Als het even meezit, begint mijn LIO-periode in februari, dus ik ga hier ook maar eens wat actiever meeschrijven vanaf nu
.
Voor de vakantie had ik steeds problemen met een bepaalde klas en het liep echt de spuigaten uit op een gegeven moment: steeds weer smoesjes mbt huiswerk maken ("ik heb geen studiewijzer gekregen" , "ik wist het niet" etc), geklier in de klas, onbeleefd gedrag en ga zo maar door. Ik zag er echt steeds tegenop om die klas te moeten lesgeven, want hoe goed ik m'n les ook voorbereidde, ze wisten het altijd weer te versjtieren. Ik had me voorgenomen om het nieuwe jaar met een schone lei te beginnen: geen gezeur meer, gewoon kruisjes uitdelen als ze hun huiswerk niet gemaakt hebben (3 kruisjes = terug komen na schooltijd) en bovenal: niet oneindig blijven waarschuwen, maar leerlingen eruit bonjouren als ze te ver gaan. Nou ik heb het geweten: twee pubers gingen volledig door het lint vanochtend toen ik kruisjes wilde uitdelen ivm niet gemaakt huiswerk. "Ik heb die papieren nooit gekregen, je lult maar wat, je liegt!" en het werd een ware welles/nietes-discussie. Ik zag vanuit m'n ooghoek m'n coach op het puntje van haar stoel zitten en ze zei later dat ze twijfelde of ze moest ingrijpen op dat moment. De pubers liepen boos weg en ik liet ze maar gaan. Eentje kwam even later terug en zei "sorry dat ik zo snel boos werd" en de ander bleef onbeleefd doen tegen mij en toen ik dat tegen m'n coach zei, heeft ze hem opgehaald en hebben we het met z'n drieën besproken, want deze jongen is steeds de stoorzender in de klas en het wordt alleen maar erger. Gezegd dat zijn gedrag en taalgebruik naar een docent toe onacceptabel zijn en dat dat anders moet. Hij weigerde z'n excuus aan te bieden, want ik was tenslotte degene die zich vergist had wat betreft het huiswerk. Dat 'ie z'n excuus moest aanbieden voor de manier waarop 'ie gereageerd had en niet voor het feit dat 'ie het niet met mij eens was drong niet helemaal tot hem door blijkbaar... Anyway, de rest van de klas heeft het allemaal niet zo meegemaakt, maar volgens mij hadden ze wel door dat er iets speelde, want ze gingen wel poeslief mee terug naar de klas vanuit het computerlokaal. Ze hebben nog nooit zo snel hun computers afgesloten
.
Nou ja, anyway, ondanks de botsing denk ik wel dat er nu iets aan het veranderen is. De coach zei ook dat mijn optreden heel anders was dan voor de vakantie. Nu is het een kwestie van doorzetten.
Ik heb ook besloten om de leerlingen een handtekening te laten zetten als ik ze iets geef, zodat ze niet meer kunnen zeggen dat ze iets niet gekregen hebben. Jammer dat het zo moet, maar dat moet blijkbaar. En ik ga de studiewijzers en andere belangrijke documenten voortaan ook mailen zodat "ik ben het kwijtgeraakt" ook niet meer opgaat.
Morgen weer een klas met een jongen die graag z'n eigen plan trekt, dus daar moet ik ook weer kordaat tegen optreden. Dat is mijn uitdaging in de klas!