![]()
quote:
Spionage, list en bedrog rondom Ruud Gullit
Datum: 10-jul-2009 12:26
Voor het tweede jaar komt het geschiedenisprogramma Andere Tijden met acht speciale sportuitzendingen, Andere Tijden Sport. Aanstaande zondag op Nederland 1, 22.05 uur, de zesde aflevering: de transfer van Ruud Gullit (foto) van PSV naar AC Milan. Sportweek belt met Thomas Blom, maker/regisseur.
Thomas, waarom moeten we kijken?
“Omdat deze zomer weer bol zal staan van belachelijke transferbedragen. Twintig jaar geleden was de transfer van Gullit naar AC Milan dat. Een schokkend bedrag, 17 miljoen gulden.”
Dat wisten we natuurlijk al.
“In deze documentaire komt meer naar boven. Deze transfer was omgeven door leugens en intriges. Gullit en Hans Kraay, die nooit over de overgang heeft gesproken, komen aan het woord. Wij laten zien wat er zich afspeelde bij PSV.”
Frits Barend mis ik.
“Ik heb Frits wel gesproken en hem in januari benaderd maar hij had geen tijd, zei hij de hele tijd. Ik begrijp niet waarom hij niet mee wilde werken.”
Hij wilde toch geen geld?
“Laat ik zeggen: Gullit neemt de verantwoordelijkheid op zich voor het interview in Nieuwe Revu (‘Ik word als hoer gebruikt’) dat Barend met Henk van Dorp maakte.”
Zit er verder nog nieuws in?
“Kraay praat! En Harry van Raaij die laat weten dat Philips Italië de voetbalclub van informatie voorzag, ze wisten wat Silvio Berlusconi, toen voorzitter van AC Milan, wilde betalen voor Gullit.”
Spionage?
“Ja. Ze checkten de hotels af in Milaan, of Gullit zijn vrouw daar was geweest.”
Verder nog wat?
“We zien natuurlijk al die dingen die we nu wel gewend zijn, dat een club eerste de speler in het geheim benadert, dat de media al ingelicht worden en worden ingezet, bespioneren, dat soort zaken. Dat gebeurde bij Gullit voor het eerst.”
![]()
quote:
De geheime ontmoetingen van Ruud GullitDoor Jurriaan van Wessem 10-7-2009
Andere Tijden Sport gaat zondag over de transfer van Ruud Gullit naar AC Milan. Jurriaan van Wessem zat hier destijds bovenop. Een duik in zijn archief.
De spectaculaire transfer van Ruud Gullit naar AC Milan komt zondag aan bod in een boeiende aflevering van Andere Tijden Sport. In het programma wordt vooral de Nederlandse kant van de transfer behandeld, maar niet hoe de liefde tussen Gullit en Milan ontstond en vervolgens met geheime ontmoetingen werd warm gehouden.
In het programma lijkt het net alsof PSV de enorme transfersom van zeventien miljoen gulden aan een slimme manier van onderhandelen te danken heeft. Maar dat is eigenlijk te veel eer voor de Brabantse club, die in het najaar van 1996 vooral uitblonk in het volledig negeren van signalen over een mogelijk vertrek van Gullit, die in mei van dat jaar nog een prachtig contract voor vier seizoenen bij PSV had getekend.\
http://www.sportgeschiede(...)van-ruud-gullit.aspx
Andere Tijden Sport is zondag op Nederland 1 om 22.05 uur. Ik ga zondag zeker kijken, ben erg benieuwd

.