abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 23 juli 2009 @ 23:20:17 #101
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_71268319
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 21:49 schreef marcodej het volgende:
Voor een nieuwe fiets is 700,- wel ongeveer het minimum denk ik. Ik heb zelf voor die prijs een Batavus met de goedkoopste afmontage (Shimano Sora) kunnen kopen, wel met carbon voorvork. Voor een beginner (zoals ik) een prima fietsje en is de eerste 2-3 jaar prima fietsen. Later kun je alsnog upgraden. Heb je wat meer budget, en weet je zeker dat je het leuk vind en voor langere tijd gaat doen, dan kan je gelijk voor een betere (en dus ook duurdere) afmontage gaan...

Enkele tips:
- Bij Shimano heb je verschillende versnellingsgroepen: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace (Oplopend in kwaliteit en dus ook in prijs). Voor de andere gangbare merken (Compagnolo, SRAM) weet ik het niet.
- Tiagra tot Ultegra komt het meest voor, maar met Sora is voor een beginner de eerste twee-drie jaar ook goed te fietsen. Je kan later altijd upgraden.
- Vraag bij de fietsenmaker naar overjarige modellen: dat zijn nieuwe fietsen, maar niet de nieuwste modellen. Scheelt in de prijs.
- Ga naar de fietsenmaker. Daar kan je je laten opmeten zodat je een goede framemaat hebt die bij je lengte past. Sowieso kan hij je goed adviseren.
- Vraag om een proefritje bij de FM. Koop ook niet via internet, maar bij de lokale FM ivm service
- Een triple (drie voorbladen) is in Nederland niet nodig, maar als je in de bergen gaat fietsen wel aan te raden. Je kan voor een dubbel kiezen (52/39 tandjes voor), maar ook voor een compact (twee kleinere voorbladen, kleinste blad meestal 34...)

Wat is je budget?


Lees anders onderstaande topics, die onlangs ook geopend zijn hierover, even door:
Racefiets kopen
Wielrenfiets kopen maar welke?
Super bedankt voor je info, alleen het budget.. het budget is er eigenlijk nu nog niet, maar als ik naar het front bel zou dat zo geregeld moeten zijn .
Als beginner hoef ik nog niet per sé het nieuwste van het nieuwste, zeker ook omdat ik niet weet hoe ik het vind. Stel dat ik na een paar maanden zeg, het is toch niks voor mij, dan zit je met een vrij grote aankoop in je maag.

Zal straks even die andere topics doorspitten, kijken of er nog iets interessants staat.
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
  FOK!fotograaf vrijdag 24 juli 2009 @ 06:46:33 #102
73911 ultra_ivo
pi_71274858
Compact is leuk als je veel in de heuvels fietst. Dan heb je veel aan de extreme verschillen voor. Triple zie ik juist als ideaal voor afwisselende gebieden (Benelux). Je hebt dan een middenblad waar je serieus veel mee kunt doen en kleine verschillen tussen de versnellingen. Compact (alhoewel toen dat woord nog niet bestond) heb ik begin jaren '90 uitgeprobeerd en na 1 seizoen al vervangen door triple. Sindsdien rij ik niks naders mee.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 08:28:44 #103
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_71275391
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 21:49 schreef marcodej het volgende:
-knip-

Enkele tips:
- Bij Shimano heb je verschillende versnellingsgroepen: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace (Oplopend in kwaliteit en dus ook in prijs). Voor de andere gangbare merken (Compagnolo, SRAM) weet ik het niet.
Aanvulling wat betreft Campagnolo. Daarbij loopt de range als volgt:

Veloce: Het minste en zou ik ook niet nemen tenzij je een fiets kan vinden die helemaal perfect is waar toevallig deze groep op zit.

Centaur: Mooie groep en is deels in carbon te krijgen, denk de beste keuze voor jou

Chorus: Groep waar ik zelf mee rij en wellicht iets te duur voor iemand die nog niet zeker is of hij/zij het leuk vindt. Wel een zeer goede groep die hekkensluiter is qua topsegment. Ik ben er zeer blij mee! Full carbon verkrijgbaar maar aan de prijs: 950-1000 euro. Dan heb je hem wel in carbon en met 11-speed. Zelf rij ik de vorige 10-speed versie

Record: Top segment op zijn best en enkel full carbon nog te krijgen. Gekkenwerk voor de meeste ook gezien de prijs. Zo uit mijn hoofd gaat dat een euro of 1300 kosten, dat wil je misschien voor de hele fiets nog niet uitgeven.

Super Record: Tsja.... Absoluut het beste wat er op de markt is. Tegenhanger van de dura ace van shimano maar wat mij betreft toch van een andere klasse. De prijs zal ik toch even noemen, die is namelijk ongeveer 1600-1700 euro.

Zelf zou ik kiezen tussen Shimano en Campagnolo, waarbij ik zelf Campagnolo heb en dat bevalt erg goed moet ik zeggen.

Waar rijden de mensen in dit topic mee? Zelf rij ik dus met een Campa Chorus
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_71275535
Op de Kuota Centaur Carbon 09 en op de winterfiets een mix van Ultegra en Dura Ace
  FOK!fotograaf vrijdag 24 juli 2009 @ 08:52:42 #105
73911 ultra_ivo
pi_71275735
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 08:28 schreef jackson het volgende:

[..]

Aanvulling wat betreft Campagnolo. Daarbij loopt de range als volgt:

Veloce: Het minste en zou ik ook niet nemen tenzij je een fiets kan vinden die helemaal perfect is waar toevallig deze groep op zit.
Campa heeft regelmatig modelseries die onder de Veloce te vinden zijn, zoals Stratos en Mirage. Mirage had een aantal zwakke punten, maar ook heel goede achternaven. Jarenlang reed ik zelfs heel bewust met een Mirage achternaaf omdat dat de enigste was met industrielagers (nu rij ik met een DT naaf). Veloce is meer dan goed genoeg. Ik heb veel Veloce onderdelen op zowel mijn brevettenfiets als mijn vakantiefiets. En ik ga er toch een stuk ruwer mee om dan de meeste racefeitsers. Problemen heb ik met Veloce nooit gehad. Alleen de oude Mirage 8-speed ergopower grepen wilden na lang gebruik wel eens wat onderdelen verliezen. De metalen ergopower grepen vertrouw ik een stuk meer.
quote:
Waar rijden de mensen in dit topic mee? Zelf rij ik dus met een Campa Chorus
De aandrijfeenheid is bij mij altijd Campa, Veloce/Centaur mix. Achternaven tegenwoordig van DT (onyx in de vakantiefiets 340 in de brevettenfiets), voornaaf altijd van SON. Remmen zijn op m'n brevetfiets van Suntour (oude single pivot), op m'n vakantiefiets van Tektro. Zadels zijn altijd van Brooks.
Ik hou het voorlopig bij 9-speed, daar kan ik het beste onderdelen mee mixen.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:07:35 #106
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71275948
Ik heb dit jaar een Gazelle instap model gekocht van 1 jaar oud voor 399 euro, Sora groep. Zat een stuur op dat verstelbaar is dwz dat je de hoek waaronder het staat kan veranderen (ik weet echt de juiste benaming dus niet). Dat leek leuk, flexibel, maar merk nu dat als ik heuvelop/heuvelaf ga of een stuk wil sprinten, het stuur niet helemaal solide aanvoelt, ga het vervangen door een vaste stuurpen binnenkort. Dan doe ik ook een carbon voorvork, en dan wordt de fiets als ik het goed heb al een stukje stijver. Ik ben 100+ kilo dus de boel moet vooral stevig zijn!
Het standaard zadel dat erop zat heb ik al heel snel vervangen door een Brooks B17 want ik had enorme zadelpijn telkens, sinds ik een goed zadel heb is dat helemaal voorbij
Nog bedankt voor de tip ivo
Ik wil de sora group uiteindelijk upgraden naar een 105, maar zal dat denk ik in stappen doen, probeer nu te bedenken wat ik eerste doe...remmen...ketting...deraileur...cassette? Wat dat betreft als iemand de gouden tip heeft, schroom niet! Ik begin denk ik met de remmen, want wat er nu op zit vind ik maar matig. Verder zien we het wel.

Er zat trouwens een trippel op, en dat laat ik maar lekker zo denk ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door Captain_Fabulous op 24-07-2009 09:21:55 ]
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:11:25 #107
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_71276013
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 08:52 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Campa heeft regelmatig modelseries die onder de Veloce te vinden zijn, zoals Stratos en Mirage. Mirage had een aantal zwakke punten, maar ook heel goede achternaven. Jarenlang reed ik zelfs heel bewust met een Mirage achternaaf omdat dat de enigste was met industrielagers (nu rij ik met een DT naaf). Veloce is meer dan goed genoeg. Ik heb veel Veloce onderdelen op zowel mijn brevettenfiets als mijn vakantiefiets. En ik ga er toch een stuk ruwer mee om dan de meeste racefeitsers. Problemen heb ik met Veloce nooit gehad. Alleen de oude Mirage 8-speed ergopower grepen wilden na lang gebruik wel eens wat onderdelen verliezen. De metalen ergopower grepen vertrouw ik een stuk meer.
[..]

De aandrijfeenheid is bij mij altijd Campa, Veloce/Centaur mix. Achternaven tegenwoordig van DT (onyx in de vakantiefiets 340 in de brevettenfiets), voornaaf altijd van SON. Remmen zijn op m'n brevetfiets van Suntour (oude single pivot), op m'n vakantiefiets van Tektro. Zadels zijn altijd van Brooks.
Ik hou het voorlopig bij 9-speed, daar kan ik het beste onderdelen mee mixen.
Goede aanvulling wat betreft Campa denk... Zelf nooit mee gereden dus heb het van horen zeggen en fora op internet. Ieder zijn mening natuurlijk maar deze mening klinkt plausibel

Ter aanvulling rij ik zelf op een Tica+ frame van Van Tuyl . Wat betreft zadels heb ik net een andere, namelijk een Fi'zi:k.
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:26:31 #108
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71276297
Omdat de remmen me echt wat irriteren (qua kwaliteit) ging ik eens kijken op featherbikes en zie :

Shimano BR-5600 105 Remset 359 g ¤69.00

Shimano BR-6600 Ultegra Remset 220 g ¤79.00

Campagnolo Veloce Skeleton remset 349 g ¤85.00

En dan weet ik het ook even niet...aangezien ik geen klein menneke ben wil ik vooral een stevige, goede remgroep, of die 100 gram lichter is zal me een zorg wezen. Maar ik heb geen flauw idee hoe Campa en Shimano te vergelijken zijn. De Ultegra is lichter en een paar euro goedkope...maar het verschil is te klein om als factor mee te nemen. Iemand toevallig met beiden gereden en dus ervaringsdeskundige?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:58:53 #109
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_71276955
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 09:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Omdat de remmen me echt wat irriteren (qua kwaliteit) ging ik eens kijken op featherbikes en zie :

Shimano BR-5600 105 Remset 359 g ¤69.00

Shimano BR-6600 Ultegra Remset 220 g ¤79.00

Campagnolo Veloce Skeleton remset 349 g ¤85.00

En dan weet ik het ook even niet...aangezien ik geen klein menneke ben wil ik vooral een stevige, goede remgroep, of die 100 gram lichter is zal me een zorg wezen. Maar ik heb geen flauw idee hoe Campa en Shimano te vergelijken zijn. De Ultegra is lichter en een paar euro goedkope...maar het verschil is te klein om als factor mee te nemen. Iemand toevallig met beiden gereden en dus ervaringsdeskundige?
Ben absoluut geen ervaringsdeskundige op het gebied van remmen... Sowieso vind ik alle remmen waardeloos zeker na wat regen. Wat betreft bovenstaande remmen lijkt mij na een korte blik op de site dat het niet veel uitmaakt. Wanneer je bereidt bent om een paar euro meer te betalen zou een overweging kunnen zijn deze te nemen:

Campagnolo Centaur Skeleton remset 334 g ¤99.00
(http://www.featherbikes.nl/product_info.php?cPath=168_35_99&products_id=139)

Ogen net wat robuuster
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_71277530
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 08:28 schreef jackson het volgende:

[..]

Waar rijden de mensen in dit topic mee? Zelf rij ik dus met een Campa Chorus
SRAM force, erg tevreden...
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
  FOK!fotograaf vrijdag 24 juli 2009 @ 11:01:06 #111
73911 ultra_ivo
pi_71278709
Shimano remmen op Campa grepen past, Campa remmen op Shimano grepen past niet. Bij Shimano zit de ontspanner in de remhoef, bij Campa in de remgreep.
De moderne double pivot remmen bevallen mij juist niet, die zijn mij te agressief. Ik hou van remmen waar ik veel mee kan varieren, een beetje extra handkracht maakt mij dan niks uit. Of een rem goed remt in de regen of niet hangt vooral van je remblokjes af.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 11:10:47 #112
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71278999
Aha, dus dan moet ik of helemaal Campa gaan qua remmen, of alles Shimano houden. das duidelijk. Zal eens gaan rondkijken wat er qua remblokjes te koop is, featherbikes biedt maar 1 soort blokjes aan voor Shimano.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  FOK!fotograaf vrijdag 24 juli 2009 @ 11:13:04 #113
73911 ultra_ivo
pi_71279071
Als je ook Campa wilt qua remmen zit je gelijk vast aan een Campa achterderailleur. Heb je 9-vits achter dan kun je je oude Shimano naaf houden, zo niet dan gelijk ook een Campa naaf. (en wordt een nieuwe fiets bijna goedkoper).
  vrijdag 24 juli 2009 @ 11:16:49 #114
130803 Gripper
Get a grip
pi_71279190
Volledig Ultegra afgemonteerd hier, wel zo makkelijk
Volgende fiets wordt denk ik wel met een double ipv triple. handig voor in de bergen, dat wel, maar hier in Nederland gebruik je nooit alle 30 versnellingen
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 24 juli 2009 @ 11:25:58 #115
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71279479
Ik zit echt in dubio, of ik nou zo snel mogelijk een anddere fiets wil of deze nog een jaar of twee houden maar dan echt helemaal naar m'n wensen ompimpen. Het frame is sterk zat voor me, de randapparatuur kan alleen op sommige plekken een stuk beter denk ik
Krijg trouwens wel het idee dat fietsers elkaar behoorlijk gek maken qua materiaal. Als ik zie dat ivo op een veloce group half Europa afcrost...dat is nou niet de duurste group die er is , zie zo groupen die 2 tot 3 keer zo duur zijn. Dus het is ook allemaal behoorlijk relatief .
Maar een Ultegra groep zal (mits goed onderhouden) waarschijnlijk langer meegaan dan een Sora (en Gripper jij haalde toch je fiets elk jaar helemaal uit elkaar om alles schoon te maken ed?).
Dilemmas!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_71279936
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 11:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Maar een Ultegra groep zal (mits goed onderhouden) waarschijnlijk langer meegaan dan een Sora
Dilemmas!
Zou je denk ja

Ik heb ook volledig ultegra, schakelt heerlijk. Groot verschil met Sora - met 105 wat minder - maar dat is dan ook logisch gezien de prijs. Dura-ace zou ik niet doen, dat slijt weer sneller dan ultegra omdat dura-ace lichter is gemaakt.

Ik heb ook 'n triple, en ik begrijp de discussie niet helemaal. Boeiend wat iemand op zijn fiets heeft liggen, als-ie maar hard kan trappen!
Hmm, Nutella.
pi_71280162
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 21:29 schreef Haarklip het volgende:
Oké, ik heb even een serieuze vraag (A)

...., maar zou iemand mij kunnen zeggen voor hoeveel je als beginner een leuk fietsje hebt?
inderdaad een nieuwe fiets begint al snel bij ± 700 euro maar als je wat geduld op kan brengen en kritisch marktplaats af struint kun je daar ook van alles tegen komen.

Ik heb er vorig jaar een Empella fiets gevonden. Uitstekend onderhouden, compleet Ultegra afgemonteerd, San Marco zadel, extra binnenbandje, 2 nieuwe buitenbanden, fietstasje, 2 bidons, bidonhouder, 2 fietspompen en een nieuwe set remblokjes voor het verschrikkelijke bedrag van 150 Euro.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 12:55:01 #118
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71282483
105 8-speed doet het nog steeds erg goed en superbetrouwbaar
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_71283656
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 09:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik heb dit jaar een Gazelle instap model gekocht van 1 jaar oud voor 399 euro, Sora groep. Zat een stuur op dat verstelbaar is dwz dat je de hoek waaronder het staat kan veranderen (ik weet echt de juiste benaming dus niet). Dat leek leuk, flexibel, maar merk nu dat als ik heuvelop/heuvelaf ga of een stuk wil sprinten, het stuur niet helemaal solide aanvoelt, ga het vervangen door een vaste stuurpen binnenkort. Dan doe ik ook een carbon voorvork, en dan wordt de fiets als ik het goed heb al een stukje stijver. Ik ben 100+ kilo dus de boel moet vooral stevig zijn!
Het standaard zadel dat erop zat heb ik al heel snel vervangen door een Brooks B17 want ik had enorme zadelpijn telkens, sinds ik een goed zadel heb is dat helemaal voorbij
Nog bedankt voor de tip ivo
Ik wil de sora group uiteindelijk upgraden naar een 105, maar zal dat denk ik in stappen doen, probeer nu te bedenken wat ik eerste doe...remmen...ketting...deraileur...cassette? Wat dat betreft als iemand de gouden tip heeft, schroom niet! Ik begin denk ik met de remmen, want wat er nu op zit vind ik maar matig. Verder zien we het wel.

Er zat trouwens een trippel op, en dat laat ik maar lekker zo denk ik.
Ik ben mijn Sora groep ook langzaam aan het upgraden. Ik heb er vorig jaar al eens een betere cassette opgezet, afgelopen voorjaar Ultegra derailleurs en er zit nu een 105 ketting op. Dit is helaas een noodgreep omdat ik liever een Ultegra ketting had, maar de ketting die erop zat was versleten en de FM waar ik was had alleen een 105 ketting. De remhoeven heb ik nog niet vervangen, die werken nog goed. Ik heb er alleen wel Ultegra remblokken op gezet omdat die Sora dingen voor geen meter remden.
De reden dat ik die derailleurs moest vervangen was gewoon gebrekking onderhouden fietsen door de pekel, maar omdat ik wat anders wilde maakte me dat toch niet uit

Onderhoud is ook echt het belangrijkste voor de levensduur. Gewoon af en toe eens alles uitelkaar halen, schoonpoetsen, smeren en weer inelkaar zetten.

Ik had trouwens ook een vraagje: Er zit nu 8 speed op, maar dit wil ik misschien upgraden naar 9 of 10, omdat ik Ultegra of 105 shifters wil (voorlopig nog niet nodig want de huidige shifters werken nog goed)
Moet ik dan ook de kettinglbaden voor vervangen? Want dan wordt het een duurder grapje, er zit nu een FSA crankstel op, en die wil ik wel graag behouden
pi_71283868
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 11:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Krijg trouwens wel het idee dat fietsers elkaar behoorlijk gek maken qua materiaal. Als ik zie dat ivo op een veloce group half Europa afcrost...dat is nou niet de duurste group die er is , zie zo groupen die 2 tot 3 keer zo duur zijn. Dus het is ook allemaal behoorlijk relatief .
Ik heb zelf het idee dat het inderdaad allemaal wat overdreven wordt. Een vriend van me fietst op een fiets met alles Sora. Is nog niks aan kapot, en hij rijdt gewoon hard. Zelf rij ik op een mix van tiagra en 105.

Hiervoor reed ik op een 30 jaar oude raleigh sirocco. Toen ik mijn nieuwe fiets kocht was het verschil merkbaar, maar uiteindelijk moest ik nog steeds trappen. Daar zit toch 95% van je snelheid in...
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:30:47 #121
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71283922
Net even m'n fiets weer opgehaald van FM, en een carbon voorvork is vooral comfortabeler omdat de schokken beter worden opgevangen, niet stijver of sterker dan wat ik nu heb...zo leert een mens weer wat. Op zich is die vork die er nu inzet goed (en zeker sterk genoeg voor mijn gewicht enzo), alleen op onregelmatige wegen geeft ie alle schokken direct door. dus in de herfst maar eens voorvork laten doen, en stuurpen.
Een ketting vervangen moet ik zelf kunnen toch? En hoe moeilik is een casette vervangen eigenlijk?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:39:38 #122
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_71284322
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:29 schreef thettes het volgende:

[..]

Ik heb zelf het idee dat het inderdaad allemaal wat overdreven wordt. Een vriend van me fietst op een fiets met alles Sora. Is nog niks aan kapot, en hij rijdt gewoon hard. Zelf rij ik op een mix van tiagra en 105.

Hiervoor reed ik op een 30 jaar oude raleigh sirocco. Toen ik mijn nieuwe fiets kocht was het verschil merkbaar, maar uiteindelijk moest ik nog steeds trappen. Daar zit toch 95% van je snelheid in...
Ja, als je niet trapt kom je over het algemeen slecht vooruit tenzij je toevallig boven aan een berg staat . Ik geloof er zeker in dat mensen elkaar gek maken maar je wilt natuurlijk niks anders dan zoveel mogelijk van je trapkracht overbrengen op dat wiel achter je. Ben er van overtuigd dat goede spullen daarin behoorlijk meewerken. Zaken als stugheid van frame maar ook je groep zijn essentieel.

Ik geloof zelf minder in een paar honderd gram winst voor wat onderdelen qua gewicht.
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:41:19 #123
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71284386
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Net even m'n fiets weer opgehaald van FM, en een carbon voorvork is vooral comfortabeler omdat de schokken beter worden opgevangen, niet stijver of sterker dan wat ik nu heb...zo leert een mens weer wat. Op zich is die vork die er nu inzet goed (en zeker sterk genoeg voor mijn gewicht enzo), alleen op onregelmatige wegen geeft ie alle schokken direct door. dus in de herfst maar eens voorvork laten doen, en stuurpen.
Een ketting vervangen moet ik zelf kunnen toch? En hoe moeilik is een casette vervangen eigenlijk?
casette vervangen is erg simpel, maar je hebt er wel een special stukje gereedschap voor nodig (ok sommige mensen klussen het zelf)
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_71284469
Ik denk dat vooral goed onderhoud van de fiets wat verschil kan opleveren.

Daarnaast zal de eventueel overtollige kilootjes verliezen ook nog wel wat verschil maken
pi_71284505
Overigens kunnen al die grammetjes met wat hoogtemeters in een parcours natuurlijk een stuk meer schelen. Heb zelf mijn tweede keer op de ventoux met opzet geen fotocamera/tweede bidon meegenomen, puur vanwege gewicht
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:44:21 #126
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_71284509
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:43 schreef nodisch18 het volgende:
Daarnaast zal de eventueel overtollige kilootjes verliezen ook nog wel wat verschil maken
Dat scheelt wel veel.... en daar heb ik nog een beste slag te maken
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:47:07 #127
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71284637
Same here...eerst een paar kilo's eraf voor ik ga kijken of een onderdeel 100 gram zwaarder is of niet
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_71284785
Ventieldopjes verwijderen kan ook nog wat winst opleveren!
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:52:03 #129
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71284835
http://www.featherbikes.nl/product_info.php?products_id=1609
Dit nodig of haal je zo'n cassette ook met je vingers los?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_71285189
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:50 schreef nodisch18 het volgende:
Ventieldopjes verwijderen kan ook nog wat winst opleveren!

En de remmen zou je er ook best kunnen afhalen! Met 2 spaken minder kom je vast ook nog wel boven, scheelt ook weer! Of 1 trapper eraf halen, phoe hee maar dat scheelt een hoop gewicht
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:09:22 #131
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71285585
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
http://www.featherbikes.nl/product_info.php?products_id=1609
Dit nodig of haal je zo'n cassette ook met je vingers los?
zo'n ding gebruikte ik vroeger gewoon een ouwe ketting voor, om de bout die in je casette zit eruit te halen heb je ook een speciale tool nodig
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_71286122
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:00 schreef cyclechick het volgende:

[..]

En de remmen zou je er ook best kunnen afhalen! Met 2 spaken minder kom je vast ook nog wel boven, scheelt ook weer! Of 1 trapper eraf halen, phoe hee maar dat scheelt een hoop gewicht
Wat heb je eigenlijk aan derailleurs? Versnelling zijn voor mietjes, alleen maar overbodig gewicht!

Ik heb trouwens mijn ventieldopjes er ook niet op, puur omdat ik vind dat het er niet uitziet
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:29:48 #133
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71286348
Zadel kan er ook wel af..
In de bergen sta je toch alleen maar op je pedaaltjes..
pi_71286659
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
pi_71287061
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:29 schreef ursel het volgende:
Zadel kan er ook wel af..
In de bergen sta je toch alleen maar op je pedaaltjes..
Woensdag heb ik nog een paar km moeten staan op de pedalen omdat m'n zadel helemaal los zat

Je moet Fränk Schleck op zo'n eenwieler zetten, kan je lachen
  vrijdag 24 juli 2009 @ 15:00:11 #136
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71287519
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:09 schreef el_salvador het volgende:

[..]

zo'n ding gebruikte ik vroeger gewoon een ouwe ketting voor, om de bout die in je casette zit eruit te halen heb je ook een speciale tool nodig
deze?
http://www.featherbikes.nl/product_info.php?products_id=543

Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_71288003
Ik heb laatst zonder mezelf gefietst, maar dat ging zelfs bergaf niet echt snel
pi_71288038
105 Triple
  vrijdag 24 juli 2009 @ 15:29:46 #139
130803 Gripper
Get a grip
pi_71288521
quote:
Jep. Let wel goed op welk soort cassette je hebt!
Als je thuis een bankschroef hebt: die cassette moer bestaat ook als losse moer, zonder sleutel eraan vast dus. Die zet je dan in de bankschroef, wiel erop zetten, en dan kun je het makkelijk losdraaien met dat andere stuk gereedschap met kettinkje eraan. Vastdraaien is nog makkelijker; wiel op de moer zetten, en rechtsom draaien tot de boel vast zit.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_71289171
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:48 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Woensdag heb ik nog een paar km moeten staan op de pedalen omdat m'n zadel helemaal los zat

Je moet Fränk Schleck op zo'n eenwieler zetten, kan je lachen
Jens Voigt heeft het ooit eens zonder stuur geprobeerd...
  vrijdag 24 juli 2009 @ 16:22:16 #141
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71290086
Dat valt me nog mee, met twee stukken extra gereedschap die niet schrikbarend duur zijn, kun je dus zelf je cassette wiselen...ook handig als je de boel eens uit elkaar wil om schoon te maken.
Maandag maar om 9:00 bij de Lidl staan voor die fiets standaard...zal een stuk praktischer zijn bij klein onderhoud of zowiezo schoonmaken en smeren !
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_71292473
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 15:48 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

Jens Voigt heeft het ooit eens zonder stuur geprobeerd...
Hincapie ook:

pi_71292490
Die standaard ga ik ook even scoren. Handig ding!
pi_71292973
Ik ook. Voor de kleine klusjes.

Het ziet er overigens hoopvol uit in het westen des lands voor vanavond. Strak blauw luchtje sinds vanmiddag.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_71293799
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 17:55 schreef marcodej het volgende:
Ik ook. Voor de kleine klusjes.

Het ziet er overigens hoopvol uit in het westen des lands voor vanavond. Strak blauw luchtje sinds vanmiddag.
Ik heb vanmiddag even een kort rondje semi-droog kunnen fietsen
Nog een viaductsprintje gewonnen van een knaap op een mtb, maar ik kreeg hem er ook niet af
pi_71300408
Vandaag een kort rondje (tegen de 40km) gedaan, maar wel een hevig rondje. Heen met wind tegen een demarrage-oefening gedaan: als je kon, zoveel mogelijk demarreren... Ik kon vier/vijf keer wegspringen. Terug met wind mee gewoon volle bak gereden...

Hoewel het dus kort was, was het wel hevig, want al die versnellingen gaan echt in de benen zitten. Toen we als afsluiter 6x het beruchte klimmetje van 20% volle bak gedaan hadden, was ik helemaal dood.

Ik was ook niet goed overigens, want ik had weer eens teveel vettigheid (patat) vantevoren gegeten: tweede keer dat ik dat gedaan had en mn maag was weer helemaal van slag, zat weer tegen het kotsen aan. Volgende keer gewoon wat dikke boterhammen eten...

Zondag naar Schoorl om te trainen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  vrijdag 24 juli 2009 @ 22:06:26 #147
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71300551
Ik fiets altijd erg goed op patat. Als ik langs de polderbaan rij staan die patatkramen er, en dan krijg ik toch enorme trek hoor.
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_71302993
heeey y'all....

weer terug in Nederland, wou vandaag voor het eerst weer fietsen, was 2 km onderweg en reed ineens in een wolkbreuk ten oosten van groningen... heelrijke come back...

maar heeft iemand tips om je stuurlint te vervangen?

en weet iemand toevallig hoe hard ze fietsen en hoe ver in het laagste klasse wilerwedstrijden ze rijden?
pi_71304652
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 23:14 schreef Mkoolster het volgende:
heeey y'all....

weer terug in Nederland, wou vandaag voor het eerst weer fietsen, was 2 km onderweg en reed ineens in een wolkbreuk ten oosten van groningen... heelrijke come back...

maar heeft iemand tips om je stuurlint te vervangen?

en weet iemand toevallig hoe hard ze fietsen en hoe ver in het laagste klasse wilerwedstrijden ze rijden?
Ik fietste vandaag ook ten oosten en zuiden van Groningen, maar hield het redelijk droog.
Op internet zijn wel sites waar staat hoe je een stuurlint vervangt.
pi_71304785
Na de Avondetappe weet ik nog zekerder dat ik echt een keer die Ventoux op wil klimmen. Het moet en zal een keer gebeuren!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zaterdag 25 juli 2009 @ 03:28:23 #151
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71307613
Ventoux is leuk, maar de pico veleta is pas echt klimmen

neemt niet weg dat ik de ventoux ook nog wil doen hoor
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
  zaterdag 25 juli 2009 @ 10:00:57 #152
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71308883
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 00:10 schreef marcodej het volgende:
Na de Avondetappe weet ik nog zekerder dat ik echt een keer die Ventoux op wil klimmen. Het moet en zal een keer gebeuren!
Het is "maar" 100 km van waar wij zitten in augustus..
Toch ff kijken of we klein ritje kunnen maken..
pi_71315719
Zo, de montagestandaard van de Lidl is binnen. Ze waren ze net aan het stallen, dus heb ik gelijk de eerste meegepikt Vanavond maar even kijken of het wat is, nu de Ventoux kijken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zaterdag 25 juli 2009 @ 15:47:50 #154
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71316033
Oe, na de tour ook maar ff kijken bij de lidl dan..
  zaterdag 25 juli 2009 @ 17:38:39 #155
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71319543
Zo, ook binnen. De een was nog aan het leegruimen en wou het niet pakken voor me.
De ander had het net klaar liggen en had er maar 3..
pi_71320085
Net ff opgezet. Goede hoogte en het staat bestwel stabiel (Hoewel je die haak daarvoor bestwel strak vast moet zetten...). Alleen mijn voorwiel kan net niet recht staan tussen die twee 'sprietjes'. Het is jammer dat die twee steuntjes niet verschuifbaar zijn. Als ik die iets naar boven had kunnen schuiven, dan had het wiel wel gepast... Het scheelt maar 2cm ofzo...

Maar goed, het voldoet en het dondert in ieder geval niet om.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_71323513
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 00:10 schreef marcodej het volgende:
Na de Avondetappe weet ik nog zekerder dat ik echt een keer die Ventoux op wil klimmen. Het moet en zal een keer gebeuren!
Ik ook

Vandaag heb ik 90 km tegen de wind ingefietst, had in totaal 800 meter wind mee, en de rest alles tegen.
Op m'n mp3 lekker Radio Tour de France aan, heerlijk!

Maandag sta ik om 9.00 op de stoep bij Lidl.
pi_71324264
Zo, niet gefietst, wel fiets-geklust: nieuwe km teller met hartslagmeter en trapfrequentie erop gemonteerd, en ook maar gelijk schoongemaakt toen ik eenmaal bezig was. nu ziet het er weer tip-top uit en het lijkt te werken, morgen hopelijk even een stukje fietsen!
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 20:44:18 #159
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71324270
Mijn achterbuiten band is naar de klote..
Voelde donderdag wel wat raars aan de achterband, maar toen ik thuis kwam nog niet naar gekeken..

Zit er een kleine hobbel in en op die plek is die ook redelijk slecht.
Vertrouw het eigenlijk niet om morgen er een lange tocht mee te doen..

Mijn oude fiets is de ketting al beetje aan het roesten..
Is dat nog makkelijk te verhelpen of hopeloze zaak om die ff snel op te lappen voor morgen..
  zaterdag 25 juli 2009 @ 21:02:01 #160
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71324693
Voorband werd na een paar dagen al zacht, dus maar even de binnenband vervangen. Morgen 100 km tocht in Weesp doen. Het weer lijkt goed te worden!
Zag dat m'n achterband een beetje ' vierkant' begint te worden...het zijn continental 3000GP kent iemand die? Zal er maar een 4000 omleggen denk ik...en maandag 900 bij de Lidl staan ook! Mischien zo'n shirt met lange mouwen scoren, heb ik nog niet en die prijs is heel vriendelijk.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  zaterdag 25 juli 2009 @ 21:17:05 #161
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71325020
9:00 bij de lidl allemaal? zou het echt zo hard gaan voor die fietsspullen? ik bedoel die goedkope laptops enzo gaan altijd als een trein, maar een fietspomp?
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
  zaterdag 25 juli 2009 @ 21:19:00 #162
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71325064
Veel van die spullen krijgen ze maar drie of vier van binnen...ben al vaak genoeg in m'n lunchpauze naar de Aldi of Lidl geweest voor dit soort aanbiedingen om te constateren dat ze al weg zijn.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  zaterdag 25 juli 2009 @ 21:24:18 #163
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71325172
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 21:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Veel van die spullen krijgen ze maar drie of vier van binnen...ben al vaak genoeg in m'n lunchpauze naar de Aldi of Lidl geweest voor dit soort aanbiedingen om te constateren dat ze al weg zijn.
Ik kwam er vandaag en ze hadden ze net neer gelegd en maar 3 standaarden..
Voortaan ook op de zaterdag eind van de dag gaan..
  zaterdag 25 juli 2009 @ 21:39:01 #164
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71325540
jullie zijn echte lidl pro's ik zie het al
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
  zaterdag 25 juli 2009 @ 22:01:51 #165
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_71326117
Ik denk dat ik maandag ook maar ga proberen die standaard te scoren, al 'moet' ik zondag nog de kroeg in, dus ik denk niet dat ik 9 uur ga halen
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_71337324
hoeveel omwentelingen per minuut is goed om te trainen, op een vlakke weg?
Ik moest vandaag op de racefiets naar de sportschool -zusje kwam in paniek aan dat ze NU mijn fiets moest lenen en de nieuwe gadgets werken!

Ik had nu tussen de 90 en 106 rpm zo'n beetje, hoewel ik de brug dan weer met 113 opging. leuk om te zien
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
pi_71337848
quote:
Op zondag 26 juli 2009 13:29 schreef cyclechick het volgende:
hoeveel omwentelingen per minuut is goed om te trainen, op een vlakke weg?
Ik moest vandaag op de racefiets naar de sportschool -zusje kwam in paniek aan dat ze NU mijn fiets moest lenen en de nieuwe gadgets werken!

Ik had nu tussen de 90 en 106 rpm zo'n beetje, hoewel ik de brug dan weer met 113 opging. leuk om te zien
Volgens mij is dat een prima rpm.

Ik probeer zelf altijd 100 / 110 te zitten.
Hmm, Nutella.
pi_71338186
Oke ik ben dus geen pro laat staan een amateur met wielrennen. Toch heb ik bedacht om misschien te gaan beginnen met fietssen. Nu heb ik een aantal problemen. Ik heb de ballen verstand van wat ik precies moet hebben en waar ik op moet letten. Tevens is mijn budget om een fiets te kopen niet extreem hoog en wil ik het eerst natuurlijk rustig aan kijken wat ik allemaal kan ja de nee.

Hebben jullie tips/ adviezen whatever voor me hoe ik kan beginnen? Verstandig om bijvoorbeeld een 2de hands fiets te kopen op marktplaats voor een aantal tientjes?

Bedankt alvast!
pi_71338501
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 21:49 schreef marcodej het volgende:
Voor een nieuwe fiets is 700,- wel ongeveer het minimum denk ik. Ik heb zelf voor die prijs een Batavus met de goedkoopste afmontage (Shimano Sora) kunnen kopen, wel met carbon voorvork. Voor een beginner (zoals ik) een prima fietsje en is de eerste 2-3 jaar prima fietsen. Later kun je alsnog upgraden. Heb je wat meer budget, en weet je zeker dat je het leuk vind en voor langere tijd gaat doen, dan kan je gelijk voor een betere (en dus ook duurdere) afmontage gaan...

Enkele tips:
- Bij Shimano heb je verschillende versnellingsgroepen: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace (Oplopend in kwaliteit en dus ook in prijs). Voor de andere gangbare merken (Compagnolo, SRAM) weet ik het niet.
- Tiagra tot Ultegra komt het meest voor, maar met Sora is voor een beginner de eerste twee-drie jaar ook goed te fietsen. Je kan later altijd upgraden.
- Vraag bij de fietsenmaker naar overjarige modellen: dat zijn nieuwe fietsen, maar niet de nieuwste modellen. Scheelt in de prijs.
- Ga naar de fietsenmaker. Daar kan je je laten opmeten zodat je een goede framemaat hebt die bij je lengte past. Sowieso kan hij je goed adviseren.
- Vraag om een proefritje bij de FM. Koop ook niet via internet, maar bij de lokale FM ivm service
- Een triple (drie voorbladen) is in Nederland niet nodig, maar als je in de bergen gaat fietsen wel aan te raden. Je kan voor een dubbel kiezen (52/39 tandjes voor), maar ook voor een compact (twee kleinere voorbladen, kleinste blad meestal 34...)

Wat is je budget?


Lees anders onderstaande topics, die onlangs ook geopend zijn hierover, even door:
Racefiets kopen
Wielrenfiets kopen maar welke?
Drasss: Misschien heb je hier wat aan
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
pi_71338739
Bedankt Cyclechick! Ik ga even rondkijken + lezen
pi_71338774
quote:
Op zondag 26 juli 2009 14:23 schreef Drasss het volgende:
Bedankt Cyclechick! Ik ga even rondkijken + lezen
ik heb alleen gequote, bedank Marcodej maar
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
pi_71339894
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 20:43 schreef cyclechick het volgende:
Zo, niet gefietst, wel fiets-geklust: nieuwe km teller met hartslagmeter en trapfrequentie erop gemonteerd, en ook maar gelijk schoongemaakt toen ik eenmaal bezig was. nu ziet het er weer tip-top uit en het lijkt te werken, morgen hopelijk even een stukje fietsen!
Van een mooie fiets ga je alleen maar harder fietsen
  zondag 26 juli 2009 @ 15:45:41 #173
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71340701
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:17 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Van een mooie fiets ga je alleen maar harder fietsen
net als van een mooi nieuw shirt of als een vrouw je inhaalt
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_71341784
Net terug uit Schoorl en omgeving. Lekker fietsen daar! Uiteindelijk een rondje van 90km gedaan met acht man (richting Den Helder) en een beetje de toerist uitgehangen af en toe.

Gelijk uit de auto eerst de klimweg gedaan. Mede doordat de spieren nog niet opgewarmd waren en de ingebouwde drempels (lees: stoeprandjes) daar, was het echt een smerig pokkeding. Vond hem zwaarder dan het Kopje van Bloemendaal. Een aantal, waaronder ik, moesten zelfs de triple schakelen om omwentelingen te houden. Vooral die stoeprandjes maakte hem lastig...

Verder wel genoten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zondag 26 juli 2009 @ 16:58:01 #175
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71342475
Zo, net aangekomen van ritje op mijn oude barrel..
Was wel weer ff wennen, maar rijdt toch nog wonderbaarlijk goed..
Toch nog mooi op de 90 afgeklokt.
  zondag 26 juli 2009 @ 17:37:16 #176
62913 Blik
The one and Only!
pi_71343375
Vandaag ook weer leuk rondje gereden, 44 km. Had mijn zadelpositie eens veranderd. Kreeg altijd flinke rugpijn tijdens het fietsen. Het het zadel wat naar voren gezet en het is echt een wereld van verschil. Nu nog een kortere stuurpen (2 cm korter) en dan zit ik volgens mij perfect
  zondag 26 juli 2009 @ 17:46:57 #177
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71343623
Ook net terug, nog net finish gezien, heerlijk weertje hoor
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_71344291
ook net n uurtje terug van n rondje van 107 km, paar kleine bergjes, en heel mooi landschap in duitsland ...
pi_71347181
Hmm net ff gefiets maakt mijn achterem opeens een vaag geluid alsof hij helemaal versleten is of onder de modder zit.
Wat beide dus niet zo is.
Ik zie ook niets verkeerd ofzo.
Heb wel laatst mijn wiel helemaal schoongemaakt, kan het daarmee te maken hebben.
Zou een beetje olie/vaseline helpen?


Net een oude koga gekregen van mijn buurman met dura ace, kga hem helemaal opknappen en hem dan als stadfiets te gebruiken .
Ketting en de cassete zijn nog in goeie staat .
  zondag 26 juli 2009 @ 20:24:05 #180
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71347462
nu weet ik ook alweer waarom ik met mooi weer geen handschoenen aan had.
Mijn mooie stip is weer terug.
pi_71350428
quote:
Op zondag 26 juli 2009 20:14 schreef Kadooosh het volgende:
Hmm net ff gefiets maakt mijn achterem opeens een vaag geluid alsof hij helemaal versleten is of onder de modder zit.
Wat beide dus niet zo is.
Ik zie ook niets verkeerd ofzo.
Heb wel laatst mijn wiel helemaal schoongemaakt, kan het daarmee te maken hebben.
Zou een beetje olie/vaseline helpen?


Net een oude koga gekregen van mijn buurman met dura ace, kga hem helemaal opknappen en hem dan als stadfiets te gebruiken .
Ketting en de cassete zijn nog in goeie staat .
Bah ik krijg er met geen mogelijkheid een andere buitenband op het achterwiel.
De buitenband komt van een andere oude fiets maar de wielen zijn wel dezelfde maten.
Iemand nog tips?
  maandag 27 juli 2009 @ 09:20:10 #182
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71357350
Gisteren 100 km gedaan vanuit Weesp...nou ja eigenlijk 110 km want ik moest ook langs huis rijden, helm vergeten mee te nemen ...dus het werd ietsje meer.
De Lidl in Zeist had een bak vol standaards, maar wel blij dat ik er vroeg bij was, ook maar een jasje en shirt met lange nmouwen gepakt, en twee 'Fahrrad funktionirungs shirts'(of zoiets) gescoord...onder-zweet-hempjes dus
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_71357710
Ik heb die standaard ook gescoord. Hij is wel stabiel alleen kan ik m'n stuur niet recht zetten, dat past niet
Kleine sloping frames tegenwoordig...
Verder nog een paar sokken gescoord, onderkleding heb ik genoeg.
  maandag 27 juli 2009 @ 10:00:15 #184
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71357910
Wat voor fietsen hebben jullie dan, dat je je voorwiel niet vast kan zetten.. :s
Die 2 dingen doe je toch alleen om je voorwiel heen. En zien er zo brak uit dat je ze zo kan buigen.
pi_71358086
Bij mij is het probleem dat het voorwiel tegen het frame van de standaard aankomt
pi_71361106
quote:
Op maandag 27 juli 2009 10:10 schreef Tommeke het volgende:
Bij mij is het probleem dat het voorwiel tegen het frame van de standaard aankomt
Bij mij ook, en ik heb niet eens een sloping frame...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  maandag 27 juli 2009 @ 12:39:51 #187
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71361835
dus voorwiel eruit eerst?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  maandag 27 juli 2009 @ 14:08:56 #188
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_71364655
ai ai ai. Volgens de buienradar gaat het om een uurtje of 4 een tijdje plensen. Niet zo'n klein beetje ook en laat ik nu net met de race-fiets naar het werk gegaan zijn en geen regenjackje bij mij hebben. Dat wordt nat op de fiets! Wat harder fietsen word je vanzelf warm (zeg ik hoopvol).

Zijn er nog meer liefhebbers die vanmiddag in Utrecht om een uurtje of 5 gaan fietsen? Zin om in elkaars wiel te zitten?
Superhero to the rescue!
  maandag 27 juli 2009 @ 14:56:43 #189
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71366181
quote:
Op maandag 27 juli 2009 14:08 schreef Superher0 het volgende:
ai ai ai. Volgens de buienradar gaat het om een uurtje of 4 een tijdje plensen. Niet zo'n klein beetje ook en laat ik nu net met de race-fiets naar het werk gegaan zijn en geen regenjackje bij mij hebben. Dat wordt nat op de fiets! Wat harder fietsen word je vanzelf warm (zeg ik hoopvol).

Zijn er nog meer liefhebbers die vanmiddag in Utrecht om een uurtje of 5 gaan fietsen? Zin om in elkaars wiel te zitten?
heb daar wel zin in, maar niet om nat geregent te worden.
  maandag 27 juli 2009 @ 15:37:19 #190
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71367464
Ben trouwens eenpartij stuk gegaan zondag...overwoog even om maar in de remmen te knijpen en zijdelings in een stukje gras te vallen, met fiets en al...kramp...maar dan van die soort die pijn doet.
Was de dag al begonnen met maagproblemen, en bijna weggereden van huis zonder schoenen. Bij de inschrijving merkte ik dat ik m'n helm vergeten was, maar de route liep vlak langs Hilversum dus maar even daar van de route gegaan, helm opgehaald en weer terug naar hetzelfde punt en verder. Kilometer of 8 meer daardoor gereden, maar goed dat moest dan maar.
Toen had een grappemaker na 60 km een bordje gemold, dus even zitten zoeken, samen met een 150 km rijder, en maar samen verder gefietst. (Ik dacht nog, moet ik dat wel doen, want het was zo'n veertiger met geschoren benen, dus gevaarlijk voor de beginner)
Ging lekker, 30 km gangetje draaien op het middenblad, tot we zo dicht bij Weesp waren dat je de kerkspits kon zien. En toen dus opeens benen helemaal leeg, m'n hele lichaam schoot in de kramp...2 kilometer lang heel klein versnellinkje doen en alleen maar denken 'ik stap niet af Ik stap niet af Ik stap niet af...' en dus gelost bij die ouwe taaie.
Maar omdat vlak voor Weesp de bordjes weer verwarrend waren bleef hij weer op me wachten, en ik was toen weer een beetje bij gekomen, dus de laatste paar kilometers weer samen op gegaan.
Maar toen ik bij de auto was, was ik wel een beetje moe.
Oh, een stukje onderweg kwam ik tot de ontdekking dat ik wel plakspullen bij me had, maar geen pomp of reserve binnenbandje, in de auto laten liggen. Het was zo'n dag dus.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  maandag 27 juli 2009 @ 15:48:26 #191
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_71367760
quote:
Op maandag 27 juli 2009 15:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ben trouwens eenpartij stuk gegaan zondag...overwoog even om maar in de remmen te knijpen en zijdelings in een stukje gras te vallen, met fiets en al...kramp...maar dan van die soort die pijn doet.
Was de dag al begonnen met maagproblemen, en bijna weggereden van huis zonder schoenen. Bij de inschrijving merkte ik dat ik m'n helm vergeten was, maar de route liep vlak langs Hilversum dus maar even daar van de route gegaan, helm opgehaald en weer terug naar hetzelfde punt en verder. Kilometer of 8 meer daardoor gereden, maar goed dat moest dan maar.
Toen had een grappemaker na 60 km een bordje gemold, dus even zitten zoeken, samen met een 150 km rijder, en maar samen verder gefietst. (Ik dacht nog, moet ik dat wel doen, want het was zo'n veertiger met geschoren benen, dus gevaarlijk voor de beginner)
Ging lekker, 30 km gangetje draaien op het middenblad, tot we zo dicht bij Weesp waren dat je de kerkspits kon zien. En toen dus opeens benen helemaal leeg, m'n hele lichaam schoot in de kramp...2 kilometer lang heel klein versnellinkje doen en alleen maar denken 'ik stap niet af Ik stap niet af Ik stap niet af...' en dus gelost bij die ouwe taaie.
Maar omdat vlak voor Weesp de bordjes weer verwarrend waren bleef hij weer op me wachten, en ik was toen weer een beetje bij gekomen, dus de laatste paar kilometers weer samen op gegaan.
Maar toen ik bij de auto was, was ik wel een beetje moe.
Oh, een stukje onderweg kwam ik tot de ontdekking dat ik wel plakspullen bij me had, maar geen pomp of reserve binnenbandje, in de auto laten liggen. Het was zo'n dag dus.
Tof dat die gast op je wacht. Verbaas mij altijd hoe sociaal fietsers naar elkaar zijn. Ik heb er nooit moeite mee om iemand in mijn wiel te nemen en wil dan best wel tempo aanpassen (mits niet te veel). je hebt altijd wel wat te bespreken. En zeg nou zelf, met je 2-en afzien is leuker dan in je eentje. Plus je kunt eventjes bijkomen in het wiel.
Superhero to the rescue!
  maandag 27 juli 2009 @ 15:56:13 #192
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71367973
Het was best grappig, een beetje alsof hij me geaddopteerd had voor dat laatste stuk...maar ik was er best blij om tegen het einde!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_71368356
Ik ga straks even kijken of die fietspomp met drukmeter er nog ligt bij de Lidl.

Gister mijn banden eens opgepompt met een pomp met drukmeter en toen bleek dat ik altijd met slechts 5-6 bar in mn bandjes heb gereden. Pompte ze altijd op met een huis-tuin-en-keukenpomp, en dan voelen ze al snel hard aan... Maar nu blijkt dat ze nog veel harder kunnen en ik merkte direct het verschil in rijden. Ik hoorde nu ook mijn bandjes sneller 'zoeven' en dat is altijd wel een mooi geluid.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  maandag 27 juli 2009 @ 16:15:31 #194
62913 Blik
The one and Only!
pi_71368531
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:10 schreef marcodej het volgende:
Ik ga straks even kijken of die fietspomp met drukmeter er nog ligt bij de Lidl.

Gister mijn banden eens opgepompt met een pomp met drukmeter en toen bleek dat ik altijd met slechts 5-6 bar in mn bandjes heb gereden. Pompte ze altijd op met een huis-tuin-en-keukenpomp, en dan voelen ze al snel hard aan... Maar nu blijkt dat ze nog veel harder kunnen en ik merkte direct het verschil in rijden. Ik hoorde nu ook mijn bandjes sneller 'zoeven' en dat is altijd wel een mooi geluid.
Moet altijd wel rond de 8 bar, op je band staat hoeveel bar en/of psi de band aankan. 8 bar rijdt een stuk prettiger dan 5/6 bar idd. Alleen soms irritant op klinkerweggetjes
  maandag 27 juli 2009 @ 16:29:55 #195
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_71368938
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:15 schreef Blik het volgende:

[..]

Moet altijd wel rond de 8 bar, op je band staat hoeveel bar en/of psi de band aankan. 8 bar rijdt een stuk prettiger dan 5/6 bar idd. Alleen soms irritant op klinkerweggetjes
owww. laatst maar met 7 bar wezen afdalen. Hartstikke eng. Minder dan 8 gaat er bij mij niet in. Voelt gewoon niet lekker.
Superhero to the rescue!
  maandag 27 juli 2009 @ 16:54:08 #196
130803 Gripper
Get a grip
pi_71369657
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:29 schreef Superher0 het volgende:

[..]

owww. laatst maar met 7 bar wezen afdalen. Hartstikke eng. Minder dan 8 gaat er bij mij niet in. Voelt gewoon niet lekker.
En naast dat zachte banden niet zo lekker voelen, is er ook nog eens meer kans op lekrijden. Hoe harder je band, hoe minder kans voor een steentje of stukje glas om zich in het weefsel te werken. Ze ketsen af alsof je band beton is.

Gisteren spoot er ook een steentje van onder mn wiel weg, tegen een geparkeerde auto. Gaf een aardige pets
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 27 juli 2009 @ 16:57:21 #197
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71369742
net de pomp gehaald bij de lokale lidl, liggen er nog zat!
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_71370396
Hier ook. Montagestandaarden nog maar twee.

Het was druk. Kwam ook een aantal leden van mn wielerclub tegen.

Heb gelijk ook maar een paar sokken (natuurlijk wit, die grijze lijken net geitewollensokken en zwart staat gewoon niet) en een ondershirtje meegenomen...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  maandag 27 juli 2009 @ 17:50:00 #199
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71371162
Wie doet er eigenlijk 2 augustus mee aan de Hel van de heuvelrug, van de Driebergse tourclub? Wil de 135 doen als ik me heroisch voel, of de 100 ... ga in elk geval op eigen tempo langzaam starten, ik ben een diesel met lange voorgloeitijd
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_71372259
quote:
Op maandag 27 juli 2009 12:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
dus voorwiel eruit eerst?
Of je stuur een beetje scheef

@marcodej: Uiteraard witte sokken, ik had al 2 paar, heb er nog maar 1 paar bijgehaald. Witte sokken zijn een must!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')