abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_73041032
Ik werk al iets meer dan negen jaar als pr-adviseur voor dezelfde organisatie. Ook hier is de crisis niet onopgemerkt voorbij gegaan en binnenkort horen we hoe de aangekondigde reorganisatie vorm zal worden gegeven. De verwachting is dat er zo'n 40% van de mensen uit moeten, het mes gaat er dus goed in. Er zal dan ook sprake zijn van een collectief ontslag, waarvoor het sociaal plan al is opgesteld en goedgekeurd door de OR.

Nu zit ik in een lastige positie, ik heb namelijk Multipele Sclerose (MS), een ziekte die mijn kansen op de arbeidsmarkt behoorlijk doet slinken . Mijn werkgever is overigens heel tevreden over me (goede beoordelingen) en zou me er niet uitgooien vanwege mijn ziekte.

Ik heb een fulltime contract (40 uur) en sta nu 40% ziek gemeld en werk 60%. In oktober gaat mijn tweede ziektejaar in. Na de laatste schub (terugval) was het voor mij namelijk niet meer haalbaar om volledig te blijven werken.

Er is natuurijk ook een kans dat ik op de nominatielijst voor ontslag kom te staan. Ik ben me nu aan het verdiepen in mijn positie in deze reorganisatie. Wanneer ik op straat kom te staan is mijn kans op een nieuwe baan namelijk niet bijzonder groot. Welke werkgever durft immers het risico op een werknemer die veel uitvalt (what's in a word) aan? Ze zullen niet in de rij staan, that's for sure. Verzwijgen dan ik MS heb vind ik eigenlijk geen optie. Ik kan niet leven met een dergelijke leugen, daarvoor is het te ingrijpend.

Ik ga morgen contact opnemen met de rechtsbijstandverzekering, maar ben benieuwd of ik hier alvast wat advies kan krijgen. Kan iemand mij zeggen:

  • of ik extra bescherming geniet vanwege de ziekmelding?
  • mijn slechte positie op de arbeidsmarkt uitmaakt voor een eventuele procedure / de ontslagvergoeding?
  • je bij een collectief ontslag bezwaar kunt maken en een individuele bezwaarprocedure kunt starten?
  • hoe de hoogte van je ww-uitkering wordt berekend, ik ga volgende maand terug in salaris vanwege het 2e ziektejaar, heeft dit invloed op een eventuele uitkering?

    Verdere specs:
    - geen CAO
    - fulltime werken is geen optie meer ivm de beperkte belastbaarheid die mijn MS met zich meebrengt

    Alvast bedankt!
  • pi_73049224
    Helemaal niemand?
    pi_73050516
    Het punt is dat iedereen wel weet dat als je 100% in de ziektewet zit, je dan niet ontslagen mag worden in principe. Tenzij via een ontslagaanvraag, dacht ik... maar hoe het zit als je gedeeltelijk werkt? Als je voor die 40% ziekmelding WIA zou krijgen, dan heb je gewoon een dienstverband voor 60%, en dan zou je wel ontslagen mogen worden, maar hoe het zit als je nog deels in de ziektewet zit? Geen flaaaauw benul! Sry!
    pi_73051257
    Volgens mij ben ik wel een 'zieke werknemer', ze kunnen me immers niet gedeeltelijk ontslaan lijkt me of wel . Maar ik ben een HRM-leek en het is een jungle met al die regeltjes. Je wordt er zo onzeker van, terwijl een dreigend ontslag al onzekerheden genoeg met zich meebrengt.

    Hopelijk kunnen ze me bij de rechtsbijstand verder helpen. Ik zoek morgen ook nog maar even contact met MEE, die bieden informatie, advies en ondersteuning aan mensen met een beperking, hun familie, verzorgers of andere betrokkenen. Ook op het gebied van Werken & Leren. Er is geen verwijzing of indicatie nodig. Alle diensten van MEE zijn gratis dus dat is ook een poging waard .
    pi_73051426
    De hoogte van de ww wordt bepaald door te kijken naar je inkomen van de afgelopen 12 maanden, dus na verloop van tijd zal het waarschijnlijk wel invloed hebben wanneer je er in salaris op achteruit gaat. Maar pin mij er niet op vast! Bij langdurig ziek zijn werkt dit misschien weer anders.
    pi_73051559
    quote:
    Op woensdag 23 september 2009 16:12 schreef vraagsteller het volgende:
    Mijn werkgever is overigens heel tevreden over me (goede beoordelingen) en zou me er niet uitgooien vanwege mijn ziekte.
    Zo te lezen heb je een goede relatie met je werkgever, dus waarom leg je je vragen niet (ook) daar neer? Ik gok dat er wel een HR afdeling is op je werk, daar zouden ze je zo antwoord moeten kunnen geven. Kaart het in elk geval aan, dan weet je zeker dat de mensen die er over gaan op de hoogte zijn van je situatie.
    pi_73051597
    Afgaande op mijn ervaringen met reorganisaties heb je geen extra bescherming, ga je gewoon deelnemen aan het sociaal plan bij een eventueel ontslag (en krijg je geen extra hulp voor het zoeken naar een baan vanwege je ziekte).

    Bezwaar maken kan altijd, maar heeft weinig tot geen nut bij een sociaal plan.

    Je ww wordt berekend over het afgelopen jaar (gemiddelde), dus daar hoef je je niet zo druk over te maken. Wellicht krijg je vanuit het sociaal plan een aanvulling op je ww, heb ik bij 1 werkgever gehad.

    Maar ik heb maar 2 reorganisaties meegemaakt en ben zelf niet ziek / gehandicapt, dus het fijne weet ik er niet van. Maar bij reorganisaties zijn de regels soepeler dan bij een individueel ontslag.
    pi_73065834
    Uiteraard bespreek ik dit (vanmiddag) ook met de HRM-afdeling van de organisatie. Maar ik benader het graag vanuit verschillende hoeken . Het is namelijk diezelfde werkgever die mensen moet ontslaan.

    Wat me uit 'desk research' tot op heden wel is duidelijk geworden is dat ze me alleen via de kantonrechter mogen ontslaan in de eerste twee jaar van mijn ziekte en dat een kantonrechter rekening kan houden met mijn slechte positie op de arbeidsmarkt. Maar ik heb nog geen praktijkcases kunnen vinden.
    pi_73069415
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 12:20 schreef vraagsteller het volgende:

    Wat me uit 'desk research' tot op heden wel is duidelijk geworden is dat ze me alleen via de kantonrechter mogen ontslaan in de eerste twee jaar van mijn ziekte en dat een kantonrechter rekening kan houden met mijn slechte positie op de arbeidsmarkt. Maar ik heb nog geen praktijkcases kunnen vinden.
    Dat is mooi. Maar de rechter houd ook rekening met het bedrijf. Als het failliet gaat heb je ook geen werk meer.
    Mogelijk dat het UWV ook nog adviezen / informatie voor je heeft. Even bellen dus.
      Moderator donderdag 24 september 2009 @ 16:13:42 #10
    1025 crew  Armani XL
    Taggen heeft geen zin
    pi_73072693
    quote:
    Op woensdag 23 september 2009 21:07 schreef kahlie het volgende:
    Het punt is dat iedereen wel weet dat als je 100% in de ziektewet zit, je dan niet ontslagen mag worden in principe. Tenzij via een ontslagaanvraag, dacht ik... maar hoe het zit als je gedeeltelijk werkt? Als je voor die 40% ziekmelding WIA zou krijgen, dan heb je gewoon een dienstverband voor 60%, en dan zou je wel ontslagen mogen worden, maar hoe het zit als je nog deels in de ziektewet zit? Geen flaaaauw benul! Sry!
    TS is in loondienst en zit dus niet in de Ziektewet.

    Je kan wel ontslagen worden als je ziek bent, de ziekte mag echter niet de ontslagreden zijn.
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')