Waarschijnlijk is dit dus ook op mij van toepassing.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:15 schreef BadBert het volgende:
Dat nieuwe rijden is in veel gevallen veel slechter voor het verbruik, en nog belangrijker, je motor.
Dit heeft te maken met het optimale toerental, en beschikbaar vermogen (voor het verbruik) en het nieuwe rijden zit je vaak te laag in de toeren, en dat vind je motor niet fijn.
Het nieuwe rijden begin ik in ieder geval niet meer aan, want bij mij scheelde het ook zo'n 1 liter op 100 km
Dat dus, al moet ik zeggen dat ik het nog nooit uitgetest heb.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:15 schreef BadBert het volgende:
Dat nieuwe rijden is in veel gevallen veel slechter voor het verbruik, en nog belangrijker, je motor.
Dit heeft te maken met het optimale toerental, en beschikbaar vermogen (voor het verbruik) en het nieuwe rijden zit je vaak te laag in de toeren, en dat vind je motor niet fijn.
Klopt, boardcomputer is niet zo heel accuraat, meestal.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:59 schreef Ridocar het volgende:
Die berekeningen van de boordcomputer zijn nogal nattevingerwerk. Natuurlijk worden dingen als aandrijfbelasting, toerental en snelheid meegenomen in de berekening, maar je kunt het beste proefondervindelijk vaststellen wat het zuinigst rijdt.
Ook is zuiniger niet altijd beter voor de motor. Ik kan stationair 30 rijden in z'n 5, om maar een extreem voorbeeld te noemen. dan zou men op z'n uberzuinigst tot de 5e versnelling stationair kunnen draaien en daarna langzaam op toeren laten komen. Om maar over de irritatie van het andere verkeer niet te spreken met zo'n rijstijl.
Wat een onzin vertel je hier.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:15 schreef BadBert het volgende:
Dat nieuwe rijden is in veel gevallen veel slechter voor het verbruik, en nog belangrijker, je motor.
Dit heeft te maken met het optimale toerental, en beschikbaar vermogen (voor het verbruik) en het nieuwe rijden zit je vaak te laag in de toeren, en dat vind je motor niet fijn.
Het nieuwe rijden begin ik in ieder geval niet meer aan, want bij mij scheelde het ook zo'n 1 liter op 100 km
EDIT: verbruik heeft niet alleen met toeren te maken...
Dat is zo'n 25% verschil in toeren per minuut. Denk je dat hij even zuinig is als hij meer toeren draait?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:48 schreef sandertjuh het volgende:
Bij mijn Clio maakt het amper verschil.
80 in 4 is bijna 3000 rpm en rij dan volgende boordcomputer rond de 4,5-4,8L/100KM
80 in 5 is 2200 rpm en rij dan volgens de boordcomputer rond de 4,8L/100KM
Hoe weet jij dit zo zeker? Ik kan het niet zien hoe zuinig een auto rijdt namelijk. En met alle auto's waar ik in heb gereden met boordcomputer, geef deze aan dat er minder werd verbruikt in zijn 5. Meestal al ruim eerder dan 80 km/u.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:54 schreef Metro2005 het volgende:
Ik heb nog nooit in een auto gereden die bij 80 zuiniger in zijn 4 dan in zijn 5 is. Misschien zijn je bakverhoudingen een beetje raar in die opel?
Bij een laag toerental waar je motor een beetje loopt te bokken/schudden (hoe je het ook wilt noemen) als je wat gas geeft is wel degelijk slecht voor je motor, ga maar eens in de hoogste versnelling van je fiets optrekken, gaan je knieen na een paar keer ook van klagen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:50 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Wat een onzin vertel je hier.
Het zal je motor een worst wezen of je in de 4 of 5 rijdt, die gaat daar echt niet kapot van.
Als je een berg op rijdt is het fijner in de 4 dan de 5, maar in Nederland met vlak landschap en goed
wegdek is je auto echt wel beter af als hij minder toeren draait. Scheelt brandstof, slijtage, herrie en milieuvervuiling.
Ik heb alleen even snel gekeken wat het verschil was meer niet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:53 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Dat is zo'n 25% verschil in toeren per minuut. Denk je dat hij even zuinig is als hij meer toeren draait?
Die computer van je kijkt alleen naar het gaspedaal en snelheid waarschijnlijk.
quote:Efficiëntie van een automotor
Door Het Nieuwe Rijden toe te passen wordt een automotor efficiënter gebruikt waardoor het brandstofverbruik daalt. De reden van dit gunstige effect kan worden uitgelegd aan de hand van de onderstaande figuur.
Dit plaatje is het zogenaamde ‘eidiagram’ van een moderne personenwagen, waarin het brandstofverbruik per hoeveelheid opgewekt motorvermogen is aangegeven, afhankelijk van motortoerental (Engine speed, horizontale as) en motorbelasting (verticale as). De lijn die de figuur aan de bovenkant begrenst is de koppelkromme, ofwel de maximaal mogelijke kracht die kan worden opgewekt bij elk gegeven motortoerental. Deze maximale kracht krijg je als je het gas ‘vol’ intrapt. In de figuur is daarmee de verticale as min of meer evenredig met de gaspedaalstand. De kleur van de gebieden geeft weer waar het specifieke brandstofverbruik (dit is een maat voor de motorefficiëntie, in gram brandstof per kWh energie) gelijk is. Hierbij representeren de lichtgekleurde gebieden een lager specifiek verbruik dan de donkere gebieden. Dit diagram is voor elke auto weer net iets anders, maar over het algemeen verschillen met name benzine/LPG en dieselmotoren wezenlijk van elkaar op dit vlak. Bij dieselmotoren ligt het ‘ei’ namelijk meer naar links dan bij benzine/LPG motoren. Daarom kan bij diesels al bij lagere toerentallen naar een hogere versnelling worden geschakeld. Duidelijk is te zien dat naarmate de motorbelasting lager wordt (korter bij de horizontale as) het specifieke brandstofverbruik sterk toeneemt en daarmee het motorrendement afhankelijk van de gaspedaalstand meer dan een factor 2 kan variëren.
Gebruikmakend van deze figuur kan de basis van het schakeladvies voor Het Nieuwe Rijden heel goed worden geïllustreerd. In de figuur zijn namelijk ook een aantal lijnen met constant vermogen (= motorbelasting x toerental) in geel weergegeven. Wanneer met een benzineauto voor een bepaalde acceleratie of het rijden met een bepaalde snelheid bijvoorbeeld 40 kW aan vermogen nodig is, kan uit deze figuur worden opgemaakt dat deze automotor dit vermogen kan leveren zowel in een ‘lichtblauw’ gebied (242.5 gr/kWh) bij 2100 toeren per minuut als in een ‘donkerblauw’ gebied (ca. 280 gr/kWh) bij 3800 toeren. Bij 2100 toeren is de motor dus aanzienlijk efficiënter (16%) dan bij 3800 toeren, ondanks dat het gaspedaal bij 2100 toeren bijna 2 keer zo diep ingedrukt moet worden. Bij ‘doortrekken’ tot 6000 toeren per minuut kom je zelfs in het 400 gr/kWh gebied terecht en verbruik je dus 65% meer brandstof dan bij 2100 toeren. Je ziet ook dat je het diep intrappen niet moet overdrijven, want dan loopt het verbruik weer op tot 260 gr/kW bij 2100 toeren per minuut. Verder zie je ook dat bij extreem lage toerentallen (ver onder 2000 toeren per minuut) het specifieke verbruik weer toeneemt.
Nu is het heel moeilijk om tijdens het rijden met dat ‘eidiagram’ in je hoofd, je optimale motorbelasting en gaspedaalstand te bepalen en daarbij dan ook nog eens de versnelling te kiezen waarin je dit het beste voor elkaar krijgt in een gegeven verkeerssituatie. Dat kunnen alleen zeer goed getrainde fabrieksrijders die voor de betreffende auto het optimum precies weten op te zoeken. Maar zo moeilijk hoeft het ook helemaal niet te worden gedaan als je niet de laatste druppel brandstof wilt besparen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |