abonnement Unibet Coolblue
pi_71440163
Sinds vier maanden ben ik aan het werk. De baan is wel aardig, maar ik zie het vooral als 'for the time being'. Ik zou namelijk graag aankomende winter voor een paar maanden willen reizen.

Bij mijn baan heb ik een halfjaarcontract dat over twee maanden afloopt. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ze het willen verlengen, met een half jaar of met een jaar. Mijn besluit om per ca. december/januari te gaan reizen staat vast, maar ik moet nog wel een geschikt project vinden etc., dus het is nog niet geregeld.

Mijn dillemma is of ik mijn reisplannen aan mijn baas in dit stadium zal vertellen. Ze hadden het erover dat ze een plan willen maken wat ik het komende half jaar ga doen (qua werkzaamheden, ontwikkeling, etc.). Kan ik het maken om het contract te laten verlengen en vervolgens twee maanden later op te zeggen? Formeel kan dat geloof ik wel (maand opzegtermijn), maar de vraag is of dat netjes is...
pi_71440337
netjes nee...
doen, ja gewoon niks zeggen! je baas gaat ook niet tegen je zeggen 4 maanden van te voren als ze je contract niet gaan verlengen!
pi_71440401
Niet zeggen, anders denken ze misschien 'bekijk het met je contract'.
Zo eerst concrete plannen maken, boeken e.d. en het dan zeggen
Een goed zeeman wordt ook wel eens nat.
pi_71440421
Opzeggen is alleen mogelijk als dat in het contract geregeld is. Je zult dus niet alleen moeten bedenken of het netjes is, maar ook of je er eventueel contactbreuk voor wilt plegen (met in theorie financiele gevolgen).
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:24:09 #5
253334 Kevincy
Duivenmelker
pi_71440551
En check in je nieuwe contract wat de opzegtermijn is!
"Fuck the phones! Unless Carmen Electra calls for an
emergency titty-fuck, dont pick up!"
"He's so full of shit that his eyes are brown"
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 29 juli 2009 @ 22:22:02 #6
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_71442698
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:24 schreef Kevincy het volgende:
En check in je nieuwe contract wat de opzegtermijn is!
dat dus inderdaad.

Opzegtermijn aanhouden op moment dat je weet wanneer je precies weg gaat.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 29 juli 2009 @ 23:18:15 #7
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_71444758
Persoonlijk zou ik gewoon open kaart spelen en het vertellen, vind het nogal not done om dat contract te aanvaarden terwijl je weet 2 maanden later weer op te zeggen.
Daarnaast zou ik het als ik jou werkgever was erg appricieren.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 29 juli 2009 @ 23:32:25 #8
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_71445202
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 23:18 schreef terror623 het volgende:
Persoonlijk zou ik gewoon open kaart spelen en het vertellen, vind het nogal not done om dat contract te aanvaarden terwijl je weet 2 maanden later weer op te zeggen.
Daarnaast zou ik het als ik jou werkgever was erg appricieren.
denk je dat de werkgever hem nu al gaat vertellen als hij na 6 maand het contract niet wil verlengen?
Als werknemer heb je gewoon bepaalde mogelijkheden. en één van de mogelijkheden is een opzegtermijn te gebruiken als je weet dat je over een maandje of 5 weg wilt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_71445329
Ik zou even goed zekerstellen dat je per maand kan opzeggen en dat je niet een standaard contract voor bepaalde tijd hebt. Dergelijke contracten verplichten vaak ook jou om niet tussentijds op te stappen.

Heb je gewoon 1 maand opzeg termijn... niet vertellen. Of je moet de intentie hebben om na je reis weer bij hun verder te gaan.
pi_71451391
Je werkgever geeft jou ook weinig zekerheid door je geen vast contract te geven. Hij hoeft dat natuurlijk niet te doen, maar dan zou ik er ook niet zo zwaar aan tillen dat je vertrekplannen hebt. Verder heb je nog niet geboekt, dus zekerheid is er nog niet. Toevallig loopt er bij ons op het werk ook iemand die een jaar gaat reizen. Planning is dat het 2 maanden van tevoren verteld wordt door diegene.
pi_71451554
Afhankelijk van hoe graag ze je willen houden, (en je hebt nu 4 maanden om jezelf erg geliefd en gewenst te maken) zou je tegen die tijd altijd eens kunnen informeren of onbetaald verlof een optie is, en of je na je reis weer terug kunt komen?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_71454130
het is niet erg netjes en je bouwt er ook geen goede naam mee op. ik zou gewoon eerlijk overleggen en het zo proberen te regelen dat je na je reis weer een halfjaarcontract krijgt.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:43:04 #13
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_71457209
Gewoon openkaart spelen.
Zeg dat je het nieuwe contract graag na/tijdens je vakantie wil laten ingaan.
Het is altijd handig om na je vakantie weer ergens te kunnen gaan werken.
pi_71458673
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 23:32 schreef Nizno het volgende:

[..]

denk je dat de werkgever hem nu al gaat vertellen als hij na 6 maand het contract niet wil verlengen?
Als werknemer heb je gewoon bepaalde mogelijkheden. en één van de mogelijkheden is een opzegtermijn te gebruiken als je weet dat je over een maandje of 5 weg wilt.
Mijn vriendin hoorde begin februari dat haar jaarcontract, welke 31 december afloopt, niet zou worden verlengd. : Dus dan zijn die 6 maanden nog niet zo heel gek. Maar goed, dit is in mijn ogen niet echt netjes te noemen, en of ik zelf zoiets zou doen weet ik niet, het hangt ook zeker af van de sfeer en algemene onderlinge verstandhouding tot nu toe.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_71465125
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen.

Zelf zou ik absoluut niet open kaart spelen. Is misschien niet netjes, maar aan de andere kant zijn er voor jou ook 10 anderen dus zo'n werkgever komt echt niet in problemen.

Daarnaast, stel je verteld het en het gaat plotseling niet door.
pi_71465550
Er wordt door meerderen gesproken over geen open kaart spelen, dit lijkt me totaal geen goed plan als je je vakantie niet zou willen verzetten naar april, mei, juni 2010.

- Het huidige contract is nog 2 maanden geldig
- Het volgende contract zou dus 1 oktober ingaan, en geldig zijn tot en met eind maart danwel eind september.
- Een standaard tijdelijk contract kent geen mogelijkheid (behalve samen overeenkomen dat je ermee stopt) om tussentijds te stopen

Als je geen open kaart speelt, en je hebt een standaard contract dan kan in december wel eens blijken dat je vakantieplannen onverwacht veranderen moeten
pi_71480275
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 18:23 schreef frederik het volgende:
- Een standaard tijdelijk contract kent geen mogelijkheid (behalve samen overeenkomen dat je ermee stopt) om tussentijds te stopen

Als je geen open kaart speelt, en je hebt een standaard contract dan kan in december wel eens blijken dat je vakantieplannen onverwacht veranderen moeten
Is dat zo? In het contract dat ik nu heb staat dat de wettelijke opzegtermijn geldt. Op meerdere websites (FNV, etc.) kom ik tegen dat de wettelijke opzegtermijn een maand is, zowel voor werkgever als werknemer.

Ik ben zelf overigens altijd erg voor eerlijkheid, maar omdat nu nog niet zeker is of mijn reisplannen wel doorgaan, twijfel ik. Stel dat ik open kaart speel en ik straks helemaal geen project vind waar ik in geloof (ik wil vrijwilligerswerk doen) dan ben ik misschien wel mijn baan kwijt en zit ik thuis...
pi_71480454
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:19 schreef Ankie_ het volgende:
Niet zeggen, anders denken ze misschien 'bekijk het met je contract'.
Zo eerst concrete plannen maken, boeken e.d. en het dan zeggen
Lekker betrouwbaar kom je dan over zeg.
pi_71481229
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 07:41 schreef MissSunny het volgende:

[..]

Is dat zo? In het contract dat ik nu heb staat dat de wettelijke opzegtermijn geldt. Op meerdere websites (FNV, etc.) kom ik tegen dat de wettelijke opzegtermijn een maand is, zowel voor werkgever als werknemer.

Ik ben zelf overigens altijd erg voor eerlijkheid, maar omdat nu nog niet zeker is of mijn reisplannen wel doorgaan, twijfel ik. Stel dat ik open kaart speel en ik straks helemaal geen project vind waar ik in geloof (ik wil vrijwilligerswerk doen) dan ben ik misschien wel mijn baan kwijt en zit ik thuis...
Over het algemeen is een contract voor bepaalde tijd niet tussentijds opzegbaar. Dan zou je alleen op kunnen zeggen als je baas z'n medewerking verleend.

Als er in een contract een opzegperiode staat kan je dus wel opzeggen, maar dit staat zeker niet altijd in bepaalde tijd contracten.
Als dit bij jou wel zo is, dan is dat mooi.

Alleen vind ik hetzelf niet zo netjes op eerst een contract te tekenen en dan misschien na een paar maanden weg te gaan.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_71482926
Misschien kun je het nog even aankijken en zien hoe de plannen voor je reis zich ontwikkelen. Mocht je nou over een maand wel een project hebben gevonden dan zou ik het wel vertellen.

Iemand anders opperde of je het contract niet later kan laten ingaan. Ook een heel zinnig idee. Als je dat wilt proberen is het natuurlijk wel handig om dit in een zo vroeg mogelijk stadium te regelen. Misschien eens laten vallen dat je graag een lange reis wilt maken en kijken hoe daar op gereageerd wordt? Of dit evt. mogelijk is hangt natuurlijk ook af van het soort werk wat je nu doet...
pi_71486840
Niet vertellen. Je snijdt jezelf zwaar in de vingers onder het mom van 'eerlijkheid'.
Als je nu vertelt dat je misschien plannen hebt om wellicht op vakantie te gaan, is er heel grote kans dat die eerlijkheid wordt beloond met het niet verlengen van je contract. Je baas kiest lekker voor zekerheid, en jij zit meteen thuis. Nou, dát is lekker eerlijk - not.

Zoals je zelf aangeeft zijn je plannen nog niet zeker. Je hebt nog geen ticket geboekt en als je niets kunt vinden wil je toch doorgaan met werken.
De werkgever weet dat 0% van zijn werknemers tot zijn 65e bij hem blijft. Het komt altijd ongelegen als een werknemer iets anders wil gaan doen, maar het hoort er gewoon bij.

Stel eens dat je een vast contract had gehad. Dan had je opgezegd in oktober en doorgewerkt tot december. Dat is precies wat je nu van plan bent. Dan had niemand over 'eerlijkheid' gepraat.
Maar omdat je een andere contractvorm hebt, moet je jezelf in de vingers snijden door al vanaf volgende maand werkeloos thuis te gaan zitten?
Waarom hangt eerlijkheid af van de contractvorm?

Last but not least: Een contract voor een bepaalde tijd heeft niet perse een tussentijdse opzegmogelijkheid. In beginsel moet je dit gewoon volmaken.
pi_71491020
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 08:04 schreef draaijer het volgende:

[..]

Lekker betrouwbaar kom je dan over zeg.
Niet echt, maar ze geeft zelf aan dat de baan "for the time being" is.

Imho kan ze 2 dingen doen.
-contract regelen met een maand opzeg termijn en opzeggen wanneer je weg wil gaan
-regelen dat ze een tijdje onbetaald verlof kan krijgen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')