk vinden hoor, daar niet van...
daarom zie je vaak de wat betere pieces ook op legale plekken, of de wat verstopte illegale plekken, waar je onopgemerkt ('s nachts) kunt spuiten, maar waar ze toch opvallen. Deze combinaties vind ik moeilijk te vinden, Dan heb je een verscholen spot waar je ongezien kunt spuiten, dan kun je de nauwlijks/niet zien, terwijl de opvallendste plekken zoals langs een weg of midden in een winkelstraat zijn weer moeilijk om ongezien te spuiten. Je hebt ze wel, die combinatie plekjes, maar die zijn juist vaak allemaal al onder gespoten.

wat wel een goede is

toevallig in arnhem maar ongetwijfelt op meerdere plekken, bij die rode cirkel. Daar kun je makkelijk omhoog lopen via dat grasheuveltje, achter die zeikanten schuilen en hem bomben. En als je hem een beetje groot hebt en opvallende kleur heb je een goede tag/piece!
Misschien gebruik ik hem nog wel, maar op dit moment ben ik meer bezig bij "the wall of fame".
Binnenkort kom ik wel met een picca, ben een beetje druk

HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
donderdag 1 oktober 2009 @ 22:43 (#50) 

toytopic

StateOfMind
Hallowed are the Ori
donderdag 1 oktober 2009 @ 22:44 (#51) 

Die tags overal, dat vind ik maar niks. Maar die grote tekeningen en dergelijke kan ik wel waarderen (al kan ik nooit lezen wat er nou staat).

Origin

Jeff89
Conquer All
vrijdag 2 oktober 2009 @ 10:51 (#52) 

Een tijdje geleden heb ik deze doek gemaakt voor de tante van een vriend van me (die organiseerde een festival genaamd 'PolderParade'.. Die had viaviavia gehoord dat ik dat wel kon ( ) en toen heb ik maar wat voor dr geprobeerd.. Ik was er zelf eigenlijk totaal niet tevreden over, maar zij was helemaal in dr sas ermee..

Ik blijf volhouden dat als er ietsss minder druk op de zwart zat, en ik een skinnycap ter beschikking had gehad dat 't misschien beter was gelukt.. Maar heb niet echt talent ook, dus ECHT veel beter had 't niet geworden

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:12 (#53) 

hier nog een snelle piece van vanmiddag van me, ik had niet veel tijd dus heb hem even snel gezet in arnhem,
hij had wat netter gekund

julian6
psychotic
vrijdag 2 oktober 2009 @ 22:04 (#54) 

Je spuit over de piece van iemand anders heen, is dat niet iets wat je ECHT niet moet doen in de graffitiwereld?

Cut 'N Smash

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
vrijdag 2 oktober 2009 @ 22:14 (#55) 

quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 22:04 schreef julian6 het volgende:
Je spuit over de piece van iemand anders heen, is dat niet iets wat je ECHT niet moet doen in de graffitiwereld?
nee klopt dat weet ik uit ervaring maar deze stond er al 10 jaartjes dus was niet zo'n probleem

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
vrijdag 2 oktober 2009 @ 22:24 (#56) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:19 schreef Yorrit het volgende:
wat n nimby mentaliteit!
maar dit is geen graff-discussietopic
discussieëren mag hier ook hoor

HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
zaterdag 3 oktober 2009 @ 02:21 (#57) 

quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 22:14 schreef zoekjewat het volgende:

[..]

nee klopt dat weet ik uit ervaring maar deze stond er al 10 jaartjes dus was niet zo'n probleem
10 jaar op een hof? .

En zet er dan wat fatsoenlijks op.

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
zaterdag 3 oktober 2009 @ 03:00 (#58) 

Idd, niet zo clean.

Trouwens op graffiti.europe.com ofzo? kon je vorig jaar via een bug gratis bestellen
maar had het alleen ff getest Kreeg dus gewoon wat ik had besteld gratis mtn alien, nostomo blue. En mtn hardcore xxl. Daarna werkte het al niet meer gvd.

Klik hier en maak tot level 2!
Bakkebaard
De user "wise" heeft mijn leven veranderd, daarom kreeg hij de man met de kluif. Nee, het topic nummer 1408823 zal ik nooit meer vergeten.

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zaterdag 3 oktober 2009 @ 14:53 (#59) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 02:21 schreef HenkBenzinetank het volgende:

[..]

10 jaar op een hof? .

En zet er dan wat fatsoenlijks op.
the wall of fame, en ik had haast en was in de buurt. heb je niks beters te doen dan dit topic afkraken ga naar klb ofzo man tenzei je zelf ZOOO goed kunt spuiten

Jeff89
Conquer All
zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:22 (#60) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 14:53 schreef zoekjewat het volgende:

[..]

the wall of fame, en ik had haast en was in de buurt. heb je niks beters te doen dan dit topic afkraken ga naar klb ofzo man tenzei je zelf ZOOO goed kunt spuiten
Hij kraakt dit topic niet af, maar je 'piece'.. Vrij terecht imo..

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:32 (#61) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 15:22 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Hij kraakt dit topic niet af, maar je 'piece'.. Vrij terecht imo..
haha ja klopt wel voor een in 2minuten gespoten piece ja. ik heb betere gemaakt maar dat is in nijmegen, kijken of ik dr pics van heb.

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:47 (#62) 

ben trouwens ne 15, zou ik dan king nivo moeten spuiten?

Idril-2
zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:59 (#63) 

Zelf ben ik een liefhebber van allerlei soorten graffiti; het maken laat ik aan junior over

Pas het boek gekocht "Are you reading me" van Laser 3.14
Voorbeeldje van wat hij maakt:

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zaterdag 3 oktober 2009 @ 17:10 (#64) 

quote:
Op zondag 27 september 2009 00:14 schreef zoekjewat het volgende:
Bij deze start ik een graffiti topic voor de gene die willen beginnen met graffiti spuiten!
Zelf heb ik een paar jaar ervaring, wat ik weer geleerd heb van een goede vriend.
Voor mensen die geen vrienden hebben die spuiten, maar wel willen beginnen heb ik hier een korte tutorial! Ook mensen die zelf spuiten zijn NATUURLIJK welkom in dit topic om te discussiëren over onze
hobby!

GEREEDSCHAP
Om te beginnen heb je eerst je gereedschap nodig, gewoon een spuitbus of een stift.
Meestal vind je dit spul in skateshops, of hiphop winkels. Ze hadden ze een tijdje bij Britian.
Ik weet niet of ze ze daar nog hebben. Ik weet wel dat ze ze in Nijmegen bij Powerhouse verkopen
in in Arnhem bij de subwalk (daar haal ik alles, bij de steenstraat). Zoek je iets in jouw plaats,
vraag dan gewoon bij lokale winkels of de wat urban achtige winkels of ze iets hebben/waar je het kan vinden.
Maar goed, over je gereedschap, je kan het beste van het merk Montana kopen of Molotow, dat zijn mijn voorkeur stiften, spuitbussen.
Of je een spuitbus of stift neem moet je zelf achter komen.

Stiften kun je het beste gebruiken voor tags (ik leg zo uit wat dat zijn), je hebt er het meeste controle over
en als je een beetje kan tekenen, is dit het simpelst, ik ben ook begonnen met de stiften.
Stiften gaan langer mee dan spuitbussen, omdat ze minder verf verbruiken. Ze zijn klein en praktisch, je kan ze altijd in je zak meenemen. Verder kun je meestal kiezen tussen verf of inkt, ik zal verf nemen, inkt is echt voor druipers. Verder niet met stiften op de muur taggen, bij mij gaan ze daardoor vaak stuk, gebruik stiften voor glas, prullenbakken etc.

Spuitbussen kun je gebruiken voor tags en grotere graffiti (pieces, throw ups etc. wordt nog uitgelegt.).
Ze zijn sneller op dan stiften en zijn ook een stuk groter. Maar er zitten genoeg voordelen aan. Met de spuitbussen kun je grotere vlakken inkleuren. Je kan er meer effect mee zetten en andere caps op zetten (waar je op drukt en waar dan het verf uit spuit).
Je hebt dunnere en dikkere (fat) caps, de dunne voor de lijnen en de dikkere voor de opvulling.
Het is moeilijker om met een spuitbus om te gaan dan met een stift, als je een spuitbus neemt zal ik er maar eerst even mee oefenen. Zelf werk ik het liefst met spuitbussen, het hecht veel beter en hapert niet zo snel (zoals stiften, waar je soms 2x overheen moet.).
SOORTEN GRAFFITI
Iedereen ontwikkeld uiteindelijk zijn eigen stijl, maar toch zijn er wat hoofdstromingen.
Hier allemaal op een rijtje.

Tags
Dunne, snel gezette graffiti tags, meestal een (bij)naam, tekst of figuurtje.
Tag betekend handtekening, een soort graffiti handtekening dus, ik tag
zelf het liefste!
(ik zet alle foto's in een link, anders word de OP te lang )
http://senseslost.com/wp-content/uploads/bates085-360x270.jpg

Throw Up
De wat dikkere, rondige, simpele graffiti.
http://graffitilettering.files.wordpress.com/2008/09/throwup.jpg

PIECE
De grote, gedetailleerde graffiti waar veel tijd voor nodig is.
Meestal in verschillende kleuren, met schaduw en de hele rambam!
http://senseslost.com/wp-content/uploads/zepherwall.jpg

FRESH
Dat is een heel waarheidsgetrouwe tekening, op de kleur na helemaal nauwkeurig . Een Fresh is een nauwkeurige tekening van een gebeurtenis
Het is van iets wat al gebeurd is, niet zomaar verzonnen.
In die Fresh tekening zie je mensen en dingen, die vormen samen de Fresh.
http://www.mnm.be/files/fck/image/graffiti.jpg

WILD STYLE
De hele ingewikkelde graffiti, met allemaal pijlen en balken die in elkaar lopen, heel hoekig.
Ik word meestal duizelig van deze graffiti en hou er niet van, maar heb wel respect voor de mensen die al die uren hiervoor geven. Zie je mij niet doen
http://farm4.static.flickr.com/3365/3230552278_f422186fc9.jpg

OLD SCHOOL

Graffiti zoals die vroeger werd gespoten. Redelijk blokkerige vormgeving.
Meestal in het zwart wit maar ook wel in kleur, met vaak 3d effecten.
http://i36.tinypic.com/r1d828.jpg
Deze foto is een old school/piece van een vriend van me. Hij was legaal gespoten dus
ik maak me geen zorgen dat ie nu online staat!

Dit waren ongeveer een paar hoofdstromingen, je hebt natuurlijk allemaal mixen van de stromingen tot een eigen stijl, zoals die die laatste foto van oldschool, is dus een mix van oldschool en van een piece.

COMBINEREN EN VERZINNEN VAN EEN NAAM
Zoals de meeste die graffiti tags, throw ups, pieces en etc. maken weten jullie dat sommige letters in het algemeen niet bij elkaar passen. Beginners weten het dus nu!
Bijvoorbeeld, de letter A en W komt mooi uit in mijn stijl, omdat de A links-schuin omhoog loopt, en de W weer ook, dus passen ze als puzzelstukken in elkaar.
Vandaar dat die letters goed combineren. Maar er zijn ook letters die niet passen in tags, bijvoorbeeld het woord attack.
Probeer het maar eens te illustreren met graffiti. Ziet er niet uit, naar mijn mening, de dubbele T komt niet mooi uit. Zo zijn er vele voorbeelden.

De meeste spuiters die een tagnaam hebben, hebben meestal ook goed combinerende namen, bijvoorbeeld
hier bij mij in Arnhem zul je regelmatig COMBO zien, of SOUL. Als je het probeert te taggen zul je zien dat het goed combineert. Net zo als MEDS, een vriend van me, die letters combineren eenmaal.

Bij het verzinnen moet je rekening houden met de soort naam, de sterke boodschap erin/betekenis, niet te lang of te kort, en het moet natuurlijk combineren, anders ben je weer seconden lang bezig met het goed uit laten komen van de letters. . Goede namen hebben 4 tot 8 letters.
Even een snel bedacht voorbeeldje, NOLAWZ, die letters combineren ook lekker, en is lekker ironisch (no lawz = geen wetten, gewoon lekker sprayen op de wall )

TECHNIEKEN

Schaduw - Voeg schaduw toe als een dunne lijn langs de rand, altijd alleen 2 kanten per letter en ze moeten aan elkaar lopen. Dus bijvoorbeeld links van de letter en onder de letter. Of andersom, nooit links-rechts, onder-boven.

3D - Het zelfde als de schaduw alleen wat dikker en niet geheel zwart, zet er wat effect in.

Overlopen - Wil je 2 kleuren laten overlopen? Spuit de 2 kleuren gewoon in 1 letter, boven bvb groen, onder geel. Dan hou je je spuitbus (! nooit met een stift !) een beetje schuin en spuit je met geel lichtjes op het groen, bij de scheidingslijn van de kleuren. Dit doe je dan weer andersom met de groene op de gele.
Doe dit een tijdje en op het einde lichtjes van een afstand met beide kleuren er nog overheen.
VOILA! Overloopje

Druipers - Makkelijk, gewoon van dichtbij (1cm) veel spuiten op een bepaalde plek en je hebt je (onbedoelde?) druiper!

Outline - Een andere kleur lijn, om de buitenste lijnen van de graffiti.

Opvuleffecten - Wat je piece leuk opvult is wat vlammen of bubbels erin spuiten!

Aftapen - Gebruik een rol tape voor rechte lijnen. Je spuit de lijn dan, en er komt dan een beetje op de tape, (zonder tape was het dus geen
mooie lijn), daarna trek je de tape eraf en heb je een goede lijn!

Stencilen - Kost wat meer voorbereiding maar is altijd handig en sneller. Snij je graffiti uit een stuk karton en spuit er dan met je kleur overheen op bvb de muur, kost minder tijd en je kunt vaker precies de zelfde piece neerzetten. Zelfde principe als het aftapen.

Tip: kleur de kleine ingesloten vlakken van letters zwart in, staat mooi, bijvoorbeeld bij de A, het driehoekje in de A in graffiti.

EXTRA TIPS EN GOEDE INFO
* Veel oefenen, bijvoorbeeld eerst in een black book, daar kun je met wat dunnere stiften goed
ervaring in opdoen, kijk bevoorbeeld veel naar andere graffiti, en probeer het na te maken.
Op den duur maak je zelf af en toe wat.
* Probeer legaal te spuiten, als je gepakt wordt heb je enorme problemen, ik spreek uit ervaring.
Ik heb ook weleens een tagje gezet op een illegale plaats, ik promoot het niet, maar als je het doet, doe het 's nachts, en nooit alleen, laat vrienden op de uitkijk staan! Dit heet trouwens Getting up.
* Toy is in graffiti taal: Dat je te wack spuit, dus gewoon bagger.
King noemen ze je als ze respect hebben voor je (gruwlijke) graffiti.

Site waar je harde graffiti kunt bekijken:
http://www.graffiti.org/ (tip: bekijk de black books, gruwlijke schetsen!)

SUCCES VOOR ALLE BEGINNERLINGEN!

[ afbeelding ]
UPDATE, het stencilen staat er nu in.

Jeff89
Conquer All
zaterdag 3 oktober 2009 @ 17:48 (#65) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 15:47 schreef zoekjewat het volgende:
ben trouwens ne 15, zou ik dan king nivo moeten spuiten?
Neuh, maar beter als dat zou opzich wel mogelijk moeten zijn.. Ik zou ook geen 'Bomber' gaan schrijven trouwens, maar dat moet je zelf weten.. Maak 'ns een paar schetsen ofzo..

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:03 (#66) 

Je bent de bekende roller vergeten!! Daarmee zet je pas master piece's

Bakkebaard
De user "wise" heeft mijn leven veranderd, daarom kreeg hij de man met de kluif. Nee, het topic nummer 1408823 zal ik nooit meer vergeten.

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 4 oktober 2009 @ 00:53 (#67) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 17:48 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Neuh, maar beter als dat zou opzich wel mogelijk moeten zijn.. Ik zou ook geen 'Bomber' gaan schrijven trouwens, maar dat moet je zelf weten.. Maak 'ns een paar schetsen ofzo..
haha jah klopt dat magazine he, kwam pas telaat in me op ja is goed ik upload nog is wat maar die piece van jou ziet er strak uit! hoelang spuit je al?

HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
zondag 4 oktober 2009 @ 03:42 (#68) 

quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 14:53 schreef zoekjewat het volgende:

[..]

ja dat zeg ik. Haast op een hof

Yorrit
uvt mj
zondag 4 oktober 2009 @ 05:52 (#69) 

misschien moest ie naar zn oma?

Geluid / last.fm

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 4 oktober 2009 @ 08:53 (#70) 

quote:
Op zondag 4 oktober 2009 05:52 schreef Yorrit het volgende:
misschien moest ie naar zn oma?
nee naar de jouwe
haha no just kidding ik had rond 6e met zo n chick afgesproken in zuid en door busvertraging was ik kwart voor 6 in de stad, en ik wou persee wat zetten beetje haast dus

[ Bericht 7% gewijzigd door zoekjewat op 04-10-2009 08:59 ]

Jeff89
Conquer All
zondag 4 oktober 2009 @ 10:55 (#71) 

quote:
Op zondag 4 oktober 2009 00:53 schreef zoekjewat het volgende:

[..]

haha jah klopt dat magazine he, kwam pas telaat in me op ja is goed ik upload nog is wat maar die piece van jou ziet er strak uit! hoelang spuit je al?
Sinds mn 15 of 16e ofzo.. Toen ik en mn vrienden voor het eerst van 'gewoon' buiten rondhangen naar complete nachten op skateparkjes doorbrengen gingen enzo.. Ik heb ook eigenlijk nooit pieces gemaakt, ik zette altijd gewoon tags en throwups van mijn naam en die van vrienden.. Heel soms gingen we wel 'ns met bussen op pad. Maarja, daardoor weet ik nu wel ongeveer hoe 'n spuitbus reageert op n muurtje, dus ik kan schetsen en ideeën wel aardig overbrengen naar muur of doek..

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
zondag 4 oktober 2009 @ 11:08 (#72) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:43 schreef HenkBenzinetank het volgende:
toytopic
Word

Houniet
ik ruik vet lekker
[ Moderator ] zondag 4 oktober 2009 @ 11:20 (#73) 

quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:00 schreef zoekjewat het volgende:

wat wel een goede is
[ afbeelding ]
toevallig in arnhem maar ongetwijfelt op meerdere plekken, bij die rode cirkel. Daar kun je makkelijk omhoog lopen via dat grasheuveltje, achter die zeikanten schuilen en hem bomben. En als je hem een beetje groot hebt en opvallende kleur heb je een goede tag/piece!
Misschien gebruik ik hem nog wel, maar op dit moment ben ik meer bezig bij "the wall of fame".
Binnenkort kom ik wel met een picca, ben een beetje druk
Vlak bij Elst langs het spoor ook.

Brunettes O+

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
zondag 4 oktober 2009 @ 17:55 (#74) 

Vet, ik vind ineens allemaal oude dingen van mij, zo rond 2002 ofzo, haha

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
zondag 4 oktober 2009 @ 17:57 (#75) 

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 4 oktober 2009 @ 19:23 (#76) 

quote:
Op zondag 4 oktober 2009 17:55 schreef JanMetDeKorteAchternaam het volgende:
Vet, ik vind ineens allemaal oude dingen van mij, zo rond 2002 ofzo, haha

[ afbeelding ]
netjes man

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 4 oktober 2009 @ 19:25 (#77) 

quote:
Op zondag 4 oktober 2009 10:55 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Sinds mn 15 of 16e ofzo.. Toen ik en mn vrienden voor het eerst van 'gewoon' buiten rondhangen naar complete nachten op skateparkjes doorbrengen gingen enzo.. Ik heb ook eigenlijk nooit pieces gemaakt, ik zette altijd gewoon tags en throwups van mijn naam en die van vrienden.. Heel soms gingen we wel 'ns met bussen op pad. Maarja, daardoor weet ik nu wel ongeveer hoe 'n spuitbus reageert op n muurtje, dus ik kan schetsen en ideeën wel aardig overbrengen naar muur of doek..
okee, netjes man, dus ik begin eigenlijk wel op een goede leeftijd (ik begon 2 jaar geleden tekeningetjes te maken in schriften etc. pas sinds een paar maanden actief met spuitbus en stiften).
Maar wat ik moeilijk vind is die verhouding in de letters te vinden, als ik iets maak ziet het er zo onnatuurlijk uit omdat er geen verhouding in de letters en vormen zit (de ene kant te breed en dan weer te dun en onjuiste krommingen/bochten etc.). Wat kan ik hieraan doen?

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
zondag 4 oktober 2009 @ 19:26 (#78) 

quote:
Op zondag 4 oktober 2009 11:20 schreef Houniet het volgende:

[..]

Vlak bij Elst langs het spoor ook.
ja klopt, daar ga ik binnenkort ook misschien

Idril-2
zondag 4 oktober 2009 @ 19:51 (#79) 

quote:
Op zondag 4 oktober 2009 19:25 schreef zoekjewat het volgende:

[..]

okee, netjes man, dus ik begin eigenlijk wel op een goede leeftijd (ik begon 2 jaar geleden tekeningetjes te maken in schriften etc. pas sinds een paar maanden actief met spuitbus en stiften).
Maar wat ik moeilijk vind is die verhouding in de letters te vinden, als ik iets maak ziet het er zo onnatuurlijk uit omdat er geen verhouding in de letters en vormen zit (de ene kant te breed en dan weer te dun en onjuiste krommingen/bochten etc.). Wat kan ik hieraan doen?
Oefenen tot je erbij neervalt!
Hartstikke leuk, koop een mooi tekenboek en ga los
Mijn zoon heeft ook een paar workshops gevolgd, hier in Amsterdam. Heeft-ie best een hoop geleerd.

Idril-2
zondag 4 oktober 2009 @ 19:52 (#80) 

* Idril-2 vindt de kleuren van Jan z'n piece mooi

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
zondag 4 oktober 2009 @ 19:54 (#81) 

Ik ook

Bakkebaard

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
zondag 4 oktober 2009 @ 20:06 (#82) 

Hier wat fotos van graffiti wat ik in Italie heb genomen.

Op dit terein was het.
Het is een verlaten stad op een berg. een rijke gast wou daar een nieuw las vegas maken. Maar er kwamen allemaal hippies. En later is het een geest stad geworden Maar omdat een paar debielen het leuk
vonden om de boel te slopen. Is alles afgezet. Dus kon niet naar binnen.

Ps. De hond op de foto heet: Schulz

[ Bericht 17% gewijzigd door RhytmicalRemedy op 04-10-2009 20:22 ]

Bakkebaard

the_clone
FOK!WARS - The_clone comes EP1
zondag 18 oktober 2009 @ 13:26 (#83) 

meer pics tvp

.:: It's a Clone way of life ©::.

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
zondag 18 oktober 2009 @ 13:43 (#84) 

Ja ik heb net een CD gevonden met meer oud werk van mezelf, maar heb nu geen tijd, zal binnenkort dingen uploaden

duv3l
dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:18 (#85) 
@ Jans heb je ook nog nieuwere foto's?
Als je in 2002 dat al op een muur zette. Ben ik erg benieuwt naar je nieuwere shit

Zal zelf ook ff wat schetsjes posten. De een is wat ouder dan de ander.

Kleuren zijn nogal verneukt door de camera...

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
woensdag 21 oktober 2009 @ 01:13 (#86) 

nah ik ben al een tijdje niet meer actief dus veel nieuwere dingen heb ik niet echt denk ik... wel wat ofzo maar dan moet ik alsnog vrij diep graven. Wat voor stiften gebruik jij om te te kleuren, tria's? ik heb ook nog wel een paar oude blackbooks liggen, en ook nog wel een scanner denk ik...

duv3l
woensdag 21 oktober 2009 @ 09:42 (#87) 
Nee, tria's zijn mij te duur. Touch twins

the_clone
FOK!WARS - The_clone comes EP1
woensdag 21 oktober 2009 @ 15:32 (#88) 

quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 01:13 schreef JanMetDeKorteAchternaam het volgende:
nah ik ben al een tijdje niet meer actief dus veel nieuwere dingen heb ik niet echt denk ik... wel wat ofzo maar dan moet ik alsnog vrij diep graven. Wat voor stiften gebruik jij om te te kleuren, tria's? ik heb ook nog wel een paar oude blackbooks liggen, en ook nog wel een scanner denk ik...

.:: It's a Clone way of life ©::.

Lano
V van Vrouw
donderdag 22 oktober 2009 @ 19:00 (#89) 

TVPje heb helaas geen foto's meer, miss als ik heeel diep graaf

ฝัน

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
donderdag 22 oktober 2009 @ 19:39 (#90) 

krioro
in for the kill
zaterdag 24 oktober 2009 @ 01:15 (#91) 

Goed topic. Zelf kan ik niks, dus post ik een foto van DAIM's werk:

full stops and exclamation marks

Jiveje
zaterdag 24 oktober 2009 @ 01:26 (#92) 

quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 19:12 schreef zoekjewat het volgende:
hier nog een snelle piece van vanmiddag van me, ik had niet veel tijd dus heb hem even snel gezet in arnhem,
hij had wat netter gekund
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zal hem morgen eens in het echt bekijken.

Nederhoppers

Jeff89
Conquer All
zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:36 (#93) 

quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 01:26 schreef Jiveje het volgende:

[..]

Zal hem morgen eens in het echt bekijken.
Als dat 'n hof is waar hij staat betwijfel ik dat hij er langer als 'n paar dagen heeft gestaan..
Die plekken worden constant overgeverft.

Ik houd trouwens niet zo van die Daim stijl... Te gladjes ofzo, niet hoekig genoeg.. Zn oudere, iets traditionelere werk vind ik eigenlijk toffer.
En nog liever heb ik iets als REVOK MSK

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
zaterdag 24 oktober 2009 @ 18:43 (#94) 

Ziet er erg strak uit. Alleen ik hou niet zo van dat soort style.

Bakkebaard

ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:17 (#95) 

een woord:
LASTPLAK! (en voornamelijk CES53)

- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/

krioro
in for the kill
zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:23 (#96) 

quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:36 schreef Jeff89 het volgende:
Ik houd trouwens niet zo van die Daim stijl... Te gladjes ofzo, niet hoekig genoeg.. Zn oudere, iets traditionelere werk vind ik eigenlijk toffer.
En nog liever heb ik iets als REVOK MSK
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ach ja, ik houd juist wel van dat strakke, maar andere stijlen kan ik ook zeker waarderen hoor. De onderste twee in jouw post vind ik ook tof.

duv3l
zondag 25 oktober 2009 @ 14:16 (#97) 
Zal ook ff wat (nederlandse) helden posten (alle pics zijn gejat):
Same:

Swok:

Again:

Banos:

Smash:

Serch:

Iets meer pics dan de bedoeling was... Maarja als ik eenmaal bezig ben

Idril-2
zondag 25 oktober 2009 @ 14:57 (#98) 

Again ik zag 'm pas in de stad. Hij zou je buurman kunnen zijn; heul geen stoere hiphoppert in afgezakte joggingbroek! Vond ik grappig.

Jeff89
Conquer All
zondag 25 oktober 2009 @ 23:58 (#99) 

quote:
Op zondag 25 oktober 2009 14:57 schreef Idril-2 het volgende:
Again ik zag 'm pas in de stad. Hij zou je buurman kunnen zijn; heul geen stoere hiphoppert in afgezakte joggingbroek! Vond ik grappig.
Hij is inmiddels ook al rond de 40 gok ik zo? Hij schrijft sinds '84 ofzo.
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 14:16 schreef duv3l het volgende:
Zal ook ff wat (nederlandse) helden posten (alle pics zijn gejat):

Banos:
[ afbeelding ]

Banos is een Aussie hoor..
Wel respect voor die andere gasten.. Same

Idril-2
maandag 26 oktober 2009 @ 20:05 (#100) 

[quote]Op zondag 25 oktober 2009 23:58 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Hij is inmiddels ook al rond de 40 gok ik zo? Hij schrijft sinds '84 ofzo.

Dat klopt. Vandaat dat "je buurman" gevoel

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
dinsdag 27 oktober 2009 @ 01:02 (#101) 

Again

Bakkebaard

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
dinsdag 17 november 2009 @ 18:10 (#102) 

Laatste tijd een beetje bezig met verzinnen van een nieuwe naam, ik kwam erachter dat de mijne al in gebruik was

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
donderdag 10 december 2009 @ 08:46 (#103) 

Gister was ik nog bombe @ stad Was bezig met layeren ik had alleen ff snel het ontwerp af, het zou een snelle throw-up moeten worden (ja ik maak de letters apart, niet in 1 vlak) het ontwerp was af, een vriend van mij maakte snel een foto, komt er een politieboot aanvaren (het was aan de rivier). Met fakking schijnwerpers op ons dus wij kk hard rennen maarja nu heb ik hem niet kunnen afwerken maarja de meeste throw-ups zijn tog niet afgewerkt Binnekort ga ik even de tijd nemen om een goeie piece te maken in de hall of fame @arnhem. Ik scan binnekort wel ff een ontwerpje (en JA dat ziet er beter uit dan die vercrackte throw-up van gister meer oldschool style).
Greetz

Snelle Onderbroken Throw-up (fack die dripps... verf uit die zwarte can leek wel water man wtf maarja ik had geen zin een nieuwe thuis te halen)

TommieBoyyy
vrijdag 11 december 2009 @ 15:22 (#104) 
Hij is inderdaad echt fokking vercrackt Ik denk niet dat jij de skills heb om ook maar iets in arnhem te zetten , niet lullig bedoelt ofzo

Jeff89
Conquer All
vrijdag 11 december 2009 @ 16:42 (#105) 

'snelle throwup' ?
Ik zie twee kleuren, en een poging tot filling.. Niet echt snel dus.. DIT zijn snelle throws:

Yorrit
uvt mj
vrijdag 11 december 2009 @ 16:50 (#106) 

quote:
Op donderdag 10 december 2009 08:46 schreef zoekjewat het volgende:
Gister was ik nog bombe @ stad Was bezig met layeren ik had alleen ff snel het ontwerp af, het zou een snelle throw-up moeten worden (ja ik maak de letters apart, niet in 1 vlak) het ontwerp was af, een vriend van mij maakte snel een foto, komt er een politieboot aanvaren (het was aan de rivier). Met fakking schijnwerpers op ons dus wij kk hard rennen maarja nu heb ik hem niet kunnen afwerken maarja de meeste throw-ups zijn tog niet afgewerkt Binnekort ga ik even de tijd nemen om een goeie piece te maken in de hall of fame @arnhem. Ik scan binnekort wel ff een ontwerpje (en JA dat ziet er beter uit dan die vercrackte throw-up van gister meer oldschool style).
Greetz

Snelle Onderbroken Throw-up (fack die dripps... verf uit die zwarte can leek wel water man wtf maarja ik had geen zin een nieuwe thuis te halen)
[ afbeelding ]
bijna gepakt voor zoiets lelijks... dat had kut geweest

Geluid / last.fm

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
zondag 13 december 2009 @ 12:30 (#107) 

Lol zeker toy

Bakkebaard

Nosh
zondag 13 december 2009 @ 14:43 (#108) 

edit. nevermind trouwens ook .

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
maandag 14 december 2009 @ 11:26 (#109) 

Ik wil geen excuusjes zetten ofzo voor die kut throw-up (ja klopt 2 kleuren een vriend van me ging er met goud in spuiten, toen zei ik ach ja laat maar doe maar bubbels erin dan), maar ik kom ook maar net kijken met spuiten, ik heb een half jaar getaged, meestal met wat vrienden s'avonds, maar probeer nu wat grotere vormen te maken. Maar wat wel kut is, op papier ziet alles er kk vet uit en als ik het ga spuiten ziet het er meestal minder uit.
Ik gebruik meestal Montana gold, of van die MTN, ik gebruik meestal een zelfde cap (FOUT dus, ik moet skinnies en fats hebben maarja), ik moet denk ik gewoon wat meer de tijd nemen, door bvb een keer legaal te oefenen, of wat denken jullie?

Jiveje
maandag 14 december 2009 @ 17:26 (#110) 

Nederhoppers

Lano
V van Vrouw
maandag 14 december 2009 @ 17:51 (#111) 

quote:
Greetz

[ afbeelding ]

Heel veel oefenen op papier, en dan op lowspots want hier wil je echt niet mee gezien worden, no offence

ฝัน

Jeff89
Conquer All
dinsdag 15 december 2009 @ 19:48 (#112) 

Wie zegt dat je mooie dingen moet maken om je naam te vestigen.. ?

krioro
in for the kill
dinsdag 15 december 2009 @ 20:32 (#113) 

quote:
Op dinsdag 15 december 2009 19:48 schreef Jeff89 het volgende:
Wie zegt dat je mooie dingen moet maken om je naam te vestigen.. ?
[ afbeelding ]
Dat ís mooi.

HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
dinsdag 15 december 2009 @ 20:37 (#114) 

daar zit flow in

Yorrit
uvt mj
dinsdag 15 december 2009 @ 20:43 (#115) 

bazentag..
ik ben zeker van de paleidolische tags

Geluid / last.fm

Rens_Wilders
donderdag 17 december 2009 @ 17:20 (#116) 

quote:
[ afbeelding ]
bwehehe

compier
This is Spartaaaaaaaa
donderdag 17 december 2009 @ 20:09 (#117) 

Toen ik nog in rotterdam woonde zag ik vaak "roets" ook meesterlijk overal..
De beste was nog onder de Van Brienenoord brug op elke pilaar 1 letter

Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!

Edskimo
donderdag 17 december 2009 @ 23:51 (#118) 

quote:
Op donderdag 10 december 2009 08:46 schreef zoekjewat het volgende:[ afbeelding ]
toy

en dubbeltoy dat je je tekkies zo op internet zet,
Ben destijds ermee gepakt door mensen met een iets te grote mond.

beste is gewoon solo undercover

De meeste doden zijn naar god
dus als ik wakker word naast jou schrik ik me rot

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
vrijdag 18 december 2009 @ 21:12 (#119) 

quote:
Op donderdag 17 december 2009 23:51 schreef Edskimo het volgende:

[..]

toy

en dubbeltoy dat je je tekkies zo op internet zet,
Ben destijds ermee gepakt door mensen met een iets te grote mond.

beste is gewoon solo undercover
ja was achteraf niet zo slim nee
remember: even the biggest king started as a toy...

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
vrijdag 18 december 2009 @ 23:02 (#120) 

quote:
Op donderdag 17 december 2009 20:09 schreef compier het volgende:
Toen ik nog in rotterdam woonde zag ik vaak "roets" ook meesterlijk overal..
De beste was nog onder de Van Brienenoord brug op elke pilaar 1 letter
Vet stoer hoor dat roets.

Bakkebaard

JanMetDeKorteAchternaam
Janse Laptjoi
zaterdag 19 december 2009 @ 01:39 (#121) 

sowieso ben je pas ghetto als je wholecars met links klapt

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
zaterdag 19 december 2009 @ 16:14 (#122) 

quote:
Op zaterdag 19 december 2009 01:39 schreef JanMetDeKorteAchternaam het volgende:
sowieso ben je pas ghetto als je wholecars met links klapt
Maarja wie wil nou ghetto zijn

Bakkebaard

RhytmicalRemedy
The Prodigy FTW!!
zaterdag 19 december 2009 @ 16:15 (#123) 

quote:
Op zaterdag 19 december 2009 16:14 schreef RhytmicalRemedy het volgende:

[..]

Maarja wie wil nou ghetto zijn

Bakkebaard

FouteMensenStaff
dinsdag 22 december 2009 @ 17:19 (#124) 
Niet lang geleden vond ik nog een tas vol blikken Fat en Skinny caps

zoekjewat
Fok! Paalbaas 2009
dinsdag 22 december 2009 @ 22:37 (#125) 

quote:
Op dinsdag 22 december 2009 17:19 schreef FouteMensenStaff het volgende:
Niet lang geleden vond ik nog een tas vol blikken Fat en Skinny caps
stuur mij wat

index       uitgaan & vrije tijd       hobbies, vrije tijd & gezelschapsspellen