LEL 2009, een achterhoedegevecht.
Voor de vierde keer reisde ik in juli af naar London om deel te nemen
aan LEL. De afgelopen drie keer had ik in herinnering als relatief
makkelijke ritten waar ik nooit in serieuze moeilijkheden raakte. Het
regende en waaide wel eens wat maar nooit vergelijkbaar met wat we twee
jaar geleden tijdens PBP voor de kiezen kregen. Maar dit keer zou anders
zijn.
In tegenstelling tot de grote meerderheid van de Nederalndse
afvaardiging koos ik voor een aanreis per trein. Tegenwoordig mag je in
de Eurostar je fiets gewoon meenemen. En met een rechtstreekse
treinverbinding naar Brussel die vrijwel voor de deur stopt was de keuze
snel gemaakt. Tot Brussel ging de reis snel en zonder problemen. In
Brussel mijn fiets afgegeven voor verzending met dezelfde trein en de
rest van mijn bagage naar de trein gesleept. Fietstassen zijn behoorlijk
onhandig als ze niet aan een fiets hangen. In London alle bagage naar de
het bagageafhaalpunt gebracht waar men me verbaasd aankeek. 'Nee er is
geen fiets meegekomen met deze trein.'. Brussel wordt opgebeld en daar
bleek mijn fiets nog voor verzending klaar te staan.
De wachttijd benutte ik voor een wandeling door London. Maar eerst werd
ik in het station van London St. Pancras aangesproken door een mobiele
telefoon verkoper. Die had een mooi aanbod voor LEL, 2 SIM-kaarten voor
10 Pond, inclusief 2x5 Pond belkrediet. Dat is erg mooi. Lokaal bellen
voor lokaal tarief en wat nog belangrijker is, een ander telefoonnummer
onderweg zodat alleen diegenen aan wie ik het telefoonnummer had gegeven
me konden storen. Van de vorige keer herinnerde ik me nog diverse
telefoontjes van buitenlandse deelnemers die dachten dat ik met
telepatische gaven kon zien waar ze verkeerd waren gereden en hoe ze nu
verder moesten.
Na 3 uur wachten was mijn fiets goed aangekomen en kon ik me in het
Londonse verkeer storten op weg naar London Liverpool Street station.
Zoals gewoonlijk ging dat goed, gewoon meerijden met de stroom en
duidelijk je plek innemen op de weg. Niet weg laten drukken naar de kant
dus. En vooral fietspaden negeren. Vanaf Liverpool Street is het maar
een klein stukje naar de jeugdherberg van Cheshunt.
Direkt bij het station kom ik John Spooner tegen. De enige die alle 5
LEL's tot dan toe heeft uitgereden. Samen met hem loop ik naar de
jeugdherberg. Een plek is daar al voor mij gereserveerd. Vrijwilliger
zijn bij zo'n evenement heeft zo z'n voordelen. Als ik op de kamer
aankom is Tijmen al in diepe rust. Ik probeer hem niet te storen en ga
terug Cheshunt in om te eten en daarna wat te ontspannen.
De volgende ochtend is Tijmen nog in diepe rust als ik ga ontbijten.
Melita is inmiddels ook aangekomen en na het ontbijt kunnen we als
vrijwilligers aan de slag. Alle spullen voor de rijders zijn in Cheshunt
afgeleverd. Dat scheelt de huur van een kleine vrachtwagen, zoveel is er
opgeslagen. De hele ochtend zijn we bezig met het maken van de
inventaris en het controleren van de spullen. Diverse mensen die in de
loop van de ochtend binnenkomen worden direct als vrijwilliger
gerecruteerd. Zo staat Ilse bijna direct aan na aankomst aan de ingang
om samen met Helen parkeerwacht te zijn. Rond het middaguur zijn we
klaar. Eten en dan de registratietafels klaar maken. Op het moment dat
de eerste doos met shirts naar buiten gedragen wordt gaan dik honderd
rijders al in een lange rij staan. Dat terwijl we alles nog in aan het
richten zijn. Op het moment dat we klaar zijn om de registratie te
beginnen staat er een lange rij door de hele binnentuin van de
jeugdherberg. Die is onmogelijk snel weg te werken. Zeker omdat de
printer van Melita kort voor LEL kapot ging en er geen stickers voor de
brevetkaarten meer afgedraaid konden worden. Een bestuurslid van AUK zit
aan de 2e tafel en is veel te precies met het opschrijven van de
gegevens van de rijders. Hier ontstaat een enorme opstopping. Verderop
krijg ik steeds meer de rol van probleem oplosser. Sommige problemen
zijn reëel, sommige hebben alleen een rustig moment nodig om alles na te
kijken, maar veel problemen zijn eerder zelf op te lossen. Gelukkig
steken de Italiaanse en Nederlandse coordinatoren een hand toe en
verlossen ons van behoorlijk wat druk. Een paar keer sluit ik kort met
Melita om te beslissen hoe we bepaalde problemen oplossen. Het
makkelijkst zijn daarbij Italië en Nederland. Alle gegevens afzonderlijk
goed uitgedraaid. We kunnen vanaf landelijke lijsten werken bij die twee
landen. Ik maak al mijn eerste gedachtenpunt voor de tips voor over 4
jaar. Alle landen moeten zo gaan werken.
Een groot probleem lost zich heel snel op. Harry Tuinhof meldt zich sip
bij mij dat zijn fiets gestolen is op de camping. Ik kijk naar rechts
waar twee leden van de Londonse wielerclub Willesden CC bezig zijn met
het aannemen van de tassen. Samen met Harry ga ik direct naar hun toe.
Ik ben nog amper uitverteld als Mark Brooking naast Harry gaat staan om
te kijken of hun postuur overeenkomt. Daar moet Harry wel nog even iets
voor bijeten. Maar de lengte klopt en Mark biedt hem direct aan om op
een van zijn fietsen LEL te fietsen. Mark woont om de hoek en is snel
terug met een groene Condor voorzien van alle toeters en bellen voor een
Britse zomer. Even sleutelen en Harry kan een proefrondje maken. Gingen
alle problemen maar zo snel.
Tegen een uur of 5 bonkt mijn hoofd. Inmiddels is de ergste drukte
voorbij. Een paar verse vrijwilligers zijn aangekomen. We werken hen in
en ik ga samen met Gaby, de Duise LEL contactpersoon even pauzeren. Het
is hard nodig. Als we terugkomen hebben we nog een uurtje werk voordat
iedereen ingeschreven is.
Gelukkig hoef ik me niet te bekommeren om allerhande praktische zaken.
Eten en onderdak is voor me geregeld. Na het eten heb ik eindelijk de
tijd om de zakjes sportdrank voor te bereiden. Tijmen slaapt alweer, ik
doe dat dus maar buiten. Daarna even ontspannen en tegen middernacht lig
ik na een lange dag eindelijk in bed. Om 6 uur sta ik er weer naast. Om
7 uur is de registratie voor de vroege starters die in de buurt wonen.
Ontbijten en stipt 7 uur ga ik boven in de jeugdherberg naast Melita
zitten om deze mensen in te schrijven. De andere vrijwilligers zijn
ofwel hun start om 8 uur aan het voorbereiden of nog niet aanwezig.
Tegen 9 uur is iedereen weer op post en kan ik snel m'n bagagetassen in
orde maken. Helaas moeten de kamers van de jeugdherberg om 10 uur leeg
zijn. Daardoor kan ik niet met een uitgebreide siesta wat slaap inhalen.
Rond de middag ga ik even Cheshunt in om even uit de chaos te zijn en
wat te gaan eten. Ik ben op tijd terug voor een kleine ceremonie. Melita
krijgt van Jean-Gualbert Faburel, bestuurslid van de ACP een groot
aandenken uitgereikt als dank en waardering voor haar organiseren van
LEL. Zij is verbaasd en enorm trots. Zoiets had zij niet verwacht.
Faburel had me getipt, dus ik stond met de camera in de aanslag.
Niet veel later duikt een Italiaan op. Ook zijn fiets is gestolen. Maar hij
heeft snel een goedkope fiets op de kop getikt. Melita probeert nog te
regelen dat op een van de controleposten een fiets voor de Italiaan
klaar zal staan. Maar die is zo tevreden over zijn goedkope barrel dat
hij hierop LEL helemaal uitrijdt. Tussen de bedrijven door haal ik mijn
fiets naar voren. Ik kan nog net de start van 14 uur fotograferen en om
14u15 sta ik klaar om te starten.
Net op dat moment komt een groep Catalanen aan. Een van hen ontbreekt. Hij komt te voet, ook zijn fiets
is uit zijn hotel gestolen. Rocco die de start verzorgt verandert direct
hun starttijd in de laatste starttijd zodat ze maximale tijd hebben om
dit probleem op te lossen. Ik verlaat om 14u15 Cheshunt met
slaapachterstand en veel teveel dingen in m'n hoofd.