abonnement Unibet Coolblue
pi_71965314
WW2 vraag. Waarom hadden de Nazi's zo'n afkeer van slavische volkeren? Bij slavische volkeren komt blond haar en lichte ogen ook zeer frequent voor. Ik vermoed dat Hitler helemaal niet anti-slavisch was maar gewoon het land waar ze woonde wilde hebben. Andere mogelijkheid is dat hij slavische volkeren in de loop van de geschiedenis "onzuiver" geworden waren.

Waarom hadden de Nazi's eigenlijk oorlog met Engeland. Ook daar veel lichte mensen. Als je echt om mensen met blond haar geeft onderhandel je er toch een vrede uit?
pi_71965428
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 22:32 schreef TubewayDigital het volgende:
WW2 vraag. Waarom hadden de Nazi's zo'n afkeer van slavische volkeren? Bij slavische volkeren komt blond haar en lichte ogen ook zeer frequent voor. Ik vermoed dat Hitler helemaal niet anti-slavisch was maar gewoon het land waar ze woonde wilde hebben. Andere mogelijkheid is dat hij slavische volkeren in de loop van de geschiedenis "onzuiver" geworden waren.

Waarom hadden de Nazi's eigenlijk oorlog met Engeland. Ook daar veel lichte mensen. Als je echt om mensen met blond haar geeft onderhandel je er toch een vrede uit?
Hitler had niets dan respect voor Engeland. Hij wilde dan ook totaal geen oorlog met Engeland, hij wist alleen dat het onvermijdelijk was toen hij in oorlog kwam met Frankrijk.
I'm your wicked uncle Ernie, I'm glad you won't see or hear me as I fiddle about, fiddle about, fiddle about!
I write erotic novels for children.
pi_71965630
Het ging meneer om het Duitse, Arische ras. Niet om blond haar. En de Slavische volkeren zijn wel degelijk raciaal te onderscheiden daarvan.
  maandag 17 augustus 2009 @ 22:56:23 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71966247
Het laatste wat Hitler wilde was oorlog met Engeland. Engeland heeft Duitsland ook de oorlog verklaard en niet andersom!

Voor wat betreft de slavische volkeren: die zijn wel vaak blond maar niet Germaans. Ik denk zelfs dat de meeste Polen blonder zijn dan de Duitsers, wat in feite ook een mengvolk is. Maar daar ging het dus niet om. Dat iedereen die niet blond was van de Duitsers moest verdwijnen is Nederlandse lagereschoolgeschiedenisles. Het gros van de nazi-top zelf was niet blond.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_71967268
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 22:56 schreef LXIV het volgende:
Het laatste wat Hitler wilde was oorlog met Engeland. Engeland heeft Duitsland ook de oorlog verklaard en niet andersom!

Voor wat betreft de slavische volkeren: die zijn wel vaak blond maar niet Germaans. Ik denk zelfs dat de meeste Polen blonder zijn dan de Duitsers, wat in feite ook een mengvolk is. Maar daar ging het dus niet om. Dat iedereen die niet blond was van de Duitsers moest verdwijnen is Nederlandse lagereschoolgeschiedenisles. Het gros van de nazi-top zelf was niet blond.
Precies, denk maar eens goed na, was der Fuhrer zelf blond? Nee. Had hij blauwe ogen? Nee.
  maandag 17 augustus 2009 @ 23:30:53 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71967482
Hitler had wel degelijk blauwe ogen. Zeer opvallend blauw zelfs.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_71970044
Er zijn zelfs verhalen dat Hitler joods bloed had, iets waardoor hij ook op school gepest werd. Zijn opa zou een jood zijn geweest. Het is echter nooit bewezen, Hitlers vader zou een buitenechtelijk kind zijn..
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 10:37:41 #8
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_71973820
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 01:41 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Er zijn zelfs verhalen dat Hitler joods bloed had, iets waardoor hij ook op school gepest werd. Zijn opa zou een jood zijn geweest. Het is echter nooit bewezen, Hitlers vader zou een buitenechtelijk kind zijn..
Die verhalen zijn al talloze malen ontkracht.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_71975019
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 22:56 schreef LXIV het volgende:
Het laatste wat Hitler wilde was oorlog met Engeland.
Is dat zo ?
HIj wist toch dat een aanval op Polen een oorlog met Engeland kon starten ?
Hitler is meer het type dat blijft doordrammen en dat het resultaat daarvan op conto schrijft van de vijanden of van "de onvermijdelijkheid"..
En daarmee rechtvaardigt hij een 'firststrike' zoals de aanval op de Sovjetunie en het grote offensief westwaarts van mei 1940..
quote:
Dat iedereen die niet blond was van de Duitsers moest verdwijnen is Nederlandse lagereschoolgeschiedenisles.
Zo heb ik dat niet geleerd op school..
pi_72016686
Wat/wie de Germanen waren en zijn is onbetwist en makkelijk te zien in een behoorlijke historische atlas. Even in kort bestek: het Indo-Germaanse ras (ook: Indo-Europees; Arisch) heeft een gemeenschappelijke oorsprong in de Kaukasus (vandaar dat een blanke in het officiële Engels 'Caucasian' wordt genoemd). Vanaf ca. 2000 v.C domineren in Europa de bronstijdvolken die Indo-Europese talen spreken. Rond 1000 v.C vestigen de voorouders van de Germanen zich in Zuid-Zweden, Denemarken en aan de Duitse kust. Vanuit Zuid-Duitsland veroveren de Kelten grote delen van Europa; zij worden in later eeuwen echter weer verdrongen door andere Germaanse stammen uit het huidige Duitsland. De Franken bijvoorbeeld, naar wie Frankrijk genoemd is, waren een Germaanse stam uit Duitsland; zij overheersten de grotendeels Romaanse bevolking. De Angelen en de Saksen, aan wie Engeland (Britten zijn Angelsaksen) zijn naam te danken heeft, waren Germaanse stammen uit Duitsland.
Europa heeft drie volksstammen: Germanen (Noren, Zweden, Denen, Duitsers, Oostenrijkers, Nederlanders, Britten, Vlamingen, een deel v/d Zwitsers); Romanen (Walen, Fransen, Portugezen, Spanjaarden, Italianen, een deel v/d Roemenen) en Slaven (ruwweg Oost-Europa). In het Derde Rijk werden de Germanen en Romanen aangeduid met Ariërs; de Slaven niet.
De Germaanse cultuur (ondanks multi-culti) is nog zeer herkenbaar en onderscheidt zich wezenlijk van de Romaanse en Slavische.
Europa, zoals wij dit werelddeel kennen, heeft Germaanse wortels. De nationale staat is een schepping van de Germaanse volken. De Germaanse wortels: het belang van de Sippe (familie in omvangrijke zin, 'clan'); eer; trouw; het lot ('Starker als Gott ist die Wurd'); het heil van de koning (de zegenbrengende kracht van zijn bloedlijn; dat heeft geleid tot de dynastieke monarchie).
Nu terug naar de vraag... De Germanen zijn in vroeger eeuwen diep in Oost-Europa binnengedrongen. De stad Kiev bijvoorbeeld, is door Vikingen gesticht. De Duitse Orde (Middeleeuwen) is tot in Rusland doorgedrongen. Vandaar dat er veel blonde Polen en Russen zijn. Kinderen uit Oost-Europa die Arisch waren, zijn gedurende de oorlog door de nazi's naar Duitsland gehaald om daar in tehuizen of SS-gezinnen te worden opgevoed. Besef: blond haar met blauwe ogen is slechts een schoonheidsideaal; ook Romanen zijn Ariërs. Dat de Germanen (voor het merendeel blond) als de besten van de Ariërs gezien werden, is een ander verhaal.
Voor wat betreft Engeland... Het plan van Hitler (nadat Engeland en Frankrijk hem de oorlog verklaard hadden) zag er zo uit: 1. Italië en Japan moeten Engeland bezig houden in respectievelijk de Middellandse Zee en het Verre Oosten; denk aan de Britse koloniën); 2. Middels een Blitzkrieg Frankrijk verslaan, waardoor Engeland zonder bondgenoot - en bruggenhoofd - op het continent kwam te zitten; 3. Een Ausgleich (overeenkomst) met Engeland (Engeland bezat al een kwart van de wereld; Duitsland zou Engeland met de consolidatie van dat wereldrijk helpen; Duitsland zou het Europese continent beheersen); 4. de veldtocht tegen de Sovjet Unie. Hitler zocht Lebensraum (grondstoffen!) voor het Arische ras in het oosten. De Tweede Wereldoorlog was een oorlog tussen het fascisme en het communisme. Zeventig procent van de Duitse krijgsmacht vocht gedurende de hele (!) oorlog tegen de Russen. Ware het niet voor de oorlogsverklaring van de Fransen en Britten, zou de Wehrmacht nooit West-Europa bezet hebben. Maar de Duitse legers konden bezwaarlijk tegen de Russen oprukken met een vijand in de rug, dus de verdediging moest aan het Noordzeestarnd gelegd worden. Dat de Fransen, de Britten en later de Amerikanen aan de kant van de communisten (en aan de kant van een dictator die veel vreselijker was dan Hitler) mee gingen vechten, had louter machtspolitieke gronden. De Fransen en de Britten vreesden een te machtig Duitsland; daar hadden humane overwegingen niets mee te maken; zij vreesden gewoon hun eigen machtspositie kwijt te raken. Als Engeland een vredesaanbod had gedaan, was dat beslist geaccepteerd.
Deze fotogalerieën zijn verhelderend:
http://www.veltmaete.nl/in-gleichem-schritt/
http://www.veltmaete.nl/in-gleichem-schritt-2/
http://www.veltmaete.nl/titanenstrijd/
En deze is ook wel aardig...: http://www.veltmaete.nl/cold-war/
Und jedem Anfang wohnt ein Zauber inne. (Hermann Hesse)
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:17:55 #11
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_72555124
quote:
Kinderen uit Oost-Europa die Arisch waren, zijn gedurende de oorlog door de nazi's naar Duitsland gehaald om daar in tehuizen of SS-gezinnen te worden opgevoed.
Was dat even humaan!
quote:
Europa, zoals wij dit werelddeel kennen, heeft Germaanse wortels. De nationale staat is een schepping van de Germaanse volken. De Germaanse wortels: het belang van de Sippe (familie in omvangrijke zin, 'clan'); eer; trouw; het lot ('Starker als Gott ist die Wurd'); het heil van de koning (de zegenbrengende kracht van zijn bloedlijn; dat heeft geleid tot de dynastieke monarchie).
Europa, zoals ik het ken, is het werelddeel van de wetenschap, niet van dynastieke beuzelarij en bijgeloof.

[ Bericht 51% gewijzigd door TitusPullo op 08-09-2009 17:26:27 ]
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_72571636
Er was/is wel een Slavisch volk in Oost-Duitsland, nl. de Sorben en die werden getolereerd als Ariërs. Er werd zelfs aangemoedigd het Sorbisch te blijven spreken en hun cultuur werd onder het nazi-bewind bevorderd. Ze werden wel de Wenden genoemd, toen.

Wijziging: volgens Wiki het volgende:
quote:
Throughout The Third Reich, Sorbians were described as a German tribe who spoke a Slavic language and their national poet Handrij Zejler as German as well. Sorbian costume, culture, customs and even the language was said to be no indication of a non-German origin. The Reich declared that there were truly no "Sorbs" or "Lusatians", only Wendish-Speaking Germans. As such, the cultivation of "Wendish" customs and traditions was to be encouraged in a controlled manner and the Slavic language would deccline due to natural causes. Young Sorbs enlisted in the Wehrmacht and were sent to the front. Entangled lives of the Sorbs during World War II are exemplified by life stories of Mina Witkojc, Měrčin Nowak-Njechorński and Jan Skala.

Hun taal werd niet aangemoedigd, maar de rest wel.

Het Ustasa-regime in Kroatië was trouwens ook een bondgenoot van het Rijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')