abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:53:43 #26
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73224221
voor Razz. Het klinkt als een onrealistisch druk schema .
En 9 lessen voorbereiden in 1 uur . Ik ben vandaag al de hele dag bezig geweest met slechts 2 klassen! .
Maar ik moet dan ook veel meer uittypen / visueel maken en daar gaat ook erg veel tijd in zitten, zeker als je een perfectionist bent, zoals ik .
Niet meer actief op Fok!
pi_73252137
In het begin tikte ik ook al die lesvoorbereidingen uit. Nu doe ik dat amper nog, dat is vanzelf zo gegaan. Je zult vanzelf wel merken dat het (in)plannen van lessen met de tijd makkelijker gaat en minder tijd kost.

Gisteren als begeleider meegeweest met 3havo en 3VWO naar de plaatselijke rioolwaterzuivering. "Ruiken jullie ze al?" "Wie meneer?" "De ratten natuurlijk." "Nee, shit meneer, zitten die daar echt?" "Uiteraard, best grote, je ziet je vanzelf."
Loop ik achter een stel meiden valt het me op dat ze helemaal gekleed zijn op dit uitje: dure tasjes mee en hele hoge hakjes...
  donderdag 1 oktober 2009 @ 15:17:01 #28
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73275940
Vandaag vond ik het even niet zo leuk meer en ben ik dus in huilen uitgebarsten. Niet tijdens de les gelukkig, maar in de grote pauze.
Ik voel zóveel weerstand bij de leerlingen. Ze verwachten van me dat ik alles meteen perfect doe en dat verwacht ik ook van mezelf.
Hoe gaan jullie om met opstandige leerlingen? Ik heb maar kleine klasjes, dus ik denk dat ik de leerlingen uit die klas volgende week even ieder afzonderlijk uit de klas ga halen om contact te maken. Waarom voelen ze weerstand jegens mij? En ook duidelijk maken dat ik open sta voor tips van hun kant: wat zou anders moeten? Gewoon een beetje contact maken. Nu ben ik echt de grote boze wolf ofzo.
Niet meer actief op Fok!
pi_73276191
Ik vraag me af of ze nou zozeer weerstand tegen jou voelen. Het kan ook aan heel veel andere dingen liggen (school an sich, verplichte dingen an sich, thuissituatie, leeftijd, 'gewoon even een rotdag'). Als beginnend leraar voel je het vaak als een persoonlijke aanval en vaak is het dat helemaal niet.

Ik denk eigenlijk dat ik er nog niet meteen veel aandacht aan zou besteden. Door leerlingen afzonderlijk uit de les te halen en een gesprek aan te gaan maak je het zo zwaar. Maak in de les duidelijk dat je bepaald gedrag niet tolereert en als er dan eentje toch nog weken zo doorgaat, dan kun je altijd nog een gesprek aangaan met diegene.

Probeer je niet al te zeer persoonlijk aangevallen te voelen, probeer het los te laten (en ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan). Ga vanavond even iets heel anders doen, goeie film kijken ofzo .
pi_73276233
Tips kun je natuurlijk zeker wel vragen, dat kan op een heel ontspannen manier "nou, we zijn nu een paar weken bezig, hoe vinden jullie het gaan tot nu toe? Zijn er dingen die handiger kunnen? Tips zijn welkom!"
pi_73278736
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:17 schreef Viking84 het volgende:
Vandaag vond ik het even niet zo leuk meer en ben ik dus in huilen uitgebarsten. Niet tijdens de les gelukkig, maar in de grote pauze.
Ik voel zóveel weerstand bij de leerlingen. Ze verwachten van me dat ik alles meteen perfect doe en dat verwacht ik ook van mezelf.
Waaruit blijkt die weerstand? Kun je voorbeelden geven? En: hoe begin je de lessen?

En verder, zoals Schadylane schrijft: probeer het te relativeren. Nieuwe docenten worden nu eenmaal een beetje uitgeprobeerd (niet altijd heel bewust trouwens); ze willen zien hoe sterk je in je schoenen staat en hoe je reageert in bepaalde situaties.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73278848
Binnenkort eens met een beginnend collega om de tafel. Hoor van meerdere klassen dat het nog niet helemaal loopt qua uitleg en afstemming met de klas. Het klikt wel redelijk met hem, dus misschien dat hij met mij van gedachten wil wisselen over hoe het gaat e.d.. Ben benieuwd!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_73288365
Ik zit nu in mijn vierde jaar van de lerarenopleiding Engels, en geef 8 uurtjes les in de onderbouw. In de jaren hiervoor moest ik, wanneer ik les ging geven op mijn stageschool, echt heel lang voorbereiden (vooral vakinhoudelijk) en dacht: dit kan ik noooit uithouden : En nu, in mijn vierde stage, bereid ik mijn lessen voor de brugklas niet voor, en die van de tweede klas doe ik ongeveer 10 minuten over, het is echt een verademing Doe ik iets verkeerd of is dit normaal?
pi_73288405
Ja, je doet iets verkeerd.
10 minuten is veel te lang.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 18:55:15 #35
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_73314319
Ik ben niet zo van het voorbereiden. Ik bedenk voorbeelden altijd ter plekke, en op onverwachte vragen kan ik me niet voorbereiden.
Ik heb wel een planning natuurlijk.

Maar opschirjven: 10 min dit, dan 15 dit, dan 10 dit. Nee. Soms zit een klas ook te flippen en krijg je minder voor elkaar, de volgende les doen ze 2x zoveel en heb je een stukje les over.

Ik geloof overigens niet dat iedereen het met mijn werkwijze eens is, en ik ga er vast nog gezeik mee krijgen op de opleiding.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73334434
Hmmm, mijn tussentoets voor 4VWO was schijnbaar niet super moeilijk, alhoewel het onderwerp 'ethologie' ook niet het lastigste onderwerp binnen biologie is en ondanks het feit dat er wat eindexamenvragen in zaten. Ik heb er maar een redelijk zware normering aan gehangen, maar gemiddeld een 7,3 is voor mijn gevoel (te) hoog maar misschien moet ik gewoon happy zijn dat de kids het zo goed gemaakt hebben
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:43:34 #37
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73334878
Mijn eerste SO over spelling (d, t, dd, tt) is gisteren vrij goed gemaakt. Eén 2 en voor de rest allemaal dikke voldoendes . Wel opvallend dat ze allemaal zo'n beetje dezelfde fouten maakten. Maar mijn uitleg van vorige week (hij wilt vs hij wil en vind je vs vindt je broer) is wel blijven hangen, want die zinnen werden overwegend goed gemaakt . Ze letten dus wel op .

Voor de rest heb ik de examenklas Havo (voorlopig?) niet meer en daar ben ik wel blij mee. Niet zozeer omdat ik dan van een moeilijke leerling af ben (ik krijg er eentje bij in de VMBO examenklas ), maar omdat ik een examenklas Havo toch wel een grote verantwoordelijkheid vind en met VMBO heb ik dat toch een stuk minder. Ik vind het behoorlijk lastig om een onderwerp als tekstverklaring te behandelen met dove leerlingen zonder dat ik hun taal goed spreek. Het is te groot en te ongrijpbaar. Havo 4 en 5 (Havo 6 is examenjaar op mijn school) doen ook aan tekstverklaring, maar dan vind ik het minder erg om fouten te maken. Bovendien komt er al genoeg op me af: vooral de communicatie met leerlingen vind ik heel zwaar, maar ik ben nu met een cursus NGT bezig, dus tegen de tijd dat mijn LiO begint moet het in ieder geval al een stuk beter zijn .

Voorts krijg ik er na de herfstvakantie één of twee Havo onderbouwklasjes van een andere docent bij, omdat mijn coach vrijwel al haar lessen aan mij had overgedragen en dat vindt ze bij nader inzien niet prettig, omdat zij haar klassen dan nooit meer ziet. Dus het plan is om het nu om en om te doen en elk vaste uren te hebben, zodat de leerlingen ook goed weten wanneer ze wie hebben. Deze week en ws. ook volgende week nog ga ik observeren bij de onderbouw, zodat ik weet waar ze mee bezig zijn en hoe ik deze klas(sen) moet aanpakken .
Niet meer actief op Fok!
pi_73340272
Hier zitten jullie.
Kwas jullie kwijt.

Ik weet niet meer of ik het hier gemeld had dat ik strenger moest worden van mezelf, strenger in de zin van dat het rustiger moest worden in mijn lessen zodat er meer gewerkt kon worden.
Nou, das gelukt.
Ik blij.

Deze week heb ik er in twee lessen ll er uitgeknikkerd.
Daarna was het nog werkbaarder.

Ik ben nog steeds blij dat ik "goed" geluisterd heb naar de adviezen hier, mn over niet meer lessen te draaien dan 13 a 14 uur. Het is nu net allemaal leuk te doen, lekker.
De direkte kollega had wat minder geluk met e klassen en parallelklassen, met als gevolg dat ik alle toetsen maak, alle SO;s enz. Dat is een goeie les, ervaring voor me.

Mijn eerste cijfers ( jaja ik zeg mijn, want zo voelt dat wel ) waren hoger dan die van anderen, niet omdat ik losjes beoordeeld heb, maar omdat ze het snapten.
Of ik slechtere of betere ll heb kan ik geen zinnig woord zeggen. Over of ik beter uitleg dan anderen, ook niet.
Maar het voelt wel goed. Ik had niet graag lager dan anderen gezeten nu, daar had ik wel een dip van gekregen denk ik. Hoewel dat vast gaat gebeuren de volgende of de toetsronde daarna.

Lastig vind ik wel de ll die tussen wal en schip raken, ll waarvoor geen goeie leerplek te vinden is, of het moet al voorafgaan aan een procedure van een half jaar. En dat in dit land. Ik wist het wel, maar word er nu met de neus opgedrukt.

Zo, lang epistel voor wat alleen een tvp moest worden.
pi_73340332
En ik heb jullie allemaal weer bijgelezen, feest der herkenning en petje af voor een aantal van jullie.
pi_73340544
quote:
Op donderdag 17 september 2009 18:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb trouwens ook een -geval op mijn school. Een leerling die vorig jaar al is gezakt voor z'n havo doet dit jaar opnieuw niks omdat hij bang is om de 'grote boze wereld' in te gaan
*knip*
Volgende week maar eens bespreken tijdens de intervisiebijeenkomst.
Is het volgen van een jaar of misschien wel 2 jaar VWO geen oplossing?
Dan heeft ie iig zijn Havodiploma en toch nog een jaartje nuttig op dezelfde school.
En als ie het kan misschien nog een VWOdiploma op zak.
Zijn zat ll die bang zijn of nog geen keuze voor een vervolgopleiding durven of kunnen maken.

Sukses en ik vind je stukjes bijzonder om te volgen.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 22:06:18 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_73345444
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:15 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag even niet in hoe ik in vredesnaam met 9 klassen verdeeld over 6 leerjaren en maar 1 parallelklas
Dat is een van de redenen dat op onze school al jaren gewerkt wordt in afdelingsteams. Dat voorkomt dat je in teveel leerjaren tegelijk les aan het geven bent en je grotendeels alleen in je eigen 'gebiedje' les geeft. Het heeft natuurlijk zijn nadelen, maar ook zijn voordelen.
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 15:43 schreef Viking84 het volgende:
omdat ik een examenklas Havo toch wel een grote verantwoordelijkheid vind en met VMBO heb ik dat toch een stuk minder.
Waarom?
.
  zondag 4 oktober 2009 @ 17:51:39 #42
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73362799
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 19:04 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Is het volgen van een jaar of misschien wel 2 jaar VWO geen oplossing?
Dan heeft ie iig zijn Havodiploma en toch nog een jaartje nuttig op dezelfde school.
En als ie het kan misschien nog een VWOdiploma op zak.
Zijn zat ll die bang zijn of nog geen keuze voor een vervolgopleiding durven of kunnen maken.

Sukses en ik vind je stukjes bijzonder om te volgen.
Nee, HAVO is het hoogste niveau op mijn school .

@ Baba: ik weet het niet. Stukje onzekerheid van mijn kant, denk ik. Ik vind het heel lastig om te communiceren met dove leerlingen en dat geldt al helemaal voor een onderwerp als tekstverklaring. VMBO TL is maar één leerling en 1 op 1 communicatie gaat prima en verder heb ik VMBO BB, dus vrij laag niveau. ook goed te doen. Ik geloof dat ik tekstverklaring voorlopig liever even oefen met Havo 4 en Havo 5 .
Niet meer actief op Fok!
pi_73433638
dag was het vandaag. Ik mag van mezelf echt wat harder gaan optreden merk ik, daar baal ik wel van Daar moet ik nog echt aan werken, ik vind het soms best lastig om even keihard op te treden als de situatie daar eigenlijk om vraagt. Maar makkelijker gezegd dan gedaan...

Maar de toetsen hadden mijn 4H klasjes wel goed gemaakt, de ene groep een 6,5 gemiddeld en de andere groep een 6,6. Vond ik wel netjes
pi_73487839
Je merkt ook wel dat de leerlingen drukker worden momenteel, Hippos. Ze zijn toe aan vakantie. En binnen de klassen zijn de groepjes gevormd, heeft iedereen z'n plek gevonden en leerlingen gaan zich vrijer voelen (hier heb ik het vooral over de brugklassen: in andere klassen voelen ze zich al eerder vrijer )

Ik heb vandaag m'n loonstrook bekeken (ze liepen achter met verwerken) en ik kan jullie allemaal aanraden om je vooral niet over de kop te werken in een fulltime baan. Ik werkte t/m vorig jaar fulltime, ging nu terug naar 0,8, en ging er dus vanuit dat ik 20% minder zou gaan verdienen. Ik wist wel dat het in de praktijk iets hoger uitvalt, en dat je bovendien in augustus een trapje stijgt in je schaal, maar ik had nooit durven dromen dat ik er maar net iets meer dan 10% op achteruit zou gaan.

10% minder loon, 20% minder werken, holladiejee. Ik raad jullie bij deze vanuit de grond van m'n hart aan niet boven de 0,8 te gaan zitten. Ik heb nl. naast een hoger uurloon ook nog veel meer plezier in m'n werk nu.
pi_73542897
Hee Razztwizzle, ik las je bericht in het salaristopic. 25 lesuren van 45 minuten is bij jullie 0,87 FTE? Hoeveel lesuren is dan een fulltime baan bij jullie? En hoe leggen ze het uit dat het er zoveel zijn? Is dat omdat ze 5 minuten korter zijn dan lessen op andere scholen (maar levert dat dan zo'n groot verschil op?) Of hebben ze een of andere truc uitgehaald met de opslagfactor oid?

Op de meeste andere scholen zijn 25 lesuren nl. een fulltime baan.
pi_73542935
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:26 schreef ShadyLane het volgende:
Hee Razztwizzle, ik las je bericht in het salaristopic. 25 lesuren van 45 minuten is bij jullie 0,87 FTE? Hoeveel lesuren is dan een fulltime baan bij jullie? En hoe leggen ze het uit dat het er zoveel zijn? Is dat omdat ze 5 minuten korter zijn dan lessen op andere scholen (maar levert dat dan zo'n groot verschil op?) Of hebben ze een of andere truc uitgehaald met de opslagfactor oid?

Op de meeste andere scholen zijn 25 lesuren nl. een fulltime baan.
25 lessen van 50 min. incl 120 uur taken is bij ons een volledige baan.
25 uur van 45 minuten (evt. zonder taken) zal dus zeker geen volledige baan zijn.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:33:10 #47
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73543014
Mijn schema staat nu vast. Ik krijg: havo 1, havo 4, havo 5, vmbo 6 basis, vmbo 6 TL allemaal 1 uur en havo 2 krijg ik 3 uren. Er is wel een enorm verschil tussen onderbouw en bovenbouw. Zou dat de puberteit zijn? Havo 1 en 2 overstelpten me met vragen, terwijl de bovenbouwleerlingen een beetje opstandig en weerbarstig zijn.
Niet meer actief op Fok!
pi_73543051
Taken heeft Razztwizzle zat, medunkt!
Maar idd, het zal hem wel in die 5 min. kortere lessen zitten dan, da's 10% minder. Fulltime baan is daar dan misschien 27 of 28 lesuren. Lijkt mij zwaar, want je zult ongeveer evenveel voorbereiding hebben aan een les van 45 of 50 minuten, en je geeft er dan dus wel 2 of 3 meer van per week. Wat dat betreft is het op scholen die werken met een 60 of 70-minutenrooster beter te doen denk ik.

Bij ons is het zoiets als bij jullie, 25 lesuren van 50 min. + 143 uur taken. Waar iedereen gigantisch overheen gaat trouwens .
pi_73543067
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:26 schreef ShadyLane het volgende:
Hee Razztwizzle, ik las je bericht in het salaristopic. 25 lesuren van 45 minuten is bij jullie 0,87 FTE? Hoeveel lesuren is dan een fulltime baan bij jullie? En hoe leggen ze het uit dat het er zoveel zijn? Is dat omdat ze 5 minuten korter zijn dan lessen op andere scholen (maar levert dat dan zo'n groot verschil op?) Of hebben ze een of andere truc uitgehaald met de opslagfactor oid?

Op de meeste andere scholen zijn 25 lesuren nl. een fulltime baan.
Maar.. of je een fulltime baan hebt hangt toch ook nog af van je taakuren? Een collega van mij heeft een fulltime baan, maar geeft drie uur minder les dan ik, omdat zij veel meer taken heeft. Ik heb 90 taakuren per jaar (70 voor het mentoraat en 20 voor de projecten).

En wat is een opslagfactor ?
pi_73543069
Ja dat is wel normaal Viking84, brugklassers zitten continu met hun vinger in de lucht (in het begin van het schooljaar althans), een vierdeklasser heeft die neiging wat minder .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')