abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:01:32 #1
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_70994431
Ik wil graag een slang als huisdier maar dan een rattenslang, vroeg mij af wat daar allemaal bij komt kijken.
Een terrarium is standaard maar wat ik mij afvroeg is of je ook bij een rattenslang zo een lamp aan moet 24-7 of hoeft dat niet?

En het voeren ervan zal vast 1 keer per week zijn, gewoon naar de dieren winkel om een muis te kopen

En mischien zijn er meer dingen die ik moet weten?
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:05:04 #2
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_70994533
Is een muis wel halal?
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_70994596
het zijn neit echt leuke beesten ofzo... als ze gegeten hebben liggen ze meestal eerst een aantal dagen stil hun eten te verteren

en kameraad van mij heeft zijn 2 ratten slangen weggedaan en er 2 baardleguaanen voor opgehaald waar je veel meer aan hebt.. gooit er een paar krekels in den die beesten worden helemaal gek en nieuwschierig dat ze zijn
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vyKfQkAWiH4&feature=related[/youtube]
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:10:52 #4
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_70994691
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 11:07 schreef Technofreakzz het volgende:
het zijn neit echt leuke beesten ofzo... als ze gegeten hebben liggen ze meestal eerst een aantal dagen stil hun eten te verteren

en kameraad van mij heeft zijn 2 ratten slangen weggedaan en er 2 baardleguaanen voor opgehaald waar je veel meer aan hebt.. gooit er een paar krekels in den die beesten worden helemaal gek en nieuwschierig dat ze zijn
Baardagamen benne super idd..
Leguaan ook, maar dat vereist wat meer ruimte..

Wat betreft de slang, lamp hoeft niet 24*7 aan te staan ofzo. Wel is de temperatuur belangrijk. Hebben zelf voor onze reptielen de lampen overigens 's nachts aanstaan. Scheelt nogal wat met stroom..
pi_70994941
geFOK!t door een sssslang
misschien heeft genelipatov em al gevangen
en er zijn twee users in dat topic die ook zo'n beest hebben
Succes
pi_70995349
Rattenslangen kunnen leuk zijn (niet helemaal mijn soort slang, maar heb ze in verleden wel gehad).
Waar je om moet denken is dat je een goed terrarium hebt, denk aan de goede maten (slangen houden er niet van als ze te groot behuist zijn, maar ook niet te klein, minimale maat voor 1 volwassen rattenslang is 80*50*50, voor een kleintje, heb je in begin voldoende aan bijv. 40*30*30 en later 60*40*40 ). Kijk dus eerst naar de slang die je wil kopen (een jonkie of volwassenen). Wat ze eten kan je best aan de verkoper vragen wat hij / zij voerde (en of hij dood of levend voerde) en daarop doorgaan.
Als temperatuur overdag tussen de 26 - 28 graden en 's nachts rond de 18 / 20 graden. wel rekening houden met luchtvochtigheid (door met plantenspuit te sproeien bijv.) die moet tussen de 50 / 80 zijn. een lamp moet ongeveer zo'n 12 / 14 uur per dag branden in de zomertijd en naarmate het winter wordt dan afbouwen (slangen houden winterslaap, maar zijn ook die dit niet doen. Dit ligt ook beetje aan jezelf, wil je er gewoon 1 voor de hobby dan kan je de winterslaap eventueel overslaan en dan het licht zo'n 12 uur per dag laten branden. Ik zou dit wel overdag doen en niet zoals hierboven staat 's nachts (al ben ik wel benieuwd hoe ze het doen op deze wijze, dus als ursel me hier iets meer over kan vertellen?)
Hou er ook rekening mee dat rattenslangen kunstenaars zijn in het ontsnappen, dus papiertje of slot op de schuifdeurtjes en goed opletten dat er geen kiertjes zijn waar ze tussendoor kunnen.
Als je meer wil weten zijn er een aantal reptielenforums, waar ook heel veel informatie opstaat en vaak ook caresheets hoe de dieren het beste te verzorgen zijn. Ik weet niet of ik hier forums mag plaatsen, maar als je het wil weten mag je me altijd even een pbtje sturen, ook als je meer wil weten. Weet wel iets af van slangen, heb zelf 4 boa's, 5 koningspythons en een tuinboa en in verleden rattenslangen.
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:44:34 #7
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_70995705
Middels timers regelen wij de lampen.
Op het hoogtepunt hebben wij denk ik wel zo'n 80 slangen gehad hier en dan wil je je energie rekening niet zien..

De slangen zaten verder op een aparte kamer en enkele in de woonkamer, dus veel last is er niet met licht.

Momenteel hebben we zelf nog maar 2 boa's, 1 baardagaam en 1 leguaan.
pi_70996327
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 11:44 schreef ursel het volgende:
Middels timers regelen wij de lampen.
Op het hoogtepunt hebben wij denk ik wel zo'n 80 slangen gehad hier en dan wil je je energie rekening niet zien..

De slangen zaten verder op een aparte kamer en enkele in de woonkamer, dus veel last is er niet met licht.

Momenteel hebben we zelf nog maar 2 boa's, 1 baardagaam en 1 leguaan.
Ah ok op die manier. Ik vroeg het me al af idd omdat er overdag toch meestal wel licht in een terra verschijnt van het daglicht en aangzien meeste slangen nachtdieren zijn, vroeg ik me af of de slangen dat dan nog wel kregen.

Op dit moment staan ze bij mij (op 2 na) allemaal in de woonkamer, maar we willen wel een slangenkamer in gaan richten, ieder geval voor de koningsopythons. Mja we hopen volgend jaar ook te kunnen beginnen met kweken en dan heb je zeker wel ruimte nodig.

Verder staat hier ook alles op timers en willen we nog een dimmer erbij zetten zodat je zons opgang en ondergang beetje na kan bootsen.

P.S. die baardagamen zijn ook erg leuk he, heb er ook 1 zitten en moet regelmatig lachen om dat maffe dier.

(tis halve dierentuin hier, kan bijna toegang gaan vragen lol)
  woensdag 15 juli 2009 @ 12:21:00 #9
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_70996728
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 12:06 schreef rats het volgende:

[..]

Ah ok op die manier. Ik vroeg het me al af idd omdat er overdag toch meestal wel licht in een terra verschijnt van het daglicht en aangzien meeste slangen nachtdieren zijn, vroeg ik me af of de slangen dat dan nog wel kregen.

Op dit moment staan ze bij mij (op 2 na) allemaal in de woonkamer, maar we willen wel een slangenkamer in gaan richten, ieder geval voor de koningsopythons. Mja we hopen volgend jaar ook te kunnen beginnen met kweken en dan heb je zeker wel ruimte nodig.

Verder staat hier ook alles op timers en willen we nog een dimmer erbij zetten zodat je zons opgang en ondergang beetje na kan bootsen.

P.S. die baardagamen zijn ook erg leuk he, heb er ook 1 zitten en moet regelmatig lachen om dat maffe dier.

(tis halve dierentuin hier, kan bijna toegang gaan vragen lol)
Wat betreft het kweken, kan ik eigenlijk maar een hele grote tip geven, let op wat je in huis haalt van nieuwe slangen en zet ze echt minimaal 2 maanden quarantaine, met de correcte hygiëne.

In de afgelopen 3 jaar hebben we 2x geprobeerd een leuke kweek groep op te zetten, maar 2x door ziekte toch een hoop arme beestjes dood gegaan.
pi_70999129
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 12:21 schreef ursel het volgende:

[..]

Wat betreft het kweken, kan ik eigenlijk maar een hele grote tip geven, let op wat je in huis haalt van nieuwe slangen en zet ze echt minimaal 2 maanden quarantaine, met de correcte hygiëne.

In de afgelopen 3 jaar hebben we 2x geprobeerd een leuke kweek groep op te zetten, maar 2x door ziekte toch een hoop arme beestjes dood gegaan.
dank je voor de tip

Nieuwe slangen die binnenkomen gaan automatisch in quarentaine en ook preventief behandlen we ze tegen luis (beter voorkomen dan genezen )
Verder kijken we ook wel beetje naar de slangen zelf, met de pythons willen we in de toekomst met morphs gaan werken, hebben nu 1 morph in huis om mee te beginnen, verder paar mooie wildkleuren. Met de boa's hebben we een mooie vrouw liggen en ik hoop dat ze volgend jaar kweekrijp is, zoniet dan jaartje later en als man hebben we een patel voor haar.

We houden onze slangen ook goed in de gaten, kijken regelmatig of alles goed is met ze en houden dit op de pc bij. Mocht er een slang bij zijn die niet gezond oogt of we hebben twijfels dan nemen we ook gelijk maatregelen ervoor.

Jammer dat het niet gelukt is bij je, wel nieuwe kweekplannen?
  woensdag 15 juli 2009 @ 14:25:30 #11
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_71000555
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 13:43 schreef rats het volgende:

[..]

Jammer dat het niet gelukt is bij je, wel nieuwe kweekplannen?
Nope, voorlopig ff niet meer..
pi_71016585
ik sluit me helemaal aan bij rats...
wij hebben zelf ook rattenslangen en pythons en hybride melk/rattenslang
het is een leuke hobby en werkt best verslavend,als je er 1 hebt,volgen er snel meer....
je kan ook op internet heel veel informatie vinden en op div.forums.
wij hebben ze in het begin dood gevoerd,maar zijn nu langzaam overgestapt op levend,en ze doen het
allemaal erg goed,we kweken zelf muizen op kleine schaal, is trouwens ook heel leuk om te doen.
blijft een feit dat IK het niet leuk vind om levend te voeren,vind het nog steeds zielig en hoop dat de muis in kwestie snel gewurgd wordt....
(hoe de diepvriesmuizen aan hun eind komen,wil ik ook niet weten,daar hoor je veel nare dingen over )
het is overigens wel zo dat de rattenslang en python regius de beginnersslangen zijn,de pythons willen nog wel eens slecht eten dwz een hele tijd weigeren...(ook hier)
veel succes als je aan je 1e slangetje begint !
pi_71030130
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 11:18 schreef Rijpie het volgende:
geFOK!t door een sssslang
misschien heeft genelipatov em al gevangen
en er zijn twee users in dat topic die ook zo'n beest hebben
Succes
*Meldt.

Heb zelf sinds ruim een maand een rattenslang, en tot nu toe gaat alles nog goed. Ik heb van de vorige eigenaar tijdelijk de bak ook overgenomen totdat ik zelf een grotere had. De eerste bak was 40x30x40 wat nog kon aangezien de slang maar zo'n 70 centimeter lang is. Heb via marktplaats ondertussen een bak van 50x50x100 gekocht en ingericht met een tak, grot en waterbak. Verwarming geschiedt dmv een 40 watt reflector spot en een warmtemat (15W) voor de nacht. Beiden zijn aangesloten via een timer maar de warmtemat heb ik deze zomer zeker nog niet nodig aangezien de kamer waar de slang staat behoorlijk warm is. Qua verzorging is een rattenslang zeker niet duur, die van mij krijgt één diepvries babyrat in de week en verder gebruik ik alleen stroom, water en af en toe een zakje ondergrond. De aanschaf van de bak en accesoires heeft mij wel zo'n ¤200 gekost overigens maar aangezien een rattenslang tot zo'n 15 jaar oud kan worden van de totale investering ook wel mee. Een goede bak kost wel wat maar is zeker de meerprijs waard. Niet alleen qua afwerking, maar ook qua ventilatie en isolatie. Op beurzen kan je bakken kopen voor een paar tientjes maar die zijn dan gemaakt van dun glas. Een bak van dikker glas houdt de bak beter op temperatuur wat weer scheelt in de stroomkosten. Mijn 'nieuwe' bak is van maar liefst acht millimeter dik glas!

Aangezien rattenslangen oorspronkelijk uit Noord-Amerika komen hebben ze niet zo'n extreme temperatuur of vochtigheid nodig als tropische slangen als pythons en boa's. Wel sproei ik elke dag met water, en zodra de vervelling begint een aantal malen per dag. Rattenslangen zijn zeker niet agressief tov mensen maar eerder schuw, en dus goede beginnersslangen. Zoals al gemeld hierboven zijn het redelijk 'saaie' beesten om naar te kijken. Die van mij slaapt gedurende de dag, het liefst in zijn grot of onder de waterbak. Pas 's avonds komt hij (Of zij?) tevoorschijn.

Wat ook al is aangehaald is dat rattenslangen echte ontsnappingskunstenaars zijn! Mijn slang ligt graag onder zijn waterbak maar hoe hij daar onder komt..? Die bak is groot en zwaar en staat op de vlakke glazen bodem! Zorg dus voor een goed afsluitende bak met een degelijk slot erop.

Kijk ook eens rond op marktplaats voordat je wat koopt. Het staat daar helaas vol met complete terraria inclusief bewoners, vaak van mensen die de dieren na een aantal maanden weer zat zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ferry_76 op 16-07-2009 15:12:27 ]
pi_71031515
Baby rattenslangen kun je bevroren babymuizen geven. Deze ontdooi je in een beker warm water en dan houd je ze voor. Ik vond het wel grappige beestjes en makkelijk te hanteren, maar ik weet niet of ze dat van kleins af aan gewend waren.

Althans, dat deden ze in de dierenwinkel waar ik stage had gelopen

De grote albino slang in de hoek kreeg een konijn per week (?)
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')