abonnement Unibet Coolblue
  maandag 27 juli 2009 @ 20:04:23 #1
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71374878
Hallo beste mensen,

komend jaar ga ik studeren in groningen. Om het maximale uit mijn studentenleven te halen lijkt het me leuk om lid te worden bij een studentenvereniging. Ik ken eigenlijk niemand die al lid is, en heb er dus eigenlijk niet zo'n goed beeld bij. Ik ga over 2 week wel kei-week lopen, maar heb een beetje het gevoel daar voornamelijk mensen die OF pro-vereniging zijn of anti, zoals zoveel mensen.

Ik heb wat oudere berichten gelezen op dit forum, deze zijn echter al wat gedateerd dus ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen. Ik merk dat veel mensen bevooroordeeld zijn; kakkers, ballen etc. Toch zijn deze berichten vaak gebaseerd op onwetendheid, ze zijn er zelf geen lid enzo. Ik vind het moeilijk er een beeld van te krijgen dus vandaar deze post!
  maandag 27 juli 2009 @ 20:11:04 #2
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_71375092
als je het maximale uit je studentenleven wilt halen, kun je beter gewoon niet lid worden van het corps, misschien zelfs wel niet van geen enkele vereniging.

die twee zijn niet noodzakelijkerwijs aan elkaar gebonden, dat menen alleen leden van de respectievelijke verenigingen.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_71375450
Leg eens uit waarom je er zo over denkt dr. Dunno?
  maandag 27 juli 2009 @ 20:38:11 #4
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71375953
Het is gewoon wat je zelf wilt. Een vereniging is niet noodzakelijk, maar als je er bij gaat zal het wel een grote factor gaan spelen in je studentenleven. Door de verschillende dingen die er te doen zijn. (Jaarclub, Disputen, Gezelschappen, bandjes binnen de vereniging) Hierdoor zal er zeer waarschijnlijk erg veel tijd in gaan zitten. (ligt er ook maar aan hoe actief je zelf wordt) Het is aan jou de vraag of je dat zelf wilt. Persoonlijk vond ik het teveel, en ben dus weggegaan bij een vereniging.

Bedenk ook dat er nog meer verenigingen zijn dan het corps. en dat je studie waarschijnlijk ook een studievereniging heeft. Dit kan ook erg leuk zijn.

Verder gewoon de kei-week gaan lopen en dan in die week zelf lekker rondkijken en dan beslissen. Het blijft gokken omdat je nooit precies weet hoe het zal gaan zijn.
  maandag 27 juli 2009 @ 20:38:21 #5
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71375958
Ik zou overigens ook graag ervaringen horen van leden, ook de misschien wat negatievere verhalen. Denk dat als ik binnenloop tijdens de keiweek ik er wat minder zal horen, daar ligt immers de nadruk op het aantrekken van nieuwe leden...

@dr.dunno, hoezo?

@bioloogje, waar heb jij bij gezeten? Als je zelf aangeeft dat je in principe zelf bepaalt hoe actief je wordt, waarom ben er dan weggegaan omdat het teveel is geworden?

dank overigens voor de snelle reacties
pi_71376039
Ik zou m'n mening niet baseren op basis van wat posts op een forum. Sommige mensen zijn anti-vereniging. Anderen vinden het kakkers, meelopers en mensen die geen eigen vrienden kunnen maken. En dan zijn er ook mensen die het haast een verplichting voor je ontwikkeling. De tijd van je leven etc etc.

Ik zou mezelf eerder de vragen stellen:
- hoe veel geld wil ik aan een vereniging uitgeven (de ene kost meer dan de ander)
- ben ik bereid om er elke week verplicht te zitten of wil ik daar vrij in zijn
- wil ik een ontgroening doen
- grote of kleine vereniging

En ga gewoon met heel veel mensen praten tijdens de introductieweek.
I'll throw my apples if you get too close to me.
  maandag 27 juli 2009 @ 20:41:31 #7
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71376058
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:38 schreef ggz het volgende:
Ik zou overigens ook graag ervaringen horen van leden, ook de misschien wat negatievere verhalen. Denk dat als ik binnenloop tijdens de keiweek ik er wat minder zal horen, daar ligt immers de nadruk op het aantrekken van nieuwe leden...

@dr.dunno, hoezo?
Er is meer sociale druk dan ze zullen willen toegeven. Waarschijnlijk zeggen ze telkens tijdens de kei-week "als je niet wilt dan sla je een keer over" maar als je wat vaker niet komt dan kijken ze je er wel op aan.

EDIT op vraag: Ik zat niet in Groningen. Je wordt er dus wel op aangekeken als je niet komt, en er waren voor mij gevoel teveel dichtgetikte mensen (dat zijn de mensen die alles voor de vereniging doen, zij zijn ook degenen die je het ergste aankijken als je iets niet wilt doen als ze je vragen om te komen tappen/draaien/klussen etc.). Verder ging ik ergens anders studeren waardoor ik echt te weinig tijd overhield en ik vond het daarom de contributie niet meer waard. Ik heb nog wel mijn jaarclub aangehouden buiten de vereniging om.
  maandag 27 juli 2009 @ 20:42:46 #8
236335 neen
schone schijn
pi_71376104
En het imago van de vereniging kun je ook meenemen, de ene is meer ballerig dan de ander mocht je daar niet van houden enzo.
het lijkt niet wat het is
pi_71376356
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:41 schreef Appletree het volgende:
Ik zou m'n mening niet baseren op basis van wat posts op een forum. Sommige mensen zijn anti-vereniging. Anderen vinden het kakkers, meelopers en mensen die geen eigen vrienden kunnen maken. En dan zijn er ook mensen die het haast een verplichting voor je ontwikkeling. De tijd van je leven etc etc.

Ik zou mezelf eerder de vragen stellen:
- hoe veel geld wil ik aan een vereniging uitgeven (de ene kost meer dan de ander)
- ben ik bereid om er elke week verplicht te zitten of wil ik daar vrij in zijn
- wil ik een ontgroening doen
- grote of kleine vereniging

En ga gewoon met heel veel mensen praten tijdens de introductieweek.
What she says
Het levert wel een hele hoop contactkansen met mensen die je anders niet zo snel zou ontmoeten en/of aan zou kunnen spreken. Voor mij was het positief om lid te worden van een sport vereniging met gezelligheidscomponent. (als in 2x per week borrelen)

@ dr. dunno: sociale druk kan je ook wel een beetje om je heen laten gaan, al zal dat als je echt jong bent nog wat lastig zijn omdat men dan wat minder zeker in de eigen schoenen staat. Maar je moet je gewoon niet laten ondersneeuwen door dichtgetikte mensen. Uitleggen dat er ook een leven bestaat naast de club. (hinten dat je jezelf daardoor best interessant vindt helpt, al zal het in eerste instantie misschien wel scheve koppen trekken, in the long run wekt het respect)
Het corps is ook maar een vereniging, ze zeiken misschien wat meer over de regeltjes, maar als jij gewoon je ding doet kunnen ze je niet stoppen

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2009 20:59:51 ]
  maandag 27 juli 2009 @ 21:12:29 #10
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71377098
Ik zou niet op internet afgaan als je wilt weten of het wat voor je is. Op het internet kom je voornamelijk clichés tegen en dingen als dat een studieverening hetzelfde is.

Of een grote vereniging wat voor je is kan je het beste bepalen door met een paar dudes die al lid zijn in het echt te babbelen. Tijdens de kei-week kan je bij een paar van die gasten blijven pitten en meegaan naar feestjes enzo. Als je die gasten chill vindt en de sfeer trekt dan kan het wat voor jou zijn.

Het is niet zo dat er alleen maar ballen en lullo's lid zijn hoewel die er zeker ook zijn. De sfeer tijdens borrels is erg gezellig, maar er wordt vrij veel gebrald, gezooid en gezopen. Als je niet van bier, vrouwen en zuipen houdt dan ben je vrij snel klaar.

bedenk wel dat er een boel gasten lid zijn die zichzelf vrij gaaf vinden en elkaar al kennen van de hockeyclub en dergelijke. Als je erg verlegen bent kan het zijn dat je snel ondergesneeuwd raakt, op het moment dat je wat brutaler bent heb je daar niet zoveel last van.

Voor mij is het lid zijn echt een toevoeging. Je agenda is lekker gevuld met allerlei gave dingen, zoals borrels, feesten en clubavonden. Studeren wordt leuker en minder saai en je leert letterlijk duizenden verschillende mensen kennen ipv alleen de paar hippies die toevallig op je studie zitten.

er gaat wel veel tijd inzitten en er wordt van je verwacht dat je ook enige verantwoordelijkheid draagt. Als je het gaaf vindt om dingen op te pakken en dingen te organiseren dan je je echter helemaal uitleven.

naja, als je het gaaf vindt, gewoon doen. Je krijgt er dan geen spijt van!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_71377867
ik vind het een aanrader! Doen zou ik zeggen.
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
  maandag 27 juli 2009 @ 23:37:20 #12
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71381633
Ryon, opzich ben ik zelf niet echt een braller ofzo onder het motto doe maar gewoon, ben in dat opzicht wat ingetogener maar ik stoor me er totaal niet aan, in tegendeel. Drinken en feesten is echter wel mijn ding en daarom lijkt vindicat me het wel wat. Ik ken echter niemand die ook lid wordt, wellicht dat dat nog veranderd in de keiweek. Is dat een nadeel in combinatie met het feit dat ik opzich niet constant schreeuwend aan de bar sta?

Albertus schijnt er redelijk op te lijken, wat zijn redenen om daar niet voor te kiezen? Is misschien iets persoonlijks, maar er zullen vast wel verschillen zijn.
  maandag 27 juli 2009 @ 23:40:46 #13
148059 Pritt
Atheïst
pi_71381706
Niets mis met verenigingen maar niet een must om het maximale uit je tijd te halen.
Zijn genoeg alternatieve voor. Gewoon doen als je het wat lijkt. Je kan altijd nog stoppen.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_71383890
je kan ook een jaartje wachten, heb je een beter beeld na 1 jaar en kan je een betere keuze maken.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 02:19:05 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71384564
quote:
Op maandag 27 juli 2009 23:37 schreef ggz het volgende:
Ryon, opzich ben ik zelf niet echt een braller ofzo onder het motto doe maar gewoon, ben in dat opzicht wat ingetogener maar ik stoor me er totaal niet aan, in tegendeel. Drinken en feesten is echter wel mijn ding en daarom lijkt vindicat me het wel wat. Ik ken echter niemand die ook lid wordt, wellicht dat dat nog veranderd in de keiweek. Is dat een nadeel in combinatie met het feit dat ik opzich niet constant schreeuwend aan de bar sta?

Albertus schijnt er redelijk op te lijken, wat zijn redenen om daar niet voor te kiezen? Is misschien iets persoonlijks, maar er zullen vast wel verschillen zijn.
Vindicat is corps en Albertus is AHC. Lijkt verdomd veel op elkaar, maar toch net even wat anders (van oorsprong liberaal/protestants tegenover katholiek). De reden dat sommigen niet voor Albertus gaan is omdat ze Vindicat wat gaver lijkt, er is nogal veel concurrentie tussen beide clubs en afhankelijk vanuit welke omgeving je komt en welke familie/vrienden je hebt kan dat nog wel eens bepalend zijn. De reden dat sommige niet voor Vindicat gaan is omdat de sfeer hun daar net niet genoeg aanstaat. Van het hele corporale moet je ook maar net houden.

Bij vindicat is het voor een deel noodzakelijk om al van te voren een aantal mensen te kennen die actief lid zijn wil je een boel mooie functies kunnen oppakken. Elke vereniging draait voor een bepaald deel op vriendjespolitiek, maar omdat je jaarclub en huis nogal bepalend zijn (en die worden mede gevormd op basis van de mensen die je al kent) is dat in dit geval vrij belangrijk. Het is vrij zuur om in een veegclubje terecht te komen omdat je niet weet waar je het zoeken moet, want hoewel je dan wel voor buitenstaanders lid bent van de club, krijg je nauwlijks tot geen waardering op societeit zelf. De gasten die het meest lopen te kutten (en daarmee negatieve aandacht trekken) in kroegen buiten de vereniging om zijn vaak de dudes die de boot hebben gemist binnen de club.

Albertus staat als AHC vereniging bekend als iets toegankelijker. Maar ook daar helpt het best veel als je al een paar mensen kent, ook omdat de vereniging een van de grootste van Nederland is. Het corporale gevoel is op vindicat wat sterker, terwijl Albertus op een andere manier wat studentikozer is.

De sfeer en de instelling van de mensen is echter wat het meest bepalend is.Zelf ken ik beide verenigingen vrij oppervlakkig, maar ik weet dat de feesten en borrels er bij beide vrij hard aan toe gaan en je de volgende dag lekker brak en kut wakker wordt. Belangrijk is dat je er op je gemak en thuis voelt. Anders heb je steeds het idee dat het gras aan de overkant groener en leuker is. De enige manier om dit te bepalen is door met gasten om te gaan die er al lid zijn.

Als je bij het corps gaat omdat je vrienden zeggen dat Albertus "een stelletje knorren zijn!11!" of bij Albertus omdat "Vindi's een stelletje bruinwerkers zijn!1" dan ben je in ieder geval niet goed bezig.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_71384609
Keuze wel of niet corps zou ik laten afhangen van de studie die je gaat doen. Als jij als enige van je studiegenoten in een vereniging zit die verder toch niet vertegenwoordigd is binnen het gewenste corps dan vervreem je van je studiegenoten als je verder nooit met ze omgaat. Vooral bij studies waarin je in groepen moet werken. En natuurlijk niet je vrienden vergeten.

Ohja, en als je het doet, doe het goed Vindicat dus.
hula
pi_71404230
Als je niemand kent en geen idee hebt van het het corps nou eigenlijk is, dan weet ik niet of het zo verstandig is om dan maar lid te worden van het corps. Zo'n intro-week (kei-week voor jou dus) geeft altijd een vertekend beeld van een studentenvereniging, zeker als je een eerstejaars lid bent. ( )

Van het corps word je enkel lid als je het écht wil. Zoveel mensen die vroeg of laat afdruipen omdat ze geen idee hadden...
  dinsdag 28 juli 2009 @ 20:09:17 #18
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71406319
je bedoelt dat je een heel jaar maar op 1 bepaald deel van de kroeg mag komen, en alleen aan de bar bier mag halen etc? Ik zie daar het nut wel van in, band creeren enzo. Ik snap alleen niet zo goed waarom je geen lid zou moeten worden als je niemand kent. Ik neem aan dat zo'n driekwart (of meer) van de studenten die in een andere stad gaan wonen juist bij een vereniging gaan om mensen te leren kennen. Of dat nou bij het corps is of bij albertus... Daarnaast heb ik niet de ambitie om daar het meest prominente lid te worden.
pi_71406865
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 20:09 schreef ggz het volgende:
je bedoelt dat je een heel jaar maar op 1 bepaald deel van de kroeg mag komen, en alleen aan de bar bier mag halen etc? Ik zie daar het nut wel van in, band creeren enzo. Ik snap alleen niet zo goed waarom je geen lid zou moeten worden als je niemand kent. Ik neem aan dat zo'n driekwart (of meer) van de studenten die in een andere stad gaan wonen juist bij een vereniging gaan om mensen te leren kennen. Of dat nou bij het corps is of bij albertus... Daarnaast heb ik niet de ambitie om daar het meest prominente lid te worden.
Ik zou het niet doen, das wat anders dan jij zou niet moeten doen Maar waarom? Je moet een soort gulden middenweg vinden tussen studie(gerelateerde) en studenten activiteiten. Of dat in te vullen is hangt helemaal van de opleiding af... als je groepsgeorienteerde opleiding gaat doen leer je automatisch namelijk ook veel mensen kennen.
hula
pi_71407005
ik ken geen nederlandse studentenverenigingen maar ik ben wel gedoopt in belgie
en ik ben heel blij dat ik dit gedaan heb
alleen nog maar leuke dingen mee gedaan en goede vrienden mee gemaakt
  woensdag 29 juli 2009 @ 07:42:27 #21
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71417858
Corps (of Albertus) lijkt mij niet verstandig, tenzij je van vernedering houdt.

Wat echt nuttig is voor CV en netwerk is actief lid worden van 'serieuze' studentenclubs, zoals SIB Groningen of een studievereniging.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
  woensdag 29 juli 2009 @ 07:44:26 #22
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_71417867
Gewoon lid worden van een studentensportvereniging. Ook zuipen en nog sportief ook .
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_71420953
Gewoon lid worden van studentenvereniging Vindicat! Lekker vernederd en geestelijk kapot gemaakt worden door de kampcommissie en september-leden. Maar dan hoor je wel bij de 'creme de la creme' van studerend Nederland
pi_71421047
Of je lid moet worden van het corps kan ik je niet vertellen, dat moet je zelf echt willen (wilskracht en doorzettingsvermogen zijn erg belangrijk het eerste jaar en resulteren in een prachtige studententijd), maar lid worden van een studentenvereniging kan ik iedereen aanraden die gaat studeren. Je wordt gevormd door je omgeving, je ervaring en doet vaak goede contacten op voor de toekomst
pi_71421088
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 07:44 schreef Herkauwer het volgende:
Gewoon lid worden van een studentensportvereniging. Ook zuipen en nog sportief ook .
Dat zou ik doen of van je eigen studievereniging. Kom je meteen in contact met studiegenoten en de hele sfeer eromheen is veel relaxter.
Everyone else my age is an adult. I am merely in disguise.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')