abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_72513107
quote:
Op zondag 6 september 2009 22:18 schreef P_B het volgende:
Ziet er ook op zijn minst apart uit dat... Maar dit gaat echt boven mijn pet.
ik ben blij dat het niet aan mij ligt dan
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 12 september 2009 @ 22:03:40 #52
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_72685082
en daar sta je dan met een fraaie macrolens
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_72685306
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 22:03 schreef Ouwesok het volgende:
en daar sta je dan met een fraaie macrolens
[ afbeelding ]
Geweldig. Ik heb dat ook eens gehad. Toen ging er een hommel op de lens zitten Erg grappig is dat.

Meteen wat macro foto's:












Een keer wat anders dan bloemen en insecten

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2009 22:24:52 ]
pi_72686151
Whehehe Sok.

@Wiebeldak: de eerste twee vind ik mooi, vooral de tweede is fraai. De derde is er natuurlijk eentje in de categorie 'zo dichtbij mogelijk' en wat dat betreft is 'ie redelijk geslaagd, maar de foto (en het onderwerp) zelf vind ik eerlijk gezegd niet interessant.

Foto 4 is geinig, heeft leuke kleurtjes, maar is mij te abstract. Bij 3 zie je nog wel wat het is, bij 4 is dat voor mij niet duidelijk... Foto 5 is ook oninteressant imo; saai onderwerp, geen mooie kleuren of iets, compositie niet bepaald spannend, dus die doe me helaas niks.

2 dus
pi_72728407
Mijn eerste Macro shoot. Eventjes snel na het grasmaaien.

Foto's zijn niet bewerkt, alleen iets kleiner gemaakt.



RaDa 4 life!! Ready 2 make an entrance so back on up!!!
pi_72728615
Met mijn semi-crappy panasonic lumix fx-12:

pi_72906430
Ziehier mijn eerste stappen in de wereld van de marco fotografie. Ik heb onlangs een Sigma 105 mm f2.8 gekocht voor mijn EOS 350d en ben eens wat gaan proberen.
Jullie zullen er niet van achterover vallen, want zo'n bak pasta is natuurlijk een erg geduldig onderwerp.\
Maar toch ben ik benieuwd naar jullie commentaar.


Deze heb ik bewerkt, belichting iets opgeschroeft, evenals de verzadiging en de scherpte.


Ook bij deze Franse geranium heb ik de belichting iets opgeschroeft evenals de kleurtemperatuur.


Hier heb ik de verzadiging en het contrast iets opgeschroeft.

Verder groot respect voor al die insectenfoto's van jullie! Schieten jullie die uit de hand? Erg knap!
Ik heb wel iets met een statief geprobeerd en dat was dan nog een waterdruppel, maar zelfs dat was geen succes:



Tips hoe ik dit beter aan kan pakken?

[ Bericht 91% gewijzigd door zeeuws_meisje op 19-09-2009 16:38:00 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 19 september 2009 @ 16:57:01 #58
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_72908454
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 15:45 schreef zeeuws_meisje het volgende:
Ziehier mijn eerste stappen in de wereld van de marco fotografie. Ik heb onlangs een Sigma 105 mm f2.8 gekocht voor mijn EOS 350d en ben eens wat gaan proberen.
Jullie zullen er niet van achterover vallen, want zo'n bak pasta is natuurlijk een erg geduldig onderwerp.\
Maar toch ben ik benieuwd naar jullie commentaar.

[ afbeelding ]
Deze heb ik bewerkt, belichting iets opgeschroeft, evenals de verzadiging en de scherpte.

[ afbeelding ]
Ook bij deze Franse geranium heb ik de belichting iets opgeschroeft evenals de kleurtemperatuur.

[ afbeelding ]
Hier heb ik de verzadiging en het contrast iets opgeschroeft.

Verder groot respect voor al die insectenfoto's van jullie! Schieten jullie die uit de hand? Erg knap!
Ik heb wel iets met een statief geprobeerd en dat was dan nog een waterdruppel, maar zelfs dat was geen succes:

[ afbeelding ]

Tips hoe ik dit beter aan kan pakken?
Gewoon lekker gaan spelen zoals je al begonnen bent. Lens is goed, camera is goed, vanaf nu ligt het aan je skills en die krijg je vooral in macro door veel te doen. Je leert op die manier je spullen kennen en je leert je onderwerpen aan te vliegen (en op die manier leer je ook met insecten omgaan)

Een lens die ik nog niet helemaal in de vingers heb, ik had de vleugels scherper willen zien.

Met de EOS en de Vivitar 2.8/55mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_72909197
wat bedoel je met het aanvliegen van je onderwerp?
Is het dat je met je camera langzaam richting je onderwerp beweegt en afklikt zodra het scherp is?
zoiets heb ik wel eens ergens gelezen namelijk.
Dan moet je wel hele goede ogen hebben denk ik, of niet?
pi_72909358
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 17:18 schreef zeeuws_meisje het volgende:
wat bedoel je met het aanvliegen van je onderwerp?
Is het dat je met je camera langzaam richting je onderwerp beweegt en afklikt zodra het scherp is?
zoiets heb ik wel eens ergens gelezen namelijk.
Dan moet je wel hele goede ogen hebben denk ik, of niet?
Zo doe ik ook scherp stellen hoor. Ik beweeg mijn camera heel langzaam naar voor of naar achteren. Ik heb verder ook geen autofocus voor mijn lens dus ik moet wel
Ik vind je foto's voor een beginner prima. Ik schiet zelf ook nog niet zolang macro foto's en in het begin was het allemaal niet echt mooi nog maar des te meer je oefent des te beter het gaat. Ik leer nu nog steeds, ook door naar andere foto's te kijken
pi_72909423
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 16:57 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Gewoon lekker gaan spelen zoals je al begonnen bent. Lens is goed, camera is goed, vanaf nu ligt het aan je skills en die krijg je vooral in macro door veel te doen. Je leert op die manier je spullen kennen en je leert je onderwerpen aan te vliegen (en op die manier leer je ook met insecten omgaan)

Een lens die ik nog niet helemaal in de vingers heb, ik had de vleugels scherper willen zien.
[ afbeelding ]
Met de EOS en de Vivitar 2.8/55mm
De kleuren zijn lekker natuurlijk. Lijkt mij ook bijna onbewerkt deze foto Erg mooi.

En wat een ranzige vlieg is dat. Ik ken dat soort volgens mij niet eens.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 19 september 2009 @ 17:28:11 #62
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_72909490
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 17:18 schreef zeeuws_meisje het volgende:
wat bedoel je met het aanvliegen van je onderwerp?
Is het dat je met je camera langzaam richting je onderwerp beweegt en afklikt zodra het scherp is?
zoiets heb ik wel eens ergens gelezen namelijk.
Dan moet je wel hele goede ogen hebben denk ik, of niet?
Met het 'aanvliegen' bedoel ik de manier waarop je je onderwerpen gaat fotograferen. Na een hoop trial&error leer je dat elk onderwerp in macroland een andere aanpak verlangt. De eerste trial&error-periode is die waarin je je camera/lens leert kennen en leert onderkennen wanneer dingen wel scherp worden en wanneer niet. Gaandeweg leer je met het gebrek aan scherptediepte omgaan en net zo geleidelijk leer je je onderwerpen kennen.
De methode die je aangeeft van lens handmatig instellen en scherpte zoeken door de hele fabriek voor en achteruit te bewegen is inderdaad de beste manier om aan te leren. Het voordeel boven autofocus is dat je niet met je onderwerp bijna in de scherpte je lens ineens voor een volledig rondje instelslag ziet vertrekken in de hoop dat er ergens tussen hier en de horizon nog iets contrastrijkers kan worden gevonden. Bij manualfocussen helpt je camera je een handje, de AF-assist blijft gewoon werken wanneer je je vinger op de ontspanner houdt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 19 september 2009 @ 17:31:35 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_72909576
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 17:25 schreef Wiebeldak het volgende:

[..]

De kleuren zijn lekker natuurlijk. Lijkt mij ook bijna onbewerkt deze foto Erg mooi.

En wat een ranzige vlieg is dat. Ik ken dat soort volgens mij niet eens.
Alleen een lichte correctie op het contrast. De opname was een van de eerste buitensessie van mijn Vivitar 2.8/55mm, een MF-macrolens van een slordige dertig jaar oud, maar die nog steeds aardig mee kan spelen. Je merkt met zo'n lens wel dat de macrolenzen door de jaren heen een stuk liever zijn geworden, bij deze houdt het scherptevlak nog vrij acuut op te bestaan, bij mijn latere macro's zie je dat geleidelijker gaan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_72909656
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 17:31 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Alleen een lichte correctie op het contrast. De opname was een van de eerste buitensessie van mijn Vivitar 2.8/55mm, een MF-macrolens van een slordige dertig jaar oud, maar die nog steeds aardig mee kan spelen. Je merkt met zo'n lens wel dat de macrolenzen door de jaren heen een stuk liever zijn geworden, bij deze houdt het scherptevlak nog vrij acuut op te bestaan, bij mijn latere macro's zie je dat geleidelijker gaan.
Maar je zal door de jaren heen ook een aardige vaste hand hebben gecreërd uiteraard
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 19 september 2009 @ 20:18:10 #65
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_72914745
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 17:35 schreef Wiebeldak het volgende:

[..]

Maar je zal door de jaren heen ook een aardige vaste hand hebben gecreërd uiteraard
Niet echt, ik ben door de jaren heen gaan leren waar in dat opzicht de granzen van de zelfverzekerdheid zo ongeveer horen te liggen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_72923335
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 17:18 schreef zeeuws_meisje het volgende:
Is het dat je met je camera langzaam richting je onderwerp beweegt en afklikt zodra het scherp is?
Zo doe ik het vaak wel, in elk geval als het m'n bedoeling is om zo dichtbij mogelijk te komen... Focussen op de kortst mogelijke afstand en dan 'scherpstellen' door de camera naar voren/achteren te bewegen.
  zondag 20 september 2009 @ 02:36:01 #67
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_72923361
quote:
Op zondag 20 september 2009 02:33 schreef Omniej het volgende:

[..]

Zo doe ik het vaak wel, in elk geval als het m'n bedoeling is om zo dichtbij mogelijk te komen... Focussen op de kortst mogelijke afstand en dan 'scherpstellen' door de camera naar voren/achteren te bewegen.
Hehe herkenbaar. Vroeger ging ik ook scherpstellen, maar tegenwoordig doe ik wat jij doet. Soms wel lastig, omdat je door de VF kijkt, en niet echt in de gaten hebt wat er om je heen gebeurt
  maandag 28 september 2009 @ 10:06:09 #68
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_73173626
Gisteren in het bis wat macrofoto's gemaakt...
Nou heb ik zelf geen macrolens, maar kreeg van een collega zijn 50 mm Nikkor macro + tussenring te leen. Belichten was erg lastig, aangezien mijn eigen camera niet met de lens overweg kan en ik mijn eigen lichtmetertje niet kon vinden ( )...
Beetje last gehad van beweginsonscherpte maar er zat wel wat moois tussen:

#1:


#2:


#3:


Alle foto's ook op Flickr (ik ben ook daar nieuw... alleen kan ik het origienele formaat niet terugvinden?)

Ben benieuwd, persoonlijk vind ik #3 het mooiste gelukt; scherp met mooie DOF, leuke compositie. #1 vind ik net niet scherp, jammer.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 28 september 2009 @ 10:25:15 #69
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73173999
quote:
Op maandag 28 september 2009 10:06 schreef Worteltjestaart het volgende:
Gisteren in het bis wat macrofoto's gemaakt...
Nou heb ik zelf geen macrolens, maar kreeg van een collega zijn 50 mm Nikkor macro + tussenring te leen. Belichten was erg lastig, aangezien mijn eigen camera niet met de lens overweg kan en ik mijn eigen lichtmetertje niet kon vinden ( )...
Beetje last gehad van beweginsonscherpte maar er zat wel wat moois tussen:

#1:
[ afbeelding ]

#2:
[ afbeelding ]

#3:
[ afbeelding ]

Alle foto's ook op Flickr (ik ben ook daar nieuw... alleen kan ik het origienele formaat niet terugvinden?)

Ben benieuwd, persoonlijk vind ik #3 het mooiste gelukt; scherp met mooie DOF, leuke compositie. #1 vind ik net niet scherp, jammer.
Ik vind #1 wel mooi!

  vrijdag 2 oktober 2009 @ 14:16:37 #70
218653 honne
lufs Geejeetjuhhhhhhhhhh :-)
pi_73305214
quote:
Op maandag 28 september 2009 10:25 schreef H-blast het volgende:

[..]

Ik vind #1 wel mooi!

[ afbeelding ]
Nice shot!!!! Alleen jammer dat de scherpte op de bloemetjes zit en niet op de vlieg .
(Maar wel leuk om naar te kijken hoor!)

Oke hier een poginkje van een vlinder die in in noorder dierenpark Emmen geschoten heb, qua scherpte nog de beste die er tussen zat dus sorry dat de vleugels er niet helemaal op staan .

Gelukkige mensen hebben niet het beste van het beste
Zij maken het beste van wat ze hebben
pi_74750108
En een klein schopje omhoog...

Gister in de weer geweest met een chrysant en dit is er zo'n beetje uitgekomen. Met zwart-wit geprobeerd om het schaduw-verloop wat extra te accentueren.








En eentje om te kijken hoe dichtbij "dichtbijst" was:

Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 16 november 2009 @ 15:50:19 #72
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_74750212
heb je de foto's na t verkleinen nog naverscherpt? k heb t idee dat ze niet scherp zijn
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 16 november 2009 @ 15:53:11 #73
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_74750286
Wauw.
Vind deze eigenlijk wel een eigen case'tje waard.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_74754378
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:50 schreef Ynske het volgende:
heb je de foto's na t verkleinen nog naverscherpt? k heb t idee dat ze niet scherp zijn
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:53 schreef Netsplitter het volgende:
Wauw.
Vind deze eigenlijk wel een eigen case'tje waard.
"Zijn ze ze scherp?" en "Wauw"... Whehe, schiet mij maar lek!

Maar bij mijn weten zijn ze scherp en, ik heb het nagekeken, er zit geen extra verscherping in. In Lightroom de minimale standaard-waarden, bij het exporteren niks extra's en ook bij bordermaker niet.

Mijn gok:
Het scherptepunt bij de eerste ligt optisch net boven 1/3e en had eigenlijk wat lager moeten liggen. Hij ligt eigenlijk ook bij het hart maar doordat het daar net even te wit is geworden valt het weg.

De 2e is haarscherp op het hart maar door de te geringe scherptediepte wordt het een beetje een "hoofdpijn-foto". Het hart ligt diep weg en door de onscherpe kleine blaadjes eromheen (die steken verder uit dan de rest die platter liggen) krijg je een beetje een raar effect.

Nummer 3 is inderdaad wat lastiger. Scherp op de onderste rij blaadjes maar kan wel iets meer scherpte gebruiken. Denk ook wel weer door het wat fellere wit eromheen en detail wat wegvalt.

De laatste is ook scherp op het echte binnenste hart maar ook weer met de blaadjes eromheen die onscherp zijn omdat ze relatief ver uitsteken. Aan de linker-bovenkant zitten ze wel in de weg wat voor een onscherp gevoel kan zorgen.

Of: als je klikt worden ze iets groter en scherper. Ik hoop het laatste...
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.
  maandag 16 november 2009 @ 18:19:40 #75
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_74755218
Die 2e is tof!
Huilen dan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')