Ik heb dus geen mail, geen niets behalvequote:Beste Klant,
Bij deze berichten wij u dat op 15 september 2009 door de rechtbank Rotterdam het faillissement is uitgesproken van Completer BV, gevestigd te Rotterdam aan de Boezemstraat 370. De rechtbank stelde mr F.J. Lewis (Thöenes, Van der Hoeff & Lichtenveldt Advocaten, Postbus 13215, 3004 HE Rotterdam, e-mail: floris.lewis@thladvocaten.nl) aan tot curator, met wiens medeweten en mede namens wie deze email wordt gestuurd.
Geen leveringen meer.
Het faillissement brengt met zich mee dat alle door klanten bestelde producten in beginsel niet, althans niet zonder medewerking van de curator, kunnen worden geleverd. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de curator.
Besteld en nog niet betaald:
Indien u een bestelling heeft gedaan die u zelf zou afhalen of die onder rembours geleverd zou worden, betekent dat gelukkig dat aan uw zijde geen schade is ontstaan. Immers zou betaling dan plaatsvinden bij levering. Voor informatie over levering van deze zaken kunt u contact opnemen met de curator.
Besteld en wel betaald:
Indien u een product besteld heeft dat reeds vooruit betaald is, dient u als volgt te werk te gaan. Uw schade is in feite het vooruit betaalde bedrag. U dient uw vordering aan te melden bij de curator. Dat dient u te doen bij brief aan hem (Mr F.J. Lewis, Postbus 13215, 3004 HE Rotterdam) met daarin vermeld het bedrag van uw schadevordering en een kopie van uw order(bevestiging). De curator verzocht nadrukkelijk om een en ander per e-mail te doen, gelet op de omvang van het gedupeerde klantenbestand.
Reparaties:
Tenslotte kunnen er nog klanten zijn die een product in reparatie hebben gegeven, al dan niet uit hoofde van garantie. De curator inventariseert deze reparaties. Een aantal zaken bevinden zich onder transporteurs. Enkele van hen zullen zich wellicht beroepen op een retentierecht. U wordt namens de curator verzocht hem schriftelijk (per brief, niet mer email) op de hoogte te stellen indien u goederen in reparatie hebt gegeven die nog niet naar u retour zijn gekomen. De curator zal dan vervolgens inventariseren of ten aanzien van uw goederen een retentierecht wordt geclaimd, zodat hij rechtsreeks met u in contact kan treden.
Gelieve in de correspondentie richting de curator uw adres, email- en telefoongegevens te vermelden.
Nadrukkelijk verzocht de curator ons aan u mede te delen dat de curator op dit moment geen informatie kan geven anders dan hierboven aangegeven. Eerst dient inventarisatie plaats te vinden, alvorens met u in contact kan worden getreden.
Wij beseffen dat de informatie die de curator van u wil hebben ook in onze systemen aanwezig is. Echter, de curator dient vanuit zijn wettelijke taak de informatie van de schuldeisers zelf te ontvangen. Een vordering moet door de schuldeiser zelf bij hem worden ingediend. Hij mag op grond van de wet niet zonder meer uitgaan van de informatie uit onze systemen. Daarom moet hij de bekende schuldeisers aanschrijven met het verzoek hun vordering in te dienen, hetgeen bij deze e-mail namens hem wordt gedaan.
Rest ons u mede te delen dat wij de afloop van onze onderneming betreuren en dat het ons spijt u niet beter te kunnen berichten.
Met vriendelijke groet,
Completer B.V.
Nee, een bedrag dat je zelf hebt overgemaakt kun je niet storneren.quote:
Leer lezen. Hij heeft alleen een ordernummer en ik denk dat hij daardoor zelfs nog minder kans maakt dan iemand met een schriftelijke bevestiging (factuur krijg je pas bij levering).quote:Op vrijdag 18 september 2009 09:55 schreef eleusis het volgende:
Pech hebben, naar de curator je factuur mailen enzo, wie weet zie je nog wat terug.
Hij heeft toch een bankafschrift / bewijs van overschrijven? Samen met de order voor dat bedrag heeft hij toch best een vordering lijkt mij.quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:06 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Leer lezen. Hij heeft alleen een ordernummer en ik denk dat hij daardoor zelfs nog minder kans maakt dan iemand met een schriftelijke bevestiging (factuur krijg je pas bij levering).
Ondernemers zijn over het algemeen tuig, en janken dat ze doen, net boerenquote:Op vrijdag 18 september 2009 10:14 schreef MarkyMarkx het volgende:
Smerige flikkers zijn het. Ze wisten namelijk al lang dat ze failliet gingen. Dat weten ze vaak al ruim een maand van tevoren. En een week van tevoren weten ze vaak al wanneer ze tent dicht gaan gooien. Je bent dus gewoon genaaid. Eigenaren doen vaak net of ze gek zijn en proberen altijd nog even zoveel mogelijk geld te cashen voor ze over de kop gaan. Smerige streken zijn dat
Leer denken, een ordernummer en een bankafschrift is ook prima. Je bent gewoon schuldeiser.quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:06 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Leer lezen. Hij heeft alleen een ordernummer en ik denk dat hij daardoor zelfs nog minder kans maakt dan iemand met een schriftelijke bevestiging (factuur krijg je pas bij levering).
Naar dat geld kan je fluiten.quote:Op vrijdag 18 september 2009 09:38 schreef DSGamer het volgende:
Ik begin aardig te panieken hier, wat kan ik nu doen om zsm m'n geld terug te krijgen? En krijg ik dit zeker weten terug of bestaat er een kans dat ik de lul ben?
help
Joh..., serieus? Jij bent degene die hem aanraadt om zijn factuur te sturen en op die opmerking reageer ik.quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:21 schreef eleusis het volgende:
[..]
Leer denken, een ordernummer en een bankafschrift is ook prima. Je bent gewoon schuldeiser.
Het is een BV, dus de eigenaar voelt het niet direct in zijn eigen zak. Daarbij maakt het voor de eigenaar niet uit of er 10.000 euro moet worden verdeeld over mensen met een totale vordering van 20.000 euro, of dat er 11.000 moet worden verdeeld over mensen met een totale vordering van 21.000, hij heeft daar geen enkel voordeel bij.quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:14 schreef MarkyMarkx het volgende:
Smerige flikkers zijn het. Ze wisten namelijk al lang dat ze failliet gingen. Dat weten ze vaak al ruim een maand van tevoren. En een week van tevoren weten ze vaak al wanneer ze tent dicht gaan gooien. Je bent dus gewoon genaaid. Eigenaren doen vaak net of ze gek zijn en proberen altijd nog even zoveel mogelijk geld te cashen voor ze over de kop gaan. Smerige streken zijn dat
"dikke fail"? TS moet zijn vordering wel dégelijk bij de curator neerleggen, anders krijgt hij never nooit zijn geld. Als hij de vordering naar de curator stuurt, heeft hij nog een (kleine) kans op wat geld..quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:24 schreef MarkyMarkx het volgende:
Naar dat geld kan je fluiten.
Ook als je wel een e-mail hebt gekregen!
"U dient uw vordering aan te melden bij de curator."
Dikke fail, want eerst komt de belastingdienst aan de beurt (altijd nr.1). Hierna is het geld meestal al op. Mocht dat niet het geval zijn, dan komen de KPN en andere grote jongens, daarna de kleinere leveranciers en daarna de consumenten.
Doe maar , want je bent gewoon genaaid.
Echt waar joh?quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:31 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
TS moet zijn vordering wel dégelijk bij de curator neerleggen, anders krijgt hij never nooit zijn geld.
Dat heb ik toch gezegd.. lees mijn post anders ff...quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:36 schreef MarkyMarkx het volgende:
Echt waar joh?
Natuurlijk moet hij het proberen, vertel hem alleen even dat zijn kansen nihil zijn
quote:Geachte meneer Lewis,
Op vrijdag 11 september 2009 heb ik bij completer.nl telefonisch een YS PC Active met Windows Vista Home Basis besteld. Ik heb mijn gegevens doorgegeven, en een ordernummer ****** gekregen van de persoon aan de telefoon. Spijtig genoeg heb ik geen naam genoteerd. Er werd mij gezegd: Als je het geld vanmiddag overmaakt naar ons rekeningnummer, sturen we het maandag nog op de bus. Zo gezegd, zo gedaan. Een schermafdruk van de overboeking heb ik toegevoegd, deze heb ik diezelfde vrijdag na de overboeking gemaakt.
Nu ben ik de afgelopen dagen ziek geweest, en heb niet de mogelijkheid gehad om informatie te krijgen betreffende de status van mijn order, onderwijl hopend dat de computer geleverd wordt zoals mondeling toegezeg. Nu zit ik op mijn werk, en ontdek tot mijn zeer grote schrik dat de winkel failliet is verklaard!
Ik heb geen e-mail bevestiging gekregen van de order, vermoedelijk omdat ze wel wisten dat ze niet gingen leveren. Het lijkt mij dat een winkel wel dagen van tevoren weet wat de status van de zaak is, en ik voel mij dan ook flink bedrogen.
Afgezien van mijn woede en frustratie heb ik ook enkele vragen/zorgen;
wat gebeurt er nu?
Hoe krijg ik mijn overgemaakte geld terug?
Krijg ik dit überhaupt terug?
hoe lang gaat dit duren?
Graag zou ik op de hoogte gehouden willen worden betreffende het proces van terugvordering van de vooruitbetaalde betaling.
Hoogachtend,
****
Je hebt het fout, TS heeft net zoveel rechten als iemand mét factuur. Al zouden ze de bestelling betwisten dan nog heeft TS een vordering (onverschildigde betaling).quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:26 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Joh..., serieus? Jij bent degene die hem aanraadt om zijn factuur te sturen en op die opmerking reageer ik.
Jaja, ik heb even de taalnazi uitgehangen. Verder is de brief prima, de curator zal je wel een email terugsturen met de mededeling dat je op de lijst staat.quote:Geachte meneer heer Lewis,
Op vrijdag 11 september 2009 heb ik bij completer.nl telefonisch een YS PC Active met Windows Vista Home Basis besteld. Ik heb mijn gegevens doorgegeven, en een ordernummer ****** gekregen van de persoon aan de telefoon. Spijtig genoeg heb ik geen naam genoteerd. Er werd mij gezegd: Als je het geld vanmiddag overmaakt naar ons rekeningnummer, sturen we het maandag nog op de bus. Zo gezegd, zo gedaan. Een schermafdruk van de overboeking heb ik toegevoegd, deze heb ik diezelfde vrijdag na de overboeking gemaakt.
Nu ben ik de afgelopen dagen ziek geweest, en heb niet de mogelijkheid gehad om informatie te krijgen betreffende de status van mijn order, onderwijl hopend dat de computer geleverd wordt zoals mondeling toegezeg. Nu zit ik op mijn werk, en ontdek tot mijn zeer grote schrik dat de winkel failliet is verklaard!
Ik heb geen e-mail bevestiging gekregen van de order, vermoedelijk omdat ze wel wisten dat ze niet gingen leveren. Het lijkt mij dat een winkel wel dagen van tevoren weet wat de status van de zaak is, en ik voel mij dan ook flink bedrogen.
Afgezien van mijn woede en frustratie heb ik ook enkele vragen/zorgen;
wat gebeurt er nu?
Hoe krijg ik mijn overgemaakte geld terug?
Krijg ik dit überhaupt terug?
hoe lang gaat dit duren?
Graag zou ik op de hoogte gehouden willen worden betreffende het proces van terugvordering van de vooruitbetaalde betaling.
Hoogachtend,
****
Ik geef je weinig kans, al is het maar omdat het ordernummer hoogstwaarschijnlijk netjes aansluit op de vorige ordernummers die in de administratie staan...quote:Op vrijdag 18 september 2009 11:20 schreef DSGamer het volgende:
Ik dit geval ga ik niet klagen over een taalnazi thanx
de betaling heeft als kenmerk/regel:
t.a.v. ordernummer ***
Zoals eerder gemeld kan dat niet, het was geen automatische incasso.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:17 schreef HarryP het volgende:
Geld kwijt.
Kijk of je het geld via de bank teruggestort kan krijgen.
Of je leest de OP evenquote:Wat is de datum van het faillissement?
Als je geld hebt overgeschreven na die datum dan heb je nog een kans anders ben je je geld gewoon kwijt.
Een bestelling annuleren is wat anders. Jij doelt op de afkoelingsperiode maar die gaat pas in na ontvangst van de goederen. En aangezien levering niet meer zal plaatsvinden, kan de afkoelingsperiode ook niet beginnen en treedt het herroepingsrecht per definitie niet in.quote:Op zaterdag 19 september 2009 06:08 schreef dvr het volgende:
Ik vraag me iets af.. Je hebt als consument en koper-op-afstand recht om een bestelling ongedaan te maken. Als je dat nu zou doen, wordt je aanbetaling dan geen onverschuldigde betaling, die je direct terug kunt vorderen?
Oftewel... Even langs gaan met onderstaande vriend:quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:36 schreef Bartaz het volgende:
Kortom, gewoon je vordering aanmelden bij de curator en daarna hopen dat je van het geld dat je krijgt een avond naar de kroeg kunt. Een van mijn hoogleraren heeft ooit eens verteld dat het percentage van de concurrente vorderingen dat uiteindelijk nog werd betaald, onder de 5% ligt. Van je 1000 euro zul je er dus gemiddeld nog geen 50 terugzien en dat is natuurlijk enorm zuur.
Er is een overeenkomst tot stand gekomen, dus er was een rechtsgrond voor TS om het bedrag te betalen. Dan lijkt onverschuldigde betaling mij uitgesloten.quote:Op zaterdag 19 september 2009 06:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Een bestelling annuleren is wat anders. Jij doelt op de afkoelingsperiode maar die gaat pas in na ontvangst van de goederen. En aangezien levering niet meer zal plaatsvinden, kan de afkoelingsperiode ook niet beginnen en treedt het herroepingsrecht per definitie niet in.
Daarenboven, je aanbetaling kun je nu ook al terug vorderen (als onverschuldigde betaling, er vindt immers idd geen levering meer plaats), kwestie van een briefje aan de curator mailen. Dat is nou net de strekking van de mail van de curator.
Dan moet de 'leverancier' wel inderdaad van plan zijn geweest om te gaan leveren. Wat gelet op de omstandigheden nogal twijfelachtig lijkt.quote:Op vrijdag 18 september 2009 11:08 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Jaja, ik heb even de taalnazi uitgehangen. Verder is de brief prima, de curator zal je wel een email terugsturen met de mededeling dat je op de lijst staat.
Van de andere kant, als je deze email/brief stuurt, bevestig je wel dat er daadwerkelijk een rechtsgrond voor de betaling was, jullie hadden immers een overeenkomst. Dan zul je later niet meer kunnen mededelen dat het een onverschuldigde betaling betrof.
Stel, de curator vindt nergens een order van jou, dan kun je proberen om hem 'wijs te maken' dat de betaling een fout was (ligt natuurlijk ook aan welke omschrijving je hebt meegegeven bij de overboeking). Volgens het arrest Ontvanger/Hamm qq. wordt een onverschuldigde betaling namelijk buiten de failliete boedel gehouden. Daarbij moet het wel zo zijn dat het voor de curator direct en zonder verder onderzoek duidelijk is dat het een 'onmiskenbare vergissing' betreft.
Het maakt niet uit wat de leverancier van plan was, de overeenkomst is aangegaan, dat is waar het om draait. Of hij van tevoren weet dat hij niet zal kunnen leveren is niet van belang. De overeenkomst is er, dus kan TS in beginsel niet meer onverschuldigd hebben betaald (afgezien van eventuele nietigheid/vernietigbaarheid).quote:Op zaterdag 19 september 2009 17:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dan moet de 'leverancier' wel inderdaad van plan zijn geweest om te gaan leveren. Wat gelet op de omstandigheden nogal twijfelachtig lijkt.
De reden van mijn vraag was juist, dat je als consument met een beroep op de wet kopen-op-afstand de overeenkomst kunt ontbinden, zodat er dan geen sprake van een overeenkomst meer is en jouw aanbetaling niet op de grote hoop van crediteuren terecht komt. Helaas lijkt het er inderdaad op, dat ontbinding pas na ontvangst van het product mogelijk is.quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:33 schreef Bartaz het volgende:
Het maakt niet uit wat de leverancier van plan was, de overeenkomst is aangegaan, dat is waar het om draait. Of hij van tevoren weet dat hij niet zal kunnen leveren is niet van belang.
Lijkt mij dat er nog best wel een beroep op dwaling mogelijk is.quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:39 schreef dvr het volgende:
[..]
De reden van mijn vraag was juist, dat je als consument met een beroep op de wet kopen-op-afstand de overeenkomst kunt ontbinden, zodat er dan geen sprake van een overeenkomst meer is en jouw aanbetaling niet op de grote hoop van crediteuren terecht komt. Helaas lijkt het er inderdaad op, dat ontbinding pas na ontvangst van het product mogelijk is.
Al zou dat niet zo zijn, met ontbinding bereik je dat er een zogenaamde 'ongedaanmakingsovereenkomst' in de plaats komt van de oorspronkelijke overeenkomst. Dat houdt in dat de geleverde prestaties ongedaan moeten worden gemaakt, geld terug naar TS in dit geval (en evt. product terug naar tegenpartij, in dit geval dus niet).quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:39 schreef dvr het volgende:
[..]
De reden van mijn vraag was juist, dat je als consument met een beroep op de wet kopen-op-afstand de overeenkomst kunt ontbinden, zodat er dan geen sprake van een overeenkomst meer is en jouw aanbetaling niet op de grote hoop van crediteuren terecht komt. Helaas lijkt het er inderdaad op, dat ontbinding pas na ontvangst van het product mogelijk is.
Daar heb ik ook naar gekeken, maar het kan goed zo zijn dat het in dit geval een 'uitsluitend toekomstige omstandigheid' betreft, het bedrijf is nog niet failliet op het moment van het maken van de overeenkomst en wellicht wordt de faillissementsaanvraag ook niet uitgesproken.quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:55 schreef HiZ het volgende:
[..]
Lijkt mij dat er nog best wel een beroep op dwaling mogelijk is.
Mocht dat niet lukken, kan je altijd even proberen contact op te nemen met Completer Netwerken. Die toko draait namelijk nog wel (of in ieder geval de site)quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:15 schreef JohnDope het volgende:
Heb je al geprobeerd om de eigenaar te spreken?
Staat inmiddels ook op de lijst van de curator, checkquote:Op zaterdag 19 september 2009 20:41 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Mocht dat niet lukken, kan je altijd even proberen contact op te nemen met Completer Netwerken. Die toko draait namelijk nog wel (of in ieder geval de site)
Er is sowieso weinig kans dat je iets van je geld terug ziet. Er zijn meer schulden dan bezittingen. Daarbij gaat de bank voor. Maar ook voor hun zal het moeilijk worden.Zie de mail hierboven.quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:36 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Echt waar joh?
Natuurlijk moet hij het proberen, vertel hem alleen even dat zijn kansen nihil zijn
De BD is niet altijd nr.1quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:24 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Naar dat geld kan je fluiten.
Ook als je wel een e-mail hebt gekregen!
"U dient uw vordering aan te melden bij de curator."
Dikke fail, want eerst komt de belastingdienst aan de beurt (altijd nr.1). Hierna is het geld meestal al op. Mocht dat niet het geval zijn, dan komen de KPN en andere grote jongens, daarna de kleinere leveranciers en daarna de consumenten.
Doe maar , want je bent gewoon genaaid.
Nou ja, het maakt deels uit wat de B.V van tevoren wel of niet weet in verband met de pauliana en eventuele bestuurdersaansprakelijkheid.quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:33 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Het maakt niet uit wat de leverancier van plan was, de overeenkomst is aangegaan, dat is waar het om draait. Of hij van tevoren weet dat hij niet zal kunnen leveren is niet van belang. De overeenkomst is er, dus kan TS in beginsel niet meer onverschuldigd hebben betaald (afgezien van eventuele nietigheid/vernietigbaarheid).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |