abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73124767

Alfred Jodocus Kwak, vaak kortweg Alfred J. Kwak, is een eend uit een kindermusical uit 1976, bedacht door Herman van Veen. Hij kreeg echter internationale bekendheid als de eend in de gelijknamige Nederlands-Duits-Japanse tekenfilm, die werd geproduceerd van 1989 tot 1991.

Alfred J. Kwak, dat was pas een goede tekenfilm. De eerste aflevering was misschien iets te hard voor kinderen.

Het opvallende in deze serie waren de politieke boodschappen:
-Gemene kapitalisten die het park willen veranderen in een kermis.
-Een zwart eendje uit een land waar witte eenden de baas zijn en de zwarten discrmineren (Zuid-Afrika)
-Die Dolf met zijn Hitler kraaienpartij en de Koning die uiteindelijk de absolute monarchie afschaft een een constitutionele monarchie invoert.
(en nog veel meer)

pi_73124811
.

Daar hebben ik nog een videotape van thuis.
Horikita Maki, O+.
pi_73124816
Goede tekenfilm die soms ook echt spannend was/is. Volgens mij is het nu nog wel eens op tv. Kom het soms tegen, best vermakelijk.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_73124869
Met die hollandse landschappen ook.

pi_73124915
Spetter pieter pater, lekker in het water
Lispel de kwal vond ik eng
pi_73125390
Deze kinderserie heeft mij echt normen en waarden bijgebracht!

Nu weet ik dat je zwarte mensen niet mag pesten, en dat er veel bij komt kijken om een monarchie op te zetten waarbij ik alle macht heb.

Normen en waarden dus
pi_73125403
Ik zou o zo graag willen dat de gehele serie op dvd verkrijgbaar is
pi_73125485
Dolf onze merel !! Held!!

"Fuck the phones! Unless Carmen Electra calls for an
emergency titty-fuck, dont pick up!"
"He's so full of shit that his eyes are brown"
pi_73125511
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 14:53 schreef Heider00sje het volgende:
Ik zou o zo graag willen dat de gehele serie op dvd verkrijgbaar is
Erm, dat is 'ie ook, heb 'm hier compleet staan.
  zaterdag 26 september 2009 @ 15:00:22 #10
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_73125513
Zeer goede tekenfilm serie idd. Schitterend character-design door Harald Siepermann, en vervolgens mooi omgezet in een knappe TV-serie door (volgens mij) Studio Ghibli)

Zonde dat de serie nooit een fatsoenlijke chronologische DVD-release heeft gehad.

Samen met Tovenaar van Oz en Nils Holgerson toch een van de leukste 'brave' tekenfilms uit mijn jeugd.
pi_73125583

Die intro van Herman van Veen is ook geil.
Horikita Maki, O+.
pi_73125626
mijn bijnaam was vroeger eendje omdat ik een steekkont had/heb maar vond deze serie toch leuk...geen trauma aan overgehouden dus
  zaterdag 26 september 2009 @ 15:12:55 #13
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_73125729
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 14:58 schreef Kevincy het volgende:
Dolf onze merel !! Held!!

[ afbeelding ]
Dolf de kraai bedoel je.
Resistance is futile
pi_73125753
De liedjes zijn het leukst.
  zaterdag 26 september 2009 @ 15:15:04 #15
259412 Seven.of.Nine
pi_73125767
Ik vond Pikkie zo'n kutbeest. Henk was .

Aantal uitspraken die ik met mijn zussen nog regelmatig oplepel:
'Dass sind ja totgewone windeier!'
'Ik ben geen dief, ik ben een eendje! Henk! HEEEEEEEENK!'
Resistance is futile
pi_73125776
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 15:12 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Dolf de kraai bedoel je.
Nee merel.

Hij verft z'n snavel zwart.

Er was een aflevering dat hij in een waterput viel en Alfred J. erachter kwam dat Dolf eigenlijk een oranje snavel heeft doordat de verf ervan afliep.

Alfred moest zweren dat ie niets door zal vertellen over de leider van de kraaienbond
  zaterdag 26 september 2009 @ 15:16:45 #17
259412 Seven.of.Nine
pi_73125791
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 15:15 schreef Kevincy het volgende:

[..]

Nee merel.

Dat was een aflevering dat hij in een put veel en Alfred erachter kwam dat Dolf eigenlijk een oranje snavel heeft.

Alfred moest zweren dat ie niets door zal vertellen over de leider van de kraaienbond
Resistance is futile
pi_73125808
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 15:16 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Ja ja, na al die jaren kan je nog geschokeerd raken
pi_73126413
Ze hebben geen dvdbox

wel een goede serie, al denk ik niet dat kinderen er veel problematiek uit kunnen halen.
pi_73128242
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 15:15 schreef Kevincy het volgende:

[..]

Nee merel.

Er was een aflevering dat hij in een waterput viel en Alfred J. erachter kwam dat Dolf eigenlijk een oranje snavel heeft doordat de verf ervan afliep.

Halfmerel dan eigenlijk, zijn vader was een kraai en zijn moeder een merel
"The river keeps on flowing, but the banks are ever changing"
(Mostly Autumn - Evergreen)
  zaterdag 26 september 2009 @ 17:41:10 #21
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_73129016
is het eigenlijk nog wel eens op tv?

ik heb nooit de politieke boodschappn gezien waar TS het over heeft,zal wel omdat ik er helemaal niet op lette toendertijd
pi_73129037
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 17:41 schreef Flodder450 het volgende:
is het eigenlijk nog wel eens op tv?

ik heb nooit de politieke boodschappn gezien waar TS het over heeft,zal wel omdat ik er helemaal niet op lette toendertijd
Oh ik ook alleen achteraf hoor.
pi_73129053
Dit zegt wiki:

Thema's

In tegenstelling tot vele andere tekenfilms voor de doelgroep van kleine kinderen, wordt in Alfred J. Kwak een groot aantal maatschappelijke en politieke problemen aan de kaak gesteld, zoals ontwikkelingssamenwerking en machtsmisbruik, maar ook thema's als vriendschap en solidariteit.

Zo evolueert het karakter Dolf, die Alfred aanvankelijk nog als vriend ziet, al gauw in een evenbeeld van Adolf Hitler, hoewel hij veelal gekleed gaat in een napoleontisch uniform. Dolf is leider van de Kraaienpartij, welke sterke overeenkomsten kent met de NSDAP en later een oorlog start op een manier die veel doet denken aan Nazi-Duitsland in de Tweede Wereldoorlog. Dolf, wiens naam ook lijkt op Adolf, past zelfs rassenleer toe, ondanks het feit dat ook hij half kraai, half merel is. Zijn afkomst is onduidelijk, waardoor Dolf zijn gele merelsnavel zwart moet kleuren om op een echte kraai te lijken. Toch wordt Dolf in het begin van de serie op een genuanceerde manier benaderd, alsof hij slachtoffer is geworden van een moeilijke jeugd.

Ook de apartheid komt in de tekenfilm aan de orde. Zo vlucht het vriendinnetje van Alfred, Winnie, naar alle waarschijnlijkheid vernoemd naar Winnie Mandela, uit een land met een regime gelijkend op dat van Zuid-Afrika ten tijde van de daar heersende apartheid. Kwah Wanna lijkt daarbij gebaseerd te zijn op Nelson Mandela.

Andere maatschappelijke problemen die in de tekenfilmserie verwerkt zijn, zijn onder andere de walvisvaart, de armoede in Afrika (waarbij verwezen wordt naar het in 1985 door Bob Geldof georganiseerde project Live Aid voor Ethiopië), de milieubeschadiging door oliewinning en het conflict in het Midden-Oosten.
pi_73129146
Ik vond dit als kind helemaal prachtig. Dat "spetter pieter pater, lekker in het water" stukje schiet nog steeds wel eens door mn hoofd. Zapte er toevallig pas langs (stukje met de olifantenkoning) en wat was het toch weer schattig.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_73130818
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 17:09 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Halfmerel dan eigenlijk, zijn vader was een kraai en zijn moeder een merel
En zijn vader drinkt veel biertjes, wist onze merelkraai ook te vertellen in de put
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')