abonnement Unibet Coolblue
pi_76446248
dag....
pi_76447015
Wil je erover praten?
pi_76447496
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 18:12 schreef ShadyLane het volgende:
Wil je erover praten?
Maahw, het loopt niet met 1 klas. En ik merk aan mezelf dat ik mezelf er enorm over loop op te fokken en eigenlijk mezelf de put aan het praten ben. Dat is mijn probleem, ik denk er teveel over na en ben niet snel tevreden. Daarom ga ik over op de manier die Astrid Boon heeft geïntroduceerd (pedagogisch strafregels schrijven) in de hoop daarmee het tij te keren. Dat kost me misschien 6 weken varen in woelig water, maar als ik haar (want ze was gisteren bij ons) en collega's moet geloven zie je daarna opeens verbetering.
Donderdag komt mijn coach even meekijken, maar ik vermoed dat ze zich dan opeens gedragen als puppies...

Maar grootste probleem is nog steeds dat ik te negatief blijf denken na wat minder leuke leservaringen. Ik heb het er in vele lesbesprekingen, mentorgesprekken (toen ik nog in opleiding zat) over gehad; en ik weet het van mezelf, maar het blijft. Dat is jammer. Maar misschien gaat dat nog wel veranderen...hoop ik
pi_76448763
Succes Hippos.

Geef jezelf iedere lesdag 5 complimenten en sta jezelf toe maar één negatief akkefietje te benadrukken. Zo leer je posimistiser denken.

Hier gaat alles oke. Wel druk met lesgeven en lesvolgen. Er zit schot in.
Donderdag eindelijk goed overleg over de inservicestage. Dan weet ik wat ik komend half jaar moet doen om hopelijk mijn lesbevoegdheid binnen te halen.
pi_76450197
En kijk vooral ook naar die andere klassen waarin het beter gaat. Het is heel menselijk om vooral te focussen op wat fout gaat, maar daarmee doe je jezelf tekort.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:29:34 #181
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76450286
Ik heb ook een klas waar het niet mee wil en ik heb er gewoon echt slapeloze nachten van . Ze moesten eens weten (beter van niet, natuurlijk). Ik heb me voorgenomen om dit jaar een nieuwe start te maken en ze harder aan te pakken. Dus niet meer eindeloos waarschuwen, maar gewoon wegsturen als ze niet normaal willen doen.
Niet meer actief op Fok!
pi_76450877
Ik weet niet hoe groot die problemen precies zijn (ordeprobemen of gewoon een minder goed contact, of lessen die niet aanslaan of alles bij elkaar...), maar het scheelt misschien ook wel om voor jezelf te accepteren dat er nu eenmaal altijd wel één klas zal zijn waar het minder mee gaat. En dat zoiets helemaal niet erg is, omdat het eigenlijk al ongelooflijk is dat het met al die andere klassen (en al die verschillende leerlingen bij elkaar) wel goed loopt. Het is namelijk ook ontzettend knap als je dat voor elkaar hebt, en dat het dus 'maar' één klas betreft. Daar mag je jezelf best wel bewust van zijn hoor. Er zijn nu eenmaal niet zoveel mensen die dat kunnen. (Dit is de peptalk die ik mijzef ook altijd geef op een mindere dag of na een mindere les ).

Iemand hier ervaring met keiwijzer? Op mijn school werken we daar nu mee en ik ben één van de eerste docenten die dit doen. Dat betekent dus dat er enquetes zijn afgenomen over mijn functioneren bij leerlingen, collega's en een leidinggevende. Ik heb zelf ook een lijst moeten invullen. En dan komt er een soort van verslag.

http://www.keiwijzer.nl/index.php?page=keiwijzer
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_76451864
Wat wordt er concreet gedaan met de resultaten? Mijn ervaring met functioneringsgesprekken op mijn scholen is dat ze weinig zin hebben, omdat er vrijwel nooit iemand die slecht functioneert het veld moet ruimen of op een andere manier 'last' krijgt met zijn slechte functioneren. En dus geen prikkel krijgt om het beter te gaan doen.

En hogere salarisschalen worden bij ons niet toegekend op basis van goed lesgeven ("want dat je dat goed hoort te doen is standaard"), maar op basis van welke extra projecten je doet. Soms krijgt daardoor iemand een hogere schaal die helemaal niet zo denderend lesgeeft.

Al met al heb ik niet de indruk dat er bij ons iemand beter is gaan lesgeven door functioneringsgesprekken of enquetes. Ik vind het voor mezelf wel zinvol om te zien wat leerlingen allemaal opschrijven, maar iemand die met de resultaten niks doet kun je verder niks maken. Bij jullie op school wel?
pi_76451907
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:40 schreef mane het volgende:
Iemand hier ervaring met keiwijzer? Op mijn school werken we daar nu mee en ik ben één van de eerste docenten die dit doen. Dat betekent dus dat er enquetes zijn afgenomen over mijn functioneren bij leerlingen, collega's en een leidinggevende. Ik heb zelf ook een lijst moeten invullen. En dan komt er een soort van verslag.

http://www.keiwijzer.nl/index.php?page=keiwijzer
Bij ons worden we geacht leerlingen de feedbackscan in te laten vullen als je weer een functioneringsgesprek gaat krijgen. Daarin word je dus niet beoordeeld door collega's en leidinggevende, maar alleen door leerlingen (en anoniem).
Was er best tevreden mee

I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_76452590
Ik heb een keer in een klas allemaal redelijk positieve tot positieve resultaten gekregen, op het formulier van 1 leerling na, die bij alles de allerlaagste score had aangekruist. Ik was erg benieuwd naar wie dat was, want wellicht had ik hem/haar iets misdaan dat ik recht had kunnen zetten. Maar ben er nooit achter gekomen.

(Hier moest ik aan denken toen ik bij jou in de 'laagste' balk overal 0% zag staan). Prima scores!
pi_76456075
Dank voor de reacties Ik kijk ook best naar wat goed gaat; zo had ik mijn andere 4H klas, 5e+6e uur en in dat laatste uur hebben ze aaneengesloten continue geluisterd maar omdat het voor hun een erg boeiend en interessant onderwerp was (hoe ontstaat kanker en wat is kanker eigenlijk) bleven ze veel vragen stellen; een teken dat ze met de stof bezig waren. En vanochtend was mijn 4V klasje ook vrolijk bezig met de microscopen en gewoon lekker aan het werk. Maar ja, juist het klasje wat ik er tussendoor had blijft de hele dag in mijn hoofd spoken. Bizar dat eigenlijk zo iets je soms wat kan verlammen en je het gevoel kan geven dat je 't eigenlijk niet goed doet. Onzin, maar de gedachten komen wel langs. Ik ga in ieder geval mijn manier van corrigeren aanpassen en hopelijk heeft dat over enkele weken resultaat. En soms wat minder streng op mezelf worden, ook al gaat dat moeilijk. Even stoom afblazen helpt wel...
  dinsdag 5 januari 2010 @ 23:13:40 #187
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_76463023
Ik heb ook altijd 1 zo'n klas. Wat is dat toch... ik heb echter nog wel hoop dat het met deze goed gaat komen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_76512213
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:58 schreef ShadyLane het volgende:
Wat wordt er concreet gedaan met de resultaten? Mijn ervaring met functioneringsgesprekken op mijn scholen is dat ze weinig zin hebben, omdat er vrijwel nooit iemand die slecht functioneert het veld moet ruimen of op een andere manier 'last' krijgt met zijn slechte functioneren. En dus geen prikkel krijgt om het beter te gaan doen.

En hogere salarisschalen worden bij ons niet toegekend op basis van goed lesgeven ("want dat je dat goed hoort te doen is standaard"), maar op basis van welke extra projecten je doet. Soms krijgt daardoor iemand een hogere schaal die helemaal niet zo denderend lesgeeft.
Op mijn school koppelen ze het doen van die keiwijzer en het maken van een ontwikkelingsplan aan het doorgroeien naar een hogere schaal. Aangezien de school nu binnen korte tijd een bepaald percentage mensen in lc en ld moeten hebben zitten, zijn ze begonnen met de procedure van die keiwijzer bij die docenten die als eerste aan de beurt zijn voor een doorgroei.

De bedoeling is dat alle docenten die keiwijzer gaan doen en dat dit om de paar jaar herhaald wordt. Docenten die zich in die periode niet ontwikkelen, krijgen dan bijvoorbeeld een slechte beoordeling (als hun functioneren ook nog eens niet voldoet). De coördinator die dit alles aanstuurt, is vast van plan slechtfunctionerende docenten hiermee 'keihard aan te pakken'.

In mijn geval is het meer een formaliteit. Ik heb vorig jaar al een positieve beoordeling gekregen. Maar om aan het eind van dit schooljaar een hogere schaal te kunnen krijgen, moet ik dit dus gewoon doen. Ik heb gisteren het feedback rapport gekregen en het ook meteen besproken met een zogenaamde coach. Er kwamen toch wel leuke en interessante zaken uit. Bij sommige competenties bleek mijn zelfbeeld niet helemaal overeen te komen met hoe de anderen mij zien. Zo vind ik zelf dat ik niet goed ben in 'organiserend vermogen' (met andere woorden: chaotisch, vaak dingen kwijt etc). Maar kennelijk merken leerlingen en collega's daar weinig van, want ik had daar een hoge score.

Verder blijk ik een typische 'gymnasium docent' te zijn. Dat wil zeggen: ik scoor ver boven het gemiddelde waar het gaat om vakkennis, bevlogenheid, enthousiasme voor mijn vak. Dat wat valt onder 'bekwaamheid'. Maar ik had een aanmerkelijk lagere score bij het motiveren van leerlingen bij het maken van hun taken, en pedagogische begeleiding (dus: interesse tonen in het wel en wee van de leerling). Gelukkig had ik dan wel weer een goede score bij 'vertrouwen wekken' en het zorgen voor een veilig leerklimaat. Ik had ook een lage score bij het 'samenwerkingsgericht leren'. Maar dat wist ik ook, want ik ben zelf ook nogal een solist en dat draag ik ook over.

En zo waren er nog wat andere aardige zaken waarover je een beetje verder kunt nadenken. De vraag is nu vooral: wat doe ik er mee? Als ik mezelf op het punt van die pedagogische begeleiding wil verbeteren hoe pak ik dat dan aan?

Aan de ene kant denk ik dat ik het wil verbeteren omdat ik vaak wel meeleef met leerlingen maar dat volgens mij niet altijd goed weet te uiten, aan de andere kant: dat is misschien niet de persoon die ik ben, met andere woorden: dat zit 'gewoon' niet zo in mij. En zolang leerlingen zich wel veilig bij mij voelen in de les, is er niet zoveel aan de hand?

[ Bericht 5% gewijzigd door mane op 07-01-2010 09:07:20 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 7 januari 2010 @ 11:50:03 #189
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_76516983
Zijn bij jullie op school de technische problemen ook zo groot? De webmail ligt er al de hele week uit, gisteren geen internet op school tijdens 3 tussenuren, het kopieerapparaat is de helft van de tijd stuk... dit soort dingen kost allemaal zoveel tijd en energie, voor zoveel mensen. Onvoorstelbaar dat dit soort dingen zo slecht geregeled is op scholen...
En dan de klassenboeken afschaffen en een elektronisch absentiesysteem invoeren Ja, dat levert idd tijdwinst op voor de conciërge, maar ben ik nou "out of line" als ik mijn tijd belangrijker vind?

[ Bericht 0% gewijzigd door ErikT op 07-01-2010 11:55:24 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_76541157
...nee, geen grote ICT problemen gelukkig...maar vervelend als dat soort dingen gebeuren. Je bent er voor een belangrijk deel afhankelijk van.

Vandaag voor het eerst met de strafregels gewerkt; 3 lln waren de pineut. Reactie 1 leerling : "u haat mij. er zaten er meer te praten, dat is niet eerlijk. U haat me." Waar deze lln even aan voorbij gaat is dat ze met een boek voor d'r gezicht (bedoelt als 'ik ben aan het lezen') omgedraaid zat en aan het praten was met haar achterbuurvrouw...nou, dan mag je van mij gaan schrijven. Maar ik zal maandag wel nog even met d'r praten...

Maar coach was positief over de les; amper opmerkingen. Volhouden en gewoon consequent blijven
pi_76541750
Mooi, die positieve feedback, Hippos. Dat compenseert hopelijk die rotdag van laatst een beetje.

Bij ons ook geen grote rampen zoals bij ErikT. Wel veel "haperingen": het cijferinvoer- en absentieregistratiesysteem ligt er vaak even uit, regelmatig kan er niemand succesvol een printopdracht versturen en regelmatig wil een van de kopieerapparaten niet meer. Maar al met al valt er goed mee te werken.

Wel vind ik het irritant dat je elke keer je laptop opnieuw uit de tas moet halen (omdat je steeds in een ander lokaal zit), kabels aansluiten op het digibord, laptop opstarten (duurt een tijdje), absentie-registratiesysteem opstarten (duurt ook een tijdje). Op zich ben je in het begin van een les toch wel even bezig met even kletsen met leerlingen, afspraken maken met inhalers enz. en begin je dus niet meteen met de les, dus het opstarten van de apparatuur neemt geen 'echte' lestijd in beslag, maar toch vind ik het irritant. En je bent wel 'echte' lestijd kwijt als er dan iets hapert in de communicatie tussen laptop en digibord. Dat kan altijd goed verholpen worden met herstarten, maar dan ben je weer een paar minuten verder en DAT is dan wel altijd midden in je les .
  donderdag 7 januari 2010 @ 22:33:38 #192
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76543162
Als het even meezit, begint mijn LIO-periode in februari, dus ik ga hier ook maar eens wat actiever meeschrijven vanaf nu .

Voor de vakantie had ik steeds problemen met een bepaalde klas en het liep echt de spuigaten uit op een gegeven moment: steeds weer smoesjes mbt huiswerk maken ("ik heb geen studiewijzer gekregen" , "ik wist het niet" etc), geklier in de klas, onbeleefd gedrag en ga zo maar door. Ik zag er echt steeds tegenop om die klas te moeten lesgeven, want hoe goed ik m'n les ook voorbereidde, ze wisten het altijd weer te versjtieren. Ik had me voorgenomen om het nieuwe jaar met een schone lei te beginnen: geen gezeur meer, gewoon kruisjes uitdelen als ze hun huiswerk niet gemaakt hebben (3 kruisjes = terug komen na schooltijd) en bovenal: niet oneindig blijven waarschuwen, maar leerlingen eruit bonjouren als ze te ver gaan. Nou ik heb het geweten: twee pubers gingen volledig door het lint vanochtend toen ik kruisjes wilde uitdelen ivm niet gemaakt huiswerk. "Ik heb die papieren nooit gekregen, je lult maar wat, je liegt!" en het werd een ware welles/nietes-discussie. Ik zag vanuit m'n ooghoek m'n coach op het puntje van haar stoel zitten en ze zei later dat ze twijfelde of ze moest ingrijpen op dat moment. De pubers liepen boos weg en ik liet ze maar gaan. Eentje kwam even later terug en zei "sorry dat ik zo snel boos werd" en de ander bleef onbeleefd doen tegen mij en toen ik dat tegen m'n coach zei, heeft ze hem opgehaald en hebben we het met z'n drieën besproken, want deze jongen is steeds de stoorzender in de klas en het wordt alleen maar erger. Gezegd dat zijn gedrag en taalgebruik naar een docent toe onacceptabel zijn en dat dat anders moet. Hij weigerde z'n excuus aan te bieden, want ik was tenslotte degene die zich vergist had wat betreft het huiswerk. Dat 'ie z'n excuus moest aanbieden voor de manier waarop 'ie gereageerd had en niet voor het feit dat 'ie het niet met mij eens was drong niet helemaal tot hem door blijkbaar... Anyway, de rest van de klas heeft het allemaal niet zo meegemaakt, maar volgens mij hadden ze wel door dat er iets speelde, want ze gingen wel poeslief mee terug naar de klas vanuit het computerlokaal. Ze hebben nog nooit zo snel hun computers afgesloten .
Nou ja, anyway, ondanks de botsing denk ik wel dat er nu iets aan het veranderen is. De coach zei ook dat mijn optreden heel anders was dan voor de vakantie. Nu is het een kwestie van doorzetten.

Ik heb ook besloten om de leerlingen een handtekening te laten zetten als ik ze iets geef, zodat ze niet meer kunnen zeggen dat ze iets niet gekregen hebben. Jammer dat het zo moet, maar dat moet blijkbaar. En ik ga de studiewijzers en andere belangrijke documenten voortaan ook mailen zodat "ik ben het kwijtgeraakt" ook niet meer opgaat.

Morgen weer een klas met een jongen die graag z'n eigen plan trekt, dus daar moet ik ook weer kordaat tegen optreden. Dat is mijn uitdaging in de klas!
Niet meer actief op Fok!
  maandag 18 januari 2010 @ 16:54:00 #193
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_76972043
Nou, ik heb het blijkbaar een beetje te bont gemaakt. Ik mag geen (publieke) kritiek meer uiten op het IVLOS, anders mag ik vertrekken. Dus dan houd ik m'n mond maar, anders is mijn onderwijs loopbaan snel ten einde.

Iets met
Ik ben ook niet helemaal netjes geweest, maar dreigen met verwijderen... ik heb daar geleerd dat dreigen niet werkt. (Niet dat ik het daarmee eens ben, maar toch.)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_76972809
Ben benieuwd wat je uitgespookt hebt!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_76973350
quote:
Op maandag 18 januari 2010 16:54 schreef ErikT het volgende:
Nou, ik heb het blijkbaar een beetje te bont gemaakt. Ik mag geen (publieke) kritiek meer uiten op het IVLOS, anders mag ik vertrekken. Dus dan houd ik m'n mond maar, anders is mijn onderwijs loopbaan snel ten einde.

Iets met
Ik ben ook niet helemaal netjes geweest, maar dreigen met verwijderen... ik heb daar geleerd dat dreigen niet werkt. (Niet dat ik het daarmee eens ben, maar toch.)
Ah, opruiend bezig?

Ik zou gericht omgaan met de kritiek die je hebt. En daarnaast pragmatisch zijn. Dus nu braaf doen wat zij willen, maar bijvoorbeeld een goed stuk schrijven over hoe slecht IVLOS is en dat laten publiceren, in een universiteitskrantje bijvoorbeeld. Zoek de publiciteit op, maar wel na je afstuderen. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_76975405
quote:
Op maandag 18 januari 2010 16:54 schreef ErikT het volgende:
Nou, ik heb het blijkbaar een beetje te bont gemaakt. Ik mag geen (publieke) kritiek meer uiten op het IVLOS, anders mag ik vertrekken. Dus dan houd ik m'n mond maar, anders is mijn onderwijs loopbaan snel ten einde.

Iets met
Ik ben ook niet helemaal netjes geweest, maar dreigen met verwijderen... ik heb daar geleerd dat dreigen niet werkt. (Niet dat ik het daarmee eens ben, maar toch.)
Zozo, zo 'bont' heeft onze beta-mentorgroep het vorig jaar niet gemaakt Ben ik ook wel benieuwd wat je hebt gedaan
pi_77024125
Heeft iemand een idee voor me om een activiteitenweek in te vullen?
Met een wiskundige inslag ajb.

En mag ook een overstijging met natuurkunde hebben.
  Redactie Sport donderdag 28 januari 2010 @ 14:38:03 #198
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_77376811
Ik mag stagelopen in Meppel
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_77385853
Leuk, DeLuna .

sabine, moet je een hele week vullen?!

Wordt er bij jullie ook massaal getekend tegen de plannen om de zomervakantie in te korten zonder dat daar iets tegenoverstaat? Bij ons al wel honderd krabbels!
  donderdag 28 januari 2010 @ 23:31:19 #200
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_77399393
Neuh, bij ons helemáál niet
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')