abonnement Unibet Coolblue
pi_78083470
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 23:44 schreef I.R.Baboon het volgende:
Zo'n wedstrijdje voor fokkers lijkt me wel leuk.
Uit een topic als dit zijn dus ook de TTK-wedstrijden ontstaan!
Voor sommigen van ons ontzettend leuk om nu terug te lezen:
Een boek schrijven!
quote:
Op woensdag 28 september 2005 11:37 schreef Biancavia het volgende:
Hier inderdaad nog zo ééntje die wel zou willen schrijven, maar er veel te weinig mee doet.
Ik ben al drie keer aan een verhaal begonnen, maar elke keer vastgelopen, omdat ik niet van te voren een plot bedacht had.

Ik heb nu een aantal weken geleden in een nachtelijke brainwave sessie juist een compleet plot van een verhaal opgeschreven en zelfs al globaal uitgewerkt in hoofdstukken.
Nu is het alleen nog het hele uitwerken wat ik nog moet gaan doen.

Ja, die met de ballen in de bek.
pi_78084506
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:59 schreef Biancavia het volgende:
Joechei!
Slingers, taart en limonade!

De allereerste complete versie van mijn manuscript is officieel af.

Elf weken, ontzettend veel uren, liters zweet, heel veel koekjes en en 48.175 woorden.
Wat goed! En wat snel

Heb je nog tips? Ik bedoel: heb je deze eerste versie uit de losse pols geschreven, of met een schema? Heb je veel aan de tekst geslepen of ging het in deze versie vooral om de kwantiteit (waarbij de kwaliteit er natuurlijk al in zit, maar nog niet in de perfecte vorm)? En moeilijke stukken, heb je die overgeslagen of toch maar meteen geschreven? Hoeveel versies worden het uiteindelijk, denk je?
  woensdag 17 februari 2010 @ 01:05:16 #153
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_78085043
Hoe gaat het met jouw sneltreinvaart roman, Nadine?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_78085382
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 01:05 schreef wonderer het volgende:
Hoe gaat het met jouw sneltreinvaart roman, Nadine?
Slecht

Het lijkt wel of het leven er steeds tussen moet komen als ik een boek wil schrijven; de vorige keer overleed mijn moeder, nu ligt mijn vader op sterven. Zo slepen we ons voort. Ik heb op dit moment eigenlijk helemaal geen zin meer in dat boek, maar misschien begint het vanzelf weer te borrelen. Ik heb wel liedjes geschreven, of songteksten, en dat vind ik ongelooflijk leuk en inspirerend. Dat kan ik ook 'tussendoor' doen, dus bij wijze van afleiding.

Het project ligt noodgedwongen even stil, maar ik zal er binnenkort toch aan moeten geloven. Dat is het nadeel van een contract Ik zal jullie op de hoogte houden
  woensdag 17 februari 2010 @ 04:48:17 #155
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_78087457
Kut voor je ... sterkte met je vader enzo...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_78087843
Dat zijn niet de minste zaken die er tussen komen. Sterkte, inderdaad, ook met het schrijven als je dat binnenkort weer oppakt.
pi_78089020
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 07:14 schreef p-etr-a het volgende:
Dat zijn niet de minste zaken die er tussen komen. Sterkte, inderdaad, ook met het schrijven als je dat binnenkort weer oppakt.
Dank jullie wel.

Ik heb het idee dat ik het schrijven wel weer móet oppakken binnenkort, en dat maakt het meteen zo'n opgaaf. Maar dat ligt nu natuurlijk aan de omstandigheden. Bij mijn vorige boek heb ik het schrijven juist ervaren als een aangename vlucht (uit de realiteit), maar het probleem met dit boek is dat het nog niet serieus op gang is gekomen. En dan is schrijven vooral keihard werken. Dat breng ik nu even niet op. Maar het is, nu de deadline-druk alleen maar toeneemt, wel goed om te lezen dat Biancavia in 3 maanden zo'n enorme prestatie heeft geleverd
pi_78089122
Dat is inderdaad zeer vervelend, Nadine. Begrijpelijk dat je hoofd er even niet naar staat.
Hopelijk kun je over een tijdje toch de draad weer oppakken.

Wat je vragen betreft: Ik heb niet met een schema gewerkt. Ik had alleen het begin en een vaag idee waar ik naar toe zou gaan, de rest heeft zichzelf ingevuld.
Ik heb nog niet veel aan de tekst zelf zitten sleutelen, alleen wel de eerste pagina is precies zoals ik hem hebben wil.
Voor de rest heb ik voornamelijk alleen maar door zitten typen. Ik ben er nog een keer doorheen gegaan om rare fouten en zinconstructies eruit te halen (ik had geloof ik zo'n vijftig keer het woord 'tenminste' erin staan en tenminste tachtig keer 'zo'n' ).

Moeilijke stukken heb ik niet echt overgeslagen, wel een paar stukken die naar mijn idee saai waren. Die heb ik tijdens het schrijven globaal beschreven en op een later moment meer ingevuld, maar daar moet ik nu ook nog het nodige aan veranderen.

Verder heb ik aan het eind nog een soort achtergrond voor de gemenerik van het verhaal gemaakt en dat viel ook bepaald niet mee. Daar ben ik ook nog allerminst tevreden mee, moet nog heel veel aan gebeuren.
Ik weet ook nog niet of de vorm van hoe ik het nu in het verhaal gezet heb wel goed genoeg werkt.

Hoeveel versies het uiteindelijk worden? Geen idee! Ik heb een paar dagen terug versie 1 uitgeprint en die ligt keurig op een stapel van 122 pagina's op mij te wachten om bekrast, doorgehaald en vol onleesbare lettertjes volgeschreven te worden, maar ondertussen heb ik in het Word-document ook alweer een en ander zitten te veranderen...
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_78091005
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:15 schreef Biancavia het volgende:
Dat is inderdaad zeer vervelend, Nadine. Begrijpelijk dat je hoofd er even niet naar staat.
Hopelijk kun je over een tijdje toch de draad weer oppakken.

Wat je vragen betreft: Ik heb niet met een schema gewerkt. Ik had alleen het begin en een vaag idee waar ik naar toe zou gaan, de rest heeft zichzelf ingevuld.
Ik heb nog niet veel aan de tekst zelf zitten sleutelen, alleen wel de eerste pagina is precies zoals ik hem hebben wil.
Voor de rest heb ik voornamelijk alleen maar door zitten typen. Ik ben er nog een keer doorheen gegaan om rare fouten en zinconstructies eruit te halen (ik had geloof ik zo'n vijftig keer het woord 'tenminste' erin staan en tenminste tachtig keer 'zo'n' ).

Moeilijke stukken heb ik niet echt overgeslagen, wel een paar stukken die naar mijn idee saai waren. Die heb ik tijdens het schrijven globaal beschreven en op een later moment meer ingevuld, maar daar moet ik nu ook nog het nodige aan veranderen.

Verder heb ik aan het eind nog een soort achtergrond voor de gemenerik van het verhaal gemaakt en dat viel ook bepaald niet mee. Daar ben ik ook nog allerminst tevreden mee, moet nog heel veel aan gebeuren.
Ik weet ook nog niet of de vorm van hoe ik het nu in het verhaal gezet heb wel goed genoeg werkt.

Hoeveel versies het uiteindelijk worden? Geen idee! Ik heb een paar dagen terug versie 1 uitgeprint en die ligt keurig op een stapel van 122 pagina's op mij te wachten om bekrast, doorgehaald en vol onleesbare lettertjes volgeschreven te worden, maar ondertussen heb ik in het Word-document ook alweer een en ander zitten te veranderen...
Het klinkt goed

Eigenlijk zou je nu het geduld moeten opbrengen om die 122 velletjes een tijdje (drie weken?) in een donkere la te leggen. Die la moet natuurlijk op slot Het is afschuwelijk en heel pijnlijk om na die pauze je eigen tekst door te lezen - dat is tenminste mijn ervaring - maar het is belangrijk om afstand te scheppen. Je kunt je tekst dan in onbevangenheid lezen. Volgens mij blijft er op die manier méér intact van je manuscript dan wanneer je nu meteen (met een overvol hoofd) begint te lezen en te schrappen.
pi_78102756
quote:
Ik vind het geen verhaal. Het is zoals wonderer zegt meer een samenvatting.
ik zei al dat ik verder nog helemaal geen ervaring had ik ben ook pas 15 maar ik denk dat als ik iets schrijf dat het 2e verhaal dan altijd wel beter zal zijn. maar ik zette het ook hier om te vragen om tips dus weet jij of iemand anders hoe ik kan zorgen dat het dan niet op een samenvatting lijkt?
  woensdag 17 februari 2010 @ 16:02:50 #161
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_78103002
@ antidood
veel schrijven, herschrijven en daarna nog eens herschrijven. En een paar uur lezen per dag.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_78107206
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:57 schreef antidood het volgende:

[..]

ik zei al dat ik verder nog helemaal geen ervaring had ik ben ook pas 15 maar ik denk dat als ik iets schrijf dat het 2e verhaal dan altijd wel beter zal zijn. maar ik zette het ook hier om te vragen om tips dus weet jij of iemand anders hoe ik kan zorgen dat het dan niet op een samenvatting lijkt?
Heel veel lezen en heel veel blijven schrijven.
Zoek eens met google op 'schrijfoefeningen' en ga daar mee aan de slag.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 17 februari 2010 @ 17:44:18 #163
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_78107344
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:57 schreef antidood het volgende:

[..]

ik zei al dat ik verder nog helemaal geen ervaring had ik ben ook pas 15 maar ik denk dat als ik iets schrijf dat het 2e verhaal dan altijd wel beter zal zijn. maar ik zette het ook hier om te vragen om tips dus weet jij of iemand anders hoe ik kan zorgen dat het dan niet op een samenvatting lijkt?
Leen of koop een schrijfboek waar de basis wordt uitgelegd.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_78107564
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:57 schreef antidood het volgende:

[..]

ik zei al dat ik verder nog helemaal geen ervaring had ik ben ook pas 15 maar ik denk dat als ik iets schrijf dat het 2e verhaal dan altijd wel beter zal zijn. maar ik zette het ook hier om te vragen om tips dus weet jij of iemand anders hoe ik kan zorgen dat het dan niet op een samenvatting lijkt?
Misschien iets geks: kun je niet eens met je leraar Nederlands praten?

Ik was bar slecht in zinsontleding en grammatica, en om mijn cijfers voor die onderdelen te compenseren, mocht ik zoveel opstellen inleveren als ik maar wilde. Die beoordeelde hij dan wel streng, en met veel opbouwende kritiek. Ik weet niet of jouw leraar Nederlands ook zo'n enthousiasteling is, maar het zou zomaar kunnen.

(Door dat vele schrijven kwam het met zinsontleding en grammatica ook nog goed, en dat was toch maar mooi meegenomen!)
pi_78108949
Hee bedankt voor jullie tips
quote:
Misschien iets geks: kun je niet eens met je leraar Nederlands praten?

Ik was bar slecht in zinsontleding en grammatica, en om mijn cijfers voor die onderdelen te compenseren, mocht ik zoveel opstellen inleveren als ik maar wilde. Die beoordeelde hij dan wel streng, en met veel opbouwende kritiek. Ik weet niet of jouw leraar Nederlands ook zo'n enthousiasteling is, maar het zou zomaar kunnen.

(Door dat vele schrijven kwam het met zinsontleding en grammatica ook nog goed, en dat was toch maar mooi meegenomen!)
Ja dat doe ik soms al
pi_78113849
okee, even een schaamteloze crosspost van mijn topic: Zelf een boek schrijven aangezien ik niet wist dat er al een topic over liep

Okee, heb nu tot en met de 2e hoofdstuk geschreven
hier een link (rapidshare)
http://rapidshare.com/files/351583014/Ermac.docx
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_78114069
Zo. Ik heb ook weer 20 minuten zitten tikken.
  Moderator vrijdag 19 februari 2010 @ 09:17:27 #168
42184 crew  DaMart
pi_78172911
Gisterenavond schoot het ineens op met schrijven. Ik had mezelf deze week als doel gesteld om iedere dag minimaal 500 woorden te schrijven. Alleen eergisteren redde ik dat niet. Gisteren had ik de trein al wat zitten typen, maar gisterenavond wilde ik het hoofdstuk toch even afmaken. Voor ik het wist was ik 2.000 woorden verder .

Maar ik schrijf ook nog vooral op wat op dat moment in me op komt. Ik probeer zo min mogelijk terug te lezen, omdat ik dan eigenlijk alweer wil gaan herschrijven. Ik weet nu ook al dat van wat ik tot nu toe heb geschreven, een hoop zal worden aangepast, voordat ik er zelf tevreden genoeg over ben. Maar het bevalt tot nu toe wel, het verhaal min of meer zichzelf laten vertellen.

Ik kom in ieder geval een stuk makkelijker vooruit dan het boek dat ik even naast me neer heb gelegd. Dat wilde ik toch in een te vroeg stadium te goed doen. Maar voor dat verhaal heb ik in 5 jaar zo'n 12.000 woorden op papier gekregen, nu zit ik in 3 weken al op 9.400.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator vrijdag 19 februari 2010 @ 09:32:53 #169
42184 crew  DaMart
pi_78173243
Overigens heb ik nu ook wel profijt van het luisteren naar andere mensen. Als iemand over een ervaring of geberutenis vertelt, dan blijft daar vaak aardig wat van hangen bij mij. En dat levert nu toch ook wel aardig wat inspiratie op voor gebeurtenissen in het verhaal.

Mocht mijn vader het verhaal ooit lezen, dan zal ik na die scene van gisteren vast wel gecorrigeerd worden omdat ik zijn jeugdavontuur niet 100% correct heb weergegeven .
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_78173300
Goed bezig allemaal.

Nu ga ik eerst een kort verhaal waar ik al weken mee bezig ben af maken. Ik heb nog nooit zoveel uren in een verhaal van 1500 woorden gestoken.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 09:56:02 #171
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_78173826
Mijn eerste 500 woorden staan op het papier. Het is niet veel, maar toch. En het willen herschrijven meteen al is verschrikkelijk .

Overigens loop ik ook altijd enorm vast op namen, en in dit geval,, de plaatsnaam voor mijn fictieve dorp .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_78173882
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 09:56 schreef Tha_Erik het volgende:
Mijn eerste 500 woorden staan op het papier. Het is niet veel, maar toch. En het willen herschrijven meteen al is verschrikkelijk .

Overigens loop ik ook altijd enorm vast op namen, en in dit geval,, de plaatsnaam voor mijn fictieve dorp .
Is het van belang?
Ik heb er omheen weten te schrijven. Geen plaatsnamen gebruikt.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 10:00:34 #173
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_78173954
Nog niet. Misschien komt het wel nooit aan bod . Maar het hele verhaal speelt zich grotendeels in dat dorp af.

Ik denk dat ik mijn laptop maar de trein in neem, misschien dat ik nog tot wat woorden kom onderweg .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_78174002
Dan noem je het toch voorlopig even Nieuwdorp of zoiets. Je komt later vanzelf wel iets tegen wat er bij past.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator vrijdag 19 februari 2010 @ 10:06:46 #175
42184 crew  DaMart
pi_78174133
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 09:57 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Is het van belang?
Ik heb er omheen weten te schrijven. Geen plaatsnamen gebruikt.
Ik gebruik tot nu toe ook alleen beschrijvingen, geen namen. Het gevaar van een echte plaatsnaam is dat je om het geloofwaardig te houden weinig speelruimte hebt m.b.t. de werkelijke indeling van het dorp en omgeving. En ook fictieve namen kennen een gevaar, namelijk dat een te vergezochte of overduidelijk niet bestaande plaatsnaam de geloofwaardigheid van het verhaal kan aantasten.

Bestaande plaatsen in de omgeving noem ik overigens wel gewoon. Maar daar speelt het verhaal zich ook niet af, al is het wel mogelijk om mijn eigen woonplaats aan te wijzen als de plaats waar het zich afspeelt (en daar is het dorp van mijn hoofdpersoon ook grotendeels op gebaseerd ).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')