Misschien had je niet moeten zeggen dat je haar een beetje dom vind? Tenminste, dat leer ik hier op school altijd....quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:09 schreef Hippos het volgende:
Niet zo'n strakke actie vandaan van mij, of misschien moet ik er niet teveel van wakker liggen Ik had vandaag mijn ene klasje 2x. 's ochtends een heleboel leerlingen naar voren gehaald om te laten zien hoe het met het huiswerk ervoor stond. Bij een bepaalde leerling was het niet op orde; dus daar afspraak mee gemaakt dat het de volgende les af / bij is. 's middags heb ik die klas nog een keer. Het hele uur heeft ze weinig tot niets gedaan. Zonde, want ze kan in die 25 minuutjes werken gewoon de opdrachten afmaken en daardoor geen werk in het weekend hebben. Simpel zat. Dus ik zeg, zo aan het einde van de les, "ik snap het niet helemaal. Ik vind je een beetje dom, je krijgt genoeg tijd..." en toen kreeg ik terug van d'r dat ze dat wel aan d'r ouders zou zeggen. "moet je doen, zal ik ook uitleggen waarom ik dat heb gezegd" was mijn reactie. Het kind keek me echt aan met een blik die kon doden; dus ik ben benieuwd of ik maandag die ouders kan bellen Maar goed, ik kan het uitleggen, maar echt handig was het misschien niet. Aan de andere kant erger ik me soms aan leerlingen die enorm verongelijkt kunnen doen. Daar zouden ze een Oscar voor moeten uitreiken, soms echt Oscar waardig
Ik moet natuurlijk wel zeker weten of het nu wel of niet is opgelost. De leerlingen zijn wel nagebleven namelijk, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat vanwege mijn les is, dus dat zal ik vandaag even uitzoeken.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:25 schreef Hippos het volgende:
Ja, ik zie wel. Het is en blijft mijn probleemklasje, maar goed, ik baal ervan dat een leerling die in potentie 4H makkelijk kan halen, het gewoon eigenlijk vertikt. Zit zichzelf in de weg, nou ja, ik wacht even af.
Vikking>> ik had dat ook, iets anders dan. Een leerling van mijn klas had ook geen brief gehaald. Ik heb toen direct zijn mentor gesproken. Ik was van plan om 'm vandaag de les te ontzeggen totdat hij een brief had gehaald (dat kun je natuurlijk ook doen); maar hij kwam met hangende pootjes binnen. Flink op z'n donder gekregen van zijn mentor en die had de ouders gebeld; dus een extra portie straf. Ik zal nog even 't geheel kortsluiten met z'n mentor; dus hij heeft mijn les uieindelijk bijgewoond en redelijk gewerkt. Het is ook een kwestie van uittesten of je de regeltjes kent, dat gaat vanzelf. In mijn LIO stage vorige jaar gebeurde dat ook. En nu weet ik 101x meer dan toen Komt vanzelf goed
En wat is jouw eigen manier dan? Als ik drie keer gezegd heb dat ze hun mond moeten houden, zit er weinig anders op dan ze eruit te sturen, hoor. Ik vind het zelf ook niet leuk, omdat het voor mij ook een hoop gedoe oplevert. Maar ik ga ervan uit dat het na een paar weken wel minder zal worden, omdat ze dan weten dat ik ze daadwerkelijk eruit stuur als ze zich niet gedragen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik stuur echt zelden nog iemand de klas uit. Wij hebben ook zo'n systeem met kaarten, maar ik heb de afgelopen 3 jaar geen een leerling meer met zo'n kaart eruit gegooid. Ik los het wel op mijn eigen manier op.
Ik denk dat je je te druk maakt hoor Ik zeg ook wel eens iets dergelijks tegen een leerling, en de enigen die daar een probleem van maken zijn degenen die het verkeerd wíllen opvatten. Zo zie ik het althans altijd. Ik begrijp wel wat sommigen hier bedoelen met 'het gedrag benoemen en niet de persoon', maar ik geloof ook dat een goedwillende leerling dat onderscheid wel kan maken .quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:30 schreef Hippos het volgende:
Uiteraard probeerde ik haar gedrag te benoemen. Alleen had ik misschien de zin iets anders moeten formuleren. Maar goed, ik zal het zo geen 2de keer zeggen maar andersom weet ze (waarschijnlijk) wel waar ik op doelde. Maar ik zie wel wat ik maandag op m'n bordje krijg. Misschien maak ik er voor mezelf wel een groot probleem van
Ik stuur er ook niet heel vaak iemand uit. Als iemand echt teveel klets gaat de persoon apart zitten en desnoods strafregels schrijven of in het ergste geval mag deze persoon vertrekken. Iedereen lost het op zijn of haar manier op. Dat ontwikkel je vanzelf wel, zoveel docenten zoveel methoden.
Ik heb een dusdanige sfeer in mijn klassen gecreëerd, dat ik niet 3 keer hoef te waarschuwen. Als een leerling door mijn verhaal heen praat, dan heb ik allerlei truukjes om die leerling tot zwijgen te brengen: langzamer gaan praten, even doordringend aan kijken, de naam noemen van de leerling in je uitleg, etc. Dan zijn ze bij mij 9 van de 10 keer stil. Natuurlijk heb je altijd leerlingen die het niet helemaal begrijpen, maar die spreek ik dan expliciet nog een keertje aan.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 07:25 schreef Viking84 het volgende:
En wat is jouw eigen manier dan? Als ik drie keer gezegd heb dat ze hun mond moeten houden, zit er weinig anders op dan ze eruit te sturen, hoor.
Ze gedragen zich dan omdat ze anders straf krijgen. Ik heb liever dat ze zich bij mij gedragen omdat ze het gewoon fijn hebben in mijn les.quote:ik ga ervan uit dat het na een paar weken wel minder zal worden, omdat ze dan weten dat ik ze daadwerkelijk eruit stuur als ze zich niet gedragen.
Ik heb mezelf aangeleerd om "nep-boos" te worden. Dan denkt de leerling dat je boos bent, maar zelf hou je jezelf wel onder controle. Ik ken ook gevallen waarbij collega's helemaal buiten hun vel traden van woede en dus zelf niet meer rationeel konden redeneren. Dat is ook niet goed. Ik ben trouwens zelden boos. Ik ben wel "teleurgesteld" in leerlingen. Zeg maar eens tegen een leerling dat je "teleurgesteld" in hem bent. Dát komt aan! Dat maakt veel meer indruk dan dat je zegt dat je boos op hem bent.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:02 schreef Viking84 het volgende:
Ze kwam boos de les binnen en ik zei: "Als je zo boos blijft doen, dan kun je meteen weer vertrekken." (oh my, ik word dan ook zo kwaad hè, hebben jullie dat ook dat je dan wel kunt janken van woede?)
Sjiek he!quote:Ik weet ook wel hoe het komt dat het zo goed ging: eerder ging het ook wel eens goed, maar dat was dan toeval. Nu houd ik ze kort en zeg ik meteen wat ik van ze wil en wat ik niet wil. En dat helpt echt!
Ik beide wel en beide niet. In bovenstaand verhaal lijkt categorie A zo duidelijk de 'goeie' te moeten voorstellen en B zo duidelijk degenen die het niet begrepen hebben, ik zou geen van die beide dingen over mezelf willen zeggen. Soms reageer ik geweldig goed op iets en echt beter dan andere collega's, soms sla ik ook finaal de plank mis. Gelukkig heb ik met de meeste klassen een dusdanige band dat ik dat laatste wel af en toe kan maken.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Welke collega zijn jullie? "Ik", of "collega 1 en 2"? [/sub]
Het is gewoon een praktijkvoorbeeldje van afgelopen dinsdag.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 17:04 schreef ShadyLane het volgende:
Ik beide wel en beide niet. In bovenstaand verhaal lijkt categorie A zo duidelijk de 'goeie' te moeten voorstellen en B zo duidelijk degenen die het niet begrepen hebben, ik zou geen van die beide dingen over mezelf willen zeggen.
Dat is ook toch al erg fijnquote:Soms reageer ik geweldig goed op iets en echt beter dan andere collega's, soms sla ik ook finaal de plank mis. Gelukkig heb ik met de meeste klassen een dusdanige band dat ik dat laatste wel af en toe kan maken.
Hier sluit ik me bij aan. Het leuke van leraar zijn, is dat je niet de wijsheid in pacht hebt maar zelf ook aan het leren bent. Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht over al mijn leerlingen. Het blijft soms een beetje aanmodderen; soms gaat het fantastisch en voel ik me geniaal, en soms voel ik me onzettend stom en machteloos. De ene leerling 'lees' je ook weer beter dan de andere leerling. Kijk, als er steeds grote klassen voor je neus zitten, dan heb je niet altijd genoeg tijd en energie om bij iedere leerling die 'niet lekker in zijn vel zit' en zich daardoor niet helemaal gedraagt zoals het hoort stil te staan. Ik signaleer dat ook vaak, maar ik kan daar niet altijd ter plekke iets mee doen.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 17:04 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik beide wel en beide niet. In bovenstaand verhaal lijkt categorie A zo duidelijk de 'goeie' te moeten voorstellen en B zo duidelijk degenen die het niet begrepen hebben, ik zou geen van die beide dingen over mezelf willen zeggen. Soms reageer ik geweldig goed op iets en echt beter dan andere collega's, soms sla ik ook finaal de plank mis. Gelukkig heb ik met de meeste klassen een dusdanige band dat ik dat laatste wel af en toe kan maken.
Jij moet een hoop regelen en zorgen dat ze hun werk inhalen? Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Voel jij je soms niet iets té verantwoordelijk en ben jij niet iets teveel bezig met jezelf vededigen en verantwoorden? Dat is overigens redelijk typerend voor beginnende docenten. Ik had dat in het begin ook veel meer dan nu.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 17:07 schreef Viking84 het volgende:
(moet een hoop regelen, moet zorgen dat ze hun werk inhalen etc)
Dit vind ik ook altijd lastig! Dan denk ik dat ik vragen onder het niveau stel, of dat blijkt dat ik het boek zelf niet eens begrepen heb ofzo Mag die collega niet meedoen? Dat hij af en toe wat vragen stelt? Dan krijg jij meteen een indruk welk type vragen hij stelt etc.quote:Op woensdag 24 maart 2010 22:05 schreef Razztwizzle het volgende:
ik vind het doodeng want er zit een collega bij die meeschrijft en straks weet ik niets goeds te vragen of kom ik er niet achter dat leerling het boek niet heeft gelezen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |