abonnement Unibet Coolblue
pi_75265710
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is een begrip uit de Oosterse levensbeschouwingen (Hindoeïsme/Boeddhisme). Het principe dat het uitdrukt is dat ‘boontje om z’n loontje komt’. M.a.w. doe je iets slechts, dan merk je dat, doordat je later ook weer wat slechts overkomt. En wie goed doet, goed ontmoet.

In de Oosterse filosofieën heeft het ook betrekking op reïncarnatie echter, maar je hoort het in Westen meestal als iemand iets oneerlijks doet (b.v. een glas meepikken uit een kroeg) en dan prompt op straat natte kleren krijgt doordat een auto door een plas rijdt ‘bad karma’.
Een ander woord voor de allesoverheersende rechtvaardigheid van God. Hoe je het ook bekijkt als je het hiernamaals niet meerekent dan komt je echt aan een tekort aan rechtvaardigheid. Lijkt me sterk dat het een zero sum game betereft in dit heelal.
---o---
  donderdag 3 december 2009 @ 23:07:42 #277
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75266087
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:58 schreef mariox het volgende:
Een ander woord voor de allesoverheersende rechtvaardigheid van God. Hoe je het ook bekijkt als je het hiernamaals niet meerekent dan komt je echt aan een tekort aan rechtvaardigheid. Lijkt me sterk dat het een zero sum game betereft in dit heelal.
Tja, het Boeddhisme kent natuurlijk in de meeste stromingen niet heel erg een Godsidee. Ik denk dat daar de moeilijkheid zit vanuit Islamitisch oogpunt (maar die kan ik natuurlijk niet precies beantwoorden), maar dat hangt er ook vanaf wat Bilmiyorem ermee bedoelt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_75266717
quote:
Op donderdag 3 december 2009 23:07 schreef Iblis het volgende:

[..]

Tja, het Boeddhisme kent natuurlijk in de meeste stromingen niet heel erg een Godsidee. Ik denk dat daar de moeilijkheid zit vanuit Islamitisch oogpunt (maar die kan ik natuurlijk niet precies beantwoorden), maar dat hangt er ook vanaf wat Bilmiyorem ermee bedoelt.
Wat Bilmiyorem bedoeld met sirk is dat je Gods Almachtigheid toekent aan derden. Een soort van polytheisme en wat gezien wat als de grootste zonde die je maar kan plegen in de Islam.
---o---
pi_75267085
quote:
Op zondag 22 november 2009 19:47 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

3. Weet ik niet, maar tegen ouders ingaan is lastig, terwijl je ze volgens mij ook niet mag gehoorzamen als ze je geloof belemmeren. Dit probleem wordt wel steeds minder, gewoon iedere dag (rustig) over praten thuis. Ze accepteren steeds meer.
Er bestaat een verschil in het niet gehoorzamen in de belemmering van het uitoefenen van je geloof en hun buiten het geloof om absoluut niet gehoorzamen. De Islam verbied het eerste. Ik dacht dat het een hadith is dat je als moslim zelfs je vader op je rug moet dragen naar de klooster als hij een christen is.

Dat je je ouders moet gehoorzamen komt natuurlijk dat je ze in alle opzichten veel verschuldigd bent en dat je die schuld niet kan afbetalen in dit korte leventje (denk aan al die slapeloze nachten van je vader/moeder en hoe druk ze zich maakten toen je koorts had en dergelijke).
Het feit dat je ze alleen niet hoeft te gehoorzamen op gebied van belemmering in je geloof is dat je God oneindig veel verschuldigd bent. Hij heeft namelijk jou het 'zijn' gegeven uit het niets en dergelijke. Die schuld betaal je zelfs niet in een oneindige leven.

[ Bericht 0% gewijzigd door mariox op 04-12-2009 00:00:29 ]
---o---
pi_75276315
quote:
Op donderdag 3 december 2009 23:31 schreef mariox het volgende:

[..]

Er bestaat een verschil in het niet gehoorzamen in de belemmering van het uitoefenen van je geloof en hun buiten het geloof om absoluut niet gehoorzamen. De Islam verbied het eerste. Ik dacht dat het een hadith is dat je als moslim zelfs je vader op je rug moet dragen naar de klooster als hij een christen is.

Dat je je ouders moet gehoorzamen komt natuurlijk dat je ze in alle opzichten veel verschuldigd bent en dat je die schuld niet kan afbetalen in dit korte leventje (denk aan al die slapeloze nachten van je vader/moeder en hoe druk ze zich maakten toen je koorts had en dergelijke).
Het feit dat je ze alleen niet hoeft te gehoorzamen op gebied van belemmering in je geloof is dat je God oneindig veel verschuldigd bent. Hij heeft namelijk jou het 'zijn' gegeven uit het niets en dergelijke. Die schuld betaal je zelfs niet in een oneindige leven.
Huh... als volgens de islam het eerste verboden is, moet ik ze gehoorzamen als ze me belemmeren in het uitoefenen van m'n geloof? Juist het tegenovergestelde (kan ik opmaken uit je tweede alinea).
Ik ben een pure Turk.
pi_75278905
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:25 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Huh... als volgens de islam het eerste verboden is, moet ik ze gehoorzamen als ze me belemmeren in het uitoefenen van m'n geloof? Juist het tegenovergestelde (kan ik opmaken uit je tweede alinea).
Ik zie dat ik het een beetje ongelukkig heb geformuleerd. Gods recht staat hoger dan die van je vader en moeder. Je behoort altijd je ouders te gehoorzamen. Je hoeft ze alleen niet te gehoorzamen op het gebied van je geloof. Dus als ze je daarin belemmeren. Maar ook op dit vlak word je geacht je respect te blijven houden tegenover je ouders.
---o---
pi_75283397
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is een begrip uit de Oosterse levensbeschouwingen (Hindoeïsme/Boeddhisme). Het principe dat het uitdrukt is dat ‘boontje om z’n loontje komt’. M.a.w. doe je iets slechts, dan merk je dat, doordat je later ook weer wat slechts overkomt. En wie goed doet, goed ontmoet.

In de Oosterse filosofieën heeft het ook betrekking op reïncarnatie echter, maar je hoort het in Westen meestal als iemand iets oneerlijks doet (b.v. een glas meepikken uit een kroeg) en dan prompt op straat natte kleren krijgt doordat een auto door een plas rijdt ‘bad karma’.
Dank je wel voor je uitleg. Ik vroeg het aan Bilmiyorem om te kijken wat zij onder "karma" verstaat. Het idee van karma als "wat je zaait, zul je oogsten" wordt naar mijn mening wel ondersteunt door de Koran:

"Zichtbaar is het verderf geworden op het land en de zee door wat de handen van de mensen verricht hebben, zodat Hij hen wat laat proeven van wat zij gedaan hebben, misschien zullen zij terugkeren." (Koran, 30:41)

"Op de Dag waarop de straf hen zal overweldigen van boven en van onder hun voeten, zal Hij zeggen: Ondergaat wat u bedreven heeft." (Koran, 29:55)

"Vandaag zal niemand in iets onrecht worden aangedaan. En aan jullie wordt slechts vergolden voor wat jullie hebben gedaan." (Koran, 36:54)
pi_75285996
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 12:37 schreef mariox het volgende:

[..]

Ik zie dat ik het een beetje ongelukkig heb geformuleerd. Gods recht staat hoger dan die van je vader en moeder. Je behoort altijd je ouders te gehoorzamen. Je hoeft ze alleen niet te gehoorzamen op het gebied van je geloof. Dus als ze je daarin belemmeren. Maar ook op dit vlak word je geacht je respect te blijven houden tegenover je ouders.
Het probleem is dat je het gehoorzamen van je ouders op beide vlakken (geloof en daar buiten) niet apart kunt houden. Het beinvloedt elkaar. Als je je kledingstil wil veranderen en dit mag niet, kan het zijn dat je hierdoor meer dingen niet maar mag, als je er tegen in gaat.
Ik ben een pure Turk.
pi_75286254
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:36 schreef Tevik het volgende:

[..]

Dank je wel voor je uitleg. Ik vroeg het aan Bilmiyorem om te kijken wat zij onder "karma" verstaat. Het idee van karma als "wat je zaait, zul je oogsten" wordt naar mijn mening wel ondersteunt door de Koran:

"Zichtbaar is het verderf geworden op het land en de zee door wat de handen van de mensen verricht hebben, zodat Hij hen wat laat proeven van wat zij gedaan hebben, misschien zullen zij terugkeren." (Koran, 30:41)

"Op de Dag waarop de straf hen zal overweldigen van boven en van onder hun voeten, zal Hij zeggen: Ondergaat wat u bedreven heeft." (Koran, 29:55)

"Vandaag zal niemand in iets onrecht worden aangedaan. En aan jullie wordt slechts vergolden voor wat jullie hebben gedaan." (Koran, 36:54)
Ja, ik bedoel die betekenis, maar ik vroeg me af of het fout is om in zo'n situatie "karma" te zeggen, omdat het woord toch ergens anders vandaan komt. Als je het zegt met de intentie het als "wat je zaait, zul je oogsten" te laten overkomen. (je zegt bijv. ook geen hey vieze hoer, als je iemand roept waar je van houdt, beetje extreem voorbeeld)
Ik ben een pure Turk.
pi_75426923
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:55 schreef Burakius het volgende:

[..]

In deze situatie (kijkend naar de ouderlijke situatie) voel ik mij gerechtigd haar te zeggen welk pad ze moet volgen. Ik ken haar achtergrond goed genoeg om haar de Turkse weg te laten bewandelen.
De Turkse weg, dat is toch die ene waarbij je buurjongen inderdaad meer over jou en jouw geloof te zeggen heeft dan jijzelf, die van de bemoeizieke hypocrisie en de hardhoofdigheid waarmee aan tradities, niet geloof, wordt vastgehouden?

Wat me opvalt, in dit topic maar vooral in het dagelijks leven, is dat het geloof een kwestie van handelingen is geworden. We vragen ons af of je nu met je rechtervoet of je linker het eerst de wc in moet stappen, of je nou wel of niet je nagels mag knippen als de zon al onder is, en meer van die onzin. Jammer is dat, want over de échte zaken wordt in mijn ogen steeds minder nagedacht.

Ik weet dat sommigen het verval van geloof zouden vinden, maar ik merk dat ik me veel meer bezig ben gaan houden met veel basalere zaken en veel minder met de triviale randvoorwaarden, als ik het zo mag noemen. Wat me zo tegen de borst stuit is dat mensen mythen bijvoorbeeld zo intens letterlijk nemen. We kijken niet meer naar de boodschap van verhalen in de Koran, maar gaan ons afvragen of hoe het dan kan dat Mohammed op twee plaatsen tegelijk was.

Niet dat dit ook maar iets te maken heeft met dit topic, maar ik was aan het lezen en bedacht het me.
Jammer is dat.
pi_75428176
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 22:13 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

De Turkse weg, dat is toch die ene waarbij je buurjongen inderdaad meer over jou en jouw geloof te zeggen heeft dan jijzelf, die van de bemoeizieke hypocrisie en de hardhoofdigheid waarmee aan tradities, niet geloof, wordt vastgehouden?

Wat me opvalt, in dit topic maar vooral in het dagelijks leven, is dat het geloof een kwestie van handelingen is geworden. We vragen ons af of je nu met je rechtervoet of je linker het eerst de wc in moet stappen, of je nou wel of niet je nagels mag knippen als de zon al onder is, en meer van die onzin. Jammer is dat, want over de échte zaken wordt in mijn ogen steeds minder nagedacht.

Ik weet dat sommigen het verval van geloof zouden vinden, maar ik merk dat ik me veel meer bezig ben gaan houden met veel basalere zaken en veel minder met de triviale randvoorwaarden, als ik het zo mag noemen. Wat me zo tegen de borst stuit is dat mensen mythen bijvoorbeeld zo intens letterlijk nemen. We kijken niet meer naar de boodschap van verhalen in de Koran, maar gaan ons afvragen of hoe het dan kan dat Mohammed op twee plaatsen tegelijk was.

Niet dat dit ook maar iets te maken heeft met dit topic, maar ik was aan het lezen en bedacht het me.
Jammer is dat.
Zit wel wat in. Klopt dat ik naar belangrijkere zaken moet kijken van het geloof (even tussendoor: lastig om zo vast te stellen in een bericht wat ik belangrijker vind, ik beslis daar niet eens over, maar aan je bericht te zien begrijp je me waarschijnlijk wel). Deze vragen over handelingen komen doordat ik me bijna bij iedere handeling afvraag of het wel juist is en dan komen zulke vragen snel.

Wat bedoel je verder met handelingen? Ook het vijf keer per dag bidden? Als je het op die manier gaat bekijken, kunnen we beter alles schrappen en zeggen dat je gelooft met je hart en niet door te bidden. <-- Die zin klopt niet, je gelooft denk ik ook niet door bewegingen en uitspraken bij het gebed, maar je moet 't ook echt menen, nja, je snapt 't wel.
Ik ben een pure Turk.
pi_75428934
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 22:39 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Zit wel wat in. Klopt dat ik naar belangrijkere zaken moet kijken van het geloof (even tussendoor: lastig om zo vast te stellen in een bericht wat ik belangrijker vind, ik beslis daar niet eens over, maar aan je bericht te zien begrijp je me waarschijnlijk wel). Deze vragen over handelingen komen doordat ik me bijna bij iedere handeling afvraag of het wel juist is en dan komen zulke vragen snel.

Wat bedoel je verder met handelingen? Ook het vijf keer per dag bidden? Als je het op die manier gaat bekijken, kunnen we beter alles schrappen en zeggen dat je gelooft met je hart en niet door te bidden. <-- Die zin klopt niet, je gelooft denk ik ook niet door bewegingen en uitspraken bij het gebed, maar je moet 't ook echt menen, nja, je snapt 't wel.
Met handelingen bedoel ik die dingen die ik als voorbeeld gaf. Ik heb liever dat ik een duidelijk beeld heb van hoe ik een almachtige god zie, hoe ik voor mezelf op zowel een wetenschappelijke als voor mij logische manier het onstaan en de reden van het bestaan zie, hoe ik de hemel en de hel zie enzovoorts. Het maakt mij dan niet zo bijzonder hard uit of ik mijn wenkbrauwen wel of niet zou moeten epileren (die zag ik toevallig langskomen), en welke instrumenten wel en niet verboden zijn. Het gaat me veel meer om het principe erachter: je lichaam niet verminken en er zuinig op zijn, niet doordrijven in de liefde voor muziek en richting afgoderij gaan, enzovoorts.

En dit kan heel goed mijn eigen onwetendheid zijn, ik weet het zelfs zeker, maar ik ben niet in die zin bekend met alle stromingen van de Islam dat ik zeg 'ja, ik hoor bij die'. Ik weet dat mijn moeder opdreunt dat ze Hanefi is, en ik snap dat het handig is om in sommige zaken een leidraad te hebben om te volgen, maar ik bepaal voor mezelf waar ik in geloof, en heb bijvoorbeeld niets met al die verschillende soorten moskeeën. Het zal me aan m'n reet roesten of de moskee van de süleymanaanhangers of nuraanhangers is.
pi_75429079
En ja, als je mijn argument erg ver doorvoert zou je inderdaad kunnen zeggen: de manier waarop je bidt is niet van belang. Ergens geloof ik dat ook wel, in die zin dat ik oprecht geloof dat God het veel meer moet hebben van je intentie, en niet de manier waarop. Als jij de hele dag door dankbaar bent voor wat je hebt, goed leeft, en op een andere manier binding met God vindt, zou dat zomaar ook prima zijn, wie weet. Ik in ieder geval niet. Wat ik wél weet is dat het compleet nietszeggend is om 5 keer per dag te bidden maar verder de kantjes er vanaf te lopen.

Dit staat dan weer in direct verband met het feit dat ik vind dat er te veel regels zijn die moslims handvatten geven om andere moslims te beoordelen. Geen hoofddoek op? Slet. Gaat om met jongens? Hoer. Scheert haar benen? Elitaire trut. Moslims zouden 's door moeten krijgen dat ze het recht niet hebben om elkaar of anderen te beoordelen.
pi_75429182
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 22:57 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Met handelingen bedoel ik die dingen die ik als voorbeeld gaf. Ik heb liever dat ik een duidelijk beeld heb van hoe ik een almachtige god zie, hoe ik voor mezelf op zowel een wetenschappelijke als voor mij logische manier het onstaan en de reden van het bestaan zie, hoe ik de hemel en de hel zie enzovoorts. Het maakt mij dan niet zo bijzonder hard uit of ik mijn wenkbrauwen wel of niet zou moeten epileren (die zag ik toevallig langskomen), en welke instrumenten wel en niet verboden zijn. Het gaat me veel meer om het principe erachter: je lichaam niet verminken en er zuinig op zijn, niet doordrijven in de liefde voor muziek en richting afgoderij gaan, enzovoorts.

En dit kan heel goed mijn eigen onwetendheid zijn, ik weet het zelfs zeker, maar ik ben niet in die zin bekend met alle stromingen van de Islam dat ik zeg 'ja, ik hoor bij die'. Ik weet dat mijn moeder opdreunt dat ze Hanefi is, en ik snap dat het handig is om in sommige zaken een leidraad te hebben om te volgen, maar ik bepaal voor mezelf waar ik in geloof, en heb bijvoorbeeld niets met al die verschillende soorten moskeeën. Het zal me aan m'n reet roesten of de moskee van de süleymanaanhangers of nuraanhangers is.
Ik wil niet voor jou spreken, maar hoe zie jij het geloof dan? Als een soort richtlijn? Wel geloven in Allah, maar de kleine dingen houd je je niet aan/denk je niet aan, omdat je andere zaken belangrijker vindt? Je zegt dat het je om het principe gaat, in dit geval zuinig zijn op je lichaam, maar dat is zo breed. Wat is zuinig zijn op je lichaam? Kun je dan bijvoorbeeld wel af en toe drinken? Het is toch juist beter dat er duidelijkheid is over bepaalde zaken, zoals het epileren van je wenkbrauwen, anders gaat iedereen een eigen invulling geven aan het zuinig zijn op je lichaam. Ik denk dat het laatste niet de bedoeling is.

Mijn berichten komen vaak aanvallend aan op het internet, dus vooral niet verkeerd opvatten dat ik een gok deed over hoe jij het geloof ziet..
Ik ben een pure Turk.
pi_75429348
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:01 schreef clumsy_clown het volgende:
En ja, als je mijn argument erg ver doorvoert zou je inderdaad kunnen zeggen: de manier waarop je bidt is niet van belang. Ergens geloof ik dat ook wel, in die zin dat ik oprecht geloof dat God het veel meer moet hebben van je intentie, en niet de manier waarop. Als jij de hele dag door dankbaar bent voor wat je hebt, goed leeft, en op een andere manier binding met God vindt, zou dat zomaar ook prima zijn, wie weet. Ik in ieder geval niet. Wat ik wél weet is dat het compleet nietszeggend is om 5 keer per dag te bidden maar verder de kantjes er vanaf te lopen.

Dit staat dan weer in direct verband met het feit dat ik vind dat er te veel regels zijn die moslims handvatten geven om andere moslims te beoordelen. Geen hoofddoek op? Slet. Gaat om met jongens? Hoer. Scheert haar benen? Elitaire trut. Moslims zouden 's door moeten krijgen dat ze het recht niet hebben om elkaar of anderen te beoordelen.
Ik geloof dat de manier van bidden wel van belang is, maar dat de intentie inderdaad belangrijker is, maar ik kan niet zeggen dat alleen geloven met het hart beter is. Ik vind dat dit ook "ondersteund" moet worden door bijvoorbeeld bidden.

Ben het helemaal eens met het laatste deel van je bericht, misschien extra mee eens omdat ik er veel mee in aanraking ben gekomen (zelf zulke opmerkingen gehoord). Heel veel door medeTurken, helaas. Ik heb zelf niet veel meegekregen over de islam en interesseerde me er vroeger ook niet veel in. Je hebt dan van die mensen die domme opmerkingen gaan maken over je onwetendheid, let op, met onwetendheid bedoel ik dat je iets echt niet weet en niet dat je onzin uitkraamt om anderen te misleiden. Laatst nog meegemaakt bij m'n zusje, door een volwassen vrouw. I.p.v. dat sommige mensen je iets bijleren gaan ze je afkraken, jammer, vind het fijner om iets van elkaar te leren.
Ik ben een pure Turk.
pi_75430061
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:05 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Ik wil niet voor jou spreken, maar hoe zie jij het geloof dan? Als een soort richtlijn? Wel geloven in Allah, maar de kleine dingen houd je je niet aan/denk je niet aan, omdat je andere zaken belangrijker vindt? Je zegt dat het je om het principe gaat, in dit geval zuinig zijn op je lichaam, maar dat is zo breed. Wat is zuinig zijn op je lichaam? Kun je dan bijvoorbeeld wel af en toe drinken? Het is toch juist beter dat er duidelijkheid is over bepaalde zaken, zoals het epileren van je wenkbrauwen, anders gaat iedereen een eigen invulling geven aan het zuinig zijn op je lichaam. Ik denk dat het laatste niet de bedoeling is.

Mijn berichten komen vaak aanvallend aan op het internet, dus vooral niet verkeerd opvatten dat ik een gok deed over hoe jij het geloof ziet..
Nee hoor, je komt niet aanvallend over .

Ik ben het met je eens dat je geloven niet alleen met je hart kan, dat je het ook wel daadwerkelijk uit moet voeren. Hoé je het uitvoert, moet ieder echter voor zich zelf kunnen bepalen, vind ik. Ik denk er dus inderdaad niet bij na met welke voet ik de wc in stap, maar ik bedenk me wel tijdens het eten dat ik dankbaar moet zijn voor wat ik heb. Praktisch komt dat erop neer dat je dan bismillah zegt. Dat is het met heel veel van die handelingen, het is een manier van je bedenken waar je mee bezig bent, ff van de automatische piloot af en stilstaan. Net als bidden: namaz zie ik niet alleen als bidden in die zin van een plicht, het is ook 5 maal daags een punt waarop je even uit je routine komt, even ook lichamelijk tot rust komt (het is wetenschappelijk bewezen dat het goed voor je is, trouwens, dat bidden), en als ik iets op die manier kan beredeneren, volg ik dat met liefde op. Ik ben het er dus op zich wel mee eens dat er richtlijnen worden gegeven, die geven immers gewoon een praktische invulling van je geloof, maar we moeten ons er niet op doodstaren.

Zoiets als met het muziek verbieden, heb ik dan weer veel minder. Ik ben van mening dat je geen middelen moet gebruiken die je van de wereld af halen bij wijze van spreken, dus ook geen drugs en alcohol. Als muziek dat met je doet, als het je aanzet tot kwaad bijvoorbeeld, moet je het niet doen. Als je iets luistert omdat je het mooi vindt, en het houdt daarbij op, zie ik niet in wat het bezwaar daartegen is.

Nou moet ik hierbij zeggen dat ik mijn mening ben gaan herzien, omdat ik een relatie heb met iemand die niet gelooft, maar daar wel heel geïnteresseerd naar is. Als we dan hierover praten, kan ik niet voldoen met een antwoord als 'zo doen we het nou al jaren', ik word in principe gedwongen om naar de redenen te kijken wáárom ik iets geloof en waarom ik iets op die manier uitvoer. En als je die uitleg kan vinden, blijkt heel vaak dat we eigenlijk allemaal hetzelfde geloven in essentie. Als je bijvoorbeeld de uitleg over geen varkensvlees eten weet, en niet ophoudt bij 'het is een vies dier', is het veel makkelijker uitleggen. Mijn moeder vindt varkens zelfs om te zien afzichtelijk, alsof het al haram is dat zo'n beest bestaat. Dat is toch raar?
pi_75430552
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:31 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Nee hoor, je komt niet aanvallend over .

Ik ben het met je eens dat je geloven niet alleen met je hart kan, dat je het ook wel daadwerkelijk uit moet voeren. Hoé je het uitvoert, moet ieder echter voor zich zelf kunnen bepalen, vind ik. Ik denk er dus inderdaad niet bij na met welke voet ik de wc in stap, maar ik bedenk me wel tijdens het eten dat ik dankbaar moet zijn voor wat ik heb. Praktisch komt dat erop neer dat je dan bismillah zegt. Dat is het met heel veel van die handelingen, het is een manier van je bedenken waar je mee bezig bent, ff van de automatische piloot af en stilstaan. Net als bidden: namaz zie ik niet alleen als bidden in die zin van een plicht, het is ook 5 maal daags een punt waarop je even uit je routine komt, even ook lichamelijk tot rust komt (het is wetenschappelijk bewezen dat het goed voor je is, trouwens, dat bidden), en als ik iets op die manier kan beredeneren, volg ik dat met liefde op. Ik ben het er dus op zich wel mee eens dat er richtlijnen worden gegeven, die geven immers gewoon een praktische invulling van je geloof, maar we moeten ons er niet op doodstaren.

Zoiets als met het muziek verbieden, heb ik dan weer veel minder. Ik ben van mening dat je geen middelen moet gebruiken die je van de wereld af halen bij wijze van spreken, dus ook geen drugs en alcohol. Als muziek dat met je doet, als het je aanzet tot kwaad bijvoorbeeld, moet je het niet doen. Als je iets luistert omdat je het mooi vindt, en het houdt daarbij op, zie ik niet in wat het bezwaar daartegen is.

Nou moet ik hierbij zeggen dat ik mijn mening ben gaan herzien, omdat ik een relatie heb met iemand die niet gelooft, maar daar wel heel geïnteresseerd naar is. Als we dan hierover praten, kan ik niet voldoen met een antwoord als 'zo doen we het nou al jaren', ik word in principe gedwongen om naar de redenen te kijken wáárom ik iets geloof en waarom ik iets op die manier uitvoer. En als je die uitleg kan vinden, blijkt heel vaak dat we eigenlijk allemaal hetzelfde geloven in essentie. Als je bijvoorbeeld de uitleg over geen varkensvlees eten weet, en niet ophoudt bij 'het is een vies dier', is het veel makkelijker uitleggen. Mijn moeder vindt varkens zelfs om te zien afzichtelijk, alsof het al haram is dat zo'n beest bestaat. Dat is toch raar?
Je bepaalt ook zelf hoe je je geloof uitvoert, maar ben je je er dan ook van bewust dat het misschien niet hoort om sommige dingen achterwege te laten? Ik bedoel, denk je na over de dag des oordeels? Natuurlijk moet je je niet aan de regels houden om in de hemel te kunnen komen, als dat de hoofdreden is, denk ik sowieso dat je het niet helemaal begrepen hebt. Allah dienen, zou ik doen uit liefde voor Allah. Dit is trouwens niet tegen jou bedoeld, maar om even duidelijk te maken wat ik bedoel met de dag des oordeels en dat je je niet alleen daarom aan regels hoort te houden, vind ik. Dankbaar zijn voor wat je hebt, lijkt me ook belangrijk, want wc linkervoet in, rechtervoet uit, kun je onbewust goed doen, maar als je Allah dankbaar bent, sta je er toch wel echt bij stil. Namaz zie ik ook op die manier, maar ook als ik in het begin niet volledig achter een bepaald punt sta, probeer ik me er toch zo goed mogelijk aan te houden. Ik denk dat het bij sommige mensen erg fout zal gaan, als je alleen volgt wat je zelf logisch vindt/waar je van houdt. Je denkt waarschijnlijk niet: waar slaat dit op? Waarom zou ik me hieraan houden?! Ik bedoel dat het soms lastig kan zijn om je aan iets te houden, maar dat het toch beter is om vol te houden, want na een tijd went het (meestal).

Deel over muziek ben ik het gedeeltelijk met je eens, maar over instrumenten.. ik weet het niet. Heb er geen volledige mening over.

Op welke manier geloven we allemaal in hetzelfde? Je vertelt na dit ineens over varkensvlees, snap even niet wat dat te maken heeft met dat we allemaal in hetzelfde geloven, kun je voorbeelden geven? Dat verhaal over een varken is herkenbaar! Grappig wordt het helemaal als mensen geschokt reageren in een winkel als ze een t-shirt met een varken erop zien.

edit: Hoe denk jij trouwens over een relatie voor het huwelijk en/of met een ongelovige?
Ik ga slapen, het wordt laat. Welterusten.
Ik ben een pure Turk.
pi_75431242
Hebben jullie ook dat je bij bepaalde regels denkt 'Who fucking cares, dat een God zich daar zorgen om kan maken?'
pi_75431739
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:01 schreef clumsy_clown het volgende:
En ja, als je mijn argument erg ver doorvoert zou je inderdaad kunnen zeggen: de manier waarop je bidt is niet van belang. Ergens geloof ik dat ook wel, in die zin dat ik oprecht geloof dat God het veel meer moet hebben van je intentie, en niet de manier waarop. Als jij de hele dag door dankbaar bent voor wat je hebt, goed leeft, en op een andere manier binding met God vindt, zou dat zomaar ook prima zijn, wie weet. Ik in ieder geval niet. Wat ik wél weet is dat het compleet nietszeggend is om 5 keer per dag te bidden maar verder de kantjes er vanaf te lopen.

De praktijk leert wel dat als je die regels niet toepast in je leven dat je weinig toekomt tot die relatie met God
Ik neem aan dat je moslim bent, toch? Vraag je je wel eens het volgende af. De profeet Mohammed (vzmh) was (een van) de meest geliefde creaties van God toch? Maar was hij het niet die meer dan iedereen die regels in zijn leven eigen maakte. Dat hij meer dan iedereen heeft gebeden. Elke nacht uren ging bidden (salaat). Had hij het meer nodig dan ons denk je?
Ik zie de regels van het geloof als toegepaste wiskunde. De verhaaltjes in de Koran is de theorie, het praktiseren van het geloof is rekensommetjes maken om die theorie eigen te maken en het ook daadwerkelijk te begrijpen.
---o---
pi_75431900
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:11 schreef Bortecinem het volgende:
Hebben jullie ook dat je bij bepaalde regels denkt 'Who fucking cares, dat een God zich daar zorgen om kan maken?'
Nee, wel ooit gehad, maar heb er nu geen last meer van.
Ik ben een pure Turk.
pi_75431967
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:31 schreef mariox het volgende:

[..]

De praktijk leert wel dat als je die regels niet toepast in je leven dat je weinig toekomt tot die relatie met God
Ik neem aan dat je moslim bent, toch? Vraag je je wel eens het volgende af. De profeet Mohammed (vzmh) was (een van) de meest geliefde creaties van God toch? Maar was hij het niet die meer dan iedereen die regels in zijn leven eigen maakte. Dat hij meer dan iedereen heeft gebeden. Elke nacht uren ging bidden (salaat). Had hij het meer nodig dan ons denk je?
Ik zie de regels van het geloof als toegepaste wiskunde. De verhaaltjes in de Koran is de theorie, het praktiseren van het geloof is rekensommetjes maken om die theorie eigen te maken en het ook daadwerkelijk te begrijpen.
Ik vind het laatste iets te zwartwit, ik denk niet dat je het helemaal niet hebt begrepen als je niet bidt (even bidden als voorbeeld genomen).
Ik ben een pure Turk.
pi_75436027
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:42 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Ik vind het laatste iets te zwartwit, ik denk niet dat je het helemaal niet hebt begrepen als je niet bidt (even bidden als voorbeeld genomen).
Ik zeg niet dat je het niet begrijpt. De salaat is iets naarmate je het (goed) doet, je bepaalde diepgang in krijgt. De profeet (vzmh) zegt dat de salaat de miradj is van de moslim. Miradj betekent zoiets als een lift en voor mijn begrip een soort 'wormhole' wat we in de science finction films zien. Misschien nog wel geavanceerder dan dat. Mensen die bijvoorbeeld spirituele diepgang behalen ervaren hele andere dingen met de salaat. Misschien klinkt het ongeloofwaardig als ik iets vertel in mijn eigen kringen vandaar een voorbeeld van Ali (r.a.), de schoonzoon en neef van de profeet. Tijdens een veldslag treft een pijl zijn been. De sahabe willen hem verwijderen maar dan heeft hij zoveel pijn waarbij hij zegt stop maar. Laat mij even bidden (de salaat verrichten) en verwijder het tijdens mijn salaat. Als hij klaar is met de salaat vraagt hij, hebben jullie hem nog niet verwijderd. De pijl was allang verwijderd.
Dus de vraag is hoe goed verrichten wij tegenwoordig de salaat? Of moeten we met de tijd diepgang hierin krijgen? Sommige geleerden zeggen dat (de meesten) jarenlange ervaring moet hebben om zo te kunnen bidden. Maar als je het heel oppervlakkig verricht en ziet als een last dan zal je waarschijnlijk nooit diepgang krijgen. Zoiets als staren naar de wiskunde sommetjes

[ Bericht 4% gewijzigd door mariox op 09-12-2009 13:22:54 ]
---o---
pi_75439778
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:11 schreef Bortecinem het volgende:
Hebben jullie ook dat je bij bepaalde regels denkt 'Who fucking cares, dat een God zich daar zorgen om kan maken?'
De achtergrond van deze vraag is de vooroordeel dat het allemaal verzonnen regeltjes zijn door een of ander iemand (haasha).
---o---
pi_75449507
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 22:57 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Met handelingen bedoel ik die dingen die ik als voorbeeld gaf. Ik heb liever dat ik een duidelijk beeld heb van hoe ik een almachtige god zie, hoe ik voor mezelf op zowel een wetenschappelijke als voor mij logische manier het onstaan en de reden van het bestaan zie, hoe ik de hemel en de hel zie enzovoorts. Het maakt mij dan niet zo bijzonder hard uit of ik mijn wenkbrauwen wel of niet zou moeten epileren (die zag ik toevallig langskomen), en welke instrumenten wel en niet verboden zijn. Het gaat me veel meer om het principe erachter: je lichaam niet verminken en er zuinig op zijn, niet doordrijven in de liefde voor muziek en richting afgoderij gaan, enzovoorts.

En dit kan heel goed mijn eigen onwetendheid zijn, ik weet het zelfs zeker, maar ik ben niet in die zin bekend met alle stromingen van de Islam dat ik zeg 'ja, ik hoor bij die'. Ik weet dat mijn moeder opdreunt dat ze Hanefi is, en ik snap dat het handig is om in sommige zaken een leidraad te hebben om te volgen, maar ik bepaal voor mezelf waar ik in geloof, en heb bijvoorbeeld niets met al die verschillende soorten moskeeën. Het zal me aan m'n reet roesten of de moskee van de süleymanaanhangers of nuraanhangers is.
Aangezien we in ahir-zaman leven zijn de kleinere handelingen verloren gegaan. Dit is heel normaal, en aangezien de Moslims vallen bij de bosjes (geen praktisatie meer), moet de aandacht niet gelegd worden op details, zoals jij het aangeeft.

Echter moet je je ook beseffen dat al het slechte met iets kleins begint. seytan begint altijd met iets kleins en vergroot dit , elke dag, elke dag een stapje meer etc. etc. Dus je kunt de kleine dingen niet bagitaliseren als het waren. Dus ook het epilleren etc. Dat zijn gewoon regels die nagestreefd moeten worden. Maar goed om iemand te vertellen die zich zelf laat schuren in de disco en een baco neemt, vertellen dat zij niet mag epilleren is natuurlijk ronduit grappig.

Verder vind ik dat het belangrijk is, om te onderzoeken of je nou Sunni of Shii wilt zijn als je voor de Islam hebt gekozen. De stroming als je Sunni bent is wat mij betreft minder belangrijk. Akida is misschien wel weer iets om over na te denken (die van Turken is matuduri meestal).

Dat je niets hebt met al die verschillende cemaats vind ik raar. Cemaats zijn hetgene wat juist in deze tijd erg belangrijk is. Ik heb laatst nog in een boek gelezen over de belangrijkheid hiervan, en ik meen ook een aantal hadith hierover gelezen te hebben. Heb ze niet bij de hand helaas.

Ik denk dat het belangrijk is om zelf een weg in te slaan die het meest bij jouw karakter past, en daar een passende cemaat bij te kiezen. Samen sta je sterk. Je wilt toch niet alleen met seytan opgezadeld zijn?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_75454257
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:53 schreef mariox het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je het niet begrijpt. De salaat is iets naarmate je het (goed) doet, je bepaalde diepgang in krijgt. De profeet (vzmh) zegt dat de salaat de miradj is van de moslim. Miradj betekent zoiets als een lift en voor mijn begrip een soort 'wormhole' wat we in de science finction films zien. Misschien nog wel geavanceerder dan dat. Mensen die bijvoorbeeld spirituele diepgang behalen ervaren hele andere dingen met de salaat. Misschien klinkt het ongeloofwaardig als ik iets vertel in mijn eigen kringen vandaar een voorbeeld van Ali (r.a.), de schoonzoon en neef van de profeet. Tijdens een veldslag treft een pijl zijn been. De sahabe willen hem verwijderen maar dan heeft hij zoveel pijn waarbij hij zegt stop maar. Laat mij even bidden (de salaat verrichten) en verwijder het tijdens mijn salaat. Als hij klaar is met de salaat vraagt hij, hebben jullie hem nog niet verwijderd. De pijl was allang verwijderd.
Dus de vraag is hoe goed verrichten wij tegenwoordig de salaat? Of moeten we met de tijd diepgang hierin krijgen? Sommige geleerden zeggen dat (de meesten) jarenlange ervaring moet hebben om zo te kunnen bidden. Maar als je het heel oppervlakkig verricht en ziet als een last dan zal je waarschijnlijk nooit diepgang krijgen. Zoiets als staren naar de wiskunde sommetjes
Ik bedoelde ook niet dat jij over mij zei dat ik het niet begrepen heb ;p. Ik geloof ook dat je meer spirituele diepgang behaalt, als je blijft bidden. Ik denk dus ook niet dat je moet stoppen met bidden, als je in het begin denkt dat het nutteloos is of beter gezegd als je het als een last ziet, want als je het nutteloos vindt, zou je sowieso niet bidden. Als je je er steeds toe blijft zetten om te bidden, maar het dan ook echt willen, geloof ik dat het wel beter zal gaan, ondanks de afleiding en de twijfel in het begin. Ik heb in het begin zelf helaas wat getwijfeld, maar ik ben toen vooral uit de buurt gebleven van mensen en zaken die me nog meer in twijfel konden brengen en dat was voor mij een goede oplossing. Mooi voorbeeld, maar wat bedoelde je met het deel daarvoor? Heb je een voorbeeld uit je eigen omgeving, maar geef je die niet omdat het ongeloofwaardig kan overkomen? Hoe denk jij over mensen die niet bidden, zie je ze als niet moslim?
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:05 schreef Burakius het volgende:

[..]
Echter moet je je ook beseffen dat al het slechte met iets kleins begint. seytan begint altijd met iets kleins en vergroot dit , elke dag, elke dag een stapje meer etc. etc. Dus je kunt de kleine dingen niet bagitaliseren als het waren. Dus ook het epilleren etc. Dat zijn gewoon regels die nagestreefd moeten worden. Maar goed om iemand te vertellen die zich zelf laat schuren in de disco en een baco neemt, vertellen dat zij niet mag epilleren is natuurlijk ronduit grappig.
Vind het lastig om zo'n voorbeeld te noemen en m'n opmerking is niet superpassend bij jouw voorbeeld, maar wat is iets kleins? Misschien vindt de persoon het in jouw voorbeeld lastiger om "lust" te laten, maar hecht ze minder waarde aan haar uiterlijk. Komen meest rare situaties voor van dingen laten en doen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bilmiyorem op 09-12-2009 18:28:22 ]
Ik ben een pure Turk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')