Komend weekend staat op Autodromo Nazionale di Monza de Grand Prix van Italië op het programma. Giancarlo Fisichella zal zijn racedebuut bij Ferrari maken. De Italiaan eindigde twee weken geleden in de Force India in België nog als tweede. Zijn vervanger bij dat team is Vitantonio Liuzzi. Wat kunnen zij bij hun nieuwe teams en kan Ferrari wederom voor de tifosi een overwinning boeken? En wat kan Renault nu het hevig onder vuur ligt?
Het circuit van Monza is al in 1922 geopend en bestond uit twee delen, namelijk een kombaan en een normaal circuit. De kombaan is niet meer in gebruik, maar het normale circuit is met een paar kleine aanpassingen nog steeds de plaats waar de motoren in de Formule 1 het door de hoge snelheden erg zwaar hebben.
Lengte: 5.793 km
Aantal ronden: 53
Totale lengte: 306.720 km
ronderecord: 1:21.046 (R. Barrichello - Ferrari F2004, 2004)
Coureurs1. | J. Button | Brawn GP | 72 |
2. | R. Barrichello | Brawn GP | 56 |
3. | S. Vettel | Red Bull | 53 |
4. | M. Webber | Red Bull | 51.5 |
5. | K. Räikkönen | Ferrari | 34 |
6. | N. Rosberg | Williams | 30.5 |
7. | L. Hamilton | McLaren | 27 |
8. | J. Trulli | Toyota | 22.5 |
9. | F. Massa | Ferrari | 22 |
10. | H. Kovalainen | McLaren | 17 |
11. | F. Alonso | Renault | 16 |
12. | T. Glock | Toyota | 16 |
13. | N. Heidfeld | BMW | 10 |
14. | G. Fisichella | Force India | 8 |
15. | R. Kubica | BMW | 8 |
16. | S. Buemi | Toro Rosso | 3 |
17. | S. Bourdais | Toro Rosso | 2 |
18. | K. Nakajima | Williams | 0 |
19. | A. Sutil | Force India | 0 |
20. | N. Piquet jr. | Renault | 0 |
21. | R. Grosjean | Renault | 0 |
22. | L. Badoer | Ferrari | 0 |
23. | J. Alguersuari | Toro Rosso | 0 |
Constructeurs1. | Brawn GP | 128 |
2. | Red Bull | 104.5 |
3. | Ferrari | 56 |
4. | McLaren | 44 |
5. | Toyota | 38.5 |
6. | Williams | 30.5 |
7. | BMW | 18 |
8. | Renault | 16 |
9. | Force India | 8 |
10. | Toro Rosso | 5 |
Autodromo Nazionale di Monza ademt autosporthistorie en dat is overal te zien. Zo ligt een groot deel van de oorspronkelijke kombaan er nog, maar daar komt de Formule 1 sinds het dodelijk ongeval van Wolfgang von Trips waarbij ook veertien toeschouwers in 1961 omkwamen niet meer. De laatste keer dat het circuit behoorlijk aangepast is, was in 2000 toen de Variante dello Rettifilo van een dubbele chicane een enkele chicane werd.
Ferrari weet zich bij deze race gesteund door de tifosi die her en der op strategische plekken de tribunes rood kleuren. Met name via Michael Schumacher heeft het merk in de laatste vijftien jaar vaak gewonnen. Met name in 2004 toonde het Italiaanse merk haar klasse door ondanks fouten in het begin toch te winnen. Rubens Barrichello koos de verkeerde banden bij de start en moest een vroege pitstop maken. Schumacher spinde en verloor veel tijd. Uiteindelijk won Barrichello voor zijn teamgenoot, nadat beiden vele rijders hadden ingehaald.
Het jaar 2006 was een jaar van afscheid. Michael Schumacher maakte na afloop van de race bekend een punt achter zijn Formule 1-loopbaan te zetten. De Duitser wist de race wel te winnen voor de Fin Kimi Räikkönen die hem met 0,002 nog de poleposition had afgesnoept. Derde man op het podium werd Robert Kubica die hiermee het eerste podium voor een Pool in de sport behaalde.
Het weekend vorig jaar op Monza verliep onder natte omstandigheden. Het leverde een poleposition op voor Sebastian Vettel die Heikki Kovalainen en Mark Webber voorbleef. Titelkandidaat Felipe Massa startte als zesde, terwijl Lewis Hamilton de top tien miste door een verkeerde bandenkeuze.
Vettel kwam bij de start als beste weg en opende meteen een gat naar de McLaren van Kovalainen die worstelde met de auto. Hamilton en Kimi Räikkönen baanden zich ondertussen een weg door het veld naar voren. Meer naar voren was het Massa die rondenlang met Nico Rosberg vocht en na vijftien ronden de vierde plaats in handen had.
De baan werd droger, maar Kovalianen kon Vettel ook niet in deze omstandigheden te bedreigen, zodat de Duitser de jongste Grand Prix-winnaar ooit werd in de Formule 1. Derde werd Robert Kubica die dankzij een spin van Webber in die positie kon komen. Massa werd uiteindelijk zesde, met één plek daarachter Hamilton.
Vrijdag 11 september 2009
10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 12 september 2009
11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie
Zondag 13 september 2009
14:00 Gran Premio Santander d'Italia
Za 12 september | 13.55-15.15 uur | RTL GP: Formule 1 - Italië - Kwalificatie |
Zo 13 september | 13.00-13.55 uur | RTL GP: Formule 1 - Italië - Pre-show |
Zo 13 september | 13.55-15.45 uur | RTL GP: Formule 1 - Italië - Race |
Zo 13 september | 15.45-16.00 uur | RTL GP: Formule 1 - Italië - Nabeschouwing |
Zo 13 september | 20.00-20.30 uur | RTL GP: Formule 1 - Italië - Samenvatting |
Za 12 september | 13.10-15.15 uur | BBC1: Formule 1 - Italië - Kwalificatie |
Zo 13 september | 13.10-16.00 uur | BBC1: Formule 1 - Italië - Race |
Zo 13 september | 20.00-20.30 uur | BBC3: Formule 1 - Italië - Samenvatting |
Nederlandse tijdenVrijdag | 16 °C | 28 °C | 20 % | zonnig |
Zaterdag | 17 °C | 27 °C | 10 % | zonnig |
Zondag | 15 °C | 24 °C | 20 % | deels bewolkt |
Bron: The Weather Channel