abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 augustus 2009 @ 14:38:22 #126
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_71761081
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 17:19 schreef macca728 het volgende:

[..]

lees je de voorgaande posts is, dan zie je dat er geld wordt afgeschreven volgens chipkaartgebruikers als je door een HEMA poortje gaat, bron NU.nl

en voor iemand die er beroepsmatig mee bezig is, de OV chipkaart is al verplicht in de metro in Rotterdam en wordt dat in Amsterdam eind deze maand.

En later in heel Nederland
Dat is niet mogelijk bij mijn weten.

Om geld af te schrijven van een OV chip heb je poortjes nodig die actief iets doen met de chip en beveiligingspoorten zijn niet actieve poorten (de chips in de dingen die aan kleding zitten zijn het actieve element).

Maar het hoeft natuurlijk niet perse de poortjes van de Hema te zijn he. Want het lijkt me voor een consument niet mogelijk te achterhalen dat het die poortjes zijn.
Misschien was het wel iemand met een notebook in de buurt die aan het scannen was en die de kaartjes heeft aangepast. Want dat kan wel blijkbaar alhoewel het materiaal om dat te kunnen niet vrij verkrijgbaar is en ook niet echt betaalbaar voor de gemiddelde crimineel )

Ik denk dat je nooit kunt bewijzen dat hema poortjes dat hebben gedaan... en dus dat die uitspraak ook nooit gedaan had mogen worden...
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_71767130


Petje af als ali b
pi_71767398
vertell
pi_71767625
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 11:10 schreef Harlon het volgende:
Wordt vooral leuk met de trein in Amsterdam. Op bijvoorbeeld Amstel moet je door die kutpoortjes heen om bij de trein te komen, maar wat als je nou naar een bestemming gaat waar je nog niet kan uitchecken?
Ik vermoed dat ze poortjes niet sluiten op Amstel, bij de perrons van de Metro's staan namelijk ook incheckers.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_71768249
Ik meld hierbij een nieuw perikel aan.

Ik heb zojuist voor het eerst iets gedaan met de OV-chip die automatsich op mijn NS-kortingskaart zit. (Aangezien de Amsterdamse metro straks alleen nog OV-chip accepteert).

Ik heb er 10 euro opgezet. Wat bleek: hij begon met -4 euro, en staat nu dus op 6. Waarom begon ie met min 4 ? Omdat mijn kaart heeft geregistreerd dat ik op 2 november 2008 heb ingechecked in een tram op Muntplein. Maar dat heb ik niet gedaan.

Rare dingen :
- dat die kaart mij stiekem heeft ingechecked terwijl hij in mijn portemonnee in mijn jaszak zat.
- dat de NS-OVchipkaart kennelijk automatisch gebruiksklaar is, ook als je er nooit saldo op hebt gezet

Ik stuur het standaard klachtenformulier naar de GVB. Heb er weinig hoop van, omdat erop staat dat de claim binnen twee maanden na het gebeurde door het GVB moet zijn ontvangen.

Dit is dus pure diefstal. Het zal misschien nog wel meer mensen overkomen die een NS-OVchipkaart hebben, maar die alleen als NS-kortingskaart gebruiken.
pi_71873901
Een vraagje: vorige week heb ik mijn OV-chipkaart (gekregen van de IB-groep) voor het eerst opgeladen met 10 euro (via zo'n oplaad-punt op het busstation in Utrecht). Vervolgens ben ik de bus ingestapt, en heb ik m'n kaart langs de scanner gehaald. Omdat ik niet goed zag of ie 'm gepakt had, haalde ik 'm er een tweede keer langs. Toen was ik dus, zo bleek, weer uitgecheckt. (de eerste poging was dus weer gelukt. Vervolgens heb ik m'n kaart bij het uitstappen opnieuw 2 maal langs de scanner gehaald, dit omdat ik anders alleen ingecheckt zou zijn, en niet uitgecheckt.

Nu kan ik op dit moment op de website niet zien wat m'n transacties zijn, maar heb ik nu dus per ongeluk niet betaald, of.. wat kan ik verwachten?

En nog een tweede vraag: op het busstation in Utrecht wordt (nog) niet met poortjes enzo gewerkt, hoe zouden controleurs kunnen zien of ik m'n chipkaart gebruikt heb om in te checken? Gaan die met een soort scan-apperatuur aan de slag ofzo? En moet ik ook in- en uitchecken als ik ook nog een gewone 'analoge' OV-studentenkaart heb?

Bedankt voor de reacties!
pi_71882874
dat laat alleen zien waar en wanneer je in en uit gecheckt hebt, meer niet
Dus je hoeft niet bang te zijn dat er onderaan elke verdachte transactie met koeieletters "ZWARTRIJDER!!!!" komt te staan
Je kan je gewone studentenkaart toch laten zien ? Of is dat al verlopen ?
pi_71891694
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:09 schreef sunmoonstar het volgende:
Een vraagje: vorige week heb ik mijn OV-chipkaart (gekregen van de IB-groep) voor het eerst opgeladen met 10 euro (via zo'n oplaad-punt op het busstation in Utrecht). Vervolgens ben ik de bus ingestapt, en heb ik m'n kaart langs de scanner gehaald. Omdat ik niet goed zag of ie 'm gepakt had, haalde ik 'm er een tweede keer langs. Toen was ik dus, zo bleek, weer uitgecheckt. (de eerste poging was dus weer gelukt. Vervolgens heb ik m'n kaart bij het uitstappen opnieuw 2 maal langs de scanner gehaald, dit omdat ik anders alleen ingecheckt zou zijn, en niet uitgecheckt.

Nu kan ik op dit moment op de website niet zien wat m'n transacties zijn, maar heb ik nu dus per ongeluk niet betaald, of.. wat kan ik verwachten?

En nog een tweede vraag: op het busstation in Utrecht wordt (nog) niet met poortjes enzo gewerkt, hoe zouden controleurs kunnen zien of ik m'n chipkaart gebruikt heb om in te checken? Gaan die met een soort scan-apperatuur aan de slag ofzo? En moet ik ook in- en uitchecken als ik ook nog een gewone 'analoge' OV-studentenkaart heb?

Bedankt voor de reacties!

waarom bij het uitstappen weer 2x langs de scanner gehaald ?

Je was al uitgecheckt toen je bij het instappen voor de 2de keer scande, je heb nu geluk gehad want als je 1x had gescand bij het uitstappen was je weer ingecheckt en aangezien je dan niet zou hebben uitgecheckt had het je 4 euro gekost plus blokkade van de kaart.
pi_71896240
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 00:06 schreef macca728 het volgende:

[..]

waarom bij het uitstappen weer 2x langs de scanner gehaald ?

Je was al uitgecheckt toen je bij het instappen voor de 2de keer scande, je heb nu geluk gehad want als je 1x had gescand bij het uitstappen was je weer ingecheckt en aangezien je dan niet zou hebben uitgecheckt had het je 4 euro gekost plus blokkade van de kaart.

Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.

Hoeveel tijd mag er eigenlijk zitten tussen het in- en uitchecken? Want als je op dag 1 wel incheckt maar niet uitcheckt, en dan op dag 2 je pas weer langs de scanner haalt, ben j e dan pas uitgecheckt van de rit van dag 1? Of is er een maximale reis-tijd?
pi_71896843
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 10:13 schreef sunmoonstar het volgende:

[..]

Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.

Hoeveel tijd mag er eigenlijk zitten tussen het in- en uitchecken? Want als je op dag 1 wel incheckt maar niet uitcheckt, en dan op dag 2 je pas weer langs de scanner haalt, ben j e dan pas uitgecheckt van de rit van dag 1? Of is er een maximale reis-tijd?
ja dan moet je wel haha, wel slim om het 2x te doen dan !!

geen idee wat de maximale reistijd is
pi_71901154
Ik heb een tientje op mijn kaart gezet en heb hem vandaag voor het eerst gebruikt. Ik wilde thuis eens kijken wat er gebeurd is maar:



Was een fraude opwekkend systeem zeg. Op de terugweg meteen maar ingechect en metteen weer uitgechect ook. Voor ik vergeet uit te checken.
woef
pi_71901706
Een tijdje geleden(2/3 maanden geleden) moest ik mijn OV-Kaart inleveren, dus ik had eerst even gebeld naar de IB-Groep. Hoe zit dat nou met mijn OV-Chipkaart?
Daar werd mij verteld dat ik deze kon houden, maar niet meer zou kunnen gebruiken als gratis vervoersbewijs, en er gewoon tegoed op moest plaatsen.

Ik was laatst even in amsterdam, nam de tram. en ik dacht laat ik dat ding eens proberen of die wel echt gedeactiveerd is. Alleen ik kon er nogsteeds gewoon gebruik van maken? (Ik heb er nooit tegoed opgezet).

Zelf vind ik het wel makkelijk enzo, maar is het niet zo dat ik achteraf boetes kan krijgen?(Voor die enkele keer dat ik eens in de grote stad ben en dat ding nodig heb) ook al heeft de IB-groep mij medegedeeld dat ik geen gebruik meer van dat ding kan maken?
pi_71902257
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 10:13 schreef sunmoonstar het volgende:

[..]

Nou, op als einde zat ik nog alleen in de bus, en de chauffeur zat duidelijk op te letten (en zei kort oor mijn halte ook nog door de omroeper dat ik niet moest vergeten om uit te checken). En toen dacht ik dus, van, als ik 'm er nu maar een keer langs haal ben ik weer alleen ingecheckt wat me dan 4 euro kost. Vandaar.

Hoeveel tijd mag er eigenlijk zitten tussen het in- en uitchecken? Want als je op dag 1 wel incheckt maar niet uitcheckt, en dan op dag 2 je pas weer langs de scanner haalt, ben j e dan pas uitgecheckt van de rit van dag 1? Of is er een maximale reis-tijd?
30 minuten, anders ben je 4 pleuro kwijt
pi_71902324
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 15:12 schreef Elmostyle het volgende:


Zelf vind ik het wel makkelijk enzo, maar is het niet zo dat ik achteraf boetes kan krijgen?(Voor die enkele keer dat ik eens in de grote stad ben en dat ding nodig heb) ook al heeft de IB-groep mij medegedeeld dat ik geen gebruik meer van dat ding kan maken?
nee, die krijg je pas als je daadwerkelijk door een controleur gepakt wordt
pi_71902494
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 15:39 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

30 minuten, anders ben je 4 pleuro kwijt
hoe kom je aan 30 min ? lijkt me redelijk onzinnig, er zijn genoeg trein en busreizen die langer dan 30 min duren
pi_71904939
Ik stapte eens in de metro om vervolgens na een korte route bij een halte uit te stappen waar ze niet van die zichtbare poortjes hadden maar van die uitcheck paaltjes. Ik vergat uit te checken en liep naar de supermarkt om ff snel boodschappen te doen, eenmaal terug binnen die 30 minuten checkte ik weer in ... of eigelijk checkte ik toen pas uit. Ik zag dat er netjes het juiste bedrag werd afgeschreven. Had ik langer gewacht dan was ik 4 euro kwijt.
In de metro heb je iig de tijd om binnen 30 minuten alsnog uit te checken zonder meteen 4 euro te betalen mocht je dat zijn vergeten.....................ongeacht hoelang de rit heeft geduurt
Uitchecken in de bus gaat helaas niet. Eigelijk zouden ze van die staande poortjes bij elke bushalte moeten hebben.

En wanneer je na een lange bus/metro uitcheckt en binnen 30 minuten weer incheckt hoef je iig geen basisstrip te betalen
pi_71905035
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 18:26 schreef TheOriginal het volgende:
[ afbeelding ]


maar vertel
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 augustus 2009 @ 19:51:36 #144
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_71906833
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 18:06 schreef EilandjeOnline het volgende:
In de metro heb je iig de tijd om binnen 30 minuten alsnog uit te checken zonder meteen 4 euro te betalen mocht je dat zijn vergeten
hoe lang duurt de rit van Rotterdam CS naar Spijkenisse? Dat is denk ik ongeveer het langste traject.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_71906886
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 19:51 schreef Tokus het volgende:

[..]

hoe lang duurt de rit van Rotterdam CS naar Spijkenisse? Dat is denk ik ongeveer het langste traject.
das maar 30-40 minuten
Rdam Nesselande naar Spijkenisse is langer, veel langer
In spijkenisse vergeet je echt niet uit te checken, daar heb je wel poorten

maar wat ik probeer uit te leggen is dat het niet uit maakt hoelang een metro rit duurt
Wanneer je uit de metro stapt en vanaf dat tijdstip binnen 30 minuten uitcheckt, dan ben je je geld niet kwijt
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 augustus 2009 @ 20:09:31 #146
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_71907224
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 19:54 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

das maar 30-40 minuten
Rdam Nesselande naar Spijkenisse is langer, veel langer
In spijkenisse vergeet je echt niet uit te checken, daar heb je wel poorten

maar wat ik probeer uit te leggen is dat het niet uit maakt hoelang een metro rit duurt
Wanneer je uit de metro stapt en vanaf dat tijdstip binnen 30 minuten uitcheckt, dan ben je je geld niet kwijt
Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_71910445
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 20:09 schreef Tokus het volgende:

[..]

Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.
Klopt ja, waarschijnlijk ben je je geld pas kwijt (die 4 euro) als het systeem geupdate wordt en alle gegevens verwerkt worden, waarschijnlijk dus na 24-30 uur.
pi_71911165
Gisteren weer leuk in de Q buzz naar Ridderkerk, die sinds 1 maand ook werken met de chipkaart, 1 zuil van de 2 was alweer buiten gebruik.

Bij CS bleef het systeem weer hangen, wat betekent dat je het saldo blijft zien van iemand, waarbij het poortje ook gewoon open blijft staan.

Bij Zuidplein ook weer een poortje buiten gebruik, er blijven zich blijkbaar problemen voordoen
pi_71918425
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 20:09 schreef Tokus het volgende:

[..]

Nu heb je het over overstappen. Als je binnen 30 minuten weer incheckt hoef je dat starttarief niet te betalen. Dat heeft niks met die 4 euro te maken. Die ben je alleen (volledig) kwijt als je helemaal niet uitcheckt.
ik heb het niet over overstappen, ook ls je niet hoeft over te stappen heb je nog tijd om uit te checken: stel je stapt in de metro op spijkenisse akkers en je rijd helemaal door tot rotterdam ambachtsland, een route van een uur. op ambachtsland vergeten mensen soms uit te checken omdat je paaltjes hebt, geen poortjes.
ook ik vergat het eens en liep binnen 30 minuten terug om alsnog uit te checken, toen zag ik dat ik mn geld niet kwijt was en 2,96 betaald had.
Het maakt niet uit hoe kort/lang een rit duurt, je krijgt de tijd om uit te checken mocht je het zijn vergeten.


btw, de route nesselande - spijkenisse is een overstap punt waar je niet hoeft uit en in te checken. wij zien het als een overstap punt maar het systeem niet, die ziet dat gewoon als een hele lange route van 20-30 haltes
tenzij je overstapt op beurs. maar ik blijf meestal zitten tot schiedam en wacht daar op de metro richting spijkcity

[ Bericht 14% gewijzigd door EilandjeOnline op 16-08-2009 13:06:29 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 16 augustus 2009 @ 13:06:46 #150
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_71918953
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 12:50 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

ik heb het niet over overstappen, stel je stapt in de metro op spijkenisse akkers en je rijd helemaal door tot rotterdam ambachtsland, een route van een uur. op ambachtsland vergeten mensen soms uit te checken omdat je paaltjes hebt, geen poortjes.
ook ik vergat het eens en liep binnen 30 minuten terug om alsnog uit te checken, toen zag ik dat ik mn geld niet kwijt was en 2,96 betaald had.
ja logisch. Maar die 30 minuten, hoe moet dat systeem weten dat jij uit de metro komt en dan binnen 30 minuten daar uitcheckt?
Nothing lasts forever but the certainty of change
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')