index       FOK!features, bugs & development
PI [BUG] PM naar user met een trema in de naam is onmogelijk.
Topicgallery™ :
Iblis
aequat omnis cinis
[ Moderator ] maandag 31 augustus 2009 @ 09:42 (#1) 

Ik wilde in mijn hoedanigheid van moderator een PM sturen naar een user met en trema in de naam, zeg, tremaüser. Dit leidt tot een foutmelding: ‘De inbox "ser" is niet beschikbaar’.

Dit euvel treedt bij mij op met Safari 4.0.3. voor OS X en Firefox 3.5.2. Om het te testen hoef je natuurlijk niet een user met een trema in de naam te vinden, maar gewoon even een nieuw bericht op te stellen en dan ‘tremaüser’ in te voeren om te zien dat het zegt dat de inbox van ‘ser‘ niet bestaat.

En ja, er zijn users met een trema in de naam.

Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.

Swetsenegger
Papa³
maandag 31 augustus 2009 @ 09:43 (#2) 

je geeft een voorbeeld met een umlaut en geen trema.

 | Boeken! | Vakantie! | Meuk!

timmmmm
Our hearts are painted black
[ Moderator ] maandag 31 augustus 2009 @ 09:44 (#3) 

Da's lullig ja.
Hier doet hij het ook, Iblis. IE.

Your future is a horror story
Written by your crime

Iblis
aequat omnis cinis
[ Moderator ] maandag 31 augustus 2009 @ 09:50 (#4) 

quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:43 schreef Swetsenegger het volgende:
je geeft een voorbeeld met een umlaut en geen trema.
Een trema is een deelteken dat twee botsende lettergrepen uit elkaar houdt, zodat b.v. in het geval van tremaüser (dat overigens volgens de huidige spellingsconventies als trema-user geschreven zou moeten worden) voorkomen wordt dat het niet als een tweeklank ‘au’ gelezen wordt. In die zin fungeert het accent in mijn voorbeeld zeker wél als deelteken. En niet als de umlaut in überhaupt. Maar het moge duidelijk zijn dat ik teneinde de persoon om wie het gaat te beschermen een gefingeerde naam heb gebruikt.

Overigens kan ik nog toevoegen dat ik b.v. ook de (bedachte) user reçuutje geen PM kan sturen met de mededeling dat de inbox van ‘uutje’ niet beschikbaar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 31-08-2009 09:56 ]

Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.

Iblis
aequat omnis cinis
[ Moderator ] maandag 31 augustus 2009 @ 09:55 (#5) 

Ik wilde als proof of concept overigens een user Iblisü (dat is wél een umlaut) registeren, om te kijken of, als iemand Iblisü een PM zou sturen, deze dan bij Iblis zou komen, maar ik krijg al de mededeling dat ik Iblisü niet mag registreren omdat de naam ongeldige tekens zou bevatten. Dit terwijl er toch zeker een user met een ü rondloopt op het forum. (Ja zelfs met een ®).

HuHu
maandag 31 augustus 2009 @ 09:56 (#6) 

Als je een PM naar tremaüser zou sturen, dan zou deze dus aankomen bij user Trema. User ser heeft zijn PM-box nog niet geactiveerd. Dus daaraan zie je het nu toevallig, want anders had je PM bedoeld aan tremaüser gewoon bij Trema en ser terecht gekomen denk ik .

Usernames met een speciaal teken daarin kunnen tegenwoordig niet meer geregistreerd worden, wat niet uitsluit dat ze ook niet bestaan zo blijkt. Ik zet het op de lijst met bugs.

Swetsenegger
Papa³
maandag 31 augustus 2009 @ 09:59 (#7) 

html entities zullen wel misgaan.

Iblis
aequat omnis cinis
[ Moderator ] maandag 31 augustus 2009 @ 10:05 (#8) 

quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:59 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar ik kan Cynix ® wel een PM sturen, althans zo lijkt het. Of zit ik dan stiekem Cynix (van wie ik niet weet of die bestaat) een PM te sturen?

HuHu
maandag 31 augustus 2009 @ 10:09 (#9) 

quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:05 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar ik kan Cynix ® wel een PM sturen, althans zo lijkt het. Of zit ik dan stiekem Cynix (van wie ik niet weet of die bestaat) een PM te sturen?
Dat vraag ik mij dus serieus af ja. In dit geval (Cynix ® of cynix) maakt het niet uit, maar in andere gevallen hoeft dat niet zo te zijn.

Ik zie dat betreffende user vrij nieuw is, want ik dacht dat het registreren met speciale tekens niet meer mogelijk was. Dat is blijkbaar wel zo, dus dan moet het zeker verholpen worden.

Swetsenegger
Papa³
maandag 31 augustus 2009 @ 10:30 (#10) 

Nou ik heb alles geprobeerd html entities, unicode, chr(137), formulier op mijn eigen domein gezet om clientside checks te omzeilen. Maar op ampersands, haakjes en slashes gaat het niet lukken.

Swetsenegger
Papa³
maandag 31 augustus 2009 @ 10:30 (#11) 

chr(137);

Iblis
aequat omnis cinis
[ Moderator ] maandag 31 augustus 2009 @ 10:45 (#12) 

quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:30 schreef Swetsenegger het volgende:
Nou ik heb alles geprobeerd html entities, unicode, chr(137), formulier op mijn eigen domein gezet om clientside checks te omzeilen. Maar op ampersands, haakjes en slashes gaat het niet lukken.
Jij hacker! Maar ik zat ook even te kijken. Fok werkt nog gewoon met een Latin-15 encoding, dus tekens als ü en é en ÿ komen wel ongeschonden door maar iets als Wrocław levert een mooie entity op. Mijn browser lijkt echter in het geval van Latin 1 gewoon die Latin 1 characters te sturen, en de JavaScript van de PM lijkt ook alleen op ',' en ';' te splitsen, dus ik snap niet helemaal waarom het dan als twee gebruikersnamen geïnterpreteerd wordt.

Oh ja, nog zo’n bug, niet Latin-15 karakters komen nooit in de preview weer, ze verknoeien de lengte van je signature (de lengte van de entity wordt genomen), ze komen terug als entities bij het bericht bewerken, wat irritant is, en ze doen moeilijk in topictitels volgens mij.

Roonaan
Strictly
[ Developer ] woensdag 2 september 2009 @ 19:39 (#13) 

quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:59 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee. Er zit een preg_split op het ontvangers veld met een [^whitelist]. De ë zal wel niet in die whitelist zitten. Wat op zich logisch is want een umlaut is ook geen allowed character meen ik bij de registratie, alhoewel er enkele users onder de <1000 oid zitten met een ö

Maar voor de rest had ik wel gedacht dat je me beter had ingeschat dan htmlentities fouten..

Roonaan
Strictly
[ Developer ] woensdag 2 september 2009 @ 19:40 (#14) 

quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:56 schreef HuHu het volgende:
Als je een PM naar tremaüser zou sturen, dan zou deze dus aankomen bij user Trema. User ser heeft zijn PM-box nog niet geactiveerd. Dus daaraan zie je het nu toevallig, want anders had je PM bedoeld aan tremaüser gewoon bij Trema en ser terecht gekomen denk ik .

Usernames met een speciaal teken daarin kunnen tegenwoordig niet meer geregistreerd worden, wat niet uitsluit dat ze ook niet bestaan zo blijkt. Ik zet het op de lijst met bugs.
De preg_split is gevalideerd met Breuls meen ik tegen de user database.

HuHu
woensdag 2 september 2009 @ 19:43 (#15) 

Er is een user ergens in de 200.000 met een ü in z'n naam, dus ik vermoed dat zoiets registreren gewoon mogelijk is.

Iblis
aequat omnis cinis
[ Moderator ] woensdag 2 september 2009 @ 19:43 (#16) 

De betreffende user heeft een ID van boven de 200000.

Swetsenegger
Papa³
woensdag 2 september 2009 @ 20:21 (#17) 

quote:
Op woensdag 2 september 2009 19:39 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Nee. Er zit een preg_split op het ontvangers veld met een [^whitelist]. De ë zal wel niet in die whitelist zitten. Wat op zich logisch is want een umlaut is ook geen allowed character meen ik bij de registratie, alhoewel er enkele users onder de <1000 oid zitten met een ö

Maar voor de rest had ik wel gedacht dat je me beter had ingeschat dan htmlentities fouten..
hehehe sorry

Iblis
aequat omnis cinis
[ Moderator ] dinsdag 10 november 2009 @ 18:58 (#18) 

Schop.

Zou er gezegd kunnen worden wanneer dit verholpen zou kunnen zijn?

Roonaan
Strictly
[ Developer ] woensdag 11 november 2009 @ 11:41 (#19) 

Ik heb maandag een verzoek uitgedaan om een complete lijst van speciale karakters die mogen voorkomen, om te voorkomen dat we deze exercitie te vaak moeten herhalen. Op zijn vroegst is dit eind volgende week opgelost, overigens.

Iblis
aequat omnis cinis
[ Moderator ] woensdag 11 november 2009 @ 12:26 (#20) 

quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:41 schreef Roönaän het volgende:
Ik heb maandag een verzoek uitgedaan om een complete lijst van speciale karakters die mogen voorkomen, om te voorkomen dat we deze exercitie te vaak moeten herhalen. Op zijn vroegst is dit eind volgende week opgelost, overigens.
Dank u!

index       FOK!features, bugs & development
[BUG] PM naar user met een trema in de naam is onmogelijk.
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500