abonnement Unibet Coolblue
pi_71618256
Vorige deel: [centraal] cavia's met foto's deel 22

Nuttige cavialinks:

Informatie:
- http://www.knoevel.net
- http://www.degrotecavia.nl
- http://www.caviarassen.nl

Caviafora, voor raad, advies en cavia's vinden
- http://www.caviagids.nl
- http://www.knoevel.nl/forum
- http://www.eccforum.nl
- http://www.nhdp.nl/caviaforum3

Caviashops:
- http://www.knoevelshop.nl (tip!)
- http://www.cafepress.com/cavycomic
- http://www.fretten.nl (let op, niet alles hier is geschikt voor cavia's, maar bv wel kooien en huisjes)

Caviaopvang:
- www.kuufke.com
- www.knoevel.net
- www.stichtingcavia.nl

Korte caviatips:

Huisvesting

- 1 cavia heeft een kooi van min 80x50 nodig. Twee cavia’s 100x50. Per cavia kun je ongeveer 20 cm in totaal erbij meten. Altijd geldt: hoe meer ruimte, hoe beter.
- Op de bodem moet een laag bodembedekking. Niet geschikt zijn kattengrind, stro en kranten. Wel geschikt zijn o.a. zaagsel, aubiose, beukensnippers, houtkorrels en hemparade.
- Het hok moet op een tochtvrije plaats in huis staan. Niet direct tegen een verwaming aan. Liefst op een verhoging, omdat anders álles wat beweegt direct boven de diertjes gebeurt. Omdat de grootste vijand van wilde cavia’s van boven komt (de roofvogel), worden cavia’s erg schrikachtig hierdoor.
- De meest geschikte en meest voorkomende kooien zijn dunabakken (met doorzichtige plastic bovenkap) en traliekooien (onder plastic, boven tralies). De ondergrond van het hok mag niet uit tralies bestaan, maar uit egaal materiaal (zoals kunststof of hout), omdat tralies de pootjes kunnen beschadigen.

Inrichting

- In het hok kan een nachthuisje staan. Het ligt helemaal aan het baasje of de cavia hier schuw van blijft. Als je ze er regelmatig uithaalt wennen ze vanzelf. Omdat cavia’s prooidieren zijn voelen ze zich veilig in een huisje.
- Een cavia heeft een zwaar etensbakje nodig wat niet om kan klappen.
- Een drinkflesje, liefst met een inhoud van 300 ml of groter.
- Hooi is een primaire levensbehoefte en moet altijd in het hok aanwezig zijn. Dit kan los op de bodem of bv in een hooibal.
- een knaagsteen hoort NIET in een caviakooi thuis. Deze levert verhoogde risico’s op blaasproblemen op. Om aan te knagen bieden takken van wilgenbomen of fruitbomen een uitkomst.
- Speelgoed is niet nodig. Cavia’s spelen niet graag, ze verwonden zich makkelijk aan klein speelgoed.

Eten en drinken

- Het hardvoer bestaat uit voer verrijkt met vitamine C. Bekende merken voor caviakorrel zijn Kasper Faunafoods, Garvo, Teurlings en Hope Farms (deze laatste is het meest verkrijgbaar in dierenwinkels en zeer geschikt). Gemengd voer is bijvoorbeeld van XtraVital, Gerty guinea pig of Evert.
- Aanvullend op het hardvoer heeft een cavia altijd hooi nodig: nooit mag dit ontbreken in de kooi. Vrijwel ieder verkrijgbaar hooi is geschikt. Er bestaat ook kruidenhooi dat gegeven kan worden. Let wel op dat als je terug wilt stappen op normaal (goedkoper) hooi, sommige cavia’s te verwend zijn en er minder van eten.
- Een cavia is gek op groenvoer en dient hier iedere dag wat van te krijgen. Vitamine C rijke groentes als witlof en paprika zijn geschikt. Andere groentes (slechts een greep uit de mogelijkheden) zijn andijvie, komkommer, winterpeen, bospeen (mét loof), spinazie, tomaat, suikermais en peterselie. Goedkoper (maar minder vitamine C rijk) zijn gras en paardenbloembladeren. Koolsoorten mogen wel, maar met mate, omdat hier snel gasvorming door ontstaat.
- Snoepjes (yoghurtdrops, knaagstengels…) zijn overbodig, maar moge met mate gegeven worden.
- Cavia’s drinken na hun eerste 4 weken moedermelk niets anders meer dan schoon water. Gooi hier geen vitamine C druppels in: de vitamine C vervliegt razendnsel en je houdt vies drinkwater over. Geef liever iedere dag een vitamine C tabletje, zoals Roter met citroensmaak en Kruidvat met sinaasappelsmaak (gewoon voor mensen).

Cavia’s

- Mannetjes heten beren, vrouwtjes heten zeugen.
- Een cavia kan tussen de 4 (gemiddeld) en 8 (hoogbejaard) jaar oud worden
- Een normaal gewicht voor een pasgeboren cavia licht tussen de 60 en de 130 gram. Een volwassen zeug weegt gemiddeld tussen de 900 en 1500 gram, een beer tussen de 1000 en 1600 gram. Dit varieert echt enorm per cavia: het gewicht moet gewoon bij het dier passen.
- Cavia’s zijn vanaf 4 weken vruchtbaar (zowel beren als zeugen). Zij zijn dan echter nog véél te jong om al in verwachting te raken. Zeugjes mogen pas gedekt worden rond de 5 maanden met een minimaal gewicht van ca. 700 gram. Ook moeten zij voor hun eerste jaar een nestje gehad hebben, in verband met het verharden van het bekken.
- Cavia’s leven graag in een groep. Wie cavia’s gaat aanschaffen, wordt dan ook geadviseerd altijd minimaal twéé dieren aan te schaffen.
- Een goede combinatie is twee zeugen, twee beren (óf allebei jong, óf één oud en één jong, maar zelden tot nooit twee oude beren die niet eerder samenzaten) of een gecastreerde beer bij een zeug. Meer beren bij 1 of meer zeugen gaat vrijwel altijd fout.

Geslachten

Een duidelijke site met veel voorbeeldfoto’s is http://cavyspirit.com/sexing.htm . Kijk daar als je twijfelt over het geslacht van je cavia.

Gedrag

- Cavia’s staan bekend om hun vrolijke geluid, dat ookwel whiepen genoemd wordt. Een duidelijke engelstalige site waar alle geluiden en betekenissen opstaan is http://www.treenspigs.com/fun/media.html .
- Cavia’s die net gekoppeld zijn vertonen vaak dominantiegedrag. Dit lijkt op het gedrag dat een beer naar een zeug vertoond wanneer hij haar wil berijden. Dit gedrag bestaat voornamelijk uit lange, lage ‘prrrrrrrrts’ laten horen, wiebelen met het achterwerk en het berijden van de andere cavia(‘s). Dit gedrag kan, als uiting van dominantie, óók bij zeugjes voorkomen.
- Zeker beertjes willen soms wel eens ruzie maken en mopperen op elkaar, vooral in het begin of als ze sterk zeugjes ruiken. Beren kun je altijd samen laten zitten totdat er bloed vloeit. Ze kunnen aardig wat verdragen, en een beetje happen is ook niet verkeerd als ze elkaar nog moeten leren kennen, maar als er wondjes ontstaan is het het teken dat dit duo niet samengaat.
- Cavia’s hebben vaak ‘de gekke vijf minuten’, wat ook wel popcornen wordt genoemd. Hierbij rennen ze door het dolle heel rondjes door het hok, waarbij het zaagsel alle kanten op vliegt. Dit is geen gek gedrag, dit is alleen maar een teken dat ze het naar hun zin hebben.
- Cavia’s eten hun eigen keutels. Dit is normaal: in de keutels blijven nuttige voedinsstoffen achter die pas bij een tweede keer opgenomen worden door het lichaam.

Wanneer naar de dierenarts?

Cavia’s zijn kampioen in pijn verbergen. Vaak merk je pas dat ze ziek zijn als ze écht al behoorlijk ziek zijn. Hou afwijkend gedrag nauwlettend in de gaten! Een zieke cavia kan de volgende symptonen hebben:

- Stil in een hoekje zitten, weinig geluid maken, slecht reageren op omgeving.
- De vacht staat omhoog
- Troebele oogjes, vieze neus (verkoudheid)
- Eén oogje vochtig met een blauw waasje (ontsteking, makkelijk te verhelpen met een zalfje)
- De cavia valt af. Altijd belangrijk om in de gaten te houden: afvallen gebeurt NOOIT zonder reden. Tot 20 gram is het niet zorgwekkend, gaat het harder en niet meer omhoog is er vaak een diepliggender probleem.
- De cavia eet niet meer of minder.
- De cavia heeft diarree, stinkende keutels of juist helemaal geen ontlasting meer.
- De cavia piept of kreunt bij het plassen, en/of heeft een rood gekleurd plasje (blaas of nierproblemen)
- De cavia heeft vreemde bultjes of bobbels.
- De huid is droog, schilferig en/of vertoond wondjes (schurft/schimmel)
- Er zitten witte of zwarte stippen in de vacht (luis)

Bij ieder gedrag dat je niet herkend van je cavia is contact met de DA voor ten minste telefonisch overleg geen overbodige luxe.
I had a signature once. It was awful.
  Forum Admin woensdag 5 augustus 2009 @ 11:51:07 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_71619201
- edit: ga lekker wieberen vervelia -

[ Bericht 93% gewijzigd door ElisaB op 10-08-2009 15:32:59 ]
pi_71619266
En wat is jouw probleem daarmee?
I had a signature once. It was awful.
  Forum Admin woensdag 5 augustus 2009 @ 11:59:04 #4
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_71619420
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 11:53 schreef zoeperzazke het volgende:
En wat is jouw probleem daarmee?
De sneuheid wellicht?
Het arme beest struikelt over die lange haren en ziet er belachelijk uit.
Vervolgens noem jij 't arme ding nog Temptation ook

[ Bericht 8% gewijzigd door Opa.Bakkebaard op 05-08-2009 12:05:39 ]
pi_71621503
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 11:59 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

De sneuheid wellicht?
Het arme beest struikelt over die lange haren en ziet er belachelijk uit.
Vervolgens noem jij 't arme ding nog Temptation ook
Als je er niets van af weet, post dan ook niets. Natuurlijk struikelt hij niet over zijn haar, dat zit normaal veilig in de wikkels (behalve op shows en fotomomenten). Op de show is gebleken dat dit een zeer fraai dier is met heel hoge punten: voor iedereen met verstand van cavia's terecht een Temptation dus.

Dit topic is voor cavialiefhebbers, niet voor mensen die er geen bal vanaf weten en het leuk vinden om willekeurig mensen/dieren af te zeiken.
I had a signature once. It was awful.
  Forum Admin woensdag 5 augustus 2009 @ 14:28:57 #6
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_71623374
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 13:21 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Als je er niets van af weet, post dan ook niets. Natuurlijk struikelt hij niet over zijn haar, dat zit normaal veilig in de wikkels (behalve op shows en fotomomenten). Op de show is gebleken dat dit een zeer fraai dier is met heel hoge punten: voor iedereen met verstand van cavia's terecht een Temptation dus.

Dit topic is voor cavialiefhebbers, niet voor mensen die er geen bal vanaf weten en het leuk vinden om willekeurig mensen/dieren af te zeiken.
Ik heb niets tegen cavia's an sich. Ik heb wel wat tegen de compleet achterlijke mensen die deze beesten bewust op veel te lange haren gaan fokken omdat ze dat op de een of andere mongolide manier mooi vinden.
Door dat kansloze idee moet het arme beest dus met zijn onnatuurlijk lange haren in wikkels door het leven.
Dat staat me tegen. Gelukkig is dit een discussie forum en kan en mag ik dus mijn mening geven.
pi_71624389
Je mag rustig een mening geven, maar het slaat helemaal nergens op. Je hebt duidelijk nog nooit enige poging gedaan om je in te lezen en in te leven in de caviawereld, dus je hebt simpelweg geen flauw idee of het wel of niet zielig is. Als je zo'n langharige cavia in het echt ziet, als ie gewoon in zijn wikkels in een kooi zit, dan zul je zien dat het dier totaal niet afwijkt van iedere willekeurige kortharige cavia en er absoluut geen last van heeft, en niet kansloos of zielig is. Daarbij vind ik het niet erg respectvol om mij dan maar voor mongolide uit te maken, anderen de grond in trappen is volgens mij níét de bedoeling van een forum.
I had a signature once. It was awful.
pi_71627660

Wat een beauty
pi_71634590
ik vind het ook niet heulemaal normaal zo. zulke lange haren had de caaf van de buren ook, en die struikelde wel over zn haar omdat ze er niks aan deden
dat arme beest moet echt pijn hebben gehad van al die klitten en vastgeklonte strond aan zn reet
pi_71636105
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 21:43 schreef muisje-eliza het volgende:
ik vind het ook niet heulemaal normaal zo. zulke lange haren had de caaf van de buren ook, en die struikelde wel over zn haar omdat ze er niks aan deden
dat arme beest moet echt pijn hebben gehad van al die klitten en vastgeklonte strond aan zn reet
Dat andere mensen niet de moeite nemen hun dier te verzorgen, wil niet zeggen dat ik dat ook niet doe Een fatsoenlijke eigenaar zorgt natuurlijk dat zijn dier geen hinder ondervindt van zijn uiterlijk. Niet erg terecht om mij daarmee te vergelijken
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 08:22:01 #11
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
  donderdag 6 augustus 2009 @ 08:23:55 #12
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_71642433
En Opa, ff wat minderen hè . Blijf maar liever weg hier, is beter voor onze en jouw bloeddruk.
  Forum Admin donderdag 6 augustus 2009 @ 09:03:03 #13
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_71642959
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 08:23 schreef Sjowhan het volgende:
En Opa, ff wat minderen hè . Blijf maar liever weg hier, is beter voor onze en jouw bloeddruk.
Ik zou niet weten waarom. Of mag je hier in 59 alleen maar positief reageren? Ik kon er niets over in de FAQ vinden. Ik onderbouw mijn kritiek toch?
  donderdag 6 augustus 2009 @ 09:26:35 #14
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_71643430
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 09:03 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom. Of mag je hier in 59 alleen maar positief reageren? Ik kon er niets over in de FAQ vinden. Ik onderbouw mijn kritiek toch?
Je onderbouwt je kritiek wel, maar wel met zo'n manier waarop de kritiek eigenlijk meer uitlacherig lijkt dan enkel kritiek geven.
Enkele voorbeelden;
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 11:59 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

De sneuheid wellicht?
Het arme beest struikelt over die lange haren en ziet er belachelijk uit.
Vervolgens noem jij 't arme ding nog Temptation ook
Daar begin je al..
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 14:28 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Ik heb niets tegen cavia's an sich. Ik heb wel wat tegen de compleet achterlijke mensen die deze beesten bewust op veel te lange haren gaan fokken omdat ze dat op de een of andere mongolide manier mooi vinden.
Door dat kansloze idee moet het arme beest dus met zijn onnatuurlijk lange haren in wikkels door het leven.
Dat staat me tegen. Gelukkig is dit een discussie forum en kan en mag ik dus mijn mening geven.
'Achterlijke mensen'
'Mongolide manier'
'Kansloze idee'

Denk je dan dat er nog enige ruimte is om een 'goede' discussie te voeren? Door het taalgebruik die je hier neergooit, wordt de deur die open staat (tot een goede discussie) met 1 grote klap dichtgesmakt en de sleutel omgedraaid.

Je had het veel anders kunnen aanpakken door ander taalgebruik, maar hierdoor hebben de meesten hier geen zin meer in discussie.
pi_71703565
Discussies voeren doet men doorgaans op een wat meer respectvolle manier. Wanneer men op zo'n onvolwassen manier reageert kan men ook een niet begripvolle reactie terug verwachten. Niet meer dan logisch.

Ik heb deze week eindelijk wat tijd gevonden om een paar van mn diertjes op de foto te zetten. Zoals jullie wel merken, ik kom hier bijna niet meer posten - een chronisch tijdgebrek
Maar om het goed te maken, hier een paar fotootjes van Sjoerd, Moppie en Loannis:


Sjoerd




Moppie, ze is al een hele dame aan het worden


En Loannis, de enige cavia met een beetje lang haar momenteel. Omdat ik niet show houd ik de haren van mijn langharen over het algemeen kort, Loannis heeft het langste haar wat ik sinds 2 jaar heb gehad hier .
De anderen hebben al een zomercoupe-kort gekregen, Loannis wilde ik nog even op de foto zetten voordat ze haar zomerkapsel krijgt
pi_71704371
Sjoerdjuhhhh! Zitten de mannen nu bij hun dames?
I had a signature once. It was awful.
pi_71704552
Jup, ze hebben nu alle 3 2 dames ter beschikking, en léuk dat ze het vinden!
  Forum Admin zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:44:04 #18
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_71715684
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 09:26 schreef Sjowhan het volgende:

[..]

Je onderbouwt je kritiek wel, maar wel met zo'n manier waarop de kritiek eigenlijk meer uitlacherig lijkt dan enkel kritiek geven.
Daar heb je inderdaad wel een punt.
Ik raak alleen "nogal" geagiteerd door mensen die hun (in mijn optiek) volslagen idiote schoonheidsbeeld projecteren op een beest die daar maar mee zal moeten leren leven. Vooral als zulke (in mijn optiek) wat minder begaafde "baasjes" dan ook nog met droge ogen beweren dat het beest helemaal geen last heeft van zijn haren in wikkels dan heb ik inderdaad de neiging om nogal fel van leer te trekken ja.
pi_71716466
Het is prima dat je het ergens niet mee eens bent, iedereen heeft het recht op een eigen mening tenslotte. Maar wanneer je met beledigingen gaat rondstrooien kan ik je kritiek al niet serieus meer nemen. Iemand bij voorbaat al uitschelden alleen omdat deze een andere kijk op dieren heeft dan jou, dat vind ik, om het in je eigen woorden te zeggen, 'minder begaafd'. Dat moet toch vast en zeker een stukje vriendelijker kunnen denk ik zo
pi_71716967
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 20:44 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Daar heb je inderdaad wel een punt.
Ik raak alleen "nogal" geagiteerd door mensen die hun (in mijn optiek) volslagen idiote schoonheidsbeeld projecteren op een beest die daar maar mee zal moeten leren leven. Vooral als zulke (in mijn optiek) wat minder begaafde "baasjes" dan ook nog met droge ogen beweren dat het beest helemaal geen last heeft van zijn haren in wikkels dan heb ik inderdaad de neiging om nogal fel van leer te trekken ja.
je weet er niets vanaf, je denkt alles te weten en je weigert je te verdiepen maar strooit je vooroordelen, niet alleen over de dieren maar ook nog eens over MIJ, gelijk in het rond. Als je de moeite zou nemen hier ook maar heel even binnen te kijken, kom je er snel genoeg achter dat ik niet bepaald zwakbegaafd ben en leef voor mijn cavia's die hier werkelijk niets tekort komen en een gouden leventje hebben waar honderden andere cavia's jaloers op zijn.
I had a signature once. It was awful.
  Forum Admin zaterdag 8 augustus 2009 @ 22:19:06 #21
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_71717691
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 21:45 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

je weet er niets vanaf, je denkt alles te weten en je weigert je te verdiepen maar strooit je vooroordelen, niet alleen over de dieren maar ook nog eens over MIJ, gelijk in het rond. Als je de moeite zou nemen hier ook maar heel even binnen te kijken, kom je er snel genoeg achter dat ik niet bepaald zwakbegaafd ben en leef voor mijn cavia's die hier werkelijk niets tekort komen en een gouden leventje hebben waar honderden andere cavia's jaloers op zijn.
Je blijft maar herhalen dat ik er niets van weet maar je gaat totaal niet in op mijn argumenten.
Als je voor een keer eens je verstand gebruikt dan zal zelfs jij moeten toegeven dat die lange haren erg onnatuurlijk zijn en dat een cavia vast niet gelukkiger wordt van die lange haren in wikkels. Overtuig mij maar eens van het tegendeel. Ik kom nou vredesnaam niet weer met het "argument" je weet er niets vanaf.
Mocht je dat niet lukken dan lijkt het mij zinloos om nog verder met jou te discussieren omdat je keer op keer blijft aantonen dat je daar gewoonweg de capaciteit niet voor bezit.
  Forum Admin zaterdag 8 augustus 2009 @ 22:24:16 #22
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_71717790
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 21:18 schreef RiesAmaris het volgende:
Het is prima dat je het ergens niet mee eens bent, iedereen heeft het recht op een eigen mening tenslotte. Maar wanneer je met beledigingen gaat rondstrooien kan ik je kritiek al niet serieus meer nemen. Iemand bij voorbaat al uitschelden alleen omdat deze een andere kijk op dieren heeft dan jou, dat vind ik, om het in je eigen woorden te zeggen, 'minder begaafd'. Dat moet toch vast en zeker een stukje vriendelijker kunnen denk ik zo
Bedankt dat ik je toestemming krijg. Je zegt overigens precies hetzelfde als een mod een paar reacties terug waar ik al bevestigend op gereageerd heb. Wat jouw reactie dan nog verder toe te voegen heeft is mij; eerlijk gezegd; een raadsel.
pi_71719526
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 22:19 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Je blijft maar herhalen dat ik er niets van weet maar je gaat totaal niet in op mijn argumenten.
Als je voor een keer eens je verstand gebruikt dan zal zelfs jij moeten toegeven dat die lange haren erg onnatuurlijk zijn en dat een cavia vast niet gelukkiger wordt van die lange haren in wikkels. Overtuig mij maar eens van het tegendeel. Ik kom nou vredesnaam niet weer met het "argument" je weet er niets vanaf.
Wat ben jij een walgelijk figuur om te blijven suggereren dat ik mijn dieren niet het beste geef dat ze toekomt. Zo, ben ik nu ook respectloos? Mooi, dat is je eigen schuld, want je kunt mij niet harder kwetsen door te zeggen dat ik niet goed ben voor mijn dieren. Mensen mogen alles van me afnemen, maar ze blijven van mijn dieren af.

Dieren in de wikkels hebben géén last van hun lange haren. Op zomerse dagen is het zelfs lekkerder dan voor een gladhaar: door de wikkels wordt er genoeg ruimte geboden om verkoelende lucht tussen de haren door te krijgen. Een goed gezette wikkel zit niet strak en biedt de cavia geen enkele belemmering. Het enige werkelijke argument dat ik je wil geven is: bekijk het een keer met eigen ogen. Ga eens naar een caviashow en bekijk de dieren gewoon objectief en zonder deze vooroordelen. je zult vanzelf zien dat die dieren niets mankeren ten opzichte van kortharige cavia's.

Daarbij: waarom struikelen leken altijd over de lange vachten van cavia's, maar zegt niemand iets over us-teddy's en rexen? Die zijn normaal geaccepteerd, maar wist je dat deze dieren veel meer last hebben van een droge, schilferige en trekkende huid dan andere cavia's? Als je het per se zo moet stellen, zijn deze dieren zieliger dan langharige caafs met een gezonde huid in de wikkels. (Gelukkig zijn er genoeg oplossingen voor waardoor de dieren er alsnog geen last van hebben, en dat is met langharige cavia's idem).

En als je verder met je kortzichtige argumenten mensen wilt blijven kwetsen, ga dan naar ONZ ofzo. Daar zitten mensen die het leven net zo serieus nemen als jij en waar je naar hartelust je beledigingen kunt uiten.
I had a signature once. It was awful.
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:37:28 #24
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_71743701
Hier vandaag de 2 cavia's van mn wederhelft hier erbij gezet, met een grote bak groenten, en dat was dat.
tot tante Carla opeens Paolo aanvloog toen het weer rustig was, lag iedereen op zn eigen plekje te eten, en was het een grote klappertand parade. Stacey kwam te dicht bij en Carla vloog dr weer aan, toen was Pucca aan de beurt en zelfs Nike (waar ze al 2 jaar ofzo mee samen zit) kreeg een knauw

Hoelang kijk je 'uitvechten' aan ?

(er zijn huisjes genoeg in de ren, dus ze hoeven niet bij elkaar, de ren is 3 meter lang, 1 breed, en ze zitten met zn 5en)
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_71745044
Dat is lastig.... zolang er geen bijtwondjes zijn kun je het wel aankijken tot het rustig wordt, maar dat kan wel een dag of 2 duren.... Langer dan dat niet echt. Als je het niet vertrouwt, toch even een afscheiding maken van bv gaas (let op de scherpe randjes), zodat ze elkaar wel kunnen ruiken maar niet kunnen happen, misschien helpt dat....
I had a signature once. It was awful.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')