abonnement Unibet Coolblue
pi_72185464
vervolg van: De wereld van kinderfeestjes...

hier weer verder graag: al uw tips / ervaringen met het organiseren van kinderfeestjes.

heeft iemand bijvoorbeeld nog leuke aanvullingen voor 't spokenfeest van Piet?

nog even mijn laatste post in de herhaling:
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 14:08 schreef YPPY het volgende:
Hoe ga je het feestje doen?
heb 't nog niet helemaal uitgestippeld maar we gaan in elk geval een deel van jouw ideeën erin verwerken, daarnaast heb ik nog wat leuke spelletjes bedacht/gevonden die ook wel naar spokenvariant zijn te vertalen. bijv. met een waterpistool pingpongballetjes van een fles af schieten. op die balletjes tekenen we dan spookachtige gezichtjes. spokenbingo (bingo, maar dan met spook-kaarten ipv gewone). ook komt er een spokenspeurtocht(je) richting park, waar we dan een aantal van die spelletjes gaan doen. tot slot even gek dansen in de 'spokendisco' (met discobal & stroboscooplicht dansen, verkleed als spook). wel gewoon overdag hoor, ik vind ze nog te klein om 't 's avonds te doen. en 't moet ook niet echt eng worden, gewoon lol maken. de snoepjesmemory houden we er waarschijnlijk ook in, maar dan met bekertjes waarop spokengezichtjes staan, etc.
pi_72185629
Bix, wat op een spookfeest niet mag ontbreken is het SCHRIKSPEL.
Op tafel ligt een handjevol mannasnoepjes (van die gekleurde gepofte rijst). Eén kind gaat even naar de gang. Met de andere kinderen spreek je één bepaald snoepje af. Dat is het 'schriksnoepje'. Het kind van de gang mag terugkomen en gaat snoepjes eten. Als hij/zij het schriksnoepje pakt begint iedereen te gillen/BOE te roepen/spookgeluiden te maken. Daarna een nieuw handjevol op tafel, ander kind de gang op, nieuw schriksnoepje etc. Echt een hilarisch spel!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_72185767
waaah, dat klinkt inderdaad erg leuk! bedankt!
pi_72186290
Dat vind ik echt een leuke!!
  donderdag 27 augustus 2009 @ 04:50:07 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_72191182
Oew, dat klinkt echt ontzettend leuk!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 1 september 2009 @ 07:41:55 #6
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_72331386
Oh, Bix, die uitnodiging is echt leuk! Veel plezier alvast zaterdag!

Wij gaan over een tijdje Maria's feestje vieren en nu zegt ze dat ze een elfenfeestje wil. Wat moet ik doen?
Ik vond net wel een site waarop de volgende activiteiten als tips staan:
  • vleugeltjes versieren (stift op stof)
  • paddenstoelendans (stoelendans, maar met paddenstoelzitvlak)
  • verhaal voorlezen

    Maar jullie hebben misschien briljante aanvullingen? Hoop het. Ik weet niet eens of ik het echt zie zitten, zo'n feest, maar als Maria dat leuk vindt: sja.
  • Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
    pi_72335026
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 07:41 schreef Sugar het volgende:
    Oh, Bix, die uitnodiging is echt leuk! Veel plezier alvast zaterdag!

    Wij gaan over een tijdje Maria's feestje vieren en nu zegt ze dat ze een elfenfeestje wil. Wat moet ik doen?
    Ik vond net wel een site waarop de volgende activiteiten als tips staan:
  • vleugeltjes versieren (stift op stof)
  • paddenstoelendans (stoelendans, maar met paddenstoelzitvlak)
  • verhaal voorlezen

    Maar jullie hebben misschien briljante aanvullingen? Hoop het. Ik weet niet eens of ik het echt zie zitten, zo'n feest, maar als Maria dat leuk vindt: sja.
  • Misschien is die snoepjesmemory waar Bixister het over had een idee? Maar dan met plasticbekertjes met een paddenstoel-achtig-iets erop?
    pi_72335480
    klinkt al hartstikke leuk, sugar. dan moet je dus nog wel even een x-tal witte elfenvleugels zien in te slaan. misschien nog wat van die tule-rokjes erbij regelen/in elkaar flanzen, om 't beeld compleet te maken? (dan voelt anna zich nl altijd pas een echt elfje, met vleugels en zo'n rokje).

    dat tiktiktik-wie-ben-ik? was hier een groot succes als begin spelletje; (zie beschrijving bij piets 1e feestje). niet al te spannend maar wel grappig, waardoor 't ijs wat breekt. dat kan ook best in een elfencontext geplaatst worden denk ik (door degene in 't midden bijv. bij/op zo'n paddestoel-stoel te laten zitten, oid, of zo klein mogelijk in elkaar gevouwen als een slapend elfje).

    misschien kun je ook nog een spel met toverstafjes en/of bloemen bedenken. bijvoorbeeld 'zakdoekje leggen' maar dan 'toverstafje leggen'.
    pi_72335671
    Feeen krijgen hun naam aan de hand van onder welke plant of bloem ze zijn gevonden en naast welke plant, bloem of boom ze zijn gevonden. Dus bijv Elfje A wordt gevonden onder de lelie die naast de distel groeide. Lelie Distel dus. Misschien kan je de dames ergens in de tuin een plekje laten kiezen en dan kijken wat voor plant of bloem daar is. En dan daar van een elfennaam verzinnen.

    Kunnen elfen eigenlijk toveren? Laat elke elf een kunstje doen uit bijv een gocheltruc boek die je leent bij de bieb.
    pi_72335984
    ik zag hier bijv. een verslag van mensen die ook vrij enthousiast te werk zijn gegaan. leek me zelfs wat overdreven, maar je zou er wel wat leuke dingen uit kunnen halen zoals ze een elfendrankje laten maken, en een wat bos-achtig decor maken. (wel een heel gedoetje. ).
    pi_72475057
    zoals beloofd een verslagje van Piets Spokenfeest van vanmiddag. 't was weer een wat vol programma maar 't liep allemaal als 'n trein en we hebben vooral ook veel lol gehad. ik heb er nog even geen foto's bij, die komen later wel. we hebben trouwens sowieso niet zo heel veel foto's gemaakt, daar was lang niet altijd tijd/ruimte voor helaas.
    * er kwamen 4 jongetjes, en Anna was ook uitgenodigd dus met Piet erbij waren er 6 kinderen. we begonnen met ballonnenknallen om de volgorde van de kadootjes te bepalen. dat had Piet vorig jaar zo leuk gevonden, dat wilde hij graag weer. (en gisteren was ie op een ander feestje waar 't kado op de drempel al uit z'n handen gegrist werd en open gescheurd en na een kort 'gaaf!' in een hoek gegooid, dat vond ik zó niet leuk. dan werkt dit echt stukken beter.
    * na de kadootjes allemaal aan tafel, wat gepraat over spoken en wat ze daarvan al wisten. verteld dat we vandaag een aantal spokenspelletjes zouden gaan doen om meer te weten te komen over spoken en om te bekijken hoe stoer deze kinderen nou eigenlijk waren. (die uitdaging willen ze altijd wel aangaan. ).
    * om te beginnen waren er geen gewone taart of koekjes, maar griezelhapjes, waaronder: groene limonade, wurmenpudding (van die drillpudding met een snoepworm erin), koekjes in de vorm van spoken, spinnewebben, etc., doodshoofdlollies en dropspinnen. als ze 't durfden te proeven vond ik ze al reuzedapper natuurlijk. de meeste recepten had ik hier vandaan.
    * het schrik-spel. (zie moonah hierboven voor uitleg). ik had 't Piet van tevoren al uitgelegd en die wilde graag als eerste naar de gang. hij had zich sterk voorgenomen om zich NIET aan 't schrikken te laten maken. maar dat lukte niet bepaald, MAN wat werd er gegild toen hij bij dat ene snoepje aanbeland was, ik zag 'm echt helemaal verschieten maar hij was echt niet geschrokken hoor, pff! toen wilde Anna. die is zich echt helemaal lam geschrokken, dat was wel wat zielig. later vertelde ze dat ze toen echt BIJNA moest huilen. maar ze heeft 't niet gedaan, alleen daarom al dapper genoeg voor een spokendiploma wat mij betreft. het was wel een hilarisch spel inderdaad moonah, maar ook wel behoorlijk heftig. niet iedereen durfde zelfs, en dat hoefde ook niet natuurlijk.
    >>intussen vertrok G om de spokenspeurtocht uit te zetten<<
    * spokenschieten: 4 flesjes op een rij met daarop 4 pingpongballetjes (waarop een spokengezichtje getekend was). om de beurt mochten ze proberen die 4 balletjes er zo snel mogelijk af te schieten met een waterpistool, vanaf een bepaalde afstand. ik nam de tijd op (al ging dat niet zo officieel want ik kon de stopwatchfunctie op m'n mobiel niet vinden zo gauw dus ik deed alsof. ). (Anna won! )
    * doodshoofdhappen: in plaats van koekhappen had ik 6 marshmellows mbv dropstaafjes in 'doodshoofdjes' veranderd. die met visdraad aan een bezemsteel gehangen (wat een plakkerige bende..), en zo konden 6 kindjes op een rij met hun handen op hun rug naar de door de wind nogal vervaarlijk bungelende doodshoofden happen.
    * spokenspeurtocht. G had een aantal vreselijk enge spookachtige koppen geprint op A4 en geplastificeerd. die had hij onderweg opgehangen, en ze moesten dus telkens op zoek naar een volgend spook. het was niet een al te lange speurtocht, we kwamen uit bij een voetbalveldje in 't park, alwaar G zelf als spook uit de bosjes kwam rennen en daarmee wel even indruk maakte. op dat veldje hebben ze lekker gespeeld, we hadden een voetbal meegenomen, en een groot buiten-frisbee-spel. nadat ze wat uitgeraasd waren kwam er nog een verrassing: ze mochten zelf ook spook gaan spelen. ik had 6 spokenpakken gemaakt, en die werden enthousiast aangetrokken. na eerst elkaar en mij banggemaakt te hebben zijn we door 't park teruggelopen en hebben we alle nietsvermoedende wandelaars de stuipen op 't lijf gejaagd. sommigen speelden leuk mee, anderen minder, maar de spoken hadden er in elk geval reuze lol in. thuisgekomen weer even wat gegeten (krakerige botten!) en gedronken (weer groene limonade, ze vonden 'm heerlijk!) en ik heb nog een goocheltruc laten zien met drie oogbollen en 3 'snotjes' (uit een ''magische kunsten' pakketje van Roald Dahl - echt Hema ) waar ze zich 't hoofd over gebroken hebben.
    *een kort potje 'spokenbingo' (kleine bingo-kaartjes gemaakt met 6 spookjes elk, en de hoeveelheid bingoballen sterk gereduceerd tot getallen t/m 25.
    * spokensnoepjesmemory. de witte bekers uit het standaard snoepjesmemory had ik spokengezichtjes gegeven. de gewonnen snoepjes (en bekers ) gingen in 't snoepzakje dat mee naar huis ging.
    * hier was eigenlijk nog een (kort en grappig) spookverhaal ingelast in 't programma maar dat zijn we helemaal vergeten. alsnog verteld in de auto tijdens het thuisbrengen.
    * de laatste lef-test: een pinata-draak (ver)slaan: ze mochten om de beurt met een knuppel op 't ding rammen maar sjonge dat beest was wel een taaie! gelukkig ging hij uiteindelijk toch stuk en was 't huis weer eens gevuld met een gezellige hoeveelheid reuzenconfetti.
    * tijd voor de spokendisco: gordijnen dicht, de discolichten aan. ook hadden we 1 discobal en 1 stroboscoop. lekker dreunmuziek en 'ghostbusters' enzo. iedereen wilde weer als spook, dus snel de spokenpakken weer aan, en jumpen maar. die spokenpakken gingen op den duur wel weer uit, want 't was wel wat warm natuurlijk.
    * ik sprong intussen op de fiets om patatjes te gaan halen. dat duurde naar mijn zin best lang maar toen ik thuiskwam vonden ze 't maar jammer dat de disco alweer afgelopen was. een vriend van piet: 'ah toe mama van piet, mogen we niet nog een páár uurtjes doorgaan?'
    * patat met div bijgerechtjes gegeten (niks spookachtigs meer aan ) en aan 't eind van de maaltijd kreeg iedereen een spokendiploma met een medaille. daarna zijn ze weer naar huis gebracht.

    het klinkt nu wel erg veel als ik 't zo achter elkaar zet, maar 't was nog best te doen. ze hebben tussendoor ook nog regelmatig zelf gespeeld, boven & buiten. dat soort pauzes zijn voor alle partijen erg fijn en nodig.
    ze vonden 't allemaal erg leuk. Piets beste vriend had vooraf niet zo'n zin gehad in dat spokengedoe. hij wilde liever als piraat komen, vertelde z'n moeder. maar juist hij was 't fanatiekst met dat spokenpak, en hij wilde 't niet meer uitdoen tot hij thuiswas (en z'n moeder natuurlijk vreselijk aan 't schrikken gemaakt had).

    last but not least: Piet heeft er ook erg van genoten.

    [ Bericht 0% gewijzigd door bixister op 06-09-2009 00:12:02 ]
    pi_72475198
    Klinkt heel leuk..
    Hoe gaat het ballonen cadeau spel?
    pi_72475283
    oh dan stop je in elke ballon een (opgerold) briefje met de naam van 1 van de gasten. de jarige mag de ballonnen stuk prikken (als hij dat durft, of er één aanwijzen die vader/moeder dan voor 'm stukprikt). piet durfde wel, dus 't begon als knalfeest. degene wiens naam uit de ballon komt vallen mag zijn/haar kadootje geven. en dan de volgende ballon, etc.
    pi_72475323
    Dat vind ik een leuke.. Ik ben alvast inspiratie aan het opdoen voor later..
    Hopelijk gaat de dame dat ook durven en gooi ik voor de leuk de ballon vol met confetti
    pi_72479106
    Wow, wat een feest Bix Het leest idd als veel maar blijkbaar was het dus goed te doen!
    Ik vind het echt leuk om te onthouden voor later
    Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
      zondag 6 september 2009 @ 07:53:35 #16
    37478 Luchtbel
    Memories in progress
    pi_72479117
    Bix wat klinkt het leuk en vol maar als het goed ging dan was het prima toch! Dat schrikspel klinkt echt vreselijk maar de kinderen vinden het vast heel leuk ja. Ik ben benieuwd naar de foto's straks!

    Jolie heeft gister op een feestje een schat gezocht. De kinderen moesten opdrachten doen en kregen telkens een stukje kaart om de schatkaart compleet te maken. Dat was ook erg leuk (en spannend! geloof ik.)
      zondag 6 september 2009 @ 11:59:03 #17
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_72481919
    Aaah, wat klinkt het gezellig Bix! En die stopwatch! En spokendisco, super! Haha, en dan zo'n G die als spook in de bosjes wacht, ik zie het voor me. Brrr, enge man.
    Ja, het schrikspel kan voor sommige kinderen idd wel echt eng zijn. Ik heb het bij de kleuters gedaan, en een paar jongsten deden liever niet mee (maar het BOE roepen wel ).
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
      zondag 6 september 2009 @ 12:52:20 #18
    6644 ElizabethR
    Bangers & Mash
    pi_72483183
    Klinkt erg leuk Bix! Wat zullen Piet en Anna genoten hebben En jij was natuurlijk bekaf na afloop? Het is altijd een heel georganiseer zo'n kinderfeest, maar de resultaten zijn vaak zeer de moeite waard. Ik genoot altijd van die opgetogen gezichtjes, echt meesterlijk!

    Ik herinner me het 'meidenfeest' nog van toen mijn dochter een jaar of 12 werd. Ze wilde een slaapfeest, en op haar verzoek moest ik 's-avonds, als alle dames op de luchtbedden in de woonkamer lagen, een spookverhaal vertellen. Zo gezegd zo gedaan, Ik had de open haard aangestoken en verder alleen de kamer verlicht met kaarsen, en toen begon ik een verhaal te vertellen over onze huisgeest, die regelmatig op bezoek kwam en altijd op de trap (open trap in woonkamer) ging zitten om met onze poezen te kletsen. Heeft geloof ik 5 minuten geduurd, en toen begon de grootste aanstelster en aandachtttrekster van het groepje te gillen, en ze hield niet meer op. Ik verdenk haar er nog steeds van dit expres gedaan te hebben uiteraard. Ze stak met haar gedrag alle anderen aan, en binnen de kortste keren zat ik met een huis vol gillende grieten, die elkaar steeds banger maakten.

    Het resultaat was dat alle meiden naar huis wilden en het feestje als een nachtkaars uitging.
    Ik vergeet nooit meer het teleurgestelde snoetje van mijn oudste toen haar feestje zo mislukte. Over mijn schuldgevoel ben ik gelukkig wel allang heen Het verhaal was trouwens niet eens zo vreselijk eng, want ik had er een vriendelijke, behulpzame geest van gemaakt. Dit was overigens het enige kinderfeestje dat echt mislukte, gelukkig. De rest is altijd erg goed gegaan.

    Vrijdag een week geleden vierden we de 18 jarige verjaardag van onze jongste. Hij had wat vrienden uitgenodigd (22) en die bleven ook allemaal slapen omdat in Ierland de afstanden nu eenmaal wat groter zijn. Het was een BYOB feest (Bring your own beer), dat is gebruikelijk in Ierland. Voor de hapjes heb ik uiteraard wel gezorgd, en de Nederlandse lekkernijen vielen goed in de smaak, na eerst behoorlijk wantrouwig bekeken te zijn. Ieren zijn echt 'wat de boer niet ken' enzo. Er is flink gefeest in ieder geval, met een hele hoop herrie! De volgende ochtend een ontbijtje in elkaar geflanst van worstjes, baked beans en toast en alles ging weer weg. Toen kon de grote schoonmaak beginnen.

    En dan ben ik nu voor de rest van mijn leven denk ik wel verschoond van 'kinderfeestjes'

    -edit- Ik realiseer me dat mijn verhaal wellicht door mensen als zeer offtopic ervaren kan worden, if so, dan haal ik het wel weer weg en volsta met de eerste vier regels

    [ Bericht 4% gewijzigd door ElizabethR op 06-09-2009 13:02:24 ]
    Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
    Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
    pi_72484356
    ha nee, ik vind het juist erg grappig om te lezen hoe een 'kinderfeestje' van een 18-jarige is gegaan
    Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
    pi_72485267
    hartstikke leuk om te lezen, ElizabethR! en wow, de jongste al 18, dan ben je inderdaad klaar met de kinderfeestjes! (wie weet ga je je over enige tijd bemoeien met kleinkinder-feestjes. )
    wat voor hollandse hapjes had je gemaakt?
      maandag 7 september 2009 @ 07:26:27 #21
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_72510582
    Juist leuk om te lezen, ElizabethR!

    En wat klinkt het feestje van Piet ook geslaagd, zeg! Superleuk, ook leuk dat Anna volwaardig mee kon doen. En ze hebben dus echt G(host)Busters gedaan: cool!

    Maria deelt vandaag haar zelfgemaakte Elfenuitnodigingen uit aan de 5 vriendinnetjes die mogen komen:
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
    pi_72510604
    Klinkt als een helemaal geslaagd feestje Bix!

    Leuk om te lezen hoe dat bij oudere kinderen gaat ER. Gewoon lekker laten staan dus.

    Mooi gedaan met die uitnodigingen Sugar.
    "wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
    Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
    *OUD heilige*
      maandag 7 september 2009 @ 12:30:56 #23
    6644 ElizabethR
    Bangers & Mash
    pi_72515815
    quote:
    Op zondag 6 september 2009 14:09 schreef bixister het volgende:
    hartstikke leuk om te lezen, ElizabethR! en wow, de jongste al 18, dan ben je inderdaad klaar met de kinderfeestjes! (wie weet ga je je over enige tijd bemoeien met kleinkinder-feestjes. )
    wat voor hollandse hapjes had je gemaakt?
    Euhhhhhhhhhhh

    Oudste is geen kindertype, en daar komen ook nooit kinderen voor zover ik het nu kan inschatten, en jongste is net 18 zeg!! Laat me daar ook nog maar minstens een jaar of 5 van verschoond blijven. Bovendien ben ik te jong Een oma hoort minstens over de 50 te zijn vind ik, en dan heb ik nog wel een paar jaar te gaan.

    Ik had gevulde eieren (die waren in 10 minuten op) gehaktballetjes in satésaus, kipsateetjes, koude schotel, rijstevlaai en oliebollen. Allemaal dingen die in Ierland nooit gegeten worden, hoewel er vaag een vergelijking te trekken is tussen een fatsoenlijke koude schotel (miniblokjes aardappel, appel, ui, kaas, kip, augurk, voorzien van een frisse dressing) en de plakkerige meuk (geprakte aardappel en mayonaise) die ze hier verkopen als potato salad.
    Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
    Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
    pi_72516650
    lekker!

    en sugar, leuk gelukt zeg die uitnodigingen!

    hier nog een paar foto's van zaterdag:
    griezelpudding en andere spook-hapjes proeven. wel van cars-bordjes maar allez. de stemming zat er meteen goed in.


    spokenspeurtocht: op naar 't volgende spook!


    frisbee-spel




    Anna vond 1 van Piets vriendjes duidelijk de allerleukste.


    zelf spook spelen:


    'bix-busting'






    wat een griezels he!








    draak-meppen:


    van spokendisco krijg je 't warm. én honger!


    pff, afgelopen!


    [ Bericht 4% gewijzigd door bixister op 07-09-2009 23:04:33 ]
      maandag 7 september 2009 @ 13:17:05 #25
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_72516879
    Ha, dat ziet er super uit!

    Zeg, hoe lang moet een feestje duren eigenlijk? Ik heb nu maar 3 uur gerekend, maar dat is nog inclusief thuis aankomen, dus feitelijke tijd is 2 uur en drie kwartier. Daarin moeten ze ook nog 'lunchen' (pannenkoeken, denk ik, of broodjes met knakworstjes). Is dat wel reëel? Ik zie zoveel activiteiten steeds bij jullie feestjes, misschien kan ik er beter een uurtje aan vast plakken?
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')