quote:Op maandag 16 november 2009 20:29 schreef Lano het volgende:Die oxazepam, hoe werkt dat? Houd dat alleen de aanvallen tegen, of helpt het ook tegen de angst voor de aanvallen? Ik zie er nu vaak erg tegenop bepaalde dingen te doen, gaat dat ook weg(ev als je het vertrouwen in de pillen hebt?) en hoe snel werkt zo'n pil?
Oxazepam werkt perfect, maar het is bedoeld als tijdelijk oplossing en ik zou het pas vragen als je echt geen andere uitweg ziet. Ik heb het zelf eerst 2 jaar zonder medicijnen gedaan. De paniekaanval stopte toen nog gewoon vanzelf weer (meestal na een paar uur).
Veel mensen die oxazepam niet meer gebruiken hebben nog wel 1 of 2 doosjes thuis 'voor het geval dat'. Alleen al het idee dat je die pillen achter de hand hebt voor noodgevallen maakt veel paniekers al een stuk rustiger.
Een pil werkt meestal al na 15 tot 30 minuten, maar heel soms kan het ook uiterlijk een uur duren. Ik had op op een gegeven moment echt hele zware paniekaanvallen (non stop, voor dagen lang) en die waren in 1 klap voorbij toen ik oxazepam kreeg van de huisarts. Ik slik er 3 per dag, dus dat is vrij veel. Het hielp mij van de paniekaanvallen af en ook van de angst voor de aanvallen. Het is echter wel de bedoeling dat de oxazepam op een gegeven moment wordt vervangen door een ander, niet verslavend medicijn. Dat gaat meestal in samenwerking met een psychiater. Die overgang gaat dan dat je steeds minder oxazepam neemt en het missende deel dus vervangt door dat andere medicijn. Na verloop van tijd neem je dan alleen nog dat andere medicijn. Op die manier is er, als het goed is, weinig kans op verslaving (mits dat andere medicijn werkt natuurlijk).
[ Bericht 1% gewijzigd door scanman1 op 16-11-2009 23:45 ]