index       relaties & psychologie      psychologie & psychiatrie
PI Opeens heb je het weer terug: paniekaanvallen.
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Topicgallery™ :
belendel
maandag 16 november 2009 @ 22:00 (#201) 
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:50 schreef scanman1 het volgende:
Ik heb geluk dat naar buiten gaan helemaal geen probleem voor me is. Buiten heb ik misschien wel minder last van mogelijke paniekaanvallen omdat de afleiding veel groter is. Dus straatvrees heb ik godzijdank niet, want dat lijkt me helemaal beroerd. Ik ben gewoon de grootste hypochonder die je je kunt voorstellen en raak daarom vaak totaal in paniek als ik weer eens iets vreemds voel.En door eraan te denken maak ik het dan veel erger en denk dat ik ter plekke wel eens dood neer zou kunnen vallen.
Dat is dus meestal het probleem, de mensen hebben geen controle over hun gedachten en hierdoor wordt het vaak alleen maar erger. Zodra je leert dat je gedachten een onderdeel van jou zijn maar niet is wie jij werkelijk bent en je dus leert je eigen gedachten te observeren wordt dit echt een stuk minder. Als je eens een interessant boek wil lezen: The Power of Now

[ Bericht 0% gewijzigd door belendel op 16-11-2009 22:15 ]

Lano
V van Vrouw
maandag 16 november 2009 @ 22:07 (#202) 

heeft mijn bieb weer niet

ฝัน

Lano
V van Vrouw
maandag 16 november 2009 @ 22:24 (#203) 

Even hier proberen, in het Sint Janskruid topic kreeg ik geen antwoord:
Ik slik nu bijna 2 weken hyperiplant, en de laatste paar dagen ben ik (vaak s avonds) heel duizelig.Kan dat aan hyperiplant liggen? Heb wel van verschillende bijwerkingen gehoord maar vind het een beetje vreemd dat het dan pas na 2 weken begint... Als het bijwerkingen zijn, hoe lang houden die dan meestal aan?

ฝัน

scanman1
maandag 16 november 2009 @ 23:35 (#204) 

quote:
Op maandag 16 november 2009 20:29 schreef Lano het volgende:
Die oxazepam, hoe werkt dat? Houd dat alleen de aanvallen tegen, of helpt het ook tegen de angst voor de aanvallen? Ik zie er nu vaak erg tegenop bepaalde dingen te doen, gaat dat ook weg(ev als je het vertrouwen in de pillen hebt?) en hoe snel werkt zo'n pil?
Oxazepam werkt perfect, maar het is bedoeld als tijdelijk oplossing en ik zou het pas vragen als je echt geen andere uitweg ziet. Ik heb het zelf eerst 2 jaar zonder medicijnen gedaan. De paniekaanval stopte toen nog gewoon vanzelf weer (meestal na een paar uur).
Veel mensen die oxazepam niet meer gebruiken hebben nog wel 1 of 2 doosjes thuis 'voor het geval dat'. Alleen al het idee dat je die pillen achter de hand hebt voor noodgevallen maakt veel paniekers al een stuk rustiger.
Een pil werkt meestal al na 15 tot 30 minuten, maar heel soms kan het ook uiterlijk een uur duren. Ik had op op een gegeven moment echt hele zware paniekaanvallen (non stop, voor dagen lang) en die waren in 1 klap voorbij toen ik oxazepam kreeg van de huisarts. Ik slik er 3 per dag, dus dat is vrij veel. Het hielp mij van de paniekaanvallen af en ook van de angst voor de aanvallen. Het is echter wel de bedoeling dat de oxazepam op een gegeven moment wordt vervangen door een ander, niet verslavend medicijn. Dat gaat meestal in samenwerking met een psychiater. Die overgang gaat dan dat je steeds minder oxazepam neemt en het missende deel dus vervangt door dat andere medicijn. Na verloop van tijd neem je dan alleen nog dat andere medicijn. Op die manier is er, als het goed is, weinig kans op verslaving (mits dat andere medicijn werkt natuurlijk).

[ Bericht 1% gewijzigd door scanman1 op 16-11-2009 23:45 ]

My soul is painted like the wings of butterflies

scanman1
maandag 16 november 2009 @ 23:40 (#205) 

quote:
Op maandag 16 november 2009 22:00 schreef belendel het volgende:

[..]

Dat is dus meestal het probleem, de mensen hebben geen controle over hun gedachten en hierdoor wordt het vaak alleen maar erger. Zodra je leert dat je gedachten een onderdeel van jou zijn maar niet is wie jij werkelijk bent en je dus leert je eigen gedachten te observeren wordt dit echt een stuk minder. Als je eens een interessant boek wil lezen: The Power of Now
Het probleem is dat ik precies weet watik fout doe en waarom het fout is. Ik heb ook een tijdje therapie gehad, maar dat hielp dus niets. Die man vertelde me dingen die ik zelf ook wel wist. Ik schoot er dus helaas niets mee op. Voor mij zijn medicijnen op dit moment de enige oplossing, maar misschien komt er nog eens iets anders.

APK
Mentalist
maandag 16 november 2009 @ 23:55 (#206) 

quote:
Op maandag 16 november 2009 23:35 schreef scanman1 het volgende:

Oxazepam werkt perfect, maar het is bedoeld als tijdelijk oplossing en ik zou het pas vragen als je echt geen andere uitweg ziet. Ik heb het zelf eerst 2 jaar zonder medicijnen gedaan. De paniekaanval stopte toen nog gewoon vanzelf weer (meestal na een paar uur).
Veel mensen die oxazepam niet meer gebruiken hebben nog wel 1 of 2 doosjes thuis 'voor het geval dat'. Alleen al het idee dat je die pillen achter de hand hebt voor noodgevallen maakt veel paniekers al een stuk rustiger.
Een pil werkt meestal al na 15 tot 30 minuten, maar heel soms kan het ook uiterlijk een uur duren. Ik had op op een gegeven moment echt hele zware paniekaanvallen (non stop, voor dagen lang) en die waren in 1 klap voorbij toen ik oxazepam kreeg van de huisarts. Ik slik er 3 per dag, dus dat is vrij veel. Het hielp mij van de paniekaanvallen af en ook van de angst voor de aanvallen. Het is echter wel de bedoeling dat de oxazepam op een gegeven moment wordt vervangen door een ander, niet verslavend medicijn. Dat gaat meestal in samenwerking met een psychiater. Die overgang gaat dan dat je steeds minder oxazepam neemt en het missende deel dus vervangt door dat andere medicijn. Na verloop van tijd neem je dan alleen nog dat andere medicijn. Op die manier is er, als het goed is, weinig kans op verslaving (mits dat andere medicijn werkt natuurlijk).
Maandenlang 3x per dag een dosis lijkt mij toch inderdaad wel veel.
Heb je niet af en toe de behoefte om bijvoorbeeld 2,5 pil per dag te nemen ipv 3, gewoon om te kijken of het kan?

Ik vraag dat omdat ik uit jouw posts lees dat het momenteel behoorlijk goed gaat.

Uw mening zal mij werkelijk aan mijn reet roesten.

scanman1
dinsdag 17 november 2009 @ 00:15 (#207) 

quote:
Op maandag 16 november 2009 23:55 schreef APK het volgende:

[..]

Maandenlang 3x per dag een dosis lijkt mij toch inderdaad wel veel.
Heb je niet af en toe de behoefte om bijvoorbeeld 2,5 pil per dag te nemen ipv 3, gewoon om te kijken of het kan?

Ik vraag dat omdat ik uit jouw posts lees dat het momenteel behoorlijk goed gaat.
Ik slik drie keer daags een halve oxazepam en heb een aantal weken geleden de middagpil verlaagd van een halve naar een kwart pil. Dat ging eigenlijk prima, maar sinds een paar dagen gaat het weer wat minder (toch weer een wat angstig gevoel zodra ik wat voel in mijn hoofd) en dus sik ik nu weer 3x daags een halve. Het wachten is op de afspraak bij de psychiater die me dan iets anders voor gaat schrijven (en waarschijnlijk langzaam laat minderen met de oxazepam), maar dat duurt allemaal veel te lang. Ik wacht nu eigenlijk al 7 weken ofzo. De afspraak staat nu voor 30 november, dus ik doe het voorlopig nog even met 3x daags een halve pil. Ik ben al lang blij dat ik niet al meer slik, want volgens de psycholoog werkt het op een gegeven moment niet meer en ga je dus meer slikken. Dat is bij mij gelukkig (nog) niet aan de orde.

APK
Mentalist
dinsdag 17 november 2009 @ 00:22 (#208) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 00:15 schreef scanman1 het volgende:

Ik slik drie keer daags een halve oxazepam en heb een aantal weken geleden de middagpil verlaagd van een halve naar een kwart pil. Dat ging eigenlijk prima, maar sinds een paar dagen gaat het weer wat minder (toch weer een wat angstig gevoel zodra ik wat voel in mijn hoofd) en dus sik ik nu weer 3x daags een halve. Het wachten is op de afspraak bij de psychiater die me dan iets anders voor gaat schrijven (en waarschijnlijk langzaam laat minderen met de oxazepam), maar dat duurt allemaal veel te lang. Ik wacht nu eigenlijk al 7 weken ofzo. De afspraak staat nu voor 30 november, dus ik doe het voorlopig nog even met 3x daags een halve pil. Ik ben al lang blij dat ik niet al meer slik, want volgens de psycholoog werkt het op een gegeven moment niet meer en ga je dus meer slikken. Dat is bij mij gelukkig (nog) niet aan de orde.
Ah okay, dan is het begrijpelijk, goed ook dat je je bewust bent van de 'gevaren'.
Hopelijk gaat het goed komen met behulp van die psychiater...

Uw mening zal mij werkelijk aan mijn reet roesten.

eleusis
me ves y sufres
dinsdag 17 november 2009 @ 00:23 (#209) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 14:13 schreef Lano het volgende:
Ik las trouwens ook in dit topic dat iemand ontspanningsoefeningen op zn mp3 had, miss dat iemand mij die wil sturen??
Ik heb wel een mp3 van een half uur van mijn oude zelfhypnose therapeut, echte zelfhypnose is me nooit gelukt maar het is wel heel rustgevend, op een actieve manier (je wordt een beetje geleid dus er is minder ruimte voor piekeren en afdwalen)

Je moet wel tegen het lekkere Delftse accent kunnen

Volgens mij heb ik ook nog wel Ad Visser's Brain training of hoe het ook heette... Dat is wat zweveriger maar ook wel nice.

Als je interesse hebt let me know

☻_
/▌ /▌
/ \ / \ ☻

scanman1
dinsdag 17 november 2009 @ 00:25 (#210) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 00:22 schreef APK het volgende:

[..]

Ah okay, dan is het begrijpelijk, goed ook dat je je bewust bent van de 'gevaren'.
Hopelijk gaat het goed komen met behulp van die psychiater...
Hoop ik ook. Medicijnen hebben ook nadelen, maar mijn leven is nu een stuk prettiger dan toen ik het nog zonder moest doen. Toen had ik iedere week misschien 1 goede dag en nu heb ik 1x per week nog een slechte dag. De nadelen (toch wel vaak moe, want oxazepam werkt ook goed als slaapmiddel) neem ik dan maar op de koop toe. Voor mijn familie is het nu toch ook een stuk prettiger dan toen ik veel meer in de stress zat iedere dag.

Lano
V van Vrouw
dinsdag 17 november 2009 @ 14:33 (#211) 

Vanmorgen eindelijk de HA durven bellen, om 9.15 vanuit mijn luie bedje, heb je opeens om half 10 een afspraak. Nouja iig geen tijd om me te druk te maken Heb een verwijzing gekregen voor de psych Ga ook beginnen met Tai Chi iemand die daar (goede) ervaringen mee heeft?

ฝัน

PBateman1978
Click Clack
dinsdag 17 november 2009 @ 15:56 (#212) 

quote:
Op maandag 16 november 2009 22:00 schreef belendel het volgende:

[..]

Ik heb vooral als ik geblowd heb nog last van paniekaanvallen, dan kan ik binnen 1 minuut van kalm naar panisch gaan, met gedachtes als : ''ik val flauw'' of ''ik krijg een hartaanval''.

Maar met jouw quote in het achterhoofd lukt het me steeds beter om zo'n aanval voor te zijn, op het moment dat ik de onrust voel ga ik direct wat anders doen, bv. een stukje wandelen, iemand opbellen of weet ik veel wat, puur voor afleiding zodat ik niet in zo'n gedachtengang terecht kom.

En ik moet zeggen, het helpt uitstekend.

FC Utrecht-Aston Villa-Olympique Marseille-Atletico Madrid-SS Napoli
Housemusic is a universal language, spoken and understood by all.
Mijn muziek : www.myspace.com/georgehefner1978

Lano
V van Vrouw
dinsdag 17 november 2009 @ 22:15 (#213) 

Even een vraagje over oxazepam; ik lees op internet dat je (zeker de eerste 2weken) met dit middel geen auto moet gaan rijden, maar mijn dokter zegt dat ik het alleen in moet nemen als ik een belangrijke afspraak heb... Betekend dat dat ik nooit genoeg wen aan het middel dat ik veilig auto kan rijden?

ฝัน

scanman1
dinsdag 17 november 2009 @ 22:36 (#214) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 22:15 schreef Lano het volgende:
Even een vraagje over oxazepam; ik lees op internet dat je (zeker de eerste 2weken) met dit middel geen auto moet gaan rijden, maar mijn dokter zegt dat ik het alleen in moet nemen als ik een belangrijke afspraak heb... Betekend dat dat ik nooit genoeg wen aan het middel dat ik veilig auto kan rijden?
Oxazepam wordt ook vaak voorgeschreven als slaapmiddel, dus je wordt er wel redelijk verduft van. Autorijden lijkt me dus niet echt een goed idee nee. En als je er maar heel af en toe 1 neemt dan wen je er inderdaad niet aan.

Lano
V van Vrouw
dinsdag 17 november 2009 @ 23:46 (#215) 

hmm daar zal m'n ma blij mee zijn mag zij me naar de psych gaan rijden

ฝัน

Urquhart
Sha-la-lie!
dinsdag 17 november 2009 @ 23:52 (#216) 

quote:
Op zaterdag 7 november 2009 09:18 schreef static het volgende:
Dat heb ik dus op de snelweg, heb al jaren niet meer zelf gereden buiten de stad. In de stad is geen probleem, maar zodra er een snelweg in zicht komt slaat de paniek toe.
Paar mensen in m'n familie hebben exact hetzelfde.

tomtomkortom
ik maak plaatjes
woensdag 18 november 2009 @ 00:34 (#217) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 15:56 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]
Maar met jouw quote in het achterhoofd lukt het me steeds beter om zo'n aanval voor te zijn, op het moment dat ik de onrust voel ga ik direct wat anders doen, bv. een stukje wandelen, iemand opbellen of weet ik veel wat, puur voor afleiding zodat ik niet in zo'n gedachtengang terecht kom.

En ik moet zeggen, het helpt uitstekend.
Herkenbaar. Ik las een topic, ook over het nu. De observeerder en het verstand en ik moet zeggen dat ik me zelf vanmiddag erop betrapte dat ik gewoon het huis ben uitgegaan zonder er bij stil te staan van "oeh huis verlaten". Af en toe met vlagen komt het wel voorbij, maar dat vervelende gevoel van derealisatie heb ik niet meer en daar ben ik erg blij mee. Ik begin er steeds meer in te geloven dat ik rap van deze klachten af ben

EggsTC
Atheist
woensdag 18 november 2009 @ 00:38 (#218) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 00:23 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ik heb wel een mp3 van een half uur van mijn oude zelfhypnose therapeut, echte zelfhypnose is me nooit gelukt maar het is wel heel rustgevend, op een actieve manier (je wordt een beetje geleid dus er is minder ruimte voor piekeren en afdwalen)

Je moet wel tegen het lekkere Delftse accent kunnen

Volgens mij heb ik ook nog wel Ad Visser's Brain training of hoe het ook heette... Dat is wat zweveriger maar ook wel nice.

Als je interesse hebt let me know
Is dat verplicht met een headset op? of kan dat ook vanuit boxen?

Either way, ik heb wel interesse om ns te luisteren naar die technieken die als rustgevend beschouwd worden.

Heb je een link?

Wanneer 2 mensen het eens zijn is er 1 overbodig.

Lano
V van Vrouw
woensdag 18 november 2009 @ 11:03 (#219) 

^ik snap nu je username pas

ฝัน

Knoflook
Lekker bij Döner
woensdag 18 november 2009 @ 11:37 (#220) 

Ik heb wel eens paniekaanvallen maar dan net niet zo ernstig als jullie.
Ik heb het altijd op drukke plekken weg van huis.
Amsterdam bv. Dan sta ik op een drukke plek en dan krijg ik bv een steek van een spier of what ever.
Dan denk ik meteen van ohjeej wat is dat nou? Dan komen de hartkloppingen en adrenaline vrij waardoor ik mezelf dus alleen maar gekker maak. En als ik dan die drukte zie bedenk ik me dat ik niet snel weg kan als dat zou moeten. Waardoor het erger word. Maar meestal zit ik het rustig uit denk aan mijn ademhaling en gaat het vanzelf over als ik op een plek ben waar ik me fijn voel. Biertje of 2 helpt me vaak om kalm te worden.

Klap eens in je handjes.

myrkur
woensdag 18 november 2009 @ 22:52 (#221) 
Ik heb regelmatig buien dat ik alleen thuis ben en dan heel erg in paniek raak, en zeker weet dat alles verpest is en ik beter dood kan gaan. Ik vraag me af of dat ook onder paniekaanvallen valt of meer iets anders?
Ik heb niet zozeer lichamelijke verschijnselen (behalve onrust, oppervlakkig ademhalen, huilen ) maar vooral enorme emoties die ik niet onder controle heb. Kan dan ook niet meer relativeren of normaal nadenken.

(Ben ook in behandeling overigens.)

have you ever had the feeling that no one really knows what you’re all about

capricia
[ Moderator ] woensdag 18 november 2009 @ 22:53 (#222) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:52 schreef myrkur het volgende:
Ik heb regelmatig buien dat ik alleen thuis ben en dan heel erg in paniek raak, en zeker weet dat alles verpest is en ik beter dood kan gaan. Ik vraag me af of dat ook onder paniekaanvallen valt of meer iets anders?
Ik heb niet zozeer lichamelijke verschijnselen (behalve onrust, oppervlakkig ademhalen, huilen ) maar vooral enorme emoties die ik niet onder controle heb. Kan dan ook niet meer relativeren of normaal nadenken.

Vind je het dan wel fijn om alleen thuis te zijn?

myrkur
woensdag 18 november 2009 @ 22:59 (#223) 
quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:53 schreef capricia het volgende:

[..]

Vind je het dan wel fijn om alleen thuis te zijn?
Als ik me goed voel wel, anders niet.. Maar ik woon alleen, dus ben ook vaak alleen.

have you ever had the feeling that no one really knows what you’re all about

capricia
[ Moderator ] woensdag 18 november 2009 @ 23:08 (#224) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:59 schreef myrkur het volgende:

[..]

Als ik me goed voel wel, anders niet.. Maar ik woon alleen, dus ben ook vaak alleen.
Lijkt me niet zo prettig om alleen te zijn als je je niet helemaal goed voelt.

scanman1
donderdag 19 november 2009 @ 00:52 (#225) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:52 schreef myrkur het volgende:

Zou de oplossing tijdens die momenten dan zijn om het huis uit te gaan? Gewoon ergens heen, maakt niet uit waar. Vrienden..... of de stad even in... noem maar op. Even weg van het alleen in huis zitten denken.

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
index       relaties & psychologie       psychologie & psychiatrie
Opeens heb je het weer terug: paniekaanvallen.
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500