Brugklassers . "Juf, moet ik de hele zin opschrijven of alleen het woordje dat vertaald moet worden?", "Juf, de nummers voor de vragen kloppen niet, wat moet ik doen?", "Juf, mijn pen is stuk!", "Juf, mijn blaadje is vol, wat moet ik doen?".quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:36 schreef ShadyLane het volgende:
Ja dat is wel normaal Viking84, brugklassers zitten continu met hun vinger in de lucht (in het begin van het schooljaar althans), een vierdeklasser heeft die neiging wat minder .
Ah zo! Geen flauw idee hoe dat bij ons werkt eigenlijk . Ik zal het eens navragen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:39 schreef ShadyLane het volgende:
Opslagfactor is hoeveel tijd je krijgt voor voor- en nabereiding (toetsen nakijken) van een les. Bij ons staan voor een les bijv. 50 klokuren per jaar, terwijl je niet 50 klokuren voor de klas staat (38 lesweken, 50 minuten). De tijd die overblijft is bedoeld voor voor- en nabereiding.
Met de opslagfactor kunnen scholen goochelen. Op de ene school ligt ie hoger dan op de andere. Bij een vriend van me hebben ze de opslagfactor omlaag gehaald omdat het slecht ging met de leerlingaantallen en er misschien mensen ontslagen moesten worden. Die geven nu dus allemaal meer les dan vorig jaar.
Op sommige scholen hebben vakken met notoir veel voorbereiding een hogere opslagfactor dan andere vakken. Op sommige scholen heeft de bovenbouw een hogere opslagfactor dan de onderbouw.
Nou inderdaad! Ik heb al heel wat opgeschreven waar ik beter op moet gaan letten, zeker bij de urenverdeling aan het eind van het jaar. Het brugklasmentoraat wordt bij ons trouwens per definitie niet aan beginners gegeven, omdat dat zo'n druk mentoraat is. En beginnende docenten worden altijd mentor samen met iemand anders, om het te leren zeg maar.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ik had ook geen idee van hoe alles werkte in m'n eerste jaren. Je bent al druk zat met alles ontdekken, met je lessen, andere taken.
Maar het loont wel de moeite om de dingen een beetje in de gaten te houden. Bij ons zie je bijv. dat niemand meer brugklasmentor wil zijn, omdat de dingen die je daarvoor moet doen elk jaar meer worden en de uren die je ervoor krijgt elk jaar minder. Maar wie worden er dus gestrikt? Nieuwe docenten, die dat nog niet weten
En als ik dan lees hoe druk jij het hebt, denk ik: "probeer het een beetje in de smiezen te houden allemaal". Van die simpele dingen als de urenverdeling binnen de sectie: het kan goed zijn dat je oudere sectieleden voor zichzelf wel in de gaten hielden of ze genoeg parallelklassen zouden hebben, maar niet voor jou. Het kan veel helpen om daar alert op te zijn. Maar dat leer je idd pas na een paar jaar. In het begin weet je nog niet hoeveel het helpt om wat parallelklassen te hebben, en heb je nog niet gemerkt dat je lessen leden onder een zwaar mentoraat. Dat zijn dingen die je eerst even moet ervaren en dan ga je er vanzelf wel meer op letten.
Hoe herkenbaar al hebben wij in elk lokaal een pc met beamer, dat scheelt weer wat handelingen. En dat je dan aan het eind van je dag zo'n mega-berg papier hebt, die je dan weer fijn uit mag zoeken.. Ik heb om het rommelprobleem op te lossen maar het kauwgomkauwen=opruimen ingevoerd, en er is altijd wel een leerling die zo stom is toch weer zichtbaar te kauwen, dus die mag in de laatste minuut gauw alles van de vloer opruimen en alle tafels rechttrekken (tenzij ik weet van wie de zooi komt, dan mag die leerling dat fijn zelf doen).quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
Wij werken nauwelijks met vaste lokalen, en dat is sowieso irritant omdat je dan telkens al je spullen moet gaan inpakken, boeken in de tas, papieren in de map, agenda en etui in de tas, laptop afsluiten, stekker uit het stopcontact, kabels uit het whiteboard en hup het ding in de laptoptas, en dan vervolgens in het volgende lokaal al die spullen weer uit je tas moet halen, laptoptas open, stekker in het stopcontact, kabels in het whiteboard, opstarten om dan pas nadat het ding na een paar minuten eindelijk is opgestart de absenten te kunnen invoeren......u krijgt een indruk: het is irritant.
Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.
Hoelang ook alweer nog tot de vakantie? .
Daar kun je de collega die het uur vóór je in dat lokaal zat toch over aan spreken? Ik heb de luxe dat ik een eigen lokaal heb, maar als een collega in mijn lokaal gezeten heeft en er rotzooi ligt, dan spreek ik hem daar wel over aan. Kleine moeite om een leerling even het bord te laten uitvegen of de vloer te laten vegen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.
Precies, in mijn 5VWO waren ze heel erg blij met een sticker op hun repetitie als het een 8 of hoger was . Maar da's ook voor een keertje, anders wordt het wel erg kinderachtig.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:03 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat ze het voor een keertje als grap wel lollig vinden. Ik zou het niet als algemeen, serieus bedoeld beloningssysteem gaan invoeren, maar alleen af en toe doen met een vette knipoog.
Mmm, ik heb ff zitten kijken. Lid worden kost 90 euro per jaar? Wat gebeurt er met dat geld joh? Er is toch alleen maar een website nodig en een stel mensen die af en toe gaan praten met het ministerie?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:30 schreef ShadyLane het volgende:
www.lerareninactie.nl jongens Het is OF deze dingen accepteren en proberen je werk daarbinnen zo goed mogelijk te doen OF die dingen niet accepteren en werk zoeken in een andere sector, OF proberen LIA groot te laten worden en aan deze dingen wat te doen, Of een combinatie van het eerste en het derde: ik doe inderdaad mijn best binnen de gegeven omstandigheden, maar wil niet dat ze tot in de eeuwigheid blijven zoals ze nu zijn
Het is qua werkdruk ook wel een kwestie van ervaring hoor, je leert steeds beter die binnen de perken te houden. Zie de tips die we Razztwizzle met z'n allen al hebben gegeven.
Ik ken het ja.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 16:05 schreef mane het volgende:
Nee, het is geen nieuws, maar het is dus wel kut. Ja. Ik vind het kut dat het kut is. En dat moest ik even kwijt. Dat heb je soms hè.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |