abonnement Unibet Coolblue
pi_71011812
1
2
3
4
5
<?php
$thisIsIndex 
true;

include 
'include.php';
?>


En dan in je include.php:

1
2
3
4
5
<?php
if (isset($thisIsIndex) && $thisIsIndex === true) {
  
// aangeroepen vanuit index.php
}
?>
pi_71012128
Thnx.

Ik realiseerde me net dat met $_SERVER['SCRIPT_NAME'] ook het eea. mogelijk is.
pi_71016124
vraagje ik include soms doorelkaar heen hoe kan ik dit goed en gestructureerd blijven aanhouden?

stel ik heb een page.php

deze zit in de map:
root/pages/page.php

en de template zit in de map:
root/template/default/header.php

probleem 1 . in de file page.php wil ik de header includen.

maar in de file header.php heb ik ook de configuratie nodig en de functies en die zitten in de map
root/include/functions.php

probleem 2 header.php include maken die de functions.php betrekt.

ik zat zelf te denken aan $_server variabelen.
Redacted
  woensdag 15 juli 2009 @ 22:17:51 #104
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_71016170
waarom niet gewoon require_once gebruiken om je configuratie & functies in te laden?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_71016254
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:17 schreef Scorpie het volgende:
waarom niet gewoon require_once gebruiken om je configuratie & functies in te laden?
maakt niet uit hoe maar , de vraag is hoe doe je dat
snap niet hoe ik helemaal naar de root terug kan en dan een andere map kan includen.
Redacted
  woensdag 15 juli 2009 @ 22:45:35 #106
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_71017372
Ik heb nog een vraagje:

Ik heb ergens bovenin mijn code het volgende staan

1
2
3
<?php
for ($i 0$i count($lines); $i++) {
?>


Onderin mijn code staat nog een "for":

1
2
3
<?php
for ($i 2$size count($arr); $i < ($size 1); $i++) {
?>


Nu komt $i dus meerdere keren voor in mijn script, telkens voor een andere toepassing. Mag dat?
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_71017461
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:45 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik heb nog een vraagje:

Ik heb ergens bovenin mijn code het volgende staan
[ code verwijderd ]

Onderin mijn code staat nog een "for":
[ code verwijderd ]

Nu komt $i dus meerdere keren voor in mijn script, telkens voor een andere toepassing. Mag dit?
tuurlijk mag het als je maar duidelijk elke keer de $i definieert van te voren. en ervoor zorgt dat die 2 variabelen met dezelfde naam niet door elkaar gebruikt.

handiger is als je daar een andere naam voor gebruikt zodat je zeker weet dat het niet gebeurt bvb ipv $i $k gebruiken. .

het kan zo voorkomen dat je denkt van ach $i nog niet gebruikt. $i = iets;
en dan werkt je andere code mogelijk niet.
Redacted
pi_71017483
Zolang de tweede $i maar na de sluit-accolade van de eerste for komt.
pi_71017508
Ow... en serieus F4T4L_3RR0R, koop dat boek uit de OP. Dit zijn echt hele basic vragen die je stelt, dat is eigenlijk gewoon basiskennis van programmeren.
pi_71017603
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:16 schreef cablegunmaster het volgende:
vraagje ik include soms doorelkaar heen hoe kan ik dit goed en gestructureerd blijven aanhouden?

stel ik heb een page.php

deze zit in de map:
root/pages/page.php

en de template zit in de map:
root/template/default/header.php

probleem 1 . in de file page.php wil ik de header includen.

maar in de file header.php heb ik ook de configuratie nodig en de functies en die zitten in de map
root/include/functions.php

probleem 2 header.php include maken die de functions.php betrekt.

ik zat zelf te denken aan $_server variabelen.
huhu enigzins een idee?
Redacted
pi_71017938
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:50 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

huhu enigzins een idee?
Daar zijn echt heel veel verschillende opties voor .

1. Zet in je root-map een index.php die echt alles (!) regelt. Dan kun je al je includes relatief maken ten opzichte van deze index.php
2. Zet de mappen root/templates en root/include in je include_path, zodat je er altijd bij kunt

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, waarbij je dus in één bestand alles regelt qua het laden van bestanden en configuratie en daarna de rest van je applicatie gedaan wordt.
pi_71018156
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:57 schreef HuHu het volgende:

[..]

Daar zijn echt heel veel verschillende opties voor .

1. Zet in je root-map een index.php die echt alles (!) regelt. Dan kun je al je includes relatief maken ten opzichte van deze index.php
2. Zet de mappen root/templates en root/include in je include_path, zodat je er altijd bij kunt

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, waarbij je dus in één bestand alles regelt qua het laden van bestanden en configuratie en daarna de rest van je applicatie gedaan wordt.
opzich heb je wel gelijk. alleen is het een lastige opgave om zo te denken maar ik zal m'n best doen.

gewoon ideeen uitdenken .
Redacted
pi_71018318
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:57 schreef HuHu het volgende:
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, waarbij je dus in één bestand alles regelt qua het laden van bestanden en configuratie en daarna de rest van je applicatie gedaan wordt.
Eens
  donderdag 16 juli 2009 @ 01:19:36 #114
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_71022027
Mag ik meerdere IF's onder elkaar gebruiken? Nee, ik wil dat boek niet kopen. Thanks anyway voor de suggestie.

Voorbeeld:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<?php
$bericht 
"dit is een bericht voor jan, pietje en klaas"

if (
    
stripos($bericht"jan") !== false
)
{
    
mail("jan@email.com""nieuw bericht"$bericht);
}

if (
    
stripos($bericht"pietje") !== false
)
{
    
mail("pietje@email.com""nieuw bericht"$bericht);
}

if (
    
stripos($bericht"klaas") !== false
)
{
    
mail("jan@email.com""nieuw bericht"$bericht);
}
?>


Dan moet hij jan, pietje en klaas een email sturen met $bericht.

Als het bericht als volgt is:

1
2
3
<?php
$bericht 
"dit is een bericht voor pietje en klaas"
?>


Dan moet hij pietje en klaas een email sturen. (dus niet naar jan)
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_71022094
Ja, dat kan en mag.
  donderdag 16 juli 2009 @ 01:41:21 #116
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_71022334
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_71023914
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 01:19 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Mag ik meerdere IF's onder elkaar gebruiken? Nee, ik wil dat boek niet kopen. Thanks anyway voor de suggestie.

Voorbeeld:
[ code verwijderd ]

Dan moet hij jan, pietje en klaas een email sturen met $bericht.

Als het bericht als volgt is:
[ code verwijderd ]

Dan moet hij pietje en klaas een email sturen. (dus niet naar jan)
Als je dit nou gewoon probeert in plaats van het te vragen, wat gebeurt er dan?
Ik verwacht geen Fatal Error namelijk
pi_71024108
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 01:19 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Nee, ik wil dat boek niet kopen.
Ik zou dat toch maar eens gaan doen. Want dit topic wordt onderhand overspoeld door jou en schijnbaar vind je het nogal makkelijk om anderen je zooi te laten maken in plaats van je zelf eens te verdiepen in de basis van PHP. Of programmeren wat dat betreft.

Zo is voor jouw laatste vraag een hele simpele en mooie oplossing een switch, in plaats van meerdere statements op dezelfde variabele/waarde. Als je ook maar een beetje basiskennis van programmeren hebt, dan weet je zo'n dingen gewoon.
  donderdag 16 juli 2009 @ 08:47:34 #119
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_71024124
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:57 schreef HuHu het volgende:

[..]

Daar zijn echt heel veel verschillende opties voor .

1. Zet in je root-map een index.php die echt alles (!) regelt. Dan kun je al je includes relatief maken ten opzichte van deze index.php
2. Zet de mappen root/templates en root/include in je include_path, zodat je er altijd bij kunt

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, waarbij je dus in één bestand alles regelt qua het laden van bestanden en configuratie en daarna de rest van je applicatie gedaan wordt.
Als je alleen maar gebruik maakt van echte classes met een constructor, zou je nog een autoloader kunnen gebruiken die dit voor je doet. Ik weet alleen niet of hij dat doet.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 16 juli 2009 @ 08:50:55 #120
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_71024167
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 08:46 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Ik zou dat toch maar eens gaan doen. Want dit topic wordt onderhand overspoeld door jou en schijnbaar vind je het nogal makkelijk om anderen je zooi te laten maken in plaats van je zelf eens te verdiepen in de basis van PHP. Of programmeren wat dat betreft.

Zo is voor jouw laatste vraag een hele simpele en mooie oplossing een switch, in plaats van meerdere statements op dezelfde variabele/waarde. Als je ook maar een beetje basiskennis van programmeren hebt, dan weet je zo'n dingen gewoon.
Eens.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_71024634
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 08:47 schreef Scorpie het volgende:
Als je alleen maar gebruik maakt van echte classes met een constructor, zou je nog een autoloader kunnen gebruiken die dit voor je doet. Ik weet alleen niet of hij dat doet.
Dat lijkt me een beetje overkill op dit moment
  donderdag 16 juli 2009 @ 09:54:21 #122
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_71025326
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 09:20 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Dat lijkt me een beetje overkill op dit moment
Nou ja, ik merkte bij mijzelf dat ik gewoon een hele goede basis neer moest zetten, omdat ik anders veul te veul zooi op een omslachtige manier moest doen.

Nu doe ik gewoon autoLoader::addClassPath($path); en dan worden die classes geinclude en een object van aangemaakt. Ideaal, aangezien ik veel singletons heb.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:05:18 #123
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_71025588
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:57 schreef HuHu het volgende:
1. Zet in je root-map een index.php die echt alles (!) regelt. Dan kun je al je includes relatief maken ten opzichte van deze index.php
2. Zet de mappen root/templates en root/include in je include_path, zodat je er altijd bij kunt

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, waarbij je dus in één bestand alles regelt qua het laden van bestanden en configuratie en daarna de rest van je applicatie gedaan wordt.
Ik zou eerder voor 2 kiezen. Alleen dingen includen daar waar nodig, eventueel door je include_path te zetten ( bijv. [PHP/(My)SQL] voor dummies - deel 60 ).

Als je dan ook nog eens met include_once werkt, kan je gewoon include_once("header.php") gebruiken in al je code, en include_once("conf_van_header.php") in je header proppen en dan ben je klaar.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:07:04 #124
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_71025642
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 08:46 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Ik zou dat toch maar eens gaan doen. Want dit topic wordt onderhand overspoeld door jou en schijnbaar vind je het nogal makkelijk om anderen je zooi te laten maken in plaats van je zelf eens te verdiepen in de basis van PHP. Of programmeren wat dat betreft.
Jullie kunnen hem ook gewoon negeren als jullie z'n vragen niet willen beantwoorden en dan laat je het beantwoorden over aan anderen. Simpel zat.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_71025662
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 08:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als je alleen maar gebruik maakt van echte classes met een constructor, zou je nog een autoloader kunnen gebruiken die dit voor je doet. Ik weet alleen niet of hij dat doet.
hoe bedoel je autoloader?
ik hoorde van een kameraad dat er iets was waarmee het eerst werd ingeladen voordat de pagina enigzins werd geladen. Maar ik weet niet wat het is.


F4T4L_3RR0R zoek het boek van de OP op .
Daarnaast raad ik je aan een beginners cursus php te volgen op internet

http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_PHP
bvb. of een van de andere php cursussen.

http://phpbenelux.eu/en/node/959
Redacted
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')