abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 31 januari 2000 @ 17:53:00 #1
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_244832
Uit het Parool Online. http://www.parool.nl/actueel/lunchnieuws/345020562.html

Het leven na Big Brother

LEUSDEN - Een maand geleden rende Bart als 'de James Dean van de jaarwisseling' het Big Brother-huis uit, dat sindsdien dienst doet als sollicitatiebunker. Hoe vergaat het inmiddels de al dan niet beroepsmatig BB-verslaafden?

Drie Big Brother-deskundigen babbelden zondag na in het Cafe des Idées van de internationale School voor Wijsbegeerte in een hotel in Leusden. In de zaal beschaafde Veluwe-bewoners van middelbare leeftijd, in de pauze een zangtrio: het vuurwerk rond Big Brother is uit.

Diederik Stapel, hoogleraar sociale psychologie, deed het gejuich echter even herleven. ''Het was een mijlpaal in mijn leven, ik heb nog nooit zo tv gekeken. We kregen een redelijk beeld van het leven in het Huis. De presentatietechniek van de kandidaten was goed. Die Willem zou schade kunnen lijden, maar hij weet zich goed te verdedigen.''

Mensen die diep over Big Brother nadenken, schijnen met twee vragen te zitten: waren Bart, Karin, Ruud en consorten een doorsnee van de bevolking en waarom sloeg het programma zo idioot goed aan? BB-hoofdredacteur Hummie van der Tonnekreek houdt het op 'het nouvelle vague-element', 'een onthaaste registratie van het burgerleven'.

Mediaprofessor Henri Beunders vindt Big Brother ook een mijlpaal, en wel in de geschiedenis van televisiegemeenschap Nederland. ''De doorsneeburger gedraagt zich als een televisiester. Zonder televisie stelt iemand niets voor. Toegang tot de tv is een doorsneeverlangen geworden.''

Van der Tonnekreek kwam nog maar eens op voor haar wereldberoemde nazorg voor de bewoners. ''Logisch, het programma moet verkopen en mag niet verstoord worden door de zelfmoord van Willem Boomsma uit Leek,'' zei Beunders, die over het BB-fenomeen het boekje Wat je ziet ben je zelf heeft geschreven.

Volgens zaten we 106 dagen naar onszelf te kijken, al dachten we dat we naar 'natuurmens Ruud' en 'moeder Karin' tuurden, die uitprobeerden hoe ze zichzelf konden zijn zonder afgestraft te worden wegens overschrijden van normen van medebewoners, tv-makers en kijkers.

''U heeft er ondertussen ook een boekje over geschreven, maar u heeft mij niet eens gesproken,'' zo haalde Van der Tonnekreek uit. Ze vat iedere opmerking over 'het concept' op als een persoonlijke belediging. ''Het concept is altijd ongewijzigd gebleven. Misschien heeft de geniale bedenker meer wetenschap op Big Brother losgelaten dan meneer Beunders denkt.''

De academici deden er nog een schepje bovenop. Volgens Beunders gaf 'junk-tv' als Big Brother 'onzekere studenten' een leidraad voor het leven, 'waarin een emotie-accent ligt in de hele maatschappij als reactie op de kilheid van de overheid'. ''Jezelf zijn maar geen brokken maken met je gedrag, daar valt of staat je baan mee, niet met diploma's.''

Van der Tonnekreek vond het welletjes en verzocht de heren niet 'meer franje aan het tapijt vast te knopen dan het verdient'.

© Het Parool, 31 januari 2000

  maandag 31 januari 2000 @ 17:57:00 #2
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_244833
..

[Dit bericht is gewijzigd door Quenda (Datum 31 Januari 2000).]

  dinsdag 1 februari 2000 @ 00:57:00 #3
2278 Dodo
Uitgestorven? Echt niet!
pi_244834
"Bart als de James Dean van de jaarwisseling".
Misschien zelfs wel van de eeuwwisseling?
Het doet me denken aan een poster van Loesje die ik pas hier in de buurt zag hangen:

2e helft van de 20-e eeuw in vogelvlucht:
1969 eerste man op de maan
1989 muur valt
1997 Diana sterft
1999 Bart wint

  dinsdag 1 februari 2000 @ 01:38:00 #4
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_244835
Milennium

Dat is toch
als Ruud vrij komt


(is er eentje uit de vorige Loesje serie

pi_244836
Dom is ze niet die Hummie van der Tonnekreek. Jammer dat ze verder volslagen geschift is.
Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
  dinsdag 1 februari 2000 @ 02:55:00 #6
2278 Dodo
Uitgestorven? Echt niet!
pi_244837
Heeee, is Loesje Hummie van den Tonnekreek??

Ja, sorry hoor , kon het weer niet laten.

Groetjes van je voormalige therapeut.

  dinsdag 1 februari 2000 @ 07:56:00 #7
1829 Jewel
De enige echte!
pi_244838
"Zonder televisie stelt iemand niets voor", die Beunders heeft het niet helemaal goed begrepen. Ze zaten daar 3 maanden zonder tv en ze waren 3 maanden de 'belangrijkste' mensen van Nederland voor velen.
  dinsdag 1 februari 2000 @ 08:14:00 #8
1829 Jewel
De enige echte!
pi_244839
quote:
op 01-31-2000 om 05:53 PM schreef Quenda het volgende:

''Jezelf zijn maar geen brokken maken met je gedrag, daar valt of staat je baan mee, niet met diploma's.''


Die is niet nieuw!!!!!

Ik dacht dat dat zo onder de hand wel algemeen bekent was. Als je niet doet wat er van je verwacht wordt (in een bepaalde groep) dan lig je eruit. Je moet met de stroom meelopen, ong. hetzelde doen, ong. op dezelfde tijd. (vb. Kerst.) Dat is belangrijker dan bv. uiterlijk. Zo is de enige reden waarom uiterlijk belangrijk is in de VS, het feit dat iedereen er mee bezig is niet hoe je er door de fittness uitziet, dat is maar een bijverschijnsel. BB heeft mij een heleboel nieuwe inzichten in menselijk gedrag gegeven, maar bovenstaande conclusie van Beunders is daar niet een van.

  dinsdag 1 februari 2000 @ 13:19:00 #9
2004 sunshine
Still shining!
pi_244840
Ik had dit in een ander topic gezet, maar nu toch maar even verplaatst.

Uit de Meppeler Courant van 31 januari 2000:
Big-Brotherster Willem lokt velen naar Wolvega

Wolvega- Hoewel de televisieserie al lang en breed is afgelopen, lijkt de Big-Brotherhype nog steeds niet over.Het was zaterdag razend druk in woonboulevard Home Center in Wolvega waar Willem Boomsma uit Leek, die via deze serie het wereldje van de glamour is binnengestapt, allerlei hapjes klaarmaakte voor de bezoekers.

De populariteit van Willem is zo gegroeid, dat hij niet meer anoniem over straat kan gaan en hij heeft dan ook een geheimtelefoonnummer genomen om niet door al te opdringerige fans lastig te worden gevallen.
Het overwegend jeugdige publiek was bijna niet weg te slaan bij de nieuwe televisiester, die gebruik maakte van een draadloze micrfoon en zodoende beide handen vrij had om ondertussen flink te kokkerellen. Willem Boomsma is tijdens de televisieserie van Veronica vooral bekend geworden door zijn rol als kok. In het dagelijks leven is hij als docent verbonden aan een hotelschool. 'Ons leven in het Big-Brotherhuis werd beheerst door camera's', zo blikt hij terug. 'Op onze slaapkamers was het pikdonker maar verder was er daags en 's nachts overal ongelooflijk veel licht. 's morgens vroeg als we wakker waren, konden de ogen het sterke licht niet verdragen. En overal stonden camera's, maar daar leer je na verloop van tijd wel mee om te gaan'
Willem onthulde dat er onlangs een reunie was van alle bewoners van het Big-Brotherhuis. 'Rolf Wouters was er ook. We noemden hem altijd Dolf Brouwers en dat vond hij niet leuk. We kregen een lunch van Kas Spijkers en Rene Froger trad op. Het is hartstikke leuk om mee te maken. En we zijn ook uitgenodigd bij Lee Towers', aldus Willem, ondertussen een stokbroodje met kipsate uitdelend.
Willem trof in Wolvega ook nog een oude bekende: de 43-jarige Gerard Maat uit Willemsoord. Zeven jaar reisden Willem en Gerard samen naar school waar ze onder meer koken en serveren leerden. Gerard had in de krant gelezen dat Willem zaterdag een demonstratie zou geven en dus ging hij er met zijn vrouw naar toe. Volgens Gerard Maat was Willem geen spat veranderd.


Op de reunie dus een maaltijd van Kas Spijkers en Rene Froger komt zingen. Niet mijn favoriet, maar wel leuk om alvast te weten, dacht ik

Pleun, B'Elana, Isama bin Poesie, Floppie, Speedy, Miep, Linux en Flip!
pi_244841
quote:
op 02-01-2000 om 01:19 PM schreef sunshine het volgende: Op de reunie dus een maaltijd van Kas Spijkers en Rene Froger komt zingen. Niet mijn favoriet, maar wel leuk om alvast te weten, dacht ik


Zeg, welke reunie bedoel je eigenlijk Sunshine? Toch niet die van ons mag ik hopen hé? Ik stel anders voor dat we om beurten buiten de wacht houden donderdag. Zodat die Froger NIET de gelegenheid krijgt om de reunie te verpesten met z'n #$&##% muziek!!

Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
  dinsdag 1 februari 2000 @ 13:57:00 #11
2004 sunshine
Still shining!
pi_244842
Neeeeeee, geen Rene Froger!!!!!

Wel een goed idee, muziek bij onze reunie. Wie heeft er een idee wie we uit zouden kunnen nodigen of zijn er genoeg muziekanten onder ons die zelf voor de muzikale sfeer willen zorgen? Ik wil zelf wel zingen als jullie oordopjes mee nemen Consumptiebonnen bij Oliebol af te halen als beloning!

Pleun, B'Elana, Isama bin Poesie, Floppie, Speedy, Miep, Linux en Flip!
pi_244843
quote:
op 02-01-2000 om 01:57 PM schreef sunshine het volgende:


Ik wil zelf wel zingen als jullie oordopjes mee nemen


Als je je Didgeroo(of hoe heet zo'n ding) maar thuis laat sunshine!

Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
  dinsdag 1 februari 2000 @ 16:56:00 #13
1991 w.o.r.
don't panic !
pi_244844
Niet interessant genoeg om een topic voor te openen, geen 'stop de persen' maar ik wist even niet waar ik het anders kwijt kon....

Bart was gisteren bij BNN (Andere Bart kondigde hem aan als 'mijn grote broer in het Engels en hij heet ook Bart') om leden te werven voor deze sprankelende nieuwe omroep.

Uit zijn optreden heb ik afgeleid dat Bart internet nog maar een beetje vreemd en onbekend vindt: bij de opmerking 'of surf naar ....BNN.NL' maakte hij een beweging die me het meest deed denken aan een vliegtuig.

Nou ja, ik vond het in ieder geval leuk om Bartje zomaar onaangekondigd op mijn scherm te zien verschijnen en ik moet zeggen: beter BNN dan de Hotelbon, toch?

pi_244845
quote:
op 02-01-2000 om 04:56 PM schreef w.o.r. het volgende:

Uit zijn optreden heb ik afgeleid dat Bart internet nog maar een beetje vreemd en onbekend vindt: bij de opmerking 'of surf naar ....BNN.NL' maakte hij een beweging die me het meest deed denken aan een vliegtuig.


Inderdaad, ik moest ook even nadenken wat hij nou precies uitbeeldde....

  dinsdag 1 februari 2000 @ 22:35:00 #15
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_244846
quote:
op 02-01-2000 om 01:57 PM schreef sunshine het volgende:
Neeeeeee, geen Rene Froger!!!!!

Ik zou graag de Kast op de reunie zien en ik denk/hoop dat ik ook uit naam van Fannetje en Dieuwke spreek.

Wel een goed idee, muziek bij onze reunie. Wie heeft er een idee wie we uit zouden kunnen nodigen of zijn er genoeg muziekanten onder ons die zelf voor de muzikale sfeer willen zorgen? Ik wil zelf wel zingen als jullie oordopjes mee nemen Consumptiebonnen bij Oliebol af te halen als beloning!

[/quote]

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')