abonnement Unibet Coolblue
pi_71243265
Nou vandaag dus de wasmachine naar de klote. Programma draait, alleen de trommel niet meer.
Nu wil ik een nieuwe wasmachine kopen. Maar diegene die er nu opzit, is aangesloten op een trekschakelaar. Nu heb ik de MM gebeld en het schijnt dat ze het niet installeren omdat ze daar niet bevoegd voor zijn ofzo?

Maar ik heb zelf geen idee, hoe ik dat evt zou moeten regelen. Moet ik dan echt daarvoor weer een aparte monteur voor oproepen?
pi_71243627
neuh hoor is vrij eenvoudig, lijkt heel veel op een normale stekker aan een snoer maken, als je dat kan dan kan je dit ook hoor. No worries
pi_71243660
schroef anders je trekschakelaar open, kijk hoe de draden nu zitten, maak er desnoods een foto van. En als je nieuwe geleverd wordt doe je het op dezelfde manier aansluiten.
  donderdag 23 juli 2009 @ 11:16:26 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71243715
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 11:14 schreef De_goegemeente het volgende:
schroef anders je trekschakelaar open, kijk hoe de draden nu zitten, maak er desnoods een foto van. En als je nieuwe geleverd wordt doe je het op dezelfde manier aansluiten.
Zou ik ook doen.

Wel eerst even de stroom eraf zetten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_71243831
Hmmm, dus de kabel die eraan hangt is van de wasmachine en niet van de trekschakelaar wat ik eerst dacht.
  donderdag 23 juli 2009 @ 11:26:22 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_71244034
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 11:20 schreef MikeLowrey het volgende:
Hmmm, dus de kabel die eraan hangt is van de wasmachine en niet van de trekschakelaar wat ik eerst dacht.
Precies.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_71244624
Als ze een wasmachine komen brengen sluiten ze dat ding ook gelijk aan toch? (ah mediamarkt, dus die optie is er niet)

Overigens kan het niet draaien van een trommel te maken hebben met versleten koolborstels. Die zijn in principe zelf te vervangen en kosten 2 tientjes. Recessietechnisch geen slecht plan.

DD
My name is Juan Ernesto; Don Juan Ernesto.
pi_71244838
Beetje winkel sluit de nieuwe machine gewoon aan op de trekschakelaar voor je. Dus gewoon dat ding ergens anders kopen.
Bijen zoemen
De hei is paars
Er zijn dus bloemen
En touringcars
pi_71244883
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 11:42 schreef DonJuanErnesto het volgende:
Als ze een wasmachine komen brengen sluiten ze dat ding ook gelijk aan toch? (ah mediamarkt, dus die optie is er niet)

Overigens kan het niet draaien van een trommel te maken hebben met versleten koolborstels. Die zijn in principe zelf te vervangen en kosten 2 tientjes. Recessietechnisch geen slecht plan.

DD
Je wil iemand die al geen idee heeft hoe een trekschakelaar aan te sluiten aanraden zelf de koolborstels van een wasmachine te vervangen?
Bijen zoemen
De hei is paars
Er zijn dus bloemen
En touringcars
pi_71245488
Normaal zit er gewoon een stekker aan je wasmachine, die moet je er dan afsnijden, de draden strippen, en op je trekschakelaar zetten.

Maar idd. het kan een klein probleem zijn in de wasmachine zoals de borstels. Maar ook je motor kan zijn doorgebrand, of er is een stuurprint kapot. En als het een Indesit is zou ik hem ritueel verbranden, de onze was in de 2 jaar garantie al 5x kapot. Het jaar daarop 2x een coulancereparatie. Toen een gebruikte Miele gekocht, draait al 3 jaar probleemloos.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_71254499
Nou zojuist een nieuwe wasmachine besteld. Toch bij de MM want ik krijg daar korting.

Maar nu moet ik die trekschakelaar ontkoppelen. Iemand een idee welke schoeven ik precies moet doorknippen. Want ik weet niet zeker of ze nou doorlopen.



Andere vraag, zoals diegen boven mij al vertelde zit er inderdaad een stekker aan. Wat als ik die gewoon in de stopcontact douw?
pi_71254894
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 16:27 schreef MikeLowrey het volgende:
Nou zojuist een nieuwe wasmachine besteld. Toch bij de MM want ik krijg daar korting.

Maar nu moet ik die trekschakelaar ontkoppelen. Iemand een idee welke schoeven ik precies moet doorknippen. Want ik weet niet zeker of ze nou doorlopen.

[ afbeelding ]

Andere vraag, zoals diegen boven mij al vertelde zit er inderdaad een stekker aan. Wat als ik die gewoon in de stopcontact douw?
Je moet de schroeven gewoon losdraaien hoor, maar uiteraard pas als de stroom er af is! In de meterkast de groep uitzetten waar de schakelaar aan zit, neem geen risico!

De twee grote schroeven in het midden houden zo te zien de schaelaar vast, daar kun je eens onder kijken want zo te zien dit daar de fase draad verbonden. De aarde zit links op de foto, die moet je ook los halen, die verbind gewoon door.

Als je de wasmachine gewoon in een stopcontact drukt doet hij het gewoon uiteraard. Hebben m'n ouders al jaren, wist tot voor kort niet eens dat er zoiets was als een trekschakelaar voor een wasser (het is dat ik er nu een in huis heb, zou er nooit op komen).
pi_71256673
Van de 4 'verdiepte' schroeven moet de 2 onderste losschroeven. Dan van het aardblokje (links) moet je de schroef losschroeven waar de aardedraad onder zit (midden zo te zien).

Wel een lekker zooitje kwa kleuren trouwens.... hier is duidelijk een prutser bezig geweest.
Draai voor de zekerheid ook de 2 bovenste schroeven goed aan.
pi_71266793
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 16:39 schreef EvilPlatypus het volgende:

[..]

Je moet de schroeven gewoon losdraaien hoor, maar uiteraard pas als de stroom er af is! In de meterkast de groep uitzetten waar de schakelaar aan zit, neem geen risico!

De twee grote schroeven in het midden houden zo te zien de schaelaar vast, daar kun je eens onder kijken want zo te zien dit daar de fase draad verbonden. De aarde zit links op de foto, die moet je ook los halen, die verbind gewoon door.

Als je de wasmachine gewoon in een stopcontact drukt doet hij het gewoon uiteraard. Hebben m'n ouders al jaren, wist tot voor kort niet eens dat er zoiets was als een trekschakelaar voor een wasser (het is dat ik er nu een in huis heb, zou er nooit op komen).
Is het een probleem als ik alles uitschakel? Want heb geen idee in welke productgroep de trekschakelaar zit? (Dat ik op dat moment door heel het huis dan geen elektriciteit heb begrijp ik) Heb geen zin in gezeik als die lui het komen brengen en zien dat de oude wasmachine nog niet is ontkoppeld en daarom dat ding maar hier laten liggen.
  Moderator vrijdag 24 juli 2009 @ 09:43:12 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_71276603
Opzich is dat geen probleem, maar als je overal in huis de stroom eraf haalt moet je natuurlijk wel alle digitale klokken, dvd/video recorders e.d. apparatuur opnieuw instellen
pi_71285097
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 17:27 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Van de 4 'verdiepte' schroeven moet de 2 onderste losschroeven. Dan van het aardblokje (links) moet je de schroef losschroeven waar de aardedraad onder zit (midden zo te zien).

Wel een lekker zooitje kwa kleuren trouwens.... hier is duidelijk een prutser bezig geweest.
Draai voor de zekerheid ook de 2 bovenste schroeven goed aan.

Zooitje kwa kleuren valt mee, alleen heeft iemand oude en nieuwe kleuren zitten mixen.
De machine zit gewoon dubbelpolig geschakeld nu, alleen is bruin (nieuw) de fase, en rood (oud) de nul. Wat idd wel onlogisch is dat ze de bruine kabel ooit vervangen hebben (Die was vroeger groen) en de nul rood (= oude kabel?) geladen hebben.

TS: Spanningsloos maken hoeft niet perse, als de schakelaar op uit staat zijn de onderste 2 contactpunten spanningsloos. Maar goed, met 220V kun je beter, en zeker in jouw geval, dubbel veilig zijn en gewoon overal de prik afhalen. Dan zit je zoiezo veilig.

Dat een mediamarkt t niet mag aansluiten heeft te maken met aansprakelijkheid gok ik. Als er brand ontstaat doordat <insert chauffeurtje> je machine heeft aangesloten hebben ze een probleem....

En ze zetten geen electromonteurs op de vrachtwagen, dus sluiten ze het niet aan.

Officieel moet je, aangezien je machine soepele kabel heeft (geen vaste kern) ook aderhulsjes gebruiken.
pi_71290338
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:58 schreef DJSmiley het volgende:
Zooitje kwa kleuren valt mee, alleen heeft iemand oude en nieuwe kleuren zitten mixen.
En welke kleur heeft de aardedraad naar de klem toe?
quote:
Officieel moet je, aangezien je machine soepele kabel heeft (geen vaste kern) ook aderhulsjes gebruiken.
Dat hangt van het type klem af, bij een kooiklem hoeft het bv. niet... (wat volgens mij het geval is)
  dinsdag 28 juli 2009 @ 20:34:10 #18
204633 Fred2
Kritisch
pi_71407234
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 16:27 schreef MikeLowrey het volgende:
Nou zojuist een nieuwe wasmachine besteld. Toch bij de MM want ik krijg daar korting.
Beetje dom, weet zeker dat modern.nl dezelfde wasmachine goedkoper heeft en hem dan ook nog gratis komt bezorgen.

Overigens sluit geen enkele winkel tegenwoordig meer wasmachines aan op trekschakelaars.
Enerzijds omdat ze door de verzekering aansprakelijk kunnen worden gesteld voor schade door verkeerde montage en anderzijds kan de fabrikant moeilijk doen in geval van defecten omdat de wasmachine zonder de originele stekker is afgeleverd.
So we just called him Fred too
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')