quote:
Ja, dat dacht ik ook altijd als ik er weer 1 had gehad. Snel weg hier!
Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Lichaamsbeweging is idd 1 van die dingen die je kan helpen bij het herstellen van deze irrationele stoornis die op den duur een behoorlijke impact op je leven kan hebben. Stress zal het idd bij veel mensen wel mee beginnen. En voor de 1 is dat al het geval bij het overlijden van de hamster en bij een ander zal het pas beginnen wanneer de shit echt de fan raakt in je leven. Depressiviteit al dan niet in milde vorm speelt vaak ook wel een bepaalde rol. Of een introverte houding waardoor je net iets te vaak op je tong moet bijten of simpelweg je verhaal nergens kwijt kan. Geen zinvolle besteding van je dag of ergens mee bezig zijn waar je zwaar ongelukkig mee bent maar toch maar mee blijft doorgaan. Zo kun je nog wel even doorgaan met de lijst van oorzaken. En een ieder heeft weer een specifiek iets waarvoor ze bang zijn tijdens een aanval. De 1 is bang voor flauwvallen, de ander denkt dat hij het loodje legt en weer een ander is bang dat hij gaat kotsen.
Het probleem wat je op een gegeven moment krijgt is dat je brein al die paniekaanvallen opslaat en de hippocampus dus situaties als gevaarlijk heeft opgeslagen terwijl het rationeel gezien totaal niet het geval is en zo triggert de amygdala weer paniek. Want zegt nou zelf wat kan er je nou gebeuren in de supermarkt tijdens het doen van je dagelijkse boodschappen, of het zitten in een bioscoop? Het hangt er allemaal een beetje vanaf hoe snel je erbij bent, maar mensen die hier al maanden mee rondlopen komen hier toch vaak niet 1-2-3 weer vanaf. Je zult toch de exposure aan moeten gaan met die situaties die in je eerdere leven nooit een probleem waren (en die dat in de toekomst ook weer gaan worden, daar moet je wel in geloven!

). Uiteindelijk zal de intensiteit van de aanvallen afnemen en na verloop van tijd zul je je laatste echte paniekaanval niet eens meer voor de geest kunnen halen.
Medicatie zie ik zelf wel als zinvol voor een bepaalde groep. Met name de SSRI's kunnen er voor zorgen dat de intensiteit van je aanvallen afnemen en daarnaast wordt je stemming stabieler en kun je dus je problemen daadwerkelijk aan gaan pakken. Benzodiazepinen ben ik geen voorstander van, misschien hooguit om je door de eerste stappen van exposure heen te helpen al ligt het gevaar van afhankelijkheid dan heel snel om de hoek. Omdat ze in principe alleen werken als je ze preventief gaat nemen de hele dag door. Immers hoe lang duurt een paniekaanval vaak? Een kwartier, hooguit een half uur. Als je ze dus pas inneemt bij het begin van de aanval beginnen ze pas te werken als je piek van paniek al lang en breed voorbij is. Maar ieder moet daar zijn keuzes in maken als mensen gelukkiger worden door de rest van hun leven benzodiazepinen in hun mik te gooien dan is dat ook een keuze. Maar denk niet dat je hier mentaal en fysiek sterker van gaat worden na verloop van tijd. Benzodiazepinen zijn geen snoepjes, maar gewoon drugs en als je ze elke dag neemt gaat dat zijn tol eisen net als elke andere drugs. Dat Oxazepam in bepaalde jaren het meest voorgeschreven medicijn in Nederland was is eigenlijk best ziek.....
Aan de andere kant er moet toch geld binnenkomen en niemand wil zijn baan kwijtraken en als zo'n pilletje dat op de korte termijn kan voorkomen, dan is het eigenlijk nog wel begrijpelijk ook.
PS: Om degene gerust te stellen die bang is dat die flauwvalt tijdens een paniekaanval. Je gaf al aan dat je geen last van hyperventilatie hebt. Wat er gebeurd bij een aanval is dat je bloeddruk stijgt en bij flauwvallen gebeurd juist het omgekeerde. Dus het is geen rationele gedachte om een paniekaanval te koppelen aan flauwvallen.
Mijn favoriete boekje hieromtrent:
http://www.amazon.com/Anxiety-Phobia-Workbook-Fourth/dp/1572244135/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1255073710&sr=8-1[ Bericht 0% gewijzigd door TheVotary op 09-10-2009 09:35 ]