abonnement Unibet Coolblue
pi_72283687
Wie heeft er advies vanuit juridische of ervaringshoek voor de volgende situatie:

In januari 2006 hebben wij voor 599 euro een wasmachine van LG gekocht bij BCC, deze was beste koop bij de Consumentenbond. Laten we het daar verder niet over hebben, ik heb er van geleerd…

Na bijna anderhalf jaar ging deze wasmachine stuk, de reparatiedienst kwam en heeft “de computer” vervangen. Monteur had dit onderdeel al bij zich, “want dat ging nogal eens stuk bij deze machines”. Van deze reparatie onder garantie heb ik geen papieren.

Oktober 2008, weer bijna anderhalf jaar later – de machine is ondertussen uit de fabrieksgarantie – gaat de machine weer stuk, wederom moet de computer vervangen worden. Helaas is dit onderdeel niet op voorraad en moet dit bij de fabrikant besteld worden (in Korea dus). Dat duurt ruim 3 weken (24 dagen), wat voor een gezin met 3 kleine kinderen met minimaal 1 was per dag behoorlijk lastig is.
Mijn vrouw wilde eigenlijk een nieuwe machine hebben, maar daar had ik toch wat moeite mee; de oude was niet bijzonder goedkoop en pas 2 jaar en 9 maanden oud.

Het onderdeel is vervangen, dit moest 262 euro kosten. Ik ben voor wat betreft de kosten de strijd met BCC aangegaan. Met moeite en zonder enige papieren bevestiging krijg ik 138 euro terug. Een stuk minder dan ik verwacht had.

Dan nu de feitelijke vraag, het is hier tenslotte geen KLB:
De kans is in mijn beleving vrij groot dat deze machine een klein anderhalf jaar na de vorige keer weer stuk gaat, dat zou zo’n beetje voorjaar 2010 zijn. De vraag voor mij is: wat kan ik dan doen, of zelfs nu al? Ik heb er weinig trek in dan weer langdurig aan het lijntje gehouden te worden en weer met was overal naar toe te moeten slepen.
Ik overweeg om dan “gewoon” een nieuwe wasmachine te kopen (geen LG en niet bij BCC, dat lijkt me duidelijk), maar dat zit me toch niet lekker. Er is simpelweg een ondeugdelijk product geleverd en ik heb er geen zin in om óf steeds een flink bedrag voor reparatie te betalen óf het betaalde bedrag in 1 keer na veel te weinig jaren af te schrijven alleen omdat LG een slechte machine in de markt gezet heeft en daar niets aan wil doen.
Ben ik bij voorbaat kansloos of is er een goede manier om dit aan te pakken? Voor zover ik weet heb van het consumentenrecht moet ik eventuele juridische stappen uitvechten met BCC (als leverancier). Maakt het nog uit dat ik de vorige 'vergoeding van reparatiekosten' heb geaccepteerd, al is het tandenknarsend?
Uiteraard kan en zal ik contact opnemen met mijn rechtsbijstandverzekering, maar die zijn over het algmeen niet zo sterk in situaties die nog niet actueel zijn.

Voor de volledigheid:
De machine is gekocht bij BCC en de fabrikant is LG. Voor reparaties roepen zowel BCC als LG de hulp in van Elektroline (onafhankelijke reparateur die tevens de officiële service dealer is voor LG). Dat is een mooie manier om verantwoordelijkheden en lastige vragen te vermijden. De partij waar je mee bezig bent kan zich altijd achter iemand verschuilen. Alle 3 de partijen hebben een brief gehad (dezelfde) na de laatste reparatie. Geen heeft inhoudelijk gereageerd (als ik de terugstorting van BCC niet meetel).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_72284496
Vooralsnog kun je niks doen: het apparaat is gerepareerd en werkt.

Als "de computer" binnen afzienbare tijd weer kapot gaat, zou je dán kunnen proberen de koop te ontbinden maar zonder reparatiepapieren van de vorige keren sta je niet bijster sterk. Hou er dan wel rekening mee dat BCC je een jaar of 3 afschrijving zou kunnen korten; je hebt dan immers, op pak 'm beet 24 dagen na, 3 jaar probleemloos mee kunnen wassen. En de levensverwachting van een LG ( ) wasmachine is niet dezelfde als van een A-merk als Miele.
pi_72284914
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 17:11 schreef r_one het volgende:
Vooralsnog kun je niks doen: het apparaat is gerepareerd en werkt.

Als "de computer" binnen afzienbare tijd weer kapot gaat, zou je dán kunnen proberen de koop te ontbinden maar zonder reparatiepapieren van de vorige keren sta je niet bijster sterk. Hou er dan wel rekening mee dat BCC je een jaar of 3 afschrijving zou kunnen korten; je hebt dan immers, op pak 'm beet 24 dagen na, 3 jaar probleemloos mee kunnen wassen. En de levensverwachting van een LG ( ) wasmachine is niet dezelfde als van een A-merk als Miele.
Koop ontbinden na zoveel tijd geloof ik niet in.

Levensverwachting van een LG is juridisch net zo lang als voor een andere wasmachine (kan me niet voorstellen dat voor Miele op dat gebied een uitzondering is gemaakt).
Ik was uitgegaan van 8 jaar, al wijst de terugbetaling van BCC eerder op 7 jaar.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_72290113
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 17:24 schreef Sometimes het volgende:
Koop ontbinden na zoveel tijd geloof ik niet in.
Wat wil je dan wel?
quote:
Levensverwachting van een LG is juridisch net zo lang als voor een andere wasmachine (kan me niet voorstellen dat voor Miele op dat gebied een uitzondering is gemaakt).
Ik was uitgegaan van 8 jaar, al wijst de terugbetaling van BCC eerder op 7 jaar.
Een A-merk wordt geacht veel langer mee te gaan dan 7 à 8 jaar. De afschrijving erop is dan ook navenant minder. Dat is niet wettelijk ("juridisch") bepaald, dat zijn ervaringscijfers.
pi_72291368
Je poet ga je sowieso never nooit niet terugkrijgen. Laat het geheel je een levensles opleveren om voortaan wél voor A-merk te kiezen en niet naar die conservatieve linkse rakkers van de consumentenbond te luisteren!

pi_72293754
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 19:57 schreef r_one het volgende:

Wat wil je dan wel?
Ik weet niet wat er mogelijk is. Met de huidige situatie (inclusief het omschreven vooruitzicht) ben ik in ieder geval niet tevreden.
quote:
Een A-merk wordt geacht veel langer mee te gaan dan 7 à 8 jaar. De afschrijving erop is dan ook navenant minder. Dat is niet wettelijk ("juridisch") bepaald, dat zijn ervaringscijfers.
Ik benader dit probleem vanuit consumentenrecht, dat is een ander uitgangspunt. Hier zijn wel degelijk juridische maatstaven voor.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 30 augustus 2009 @ 21:59:06 #7
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_72294133
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 20:33 schreef r3gi3boy het volgende:
Je poet ga je sowieso never nooit niet terugkrijgen. Laat het geheel je een levensles opleveren om voortaan wél voor A-merk te kiezen en niet naar die conservatieve linkse rakkers van de consumentenbond te luisteren!

[ afbeelding ]
Idd, Miele is gewoon de standaard op wasmachine gebied.
Wie koopt er dan ook LG, goedkoop = duurkoop
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_72294295
Ik haal altijd gebruikte wasmachines.
Naja, altijd?
Ik heb jaren geleden een 2e hands Miele gekocht (uit 1997) en dat ding wil niet stuk (gelukkig)
Dus hij is die 190 euro dubbel en dwars waard.

Maar ik kan me wel voorstellen dat je met een gezin een nieuwe wilt hebben, ook vanwege het gesleep en de garantie.
Dan is het zuur als het zo kort meegaat.

Een vriendin van mij heeft een LG in haar studentenhuis (met zo'n 7kg trommel) en die staat bijna fulltime aan, aangezien er 14 mensen wonen.
En die hebben ze alweer een jaar of 3,5.
Een LG kan dus blijkbaar wel langer meegaan.
pi_72294923
Miele wasmachines gaat ook stuk.
pi_72294999
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 21:48 schreef Sometimes het volgende:
Ik weet niet wat er mogelijk is. Met de huidige situatie (inclusief het omschreven vooruitzicht) ben ik in ieder geval niet tevreden.
Wat er mogelijk is? Keer op keer laten repareren, vervangend apparaat (die het dan hopelijk wel langer volhoudt) of ontbinding van de koop.
quote:
Ik benader dit probleem vanuit consumentenrecht, dat is een ander uitgangspunt. Hier zijn wel degelijk juridische maatstaven voor.
Ik ook, binnen dat recht wordt er zeker wel uitgegaan van ervaringscijfers.

Maar ik hou me van harte aanbevolen van jouw "juridische maatstaven" kennis te nemen, ik zou niet weten welke "juridische maatstaven" dan wel nader hierin voorzien.
pi_72296710
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 22:20 schreef Conflict het volgende:
Miele wasmachines gaat ook stuk.
Dit is poep die je baseert op eigen ervaring?
pi_72296858
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 22:20 schreef Conflict het volgende:
Miele wasmachines gaat ook stuk.
Alles gaat stuk, maar geloof me:
Wij hebben ALLES van miele. Stofzuiger, complete keuken inbouw, afzuiger, inductie kookplat, wasmaschine, afwasser, droger, stoomoven, magnetron, koffie apparaat, wijnkoeler, warmdhoudlade enz enz...

Maar je koopt echt spul en kwaliteit, en dat zie je. Het draait (nja, 1.5 jaar pas) alles als een tierelier. Echt kwaliteitsspul...
Goedkoop = duurkoop idd
pi_72296972
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 23:17 schreef mafkees01 het volgende:

[..]

Alles gaat stuk, maar geloof me:
Wij hebben ALLES van miele. Stofzuiger, complete keuken inbouw, afzuiger, inductie kookplat, wasmaschine, afwasser, droger, stoomoven, magnetron, koffie apparaat, wijnkoeler, warmdhoudlade enz enz...

Maar je koopt echt spul en kwaliteit, en dat zie je. Het draait (nja, 1.5 jaar pas) alles als een tierelier. Echt kwaliteitsspul...
Goedkoop = duurkoop idd
helaas hebje er altijd azijnpissers bij zitten die de linkse honden van de consumentenbond als een trouwe hond achterna lopen en sowieso standaard alles uit de reclameslogans links laten liggen.
pi_72297889
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 23:13 schreef r3gi3boy het volgende:

[..]

Dit is poep die je baseert op eigen ervaring?
Nee, ik bezorg nogal wat onderdelen voor kapotte Miele producten

Beweren dat Miele producten niet kapot gaan, da's pas gelul
pi_72302848
Goed, de algemeen geledende opinie lijkt te zijn: eigen schuld, had je maar geen LG moeten kopen.
Goedkoop = duurkoop is een interessant standpunt, het alternatief was destijds een wasmachine van Siemens. Die was iets goedkoper maar kon geen 7 kg kwijt.
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 22:22 schreef r_one het volgende:

Wat er mogelijk is? Keer op keer laten repareren, vervangend apparaat (die het dan hopelijk wel langer volhoudt) of ontbinding van de koop.
Mijn probleem zit het in het keer op keer laten repareren. Als er volgende keer iets anders kapot gaat dan de computer: shit happens. Maar als het weer die computer is dan wil ik daar niet steeds voor hoeven betalen, dat is niet de oorzaak vervangen maar eerder het gevolg.

Wat bedoel je met vervangend apparaat in deze situatie? Een nieuw apparaat (van BCC dus, als leverancier in deze) met een soort korting?

En ontbinding van de koop na - grofweg - 4 jaar, hoe zie je dat voor je? Apparaat is X aantal jaar gebruikt dus is nog Y waard?
quote:
Ik ook, binnen dat recht wordt er zeker wel uitgegaan van ervaringscijfers.

Maar ik hou me van harte aanbevolen van jouw "juridische maatstaven" kennis te nemen, ik zou niet weten welke "juridische maatstaven" dan wel nader hierin voorzien.
Je staat wel heel erg in de afzeikmodus...

Ik heb enkele jaren geleden in een situatie met een tv van 3 jaar oud met problemen in combinatie met een onwillige leverancier toch echt tabellen gezien met daarin de verwachte gebruiksduur van bepaalde apparaten. Voor de tv was dat als ik het goed onthouden heb 8 jaar. Hierin werd geen enkel onderscheid gemaakt tussen de verschillende merken.

Als jij het anders ervaren hebt, kan je daar dan iets van laten zien?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_72326824
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 09:54 schreef Sometimes het volgende:
Wat bedoel je met vervangend apparaat in deze situatie? Een nieuw apparaat (van BCC dus, als leverancier in deze) met een soort korting?
Correct.
quote:
En ontbinding van de koop na - grofweg - 4 jaar, hoe zie je dat voor je? Apparaat is X aantal jaar gebruikt dus is nog Y waard?
Ook correct.

Kijk, het is niet eens zo moeilijk: BCC dient een deugdelijke wasmachine te leveren. Een wasmachine, LG of Miele doet niet terzake, waarvan telkens de computer stuk gaat, is niet deugdelijk.

Dan krijgt BCC vervolgens de kans om dat euvel op te lossen door óf reparatie óf je maandagmorgenmonster in te ruilen voor een andere wasmachine (=vervangend apparaat ja).

Na 2 keer repareren en de 3e reparatie op komst, hoef je geen genoegen meer te nemen met nog een reparatie of vervanging van het maandagmorgenmonster. BCC heeft immers meer dan voldoende kansen gehad en is er niet in geslaagd.

Dat geeft jou het recht om, ook na 4 jaar, de koop te ontbinden. BCC krijgt het maandagmorgenmonster retour en jij de koopsom. Echter, omdat je toch 3 jaar redelijk onafgebroken gebruik hebt kunnen maken van het maandagmorgenmonster, is een korting op de te restitueren koopsom redelijk. Anders zou je immers 3 jaar lang "gratis" hebben kunnen wassen.
quote:
Je staat wel heel erg in de afzeikmodus...
Sorry hoor maar ik doe niet meer dan jou van repliek dienen. Jij zegt je (in tegenstelling tot mij?) op het consumentenrecht te beroepen op een toon alsof jij de wijsheid in pacht heb en ik mijn argumenten uit het telefoonboek haal. Dat zet ik graag even recht.
quote:
Ik heb enkele jaren geleden in een situatie met een tv van 3 jaar oud met problemen in combinatie met een onwillige leverancier toch echt tabellen gezien met daarin de verwachte gebruiksduur van bepaalde apparaten. Voor de tv was dat als ik het goed onthouden heb 8 jaar. Hierin werd geen enkel onderscheid gemaakt tussen de verschillende merken.

Als jij het anders ervaren hebt, kan je daar dan iets van laten zien?
Kwalitatief zit er weinig tot geen verschil tussen de diverse merken bij hedendaagse TV's. Sterker, het binnenwerk en de schermen komen vaak uit dezelfde fabrieken.

Bij wasmachines is dat anders, niet in de laatste plaats omdat wasmachines voor een belangrijk deel mechanisch zijn en A-merken kwalitatief hoogwaardigere materialen (trommels, lagers, motoren, etc.) in hun apparatuur verwerken die navenant langer meegaan als je kijkt naar aspecten als b.v. slijtage. Daar is bij TV's, die overwegend electronisch werken, niet aan de orde.

Bij wasmachines is het dan ook niet ongebruikelijk dat je dan ook niet 1 verwachte levensduur "8 jaar" maar een tijdsspanne, b.v. een verwachte levensduur "van 8 tot 12 jaar", ziet staan in dergelijke tabellen.
pi_72338426
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:07 schreef r_one het volgende:

Kijk, het is niet eens zo moeilijk: BCC dient een deugdelijke wasmachine te leveren. Een wasmachine, LG of Miele doet niet terzake, waarvan telkens de computer stuk gaat, is niet deugdelijk.

Dan krijgt BCC vervolgens de kans om dat euvel op te lossen door óf reparatie óf je maandagmorgenmonster in te ruilen voor een andere wasmachine (=vervangend apparaat ja).

Na 2 keer repareren en de 3e reparatie op komst, hoef je geen genoegen meer te nemen met nog een reparatie of vervanging van het maandagmorgenmonster. BCC heeft immers meer dan voldoende kansen gehad en is er niet in geslaagd.

Dat geeft jou het recht om, ook na 4 jaar, de koop te ontbinden. BCC krijgt het maandagmorgenmonster retour en jij de koopsom. Echter, omdat je toch 3 jaar redelijk onafgebroken gebruik hebt kunnen maken van het maandagmorgenmonster, is een korting op de te restitueren koopsom redelijk. Anders zou je immers 3 jaar lang "gratis" hebben kunnen wassen.
Duidelijk verhaal.

Dit mankement kondigt zichzelf helaas niet aan, de machine stopt er van het ene op het andere moment mee. Als dit zich weer voordoet dan koop ik zeer waarschijnlijk direct een andere wasmachine. Doet dat iets af aan mijn eventuele mogelijkheden (die je hierboven omschrijft)?
quote:
Sorry hoor maar ik doe niet meer dan jou van repliek dienen. Jij zegt je (in tegenstelling tot mij?) op het consumentenrecht te beroepen op een toon alsof jij de wijsheid in pacht heb en ik mijn argumenten uit het telefoonboek haal. Dat zet ik graag even recht.
Ik probeerde aan te geven dat ik de situatie wil benaderen vanuit het consumentenrecht. Jouw eerste reactie kwam op mij meer over als de manier waarop een leverancier zou reageren.
De smiley in die post helpt ook niet echt mee
quote:
Kwalitatief zit er weinig tot geen verschil tussen de diverse merken bij hedendaagse TV's. Sterker, het binnenwerk en de schermen komen vaak uit dezelfde fabrieken.

Bij wasmachines is dat anders, niet in de laatste plaats omdat wasmachines voor een belangrijk deel mechanisch zijn en A-merken kwalitatief hoogwaardigere materialen (trommels, lagers, motoren, etc.) in hun apparatuur verwerken die navenant langer meegaan als je kijkt naar aspecten als b.v. slijtage. Daar is bij TV's, die overwegend electronisch werken, niet aan de orde.

Bij wasmachines is het dan ook niet ongebruikelijk dat je dan ook niet 1 verwachte levensduur "8 jaar" maar een tijdsspanne, b.v. een verwachte levensduur "van 8 tot 12 jaar", ziet staan in dergelijke tabellen.
Dit is nieuw voor mij. Maar mijn uitgangspunt van 8 jaar zal niet ver naast de realiteit zitten (klopt ook redelijk met de vergoeding van BCC).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_72422253
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:03 schreef Sometimes het volgende:
Dit mankement kondigt zichzelf helaas niet aan, de machine stopt er van het ene op het andere moment mee. Als dit zich weer voordoet dan koop ik zeer waarschijnlijk direct een andere wasmachine. Doet dat iets af aan mijn eventuele mogelijkheden (die je hierboven omschrijft)?
Het staat je uiteraard vrij op dat moment direct (elders neem ik aan) een andere wasmachine te kopen, de koop met BCC te ontbinden en vervolgens een deel van de aankoopsom van je oude machine terug te eisen. Maar omdat je geen reparatiepapieren hebt, kun je problemen krijgen met de bewijslast als BCC beweert dat het losstaande euvels zijn geweest.
quote:
Ik probeerde aan te geven dat ik de situatie wil benaderen vanuit het consumentenrecht. Jouw eerste reactie kwam op mij meer over als de manier waarop een leverancier zou reageren.
De smiley in die post helpt ook niet echt mee
Ik hou ook het recht van een verkoper in het oog en probeer niet de situatie voor jou als koper florisanter voor te stellen dan die is. Heb je ergens geen recht op, dan zeg ik het ook. Met naar de mond praten, daar ben jij als koper immers niet mee geholpen.

De smiley was overigens welgemeend; LG zal best wel redelijke consumentenelectronica als GSM-metjes en monitoren maken. Maar wasmachines .... dat is nou niet bepaald een markt waar LG een serieus te nemen speler is. Iets met een schoenmaker en een leest.
pi_72423607
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 02:10 schreef r_one het volgende:

[..]

Het staat je uiteraard vrij op dat moment direct (elders neem ik aan) een andere wasmachine te kopen, de koop met BCC te ontbinden en vervolgens een deel van de aankoopsom van je oude machine terug te eisen. Maar omdat je geen reparatiepapieren hebt, kun je problemen krijgen met de bewijslast als BCC beweert dat het losstaande euvels zijn geweest.
OK, duidelijk. Ik heb één setje reparatiepapieren (van de laatste keer), de andere zou inderdaad een probleem kunnen geven.

Als het probleem terugkomt dan probeer ik het gewoon, niet geschoten is altijd mis. Enige mogelijke nadeel is dat ik dan zelf de wasmachine moet wegbrengen.
(Zal 'm moeten laten staan als de nieuwe gebracht wordt, anders ben ik helemaal kansloos.)
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_72435557
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 08:26 schreef Sometimes het volgende:
OK, duidelijk. Ik heb één setje reparatiepapieren (van de laatste keer), de andere zou inderdaad een probleem kunnen geven.

Als het probleem terugkomt dan probeer ik het gewoon, niet geschoten is altijd mis. Enige mogelijke nadeel is dat ik dan zelf de wasmachine moet wegbrengen.
(Zal 'm moeten laten staan als de nieuwe gebracht wordt, anders ben ik helemaal kansloos.)
Prima. En mocht het gebeuren en je kunt wat rechtskundige hulp gebruiken om BCC te overtuigen van je gelijk...

... met alle soorten van genoegen!
pi_72446124
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 16:23 schreef r_one het volgende:

[..]

Prima. En mocht het gebeuren en je kunt wat rechtskundige hulp gebruiken om BCC te overtuigen van je gelijk...

... met alle soorten van genoegen!
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_80870639
Mijn gok uit de openingspost (voorjaar 2010) was een goede

Kreng is er vanochtend weer mee opgehouden, zelfde problemen als voorheen.

Ik wil maandag even informeren bij mijn rechtsbijstand om te horen wat die van de situatie zeggen.
Wachten op een oplossing trekt me niet, dus er staat binnenkort een andere van een A-merk.

Zoals geschreven is het enige nadeel daarvan dat ik de oude zelf naar het grof vuil zal moeten brengen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  vrijdag 30 april 2010 @ 13:12:55 #23
207863 Obama
Barack Hussein
pi_80871731
LG
  vrijdag 30 april 2010 @ 13:15:32 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_80871802
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 12:33 schreef Sometimes het volgende:
Mijn gok uit de openingspost (voorjaar 2010) was een goede

Kreng is er vanochtend weer mee opgehouden, zelfde problemen als voorheen.

Ik wil maandag even informeren bij mijn rechtsbijstand om te horen wat die van de situatie zeggen.
Wachten op een oplossing trekt me niet, dus er staat binnenkort een andere van een A-merk.

Zoals geschreven is het enige nadeel daarvan dat ik de oude zelf naar het grof vuil zal moeten brengen.
Als ze je nieuwe komen bezorgen, nemen ze de oude meestal wel gratis mee.
The love you take is equal to the love you make.
pi_80871935
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 13:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als ze je nieuwe komen bezorgen, nemen ze de oude meestal wel gratis mee.
Dat weet ik, maar als ik nog ergens kans op wil hebben zal de oude machine voorlopig moeten blijven staan.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')