abonnement Unibet Coolblue
pi_72058027
Wat houd de kleur van de bliksem in?

Het moet iets met de lucht en het voltage te maken hebben.. maar hoe zit dat precies?

Ik zat namelijk net naar buiten te kijken, zag ik opeens een rode bliksem, en heel veel geknetter (ingeslagen op de kai in de buurt, niet eens ons snoertje geraakt, dat scheelt) .. Maar wat houdt het nu precies in?

Is paars of rood gevaarlijker?

Word er dan gekeken naar de golflengte van het licht? rood met zijn grote golven, en paars klein.. maar kan zo 1 2 3 niet bedenken welke het gevaarlijkste is. (al word ik liever gewoon niet geraakt natuurlijk... )
:
pi_72058125
Zo maar een even een opmerking. Kleur van vuurwerk wordt bepaald door het metaal wat door het kruit zit. Kleur van de bliksem door de metaaldeeltjes die op dat moment in de lucht aanwezig zijn? Correct me if I'm wrong want het kan ook complete onzin zijn wat ik nu beweer.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_72058163
geen metaaldeeltjes, maar water
pi_72058174
Ik heb nog nooit rode bliksem gezien. Lijkt me wel een mooi gezicht.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_72058290
ik vond het best wel heel eng..


en hoezo water?
Ik heb water ook nog nooit rood zien kleuren...
en dat van die ijzerdeeltjes kan wel ergens een kern van waarheid in zitten...

Op internet staat wel dus dat het met volt te maken heeft.. de kracht van de bliksem.. maar het word nergens uitgelegt.. (of ik kijk niet goed.. maar overal vind ik stopcontacten...(of om het goed te zeggen.. Wandcontactdoos) )
:
  donderdag 20 augustus 2009 @ 23:05:49 #6
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_72058350
Ik mag toch hopen dat er niet al te veel ijzerdeeltjes in de lucht zitten
Patat, het meest veelzijdige stukje friet.... patat!
pi_72058391
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 23:05 schreef PatatFriet het volgende:
Ik mag toch hopen dat er niet al te veel ijzerdeeltjes in de lucht zitten
meestal is de kleur ook wittig/violet/paars...

dus, magnesium is wit maar dat lijkt me ook niet
:
  donderdag 20 augustus 2009 @ 23:10:11 #8
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_72058480
Subject: re: Lightning colours post id: 1805847
Lightning is usually colourless but various things determine the apparent colour of lightning. The main one is distance. The longer the path of the light from the lightnintg through the atmosphere, the redder the stroke seems. In photographs of multiple lightning strikes, the nearest and furthest can be deternined by the colour of the strike.

Different particulate matter in the atmosphere also affects the colour of the lightning and there is some colour variation, but not a lot, from the temperature of the discharge. I have seen yellow, orange, pink, purple, blue and green lightning at various times. You will see more colours if you photograph it at night.


Weet niet hoe goed je engels is?
Maar komt dus door afstand die bliksem door de atmosfeer aflegt blijkbaar, gecombineerd met 'rommel' in de lucht en de temperatuur

Bron
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
pi_72059142
Hoe heter de lucht in/om de bliksem is hoe korter de golflengte zal zijn en hoe blauwer de flits.
Een rode bliksem zal dus "koeler" zijn dan een blauwe.
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_72064756
dank u!
:
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:11:29 #11
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_72064781
zoiets?

To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_72065111
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 10:11 schreef pisnicht het volgende:
zoiets?

[ afbeelding ]
nou zoiets!
alleen dichterbij de grond was het ook nog wat rood
keihard ingeslagen dus..

erg mooie foto? van jezelf of google?
:
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:30:30 #13
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_72065206
Volgens mij heeft voornamelijk de stroomsterkte van de ontlading grote invloed op de kleur....en de afstand, zoals eerder genoemd.

De echte gevaarlijke ladingen, met een zeer felle witte of evt. blauwe flits kun je écht wel onderscheiden van de minder krachtige ontladingen.
pi_72065254
dus rood is wat dat betreft helemaal niet zo hevig als een paarse?
:
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:33:34 #15
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_72065271
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 10:26 schreef meisje. het volgende:

[..]

nou zoiets!
alleen dichterbij de grond was het ook nog wat rood
keihard ingeslagen dus..

erg mooie foto? van jezelf of google?
Ah!...wat jij bedoelt is de kleur bij de inslag!
Ga maar eens op Youtube rondkijken van mensen die blikseminslagen van dichtbij gefilmd hebben (zijn er echt veel). Degene die de inslagen echt mooi in beeld hebben en een inslag op een afstand van kleiner dan 100 meter in beeld hebben zien steeds weer dat dichtbij de grond de inslag oranje kleurt.
Volgens mij komt dat simpelweg door materiaal wat verbrand bij die inslagtemperatuur van tussen de 10.000 en 30.000 graden. Lijkt me ook niet meer dan een logisch verschijnsel
pi_72065405
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 10:33 schreef richie29 het volgende:

[..]

Ah!...wat jij bedoelt is de kleur bij de inslag!
Ga maar eens op Youtube rondkijken van mensen die blikseminslagen van dichtbij gefilmd hebben (zijn er echt veel). Degene die de inslagen echt mooi in beeld hebben en een inslag op een afstand van kleiner dan 100 meter in beeld hebben zien steeds weer dat dichtbij de grond de inslag oranje kleurt.
Volgens mij komt dat simpelweg door materiaal wat verbrand bij die inslagtemperatuur van tussen de 10.000 en 30.000 graden. Lijkt me ook niet meer dan een logisch verschijnsel
de hele bliksem (inclusief de lucht er om heen) kleurde rood. ik zag het weerkaatsen in het raam van de overburen. ergens leek het ook wel een bol met een schicht. dus die bol leek me de plaats van de inslag. t was dan ook een hels kabaal en tellen tussen de bliksem en donder kon echt niet.

Alleen omdat ik niet zon fan ben van onweer zat ik gewoon een beetje op de bank gekropen.. zonder fototoestel... volgende keer toch maar wel doen.. dus hoe ik het je nu precies uit moet leggen wat ik zag.. dat weet ik niet
:
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:42:28 #17
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_72065503
Zoals al aangegeven, met name een indicatie van afstand. Verder zal er nog enige variatie plaatsvinden door verschil in fluorescentie. Stof in de lucht en variaties in vochtigheid zullen zeker effect hebben.
Verschil in temperatuur zal weinig verschil maken bij een temperatuur van 30000K, dat is gewoon altijd witheet.

Foto's zijn trouwens niet zomaar te vertrouwen, je hebt geen idee of de fotograaf de juiste witbalans heeft gebruikt en of hij de foto nog heeft nabewerkt oid!
Verder heeft bij vele camera's overbelichting invloed op de kleur.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')