abonnement Unibet Coolblue
pi_72267297
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 13:33 schreef Mokus het volgende:
Op internet heb ik het volgende gevonden over het brandstof verbruik in verhouding met het toerental en belasting.

Bron: http://www.hetnieuwerijden.nl/auto/informatie.html
[..]


Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_72269043
Ik reed laatst in duitsland 200km/h toen de auto ff raar begon te doen... toen ik naar omlaag naar de tellers keek viel het me op dat de benzine wel erg hard was gegaan de laatste 15minuten.

Toen zij een vriend van me die achterin zat: "Hij staat nog in z'n 4"

Hij is dus absoluut niet zuinig bij 7500rpm. In 10-15min ff bijna 10 liter erdoorheen gejaagd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Etimm op 29-08-2009 23:39:10 ]
pi_72271019
Het nieuwe rijden is niet schadelijk voor je motor. Wel kan het problemen geven na lange tijd voor dieselmotoren met roetfilters.

Het nieuwe rijden is niet goed voor oude auto's met een carburateur.

Maar het is beter voor je motor om minder toeren te laten draaien. Minder toeren is minder omwenteling dus minder slijtage.
pi_72271814
100 in z'n 2
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
pi_72271929
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:10 schreef Breaker_ het volgende:
Het nieuwe rijden is niet schadelijk voor je motor. Wel kan het problemen geven na lange tijd voor dieselmotoren met roetfilters.

Het nieuwe rijden is niet goed voor oude auto's met een carburateur.

Maar het is beter voor je motor om minder toeren te laten draaien. Minder toeren is minder omwenteling dus minder slijtage.
Roetfilters bij vrachtauto's gaan eruit trouwens.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_72273000
Mijn Megane 1.5 loopt probleemloos 80 in 2 3 4 5 en 6. 2e is wel +4800rpm en veel rook, niet zo zuinig dus.

Op vakantie (heuvels) en vouwwagen erachter met fietsen erop. Heenweg in 6, cc op 115. Verbruik 1 op 13 en snelheid liep terug bij het klimmen.

Terugweg in 5, cc weer op 115 overdag, dus drukker verkeer. Verbruik 1 op 14 en constant 115 blijven rijden ook op de steile heuvels.

6e versnelling = waardeloos.
.
pi_72274835
bij jou'n auto misschien..

Bij een Skoda Superb kijkt de boordcomputer ook puur naar de stand van het gaspedaal: als ik gas los laat bij 120 km/h verbruikt hij opeens 0.0 per 100 km.. XD
Overigens gebruikt die in 6 bij 120 wel degelijk minder als in 5 bij 120 km/h(geld zowel voor de 1.9 als 2.0 tdi's)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_72276654
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 10:34 schreef Marco001 het volgende:
bij jou'n auto misschien..

Bij een Skoda Superb kijkt de boordcomputer ook puur naar de stand van het gaspedaal: als ik gas los laat bij 120 km/h verbruikt hij opeens 0.0 per 100 km.. XD
Overigens gebruikt die in 6 bij 120 wel degelijk minder als in 5 bij 120 km/h(geld zowel voor de 1.9 als 2.0 tdi's)
Dat klopt als je auto laat door rollen in de versnelling verbruikt de wagen geen branstof.
Omdat een elektrische klep dicht gaat waardoor deze geen brandstof meer verbruikt.
Dit geld niet voor auto's met een carburateur.
  zondag 30 augustus 2009 @ 12:35:40 #34
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_72276837
Je kunt bij VAG 2 getallen mbt brandstofverbruik uit het motormanagament plukken. Het "instantane verbruik" (in l/100km) en het verbruik volgens een flowmeter in l/h.

Die twee getallen kloppen vrijwel nooit met elkaar. De tweede (l/h) is de waarheid en de eerste is vrijwel alleen afhankelijk van gaspedaalstand en gekozen versnelling. Heel politiek noemt VAG dit dan ook een "berekend verbruik".

Ik vermoed dat er meer merken zijn die dit soort fenomenen hebben.
pi_72293776
Ik heb wel eens gehoord dat de lage toerentallen funest zijn voor de turbo in dieselautos ? (rijinstructeur: je kan het nieuwe rijden nu wel: blijf maar mooi 50 in zn 3 rijden)
pi_72301688
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 16:57 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Hoe weet jij dit zo zeker? Ik kan het niet zien hoe zuinig een auto rijdt namelijk. En met alle auto's waar ik in heb gereden met boordcomputer, geef deze aan dat er minder werd verbruikt in zijn 5. Meestal al ruim eerder dan 80 km/u.
dat zeg ik
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:19:58 #37
97477 BadBert
The mini racer
pi_72303329
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 01:40 schreef Jimmie het volgende:

[..]

Bij een laag toerental waar je motor een beetje loopt te bokken/schudden (hoe je het ook wilt noemen) als je wat gas geeft is wel degelijk slecht voor je motor, ga maar eens in de hoogste versnelling van je fiets optrekken, gaan je knieen na een paar keer ook van klagen.

En wat betreft toeren en verbruik, bij een constante snelheid moet er of je nou in z'n 4 of in z'n 5 rijdt even veel energie opgebracht worden om die snelheid te behouden.
In z'n 4 zal er per cilinder slag minder ingespoten worden omdat er meer toeren gedraait wordt om de benodigde energie op te brengen om de auto in constante snelheid te houden.
In z'n 5 zal er per cilinder slag meer ingespoten worden omdat er met minder toeren een zelfde energie moet worden opgebracht (in z'n 5 zal je het pedaal ook dieper ingedrukt hebben).

Het brandstof verbruik zal theoretisch dan ook gelijk zijn, in de praktijk scheelt het natuurlijk wel want meer toeren is meer weerstand in de motor zelf en in de versnellingsbak en des te lager je versnelling des te moeilijker een constante snelheid aan te houden.

Overigens is de verbranding vaak lang niet optimaal onder de 2000 toeren (heel erg afhankelijk van de auto overigens) en is de milieubelasting natuurlijk erg hoog met niet volledig verbrande meuk.
dank je wel...

Leuk dat sommige mensen leuk roepen dat je "onzin lult"... die mensen weten misschien zelf wel niet waar ze het over hebben.

Het klopt dus wel degelijk, zijn ook door auto fabrikanten testen voor gedraaid hoor.

Overigens kun je er niet van uit gaan (zoals hier wel geroepen is door sommigen) dat je constante snelheid rijd. Want een weg is NOOIT 100% vlak, en strak, dus je zal altijd iets met het gas moeten spelen (of je cruisecontrol doet dat voor je) waardoor de auto wel degelijk "op trekt" als je 80 in zijn 5 rijd!

Ik rijd iig gewoon NIET volgens het nieuwe rijden, heb het een tijdje gedaan, en ik heb het verbruik uitgerekend aan de hand van de dagteller = de hoeveelheid benzine die ik er in mik (en die hoeveelheid altijd met zelfde manier van tanken, dat scheelt ECHT niet veel)
And on the 7th day, god created the mini!
And he saw it was SUPER :P
pi_73210080
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 21:49 schreef kloas_wokkel het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat de lage toerentallen funest zijn voor de turbo in dieselautos ? (rijinstructeur: je kan het nieuwe rijden nu wel: blijf maar mooi 50 in zn 3 rijden)
Sorry voor de kick
Mijn pa heeft ook z'n turbo (dieselmotor) kapot gereden door het nieuwe rijden.
Door het rijden in lage toeren heb je geen mooie verbranding. Alles raakt verstopt met nare gevolgen van dien.
Dus als je aan het nieuwe rijden doet, zorg er dan ook voor dat je regelmatig ff goed de motor schoon brand.
pi_73213883
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:25 schreef Ossi2k9 het volgende:

[..]

Sorry voor de kick
Mijn pa heeft ook z'n turbo (dieselmotor) kapot gereden door het nieuwe rijden.
Door het rijden in lage toeren heb je geen mooie verbranding. Alles raakt verstopt met nare gevolgen van dien.
Dus als je aan het nieuwe rijden doet, zorg er dan ook voor dat je regelmatig ff goed de motor schoon brand.
Hoe weet je dat die turbo door het nieuwe rijden kapot is gegaan?
Of is dat gewoon een gok?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_73215146
Kan TS me vertellen wat precies een Astra 5 is?
Tot op heden zijn er maar 3 modelreeksen uitgebracht.
pi_73215447
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:07 schreef Monstarr het volgende:
Kan TS me vertellen wat precies een Astra 5 is?
Tot op heden zijn er maar 3 modelreeksen uitgebracht.
Dat lijkt me duidelijk. Een astra met een 5e versnelling.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  dinsdag 29 september 2009 @ 17:20:05 #42
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_73215505
Grappig is met mijn auto als ik netjes schakel bij 2500 toeren etc dat ik 1 op 12.9 km rij, maar trek ik de auto goed door tot 3500/4000 toeren ik 1 op 13.4 rij dus ik snap er helemaal niks meer van.
pi_73215555
Is dat niet 12.9 liter per 100km en 13.4 liter per 100km?
pi_73215714
Ik heb het zelf nog nooit echt uitgerekend.. mijn auto heeft dan ook geen verbruik-teller en ook geen toerenteller.. maar ik rij meestal 80 in zijn 5...
pi_73216441
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:19 schreef BadBert het volgende:

[..]

dank je wel...

Leuk dat sommige mensen leuk roepen dat je "onzin lult"... die mensen weten misschien zelf wel niet waar ze het over hebben.

Het klopt dus wel degelijk, zijn ook door auto fabrikanten testen voor gedraaid hoor.

Overigens kun je er niet van uit gaan (zoals hier wel geroepen is door sommigen) dat je constante snelheid rijd. Want een weg is NOOIT 100% vlak, en strak, dus je zal altijd iets met het gas moeten spelen (of je cruisecontrol doet dat voor je) waardoor de auto wel degelijk "op trekt" als je 80 in zijn 5 rijd!

Ik rijd iig gewoon NIET volgens het nieuwe rijden, heb het een tijdje gedaan, en ik heb het verbruik uitgerekend aan de hand van de dagteller = de hoeveelheid benzine die ik er in mik (en die hoeveelheid altijd met zelfde manier van tanken, dat scheelt ECHT niet veel)
Een moderne auto heeft zoveel vermogen "over" dat je rustig laag in de toeren kan rijden. Vanaf 1500 toeren constant kan een diesel op een vlakke weg gemakkelijk hebben. Ik zou ook niet zo bang zijn dat je motor verslijt. Tegen de tijd dat zoiets aan het licht komt rijdt die auto al lang in Nigeria.
pi_73216962
Samengevat, elke auto is verschillend
pi_73218059
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 11:35 schreef Goverman het volgende:
volgens mij kun je prima 80 in vijf rijden, in ieder geval met de gemiddelde benzine-auto.

Wat overwegingen:
- minder toeren (dus minder ontbrandingen per minuut, dus minder vervuiling, dus beter voor milieu)
- minder geluid (erg prettig voor omwonenden en inzittenden van auto en de belastingbetaler die anders moet opdraaien voor geluidschermen)
Jij denkt echt dat het niet uit maakt of je 3000 toeren rijd met half of vol gas?

Minder geluid.. ja misschien, of je krijgt zo'n lekkere resonerende bromtoon.

Hangt gewoon van de auto af, en het is goed mogelijk dat in sommige auto's de 4 bij 80 zuiniger is als de 5, je motor werkt het best in een bepaald toerengebied, daar wil je zitten, lager in ieder geval niet.
pi_73233528
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 16:29 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Hoe weet je dat die turbo door het nieuwe rijden kapot is gegaan?
Of is dat gewoon een gok?
De garage gaf dat direct al aan.
De turbo zat vol met troep (geen idee hoe dat er uit ziet )
Ze zeiden dat het tegenwoordig meer voor komt door het nieuwe rijden.
pi_73233796
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:12 schreef Mr.Spock het volgende:
Dat is behoorlijk sterk, aangezien je in zn 4 meer toeren maakt en dus de cilinders vaker "vult" met dieseldampen...

Mijn volvo rijdt volgens de boordcomputer 2.9 liter diesel per 100km als ik de cruisecontrol op 80 km/h instel.
2.9L/100km, geloof je het zelf?

Grappig dat iedereen hier blindelings op die boordcomputer afgaat. Jouw auto rijdt dus 1:35?
pi_73235561
quote:
Op woensdag 30 september 2009 09:43 schreef illusions het volgende:

[..]

2.9L/100km, geloof je het zelf?

Grappig dat iedereen hier blindelings op die boordcomputer afgaat. Jouw auto rijdt dus 1:35?
!!
Als je constant 80 op de snelweg rijdt zou je dat best wel eens kunnen halen. Maar het uiteindelijke verbruik is een gemiddelde. Als je stevig optrekt haal je 1:3, als je een gemiddeld verbruik hebt van bijvoorbeeld 1:15-20 moet daar natuurlijk wat tegenover staan .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')