abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:03:09 #1
118058 Bastian
Flush the Leviathans!
pi_72222747
Er zijn op dit moment een aantal campagnes vanuit het ministerie van verkeer etc.
(het nieuwe rijden)

Echter, als ik mijn verbruik bij houd, rij ik veel zuiniger als ik 80 in z'n 4 rijd, dan 80 in z'n 5.
Het scheelt bijna 1 liter per 100 km.

Heeft dit iets te maken met het feit dat ik diesel rij?
(Opel Astra 5 1.7 CDTI)
Where the weak are strong, singing their songs!
  Moderator vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:03:53 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_72222761
mijn auto (RIP) ging sowieso maar tot 4
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_72222945
Dat is behoorlijk sterk, aangezien je in zn 4 meer toeren maakt en dus de cilinders vaker "vult" met dieseldampen...

Mijn volvo rijdt volgens de boordcomputer 2.9 liter diesel per 100km als ik de cruisecontrol op 80 km/h instel.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:15:16 #4
97477 BadBert
The mini racer
pi_72222989
Dat nieuwe rijden is in veel gevallen veel slechter voor het verbruik, en nog belangrijker, je motor.

Dit heeft te maken met het optimale toerental, en beschikbaar vermogen (voor het verbruik) en het nieuwe rijden zit je vaak te laag in de toeren, en dat vind je motor niet fijn.

Het nieuwe rijden begin ik in ieder geval niet meer aan, want bij mij scheelde het ook zo'n 1 liter op 100 km

EDIT: verbruik heeft niet alleen met toeren te maken...
And on the 7th day, god created the mini!
And he saw it was SUPER :P
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:45:10 #5
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72223785
ik heb een auto die maar 2 versnellingen heeft staan
pi_72223804
Je moet zien wat je optimale toerental is en daar moet je niet onder komen.
Bij mijn bmw 320d moet je dus ongeveer zo'n 1700 toeren hebben wil je het zuinigste rijden
Als je 80 in zen 5 doet heb je dus ongeveer 1400 toeren, te weinig dus en verbruik je meer
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_72224095
Mijn (benzine) auto is wel zuiniger bij 80 in de vijf. Alleen als hij onder de ~1400 toeren komt heeft het een negatief effect, dan is hij ineens veel onzuiniger als je ook maar iets vermogen nodig hebt, ook al doet hij dat nog zonder te brommen.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:59:42 #8
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_72224146
Seat Leon 1.9 TDI rijdt ook zuiniger in zijn 5 dan in zijn 4 al vanaf 50 km/u volgens de boordcomputer
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_72224429
Ik heb er maar 3

Maar 80 in zijn 2 geeft al best een hoop herrie hoor.
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_72224527
ik haal maar 65 in zn achteruit
pi_72224588
ik zou het niet weten,
mijn huidige verbruik wordt aangegeven met een balkje,
en daar is niet op te zien wat het nou precies is,
maar aangezien mijn auto ook nog op de cruise controle lekker 80 gaat in zn 6 zal de 4 wel minder zuinig zijn.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:33:02 #12
118058 Bastian
Flush the Leviathans!
pi_72224983
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:15 schreef BadBert het volgende:
Dat nieuwe rijden is in veel gevallen veel slechter voor het verbruik, en nog belangrijker, je motor.

Dit heeft te maken met het optimale toerental, en beschikbaar vermogen (voor het verbruik) en het nieuwe rijden zit je vaak te laag in de toeren, en dat vind je motor niet fijn.

Het nieuwe rijden begin ik in ieder geval niet meer aan, want bij mij scheelde het ook zo'n 1 liter op 100 km
Waarschijnlijk is dit dus ook op mij van toepassing.
Where the weak are strong, singing their songs!
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:35:20 #13
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_72225032
volgens mij kun je prima 80 in vijf rijden, in ieder geval met de gemiddelde benzine-auto.

Wat overwegingen:
- minder toeren (dus minder ontbrandingen per minuut, dus minder vervuiling, dus beter voor milieu)
- minder geluid (erg prettig voor omwonenden en inzittenden van auto en de belastingbetaler die anders moet opdraaien voor geluidschermen)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_72225364
Bij mijn Clio maakt het amper verschil.
80 in 4 is bijna 3000 rpm en rij dan volgende boordcomputer rond de 4,5-4,8L/100KM
80 in 5 is 2200 rpm en rij dan volgens de boordcomputer rond de 4,8L/100KM
pi_72225632
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:15 schreef BadBert het volgende:
Dat nieuwe rijden is in veel gevallen veel slechter voor het verbruik, en nog belangrijker, je motor.

Dit heeft te maken met het optimale toerental, en beschikbaar vermogen (voor het verbruik) en het nieuwe rijden zit je vaak te laag in de toeren, en dat vind je motor niet fijn.
Dat dus, al moet ik zeggen dat ik het nog nooit uitgetest heb.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_72225648
Die berekeningen van de boordcomputer zijn nogal nattevingerwerk. Natuurlijk worden dingen als aandrijfbelasting, toerental en snelheid meegenomen in de berekening, maar je kunt het beste proefondervindelijk vaststellen wat het zuinigst rijdt.
Ook is zuiniger niet altijd beter voor de motor. Ik kan stationair 30 rijden in z'n 5, om maar een extreem voorbeeld te noemen. dan zou men op z'n uberzuinigst tot de 5e versnelling stationair kunnen draaien en daarna langzaam op toeren laten komen. Om maar over de irritatie van het andere verkeer niet te spreken met zo'n rijstijl.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_72235131
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 11:59 schreef Ridocar het volgende:
Die berekeningen van de boordcomputer zijn nogal nattevingerwerk. Natuurlijk worden dingen als aandrijfbelasting, toerental en snelheid meegenomen in de berekening, maar je kunt het beste proefondervindelijk vaststellen wat het zuinigst rijdt.
Ook is zuiniger niet altijd beter voor de motor. Ik kan stationair 30 rijden in z'n 5, om maar een extreem voorbeeld te noemen. dan zou men op z'n uberzuinigst tot de 5e versnelling stationair kunnen draaien en daarna langzaam op toeren laten komen. Om maar over de irritatie van het andere verkeer niet te spreken met zo'n rijstijl.
Klopt, boardcomputer is niet zo heel accuraat, meestal.

Over het algemeen is 80 in de 5 zuiniger. Dat je dan niet rond je ideale toerengebied qua koppel zit maakt niks uit, want je trekt niet op maar rijdt constante snelheid.
Je boardcomputer zal misschien denken dat je minder zuinig rijdt omdat je een ietsie meer gas moet geven om op 80 te blijven, maar je motor draait minder toeren en verbruikt dus minder.


Ik rij altijd 50 in de 4 en 80 in de 5.
Dat wil niet zeggen dat ik niet zo nu en dan flink doortrek in toeren.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_72235227
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:15 schreef BadBert het volgende:
Dat nieuwe rijden is in veel gevallen veel slechter voor het verbruik, en nog belangrijker, je motor.

Dit heeft te maken met het optimale toerental, en beschikbaar vermogen (voor het verbruik) en het nieuwe rijden zit je vaak te laag in de toeren, en dat vind je motor niet fijn.

Het nieuwe rijden begin ik in ieder geval niet meer aan, want bij mij scheelde het ook zo'n 1 liter op 100 km

EDIT: verbruik heeft niet alleen met toeren te maken...
Wat een onzin vertel je hier.

Het zal je motor een worst wezen of je in de 4 of 5 rijdt, die gaat daar echt niet kapot van.
Als je een berg op rijdt is het fijner in de 4 dan de 5, maar in Nederland met vlak landschap en goed
wegdek is je auto echt wel beter af als hij minder toeren draait. Scheelt brandstof, slijtage, herrie en milieuvervuiling.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_72235304
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 11:48 schreef sandertjuh het volgende:
Bij mijn Clio maakt het amper verschil.
80 in 4 is bijna 3000 rpm en rij dan volgende boordcomputer rond de 4,5-4,8L/100KM
80 in 5 is 2200 rpm en rij dan volgens de boordcomputer rond de 4,8L/100KM
Dat is zo'n 25% verschil in toeren per minuut. Denk je dat hij even zuinig is als hij meer toeren draait?
Die computer van je kijkt alleen naar het gaspedaal en snelheid waarschijnlijk.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_72235348
Ik heb nog nooit in een auto gereden die bij 80 zuiniger in zijn 4 dan in zijn 5 is. Misschien zijn je bakverhoudingen een beetje raar in die opel?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:57:44 #21
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_72235444
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 16:54 schreef Metro2005 het volgende:
Ik heb nog nooit in een auto gereden die bij 80 zuiniger in zijn 4 dan in zijn 5 is. Misschien zijn je bakverhoudingen een beetje raar in die opel?
Hoe weet jij dit zo zeker? Ik kan het niet zien hoe zuinig een auto rijdt namelijk. En met alle auto's waar ik in heb gereden met boordcomputer, geef deze aan dat er minder werd verbruikt in zijn 5. Meestal al ruim eerder dan 80 km/u.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_72249525
Ik skakel bij gewoon rijden dan gewoon naar de 5, je rijd immers toch nooit netjes 80, altijd wel harder. Bij racen helemaal, dan zit ie in de 3.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_72250269
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 16:50 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Wat een onzin vertel je hier.

Het zal je motor een worst wezen of je in de 4 of 5 rijdt, die gaat daar echt niet kapot van.
Als je een berg op rijdt is het fijner in de 4 dan de 5, maar in Nederland met vlak landschap en goed
wegdek is je auto echt wel beter af als hij minder toeren draait. Scheelt brandstof, slijtage, herrie en milieuvervuiling.
Bij een laag toerental waar je motor een beetje loopt te bokken/schudden (hoe je het ook wilt noemen) als je wat gas geeft is wel degelijk slecht voor je motor, ga maar eens in de hoogste versnelling van je fiets optrekken, gaan je knieen na een paar keer ook van klagen.

En wat betreft toeren en verbruik, bij een constante snelheid moet er of je nou in z'n 4 of in z'n 5 rijdt even veel energie opgebracht worden om die snelheid te behouden.
In z'n 4 zal er per cilinder slag minder ingespoten worden omdat er meer toeren gedraait wordt om de benodigde energie op te brengen om de auto in constante snelheid te houden.
In z'n 5 zal er per cilinder slag meer ingespoten worden omdat er met minder toeren een zelfde energie moet worden opgebracht (in z'n 5 zal je het pedaal ook dieper ingedrukt hebben).

Het brandstof verbruik zal theoretisch dan ook gelijk zijn, in de praktijk scheelt het natuurlijk wel want meer toeren is meer weerstand in de motor zelf en in de versnellingsbak en des te lager je versnelling des te moeilijker een constante snelheid aan te houden.

Overigens is de verbranding vaak lang niet optimaal onder de 2000 toeren (heel erg afhankelijk van de auto overigens) en is de milieubelasting natuurlijk erg hoog met niet volledig verbrande meuk.
pi_72254563
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 16:53 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Dat is zo'n 25% verschil in toeren per minuut. Denk je dat hij even zuinig is als hij meer toeren draait?
Die computer van je kijkt alleen naar het gaspedaal en snelheid waarschijnlijk.
Ik heb alleen even snel gekeken wat het verschil was meer niet.
De ene keer rijd ik lekker rustig en de andere keer scheur ik er lekker mee, het verbruik zal me een worst wezen, ik houd het alleen bij voor de statistieken.

Gemiddeld verbruik over 3000 km = 1:12,87 met een 1.6 16v blok.
Van de 3000 km zijn denk 500 kilometers snelweg en de rest bebouwde kom etc.
pi_72256627
Op internet heb ik het volgende gevonden over het brandstof verbruik in verhouding met het toerental en belasting.

Bron: http://www.hetnieuwerijden.nl/auto/informatie.html
quote:
Efficiëntie van een automotor
Door Het Nieuwe Rijden toe te passen wordt een automotor efficiënter gebruikt waardoor het brandstofverbruik daalt. De reden van dit gunstige effect kan worden uitgelegd aan de hand van de onderstaande figuur.



Dit plaatje is het zogenaamde ‘eidiagram’ van een moderne personenwagen, waarin het brandstofverbruik per hoeveelheid opgewekt motorvermogen is aangegeven, afhankelijk van motortoerental (Engine speed, horizontale as) en motorbelasting (verticale as). De lijn die de figuur aan de bovenkant begrenst is de koppelkromme, ofwel de maximaal mogelijke kracht die kan worden opgewekt bij elk gegeven motortoerental. Deze maximale kracht krijg je als je het gas ‘vol’ intrapt. In de figuur is daarmee de verticale as min of meer evenredig met de gaspedaalstand. De kleur van de gebieden geeft weer waar het specifieke brandstofverbruik (dit is een maat voor de motorefficiëntie, in gram brandstof per kWh energie) gelijk is. Hierbij representeren de lichtgekleurde gebieden een lager specifiek verbruik dan de donkere gebieden. Dit diagram is voor elke auto weer net iets anders, maar over het algemeen verschillen met name benzine/LPG en dieselmotoren wezenlijk van elkaar op dit vlak. Bij dieselmotoren ligt het ‘ei’ namelijk meer naar links dan bij benzine/LPG motoren. Daarom kan bij diesels al bij lagere toerentallen naar een hogere versnelling worden geschakeld. Duidelijk is te zien dat naarmate de motorbelasting lager wordt (korter bij de horizontale as) het specifieke brandstofverbruik sterk toeneemt en daarmee het motorrendement afhankelijk van de gaspedaalstand meer dan een factor 2 kan variëren.

Gebruikmakend van deze figuur kan de basis van het schakeladvies voor Het Nieuwe Rijden heel goed worden geïllustreerd. In de figuur zijn namelijk ook een aantal lijnen met constant vermogen (= motorbelasting x toerental) in geel weergegeven. Wanneer met een benzineauto voor een bepaalde acceleratie of het rijden met een bepaalde snelheid bijvoorbeeld 40 kW aan vermogen nodig is, kan uit deze figuur worden opgemaakt dat deze automotor dit vermogen kan leveren zowel in een ‘lichtblauw’ gebied (242.5 gr/kWh) bij 2100 toeren per minuut als in een ‘donkerblauw’ gebied (ca. 280 gr/kWh) bij 3800 toeren. Bij 2100 toeren is de motor dus aanzienlijk efficiënter (16%) dan bij 3800 toeren, ondanks dat het gaspedaal bij 2100 toeren bijna 2 keer zo diep ingedrukt moet worden. Bij ‘doortrekken’ tot 6000 toeren per minuut kom je zelfs in het 400 gr/kWh gebied terecht en verbruik je dus 65% meer brandstof dan bij 2100 toeren. Je ziet ook dat je het diep intrappen niet moet overdrijven, want dan loopt het verbruik weer op tot 260 gr/kW bij 2100 toeren per minuut. Verder zie je ook dat bij extreem lage toerentallen (ver onder 2000 toeren per minuut) het specifieke verbruik weer toeneemt.

Nu is het heel moeilijk om tijdens het rijden met dat ‘eidiagram’ in je hoofd, je optimale motorbelasting en gaspedaalstand te bepalen en daarbij dan ook nog eens de versnelling te kiezen waarin je dit het beste voor elkaar krijgt in een gegeven verkeerssituatie. Dat kunnen alleen zeer goed getrainde fabrieksrijders die voor de betreffende auto het optimum precies weten op te zoeken. Maar zo moeilijk hoeft het ook helemaal niet te worden gedaan als je niet de laatste druppel brandstof wilt besparen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')