abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 27 augustus 2009 @ 00:51:30 #1
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72189729
Een user die veel PTA-ers wel bekend zal zijn, namelijk 2cv, vroeg me om een topic te maken over een projectje waarmee ik bezig ben. Dus bij deze
De post waarmee het allemaal begon:
quote:
Zo, ik zou nog even wat foto's maken van het Wolseley-motortje.
Even wat info vooraf: het is een Wolseley WD8, van de Wolseley Sheep Shearing Machines Company Ltd (met deze motortjes werden vacuumpompen aangedreven, waar melkmachines en schaapscheermachines op werkten).
Bouwjaar is 1958, dit is nummer 45094. Er zijn er in totaal 36645 van gebouwd, de eerste in maart 1949 met motornummer 24005, en de laatste in 1961, met motornummer 60650.
Vermogen is 1,5 pk, toerental 700 toeren.

Totaalplaatje:


Zonder kop, twee zuigerposities (let op de gekantelde klep):


Krukas met oliespatter, distributie naar nokkenas met centrifugaalregulateur gemonteerd op het tandwiel, en een heel klein stukje nokkenas, gefotografeerd tussen de krukwangen en de drijfstang door:


En vervolgens nog een plaatje van de ontsteking en een plaatje in de cilinderkop/hopper (nu gebruikt als opslagvat ). In de hopper gaat het koelwater, dat circuleert en verdampt, en daardoor wordt het blok gekoeld:


Wat er dus moet gebeuren is dat hij vast moet komen op het onderstel, de lagerblokken moeten een plaats krijgen, de as die er naast ligt moet worden afgedraaid zodat hij past, dan moet alles gemonteerd worden.
Dan wil ik kijken of ik met een brandstempel het Wolseley-logo in het onderstel kan branden en alles vervolgens vernissen.
Daarna moet de klepgeleider van de missende klep uitgeruimd worden en moet er een overmaat klep gemonteerd worden, de kleppen- en zittingen moeten dan worden geslepen en dan kan de kop er weer op. De carburateur moet een beetje opgekalefaterd worden en de tank moet even gecoat worden aan de binnenkant zodat ie niet meer lekt (je kan er nu doorheen kijken). Daarna kan ie in elkaar en zou hij zo moeten lopen.
De buis die ervoor ligt in het eerste plaatje moet er nog op, dat is een grote poelie voor platte riemen. Ik wil verder de rand van het vliegwiel nog kaal maken (dat hoort bij die dingen) en er nog iets aan maken, zoals een vacuumpomp of een bietensnijder of iets dergelijks. De roest laat ik zitten, je mag best zien dat hij oud is. Sommige motortjes zijn nu mooier dan toen ze voor het eerst liepen
Misschien maak ik daar tegen die tijd nog wel een topic over.
Nouja, dat legt de basis wel een beetje uit. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik besloten er maar eens werk van te gaan maken. Ik maak geen foto's tijdens het werken, want het ding is nogal goor en ik fotografeer met m'n telefoon. Logischerwijs wil ik niet dat m'n telefoon vies wordt. Verwacht bijzonder onregelmatige updates, ik werk er gewoon aan wanneer ik daar zin in heb
Even een filmpje tussendoor van hoe het eindresultaat ongeveer moet worden (WD2 ipv WD8, maar er zijn weinig verschillen):

Een langzaamloper dus, uiteindelijk wil ik er voor de gein dingetjes mee aandrijven zoals vacuümpompen of andere landbouwwerktuigen. Op braderieën is dat best leuk, daar komen we nog wel eens namelijk.

Ik heb twee dingetjes gekocht. Een nieuw gemaakte uitlaat, een originele. De uitlaat die er nu op zit is niet origineel.

En een origineel moertje voor op de bougie, voor nog geen 2 euro laat ik dat ook niet liggen

Verder is er ook nog wat geklust. Het doel was om het hele blok kaal te maken zodat de boel wat hanteerbaarder is als hij weggebracht wordt om de klepgeleiders te laten repareren. Alles eruit, om te beginnen met de krukas. Dus: de poelies en het vliegwiel moesten eraf. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan...
De poelies probeerden we eerst met een poelietrekker. Helaas was vroeger het gietijzer niet al te sterk en zat de boel al een jaartje of 50 vast. Gevolg: poelies breken af. Dat schiet dus niet op
De spie van het vliegwiel zat ook muurvast. Met een hefboom van twee meter was er nog geen beweging in te krijgen, na enkele dagen weken in kruipolie en na diverse keren met inductieverwarming verhitten tot een graadje of 1000. Met geen mogelijkheid los te krijgen...
Er moest dus een andere oplossing gezocht worden. Na veel zoeken en denken bedachten we maar 1 oplossing: de krukas met vliegwiel en al uit het blok trekken. Maar daarvoor moesten die andere twee poelies er nog steeds af. Maar ook daar hadden we iets op bedacht:


Deel van de poelie afgeslepen en waar de spiebaan op de krukas loopt ingeslepen. Vervolgens een hele dikke beitel er tussen en toen kwamen ze los Zonde van de poelies, we hadden ze graag willen gebruiken. Maar jammer dan hoor, je kunt niet alles hebben en ze waren dus al kapot van het trekken. Ik duikel wel weer een andere poelie op.
Even een onduidelijk plaatje van hoe de boel er toen bij lag (let op de kale as nu):


Vervolgens probeerde ik het big-end-lager los te maken, maar daar kon ik niet bij komen (normaal gaat dat via de plaat waardoor de krukas het blok in gestoken wordt). De enige mogelijkheid om erbij te komen was om de nokkenas eruit te halen. En daarvoor moest de regulateur weer uit elkaar (regulateur zit op de nokkenas):


Vervolgens kon ik het big-end demonteren. De onderdelen die ik tot dan verzameld had (nokvolgers, regulateurarm, tandwiel voor de ontsteking, regulateurafstelschroef, lagerschaal van big-end, en nog wat reut):


De zuiger kon er toen dus uit. Het is maar goed ook dat we besloten hebben om het zo uitgebreid te doen, oordeel zelf...

De zuigerveren zitten compleet in een soort oliekoek vastgebakken aan de zuiger, en de olieschraapveren zitten zo onder de bagger dat ze niet eens meer te zien zijn. Deze hele handel mag een paar daagjes weken in de olie, en dan maar eens proberen om de boel weer los te krijgen. Zal een hele hoop compressie schelen! Maar goed, dit is ook de eerste keer in 50 jaar dat het ding open gaat.

Met de zuiger eruit ziet het hele plaatje er van bovenaf zo uit:

Als je goed kijkt zie je dat de krukas daar dus al iets is verschoven, en het deksel bij het vliegwiel al los is. Dat is dus de bedoeling, we trekken de boel met deksel en al uit het blok:


Zo staat de boel er nu bij, ik ga later verder proberen de krukas uit het blok te drukken. Hij zit nogal vast...
M'n pa en ik hebben maar besloten om de vliegwielspie weg te boren en vervolgens met de restanten er nog in het vliegwiel er af te persen onder een pers. Vervolgens maken we gewoon een nieuwe spie. Maar dat komt later wel.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:20:16 #2
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72190236
TVP want ik wil dit volgen.

Tevens even een vraag die wellicht ontzettend dom is: die regulateur is omdat het een hit- en miss motor is ? Ik ben een beetje moe dus niet zo scherp/helder meer
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:26:06 #3
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190308
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:20 schreef 2cv het volgende:
TVP want ik wil dit volgen.

Tevens even een vraag die wellicht ontzettend dom is: die regulateur is omdat het een hit- en miss motor is ? Ik ben een beetje moe dus niet zo scherp/helder meer
Nee, hij is niet hit and miss (dat vind ik wel jammer eigenlijk, want dat vind ik nog veel mooier dan dit).
Het is een vrij simpel ding: de regulateur bedient de gasklep. Als hij harder gaat lopen draait hij de gasklep dicht. Door middel van de regulateurschroef kun je de veerspanning die dit allemaal regelt afstellen. En omdat je de hele schroef ook uit het blok kunt trekken (en daarmee de veer dus heel snel heel erg indrukken) kun je ook even snel een dot gas geven, zodat je niet eerst een kwartier aan die knop hoeft te zwengelen
De ontsteking is een vrij standaard magneto, met een opwindmechanisme voor een sterkere vonk bij extreem lage toerentallen. Daarom start hij zo makkelijk met een zwengel aan het vliegwiel.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:34:42 #4
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72190427
Dus eens in de zoveel tijd moet je die veer weer opwinden (indien je veel lage toeren draait) ? En heeft elke motor nou zo'n regulator ?

Overigens is hit en miss erg inefficient: alleen de ontsteking wordt onderbroken als het toerental hoog genoeg is waardoor je nog wel brandstof aanzuigt die je niet verbrandt en lucht comprimeert wat het spul zo fijn afremt.

Als alles schoon is ( ) kan je dan met de hand eens demonstreren hoe die regulator exact werkt en er een filmpje van maken ? Dus gewoon een beetje aan de regulator frutten zodat te zien is hoe alles beweegt enzo. Het lijkt mij leuk om precies te snappen hoe dat werkt. Ik snap de theorie maar de enige situaties waarbij ik het echt gezien heb was bij een stoommachine en dat is een duidelijk minder compacte constructie dan de constructie in jouw motor.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:45:24 #5
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190547
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:34 schreef 2cv het volgende:
Dus eens in de zoveel tijd moet je die veer weer opwinden (indien je veel lage toeren draait) ? En heeft elke motor nou zo'n regulator ?
Nee
De veer drukt de gewichtjes terug. Dus hoe meer veerspanning, hoe harder hij moet draaien om de gewichtjes tot een bepaald punt te slingeren, hoe meer gas hij geeft. Meer veerspanning = hoger toerental en vice versa. En niet elke motor heeft zo'n regulateur nee. Puur en alleen omdat deze dingen een redelijk constant toerental moesten draaien zit dit erop, en vroeger was er nog geen moderne carburatie waarbij het allemaal af te stellen is.

Daar lijkt het een beetje op. Bij die Wolseley is hij dus regelbaar door de kracht waarmee hij terug wordt getrokken/gedrukt af te stellen.
quote:
Overigens is hit en miss erg inefficient: alleen de ontsteking wordt onderbroken als het toerental hoog genoeg is waardoor je nog wel brandstof aanzuigt die je niet verbrandt en lucht comprimeert wat het spul zo fijn afremt.
Dat maakt mij niet uit, het ziet er gewoon zo fantastisch uit Vaak een atmosferisch bediende inlaatklep, een uitlaatklep die enkel na een omwenteling of 10 opent, en een ontsteking die alleen vonkt als ie er zin in heeft
Hij zuigt enkel lucht aan als de inlaatklep opent, en de inlaatklep opent normaal enkel als de uitlaatklep net geopend is. Filmpje van zo'n ding:

Geweldig
quote:
Als alles schoon is ( ) kan je dan met de hand eens demonstreren hoe die regulator exact werkt en er een filmpje van maken ? Dus gewoon een beetje aan de regulator frutten zodat te zien is hoe alles beweegt enzo. Het lijkt mij leuk om precies te snappen hoe dat werkt. Ik snap de theorie maar de enige situaties waarbij ik het echt gezien heb was bij een stoommachine en dat is een duidelijk minder compacte constructie dan de constructie in jouw motor.
Is goed, is prima te doen ook
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 15:20:07 #6
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72202384
Dat plaatje is de regulator die ik ken. En ik wacht je demonstratiefilmpje af
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:45:13 #7
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72204954
ik zou zo'n motor gebruiken in een boot om via een autodynamo stroom op te wekken en zo de accu en elec motor te laten draaien.

kon een volledige gereviseerde op gas kopen voor 300 euro. (is dat duur?)
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:49:04 #8
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72205075
uitzetten met de ontsteking mag niet dat weet ik dan weer kun je de bobine mee opblazen
dus benzine/gas kraan dicht en wachten
  donderdag 27 augustus 2009 @ 17:11:37 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_72205745
tvp
cool project! heb er niet veel verstand van, dus misschien leer ik hier nog eens wat
succes en have fun!
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_72207398
Heeft zeker dienst gedaan als motortje voor een melkmachine vroeger?
pi_72217864
Ga je de zuiger hergebruiken??

Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?

  vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:52:56 #12
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72219391
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:45 schreef T42 het volgende:
ik zou zo'n motor gebruiken in een boot om via een autodynamo stroom op te wekken en zo de accu en elec motor te laten draaien.
Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dus Heb overigens al een Briggs & Stratton-aggregaat uit '74 staan, 2500 VA.
quote:
kon een volledige gereviseerde op gas kopen voor 300 euro. (is dat duur?)
Nee da's niet zo duur
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:49 schreef T42 het volgende:
uitzetten met de ontsteking mag niet dat weet ik dan weer kun je de bobine mee opblazen
dus benzine/gas kraan dicht en wachten
Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:11 schreef error_404 het volgende:
tvp
cool project! heb er niet veel verstand van, dus misschien leer ik hier nog eens wat
succes en have fun!
Thanks
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:10 schreef Dutch.Devil het volgende:
Heeft zeker dienst gedaan als motortje voor een melkmachine vroeger?
Yep En ik heb overigens ook een vacuumpomp van een melkmachine opgeduikeld, weliswaar niet zo oud, maar wel een leuk ding. Denk dat ik die er maar eens op ga zetten. M'n ma gaat binnenkort ook eens een bietenmachine ophalen, ook geinig. Waterpompen en dergelijke zijn natuurlijk ook altijd leuk.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 23:34 schreef LangeJan het volgende:
Ga je de zuiger hergebruiken??

Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?

[ afbeelding ]
Joah, die ga ik gewoon hergebruiken (als de veren los zitten dan). Deze dingen zijn zo hufterproof dat je ze na een vastloper gewoon weer aan de gang krijgt Verder zijn er weinig goede zuigers meer te vinden, en er staat toch maar 1,5 pk op En als het echt kritisch is... dan laat ik de zuiger gewoon repareren.

Overigens een kleine update:


De krukas is er uit, zoals de bedoeling was dus met het vliegwiel er aan vast Nu dus een kwestie van de spie uitboren en de krukas uit het vliegwiel persen.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:26:00 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72219785
Kan je het vliegwiel met krukas kwijt onder de kolomboor of ga je creatief doen met een handboormachine ? Enneh, ben je niet bang dat het vliegwiel uit elkaar spat als je het onder de pers legt ? WAnt volgens mij is dat ding van gietijzer, of niet ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 08:49:19 #14
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72221476
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:52 schreef oshiro het volgende:

[..]

Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dus Heb overigens al een Briggs & Stratton-aggregaat uit '74 staan, 2500 VA.
[..]

Nee da's niet zo duur
[..]

Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht.
niet zelfde als bij een auto hoor bij een auto word de bobine uitgeschakeld en stoppen de vonken
bij deze ontstekingen maak je sluiting en dan had je risico de bobine opteblazen en die zijn er niet in overschot.
dit zie ik ook altijd netjes bij stationair meetings bij benzine en gas motoren

800watt is genoeg om een acuu op te laden, of als hulp.
maar project werd te duur dus doe ik dat maar niet
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:42:48 #15
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72223732
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 08:49 schreef T42 het volgende:

[..]

niet zelfde als bij een auto hoor bij een auto word de bobine uitgeschakeld en stoppen de vonken
bij deze ontstekingen maak je sluiting en dan had je risico de bobine opteblazen en die zijn er niet in overschot.
dit zie ik ook altijd netjes bij stationair meetings bij benzine en gas motoren

800watt is genoeg om een acuu op te laden, of als hulp.
maar project werd te duur dus doe ik dat maar niet
Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes.
Bij die Wolseley heb ik ook een boel schoon zitten maken, de pakking van het ontstekingsdeksel was kapot
Hij vonkt nu als een malle
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:46:19 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72223820
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:42 schreef oshiro het volgende:

[..]

Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes.
Bij die Wolseley heb ik ook een boel schoon zitten maken, de pakking van het ontstekingsdeksel was kapot
Hij vonkt nu als een malle
bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgt
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:22:57 #17
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72224718
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:46 schreef T42 het volgende:

[..]

bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgt
Omdat de vonk te weinig weerstand geeft?
Meh hij heeft het 50 jaar gedaan en vonkt nog steeds perfect dus ik maak me er niet druk om
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:25:38 #18
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72224797
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 01:26 schreef 2cv het volgende:
Kan je het vliegwiel met krukas kwijt onder de kolomboor of ga je creatief doen met een handboormachine ? Enneh, ben je niet bang dat het vliegwiel uit elkaar spat als je het onder de pers legt ? WAnt volgens mij is dat ding van gietijzer, of niet ?
Hij is idd van gietijzer. Als ik heb goed ondersteun zou het geen probleem moeten zijn, dus even een dikke bus vlak rond de krukas zetten.
Ik ga het wel doen met een handboor, met een kolomboor is het niet te doen... Een laatste optie zou vonkverspanen kunnen zijn maar da's weer duur.
Volgens mij is de combinatie krukas-vliegwiel overigens zwaarder dan de hele rest van het blok En er zit geen kogellagertje in het hele ding
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:08:45 #19
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72232008
Kogellagers zijn ondingen

Hoewel ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:21:49 #20
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72256347
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 23:34 schreef LangeJan het volgende:
Ga je de zuiger hergebruiken??

Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?

[ afbeelding ]
M'n pa heeft de zuiger gister op z'n werk schoongemaakt, en je kunt aan dit plaatje dus zien dat ik donkerbruin/zwart haar heb Zuiger is helemaal gaaf.
De zuigerveren zijn een ander verhaal. Ze zitten muurvast, dus we moeten ze er maar uit breken. Dan maar een nieuwe set zuigerveren, die kunnen we wel laten maken.
Vervolgens de cilinderwand nog heel licht honen zodat er van die kleine krasjes in zitten, waar de nieuwe zuigerveren fatsoenlijk op in kunnen lopen. Dan hebben we, als er ook nieuwe kleppen in zitten, een compressie om U tegen te zeggen
Zometeen ga ik de zuigerveren uit de zuiger breken en eens kijken of ik een oude vacuumpomp open kan krijgen, die ik heb gekregen.
En as we speak wacht ik een Ebay-veiling af voor een echte schaapscheermachine die op zo'n vacuumpomp werkt
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:38:56 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72257985
kan me digi cam niet zo snel vinden maar heb mooie foto's wat je nog meer met zo'n motor kan doen.

zonder de aandrijving te gebruiken
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:47:25 #22
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72258130
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 14:38 schreef T42 het volgende:
kan me digi cam niet zo snel vinden maar heb mooie foto's wat je nog meer met zo'n motor kan doen.

zonder de aandrijving te gebruiken
Ik ben benieuwd
Die schaapscheermachine en vacuumpomp zijn erg leuk omdat het motortje daarvoor dus verkocht werd. De schaapscheermachine is ook van het merk Wolseley, dus da's helemaal mooi
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:38:54 #23
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72260410
Ik ben nieuwschierig (voor zover ik dat al niet was ). Hoe maak je die zuigerveren ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:32:35 #24
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72261675
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 16:38 schreef 2cv het volgende:
Ik ben nieuwschierig (voor zover ik dat al niet was ). Hoe maak je die zuigerveren ?
Zuigerveren maak ik niet zelf die laat ik maken bij een bedrijf, bijvoorbeeld http://www.euroring.nl.
Ik weet overigens wel hoe ze over het algemeen gemaakt worden: ze worden met een draaibank afgestoken van een buis. Bij schraapveren worden er bijvoorbeeld ook nog groefjes in gedraaid en gaten in geboord.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:34:20 #25
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72261716
Van wat voor materiaal is die buis ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')