abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 16 april 2002 @ 14:01:53 #1
22044 Peta
Nothing beats a kiss
pi_3851940
Iemand het boek 'Haptonomie' van Frans van der Beek gelezen?

Iemand uberhaupt iets over haptonomie gelezen of te melden?

  dinsdag 16 april 2002 @ 14:04:11 #2
25348 Eriksie
Fatale uitzondering...
pi_3851978
ja, is heel goed voor mensen die te veel pikken van hun omgeving, en in beter kontakt met zichzelf willen komen.
Of het handig is, is een tweede...
  dinsdag 16 april 2002 @ 14:47:43 #3
25348 Eriksie
Fatale uitzondering...
pi_3852440
Reageren er ook n iet veel heh, Peta?

check zoiets anders 's:
http://www.avhaptonomie.nl/

Of het handig is, is een tweede...
  dinsdag 16 april 2002 @ 20:56:19 #4
20741 generalist
Watch me do it!
pi_3856632
Heb zelf een tijdje een haptonoom als begeleider gehad... wat leuk, maar verder alleen leerzaam.... op dat moment had ik er weinig aan ...
Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
  dinsdag 16 april 2002 @ 20:58:45 #5
17183 batje
met vleugeltjes
pi_3856663
Heb wel een tijdje haptonomie gehad, en er veel aan gehad. Als je meer wil weten kan je mailen, is een beetje te langdradig voor op het forum..
pi_3860962
Ik g ook al een paar maanden naar een haptonome. Ik vind het echt geweldig. De gevoelskant van jezelf waarvoor zo weinig aandacht is in het dagelijkse leven wordt weer nieuw leven ingeblazen.... Je leert vertrouwen op wat je voelt en vooral mensen die regelmatig over hun eigen grenzen heen gaan (en daardoor bijvoorbeeld psychisch-somatische ziektes oplopen) leren om beter te luisteren naar signalen die het lichaam stuurt.

Een ander voordeel vind ik dat je goed leert omgaan met signalen die je zelf (en anderen) uitzendt: intuitief voel je vaak hoe een ander in zijn vel zit of waar hij of zij mee bezig is. Ook kun je een hoop miscommunicatie voorkomen door zelf duidelijke signalen uit te zenden. Dus: als je nee zegt, ook met je lichaam nee zeggen (vaak hebben mensen die ergens nee tegen zeggen ambigue gevoelens daarover en zenden dat uit, waardoor de 'nee' niet duidelijk aankomt).

Dit alles klinkt misschien een beetje vaag; het is me dan ook nog nooit gelukt om haptonomie duidelijk uit te leggen. In het kort is haptotherapie een therapie waarbij je leert luisteren naar en omgaan met je eigen gevoel. Door middel van aanraking en bewustzijnsoefeningen leer je weer voelen (en iets minder in je hoofd (rationeel) leven).

  woensdag 17 april 2002 @ 15:56:24 #7
22044 Peta
Nothing beats a kiss
pi_3865596
Ik weet genoeg, klink interessant hoewel ik niet helemaal achter de theorie sta, ga ik toch eens lezen, nooit weg toch?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')