zaterdag 25 juli 2009 @ 14:34:01 #1
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_71314013
Ik wil het houtwerk binnen flink aanpakken. Ik heb 1 kastje al afgekrabt en in de grondverf staan, de rest wil ik (afhankelijk van de staat) afkrabben of flink opschuren. Dan alles in de grondverf en aflakken.

Mijn ervaring met Flexa is niet erg goed: matige dekking en slecht dichtvloeien.. Dus dacht ik meer aan merken als Sigma, Wijzonol of Sikkens. Is dit echt veel beter (ook qua slijtvastheid) of zijn er nog merken tussen Flexa en Sigma in?

Ik ben benieuwd wat jullie aanraden voor schilderwerk binnen (hoogglans). En maakt het nog veel uit als de grondverf is gedaan met Flexa en dan aflakken met een duurder merk??
I don't shine if you don't shine
  zaterdag 25 juli 2009 @ 15:21:36 #2
107521 Furia
snoopy weer
pi_71315365
Histor schijnt wel goed te zijn. Ik heb het hier gebruikt en dat werkt inderdaad prima, maar dat was een paar muren, dus ook maar één soort (perfect finish).
  zaterdag 25 juli 2009 @ 19:10:13 #3
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_71321956
Wij hebben Histor supergrondverf en Histor Perfect Finish aflak gebruikt voor alles en dat werkte echt prima. Flexa vind ik kut werken en de Wijzonol die ik voor de badkamer heb gebruikt heb ik weer over moeten lakken met Histor, omdat het niet mooi dichtvloeide. Maar da's maar 1 ervaring daarmee en ik ken genoeg mensen die het geweldig spul vinden.
Ik zou zeggen, Histor
En nee, ik heb geen aandelen Histor
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_71324517
trimetal is van dezelfde kwaliteit als sigma en een stuk goedkoper.
Flexa zijn we niet over te spreken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_71325419
Verf is heel persoonlijk

De een vindt merk A uit de DHZ lijn perfect werken,

En heeft slechte ervaringen met merk B uit de professionele sector.

Kortom, gewoon een kwestie van proberen wat jouw het beste bevalt.

Flexa is de DHZ-lijn van Sikkens, en is net als Trimetal onderdeel van Akzo Nobel.

Histor is het DHZ-lijn van Sigma, waarbij de DHZ-lijn erg dicht in de buurt komt van de professionele lijn kwa kwaliteit.

Wijzonol heeft een uitgebreid assortiment voor zowel de DHZ-er als de professionele schilder,

De een zweert bij dit merk en wil niets anders meer, de ander klaagt over de verwerkbaarheid en de vloeiing.
pi_71346269
Histor en (zeker) Flexa-bouwmarktverfen vind ik toch veel minder prettig werken dan Sigma. Ik gebruik zelf tot volle tevredeheid Sigma S2U (primer en hoogglans lak). Het vloeit erg goed zonder dat je zakkers en druipers krijgt, het dekt prima en je krijgt er geen koppijn van (het stinkt niet).

Nog een tip: als je het toch goed wil doen: beknibbel niet op kwasten.
  maandag 27 juli 2009 @ 09:56:22 #7
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_71357858
Als ik dit zo lees is Histor dus ook een goede optie!

Maar hoe zit het als ik de grondverf met flexa doe en daarna alles aflak met bijv Sigma? Zijn daar nog problemen mee te verwachten of dekt de Sigma door de goeie kwaliteit de grondverf af waardoor dit van minder belang is?
  maandag 27 juli 2009 @ 14:22:14 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71365057
Mijn opa zei altijd "schilderen doe je met Sikkens op terpentine basis" & "schilderen op waterbasis deed je op de kleuterschool".

Mijn opa was een wijs mens.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 14:17:09 #9
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_71681906
Nog even een schopje..

Ik heb besloten om al het houtwerk met Sigma te gaan verven, als ik dit online bestel valt de prijs nog wel mee en ik heb van verschillende mensen erg goede verhalen gehoord over de kwaliteit.

Kan ik het beste werken met Sigma S2U primer en daarna aflakken met S2U gloss of werken met schakelverf??
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 15:03:59 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71683437
schakelverf???

Overigens, let ff op je grondverf. De Sigma lak die je noemt is op alkahyde basis ( terpentine) Die moet je dus niet over een laag smeren die op waterbasis is gedaan. Dus ook de grondverf op alkahydebasis nemen.

Mijn voorgangers hadden overal acryl gebruikt... Ik kon dat er dus eerst overal vanaf halen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_71689637
quote:
Op maandag 27 juli 2009 09:56 schreef Flipper01 het volgende:Maar hoe zit het als ik de grondverf met flexa doe en daarna alles aflak met bijv Sigma?
Zoals klusfoobje al schreef,
ligt er aan op welke basis je onderlaag is.

Dus is je grondverf op terpentine (Alkyd) basis,
dan kan je er zonder probleem met terpentine of watergedragen (Acryl) lak overheen.

Is je grondverf op waterbasis,
dan kan je er ook alleen met waterbasis overheen !

Dus merken onderling (Flexa - Histor - Sigma, etc.) geen probleem;
zolang het maar dezelfde basis is.

Maak alleen niet de fout te bezuinigen op de grondverf (huismerk bv);
hier krijg je spijt van!

P.s.
Sigma "Schakelverf" is een EPS (Een Pot Systeem) verf,
dit is een half-glanzende grond- en aflak in één.

Ook andere merken hebben een gelijkwaardig product,
bijvoorbeeld Histor 2-in1, Sikkens EPS, of Wijzonol halfglans en LBH Systeemverf.

[ Bericht 14% gewijzigd door naaa op 07-08-2009 20:30:57 ]
pi_71689911
Omdat ik weet dat de vorige eigenaar de deurkozijnen boven geschildert heeft met histor kan ik een vergelijking maken:

Vorige eigenaar heet de kozijnen geverfd met histor, hoe weet ik niet

Ik heb de kozijnen geschuurd en geverfd met action verf, maar wel een goede kwast gebruikt.

Verschil is groot, action ziet er beter uit dan de histor, maar ik vermoed dat het verven meer afhankelijk van de kundigheid van de persoon die het verft.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:48:57 #13
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_71693042
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:48 schreef naaa het volgende:

P.s.
Sigma "Schakelverf" is een EPS (Een Pot Systeem) verf,
dit is een half-glanzende grond- en aflak in één.

Ook andere merken hebben een gelijkwaardig product,
bijvoorbeeld Histor 2-in1, Sikkens EPS, of Wijzonol halfglans en LBH Systeemverf.

Maakt het nou qua kwaliteit nog veel uit of je een EPS / schakelverf gebruikt of de combinatie van grondverf en aflakken?
pi_71694873
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:48 schreef Flipper01 het volgende:Maakt het nou qua kwaliteit nog veel uit of je een EPS / schakelverf gebruikt of de combinatie van grondverf en aflakken?
Voor binnen maakt dit niet veel uit.

Je zit alleen vast aan één glans graad.

Met de "normale" verf (dus eerst grond en dan aflak) kan je voor het aflakken kiezen voor zijdeglans of hoogglans. En op waterbasis kan je zelfs nog kiezen voor echt mat.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 21:06:54 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71716242
het voordeel van die schakelverf is dat je kunt stoppen wanneer je het zat bent.

Doe je de gronding appart, 2 laagjes (!) dan MOET je nog ene keer aan de slag met minimaal 2 lagen gewone verf.

Overigens... Watr ik niet snap, waarom kopen mensen van die el cheapo verf? Waarom niet naar de vakhandle en daar je spullen kopen.

Okay, het is wat duurder, maar verf is nu eenmaal niet goedkoop. FEIT is wel,m als je goedkope troep op je buitengevel smeert, kun je geheid ene jaar later weer aan de slag.

Tis net als met schoenen. de eerste 6 maanden zijn die Bommels Noble Bleu en die 50 euro schoenen met een beetje onderhoud qua uiterlijk te vergelijken ( hoewel..)
Na een jaar zijn die goedkope schoenen bijna niks meer. Na 5 jaar, loop je nog vrolijk op die noble blues rond... Yep ze zijn in aanschaf (veel) duurder, maar je doet er ook VEEEEL langer mee, en al die tijd ziet het er netjes uit.

Waarom dus niet de zelfde verf halen als de vakman? die doet dat toch ook niet voor niks ?
pi_71719963
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 21:06 schreef klusfoobje het volgende:
verhaal
True, True

Maar of je nu per 3 jaar moet schilderen met verf van 5 euro per liter of per 5 jaar met verf van 50 euro per liter,

Do your math, gelukkig hoef ik buitengevels niet te schilderen want ik heb kunststof, schutting en tuinhuisje moet ik wel binnenkort eens beitsen, maar dat doe ik idd niet met goedkoper verf aangezien ik te lui ben om het vaker te schi;deren
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:51:27 #17
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_71744131
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 21:06 schreef klusfoobje het volgende:
Waarom dus niet de zelfde verf halen als de vakman? die doet dat toch ook niet voor niks ?
Afgezien van de kosten is het waarschijnlijk ook het gemak wat veel zal schelen. Ik ben ooit met Flexa aan de gang gegaan, maar het resultaat was erg matig! Ik ga dan ook voor Sigma deze keer! Als ik het online bestel scheelt dat qua kosten ook weer zoveel dat het verschil met de bouwmarkt nog weer een stukje kleiner is

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')