Bij deze start ik een graffiti topic voor de gene die willen beginnen met graffiti spuiten!
Zelf heb ik een paar jaar ervaring, wat ik weer geleerd heb van een goede vriend.
Voor mensen die geen vrienden hebben die spuiten, maar wel willen beginnen heb ik hier een korte tutorial! Ook mensen die zelf spuiten zijn NATUURLIJK welkom in dit topic om te discussiëren over onze
hobby!
GEREEDSCHAPOm te beginnen heb je eerst je gereedschap nodig, gewoon een spuitbus of een stift.
Meestal vind je dit spul in skateshops, of hiphop winkels. Ze hadden ze een tijdje bij Britian.
Ik weet niet of ze ze daar nog hebben. Ik weet wel dat ze ze in Nijmegen bij Powerhouse verkopen
in in Arnhem bij de subwalk (daar haal ik alles, bij de steenstraat). Zoek je iets in jouw plaats,
vraag dan gewoon bij lokale winkels of de wat urban achtige winkels of ze iets hebben/waar je het kan vinden.
Maar goed, over je gereedschap, je kan het beste van het merk Montana kopen of Molotow, dat zijn mijn voorkeur stiften, spuitbussen.
Of je een spuitbus of stift neem moet je zelf achter komen.
Stiften kun je het beste gebruiken voor tags (ik leg zo uit wat dat zijn), je hebt er het meeste controle over
en als je een beetje kan tekenen, is dit het simpelst, ik ben ook begonnen met de stiften.
Stiften gaan langer mee dan spuitbussen, omdat ze minder verf verbruiken. Ze zijn klein en praktisch, je kan ze altijd in je zak meenemen. Verder kun je meestal kiezen tussen verf of inkt, ik zal verf nemen, inkt is echt voor druipers.
Spuitbussen kun je gebruiken voor tags en grotere graffiti (pieces, throw ups etc. wordt nog uitgelegt.).
Ze zijn sneller op dan stiften en zijn ook een stuk groter. Maar er zitten genoeg voordelen aan. Met de spuitbussen kun je grotere vlakken inkleuren. Je kan er meer effect mee zetten en andere setjes op ztten (waar je op drukt en waar dan het verf uit spuit). Het is moeilijker om met een spuitbus om te gaan dan met een stift, als je een spuitbus neemt zal ik er maar eerst even mee oefenen.
SOORTEN GRAFFITIIedereen ontwikkeld uiteindelijk zijn eigen stijl, maar toch zijn er wat hoofdstromingen.
Hier allemaal op een rijtje.
TagsDunne, snel gezette graffiti tags, meestal een (bij)naam, tekst of figuurtje.
Tag betekend handtekening, een soort graffiti handtekening dus, ik tag
zelf het liefste!
(ik zet alle foto's in een link, anders word de OP te lang
)http://senseslost.com/wp-content/uploads/bates085-360x270.jpgThrow UpDe wat dikkere, rondige, simpele graffiti.
http://graffitilettering.files.wordpress.com/2008/09/throwup.jpgPIECEDe grote, gedetailleerde graffiti waar veel tijd voor nodig is.
Meestal in verschillende kleuren, met schaduw en de hele rambam!
http://senseslost.com/wp-content/uploads/zepherwall.jpgFRESHDat is een heel waarheidsgetrouwe tekening, op de kleur na helemaal nauwkeurig . Een Fresh is een nauwkeurige tekening van een gebeurtenis
Het is van iets wat al gebeurd is, niet zomaar verzonnen.
In die Fresh tekening zie je mensen en dingen, die vormen samen de Fresh.
http://www.mnm.be/files/fck/image/graffiti.jpgWILD STYLEDe hele ingewikkelde graffiti, met allemaal pijlen en balken die in elkaar lopen, heel hoekig.
Ik word meestal duizelig van deze graffiti en hou er niet van, maar heb wel respect voor de mensen die al die uren hiervoor geven. Zie je mij niet doen
http://farm4.static.flickr.com/3365/3230552278_f422186fc9.jpg
OLD SCHOOLGraffiti zoals die vroeger werd gespoten. Redelijk blokkerige vormgeving.
Meestal in het zwart wit maar ook wel in kleur, met vaak 3d effecten.
http://i36.tinypic.com/r1d828.jpgDeze foto is een old school/piece van een vriend van me. Hij was legaal gespoten dus
ik maak me geen zorgen dat ie nu online staat!
Dit waren ongeveer een paar hoofdstromingen, je hebt natuurlijk allemaal mixen van de stromingen tot een eigen stijl, zoals die die laatste foto van oldschool, is dus een mix van oldschool en van een piece.
COMBINEREN EN VERZINNEN VAN EEN NAAMZoals de meeste die graffiti tags, throw ups, pieces en etc. maken weten jullie dat sommige letters in het algemeen niet bij elkaar passen. Beginners weten het dus nu!
Bijvoorbeeld, de letter A en W komt mooi uit in mijn stijl, omdat de A links-schuin omhoog loopt, en de W weer ook, dus passen ze als puzzelstukken in elkaar.
Vandaar dat die letters goed combineren. Maar er zijn ook letters die niet passen in tags, bijvoorbeeld het woord
attack.
Probeer het maar eens te illustreren met graffiti. Ziet er niet uit, naar mijn mening, de dubbele T komt niet mooi uit. Zo zijn er vele voorbeelden.
De meeste spuiters die een tagnaam hebben, hebben meestal ook goed combinerende namen, bijvoorbeeld
hier bij mij in Arnhem zul je regelmatig COMBO zien, of SOUL. Als je het probeert te taggen zul je zien dat het goed combineert. Net zo als MEDS, een vriend van me, die letters combineren eenmaal.
Bij het verzinnen moet je rekening houden met de soort naam, de sterke boodschap erin/betekenis, niet te lang of te kort, en het moet natuurlijk combineren, anders ben je weer seconden lang bezig met het goed uit laten komen van de letters.

. Goede namen hebben 4 tot 8 letters.
Even een snel bedacht voorbeeldje,
NOLAWZ, die letters combineren ook lekker, en is lekker ironisch (no lawz = geen wetten, gewoon lekker sprayen op de wall

)
TECHNIEKENSchaduw - Voeg schaduw toe als een dunne lijn langs de rand, altijd alleen 2 kanten per letter en ze moeten aan elkaar lopen. Dus bijvoorbeeld links van de letter en onder de letter. Of andersom, nooit links-rechts, onder-boven.
3D - Het zelfde als de schaduw alleen wat dikker en niet geheel zwart, zet er wat effect in.
Overlopen - Wil je 2 kleuren laten overlopen? Spuit de 2 kleuren gewoon in 1 letter, boven bvb groen, onder geel. Dan hou je je spuitbus (! nooit met een stift !) een beetje schuin en spuit je met geel lichtjes op het groen, bij de scheidingslijn van de kleuren. Dit doe je dan weer andersom met de groene op de gele.
Doe dit een tijdje en op het einde lichtjes van een afstand met beide kleuren er nog overheen.
VOILA! Overloopje
Druipers - Makkelijk, gewoon van dichtbij (1cm) veel spuiten op een bepaalde plek en je hebt je (onbedoelde?) druiper!
Outline - Een andere kleur lijn, om de buitenste lijnen van de graffiti.
Opvuleffecten - Wat je piece leuk opvult is wat vlammen of bubbels erin spuiten!
Aftapen - Gebruik een rol tape voor rechte lijnen. Je spuit de lijn dan, en er komt dan een beetje op de tape, (zonder tape was het dus geen
mooie lijn), daarna trek je de tape eraf en heb je een goede lijn!
Tip: kleur de kleine ingesloten vlakken van letters zwart in, staat mooi, bijvoorbeeld bij de A, het driehoekje in de A in graffiti.
EXTRA TIPS EN GOEDE INFO* Veel oefenen, bijvoorbeeld eerst in een black book, daar kun je met wat dunnere stiften goed
ervaring in opdoen, kijk bevoorbeeld veel naar andere graffiti, en probeer het na te maken.
Op den duur maak je zelf af en toe wat.
* Probeer legaal te spuiten, als je gepakt wordt heb je enorme problemen, ik spreek uit ervaring.
Ik heb ook weleens een tagje gezet op een illegale plaats, ik promoot het niet, maar als je het doet, doe het 's nachts, en nooit alleen, laat vrienden op de uitkijk staan! Dit heet trouwens
Getting up.
* Toy is in graffiti taal: Dat je te wack spuit, dus gewoon bagger.
King noemen ze je als ze respect hebben voor je (gruwlijke) graffiti.
Site waar je harde graffiti kunt bekijken:
http://www.graffiti.org/ (tip: bekijk de black books, gruwlijke schetsen!)
SUCCES VOOR ALLE BEGINNERLINGEN!

[ Bericht 0% gewijzigd door zoekjewat op 27-09-2009 19:11 ]