abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:35:10 #101
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_74349829
Ik ben druk bezig 2 tentamens voor te bereiden om zodoende weer een stapje meer richting leraar te zetten (ben nog maar in m'n eerste jaar bezig).
Dus ik ben nog wel heel erg piep hierzo. Waarschijnlijk heb ik wel een stageschool voor begin volgend (kalender)jaar, na m'n tentamens even alles precies uitzoeken en vastleggen.

Ik mag dan wel niet zo heel veel posten, maar ik lees graag mee.
klerkje
pi_74361660
Eerste toets 4H in toetsweek nagekeken. Ik verwachtte toch een magere score, maar met een 6,5 gemiddeld in de ene klas en een 7,0 gemiddeld in de andere klas mag ik best tevreden volgensmij, toch? Nu nog even afwachten op de 4V toets en 60 verslagen nakijken
pi_74571554
Het is een uberhectische week, vol toetsen die gemaakt en nagekeken moeten worden, omdat de rapportcijfers maandag moeten worden ingeleverd. En nog andere shit, leerlingen die toetsen in moeten halen buiten lestijd omdat iedereen heeft lopen griepen. Etc etc etc.

In plaats van daarmee aan te slag te kunnen gaan -ik vermoed dat alle collega's het momenteel uberdruk hebben- moeten we naar een verplichte scholing. Omdat iedereen zich in voorgaande jaren zoveel mogelijk daarvoor drukte, hebben ze niet bedacht dat er misschien iets mis is met die scholing, maar besloten dat niemand meer mag aankomen met tandartsafspraken en dergelijke op die middag.

Onderwijs .
pi_74580889
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 13:48 schreef ShadyLane het volgende:
Het is een uberhectische week, vol toetsen die gemaakt en nagekeken moeten worden, omdat de rapportcijfers maandag moeten worden ingeleverd. En nog andere shit, leerlingen die toetsen in moeten halen buiten lestijd omdat iedereen heeft lopen griepen. Etc etc etc.

In plaats van daarmee aan te slag te kunnen gaan -ik vermoed dat alle collega's het momenteel uberdruk hebben- moeten we naar een verplichte scholing. Omdat iedereen zich in voorgaande jaren zoveel mogelijk daarvoor drukte, hebben ze niet bedacht dat er misschien iets mis is met die scholing, maar besloten dat niemand meer mag aankomen met tandartsafspraken en dergelijke op die middag.

Onderwijs .

Ja, dat is dan een logische conclusie, natuurlijk. Al zijn er bij ons ook wel veel docenten die nooit komen opdagen bij zulke dingen, en "de nieuwen" maar braaf steeds weer komen opdraven .

Wij hebben net de rapportvergaderingen erop zitten, nu volgen de hectische weken met ouderavonden, 10minutengesprekken, een studiemiddag (joechei), een mentorencursusmiddag, een beroepenvoorlichtingsavond, een projectmiddag, etc. En ik voel me grieperig, maar door al die extra projecten en dingen vallen er nu zoveel lessen (voornamelijk aan mijn bovenbouwklassen) uit dat ik als ik nu ook nog thuisblijf m'n programma echt niet meer kan draaien.. dus ik ga vanavond maar vroeg op bed en dan morgen toch maar weer naar school.

Bij ons ook veel zieken trouwens, ik had vandaag maar 12 van de 21 2HAVO leerlingen in de klas al vermoed ik dat een flink aantal leerlingen nu elk kuchje aangrijpt voor De Griep, leer mij ze kennen .

Oh, en ik kwam er net achter dat het naar beneden kelderen van mijn reiskostenvergoeding helemaal niet komt doordat ze een fout hebben gemaakt, maar omdat 1ejaarsdocenten dat dubbel vergoed krijgen, 2ejaars nog 175%, 3e jaars 150%, etc. Dag geld .

Tralala. Be happy.
pi_74580924
Dat sjachrijn van hierboven was de voorbode van een griepje of iets dergelijks. Had vandaag ook al opvallend weinig geduld met leerlingen, dat is ook altijd een veeg teken .Tijdens de scholingsmiddag voelde ik me hoe langer hoe beroerder worden en ik grapte dat ik er letterlijk ziek van werd. Maar ik geloof dat het met de scholingsmiddag weinig te maken heeft. Ik ga m'n bed in.

Ik weet niet wat ik heb, maar er woedt vanalles bij ons. In veel klassen 7, 8, 9 zieken. Hoe is dat bij jullie?
[edit]Ah, je was tegelijk met me aan het posten . Ja, leerlingen in mijn klassen kwamen er zelf mee dat nu misschien wel veel klasgenoten elk kuchje aangrepen. Leer de leerlingen de leerlingen kennen .
pi_74585293
Over de rapportvergaderingen trouwens, wat een drama was dat bij mijn bovenbouwklassen. De leerlingen hebben in de bovenbouw natuurlijk bij de meeste vakken les in clustergroepen, waardoor veel docenten een hele middag rapportvergaderingen moeten bijwonen omdat ze uit elke basisgroep wel een paar leerlingen hebben.

Wat krijg je dan: Er zitten onnoemelijk veel docenten in een te klein lokaal, het is benauwd, men raakt geïrriteerd - zeker bij veel vergaderingen achter elkaar, bij ons was het een aantal middagen van 14:00 tot 18:00 raak . Ook werden er door collega's zeer vervelende opmerkingen gemaakt over leerlingen, waarvan ik denk dat ze voortkwamen uit de hele irritatie die de vergaderingen veroorzaakten. Ik heb wel gemeld dat ik dat erg jammer vond, en ik geloof dat ik niet de enige was die dat vond.

Hoe wordt dit bij jullie gedaan? Minder vergaderingen op een dag? Geen vergaderingen? (Dat hadden wij vorig jaar, maar dat vond ik ook niet ideaal, je wil toch informatie over leerlingen geven en krijgen).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2009 21:07:32 ]
  woensdag 11 november 2009 @ 22:30:10 #107
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_74620114
Ik zat vandaag ook 2.5 uur bij een vergadering. Uiteindelijk was het voor 6 leerlingen relevant ofzo.
Ik ging wel weg als ik zag dat het ff een half uur niet relevant ging zijn (er was een agenda met de te bespreken lln).

O en daarvoor had ik er al 3 van 30 min gehad.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 12 november 2009 @ 17:30:18 #108
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74640707
Hoi.

Ik heb even een vraagje: stel dat de leerlingen steeds zitten te kletsen / niets nuttigs doen, hoe reageren jullie daarop? Ik zeg altijd: "Ik wil dat je even serieus doorwerkt nu", maar ik zou graag mijn repertoire wat willen uitbreiden zonder meteen bedreigend te worden. Suggesties?
Niet meer actief op Fok!
pi_74641038
Als ik echt geen zin heb in geklets ga ik voor "we gaan nu een kwartier in absolute stilte werken". Dan kan iemand natuurlijk nog steeds in stilte nietsdoen, maar de meesten vervelen zich als ze niet mogen kletsen zo dat ze van errenmoei maar aan het werk gaan .

Als ik ze wel wil laten samenwerken en dus praten meld ik dat we om tien voor twaalf die-en-die oefening gaan nakijken en dat die dan af moet zijn. Moet je wel sancties paraat hebben voor als ie dan toch niet af is.

Het werkt ook wel om ze erop te wijzen dat nu doorwerken betekent dat ze een groot deel van het huiswerk al af hebben. Maar dat werkt niet voor elke leerling, vandaar ook bovenstaande dingen waarmee je er nog iets meer bovenop zit.
pi_74641599
Wat zij hierboven schrijft... en verder kan het ook wel een mooie gelegenheid zijn om te laten zien dat je naast docent ook mens bent. . Ik ga bijvoorbeeld even zitten meeluisteren of loop langs en blijf staan en luister mee. Dan maak ik een grapje of een opmerking over het onderwerp van het gesprek en praat door met de leerlingen over wat hen bezighoudt. Dan maak ik er einde aan door te zeggen dat het allemaal superinteressant en gezellig en leuk is, maar dat ze NU echt aan het werk moeten. Meestal pakt dat goed uit en begrijpen ze de boodschap. En leerlingen vinden het echt leuk als je met ze mee kunt praten en 't ook eens kunt hebben over andere zaken dan je vak en huiswerk maken e.d.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_74641834
Ja, hihi, dat doe ik ook, waarmee ik soms m'n eigen opmerking dat we nu echt aan het werk moeten ondermijn, omdat ik dan toch weer inga op iets wat ik iemand hoor zeggen over een of ander concert ofzo. Maar goed, ik heb VWO-klassen, die over het algemeen wat minder structuur nodig hebben, dus je komt er nog wel mee weg om dan vervolgens te zeggen "maar goed, nu gaan we echt aan het werk. En ik weet dat ik dat daarnet ook al zei, maar nu ECHT ECHT". (Bijdehante leerling: "dat zei u daarnet ook al." )
pi_74643111
Ja, en dan zijn ze ECHT aan het werk en dan gaat de bel.

We zijn ontaarde docenten, SL. Wat moet er van die kinderen worden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 12 november 2009 @ 20:18:34 #113
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74645662
Goeie tips! .

Die van het meepraten en die van "we gaan nu 15 minuten in absolute stilte werken" vind ik erg goed! .
Niet meer actief op Fok!
pi_74646408
Ik ben wel een aanstaand beginnend docent, maar daar gaat m'n vraag niet echt over. Wel over een bepaalde situatie die ik in m'n werk tegenkom, ben benieuwd of jullie tips, ideeën of ervaring hebben over hoe ik zou kunnen handelen.

Ik geef presentaties/les op scholen, dat is eenmalig en meestal aan derde of vierde klassen. In de les die ik geef, zit een opdracht waarbij samengewerkt en overlegd moet worden. Afhankelijk van de groepsgrootte laat ik dat in tweetallen doen (en drietallen mocht er iemand alleen zitten, die kan zich dan bij achterburen aansluiten) of in viertallen (of drietallen als er iemand alleen zit). Die groepsgroottes komen niet zo heel nauw, als ik groepjes van vier wil en er zit ook een tweetal tussen dan maakt me dat niet zoveel uit.

Nu is het punt dat er soms een leerling is die buiten de groep valt en naar ik verwacht ook wel gepest zal worden. Die leerling zit alleen en zodra er samengewerkt moet worden blijft zo'n leerling in z'n eentje zitten, maakt geen aanstalten om zich om te draaien naar achterburen. Wat doe je in zo'n geval?

Ik kom niet verder dan twee oplossingen die eigenlijk geen oplossing zijn.. Eerste is het maar gewoon zo laten, leerling met rust laten. Vind dat niet echt een oplossing, dat de leerling de opdracht dan niet doet vind ik niet zo erg, maar het is zoooo enorm sneu als zo'n leerling alleen blijft zitten terwijl de rest overlegt.
Tweede oplossing is leerling aansporen zich bij achterburen aan te sluiten. Dat heb ik tot nu toe gedaan, maarja.. de leerling draait zich dan om en neemt vervolgens geen deel aan het gesprek, achterburen betrekken leerling er ook niet bij en het is voor de buitengesloten leerling echt een ongemakkelijke en sneue situatie, had vandaag echt een geval waarbij de leerling in kwestie zich naar mijn idee echt rot hierover voelde en da's ook lastig.

Is er een betere oplossing? Wat zouden jullie doen? Het is natuurlijk een rare situatie omdat ik de leerlingen niet ken en maar eenmalig zie, maar tóch. Ben ook wel benieuwd hoe jullie met zoiets in een van je eigen klassen om zouden gaan.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 12 november 2009 @ 20:51:36 #115
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74646736
Ik ben ook een beginnend docent en wat wij leren op de opleiding, is dat samenwerkend leren iets anders is dan 'in groepjes bij elkaar zitten', want dat laatste doen jouw leerlingen nu in feite. Hoe kun je nu voorkomen dat bepaalde leerlingen niet meedoen of buitengesloten worden?

Je moet zorgen dat ze elkaar nodig hebben bij het uitvoeren van de opdracht, dat er sprake is van een positieve wederzijdse afhankelijkheid. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat alle personen in in het groepje eigen informatiebronnen of kennis hebben, waardoor de groepsleden afhankelijk zijn van elkaar voor een goede afronding van de opdracht. Dat kun je ook doen door ze allemaal een eigen taak te geven of een verschillende rol. Als je vervolgens zorgt dat ze allemaal individueel aanspreekbaar zijn op het resultaat (dus dat iedereen aanspreekbaar is op de bijdrage die één persoon levert), zullen ze veel meer geneigd zijn met elkaar samen te werken.

Kijk anders eens in Samenwerkend leren, praktijkboek van Ebbens en Ettekoven .
Niet meer actief op Fok!
pi_74646793
Zelf de groepjes indelen? Je krijgt dan misschien heel even wat gemok van vriendinnen die bij elkaar hadden gewild, maar dan wijs je ze er fijntjes op dat het maar voor 1 les is (met andere woorden: "zeik niet zo").
Geef ze allemaal een nummer van 1 t/m 10 en de nummers 1 vormen samen een groep, de nummers 2 samen enz. Dan verloopt het volledig willekeurig, heeft iedereen een groepje en kan niemand rechtmatig zeuren.
  donderdag 12 november 2009 @ 20:54:00 #117
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74646838
quote:
Op donderdag 12 november 2009 20:53 schreef ShadyLane het volgende:
Zelf de groepjes indelen? Je krijgt dan misschien heel even wat gemok van vriendinnen die bij elkaar hadden gewild, maar dan wijs je ze er fijntjes op dat het maar voor 1 les is (met andere woorden: "zeik niet zo").
Geef ze allemaal een nummer van 1 t/m 10 en de nummers 1 vormen samen een groep, de nummers 2 samen enz. Dan verloopt het volledig willekeurig, heeft iedereen een groepje en kan niemand rechtmatig zeuren.
Sowieso geen vriendjes bij elkaar zetten idd.
Niet meer actief op Fok!
pi_74646937
Wat je zegt over die taken is idd een goeie. Ik kan me nog levendig de taferelen van de basisschool herinneren, dat ik vroeg of laat zei: "dit schiet niet op zo, laat mij maar even", de rest zat te kletsen, en ik in m'n eentje die opdracht afraffelde en vervolgens mee ging kletsen.
  donderdag 12 november 2009 @ 20:59:31 #119
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74647071
quote:
Op donderdag 12 november 2009 20:56 schreef ShadyLane het volgende:
Wat je zegt over die taken is idd een goeie. Ik kan me nog levendig de taferelen van de basisschool herinneren, dat ik vroeg of laat zei: "dit schiet niet op zo, laat mij maar even", de rest zat te kletsen, en ik in m'n eentje die opdracht afraffelde en vervolgens mee ging kletsen.
Precies. En dat is dus wat er gebeurt als je mensen in groepjes bij elkaar laat zitten. Het is niet constructief.
Als je de leerlingen bovendien wat beter kent, kom je erachter wat hun sterke kanten zijn en die kennis kun je ook benutten bij het samenstellen van groepjes.

O, hoor mij nou, de theoretica, ik haal m'n kennis ook maar uit boekjes, hoor Heb zelf nog geen vormen van samenwerkend leren toegepast .
Niet meer actief op Fok!
pi_74647102
Het is geen uitgebreide opdracht. Ze moeten overleggen om een paar vragen over een bepaald onderwerp te bedenken, duurt een paar minuten. Ze doen dat samen omdat het lastig is in je eentje iets te bedenken en ik wil het aantal vragen een beetje beperken. Als ik groepjes in ga delen voor zo'n kleine opdracht vrees ik dat ik alleen maar heel veel chaos veroorzaak
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 12 november 2009 @ 21:14:18 #121
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74647618
Nu ik hier toch ben wil ik ook even posten hoe het mij na een week of 6 lesgeven vergaat .

Ik geef dus twee dagen per week les op het doveninstituut, vier uur aan de onderbouw, vier uur aan de bovenbouw. Ik ben begonnen in de bovenbouw en dat ervaar ik als erg lastig. Ik voel me een beetje geïntimideerd door de pubers en niet zelden nemen zij de les over . Als zij protesteren, heb ik de neiging in te binden. Ik baalde daar nogal van en ik heb me dus voorgenomen om kordater op te treden. Vandaag ging het al een stuk beter en ik was echt verbaasd: één of twee keer waarschuwen en ze werkten gewoon serieus door! Had ik maar eerder ingegrepen, want het helpt echt!

In de onderbouw gaat het hartstikke goed. Hartstikke leuke, ontvankelijke, nieuwsgierige, gezellige leerlingen . Ook hier vind ik het moeilijk om in te grijpen als er teveel gekletst wordt, maar niet omdat ik me geïntimideerd voel, maar omdat ik niet meteen een 'ouwe zeur' wil zijn. Maar toch wil ik ook hier wat sneller ingrijpen.

In de bovenbouw ben ik dus altijd gestresst en nerveus en ik bouw dus ook niet echt een band op met de leerlingen, omdat ik zo gefocust ben op de ordehandhaving. Erg jammer... Ik zou eigenlijk willen proberen iets vaker een persoonlijk gesprekje aan te gaan, zodat je, zoals mane al zei, niet alleen maar bezig bent met de lesinhoud, maar laat zien dat je ook een mens bent, maar het lukt me tot nu toe niet echt. Ik heb altijd het gevoel dat de leerlingen daar helemaal niet voor openstaan, terwijl het de band tussen hen en mij wel zou helpen als ik het wel zou doen. Misschien heeft iemand suggesties?
Niet meer actief op Fok!
pi_74647942
Hey Vik, wat leuk dat je even vertelt. Tips voor de bovenbouw heb ik zo niet voor je, alleen dat het vaak wel loont iets van jezelf te laten zien, daar krijg je een boel voor terug, vaak. Mijn bovenbouwklassen lopen trouwens op het moment ook wat rommelig, maar er is zoveel lesuitval geweest in het begin van deze nieuwe periode dat ik er zelf, net als de leerlingen, ook nog niet echt inkom. Daarbij, veel zieken, ikzelf niet echt lekker, dus niet helemaal zoals ik zou willen.

Mijn V6 is wel helemaal geweldig, wat enorm leuk om een eindexamenklas te hebben, om ze door alle SE's heen te loodsen en echt een band met ze op te bouwen . Ik heb ze ook zomaar vier uur in de week, dus ik kan vanalles doen, wat is het heerlijk om zoveel uren aan een klas te geven! (Even ter vergelijking, mijn V5 en V4 heb ik maar 2 uur per week ).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2009 21:23:11 ]
  donderdag 12 november 2009 @ 21:42:18 #123
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_74648861
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:30 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb even een vraagje: stel dat de leerlingen steeds zitten te kletsen / niets nuttigs doen, hoe reageren jullie daarop? Ik zeg altijd: "Ik wil dat je even serieus doorwerkt nu", maar ik zou graag mijn repertoire wat willen uitbreiden zonder meteen bedreigend te worden. Suggesties?
Uhm.. als ik iets aan het uitleggen ben en er zijn wat mensen aan het kletsen, dan
-> kijk ik die leerlingen lang en doordringend aan en ga wat langzamer praten
-> noem ik de naam van de leerling in de uitleg ("en wat je dan ziet, Simon.. is dat het werkwoord van klank verandert")
-> stop ik en zeg ik: "Sorry dames dat ik jullie interessante gesprek onderbreek. Wat dom van me ook. Vertel even rustig verder, de klas en ik wachten wel en we willen ook even graag meeluisteren, natuurlijk".
-> stop ik en zeg: "Oh, jullie weten het beter? Dan kunnen jullie het natuurlijk ook even voor de klas komen uitleggen".
-> stop ik en zeg: "Oke, X, ik vind het nu leuk geweest. Pak gewoon maar je spullen in en vertrek. Ga maar in de aula zitten of zo, die is misschien meer gesteld op je aanwezigheid dan ik. Of je hier nu wat zit te vegeteren of in de aula, maakt me niks uit. Pak je spullen bij elkaar en verdwijn..... [leerling beduusd, want die had dit niet verwacht, pakt spullen in]... je mag best wat opschieten hoor... [leerling staat op en loopt naar de deur, maakt de deur open]... En ga maar weer terug naar je plaats. De vólgende keer dat ik je moet waarschuwen, sta je dus écht buiten".

Af en toe met een krijtje gooien wil ook wel es helpen. "Tja, als je nu had opgelet had je het krijtje natuurlijk zien aan komen".
.
  donderdag 12 november 2009 @ 22:00:39 #124
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74649703
quote:
Op donderdag 12 november 2009 21:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
-
Geweldig! Ik heb echt hardop zitten lachen .
Maar die tips zijn niet zo van toepassing op mij (op een enkele ll na dan), want ze letten tijdens de uitleg wel op (bovendien telt mijn grootste klas 9 leerlingen, dus niemand onttrekt zich aan mijn aandacht), maar gaan dan tijdens het voor zichzelf werken gezellig zitten beppen. En ik weet niet altijd of het over school gaat of niet, omdat ik dat razendsnelle gebaar niet altijd kan volgen . Maar de "ik wil dat jullie in totale stilte gaan werken"-tip ga ik morgen uitproberen op mijn spellingsoefeningen makende Havo 4 .
Niet meer actief op Fok!
pi_74652994
Krijtjes? Heb je die nog?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')